| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Zkušenosti z americké školy aneb učitelkou v Brooklynu

 Celkem 92 názorů.
 Magda & 2 
  • 

Super clanek 

(23.9.2008 9:35:46)
Super clanek, diky! Spousta vybornych postrehu a zamysleni! Co se tyka srovnani ceskeho a americkeho skolstvi.... Mam letite zkusenosti z pobytu v Anglii a Francii a videla jsem, ze pokud chcete pro sve deti kvalitni vzdelani, musite si zaplatit soukromou nebo nejak odborne zamerenou skolu. Financni moznosti rodicu tak separuji studenty z nizsich vrstev (a tim bohuzel- pardon za zobecneni- i potencionalnim patologickym chovanim...) od studentu z vyssich nebo strednich vrstev (kteri se snazi studiem zajistit dobrou praci a budoucnost...opet zamerne zobecnuji). Myslim si, ze zavedenim "skolneho" v CR povede k teto separaci. Z pohledu matky, ktera chce zajistit svym detem to nejlepsi vzdelani, je to myslim dobry krok, ale z pohledu lidskeho se mi takovahle seprace ekonomicka, a tim padem i socialni, moc nelibi....A na zaver: ceske skolstvi je stale na dost vysoke urovni prave kvuli doznivajicimu odkazu z doby komunismu. Ucitele tehdy plnili vyrazne ulohu vychovatele (ve sluzbach statni ideologie, bohuzel), naroky na studenty ohledne ziskavani znalosti byly dost vysoke (nekdy na ukor vyjadrovani vlastniho nazoru a potlacovani osobnosti)...
 Babsi+2 


Re: Super clanek 

(23.9.2008 12:29:18)
Tak první, co mě napadlo po dočtení, bylo: gratuluji k přežití.
 kreditka 


Re: Super clanek 

(23.9.2008 13:26:47)
Se zavedením školného je to těžké - na jednu stranu to může přispět ke zlepšení vyuky (lepší vybavenost, lépe zaplacení profesoři) - na druhou stranu se může stát, že studovat budou pouze děti z lépe finančně postavených rodin, třeba i méně talentované a skutečně talentované děti z nižších vrstev na toto vzdělání nedosáhnou - vím budou nabízena stipendia, ale otázka je kdo je v této korupcí prolezlé země dostane ;((
 Lizzie 


Re: Super clanek 

(24.9.2008 19:17:31)
Pokud bych měla studovat a bylo zavedené školné - můžu se jít klouzat. Už tak stojí roční studium jednoho dítěte na státní škole rodinu kolem 60.000 Kč (koleje, strava apod...- 5.000 měsíčně včetně ubytování), a to nemluvím o Praze, kde je to dražší.
Brigády? Ano, příležitostné. Na stálou nebyl zatím čas. Jsem rodičům nesmírně vděčná, že mi i toto studium umožnili, nicméně v případě školného bych ani při té práci hned po střední nemohla studovat. A jsou rodiny s mnohem nižšími příjmy....
 Magda & 2 
  • 

Platit za vzdelani.... 

(25.9.2008 10:22:07)
Lizzie, ja jsem dokonce pro platit i za stredni vzdelani, pokud by se jednalo o nejake specializovane, kvalitni skoly, tak urcite! Zakladni vzdelani by melo zustat bezplatne a pristupne naprosto vsem (povinne). Ja pochazim z chude rodiny a s bratrem jsme jedini z sirokeho pribuzenstva, kdo vystudoval VS. Nebudu tady detailne popisovat, za jakych podminek jsem studovala VS, mela jsem minimum penez pochazejicich pouze z alimentu meho otce, socialni davky, 1x stipendium, od mamky jsem nedostavala nic, obcas mi koupila v zime boty nebo bundu. O prazdninach jsem jezdila do ciziny pracovat, a z vydelanych penez jsem potom zila cely nasledujici rok. Presto si myslim, ze bych zvladla i zaplatit skolne (musela bych si vzit samozrejme pujcku), protoze by me to motivovalo efektivneji studovat (rozvrhnout si cas a zajmy) a predevsim si vybrat takovy studijni obor, ktery bych mohla uplatnit pro svoji budouci pracovni karieru...tj. nestudovat jenom pro poteseni, ale za nejakym cilem...
 Lizzie 


Re: Platit za vzdelani.... 

(25.9.2008 17:46:55)
Magdo, seš šikula, ale!
1. Co to je studovat pro potěšení? Připomíná mi to, když jistá známá odsoudila můj obor, protože to není tak prestižní jako právničina a standardní jako např. úředničina.
2. Můžu říct, že do ciziny na brigádu to ne vždycky vyjde - zkoušky jsou i o prázkách. Příští rok bych to ráda stihla, leč letos jsem nebyla tak výkonná, takže jsem se spokojila s ,,pouhou českou brigádou" - která je už v luftě. A tak to má spousta lidí....nebudu se tu obhajovat, nemám to zapotřebí, ale placení školství by vedlo k tomu, že dost nadaných lidí se na školu prostě nedostane...resp. nebude si jí moct dovolit.
 Magda & 2 
  • 

Re: Platit za vzdelani.... 

(25.9.2008 18:21:03)
Lizzie, dik, jsem asi ted tvrda k sobe i ostatnim, ale ja jsem vystudovala humanitni fakultu UK a snad krome toho, ze mi to pomohlo rozsirit obzory v mnoha humanitnich smerech psychologii pocinaje, feministickyma studiema, antropologii, sociologii, historii a filosofii konce, tak mi to pro moje budouci povolani nedalo vlastne nic. Mam sice diplom, ale je mi na nic, protoze nemam zadnou klasickou odbornost. V mem konkretnim pripade by bylo byvalo lepe, kdybych studovala cizi jazyky jako specializaci, kterymi se ted zivim, ale protoze mam diplom jenom z humanitnich ved, tak pokazde musim znova a znova dokazovat svoji jazykovou zpusobilost (pouhe statnice z jazyka nemaji mnohdy prilisnou vahu....). Za 2/ Z vlastni zkusenosti vim, ze lidi chodili studovat VS, protoze se jim proste JESTE nechtelo pracovat, chteli si uzit mladi, bezstarostnosti...atd. Studovali dlouho, furt svoje povinnosti odkladali...atd, atd. Popravde, ja jsem taky sla na VS, abych si mohla uzivat nevazany studentsky zivot. Ale ted zpetne vidim, ze kdybych byla nucena si za studium platit, chovala bych se rozvazneji a vice si sla za svymi cily. Myslim si, ze lidi, kteri jsou nadani a veri si, tak si to dovedou zaridit, aby studovat mohli i za cenu toho, ze to budou muset platit....

Jinak ti drzim pesti, uzivej si a raduj se nez zacnes makat na plnej uvazek. Mej se. M.
 Veronika+3kluci 


Re: Super clanek 

(24.9.2008 16:38:58)
Jen poznámka k úrovni našeho školství - není totiž pozůstatkem komunistického režimu, ale ještě Rakouska-Uherska.
 pajda 
  • 

Re: Super clanek 

(26.9.2008 15:49:26)
taky souhlasim, ze je to vyjimecny clanek o vyjimecnych zkusenostech. Moc si vazim vsech skvelych pedagogu, kteri dokazi pracovat s detmi, zejmena pak s detmi v puberte. Zazila jsem jich nekolik a jsou pro me hezkou vzpominkou i po hodne letech. Proto bych chtela vsechny kvalitni ucitele (od MS az po VS) povzbudit:
Nevzdavejte to, i kdyz je to tak tezke a deti jsou castokrat hodne nevdecne a rozmazlene! Nevzdavejte to, protoze v kazde tride je mozna par lidicek, pro ktere znamenate rozhodne vic, nez si myslite!
 Lorina 


Moc pěkné 

(23.9.2008 9:42:26)
Ahoj, článek se velmi líbil.Přeji hodně úspěchů. P.
 Culinka+Madlenka 


Re: Moc pěkné 

(23.9.2008 9:56:47)
Článek jsem přečetla jedním dechem, jsou tam velmi zajímavé postřehy a musím napsat, že autorku obdivuji. Určitě dětem na té škole velmi chybí.

 zuzkasim 


Díky za krásný článek 

(23.9.2008 13:50:13)
Děkuju, že jsem si mohla rozšířit obzory a zamyslet se nad naším školstvím i z jiné strany.
 JankaP 
  • 

Klobouk dolů! 

(23.9.2008 10:20:58)
Mno, tak to je síla! Klobouk dolů před učitelem, který tohle přežije se ctí.
 Katka 
  • 

Re: Klobouk dolů! 

(23.9.2008 10:49:12)
... hezky a pravdivy clanek,
ted uz jen schazi komentar pani Very Souradove
o tom, ze to vsechno nei pravda a ze v Americe
je vsechno nejlepsi
 Magda & 2 
  • 

Re: Klobouk dolů! 

(23.9.2008 11:06:22)
....ja bych to nevidela tak ironicky. Mne se clanky od pani Very z USA docela libi, popisuje v nich vetsinou jinou kulturni zkusenost takovym harmonickym zpusobem....coz ovsem apriori neznamena, ze je tam vsechno idealni, ze jo?
 kreditka 


Re: Klobouk dolů! 

(23.9.2008 13:12:16)
Všechno má 2 strany mince - v něčem jsou americké školy horší v něčem lepší- nejlepší by bylo se z chyb amerických škol poučit a nepřenášet je do škol českých, bohužel si myslím, že nás toto nemine - už teď se někdy objevují zprávy z českého školství, kdy si studenti dělají co chtějí napadají učitele a rodiče je v tom ještě podporují! Kdybych já si bývala dovolila napadnout slovně učitele, tak bych doma schytala nejspíš takovou facku, že bych druhou chytla o futro - jo a to nejsem výplod komunistického školství, začala jsem chodit na základku v r. 1990 :-D
 Hanka 75 


Re: Klobouk dolů! 

(23.9.2008 19:14:27)
Samozřejmě nesouhlasím, aby rodiče podporovali své dítě v nevhodném chování vůči učiteli. Ale je pravda, že v dnešní době jsou rodiče mnohem častěji na straně svého dítěte, než byli naši rodiče. Domnívám se, že si za to ale učitelé mohou zčásti sami. Mám pedagogické vzdělání (pedagogické minimum) a když se podívám zpětně na své učitele (8. třídu zákl. školy jsem absolvovala v roce 89-takže zkušenost ze soc. a postsoc. školství tak půl napůl) tak většina učitelů porušovala i základní pedagogické zásady: fyzické trestání, shazování žáka, škatulkování, hodnocení typu: hrozné dítě, rosteš pro šibenici... je celkem pochopitelné, že rodiče s touto zkušeností nejsou automaticky na straně učitelů, nepodporují automaticky autoritu učitele (což ještě řada rodičů naší generace dělala), ale mají k nim odstup a mnohem častěji jsou na straně svých dětí. Já bych také byla v hodnocení toho, co mi dítě řekne o učiteli mnohem skeptičtější - mám své zkušenosti.

Jsem nejstarší ze třech dětí. V mém případě se klasicky rodiče dítěte proti učiteli příliš nazastávali, ctili autoritu učitele. Na středí škole, u nejmladšího dítěte tj. celkem nějakých 32 let zkušeností s naším školstvím (3 děti x roky školdní docházky) už se mamka ohradila proti učitelce, která její dítě hodnotila slovy: "on je prostě hrozný"... "žádné dítě přeci není hrozné". Což si nejsem zcela jistá, zda by si dovolila vůči mojí učitelce na prvním stupni. Znám bratra a hrozný skutečně nikdy nebyl (ani já), učitelka prostě nezvládala. Já si myslím, že je jen dobře, že rodiče učitelům podobné výstřelky již netrpí, resp. nepolykají s navijákem, že chyba je vždy jen na jejich ditěti. Učitelé opravdu často učili velice špatně, jen diktovali, učili stejným způsobem roky, nezajímavě, v hodinách si vyřizovali své soukromé aktivity, plus to výše co jsem psala, shazování dětí atd... V současn době se ve školství nepohybuji, tak si netroufám hodnotit, ale z hodin praxe a od známých, kteří učí soudím, že někde se mnoho nezměnilo. Bohužel.

 kreditka 


Re: Klobouk dolů! 

(23.9.2008 19:36:50)
Já s tebou naprosto souhlasím, není vždy vina na straně dítěte - koneckonců na střední jsme měli totálně neschopného matikáře(jeho neschopnost něco naučit byla na škole legendou) a také mi pomohlo, když se mě táta vůči jeho nespravedlnosti zastal. Já měla spíš na mysli případy, které nedávno proběhly v médiích typu jak žáci dali svému učiteli odpadkový koš na hlavu a podobné případy. Vím, že my jsme taky nebyli andělé, ale co je moc to je moc.Rv
 Hanka 75 


Re: Klobouk dolů! 

(24.9.2008 10:22:12)
Jistě, také s tebou souhlasím, také to píši hned v úvodu, tohle není ku prospěchu nikomu.
Obdivuju autorku článku, jsem si téměř jistá, že já bych na takové škole učit nezvládla. Čeho je moc, toho je příliš.




 Gabulina,Eliska a Alenka 


Re: Klobouk dolů! 

(23.9.2008 15:19:36)
Katko, nevim, proc se navazis do pani Very Souradove - pise moc hezky:-)

Ja taky ziju v USA , v malem mestecku, kde vetsina populace je bila a takoveto problemy o kterych pise autorka clanku tu nejsou a kontakt s ucitelem je bezny. Dcerky chodi na zakladni skolu a je bezne, ze se deti objimaji s ucitelkou , pani reditelkou a nebo je pohladi po vlaskach a nikdo je za to nezaluje. Samozrejme take tu jsou problemove deti a problemovy rodice, kteri o deti nejevi zajem.

Pokud jsem dobre cetla, tak autorka popisuje tridu, ve ktere mela pouze cerne studenty. Co by asi napsala, kdyby v CR ucila nekde na ucnaku tridu plnou Romskych deti - k tomu bych totiz prirovnala jeji vyuku.

Jinak ja si vzpominam, ze se mnou kdysi do tridy taky chodili deti, o ktere rodice nejevili zajem - deti byli neposlusne, spinave, smrdeli, vecne hladove a s nudli u nosu.

Jinak gratuluji autorce k pevnym nervumR^ a preji hodne stesti .
 kreditka 


Re: Klobouk dolů! 

(23.9.2008 17:55:05)
O Romských dětech by autorka nic napsat nemohla, to by hned byla obviněná z rasismu!:-D
 monika-h 


Rasismus 

(24.9.2008 7:46:56)
Co by asi na tento článek řekla Amerika?:-DMě se jenom líbí ,jak nás všichní obviňují z rasismu a přitom Amerika odmítá cikány jenom proto,že jsou černý a velký problém /ne všichni cikáni se chovají špatně/ a nikdo je nechce veřejně,ale my jsme rasisti,když něco řekneme proti nim.Přitom všichni víme,že když si půjdete zažádat invalidní důchod a jste nemocní,tak ho nedostanete,protože nejste dost nemocní a cikáni ho dostanou ,jak na běžícím páse,protože se jich všichni bojí nebo se bojí,že budou obvinění z rasismu.
 kreditka 


Re: Rasismus 

(24.9.2008 12:20:07)
Taky si někdy říkám, proč je Čunek ministr pro místní rozvoj a ne ministr pro menšiny - některé jeho návrhy nejsou až zas tak špatný ~:-D
 Tana 
  • 

Re: Klobouk dolů! 

(24.9.2008 22:25:47)
Mila Katko,

pani Souradova posila sve ditko do jine skoly nez v jake ucila autorka clanku. Napsala sice hezky clanek, ale jeji zkusenosti by odpovidaly zkusenostem ucitelu z cikanske skoly v Teplicich.........
 Věra S. 
  • 

Re:Velmi pravdivý článek 

(6.10.2008 5:34:02)
Máš pravdu Katko. Je to velmi pravdivý článek o jedné škole v Brooklynu. S velmi specifickými problémy, které autorka zcela jasně formuluje a popisuje. A klobouk dolů, že tím prošla a vydržela to. A možná i oteřela oči některým svým studentům, že není bílej jako bílej, stejně jako není černej jako černej.
Uvítala bych ovšem taky víc kokrétních faktů o tom, jak to dělala.
Chyba nastává jen v okamžiku, kdy to zevšeobecňuje a mluví o americkém školství, o amerických školách (viz diskuse niže).
Moje zkušenost ( a nejen moje) je jiná. Je mi líto, že nezapadá do Tvých ideologických představ o tom, jak chceš vidět Ameriku.
Ujišťuju Tě, že kázeň ve školách, kterými prošly moje děti je mnohem lepší, než v současných školách českých. Stále ještě chodím pomáhat do školy, jako spousta jiných maminek. O místa pomocnic se skoro pereme.
A dokonce i v tom Brooklynu je o par ulici dál střední katolická nebo jiná škola podporovaná obcí, kde se takové věci nedějí, kde rodičům na dětech záleží. Ne vždycky je nutné je platit. A jen zájem obce a rodičů mohou takové věci změnit.
Už mně unavuje opakovat, že New York není Amerika, že je tolik "Amerik" kolik je amerických států a ještě možná o něco víc, a že jedna osobní zkušenost může být součástí nějaké mozaiky, ale nic víc. Platí to i o té mojí zkušenosti. Je moje,a Ty ji nemušíš brát za bernou minci. Svými nevěcnými a agresivními kometáři ovšem jen shazuješ úroveň dikuse a to je škoda pro všechny, nejen pro tu či onu autorku. Věra Souradová
 Lenka** 


Tuhle paní učitelku chci! 

(23.9.2008 10:53:55)
Jen vědět, kde tady v ČR bude učit:-)
 Lenka** 


Tuhle paní učitelku chci! 

(23.9.2008 10:54:45)
Jen vědět, kde tady v ČR bude učit:-)
 Jana, Zuzka + Anička 
  • 

International Schools 

(23.9.2008 11:12:27)
Článek se mi rovněž moc líbil a autorce přeji mnoho štěstí v další práci! Kéž nikdy nezakusí pocit vyhoření ani v českém ani v jiném školském systému. Působí na mne jako člověk, který je schopen žákům ze sebe předat mnohé, jako ten "kdo může zapalovat, neboť sám hoří", tedy dělá svoji práci se zaujetím a vnímá ji jako poslání, což už dnes není tak obvyklé.
Sama mám zkušenosti jak vlastní pedagogické (VŠ učitel), tak i zprostředkované se školstvím zahraničním - moje dcera již třetím rokem navštěvuje internacionální školu s britským curriculem, poněvadž žijeme v zahraničí, a jsme s touto školou vcelku spokojeni. Jinou otázkou je, že ji doma učím ještě navíc podle osnov českých, poněvadž v brzké době plánujeme návrat do Česka a ona bude pokračovat na běžné základní škole, pouze s rozšířenou výukou anglického jazyka. Pokud jde o eventuální výchovné problémy, řekla bych, že alespoň zde, na prvním stupni, je jich tady v Asii daleko méně, než u nás doma. Nelze ovšem samozřejmě srovnávat primary school s high school, kterou navštěvují mladí lidé v obtížném pubertálním věku. Jen mne v této souvislosti napadá že jsem tu ještě neviděla žádného žáka ani staršího studenta s mobilním telefonem, jejichž užívání na půdě školy striktně zakazuje školní řád a rodiče i děti jej, na rozdíl od škol českých, bez výjimky dodržují.

Přeji pěkný den a za článek ještě jednou děkuji.

Jana Fuksová
 Kimmy, 2 deti 
  • 

Re: International Schools 

(24.9.2008 8:58:57)
Ahoj Jano - promin, ze odbocuju, ale kde v Asii zijes?

Kimmy, taky v soucasnosti v Asii
 Jana, Zuzka + Anička 
  • 

Re: International Schools 

(24.9.2008 15:10:49)
Ahoj Kimmy, žijeme v současné době v Kuala Lumpur, kde Vy?
Přeji pěkný den!

Jana
 Kimmy, 2 deti 
  • 

Re: International Schools 

(25.9.2008 6:48:57)
Ahoj Jano - my jsme pod vama v Singapuru.

Prosim Te - mohla by ses mi ozvat na mail, mam petileteho syna a potrebuju zacit dost seriozne s vyukou cestiny, hodne jsme to zanedbali, privitala bych jakekoli tipy nebo odkazy... Ale nechci to probirat tady na diskusi (pokud mozno).

Dik!!!

Kimmy
kdoe@seznam.cz

 Insula 


kontakt na autorku 

(23.9.2008 12:45:50)
Je škoda, že autorka článku asi nebude reagovat na naše příspěvky, neboť bych na ní měla pár otázek. Moc by mě zajímalo, jak se zmiňovaní studenti "vyrovnali" se jejím odchodem nebo jestli ocenili její způsob výuky a přístupu (třeba poděkováním, zlepšením chováním, pochvalou apod.)??? Také by mě moc zajímalo, zda udržuje nějaký "styk" s některými z nich (tedy zda je to vůbec možné) třeba formou telefonátů, mailů apod.???

A teď mi dovolte jedno malé odbočení. Jistě jste si všimli, jak v amerických filmech často bývají dva hlavní hrdinou buď opačného pohlaví či mají přesně opačnou barvu pleti (back and white). Nemám sice osobní zkušenost, ale vím od přátel z Ameriky, že něco takové je v Americe ve většině případů nemožné.
 kreditka 


Re: kontakt na autorku 

(23.9.2008 20:23:21)
Nevím, jestli je to pravda, ale já slyšela, že v těch filmech to být tak musí, dokonce se prý v amerických seriálech musí vyskytovat několik ras najednou, nikdy to nemohou být jen bílí, nebo černí, dokonce prý na to mají daná nějaká procenta.
 Morrígan_Bójská 


Re: kontakt na autorku 

(24.9.2008 17:31:51)
Z něčeho podobného byli obviněni producenti "Přátel", proto obsadili černošskou herečku Gabrielle Union, o níž se prali Joey s Rossem.

Btw výbornej článekR^R^R^
 Róza 


spěje české školství také tamtéž? 

(23.9.2008 13:37:38)
Moc obdivuji autorku, že toto všechno zvládla a dokázala si k takovým studentům najít cestu. Také bych si takovou paní učitelku přála pro své děti.
Chodím učit na první stupeň ZŠ děti o zubní preveci (v jedné třídě 6 hodin ročně). Moje zkušenost z toho, jak to tam funguje je taková, že není ani tak důležité, kolik toho paní učitelka umí nebo zda to umí naučit, ale jestli má autoritu a umí-li si sjednat pořádek ve třídě. V některých třídách se skoro neslyšíme, jaký je tam kravál a učitelka se téměř nezabývá ničím jiným než napomínáním. Ve třídě vedle je výborná atmosféra, děti spolupracují, často látku proberu za polovinu času.
 Tvoje horší já 


Re: spěje české školství také tamtéž? 

(23.9.2008 14:35:58)
Článek jsem si vytiskla a dala přečíst už několika kolegům a kolegyním.
Na otázku jestli naše školství spěje tamtéž odpovídám za sebe: Obávám se, že ano.
 aka 
  • 

Re: spěje české školství také tamtéž? 

(23.9.2008 15:25:57)
l
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: spěje české školství také tamtéž? 

(24.9.2008 7:54:12)
Bohužel mám stejný názor jako vy. Když si vzpomenu, jak to na škole vypadalo za mých časů (v tom proklínaném socialismu) a když to vidím teď, je mi dost smutno. Učitel měl autoritu, většina rodičů spolupracovala se školou, děti měly respekt z dospělých, tím nemyslím jen učitele, ale například i řidiče autobusů, prodavačky, prostě dospělé. Dnes se pomalu bojím ozvat, že jsem ve frontě na autobus stála před bandou školáků, protože při troše štěstí ti výrostci použijí pouze nějaké ostřejší slovo. Když se dnes člověk podívá na nějaký pořad o vzdělání dětí a padně v něm nějaká otázka, děti koukají jak telátka a na většinu otázek neznají odpověď. Ve škole neexistují v podstatě žádné tresty, protože je to omezování osobní svobody. A v budoucnu už nebudou moci potrestat dítě ani jeho vlastní rodiče, protože trestat děti bude trestné. Kam to potom povede, nechci ani domyslet. Ale hlavně, že tu roste mladá a tolik žádaná demokracie. Na tomto článku jasně vidíme, kam ta demokracie vede.
 romana 
  • 

Re: spěje české školství také tamtéž? 

(24.9.2008 8:39:05)
NAPROSTÝ SOUHLAS
 kreditka 


Re: spěje české školství také tamtéž? 

(24.9.2008 12:22:04)
R^R^R^
 Hanka 75 


Re: spěje české školství také tamtéž? 

(24.9.2008 12:25:48)
Zase tak černobílé to není ne ? Ve Svédsku mají také demokracii a jejich školství jim upřímně závidím. Je pravda, že i svédským učitelům, kázen našich dětí imponuje. Mě ovšem zase imponuje jejich systém školství. Co mě dalo naše školství ? Opravdu nic moc, mluvím-li o základní a střední škole. Některé mé spolužáky, ty slabší na základní škole podle mne i poškodilo, zaškatulkovalo, převedlo na zvláštní školu, nic individuálního jim nenabídlo. Možná i to, že VŠ mají na konec ti co nebyli vyložení jedničkáři, ale ti, které i někteří učitelé shazovali, na vejšku, na gympl at se vůbec nehlásí, o něčem vypovídá.

Já chodila do školy vždy ráda, takže osobně na školu nevzpomínám ve zlém, jen jako na zmařený čas a příležitosti. Zpětně když se podívám, tak většina našich učitelů porušovala základní pedagogické zásady, viz můj příspěvek výše. Zaplaťpámbůh, že máme demokracii a dětem nemůže ničit život učitel-kádrovák. Také mám spolužáka, který se po revoluci dostal ke "svým" papírům a nic pěkného to nebylo.
 pandaa 


Re: spěje české školství také tamtéž? 

(24.9.2008 22:00:35)
Tak v demokracii ten problém asi nebude. Demokratická výchova dáva dětem hranice a sáhněme si na srdce, nejvíce si děti odnášejí z rodiny,takže pokud má dítě problém s uznáváním autority, nebudu hned svalovat vinu na demokracii, ale možná v rodině nedostalo dítě ten správný model.
 Tvoje horší já 


Re: spěje české školství také tamtéž? 

(23.9.2008 14:35:58)
Článek jsem si vytiskla a dala přečíst už několika kolegům a kolegyním.
Na otázku jestli naše školství spěje tamtéž odpovídám za sebe: Obávám se, že ano.
 kat-chka 


Re: spěje české školství také tamtéž? 

(30.9.2008 9:45:51)
také bych nesvalovala vinu za neúctu k autoritám na demokracii. problém není pouze ve škole ale hlavně doma.když dítě dostane poznámku nebo jiný kázenský trest rodiče ho často spíše politují a někdo si dokonce na učitele tzv.došlápne co si to dovolují na jeho andílka.tak proč by se měli chovat k učiteli slušně když nemusí.u dětí nelze spoléhat že sami pochopí vyšší morální principy proč se chovat slušně.to je úkol rodičů jim je pomocí nastavení určitých mantinelů vysvětlit.
 Cindy (XI/06 + IX/10) 


Zajímavé čtení 

(23.9.2008 16:32:42)
až si říkám zlaté české školství, i když je už asi situace také odlišná od doby, kdy jsem ve škole pobývala já (nyní je mi 37).
Mně by jen zajímalo, jak autorka docílila určitého pořádku ve třídě? Psala, že žáci musí pochopit, že nevhodné chování bude mít určité následky. Tak bych chtěla vědět, jak to v tomto konkrétním případě řešila, když nechtěla na žáky volat ochranku či je posílat do suterénu...
 Květa 
  • 

skeptik 

(23.9.2008 20:35:12)
Dobrý den,
chtěla bych přidat jen pár vět - co mě tak napadá po přečtení článku. Jsem učitelka 2.stupně na mateřské dovolené, předtím jsem učila zhruba sedm let.
Článek mě zaujal, ale nesdílím zdaleka tolik optimismu s ostatními účastnicemi diskuse. Tím nechci říct, že autorka článku na mě působí jako pedagog neprofesionálně, naopak její postřehy považuji za zajímavé, ale neodvážila bych se hned zobecňovat a vyvozovat závěry.
Spíše bych měla potřebu se autorky článku na pár věcí zeptat: např. zdali by takto naplno dokázala pracovat více než třeba dva roky, neboť kolektiv žáků se neustále obměňuje a problémy se nemění, zůstávají víceméně na stejné úrovni, dále např. jak si představuje další vývoj českého školství (přiklonit se k nějakému vzoru - skandinávský, americký atd. nebo pracovat na stávajícím modelu)...
Přiznám se, že učit celý den ve třídě, jakou měla na starost,by pro mě bylo naprosto nepřijatelné. Zatímco pisatelka brala danou věc přibližně jako výzvu, já dnes už jako předem prohraný boj. Nevím, co je, nebo není správné, ale tak to prostě cítím. Děti mám velmi ráda, svou práci jsem také vykonávala s chutí (většinou), nicméně učitel nemůže a nesmí podle mě na svá bedra klást takové nároky, jako snažit se kompenzovat nefungující rodinu atp. Jinak právě brzy dojde k určitému vyhoření, se kterým se setká většina z nás, co pracuje s lidmi. Takto jsem to alespoň prožila já. Chvíli mi trvalo, než jsem se smíšených pocitů zbavila a mohla zase téměř naplno pracovat. Záměrně používám slovo téměř, neboť tu rezervu jsem si už schovala pro sebe a svůj život, pokud se tomu dá rozumět... Citové a také časové investice,které se málokdy vyplácí, zkrátka nejde provádět stále. Realita je jiná.
Tuto školu ( a jí podobné) beru tudíž jako odstrašující příklad, což je možná účelem tohoto článku, a doufám, že podobným směrem se naše společnost neubírá. Snad se dokážeme včas poučit a nebudeme slepě opakovat chyby jiných.
Také jsem chtěla poznamenat, že se mi příčí všechny charakteristiky, jak by měl učitel správně vypadat, co by měl a neměl dělat, jak by se měl chovat. Učitel je zkrátka z masa a kostí, dělá někdy chyby, atd. Samozřejmě jako všude ( i ve vašem oboru) se najde i ve školství osoba pro své povolání nepříliš vhodná. To je asi ve společnosti přirozené rozvrstvení, proto prosím nepaušalizovat!
Přeji každé společnosti takové učitele, jaké si zaslouží. Ono to asi ani jinak nechodí.
 zuzkasim 


Re: skeptik 

(24.9.2008 13:53:43)
Taky mě pak při pročítání diskuze nad příspěvky typu "takovou učitelku chci" napadlo, jak dlouho by člověk takové zatížení snesl. Autorka by jistě takové nasazení nemohla využít, pokud by např. sama měla rodinu. Takže buďme realisté. Tohle dlouhodobě opravdu nejde. Já jsem před odchodem na mateřskou nestihla učit dlouho, snažila jsem se svou práci dělat také maximálně poctivě a při tom pokud možno zajímavě. Chodila jsem domů až večer a často jsem pak ještě doma dodělávala přípravy. Po mateřské uvažuju o tom, že bych nastoupila jen na částečný úvazek. Většina lidí si klepe na čelo a nechápe, protože učitelé přece chodí domů brzy po obědě. Jenže ono jak kteří.
V našem školství mi ani tak nevadí úroveň chování žáků jako spíš jejich rodičů. Kolikrát jsem slyšela věty typu: vy na to máte vzdělání, tak si poraďte a po mě nic nechtějte. Pravomoce učitelů se opravdu tenší, zatímco práva žáků neustále narůstají bez vyváženosti jejich povinností.
 Markéta, syn 6 l. 
  • 

Re: skeptik 

(24.9.2008 14:31:54)
Zuzkosim,já zatím se základním školstvím vlastně nemám zkušenosti, kluk je ve škole čtvrtý týden. Zatím nadšený prvňáček. Ale chtěla bych reagovat na tvoje:

"Kolikrát jsem slyšela věty typu: vy na to máte vzdělání, tak si poraďte a po mě nic nechtějte. Pravomoce učitelů se opravdu tenší, zatímco práva žáků neustále narůstají bez vyváženosti jejich povinností"

Nemůže to taky odrážet skutečnost, že rodič nemůže nijak zasahovat do toho, jak se učitel rozhodne její dítě vzdělávat? Včera mi sestřenice vykládala, jak probíhá výuka vlastivědy (či čeho) jejího syna. Paní učitelka na tabuli napíše výklad (Slunce, Měsíc, podle mě neuvěřitelně zajímavá témata)a děti si jej opíší. Paní učitelka oznámkuje opis, výklad se nekoná. Velmi obohacující. Může rodič přijít za učitelem a říct mu, že podle jeho názoru by se to mělo dělat jinak? To pochybuju.

Určitě záleží škola od školy, učitel od učitele. Já mám zatím pocit, že syn měl s učitelkou neuvěřitelnou kliku. Ale vedle ve třídě děti od prvního týdne nosí poznámky: "Nesoustředí se." Co s tím může rodič doma dělat? Má doma dítě zaříkávat?
 Půlka psa 


Ne všude v USA to vypadá takto 

(24.9.2008 10:32:25)
Řekla bych, že v USA velmi záleží na tom, ve které čtvrti města škola leží. V USA chodí všechny děti z jedné čtvrti nebo jednoho městečka do jedné školy. Nejsou tam různé školy pro automechaniky a třeba pro zdravotní sestry ani dělění škol na učiliště a střední školy apod., jako u nás. Všichni zkrátka chodí do jedné spádové školy na stejnou výuku. V tomto systému je potom škola taková, jací lidé žijí v okolí.
Zhruba před deseti lety jsem strávila rok na Střední škole ve USA. Byla jsem na běžné státní škole v Arizoně ve městečku Fountain Hills. Je to takové satelitní městečko na předměstí Phoenixu a místní škola je spádová pro všechny děti z města plus děti ze sousedící indiánské rezervace. Moje zkušenost je ta, že kvalita výuky i chování k učiteli bylo překvapivě na úrovni. Chodily sem totiž děti z movitějších rodin, protože se jednalo o obec s velmi drahými domy.
Nechci tím říct, že místní děti byly celkem slušné proto, že jejich rodiče měli peníze, ale spíš to, že rodiče těchto dětí byli ve většině případů vzdělaní lidé, kteří svým potomkům dokázali vštípit touhu po vzdělání. Samozřejmě i vzdělané rodině se to může zvrtnout, takže i sem chodily "problémové" děti. Je také fakt, že se občas
člověk doslechl, že se někdo na záchodech popral. Z toho jsem byla vpravdě v šoku. U nás na brněnském státním gymnáziu bylo něco takového nemyslitelné.
Nicméně v hodinách byl klid, všichni poslouchali výuku a za celou dobu jsem nezažila jediný případ odmlouvání učiteli. Na učitelích bylo vidět, že je práce baví, a že se opravdu snaží přednášet látku co nejzajímavěji. A u většiny studentů se zdálo, že se tato snaha setkává s úspěchem a škola je víceméně zajímá.
Mimochodem, díky za super článek. Jak jsem si jej přečetla, tak jsem se zpětně zaradovala, že jsem se dostala zrovna do Founatin Hills. :)
 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(24.9.2008 12:28:25)
Kdyby to vypadalo na všech školách v USA jako ve škole v článku to by se dřív američani navzájem postříleli ~:-D Jen mě mrzí, že oficiální představitelé USA a jiných zemí ČR kritizují kvůli porušování lidských práv menšin - ano problémy tu s menšinami máme, ale napadá mě, že by si kritici měli nejprve zamést před svým prahem a pak se pouštět do jiných zemí!
 Hanka 75 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(24.9.2008 12:48:16)
Víš kreditko, já jsem za kritiku ráda i tak. Např. klecová lůžka, díky za kritiku a upozornění na tento problém u nás. On požadavek "zamést si nejdříve před vlastním prahem" znamená, že by nikdo kritizovat a upozorňovat na problém nemohl, zvláště pokud by člověk do požadavku zahrnoval celý stát. Tj. ať příslušník nějakého státu nekritizuje cokoli jinde, protože u něj ve státě... to je přece nesmysl. Jakou cítíš odpovědnost a kompetenci něco změnit např. u některých korupčních afér u nás. Také jsou u nás porušována lidská práva, ale přesto, kdyby ti stoupenci Karadžice řekli, ať si první zameteš před svým prahem, bylo by to divné ne ?

 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(24.9.2008 13:05:04)
To je sice fakt, ale porovnávat válečného zločince s našimi tuneláři a korupčníky je zas trochu jiné kafe. Jde mi o to, např. kritika nedostatečného vzdělání rómských dětí - a vida děti přistěhovalců v USA na tom nejsou lépe. Z mého pohledu i s těmi klecovými lůžky je to sporné - proč je rovnou rušit, proč nenastavit pravidla, aby tam nebyly děti zavírány zbytečně? Tchýně dělala v ústavu a vyprávěla mi, že když mentálně postižené děvče dostalo záchvat, dali ji do síťového lůžka, kde se během 10 minut dívka uklidnila, a cítila se tam v bezpečí, kdyby to tak neudělali, tak by ji museli dát medikamenty na uklidnění, protože dívka měla tolik síly, že 3 vychovatelky měli co dělat aby ji udrželi.
 Hanka 75 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(25.9.2008 19:13:04)
Chci upozornit na to, že kritizovat jen "se zameteným prahem" to by nikdy nikdo nemohl upozornit na nic. Proč by i např. nevládní organizace nebo jednotlivec z USA a na konec i vláda (i když v případě USA je to téměř směšné) neměli upozorňovat na náš problém s Romy. Proč ne ? Že tam také mají problémy ? No ano, ale kde nemají ? Školství, o kterém se zde mluví, také pravděpodobně nikde není ideální, už proto, že problém financování školství z daní, a dostupnost vzdělání, nelze asi vyřešit nikdy ke spokojenosti všech. Takže vždycky někdo bude vnímat, že je tam a tam "nezameteno".

Jestli vnímář jako problematické naši korupčníky a Karadžiče (kterého ovšem jeho stoupenci nevnímají jako válečného zločince - ti by ti dali !!! :-) ale vlastence) tak si tam dosaď prostě politiky bez válečné minulosti. EU (tj. státy, u nichž je samozřejmě korupce tj. i my) kritizuje Bulharsko a zastavila Bulharsku peníze (ke spokojenosti vězšiny jeho občanů) kvůli tamní korupci - ovšem v EU je přece také korupce. Kdyby se měli řídit tvým pravidlem (neber to osobně) tak by to neměli dělat - vždyť přece nemají zameteno.

S klecovými lůžky, to co popisuješ, je přece naprostá výjimka. A dovolím si ti oponovat, podle mne kdyby byla klecová lůžka u nás zakázána, tak celk. přínos (tj. přínos těm, kteří jimi nyní zbytečně trpí a těch, které jako holčina a její ošetřovatelky v tvém příspěvku) by vyšel ve prospěch těch prvních. Tj. zákaz by přinesl větší celkový užitek. Navíc případ té holčiny jde řešit nějakou výjimkou např. časově omezenou dobou a podmínek za nichž lze. Kritika z VB mi ale ukázala, že u nás něco hodně závažného nefunguje, a tedy díky za tuto kritiku. Snad se pohnou ledy.
A že někde ve VB ošetřovatalé také pochybí, že soc. a zdrav. systém nemají dokonalý - to je přece jasné.




 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(25.9.2008 19:48:36)
Vím, že nikdy nebude mít každý zameteno na 100 %, vždy se něco najde, ale mě ta kritika specielně ohledně rasismu prostě vadí. Nevím jak je to teď konkrétně s klecovými lůžky, myslím že jsou již zakázané. Ta dívka o které jsem psala byla vždy v síťovém lůžku jen když měla záchvat jinak měla normální režim jako ostatní klienti ústavu - teď když dostane záchvat tak do ní nejspíše pumpují nejrůznější uklidňující léky což si myslím, že je daleko daleko horší než strávit např. 15 minut v síťovém lůžku~;(( ~;((
 Teraza Horáková 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(25.9.2008 20:13:32)
Kreditko, velký souhlas... .....
 Hanka 75 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(25.9.2008 21:41:04)
Podívala jsem se krátce na internet a klecová lůžka jsou u nás zrušena. Možná jsou ale nadále (pod jinými názvy používána) a možná zneužívána. Případ použití klecového lůžka ku prospěchu pacienta by měl být řešen jako výjimečné použití, ale paušálně jsem pro zákaz klecových lůžek. Vysílá to signál: klecová lůžka nejsou normální řešení, což je dobře.
Viděla jsem v dokumentech jak jsou zneužívána a nemyslím si, že lidé, byť na mentální úrovni 2-letého dítěte, netrpí když jsou po celý den zavřeni v klecových lůžkách, bez podnětů, mezi holými zdmi... jsem si jistá, že to je týrání. Už i sebedestrukce je lepší než to nic nedělání. A je tu ten kolotoč, musí být v klecovém lůžku, protože by se sebepoškozovali nebo byli agresívní a oni jsou sebedestruktivní také proto, že se strašně nudí. Namísto toho, aby se jim nabídl jiná péče, vše vyřeší klecová lůžka. Je dobře, že jsou zakázána. Doufám, že se klecová lůžka neřeší jen nadopováním těchto lidí léky, bez nabídky jiné péče. Pak tedy tento stav čeká na novou kritiku a jak je vidět z předchozího a z fungování našeho zdrav. a soc. čekat, že přijde "zevnitř" a ne zvnějšku, je asi naivní.
Takže já děkuju za kritiku jak klecových lůžek, která snad zmírnila největší excesy našeho zdravotnictví, tak event. i našeho rasismu.

 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(25.9.2008 22:17:14)
Promiň, jen bych chtěla vědět jak by jsi tedy řešila problém: bez klecových lůžek, bez léků - zavřít do samostatné polstrované místnosti - to je stejné jak klecové lůžko, přikšírování k posteli - to je snad ještě horší. Ten kdo do teď zneužíval klecová lůžka tak teď bude zneužívat medikamenty - klienti možná nebudou vypadat jak zvířátka v kleci, ale budou mít zničené zdraví. Kamarádka má malého chlapce, který má jednu z nejtěžších forem downova syndromu. Když má malej záchvat tak ho dává do dětské postýlky a malej je během chvilky jak beránek - kamarádka říká, že je to místo, kde se cítí bezpečně a je mu tam dobře. Jo a co se týče toho rasismu - skutečně nevím proč americké organizace se nezabývají nejdříve americkými problémy - je to jako kdybych se starala o to že sousedka sousedovi neuvařila a já měla doma hladovýho chlapa taky~;)
 Hanka 75 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(28.9.2008 11:46:12)
Výjimečné použití klecových lůžek (u výjimečných případů nebo výjimečných situací) proč ne ? Jistě někde má své opodstatnění. Medikace samozřejmě své místo také má. A co navrhuješ proti zneužívání obou postupů ? Nepomůže zneužívání jak už toho tak onoho, tak i dalšího kritika a informovanost a mluvení o problému? Já myslím, že ano. A proto jsem pro kritiku, jak jsme se o tom bavili výše.

Manžel je něco jiného, jestli mu manželka uvaří nebo neuvaří a jak je tak trochu jeho a její věc a nikoho bezmocného nebo třetího to nepoškozuje, ne :-)
Ovšem pacienti zavíraní do klecových lůžek na psychiatrii si očividně sami nepomůžou a náš systém zdrav., soci., stát.. s kritikou také nepřišel. Takže bych ji nečekala ani příště. Nevím proč by neměla kritika prijít z VB od známé osobnosti. Opakuji díky za ni.







 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(28.9.2008 20:44:09)
No co se týče toho vaření ~:-D to se týkalo kritiky zahraničí k problémům, které nemají sami vyřešené. Mě jen navíc zaráží, že kritička klecových lůžek se jak později vyplynulo ani nebyla podívat jak to v našich ústavech chodí - řídila se podle jakéhosi pochybného dokumentu v TV - a hned uváděla do světa jak se v ČR týrají děti - to mi přijde jako nestandartní postup. Já zase četla v novinách k dané problematice, že ve VB jsou postižené děti v ústavech neustále na medikamentech a nekřičela jsem to do světa, protože to nemám OVĚŘENÉ. A to samé platí i s rasismem - každou chvilku slyším jak nás kritizuje ten a ten stát, že u nás je diskriminace romů - ještě jsem neslyšela, že by se některá z těch organizací ubytovala v Chánově, aby viděla celý problém, a ne se řídila podle nějakých tabulek a romských organizací - a že jejich země má taky problémy např. s přistěhovalci? - no snadnější je přece kritizovat jiné. Jen na závěr - jak by jsi to teda řešila s postiženými dětmi se záchvatem bez klecových lůžek a medikamentů, kdy každé jejich ublížení, kdy si ublíží sami sobě padá na opatrovatelku?
 Hanka 75 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(29.9.2008 0:11:48)
Kreditko, voláš po tom, aby se kritici neunáhlovali a po mně chceš ať ti zodpovdím, jak by se měli řešit problémy bez klecových lůžek a medikamentů. Za prvé bych ráda podotkla, že jsem napsala, že klecová lůžka ve výjimečných situacích a omezenou dobu, proč ne ? A že medikamenty také mají v systému své místo. Takže nevím proč po mně chceš návod, jak tuto problematiku řešit bez výše uvedeného. Ale hlavně, necítím se v tom fundovaná na tolik, abych zde dávala návody na to, jak takovou problematiku řešit. Nemám na to odborné zvdělání, ani zdravotní ani sociální. Nicméně argument, že na hlavu ošetřovatelky padá, když se pacient zraní - to by přece v ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ neměl být důvod pro to, aby někdo byl celý den zavřený v klecovém lůžku, utlumený medikamenty atd. ODVÍJET ŘEŠENÍ od možných důsledků pro ošetřovatelku je podle mne zcela chybné. Pak se nemůžeme divit, že kritika stávajícího stavu nepřichází zevnitř našeho systému, protože jak klecovými lůžky tak medikamenty je vlastně problém vyřešen - ošetřovatelka nemá problém. Problém mají pacienti a ti se nedokážou ozvat. Event. je jejich příbuzným a veřejnosti vysvětleno, že to jinak nejde.
Ono to jinak jistě jde, jen je třeba do systému nalít více peněz a to už je na vládě a na nás voličích, aby naši politici věděli, že nám toto vadí, toto chceme změnit, na tohle chceme, aby šly naše daně. Já tedy chci, aby moje daně šly na lepší podmínky takto postižených lidí a ne na Čunkovi prasárny, na stavbu dálnic, velkozakázku pro odstranění ek. škod, atd. atd., kdy peníze tečou do soukromých kapes.
Takže jsem ráda za kritiku ze zahraničí, za kritiku na stávající poměry, tak lze donutit politiky a další odpovědné osoby, ať s problematikou něco dělají.

Nepletu se, že v rodině nebo mezi kamarády máš ošetřovatelku, která svým pacientům nemůže (nemohla) dát víc než klecové lůžko a medikamenty, protože na to nemá čas, prostředky atd. jinak by ohrožovala sama sebe ? Chápu tu ošetřovatelku, ale jen do jisté míry. Mrzí mě, že nikdo z našich ošetřovatelek nepřišel s kritikou stávajících poměrů. Po odvysílaných dokumentech si nemyslím, že u nás se klecová lůžka využívala jen ku prospěchu pacientům, tj. jen v případech, které jsi zmiňovala ty. Bohužel si jsem téměř jistá, že byla zneužívána v neprospěch pacientů.

No a k té kritice ze zahraničí, to se asi neshodneme. Já jsem za ni ráda, a abych se neustále neopakovala tak třeba i proto, že pohled zvnějšku může být velkým přínosem a upozornit na problém Vždyť je to i tak, že člověk, který je "uvnitř" ho často ani nevidí. Což si myslím, může být i případ ošetřujícího personálu, přístupu lékařů v našem zdrvotnictví. Opravdu si myslím, že méně autoritativní přístup lékařů k pacientům přineslo to, že se i k nám doneslo, že takhle se to všude nedělá. Ale i jiné věci. Např. ohleduplnost řidičů k chodcům, okrádání taxikářů atd. Copak v zahraničí taxikáři neokrádají cizince, jsou vždy ohleduplní k chodcům ? Jistěže ne, ale to, že nás zahraničí za toto kritizuje, přináší změnu. Ne vždy, ale je tu větší naděje, než kdyby tu kritika vůbec nebyla ne ?

A malá douška k našem rasismu. Možná to byl jen tvůj překlep, ale Rom se píše s velkým R, stejně jako Čech. Nevypovídá i tohle o našem přístupu k Romům u nás v ČR a že něco není dobře ?


 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(29.9.2008 20:37:00)
Že by měl pravopis takový vliv? Tak jestli to pomůže napíšu to takto: Rom a čech ~:-D
 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(29.9.2008 20:43:30)
Jinak je jasné, že se s problematikou klecových lůžek a co se týče kritiky zahraničních organizací v názorech neshodnem, každá máme svůj názor, svoje argumenty a svoje zkušenosti, což je dobře, protože jinak by nebylo o čem diskutovat, kdyby měli všichni stejný názor ~:-D Myslím, že to nemá cenu dál prodlužovat názory jsme si vyměnili a trochu jsme pokecali. Děkuji ti za tvé názory, přinesli mi jiný pohled na věci, než mám já. Tak se měj pěkně a zase někdy u jiného článku ahooooooj ~;)~:-D
 Hanka 75 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(29.9.2008 23:21:12)
Taky ahoj :-)

jsem ráda za diskusi. Opravdu se asi neshodneme, ale to přece nemusí být cílem diskuse. Mám pocit, že jsme naši diskusi udržely jako diskusi, což na tomhle serveru není zase tak časté, nemyslíš ? Mohly bychom si pogratulovat :-)

Ohledně Rom a Čech, ano i taková maličkost má vliv.
 kreditka 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(30.9.2008 22:38:14)
Politici by čučeli jak se mád diskutovat~:-D

...to víš ze školy už jsem nějaký ten pátek ~:-D ..velká a malá písmena jsem nenáviděla, ale shoda podmětu s přísudkem - z toho mám ještě teď kopřivku ~:-D
 Hanka 75 


Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(28.9.2008 11:55:12)
Jo a co se týče toho rasismu - skutečně nevím proč americké organizace se nezabývají nejdříve americkými problémy - je to jako kdybych se starala o to že sousedka sousedovi neuvařila a já měla doma hladovýho chlapa taky

Hm a k tomuhle, u jaké americké organizace ti konkrétně co vadí ? BAvme se konkrétně, protože já si jaksi neumím představit co ti na tom může vadit.

Mě napadá konrkétní příklad, když česká organizace na ochranu dětí, bude kritizovat poměry pro adopce dětí ve spojených státech i v souvislosti s tím, proč adopce do USA naše republika v podstatě nedělá a z USA se ozve zameťte si před vlastním prahem, vy máte s procesem adopce a pěstounské péče také velké problémy.
To by byla škoda ne, tento problém neotvírat, jen pro to, že u nás to nefunguje jak by mělo. Ostatně ta kritizují česká organizace přece není plně odpovědná za poměry u nás !!! a není v její moci vše změnit. Tak proč by neměla mluvit do toho, jak kde fungují adopce, co je špatně, co je třeba zlepšit atd... Prostě tvůj přístup nejříve mít doma, čímž myslíš stát, uklizeno a pak mluvit o problémech a kritizovat jinde mi na této úrovni přijde nesmyslné. Jednotlivce ani orgnizace nejsou odpovědní a nemají kompetence, aby to u nich ve státe fungovalo tak jak má, nicméně to není důvod, proč by se neměli angažovat jinde. Podle mne, a za tím si skutečně stojím ! A navíc s tvým přístupem to strašně nahrává všem byť oprávněně kritizovaným tj. např. naší vládě. On se totiž strašně snadno smete problém ze stolu se slovy, u vás to také není ideální, tak nám do toho nemluvte. A to je škoda, aby se vláda zříkala odpovědnosti na základě tohoto, ne ?


 kotz 


tak to se mam na co tesit :-)  

(24.9.2008 14:10:04)
Taky ziju v brooklynu a mam 5 mesicni dceru. Brzo nastane cas, kdy pujde do skoly a uz ted stoho mam strach, snad i v new yorku se najde kvalitni skola. :-) Ale katolicke skoly jsou na dobre urovni, ale bohuzel za ne musite platit. Dekuju za krasny clanek a musim rict, ze jste to dobre zvladla ja znam jake je to snazit jse komunikovat s jinou rasou pleti predevsim cernou. :-) :-)
 boba+3 
  • 

Re: Ne všude v USA to vypadá takto 

(24.9.2008 21:20:50)
moc pekny clanek, sama jsem na stredni skolu v usa chodila, jo, taky tak nejak a jeste spousta pozitiv ;-)
 Lizzie 


Děs běs 

(24.9.2008 19:21:14)
Něco podobného už jsem od několika lidí slyšela - obdivuji autorku, že v něčem podobném dokázala pracovat. Jsou dost možná školy a školy, ovšem toto patří mezi ty naprosto odstrašující případy - a já bych nešla učit ani tady, v Čechách, protože na jistých základkách je to o ústa též. Což teprve tam....
Ty lidi tam nespolupracují, ale žijí vedle sebe, na jednu stranu jsem v tom článku viděla naprosto nesmyslná pravidla...a na stranu druhou, jako by tam nebyla ta základní.
 Clare 
  • 

Jo, dobré 

(25.9.2008 20:45:07)
Rok jsem v USA studovala - na střední škole - a mnoho z toho, o čem se tady píše, znám na vlastní kůži. Hlavně absence respektu k učitelům, nechuť k učení a i rasové problémy. Amerika je v tomhle opravdu hodně jiná, a proto si myslím, že bychom si z ní my v ČR neměli brát příklad, co se týče školského systému. Náš systém je pro evropskou kulturu docela dobrý a není potřeba snažit se ho amerikanizovat, ať to může vypadat sebevíc "cool"!
 kajkule+2 kousky 


Re: Jo, dobré 

(26.9.2008 0:41:23)
Článek se mi velice líbil.Jde vidět, že autorka není "typický" učitel, který chce odučit hodinu podle nějakých trapných osnov, ale snaží se ji zpestřit tak, aby to žáky zaujalo a hlavně, že jsou i takoví lidi, kteří chcou najít cestu k takovýmto žákům, ze sociálně slabých rodin. Určitě je to velice náročné a vyčerpávající, ale myslím, že někdo temto dar má.připomělo mi to film s Michelle Pheifert- nebezpečné myšlenky. I ona si dokázala najít cestu k takovým to problémovým žákům.Já osobně nesnášela hodiny, kdy učitelka přišla a začla hned diktovat z knížky a my jen přepisovali do sešitu ~Rv nikdo neměl snahu udělat hodinu zajmavější, ráda se učím něco nového, ale způsobem jakým se to dělá běžné to jen žáky nudí a ztrácí pozornost, slova jim splynou za nějakou dobu v jedno a nedokážou se soustředit. Chtěla bych se zeptat autorky, jestli má někdy v plánu se na školu vrátit? je škoda, že neučila jen jednu třída a ty samé žáky, zvykli by si na sebe více.
 kajkule+2 kousky 


Re: Jo, dobré 

(26.9.2008 0:47:52)
Ještě jsme chtěla dodat, že ne každý učitel může učit , ono to svým způsobem je spíš poslání než povolání a ne každý tohle může dělat, většina učotelů si jen stěžuje jaké to je hrozné být učitelem a to mi vždycky strašně vadilo, kdyby k tomu měli bližší vztah a uměli tu hodinu udělat zajmavou.Na něom hold jde vidět, že si chce odučit 4 hodiny a jít už domů ~Rv je zajmavé, že ve třídě, kde jsem chodila byli učitelé, kteří v pohodě vyšli i s těma "hajzlíkama" a jiný je nesnášeli...
 Květa 
  • 

Re: Jo, dobré 

(26.9.2008 11:45:23)
Hm, vždycky se s hořkostí zasměju, když si někdo myslí, že učitel odučí čtyři hodiny a jde domů. Co dozory, přípravy, nepovinné a zájmové kroužky, organizační záležitosti, péče o třídu a další? Trochu osvěty by to chtělo.
Hodně lidí si myslí, že ví, jak učit, když školu zná, neboť jako dítě do ní chodil.
Je to opravdu spíše poslání než zaměstnání, ale kde vzít tolik nadšenců, kterým to vydrží celý život, to tedy nevím.
 helena 6 
  • 

Re: Jo, dobré 

(26.9.2008 14:50:46)
Květo, Vy jste asi přesně ten příklad, který by rád šel po čtyřech hodinách domů že? Pochopila jsem to z toho Vašeho komentáře.. Já jsem to totiž pochopila tak, že učitelé nechodí po čtyřech hodinách domů, ale občas se tváří že by měli a ještě u toho mají spoustu keců!
Nemyslím si, že učitelé to mají jednoduché, ale ti ostatní to také nemají jednoduché. Jenom učitelství je mnohem více medializováno. Co takhle paní na reklamačním oddělení? Ta by mohla jít klidně po dvou hodinách domů a byla by vyřízená možná ještě více než vy po čtyřech.. Takže svůj k svému a každý se snažme dělat to co umíme a jak nejlépe umíme.
 Květa,  
  • 

Re: Jo, dobré 

(26.9.2008 19:12:08)
Děkuji za velmi přímou odpověď. Nechci se pouštět do diskuze o náročnosti jakýchkoli povolání, ani povolání učitele. Jen jsem chtěla říct, že doby, kdy učitelé v práci setrvávají čtyři hodiny a jdou pryč, jsou dávno pasé, snad ani nikdy nebyly. Pro dobrého kantora.
A že bych si to snad přála já (jak píšete), tak někdy snad ano - jako každý, když je třeba unavený. To tedy nepopírám. Ale z vašich řádků cítím poněkud více zloby, než je zapotřebí. Vždyť se vůbec neznáme, tak mě prosím nenapadejte. Z příspěvků leckdy můžeme vydedukovat něco jinak, než autor původně zamýšlel.
Teď myslím i sebe.
A poslední věc. Už se nebudu více zapojovat do diskuze, kde pisatelé používají slova jako kecy apod. To je pod úroveň těchto stránek.
 helena 6 
  • 

máte pravdu 

(28.9.2008 10:33:35)
jak jsem psala, Váš příspěvek mi přešel spíše "typicky stěžovatelský", ale to je možná jen subjektivní názor. Takže pokud jsem se Vás dotkla, omlouvám se.

Ale jsem poměrně dost na tento typ argumentace alergická, protože ač v pokročilém věku a na mateřské, tak studuji a často i od svých vyučujících slyším poznámku, jak je vše těžké jak tráví dlouhé hodiny přípravou, ale nakonec na výsledku vyučování to nemá prakticky žádný vliv. Jak je to tedy možné, když tráví takové hodiny přípravou? Na naší VŠ (tak jako i jinde) se docela často člověk dostane k látce, prezentacím předchozích ročníků. Jsou to pořád ty samé materiály. Co tedy ti vyučující takovou dobu připravují, když ani za léta práce nedokáží alespoň své prezentace pořádně odpřednášet, když už používají pořád stejné materiály, a dělají naprosto základní chyby v přednesu? Musím se přiznat, že když jsem něco přednášela v práci (nijak často), nebylo tak těžké se na to připravit a pokud bych používala stejná data a materiály, tak bych netrávila přípravou téměř žádný čas.. Snad jen aby měli posluchači dostatek vody a občerstvení!
 Tvoje horší já 


Re: máte pravdu 

(28.9.2008 13:32:34)
Pána Jána. Vy si myslíte, že na základní nebo střední škole nakráčíte do třídy, odpřednášíte si svoje a máte hotovo? Nedá mi to, musím se Květy zastat. Jde vidět, že mluvíte o něčem, co vůbec neznáte. Nějaká prezentace v práci a výuka dětí ve škole se nedá srovnávat.
 helena 6 
  • 

Re: máte pravdu 

(29.9.2008 14:27:50)
Já netvrdím, že učit je stejné, jako dělat prezentaci, ale tvrdit svým studentům, jak těžký mám život, že jsem vyučující a přitom "odvykládat" pořád tu stejnou prezentaci a ještě mizerně je naprosto srovnatelné, nemyslíte? A k tomu přednášení, u přednášky, stejně jako při učení je základním krédem umět zaujmout a předat nějaké informace tak, aby si dotyční co nejvíce zapamatovali a chápali to. Ať se jedná o práci či školu. Na tom se asi shodneme.
 Květa 
  • 

Re: máte pravdu 

(28.9.2008 20:40:08)
Omluva přijata, tolik se zase nestalo.
Jinak přípravy nelze dělat dokonale - žáci jsou bytosti zcela nepředvídatelné, reagují často jinak, než předpokládáme...
I já jsem se na VŠ však setkala s pedagogy, kteří na přednáškách citovali svá skripta a ničím jiným nás nepřekvapili. Jak obohacující-a to byli učitelé připravující další učitele do praxe.
Je to zkrátka individuální. Někdo je pečlivý, jiný má větší dar improvizace. Nejhorší je upadnout do rutiny. Je věru lehké do ní zabřednout, když se tolik očekávané výsledky nedostavují (s přípravami i bez).
Vždycky byli mým vzorem učitelé, kteří i po dvaceti letech na sobě dál pracovali a na dětech jim dál záleželo. Něco úžasného! Často se mi zdály jejich hodiny velmi sešněrované, příliš striktní, ale zhruba po pěti letech své praxe a prozření jsem si uvědomila, jakou poctivě svou práci dělají. Kupodivu nepatřili k vysloveně milovaným, ale k těm, za nimiž pak deváťáci před přijímačkami přišli s prosbou o pomoc.
Většina z nás by si ze všeho nejvíce asi přála mít ve třídě děti, které se chtějí učit, to je radost se připravovat a nápady chodí samy. A nemusí mít ani bůhvíjaké studijní předpoklady, to ostatně není všechno.
To však zařídit nejde. Narůstá množství výchovných problémů, občas jsem měla pocit, že pokud se třída opravdu "sešla" , s Brooklynem by mohla klidně soupeřit. To je pouze povzdech, ne stížnost. Často jsem si představovala své vysokoškolské pedagogy, jak by asi obstáli před některými žáky. Mám vážné obavy, že by je nejspíš trefilo a oni to nejspíš vědí. Promińte mi ten lidový obrat.
Také bychom uvítali mít možnost pádnějších trestů (ne děti bít). Děti i proti své vůli pevnější řád očekávají a rády proti němu do jisté míry brojí. Na zbraně některých jedinců zkrátka není možnost adekvátní odezvy, aby si učitel tvář zachoval a nedržel se zpátky jako slaboch, co nesmí udělat krok stranou, aby nebyl popotahován rodiči nebo školskými úřady.
Tak jedině podle mě vznikne normální, přirozená atmosféra, ve které se dá učit i dnes, kdy spousta dětí je ponechána napospas ulici, kamarádům apod. Abych nezapomněla. Nejlépe se mi pracovalo ve třídě, kde počet žáků nepřesáhl dvacet. Dnes je opět běžných téměř třicet. Bída.
Peníze na pomůcky a nové učebnice se také nehrnou. I za to mimochodem učitelé stávkovali, ne jen kvůli sobě.
A ještě malý povzdech nakonec. Myslela jsem si, že najdu tu odvahu podniknout s dětmi pořádný školní výlet se vším všudy (nocleh, oheň, koupání...). Nenašla. Představa tak obrovské zodpovědnosti ( ani vedení školy by mi to mimochodem neschválilo), že jedno děcko neuhlídám, mě prostě uzemnila.
Obávám se, že jsem hodně odbočila, tak radši končím.


 čaroda 


Re: máte pravdu 

(28.9.2008 21:48:15)
K VŠ pedagogům..učím na Pedag. fakultě a po vzoru svých učitelů svým studentům opakuji to, podle mého, nejdůležitější: "Kdo hoří, zapaluje". Není problém odvykládat látku, ale získat je můžete jen když upřímně vidí, že vás to "bere". Ovšem udržet si entuziasmus v dnešním školství a po celý život je skutečně obdivuhodný výkon~j~
 helena 6 
  • 

Re: máte pravdu 

(29.9.2008 14:39:38)
S tou rutinou souhlasím, ale možná bych to obrátila. Jak jednoduché je pro žáky, upadnout do rutiny, když ani učitel je k ničemu nepovzbudí a nevede? Já (mluvím stále z vlastní zkušenosti) jsem šla na VŠ, abych se právě naučila myslet jinak, naučila se hledat trošku jiné nápady, řešit věci jinak. Doufala jsem, že práce bude spíše zaměřená na vlastní úsudek a schopnosti, ale bohužel jsem se mýlila. Je to pořád stejné. Hlavně se naučit na zkoušku a ať to mám za sebou. Snad to letos dodělám a už budu mít klid.
 nova alena 


Konečně pořádnej článek!:D 

(27.9.2008 15:52:11)
Konečně taky nějaký smysluplný, mimochodem moc hezky napsaný, článek, který taky něco čtenáři sděluje.. Ten systém tam je podle mě hrozný, ale upřímně, kdyby to tu jednou bylo taky, nedivila bych se.. Ze základky si pamatuji moc dobře, že někteří (hlavně noví a mladí) učitelé neměli vůbec autoritu a výuka byla leckdy podobná popisu z tohohle článku..Na těch "lepších" středních mají učitelé naštěstí na studenty už vyšší nároky.
No jo, střední školy.. Já jsem na škole, na kterou se hlásilo dvojnásobek lidí, než počet přijatých(a to i z velkých dálek) a kdyby kdokoliv z nás odešel, najde se za něho deset lidí ochotných přestoupit ze dne na den, a to také, podle mě, ostatní motivuje aby se snažili.. protože to je škola kterou si sami vybrali a mají to štěstí, že tam jsou.. Když v USA tenhle systém nemají a všichni chodí na stejnou školu, tak si toho prostě tolik neváží, vždyť se nemuseli vůbec snažit, aby tam mohli být, nemuseli si tu školu obhajovat..
Jinak vážně moc hezký článek :-)
 zmijka 


Re: Konečně pořádnej článek!:D 

(28.9.2008 9:02:10)
chtela jsem jen podotknout, ze americka high schoo neni nase gymnazium. predmety, ktery se zaci uci nu nas na gymnaziu se v americe uci na college pro dosazeni bakalare. americka high school je spis takova prodlouzena zakladka, proto tam chodi kazdy bez rozdilu na zamereni.
a taky co je dobreho na tom, rozhodovat se v 15 letech co bude clovek delat cely zivot?
taky myslim, ze americky system je natolik odlisny od ceskeho, ze nedojde k amerikanizaci ceskych skol do takovych dusledku. v americe je kazdy strujcem sveho stesti a nestesti. temer nulova socialni sit vede ke skolam o jakych se v clanku mluvi.
jiste ze v dnesni dobe je pro pedagoga mnohme slozitejsi vyucovat nez to bylo za nas nebo za nasich rodicu, protoze dneska uz nema ucitel moc napsat kadrovy posudek. dneska musi opravdu zaujmout. a myslim si, ze mlada generace pedagogu uz takova je, nebo se snazi byt. stara garda vyucena komunismem, ktera stale na nasich skolach pusobi, je kapitola uplne jina. ( moje cestinarka na gymmplu nam diktovala latku z jejiho 30let stareho gymnazialniho sesitu!!!! a kdyz nekdo vznesl otazku, tak to brala jako provokaci nez aby byla shcopna oponovat nebo souhlasit nebo jen priznat, ze nezna odpoved)

ja osobne mam zkusenost z college v americe, a moje zkusenost je nanejvys pozitivni. byla jsem nadsena z pristupu pedagogu ke studentum, z toho, ze si predmety mohu vybrat podle vlastniho zamereni, a spousty dalsich veci. ano, za skolu sjem zaplatila nemale penize, ale taky jsem si nasla dobrou praci, a investovane penize do vzdelani rychle vydelala.

takze jak jsem zminovala vyse - kazdy je tam strujcem sveho stesti. pokud dite nema rodice, kteri do nej od mala husti jak dulezite je vzdelani, a ze bez vzdelani si nenajde dobrou a dobre placenou praci, diky ktere si koupi dum v dobre ctvrti, a tudis jeho deti budou chodit do dobre skoly, ze bez vzdelani bude mit tri zamestnani a stejne bude na pokraji chudoby a ve spatnych ctvrtich plnych nasili, atd atd, tak se octne zrovna v takovych podminkach. a bude to jen a jen on, kdo za to ponese odpovednost.
vsechno souvisi se vsim. pedagog je dulezity, ale rodina je vychozi.

velmi zajimavy clanek, dekuji!
 Liška s banem :) 


Autorita 

(28.9.2008 10:19:49)
Základkou jsem prolezla ještě za socialismu a už tehdy se podobné situace jako v Brooklynu stávaly - někteří učitelé neměli vůbec žádnou autoritu a pamatuju si, že jsem při hodině dějepisu hrávali karty a při ruštině po sobě házeli houbou. Za to při matematice bylo ticho jako v hrobě a první dny dokonce většina dětí celou hodinu strachy probrečela (a to měla paní učitelka 160 cm a nikdy nikoho neuhodila, skoro nenapomínala a poznámky rodičům také nepsala). Má francouzská známá učila několik let v muslimské čtvrti - možná horší než ta třída v Brooklynu, protože někteří muslimové neuznávají ženy-učitelky (jsou pro ně podřadné). Dát muslimovi špatnou známku z písemky bylo pro něj jako osobní útok, diskriminace a rasismus v jednom.
 Květa 
  • 

Re: Autorita 

(29.9.2008 8:49:51)
Ano, jsme lidé různí.
Takové autoritářské učitele, kterých se děti bojí (nemyslím, že je to dobře), dnes už často nepotkáte. Nemohou se opřít o státní moc, dogmata apod. Role učitele prochází dlouhodobým vývojem, jeho postavení ve společnosti se mění.
 moše 
  • 

Poslat všem školám v ČR 

(28.9.2008 20:51:46)
Tak a rozeslat to všem školám v čr aby si naši chudáčci učitelé uvědomili že jsou o mnoho horší školství než to naše a že je to zrovna v usa. Světové supervelmoci.
 kreditka 


Re: Poslat všem školám v ČR 

(28.9.2008 21:51:37)
Kde asi udělali soudruzi z USA chybu? ~:-D~:-D~:-D
 Květa 
  • 

Re: Poslat všem školám v ČR 

(29.9.2008 7:35:16)
Jako chudáček učitel předem varuji, že Brooklyn už klepe u nás na dveře. Nejde jen o chudáčky učitele, co si pořád na něco stěžují, vždyť jsou toho plná média, že? Jde přece jen o celou naší budoucí společnost, tak co se vzrušovat. Buďme klidní a nechme k nám Brooklyn pomalu vplížit. Když to můžou mít v USA, přeci nebudem pozadu a s radostí jejich drobné chybičky zopakujme.
 kreditka 


Re: Poslat všem školám v ČR 

(29.9.2008 20:48:53)
Zase mi to připomíná film "Pelíšky" nemůžu si pomoct, ale ještě jsem si vzpoměla na jednu hlášku:

"Jak něco není z USA, tak se to pánům nelíbí!"
 Fenchurch 
  • 

Také jsem se setkala s podobnou situací, ale v ČR 

(29.9.2008 20:05:46)
shodou okolností ve škole, jejíž problémy byly nedávno medializovány a hrozí jí uzavření.
Jinak děkuji za velmi pěkný článek.
Šlo o školu, která se zrovna zhlédla v americkém pedagogickém přístupu, tedy student velká práva, učitel téměř žádná, školní psycholog fungoval spíš jako informátor, avšak šlo o školu soukromou, kde peníze byly často až na prvním místě. Vámi zmiňovaná škola byla školou státní. Oproti Vaší brooklynské škole však byly rozhovory se studenty ohledně jejich problémů podporovány.
Také já mám někdy obavy, aby se tyto trendy nestaly v našem školství v budoucnu většinovými, protože není vždy možné, resp. není možné, aby si každý student stanovoval pravidla, aby si stanovoval sám, co je správné a co nikoli, pokud to sám z rodiny zkrátka neví. Příklad, který v článku uvádíte a zkušenost, která byla v mnohém obdobná a již jsem zažila já, však jsou dokladem nejen klesající prestiže vzdělání a jeho důležitosti (především vzdělání ve smyslu rozvoje osobnosti, ne ve smyslu zvyšování hodnoty pracovní síly na trhu), ale obecně úpadku morálních hodnot a postupného rozkladu společnosti. Přesto nejsem až takový pesimista, jak by se z tohoto názoru mohlo zdát. Myslím, že řešením je, aby začal každý sám u sebe, že by se lidé měli odvrátit od "rozvíjení kariéry" a více se věnovat problémům doma. Tak se dá těmto dětem nejvíce pomoci. Pokud selhává dlouhodobě rodinná výchova nepomáhá sebelepší pedagogický přístup ve škole. Měla by to pro nás být priorita, protože společnost, jakou si děti utvoří ve třídě, je předobrazem společnosti, v jaké jednou budou žít, až budou dospělí. A měli bychom jim to také říkat, zvláště těm starším, aby o tom začali přemýšlet už dnes.
 Květa 
  • 

Re: Také jsem se setkala s podobnou situací, ale v ČR 

(30.9.2008 8:51:46)
Ano, vidím to stejně.
Fungující rodinu, kde se dětem vštěpují odmala nejzákladnější lidské hodnoty, nic nenahradí.
Nevidím naše školství jako zaostávající, zcela špatné, bez úrovně. Úpadek tu přesto existuje. Proč a kde, to je problém, který nelze vyjádřit několika větami a zabývají se jím povolanější lidé, než jsem já. Škola prostě odráží celkový stav naší společnosti.
Co mě v praxi hodně vadilo, jsem už zmínila v několika příspěvcích, tak se nechci opakovat. Ještě bych však poukázala na pochybný smysl existence víceletých gymnázií. Taková separace a elitářství jsou do jisté míry podle mého názoru nepřirozeným jevem. Leckdo by mi však vysvětlil, že právě jeho dítě má přece právo na to nejlepší vzdělání, které mu běžná ZŠ neposkytne. Já si však myslím, že ze všeho nejdůležitější je své dětství trávit mezi vrstevníky, kteří pocházejí z různého prostředí, mají různé schopnosti, nadání, atd. Zaměřit se na biflování (o tom víceleté gymnázium hodně je) se může dítě klidně v patnácti letech.
Běžná třída neztratí své tahouny, vzory a úroveň výuky bude vyšší.
 Jana, dcera 16let, synové 14let, 7 let, 1rok 
  • 

Re: Také jsem se setkala s podobnou situací, ale v ČR 

(1.10.2008 10:56:02)
Mám dvě děti na víceletém gymnáziu a vůbec nemůžu souhlasit s názorem, že pořád biflují. Oba tam chtěli jít sami. Bydlíme v obci, kde je škola jen do 5. třídy a pak musí někam dojíždět. Dcera je svědomitější a připravuje se semtam dopředu, ale syn si chystá věci zásadně ráno před tím, než mu jede autobus. A ve škole jsou ok. Bydlíme na vesnici a proto vidím rozdíl hlavně v tom, že jeho spolužáci ze základky chodí už ve 13 na cigáro a na pivo, bez problémů jim nalijí. Když se zeptám dcery kolik jich ve třídě kouří, tak říká že tři a u syna není kuřák zatím asi ani jeden.
 Květa 
  • 

Re: Také jsem se setkala s podobnou situací, ale v ČR 

(4.10.2008 7:40:23)
Plně chápu, že realita je taková, jak píšete (ranní cigárko, poflakování se u značné části žáků ZŠ),také budu jednou hodně zvažovat, kam případně svou dceru zapíšeme. Ale gymnázia jsou především školami připravujícími na další studium, studium na vysoké škole, takže učí žáky se učit.
I jejich úroveň značně stagnuje, víceletých gymnázií je u nás více, než doopravdy potřebujeme. Na víceletá gymnázia se často dostanou žáci, kteří by před několika lety neuspěli. Jenže třídy se musí naplnit. Základní školy tak přijdou opravdu o většinu nadprůměrných žáků (omlouvám se za slovo nadprůměrných - nemám ráda takové škatulky). Třída na běžné základce pak často postrádá několik cílevědomých jedinců, kteří vytvářejí pracovní atmosféru...a jsou pro ostatní určitým motorem.
Nedávno jsem četla zajímavý článek v Reflexu zabývající se účelem víceletých gymnázií. Podle tohoto článku se absolventi víceletých gymnázií nijak neliší od absolventů běžných čtyřletých gymnázií.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.