Jakub Horálek | •
|
(20.4.2007 19:27:55) Dnes je všeobecným trendem podceňovat přijímací zkoušky. Moderní je tvrdit, že musíme znásobit počty lidí s maturitou a s vysokoškolským vzděláním. Tyto úvahy jsou ovšem pouze plácnutím do vody. Jednak kvalitní školy, které umožňují žákům získat předpoklady pro společensky atraktivní a finančně dobře ohodnocená povolání, budou vždy provádět selekci potencionálních studentů, jednak to, aby všichni studovali, není ani technicky možné. Potenciál vystudovat třeba vysokou školu má pouze část populace. Je třeba zkvalitňovat vzdělávací proces samotný a umožnit lidem co možná nejvíce naplnit jejich limity. Ale navyšovat uměle počty středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných lidí by mohlo způsobit inflaci vzdělání. Např. z maturity by se měl stát parameter s určitou vypovídací hodnotou. Pokud z ní bude pouhý cár papíru dokládající pouze to, že student je už plnoletý, nemá vůbec smysl do její podoby investovat.
|
zuzkasim |
|
(20.4.2007 22:05:13) Souhlasím s názorem, že uměle navyšovat počty lidí s vyšším vzděláním by degradovalo jeho smysl. Vzpomínám si na svoje přijímačky, zažila jsem jich dost, ani na střední ani na vysokou jsem nedostala první rok, ale až ten druhý, byl to vždycky strašný stres. Ale myslím, že bez přijímaček by to sotva šlo. Ráda si připomenu moment, kdy jsem na přijímačkách na vysokou měla nějak podezřele víc volného času než ostatní horlivě píšící konkurenti, při odevzdávání jsem pak zjistila, že jsem vyplnila pouze jednu stranu testu (nějak jsem zapomněla otočit papír). Myslela jsem, že tím je můj osud zpečetěn, jaké pak bylo moje překvapení, když mi přišlo rozhodnutí o přijetí. Ale nakonec jsem si vybrala jinou školu, na kterou jsem se ten rok taky dostala. Jinak článek se mi moc líbil, poučný nejen pro žáky a studenty ale i pro učitele (ne všichni si uvědomují váhu svých testů).
|
Pipa | •
|
(20.4.2007 22:13:32) Jenom takova poznamka na okraj. Studovala jsem hodne dlouho, nejdriv VS, pak doktorat v zahranici a po disputaci se mi rychle za sebou narodily dve deti. Dnes nekdy i lituji, ze jsem "prekvalifikovana", kdybych se tak "nesnazila", uz jsem si mohla pri materske neco privydelat:-) Na pul uvazku me v moji profesi nikde nevezmou:-( Pipa
|
HelenaPa |
|
(21.4.2007 7:56:27) Já vůbec nechápu, proč se s přijímacími zkouškami dělá tolik humbuku. Vždyť u nás na ZŠ je za posledních několik let stav, že z deváté třídy dělají přijímačky tak 2 žáci, ostatní většinou už v únoru vědí, že jsou přijati. Dokonce i na gymnázium nedělají přijímačky. Je to způsobeno systémem financování školství - peníze jdou na žáka. Takže si střední školy naberou co nejvíc žáků. Pak to ale podle toho vypadá. Když v jedné první třídě na průmyslovce je 19 neprospívajících žáků a ředitel tlačí na učitele, aby jim přece jen dali čtyřky (přece nepřijdeme o statisíce), to potom vede opravdu k devalvaci maturity. (Informaci mám z velmi důvěryhodného zdroje.) Pak si nám učitelé SŠ stěžují, jak málo toho žáci ze ZŠ umí. Jenže jim nedochází, že si nabrali i žáky, kteří by dříve sotva zvládli tříletý učební obor. A ještě jedna nevýhoda tohoto stavu - skoro všichni mají maturitu, jenže je nedostatek kvalifikovaných řemeslnických pracovníků. Většina studentů získá na SŠ ono tak propagované všeobecné vzdělání, ale osobně něco vyrobit je už problém. A i kdyby uměli, tak většinou k tomu přistupují - já mám maturitu, tak nepůjdu dělat rukama. (Ale to by bylo na delší povídání.)
|
Lory | •
|
(21.4.2007 8:23:28) Ahoj, nevím, odkud jsi, ale u nás v Liberci je situace naprosto opačná. Před pěti lety jsem skládala přijímací zkoušky ze ZŠ na gymnázium a spolu se mnou ty přijímačky skládala celá třída (i když na jiné školy). Nikdo dříve než v dubnu nevěděl, zda bude někam přijat. Nevím, jak učňáky, ale lepší SŠ zde rozhodně přebytek studentů nepřijímají, spíš naopak. Máš však pravdu, že na některých VŠ naberou spoustu studentů, přestože počítají s tím, že je brzy vyhodí. Ale ne všechny VŠ se chovají takhle... Hezký víkend.
|
|
HelenaPa |
|
(21.4.2007 15:58:33) Jsem z okolí Brna. Tady je opravdu středních škol nadbytek. Nechtěla jsem se dotknout druháků, s jejich přijímačkami zkušenosti nemám. Jenom mě štve, že tedy alespoň v mém okolí, je situace taková, jakou jsem popsala. Navíc si představte motivaci deváťáků ve druhém pololetí ještě něco dělat, když už v únoru vědí, že jsou přijati. Vesměs se jim na konci devítky podstatně horší prospěch a oni pak mají na začátku SŠ dost problémů s naběhnutím do nmormálního učebního stavu po půl roce nicnedělání.
|
Margot+1 |
|
(22.4.2007 11:04:15) Mám úplně stejnou zkušenost jako ty - jsem ze severních Čech. Nářek nad obtížností dostat se na SŠ a VŠ mohou dnes spustit jen ti, kdo nezažili, co to je být Husákovo dítě. Náš spolužák měl v 8. třídě (rok 1992, výběrová matematická třída) na vysvědčení dvě trojky, nedoporučili mu dát si přihlášku na SŠ a poslali ho na učňák.
|
šárka | •
|
(22.4.2007 22:04:49) Tak to moc těžké nebude, neboj. Dětí narozených v roce 1996 bylo málo, tříd na gymnáziích je furt stejně! A na některá se hlásí míň dětí, než berou. Počet narozených se snižoval až do r.1999, kdy bylo úplně nejmíň narozených dětí. Tak myslím, že kdo aspoň trochu myslí, tak se několik dalších let dostane v pohodě. Horší to budou mít ti narození 2000 až teď, protože ty počty mimin se zase naopak zvyšovaly.
|
|
Marie | •
|
(23.4.2007 0:33:46) Milado, prosím Vás, proč tak křečovitě lpíte na 8letém gymnáziu? Copak ostatní školy nejsou dost dobré? Doufám, že si tuto školu přeje Vaše dítě (nikoliv že si to přejete Vy a Vaše dítě tam chce, aby Vám udělalo radost), a že má konkrétnější představu o tom, co po studiu této školy bude dělat. Druhá věc je, že pokud má Vaše dítě vážné problémy zvládnout náročné přijímačky na 8leté gymnázium, tak neméně náročné studium na takovéto škole bude pro něj dost stresující, nebo se mýlím? A to byste opravdu chtěla? Nemůže zkusit třeba 4letý gympl nebo třeba nějakou střední odbornou školu? Myslíte, že až Vašemu dítěti bude třeba 35 let a bude mít titul ing. nebo MUDr., tak bude celkem jedno, jestli studoval gympl 4letý nebo 8letý. Marie
|
Moncaka |
|
(23.4.2007 9:25:10) Tak jako u Milady nás čekají za rok přijímačky na osmiletý gympl. Na tom našem gymplu je běžné, že se hlásí cca 100 dětí a berou 28. Loni se prý hlásilo dokonce 150 dětí. Spádová oblast je velká. Jenom v našem městě je 5 ZŠ po 2 třídách (cca 25 dětí ve třídě) a pak tu máme okolní městečka a vesnice v okolí. Můj odhad cca dalších 8 ZŠ. Jak píší v článku, to že je můj syn nejlepší ve třídě ještě neznamená, že se na gympl dostane. Odhadem má na gympl asi 4-5 dětí z jeho třídy. Aby šel na gympl chci hlavně já. Mimochodem se učí mnohem lépe než já v jeho věku a já se na gympl dostala (tehdy 4-letý) a pak na VŠ. Syn ví, že si s se svými spolužáky moc nerozumí, více mu vyhovují kamarádi na šachovém kroužku, nebo z hudebky. Slibuji si od toho, že se dostane mezi děti, se kterými si bude víc rozumnět, že bude mít ve škole trochu větší zápřah, že bude mít ve škole kvalitnější výuku jazyků, že ve škole bude daleko menší riziko šikany než na ZŠ na 2. stupni, atd. To, že některé ročníky jsou slabé vím, mám děti zrovna 1996 a 1999. A kupodivu ročník 1999, který by měl být nejslabší je u nás daleko silnější než 1996 (teda podle naplněnosti tříd v naší ZŠ).
|
|
|
Marie | •
|
(25.4.2007 23:38:38) Milado, proč myslíte, že netuším nic o nižší kvalitě vesnických základek? Ostatně, dítě z vesnice nemá nikde napsané, že musí chodit ve své vesnici na ZŠ. Nebo ne? Alespoň naše děti (bydlíme na vesnici) na základku budou jezdit do města. Už teď navštěvují ve městě školku, protože je její vybavení a program pro děti více "akční". Mrzí mě, že jste kvůli mému příspěvku tak nabroušená, jen jsem chtěla říct, že jsou přece i jiné střední školy než 8letý gympl. Martina
|
|
štěpánka | •
|
(26.4.2007 22:36:36) Nezlobte se Milado, když jsem si přečetla tento Váš příspěvek, připadá mi, že pro Vašeho syna je osmiletý gympl naprosto nevhodný. Moc nechápu, proč chcete riskovat zdravotní problémy. Imunita se pravděpodobně zhorší, protože přibude stres, jaký děti na ZŠ většinou neznají. konkurence dětí na gymnáziu je velká a často chybějící student pravděpodobně bude mít velké problémy. Proč tedy s dojížděním nepočkáte až skončí ZŠ? A potom, jestliže může dojíždět do města na gymnázium, pak jistě může dojíždět do města i na ZŠ, pokud mu v tom městě nějakou vhodnou najdete. Děti, které "nemají" na gymnázium ani nemusí být hloupé. Stačí, když jsou třeba nezralé, dětinské, neumí se učit a věřte mi, že největším problémem pro dítě mohou být časté absence a neúčast na různých akcích (právě ze zdravotních důvodů). Dítě také může vynikat v jedné oblasti (u Vás třeba matematika, i když v kategorii Klokánek mělo letos 120 bodů hodně dětí), ale jiná může působit problémy, nevím, zda je to Váš případ. Ale zdraví bych fakt nepodceňovala. Jak už někdo psal výše, porodnost klesá a Váš syn nebude mít velkou konkurenci. A když se dostane, bude to pro něj opravdu to nejlepší?
|
|
|
|
|
|
Karavela |
|
(23.4.2007 11:35:50) Milado, prosím Vás, proč tak křečovitě lpíte na 8letém gymnáziu? Copak ostatní školy nejsou dost dobré? Doufám, že si tuto školu přeje Vaše dítě (nikoliv že si to přejete Vy a Vaše dítě tam chce, aby Vám udělalo radost), a že má konkrétnější představu o tom, co po studiu této školy bude dělat. Druhá věc je, že pokud má Vaše dítě vážné problémy zvládnout náročné přijímačky na 8leté gymnázium, tak neméně náročné studium na takovéto škole bude pro něj dost stresující, nebo se mýlím? A to byste opravdu chtěla? Nemůže zkusit třeba 4letý gympl nebo třeba nějakou střední odbornou školu? Myslíte, že až Vašemu dítěti bude třeba 35 let a bude mít titul ing. nebo MUDr., tak bude celkem jedno, jestli studoval gympl 4letý nebo 8letý. Marie
|
Karavela |
|
(23.4.2007 11:46:04) Pardon, vloudila se chybka, zkopírovala jsem příspěvek paní Marie, na který chci odpovídat:-)
Paní Marie, pravděpodobně nemáte přehled o úrovni školství v menších městech a obcích. Je skutečně rozdíl, zda ponecháte dítě se samými jedničkami, které se ve třídě v podstatě nudí, další čtyři roky mezi spolužáky bez ambicí, ve třídě s šesti až sedmi repetenty, pro které je úspěch, pokud zakončí základní vzdělávání v šesté třídě. Skutečně chápu, proč Milada bude usilovat, aby se její syn dostal na víceleté gymnázium.
Dcera je v tercii VG, až zde si našla kamarády, se kterými si má co říct, mají společný cíl a je spokojená.
|
Marie | •
|
(26.4.2007 0:08:50) Já jsem předtím reagovala na příspěvek paní Milady, která měla obavy z toho, že se její dítě nedostane na 8letý gympl. Pochopila jsem z toho to, že když se dítě nedostane na tuto školu, tak je to z důvodu, že jsou prostě lepší žáci, pro které je studium na této škole méně stresující. Nedovedu si totiž představit, že jediný problém by měly být přijímačky a pak studium na této škole by se zvládlo tzv. "levou zadní". Ale jak říkáte, pokud má dítě skvělý prospěch a je vysoce inteligentní, tak k čemu takové obavy, že se na 8letý gympl nedostane? Dále jste "nakousla" problematiku šikany apod. Já jsem byla slovně šikanována za dobrý prospěch nejen na ZŠ (upozorňuji, že na městské ZŠ), ale i na střední škole (jak si můžete myslet, že na gymplu šikana není...). Teprve na VŠ jsem se nikde se šikanou nesetkala, ale to spíš vyvozuji z toho, že studenti jsou už po pubertě věkově vyzrálí a nezajímají se o to, jak někoho druhého zesměšnit, tam spíš táhli všichni za jeden provaz. Nicméně názor, že je studium na 8letém gymplu vhodnější z důvodu kvalitnější výuky (včetně cizích jazyků), velmi uznávám.
|
Karavela |
|
(26.4.2007 11:34:57) Tak jsme se nakonec docela shodly:-) já šikanu nenakusovala, to byla myslím Monča:-) rozhodně bych si netroufla tvrdit, že na gymplu žádná šikana není, stejně jako kouření, tráva, alkohol, nedělám si iluze.
|
|
|
|
|
|
|