Lavanda |
|
(10.4.2007 11:18:10) Můj starší syn se naučil spontánně číst v pěti letech. Tady už asi o hyperlexii nejde. Dcera se naučila číst až ve škole. Syn měl ve třídě jednu spolužačku, která dovedla slušně číst, i když ne tak plynně jako on. I dcera má spolužáka, který před vstupem do školy sám četl. Myslím, že velkou roli hraje dědičnost, já a moje sestra - dvojče jsme se taky naučily číst v předškolním věku bez cizí pomoci. V první třídě jsem si už četla dobrodružné knihy, např. Černý šíp od R. L. Stevensona. I synek je vášnivý čtenář, dcera, druhačka, se do samostatné četby moc nehrne. S dítětem, které by umělo opravdu číst text ve třech letech, jsem se ve svém okolí zatím nesetkala, i když dětí, které v tomto věku znají písmena, je poměrně hodně. Těmito dětmi se intenzívně zabýval pan profesor Matějček, pokud se nemýlím.
|
Lenka Tenká | •
|
(10.4.2007 11:32:13) Dcera mojí nejlepší kamarádky se sama naučila číst ve třech letech. Pořád listovala v knížkách, občas se zeptala, co to je za písmenko a najedno začala sama hláskovat celá slova a následně číst. Skoro jsem z toho měla měla mindrák, když moje o rok starší dcera ještě neuměla ani říkat R a Ř a pořádně mluvit a kámošky dcera plynule četla.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(10.4.2007 12:17:21) Můj třetí syn začal právě takhle sám číst ještě před dokončením třetího roku. Ovšem výslovnost měl v té době příšernou, R a Ř zvládl až skoro v 9 letech - docházku na logopedii jsme ukončili v páté třídě ZŠ. On je ten první případ, má celkově velmi vysokou inteligenci, takže do školy nastupoval v necelých šesti a ještě pak přeskočil čtvrtou třídu. Dnes v 11 letech je v sekundě osmiletého gymnázia. Naopak nejstarší syn sice písmenka ve třech letech rozeznával bez potíží, ale spojovat je začal až v první třídě, navíc s odkladem. Je to diagnostikovaný dyslektik, jinak s IQ v pásmu nadprůměru. Dnes poměrně úspěšný student sexty osmiletého gymnázia.
|
|
|
bohunak |
|
(10.4.2007 12:27:21) Muj syn zacal cist pred 3 rokem taky.On je autista s hyperlexii, cist a pocitat mu nedelalo nikdy problemy, pomerne ted zvlada i zemepis, je mu 5.Ale i kdyz cetl, mluvit zacal az ve 4 letech.Ve skole (predskole) se nenudi, myslim si, ze hodne zalezi na ucitelce.Zato ma velke problemy se psanim.
|
Helena | •
|
(10.4.2007 16:13:47) Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli některá z Vás má zkušenost s velmi ranným čtením. Naše dcerka od 17 měsíců zná všechna písmena abecedy. Prostě se zeptala, co to je. Řekla jsem například, že A, jako auto. Od té doby si to pamatuje. Během několika dnů se tehdy naučila všechna písmenka. Pak přišly na řadu číslice. Potom přestala používat pomovná slovíčka a už to pro ni není auto, babička, ....kakao, list,.......zub, ale prostě a,b,atd.
Za měsíc jí budou dva. Začíná chápat, že písmenak tvoří slova, takže prakticky začíná číst. Čte ale jen ta slovíčka, kterým rozumí, a které zná. Základní věci ale přečtě, ví, že na jogurtu je napsáno smetanový apod. Pár písmen i napíše. Samozřejmě rukopis nic moc, ale nějaká podoba tam je.
Dcera se vyvíjí celkem normálně, nopozoruji odlišnosti ve srovnání s jinými dětmi tohoto věko. Řeč sice nemá slavnou, ale myslím, že docela odpovídá horšímu průměru. Její prostovy jsou typu: Já koupala dnes. Rybička koupala taky. Říká tedy větičky, i když spíš ještě bez pomocných sloves, jako je být, dělat apod. Skloňuje, začíná časovat, takže větší zpoždění řeči, jako při autismu nemá. Myslím, že autistka není, nemá ani jiné příznaky, které by tomu odpovídaly.
Máte někdo s ranným čtením zkušenosti? Měla bych zajít třeba k psychologovi anebo jste to neřešili? Já sama jsem také poměrně brzo četla (ve třech letech cca), takže by to mohlo být v rodině, na druhou stranu máme v příbuzenstvu autismus, tak bych něco nerada zameškala a řešila věci včas. Jak jste situaci řešili vy?
Díky moc, Helena
|
cinnamon |
|
(10.4.2007 22:52:18) Naše dcera taky znala všechna písmenka okolo 20 měsíců. Nijak jsme to neřešili, žádné autistické příznaky nemá :-). Prostě ji to zajímá a těší, doma jsou hromady knížek, má dost "materiálu ke zkoumání". Myslím, že ve všech ostatních oblastech má vývoj přiměřený. Jen na tříleté prohlídce byl údiv, když jsem sestru prosila, aby u vyšetření zraku nechala tabuli s písmeny a ne geometrické tvary - písmenka šla dcerce líp, obrázky ji nebavily :-P.
|
|
|
|
Barča, 2kluci | •
|
(10.4.2007 12:27:21) Můj manžel se naučil číst sám ve 4,5 letech. Můj starší syn od 3let dobře počítal (sečítal i odečítal) hroně rád platil v obchodě a vždy si sám spočítal, kolik mu mají vrátit (drobné nákupy). Písmenka ho nezajímala, uměl se podepsat, uměl básničky, ale číst se naučil až ve škole (naštěstí bez problémů). Dodnes nemá s učením problém (no nemá zrovna je v pubertě 16 let tak trochu stávkuje) intelektuálně je před svými spolužáky - dle profesorů i dle psycholožky. Můj mladší syn od 3let znal všechna písmenka, on totiž miloval auta chtěl číst SPZ a tak si to prostě zapamatoval. Neměl rád učení, tak básničky a písničky ho nebraly ani ve školce o čtení vůbec nemluvím, nerad maloval, počítal jen normálně v řadě 1-20. Nyní je v první třídě (měli jsme z ní velký strach) a nestačíme se divit, čtení pochopil ihned, opravdu mu to trvalo asi 2min. a pak četl i slova na konci slabikáře, počítání mu jde také, prostě normálka, jediné co mě mrzí, že vše dělá jen když chce. Je to vidět ve všech předmětech. Prostě někdy dává pozor a někdy ne.
|
Lucka,syn 3 roky | •
|
(10.4.2007 15:07:19) Ahoj,muj syn,ted mu byly 3 roky,od roku mluví,v roce a pul se zacal zajimat o pismenka a cisla,ktere se naucil bez problemu hned,jeste necte,ale spoustu slov si fotogafickou pameti pamatuje,pocita do 100,uz zacina scitat.Jeho inteligence je v pasmu vysokeho nadprumeru,IQ 140.Ted resime skolku.Ma uplne jine zajmy nez jeho vrstevnici a rychle se uci cokoliv noveho.Tak zdravi vsechny,co maji doma neco podobneho.
|
Barča, 2kluci | •
|
(11.4.2007 7:59:30) V dnešní době, kdy jsou děti ve školkách pomíchané (starší s mladšími) by to, že má jiné zájmy než jeho vrstevníci neměl být problém. Toto jsme řešili se starším synem ani né tak ve školce (prostě si hrál se staršími), ale spíše ve škole, kde se nudil. Na doporučení třídní učitelky přešel na 8leté gymnázium, kde jsou kladeny vyšší nároky na studenty. U mladšího syna je to složitější, protože on opravdu má tvrdou hlavu a dělá "jen to co chce". Často nás překvapí znalostmi a dovednostmi, ale je to za předpokladu, že toto potřebuje on.
|
|
|
|
Lucie + 2 | •
|
(12.4.2007 20:06:29) Naše dítě se naučilo číst z letáků někdy chvilku před pátými narozeninami. A chvilku po těch pátých narozeninách objevilo nadšeně v papírnictví periodickou tabulku prvků :-) To byla dlouho nejoblíbenější četba. Do školy šlo v necelých šesti, teď je ve druhý třídě, část výuky absolvuje se třeťákama. Počítat uměl asi od narození, ještě před školou zvládal záporný hodnoty, sčítání a odčítání matic, běžný násobení i dělení, desetinný čísla atd., teď bez problémů převádí a počítá zlomky a procenta. V PPP mu vyšlo IQ kolem 150 protože byl unavenej a už nechtěl spolupracovat, při specializovaném vyšetření se IQ nepodařilo změřit, protože převálcoval test, v dílčích oblastech párkrát dolezl ke 180. Oblečení si pořád oblíká obráceně, při zavazování bot přepadává na hlavu, příbor mu při jídle spadne několikrát na zem, občas se netrefí na židli a sedne si rovnou za zem. Ve třídě píše ze všech dětí nejhůř, aktovku není schopen udržet v pořádku. Je neuvěřitelně hlučnej, pořád vybuchuje (hraje si na atomovou bombu). Doufám, že jinak je normální a žádná porucha se neobjeví :-) Mimochodem - druhé dítě se celé roky tvářilo naprosto normálně a průměrně......a už to taky skončilo......
|
Beepee |
|
(18.4.2007 10:55:44) :)))) tohle mě pobavilo! Ovšem představa takového děcka mi připomíná zuřivé vědce od křivulí. U těch jeden nikdy neví, jestli se dožijí Nobelovky :-D
|
|
Helena, dva kluci | •
|
(19.4.2007 7:53:30) Ahoj!Mám jednoho takového doma! Četl taky od čtyř plynně a jako předškolák ve školce předčítal detem pred spaním pohádky.Měl skvělý přednes.Taky měl v tašce bordel a neuměl si zavázat boty.Ono se to časem srovná .Ted mu bude osmnáct a je zcela průměrný žák!!Sice na výberovém gymnáziu,ale josu okolo mnohem pečlivější, lépe reagující a vnímavější žáci, takže se pořád má co učit od nich.Nosí i trojky. Je zahleděný do sebe a když mu šrotuje v hlavě neco jiného - nevnímá dodnes.Dodnes má v pokoji nepřelezitelný bordel..Chodím tam s "lopatou " a prohrabuji pešinku .. Hodně rozvíjejte to co mu nejde - malování, jemná motorika,vztahy mezi lidmi /jaké kdo ve třídě má oči,kdo má jaké sourozence,kdo s kým chodí,co meli spolužáci a paní učitelka na sobě, v tomhle jsou poněkud mimo mísu. Jsou to miláčkové.Hezký den .Helena
|
|
|
|