betty, 4 letá princezna | •
|
(18.11.2005 11:51:16) Já si nemůžu pomoct, ale hodně přece záleží na přístupu rodičů (a rodiny) k dětem. Jistěže se moje dcera dívá na televizi, ale jen na to, co jí dovolím. Nechápu, proč by měla mít televizi v pokoji (my jsme ji tam se sestrama měly ale nepamatuju se, že by ji některá z nás pustila, aniž by o tom rodiče věděli a večer, to ani náhodou). Co se týče pískovišť, mám pocit, že se situace naopak o dost zlepšila, oproti mému dětství, přibyly prolézačky, houpačky, klouzačky a jediná potíž je v tom, uhlídat hřišťátka před pejsky, a hloupými lidmi, co nechápou jejich smysl. Chápu, že čím jsou děti starší, tím hůř můžu ovlivňovat jejich hodnoty a určovat jim priority, ale taky věřím, že pokud to nezanedbám teď, nebudu muset naříkat později. Takže si u pohádek a pořadů pro děti hodně povídáme a říkáme si, co je jenom jako a co v žádném případě dělat nemůže. Co mě v televizi vadí nejvíc, jsou reklamy zaměřené na děti před dětskými pořady. To považuju za velkou zradu.
|
Katka,kluci 3 a 6 | •
|
(18.11.2005 17:06:14) Souhlas,není to tak hrozné.Reklamy jsou ovšem běs,ačkoliv jsem člověk velmi nakloněný svobodnému trhu bez regulací,tady bych byla nekompromisní a mezi vysíláním pro děti bych je zakázala.Moji 2 pokladi na ně zírají se zářícími očky a Ježíškovi pak namalují, že chtějí nějaké debilní Deformátory (nebo Transformátory?) či jiné zhovadilosti za nehorázné peníze.
|
|
Rosie |
|
(18.11.2005 17:27:49) Souhlasím s názorem, že to, na co se děti v TV dívají, záleží na rodičích. My dětem (6 a 3 roky) pouštíme Kouzelnou školku a Večerníček, protože máme kabel, tak další jejich oblibená stanice je Animal Planet. Teď je dcerka leží s horečkama, takže docela oceňuji, že sem tam může sledovat animované filmy na Minimaxu. Osobně jsem zastáncem toho, že nic se nemá přehánět a o televizi to platí dvojnásob, takže užívat v rozumné míře. Na druhou stranu zakazovat ji znamená, že jakmile k ní dítě přijde, zírá na všechno s otevřenýma očima a pusou. U dětí jsem zaznamenala, že když se jim to líbí, tak se dívají, když je to přestane bavit, odejdou - a to třeba i u Kouzelné školky. Co se reklam týče, je to od zadavatelů dokonalá taktika. Já občas žasnu, jak si můj tříapůlletý synek notuje jakési záhadné písničky, než si uvědomím, že je to reklama na cosi. Vyřešili jsme to tak, že televizi zapínáme přesně v okamžiku, kdy dětský pořad začíná. Ale stejně se reklamám asi nedá vyhnout.
|
LAJ |
|
(18.11.2005 19:32:51) Já se nemohu zbavit dojmu, že je to na rodičích, co pustí dítěti a co ne....
A taky nechápu....proč by mělo mít malé dítě ve svém pokoji televizi....?
|
Rosie |
|
(18.11.2005 20:16:56) Do dětského pokoje rozhodně ta blikající bedýnka nepatří, to souhlasím. Jednak by se těžko uhlídalo, na co se dívají, za druhé pokojíček není televizní místnost, ale pokoj určený na hraní, později na učení se a spaní a za třetí ani na tam to není vhodné místo. Když něco v televizi je, ať se podívají v obýváku. Každopádně my ji jako děti neměly a ani nás nenapadlo, že by to mělo být jinak. Naše děti ji taky nemají a ani mít nebudou... ono dost na tom, že jednou asi bude potřeba, aby měly svůj vlastní počítač.
|
Xantipa. |
|
(18.11.2005 20:38:30) Rosie, ano, zvykni si, že Tvé děti budou potřebovat v pokojíku počítač a budou třeba i chtít svou vlastní televizi. Jenže děti našich dětí budou mít v pokojíku i jiné věci, které nás budou překvapovat, protože "za nás" to rozhodně nebylo. Za mých dětských let taky nebyly počítače, myčky nádobí, mikrovlnky, barevné televize, tak to ale neznamená, že tyhle přístroje nebudu mít doma.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(18.11.2005 22:35:31) Souhlasim. Nezijeme prece v praveku.. Nas syn ma televizi v pokojicku , budou mu v ledu tri. TV je dostatecne vysoko, aby ji sam nepustil, ovladac pokladame na skrin, nebo je v obyvaku. Poustime mu ji jen mi. A vyhoda? Pokud syn marodi, lezi v posteli a primo z ni se muze divat na krtecka a LEZI!! Protoze jinak by i s horeckami lital po byte.. A take jsem zjistila, ze pokud treba zapomenu vypnout kouzelnou skolku v devet, odchazi z pokoje, anebo ho po devate najdu mezi hrackami na koberci. Co ho nezajima - nesleduje.
|
Gabča, Adélka 12/02 |
|
(19.11.2005 13:50:46) Cairo, a přesně o tom to je. Víš na co se tvé dítko dívá a dáváš mu dostatečně najevo, že zatím rozhoduješ o tom, na co se bude tvé dítě v TV dívat, ty. My jsme měli taky TV v pokojíčku, ale jen asi 2 měsíce a to až kolem 15ti let. Pak jsme to vzdali - směli jsme se na ni dívat jen když dávali v TV fotbal, hokej a my jsme se chtěli sledovat něco jiného. Jinak jsme ji pouštět nesměli. Můj otec je šílenec. Doma se mu říká energetik - to mluví za vše :)
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(20.11.2005 17:53:05) Samozrejmne pocitam s tim, ze cim budpou deti starsi budu ja benevolentnejsi.. Ale myslim, ze dokud nebudou mit skolni vek, budu obsluhovat televizi ja.. S obsluhou telky je to stejne pravidlo, jako ze po veceri je vecernicek, koupani a jde se spat. Proste zalezi na pristupu rodicu.
|
|
|
|
Rosie |
|
(18.11.2005 23:05:17) Xantipo,asi jsem svůj názor špatně vyjádřila. Já nejsem proti pokroku. Máme mikrovlnku, budeme si pořizovat i myčku, na počítači si děti občas taky zahrají nějakou tu hru :-). Jenom s televizí v pokojíčku nesouhlasím a je to čistě můj osobní názor. Stejně jako to, že je lepší se s dětmi odmala domlouvat - pokud se chce víc lidí dívat na něco jiného, domluvíme se a jednou se budeš dívat ty, příště zase já. I když v době, kdy běží dětské pořady, na sledování televize není moc času a pokud je, tak se dívám s dětmi a večer děti už spí. Navíc jestli děti za pár let přijdou s tím, že v pokojíčku televizi chtějí, tak bohužel, i kdybych jim ji chtěla dovolit, tak z prostorových důvodů to nebude možné. Bydlíme v paneláku a dětský pokojíček má pouze 12 m2. Takže dva psací stoly, pár skříněk a postele z nouze řešené jako palandy - takový je náš dětský pokoj.
Cairo, já nevím, jakého je Tvůj synek založení, ale pro mého (3,5 roku) není žádná výška překážkou. Ještě než začal sám pořádně chodit, dostrkal si židli k oknu a pochodoval s úsměvem po předokenních parapetech. Ve 2,5 letech mu nedělalo problém opět za pomocí židle dostat se na nejhořejší police v ledničce (té vysoké,co má dole 4šuplíkový mrazák) - přistihla jsem ho v okamžiku, jak stoupá dolů na dno ledničky. Prostě on si poradí s jakoukoli překážkou...
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(19.11.2005 10:07:54) Take mam syna maleho horolezce.. Z toho duvodu jsme zvolili reseni drzak na televizi, ktery se montuje na zed. Vysku si urcite sami dle potreby. Zabere na zdi cca 10x10 cm , okolo mohou byt policky, jelikoz televize je predsunuta. S televizi lze manipulovat, lze naklanet nahoru- dolu, doleva-doprava. Myslim, ze idealni do maleho detskeho pokoje . Nas ma 3,20 x 3x80 - takze skoro stejne.. Nemame palandy . jen jeden psaci stul. Druhy bude psat ukoly v pracovne u druheho stolu ( pracovna je koutek v obyvaku, kde mame druhy velky psaci stul, jinak se nevesel. Jio ty drzaky mivaji i v hypermarketech.. a zamek na TV je take idealni. Myslim, ze TV v detskem pokoji se za par let stejne neubranis.
|
|
|
|
Ivča | •
|
(19.11.2005 6:25:42) Taky si myslím, že televize do pokojíčku nepatří a když už tam je, tak at se líní rodiče zvednou a jdou jí dětem vypnou a občas je jdou zkontrolovat zda jí nepouští, ale taky jsem názoru, že tam nepatří.Pro úplný zákaz televize přes den nejsme, u nás se kouká na kouzelnou školku a večerníček a občas pustíme pohádky na videu.Začátkem tohoto týdne dávali v noci pořad o výchově, psycholog tam říkal, že není dobré úplně dětem vyloučit televizi, jelikož v kolektivu je pak ostatní děti berou jako outsadry a posmívají se jim a děti to špatně nesou, ale souhlasím at nekoukají večer po osmé a je fakt že přes den tam dávají taky hrůzné věci.
|
Eva K | •
|
(21.11.2005 13:17:44) Taky se mi nelíbí televize v pokojíčku. Cítím ji jako rušitele a myslím, že když už "konzumujeme" pořady s televize, tak u toho může být rodina pohromadě. Myslím, že dávají spoustu prima věcí, ale je potřeba to hlídat, protože násilí a sex už se nedávají po 22 hodině. A reklamy mezi dětskými pořady jsou opravdu zrádné. Souhlasím s tím, že děti bez televize mají jistou nevýhodu proti vrstevníkům. Vyvolené nesleduji a přesto vím, co se tam děje (tedy rámcově), protože je to téma mezi dospělými:-). Mě nevadí, že se nemůžu zapojit do těchto debat, ale dítě by to mohlo vnímat jinak:-)). Eva
|
Eva K | •
|
(21.11.2005 15:25:17) Televizi prostě vnímám rušivě v místnosti, kde se spí. Ale když ji děti budou chtít, budu hledat kompromis. Chápu tvé důvody a i chápu, že děti před násilím neochráníme. Doufám, že ve škole s popisem dějin lidstva moc nespěchají:-). Eva
|
MirkaEyrová |
|
(21.11.2005 21:57:42) Milado, Tvůj kraj je nějak drsný k dětem, čoveče:-) Já svýmu sedmiletýmu synovi neměla ještě pořádně možnost vyložit ani jak je to se sexem a se sexuálními odchylkami (nezajímá ho to), natož abych mu vykládala něco o 17. listopadu. Myslím, že z toho by pochopil absolutní nic - a nad to není příliš zvídavý, zajímá ho určitej okruh věcí, a to ostatní mu je nějak putna. První encyklopedii (od Vopěnky) dostal někdy ve čtyřech letech - a leží tam skoro netknutá... Transport smrti v první třídě? To se mi zdá skoro až moc naturalistický na takový mrňata:-( M.
|
MirkaEyrová |
|
(21.11.2005 23:38:51) Hm, jenže dějepis je někdy od pátý třídy (za mého dětství byl). V prvouce ve druhý třídě si říkají spíše o současných věcech, třeba o nemocnici (zítra tam půjdou na drobnou exkurzi), o požárnících (tam byli myslím v září) a podobně. Na Palacha by se můj syn v životě nezeptal, ani na jiné souvislosti či detaily, z čehož jasně vyplývá, že ho to nezajímá a že jakékoliv výklady o tom by byly poněkud násilné. Lítat po památnících nemáme čas, aby z toho nějaké zamyšlení samo vyplynulo, takže obecně jaksi o historických souvislostech (čehokoliv) se u nás, bohužel, moc nehovoří. Máme doma spoustu různých encyklopedií a knížek, celkem vzato jsem byla psychicky připravená na to, že si budeme povídat - naprosto upřímně - o čemkoliv, a že třeba půjdeme do knihovny, podíváme se na dokument, necháme si vyprávět našimi předky... A nic, syna to prostě nezajímá. Samozřejmě trochu stranou nechám svůj poněkud levicovější názor než máš Ty - protože mnou sice otřáslo, co všechno se sice třeba v padesátých letech dělo, ale na druhou stranu si jsem až příliš vědoma, že kdyby tady toho režimu nebylo, tak bych se pravděpodobně ani nenarodila (protože by se moji rodiče neměli možnost seznámit), a spoustu dalších věcí (např. moje babička by se nedožila osmdesátky, protože by byla převelice chudá a nemohla by se třicet let léčit na ischemickou chorobu srdeční (nebyly by peníze na léky), můj táta by se nedožil ani tý padesátky, protože by místo projektanta musel dělat pekaře a nejspíš by ho to zabilo (i tak mu život ukrátil infarkt), moje máti by byla v životě nejspíš velmi nešťastná, protože by její rodiče nikdy nenašetřili na školu, kterou jí komunisti dokázali zaplatit... A já, kdybych nakonec spatřila světlo světa, tak bych tady nedatlila do počítače, protože bych s bídou vychodila prvních pár tříd ZŠ, a na počítač bych neměla ani náhodou. --- Ve srovnání s tím se mi možnost jezdit do zahraničí zdá naprosto nepodstatná. P.S. - komunisty nevolím a do pionýra dítě nedávám:-) M.
|
MirkaEyrová |
|
(21.11.2005 23:47:49) Na druhou stranu uznávám, že kdyby nebylo listopadu, tak bych asi byla nešťastná zase já, protože jsem dost přímá, a nevím, jak bych se vyrovnala s tím, že bych nesměla říkat, co si myslím. Tj. jsem šíleně rozpolcená, co si mám o tom všem myslet, a je vlastně dobře, že se syn zatím neptá, protože mám ještě chvíli čas o tom přemýšlet. --- Venkoncem mám tendenci si myslet asi toto - byl to hnus, ale všechno zlý pro něco dobrý. M.
|
MirkaEyrová |
|
(22.11.2005 0:00:49) Mně to při večeru šrotí nějak na pokračování:-) Jako významnější než volná možnost cestování (kterou já holt osobně neocením) se mi zdá spíš významnější volná možnost výběru životního stylu. Kdysi by se mě nikdo neptal, jestli je syn zralý na školku, bych na něj musela pěkně přitlačit, aby byl zralej, a od jeho tří let bych musela hezky šrotit. Nemohla bych si vyvzpomenout, že můj obvoďák je b...c, a že se tedy zaeviduju k jinýmu. Anebo že mi nevyhovuje synova škola (anebo i taky jemu), a že ho dáme jinam. A už vůbec bych si nemohla vyvzpomenout, že chci jíst mandarinky každý den a ne jen na Vánoce, případně že nechci, aby kluk nosil tesilky, ale rifle atd. atd. Jo, jo. Možná že člověk ani nedocení všechny ty detaily, který jsou jinak. Přesto to ideální pořád není, a chce na tom pořád ještě pracovat... M.
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(22.11.2005 0:14:42) Mirko, chtěla jsem zareagovat na ten první příspěvek, ale jela jsi dál :) V tom prvním mi přišlo, že máš o kapitalismu představu utvořenou na základě románů z 19. století ... Přitom se stačí podívat do Německa, Francie, Anglie (klidně i před těmi cca 30 lety, tj. doby, které se týkaly tvoje námitky). Státní školství existovalo vždycky všude (i když třeba diskutovatelné úrovně). Pro nadané možnosti stipendií a práce při škole, takže i ten nedostatek financí se dá nějak zvládnout. Se zdravotnictvím - případně by mohly vypomoct s pojistkou děti. Moje prababička zase byla chudá _kvůli_ komunistům, penzijní fond jí sebrali a na důchod neměla jako žena v domácnosti nárok - takže ji děti stejně museli živit a i na to zdravotní by jí nějak našetřili,kdyby bylo nutno. Samozřejmě, že to v takovémto systému mají někteří těžší - ale co si budeme namlouvat, i za socialismu to nebylo jiné, akorát se trochu změnilo to, _kdo_ to měl těžší.
A dík, že přemýšlíš i to těch málo uchopitelných "drobnostech", které dělají svobodu svobodou - tvůj postřeh o volbě životního stylu je možná cennější argument než obecné pravdy typu svoboda cestování nebo slova. Ten si budu pamatovat, až zase dojde na debatu, "jak to bylo lepší" (nemyslím s tebou).
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(22.11.2005 0:21:10) Ach jo, už bych měla jít spát, samozřejmě "děti musely", a kdoví, kolika chyb jsem si ještě nevšimla :(
|
|
|
|
|
Eva K | •
|
(22.11.2005 10:46:19) Nevím, myslím, že neznalost některých důležitých faktů z dějin nemusí být vinna školy nebo rodičů. Některým je to téma prostě vzdálené nebo je to prostě nezajímá. O tom je také demokracie. Pro ty, kterých se to dotklo hodně, je to palčivější, kteří tímto obdobím propluli bez větších potíží, to zase taky palčivé není. A myslím, že není chyba o těchto věcech vyprávět dětem později než v 10 letech, každé dítě je jiné a každá rodina je jiná. Eva
|
Eva K | •
|
(22.11.2005 15:00:40) Pokud to toho tvého kluka opravdu zajímá, tak je čas teď. Ale ostatní to třeba začne zajímat až před svými prvními volbami nebo až jim nezbude nic jiného ve škole. A s tou televizí jsem si ještě vzpomněla, že já jsem měla jako knihomol zakázané číst s baterkou pod peřinou... Co jsem asi dělala, když to bylo opravdu moc napínavé?:-) Na ty 14leté bych se zase tak nezlobila, je to sice ostuda, ale pro ně je to kus dějepisu a povinné v nic nevzbuzuje zájem:-). Taky jsem teď u nějakého historického pořadu zjistila, že už nevím, jak přesně šly některé události mezi válkami po sobě a to jsme na tohle období měli skvělého učitele a věděli jsme více než z učebnic. Zase ať to u toho svého kluka nepřeženeš, když je to pro tebe tak důležité. Eva
|
Eva K | •
|
(24.11.2005 10:10:18) Četla jsem o jednou pokusu, z části studentů udělali bachaře, zbytek vězni. Pokus museli předčasně ukončit, protože všichni bachaři terorizovali vězně a došlo k fyzickému násilí. Komunisti stáli o moc nad lidmi a majetek, dnešní politici si "jen" plní kapsy z našich výdělků. A v dějinách nedělali chyby jen komunisti. Eva
|
Bibi* |
|
(24.11.2005 11:35:09) Čtu vaši diskusi,na VV se nekoukáme,ve školce o tom děti nemluví,asi mám štěstí:o))
Jen mě zaujala diskuse o informování dětí. Myslím,že jsou věci o kterých informuji už teď,věci na které se děti ptají a my jim nelžeme-týká se to rozdílů mezi pohlavími,příchodu dětí na svět,mezilidských vztahů,smrti apod. Pak jsou věci o kterých informuji pro jejich bezpečnost,že všichni lidé nejsou dobří,že musí dodržovat určitá pravidla. A pak jsou věci s nimiž čekám až na dobu ,kdy si budou moci na věc udělat vlastní názor.Tam patří i politika a naše novodobé dějiny.Nemyslím,že by děti mladší 6 let měly být seznamovány s událostmi 17 .listopadu,válkami,holocaustem apod.Jednak to nemohou pochopit,jednak tvůj názor přejímají bezvýhradně a to se mi příčí.Až začnou mít přístup k informacím,což předpokládá,že umí číst,začnou si tvořit z jejich střípků svůj názor,který mohu určitým způsobem formovat,ne vnucovat.
|
Bibi* |
|
(24.11.2005 12:06:23) Milado,pokud se zeptá,potom to spadá do první kategorie a po pravdě odpovím.Děti milují hrady a zámky,vždy se ptají,kdo je na obraze,kdo postavil ten hrad apod,protože dějepis miluji,často jim vyprávím zajimavé příběhy z našich dějin,pověsti,chci aby byli na naši zemi hrdi,že je tu krásně a náš národ se občas choval zbaběle,ale máme i hrdinské okamžiky:o))) Dějiny posledního století jsou pro malé děti příliš politické a komplikované.Také musí pochopit,že nic není jen dobré a něco jen zlé,že nic není černobílé.Že soudit mohou jen po dokonalém poznání okolností.Proto začínám od jednodušších věcí. Do školy je samozřejmě pošlu:o))),právě proto aby se naučily číst a pracovat s infomacemi,naštěstí máme přímo na toto orientovanou školu-výuka je stavěna na aktivním sběru informací a práci s nimi.
|
Bibi* |
|
(24.11.2005 13:46:40) No,musím říct,že se do podobných dilemat nedostávám,bo my moc televizi nesledujem,dětem pouštím jen vybrané pořady nebo video a DVD,na zprávy se nedíváme,přiznám se,o dění kolem je nechávám v blažené nevědomosti,já si většinou přečtu aktuální zpravodajství na netu a Týden.
Zajímalo by mě,co jsi jim o Dvojčatech řekla.To je totiž tak široký pojem,že to nemůžeš v pár větách obsáhnout.Alespoň pro mě by to bylo velice těžké.Čundrovala jsem islámskou zemí,čtu pravidelně knihy a reportáže od P.Procházkové,P.Jazairi,M.Frouzové, mám mezi muslimy pár kamarádů,i když kdoví ,kde je jim konec,od našeho posledního setkání se toho tolik stalo.Pokud jsi jim pouze emočně vysvětlila,že ti zlí islámští teroristé zabili tisíce lidí a neřekla jsi také B,odkud se tito lidé rekrutují a proč,že v podstatě západ sklízí to, co před nějakou dobou zasel,že extremismus je špatný v jakékoliv podobě ať je islámský,křesťanský,nacionalistický apod.Lepší než polovičatě a emočně ,tak raději zatím vůbec a později i s tou omáčkou kolem.Pokud jsi ale opravdu podala objektivní výklad,tak klobouk dolů před Tebou a Tvými dětmi,že se to snažily pochopit,já ale opravdu ještě alespoň 3 roky počkám:o)))))
|
Bibi* |
|
(24.11.2005 14:51:37) O 19 leté slečně nic nevím,to mi uniká,asi jsem vstoupila do rozjetého vlaku:o)))) V podstatě si myslím,že si rozumíme a s tvou časovou posloupností víceméně souhlasím,prostě podobné otázky nedostávám protože televizi přes den nepouštíme,Dvojčata jsem sledovala v přímém přenosu díky tomu,že jsem ležela na rizikovém a tam jela telka od rána do večera. A první ,co mě napadlo bylo PROČ?Nic není jen tak bez příčiny,začala jsem pídit,přečetla si překlad koránu,začala číst dokumenty apod.A děti tohle nemohou,zbytečně to leží v jejich hlavičkách,obrovské zatěžující nestravitelné sousto.Rozpětí let mezi 6-dejme tomu těmi 19 je plné možností,jak dítěti postupně předkládat a seznamovat s problémy,na které nestačí i studované a vyspělé mozky světa. Fajn jsem si pokecala,díky:o))
|
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(24.11.2005 22:47:48) No , nezlob se na mne, ale jak 6ti lete dite zjisti, ze jde ulici Palacha, kdyz se nauci cist v prvni tride? A to jeste pochybuji o tom, ze prvnak, dokonce i druhak, stihne behem prochazky zjistit, kde visi cedule s nazvem ulice. Kolikrat mam problem jmeno ulice najit i ja :-) A jako dalsi, problematiku politiky bych opravdu desetiletemu diteti do hlavy netloukla, a holokaust uz vubec ne! Podobne vec se prece probiraj na ZS na druhem stupni - tusim sedma a osma - dejepis a obcanka. A pak ma do osmnacti na prebrani informaci a pochopeni nejmene tri roky. A snad si take muze obcas koupit noviny. My jsme meli ve skole cestinarku a dejepisarku, ktera kladla velky duraz prave na informace z denniho tisku. A ono nas to pekne donutilo zastavit se u trafiky a aspon skouknout titulky. Tohle fakt k tematu MS nepatri..
|
*Aida* |
|
(24.11.2005 23:29:48) Milado, to mas dobry, kdyz Ti cte cisla aut a nazvy ulic. Nas mladej se ted ve skole uci fonetiku a padaji z nej dobre hlasky. Napr. v autobuse pokazde, kdyz nekdo stiskne tlacitko, ze chce vystupovat, rozsviti se napis "Stopping". A on hned hlasi (na cely autobus): "Mami koukej, "S" jako Sami (jeho jmeno) a "P" jako poo poo (tak tady deti rikaji hovinkum). Uz se tesim, az v tom napisu pozna i dalsi pismenka a s cim vyrukuje. A to jsou mu 4 (a pul). Zlatej Palach :o))))).
|
|
|
|
|
Federika |
|
(25.11.2005 9:22:36) Cairo, ale ono fakt asi záleží i na těch dětech..Můj syn už ve čtyřech letech věděl celkem dost podrobně, jak vznikají děti, ne proto, že bych to do něj hustila, ale on to tak podrobně vyžadoval vysvětlovat....Je mu sedm, o Palachovi pravda asi nic neví, zato k holocaustu jsme se už dostali a to proto, že jsme na to téma narazili v jedný dětský knížce a on to chtěl vysvětlit...Navíc už teď, v první třídě to probírají, ne podrobně, ale přece jen...A mně to přijde normální, stejně jako by měly znát fakt, že ne každýmu na světě se vede tak, jako jim.... Fakt je, že pokud by o to vůbec neprojevil zájem, tak bych ho k určitým tématům taky asi nechala ještě dozrát...
|
JaninaH |
|
(25.11.2005 10:09:35) Sakryš, Milado, to bych se na gympl nedostala :-) Nevím přesně, co je region, a premiérovi nemůžu přijít na jméno... J.
|
PajaMM |
|
(25.11.2005 10:32:35) Milado,
vseobecny prehled je sice dobra vec, ale nemaji se to ty deti ucit taky ve skole? Nevim, jestli to na jednoho clovicka neni moc:-)))
|
PajaMM |
|
(25.11.2005 10:47:13) Milado,
ja nejsem proti, aby se to deti ucily. Ale prijimacky na osmilete gymnazium se delaji z pate tridy, ne? Ja to necetla moc pozorne, promin:-) Alespon ja to tak mela.
Jen mi pripada, ze tohle by se mely deti ucit az ve skole. Ale jak rikam, necetla jsem to pozorne, promin:-)
|
PajaMM |
|
(25.11.2005 11:20:14) Milado,
v tom s tebou souhlasim. To je opravdu dost pozde...:-)
Ale ty pozadavky mi prisly trosku vysoke na deti z pate tridy...Ale ja vlastne nevim, jak to ted chodi, ze skoly jsem uz par let a nase Klarka pujde do skoly za dva roky... Takze mame jeste chvilku cas se zorientovat:-)
|
JaninaH |
|
(25.11.2005 11:48:49) Milado, Danielo, myslím si, že ty požadavky jsou docela přiměřené. Vždyť spoustu věcí se děti ve škole učí, třeba ve vlastivědě, v přírodovědě. A divily byste se, kolik znalostí na sebe děti nabalí jen tak mimoděk. Vlastně ne "jen tak mimoděk". Podle mého názoru strašně moc záleží na rodinném zázemí. Kolikrát mě štve, že u nás není pro knihy pomalu kam šlápnout, že utratíme spoustu peněz za časopisy a noviny, ale na druhé straně si myslím, že kvůli tomu mají děti přehled, dnes už lepší než já (že by v 5. třídě neznaly prezidenty nebo nevěděly, co se stalo 17.11.1989, je nemyslitelné). U Milady, podle toho, co tu píše, je to podobné. U takového dítěte bych se přijímaček vůbec nebála. Aby to nevypadalo, že se vytahuju, může mít vliv rodiny i stinnou stránku. Například já jako absolutně nesportovní (s v poslední době i líný) člověk nejsem schopná přimět děti, aby se systematicky věnovaly nějakému sportu, nějak je nedokážu k tomu nutit ani je pro to osobním příkladem zapálit. To mě vždycky moc mrzelo a mrzí dodnes. J.
|
PajaMM |
|
(25.11.2005 11:59:14) JaninoH,
dekuji za vysvetleni:-)
Ja jeste nemam dite skolou povinne, takze nemam prehled, co by melo a nemelo umet. Ale je pravda, ze nase mala toho vi hodne, az se nekdy divim.
Snazime se ji vse vysvetlovat, aby to v jejim veku pochopila, kdyz se pta.
Moc uz si nevzpominam, co jsme my umeli v pate tride, ale o sportu to teda jiste moc nebylo. U te vytvarne vychovy jeste asi ano, i kdyz me to nikdy nebavilo, ale o sportu tedy ne. Proto me to tak zarazilo - ty pozadavky.
Ale s temi predchozimi udaji naprosto souhlasim - co se tyka statu, prezidenta, atd...
|
|
|
|
|
|
PajaMM |
|
(25.11.2005 10:56:55) Milado,
ja to pochopila tak, ze uz to po nich chteji k prijimackam - to mi pripada dost. Tak proto jsem tak reagovala... Jinak s tebou souhlasim a sve dceri se taky snazim vysvetlovat vse, na co se zepta a to pravdive - v jejim veku je to nekdy slozite:-)
|
|
|
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(25.11.2005 10:39:06) Tož se, Milado, obávám, že jako absolventka prestižního gymnázia a neméně prestžní vysoké školy bych v přijímačkách na gymnázium značně pohořela ... za jak douho se teď běhá čtyřstovka?! A o reprezentaci třeba ve volejbale jsem se teda taky nikdy nezajímala ...
|
Pavla3 |
|
(25.11.2005 11:29:29) Markéto, myslím, že je tam psáno odhad nejlepších výsledků. To asi zanmená, aby si děti nemylseli, že nejlepší atleti běhaj tu 400 za 5 minut. Tak bych to chápala. Taky si mylsím, že dítě v 11 letech by mělo tyhle věci vědět (ale samozřejmě nejen od rodičů) Zas na druhou stranu má Milada pravdu v tom, že když se dítě samo ptá je dobrý mu to vysvětlovat (třeba nad rámec osnov). Mmch, otázaka pro Vás všechny (když to nepřehlédnete :-))) tuším jsme tu asi skoro všechny, které dětství a dospívání prožily za totáče, tzn. ve škole se učilo úplně něco jiného (z hlediska nedávné minulosti) než co byla pravda. V KOLIKA LETECH VÁM RODIČE VYSVĚTLILI PRAVDU? a ZEPTALY JSTE SE? Moje odpověď: v 10 letech, sama jsem se ptala.
|
MirkaEyrová |
|
(25.11.2005 11:44:34) Pavlo, ono je taky otázka, jestli ti rodiče sami tu pravdu znali. Třeba u nás, jak v mé tak v manželově rodině, žádní disidenti a jiní "vyděděnci" nebyli, takže o zvěrstvech v lágrech apod. nikdo neměl do převratu ani tušení. M.
|
|
JaninaH |
|
(25.11.2005 11:58:43) Mně to rodiče nevysvětlili NIKDY. A já se neptala, všemu jsem věřila. Milovala jsem prvomájový průvod na malém městě a kapitán Minařík byl hrdinou mých pubertálních snů. Až v 15 letech mi na gymnáziu spolužák (nynější manžel), který měl úplně jiné rodinné zázemí (dědeček vyvlastněný kulak, strýc emigrant) mi všechno vysvětlil a půjčil mi knížky, z nichž jsem se dověděla věci, o nichž jsem neměla ani tušení. Když to dneska vyprávím dětem, nemůžou pochopit, jak jsem mohla všemu věřit. Já už taky ne. J.
|
|
Tara | •
|
(25.11.2005 11:58:43) Stydim se za svou nevzdelanost, ale za jak dlouho se zabehne 400 metru? Za dve minuty? Vazne nevim :-)
Kdy mi rekli ktery kus pravdy? Ze se komunisti tenkrat chopili moci nasilim? Ze pred vyrocimi zaviraji tatinka meho spoluzaka preventivne do cely? Ze sebrali jedne babicce duchodove pojisteni a druhe dum a statek? Ze si tatinek ani dedecek nemohli vybrat, kde budou pracovat? Ze bychom nemohli studovat diplomacii, prava nebo ekonomii, kdybychom nahodou chteli (nechteli jsme)? O hladomorech, taborech a premistovani narodu v SSSR? O posudcich? O skutecnych volbach? Ze pred valkou bylo Ceskoslovensko na hospodarske urovni podobne Rakousku? Ze je takrka nemozne podivat se na "zapad"? Ze z kazdeho zajezdu na "zapad" nekdo utece? Ze pribuzni toho, co utekl, maji problemy? Ze v normalnich statech nevadi, kdyz nekdo odejde, naopak si hlidaji pristehovalectvi? Ze se zaviraji lidi za to, co napsali? Ze to, co je tady trestny cin, je v normalnich zemich normalni zivnostenske podnikani? Ze za menove reformy sebrali moji mamince penize z detske vkladni knizky? Ze Plzen osvobodil Patton? Ze ... Toho je prece spoustu, a neco z toho mi rekli drive, neco pozdeji, na neco jsem se ptala, na neco ne. Mnohe veci o nasi rodine jsemse dozvedela az jako dospela. Ze je vlada komunistu spatna, mi nerekli nikdy, takovehle zjednodusujici veci se u nas nerikaly - malemu diteti je to k nicemu, jeste by to vykecalo, a vetsi ma pochopit, CO je na ni spatneho. Stavalo se treba, ze jsme prinesli nejake poznatky ze skoly, povidali jsme, o cem jsme se ucili, a maminka jen utrousila "no, ono to tak docela takhle nebylo" a pak nam neco povedela vic. Takze zadny "okamzik zjeveni" nebyl.
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(25.11.2005 21:17:14) Pavlo, tak to máš dobrý. Mě naši vysvětlili h...o. Pochopila jsem až během SŠ od vrstevníků. Ani v r. 1989 se se mnou o ničem bavit NEDOKÁZALI. No jo, naši jsou fajn, ale v některých ohledech jak z Marsu.
|
|
|
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(25.11.2005 21:37:06) Ty brďo, rozloha ČR!! Já ji teda neznám a pochybuju, že dítěti takové číslo něco řekne.. Jinak vše ostatní mi připadá přiměřené..
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(25.11.2005 17:33:32) Ahoj Milado, celkem Te chapu, ja jsem take pro "zdravou informovanost" deti.. Na co se mi zepta odpovim.. Ale presto si myslim, ze prave upaleni cloveka - at uz Hus nebo Palach a holokaust apod. - na to maji opravdu casu dost. Jo a jen tak mimochodem, prave je u nas synovec,tak se zeptam na toho Palacha. Vi zna, Je mu deset. Holokaust - nema paru, ale ted neco rika manzelovi o Terezinu. Je mu deset let. Pry to brali ve skole - den pred 17.listopadem.. At pocitam, jak pocitam.. na pobrani teto informace do voleb ma osm let ;-). Pokud se mu to vubec teda bude hodit Tak ji Ti nevim.. co ted na to rict. Synovi jsou tri. Tedy budou mu tri v lednu, cist SPZ opravdu neumi. Ale blbej neni, pozna trabanta, multikaru, traktor, nase auto (i pokud ma jineho majitele ;-) apod. Rozezna par stromu, par rostlin - jednotlive druhy trav ho opravdu neucim ;-). Rozezna hribek od mochomurky.. belaska od zlutaska. Reaguje velmi rychle na barvi na semaforu - ty umi od leta. Vi, ze ma na noze kotnik, aby mohl ohybat nohu, ze ma pindoura, protoze je kluk a maminka ho nema, protoze je holka.. ze sestrenka ma mala prsa, protoze je mala a maminka velka.. vi , ze deti se rodi z briska ( to se mu nedalo utajit, kdyz ma dva roky mladsiho brachu) To je se tam nedostanou ho zatim nezajima.. ale az se zepta, reknu mu nejak prijatelne pravdu - detskym slovnikem. ..jeste k tomu cteni nazvu na ulici.. ctyrleta dcera si dokaze pri chuzi precist nazev ulice, zapamatovat si sedm pismen ve spravnem poradi, po te se Te zeptat na dve pismena, ktera neovlada, doplni je spravne do slova, vyslovi PALACHOVA a zepta se Te, kdo byl Palach??? Milado, blahopreji. Mas extremne nadane dite.. Myslim, ze vsechny muzem jen tise zavidet a nic nenamitat...
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(25.11.2005 21:24:52) Milada, dcera 5 let, syn 9 let
Re: Re: Re: Re: Proč tak černě? (21.11.2005 23:16:00) Mirko,
tak o sexu synovi nevypravim, to jsem vazne nikde nepsala, mozna to byl nekdo jinej.
Vypravet synovi o 17. listopadu mi ovsem prijde zcela prirozeny a nutny! Tak jako se ucej v Prvouce o Cechovi a Lechovi, tak jako jsme cetli Stary povesti cesky nebo jedeme na nejaky hrad a zajimaj ho panovnici, tak je prece zcela logicky vypravet o tom, ze komunisti jsou prasata a co nam tady delali.
Kdysi jsem to zrovna nedavno popisovala na netu takto: Ja se snazim svymu diteti to vysvetlovat stejne (tedy to, na co stacim a co vim), napr. hranice a pasy a to, ze se ted smi vsude..uz jsem mu ty hranice kam se smelo/nesmelo kreslila xkrat, myslim, ze tohle mu je jasne. Jenze synovi je 9,5, mam na to jeste cas a chut nebo jak bych to rekla..ale vim, ze na dceru (4,5) uz proste nemam tolik casu a prostoru a asi i chuti to zase opakovat, rozebirat a taky proste neni cas vysvetlovat vsechno dopodrobna, synovi jsem proste do 6 let vysvetlovala vsechno, sli jsme Palachovou ulici, ptal se kdo je to Palach - uz trochu umel cist to Palach precetl, tak jsem mu to tak nejak "po detsku" vysvetlila, chodili jsme na Olsany, tak jsme mu tam dali kyticku atd..ale opakovat to vsechno znova dceri ufff proste nevim.. Ted uz to nechapu ani ti 20 leti (jejich rodicum je to jedno??), natoz ty deti pod 10 let. Snad by i mela zapracovat zakladni skola, a dejepis nebo ja nevim..
.. fajn, nenapsala jsi to mne.. ale napsala jsi to do tehle diskuse.. a mne to nebavi prepisovat, tak to mas jen zkopirovane ;-) dobrou noc
|
|
|
|
Líza |
|
(26.11.2005 5:30:00) Cairo, no, pokud jde o ten název ulice, tak moje dcera ve čtyřech a půl plynně četla, a nebyla s tím zas TAK výjimečná, takže proč ne. A pokud se tě čtřletá dcera, která číst neumí, zeptá, co to je za hlavu, která vyčuhuje ze zdi domu na Palachově náměstí, co jí řekneš? Že nevíš? Nebo že to je nějakej spisovatel? Nebo teda řekneš, že to je jeden student, kterej kdysi bojoval za svobodu, když byly v Česku zlý časy?
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(26.11.2005 9:54:49) Predpokladam, ze ctyrletou dceru mit uz nikdy nebudu (tedy doufam).. Nelhala bych. To rozhodne.. Ale opravdu nevim, jak vysvetlit malemu diteti tu sebevrazdu upalenim - manzel je hasic.. a poslouchat dalsi poar let otazky typu, a proc ho tatinek nezachranil, kdyz je hasic?? - a pojem davno, je pro nsaeho kluka max. vcera. Hlavu Palacha tady fakt nemame. A do Prahy kvuli vykladu o revoluci nepojedu. Milado, Tvoje deti si nepletu, v jednom z dalsich prispevku jsi uvedla, ze se dceri plete C a H a ptala se Te na spravne zneni toho jmena.. Chces k tomu jeste neco? Ja Tve prispevku ctu poradne, nebo.. Ja nevim, mozna nas kluk take bude cist ve ctyrech letech i kdyz pochybuju , ze plynne ;-) to spis mozna az pred patymi narozeninami. Za rok ucivo prvni tridy opravdu nezvladnem. Je Vase vec, co detem rikate a co ne.. Ale ja jim o Palachove upaleni reknu, az budou mit hlavne rozum z pojmu vrazda a sebevrazda, driv ne. A nemyslim si, ze deti predskolniho veku by toto meli znat - ale zase opakuji je to jen muj nazor. A jako posledni vec - 17.listopad - at chceme nebo ne, je statnim svatkem diky sametove revoluci - slavi se jako den boje studentu za svobodu a demokracii.. a to ze se studenti postavili proti komunismu, ktery dle meho nazoru stal za h..., zrovna v tento den neni nahoda, jelikoz studenti kazdorocne nosili venec ke hrobu Palacha. Mozna by stacilo rikat informace postupne.. a ne naraz a detem pred sestymi narozeninami, natoz ve ctyrech.. Jo a Lizo, prosim Te, co jsi rekla dceri? To je hlava kluka, kterej byl nesttastnej z techdejsi politiky a tak si polil hlavu benzinem a skrtl sirkou? Protoze takhle to tehdy bylo.
|
Líza |
|
(26.11.2005 10:00:12) Ne. Ale přesně o tom je celá tahle debata. Buď a nebo. Buď dítěti řeknu sakumpikum všecko i s detailama nebo mu neřeknu nic, protože na ty detaily není zralý. Já si myslím, že existuje třetí možnost. Stejný je to ujakýchkoli informací, který je třeba dítěti dávkovat, taky asi dítěti při jeho prvním poučení o tom, jak vznikaj děti, neřekneš všecko. Stejný je to s těma potenciálně těžkýma tématama z historie - říkám věci tak, abych nelhala, ale aby je dítě mohlo strávit. Já tehdy dceři řekla, že to je památníček jednomu mladému člověku, který bojoval proti nesvobodě v téhle zemi, když to tu bylo opravdu zlý. A že je tam ten pomníček proto, aby na něho lidi nezapomněli. Vůbec jsme se tehdy nedostali k žádnému upalování. Pokud by ale dcera chtěla vědět víc, tak bych to pravděpodobně vyřešila tím, že prostě přišel o život a dál to nerozváděla. Pojem sebevraždy je v tomhle věku pro dítě nepochopitelnej, takže by nemělo cenu se do toho pouštět.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(26.11.2005 21:33:56) S tim muzu jen souhlasit. Velmi rozumne ,citlive.. Bohuzel tady ale na zacatku diskuse probehla slova jako "upaleni Palacha" "holokaust" a kdy o tom mluvit s detmi.. Ja nevim kdy, ale predskolni vek ,je podle mne brzy. A neni to o tom, ze budu pravdive odpovidat, az se mi zepta.. Proste v tu chvili reknu, co je pro jeho vek prijatelne.. Bereme to obe stejne. Mne se jen zda brzy motat predskolnim detem hlavu temito slozitymi pojmy. Ale at si kazda vychovava jak chce.
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(26.11.2005 21:35:53) S tim muzu jen souhlasit. Velmi rozumne ,citlive.. Bohuzel tady ale na zacatku diskuse probehla slova jako "upaleni Palacha" "holokaust" a kdy o tom mluvit s detmi.. Ja nevim kdy, ale predskolni vek ,je podle mne brzy. A neni to o tom, ze budu pravdive odpovidat, az se mi zepta.. Proste v tu chvili reknu, co je pro jeho vek prijatelne.. Bereme to obe stejne. Mne se jen zda brzy motat predskolnim detem hlavu temito slozitymi pojmy. Ale at si kazda vychovava jak chce.
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(26.11.2005 21:36:05) S tim muzu jen souhlasit. Velmi rozumne ,citlive.. Bohuzel tady ale na zacatku diskuse probehla slova jako "upaleni Palacha" "holokaust" a kdy o tom mluvit s detmi.. Ja nevim kdy, ale predskolni vek ,je podle mne brzy. A neni to o tom, ze budu pravdive odpovidat, az se mi zepta.. Proste v tu chvili reknu, co je pro jeho vek prijatelne.. Bereme to obe stejne. Mne se jen zda brzy motat predskolnim detem hlavu temito slozitymi pojmy. Ale at si kazda vychovava jak chce.
|
|
|
|
|
|