Simča, dcery *1988 a 1997 |
|
(1.4.2005 16:21:09) Milá Věruško
myslím si, že tak, jak jsi prožila velikonoce ty, tak je prožil tady u nás málokdo. Možná bychom ti mohli trochu závidět, že jsou kolem tebe lidé, pro které krásné české tradice nejsou "trapárna". Bohužel jsem se z Moravy odstěhovala do Čech, kde se to až tak moc nedrží. V dětství jsme zdobili celý dům, brácha pletl pomlázky, všichni jsme v neděli odpoledne zdobili vajíčka. Zkoušeli jsme různé techniky, (zdobení s voskovou rezervou, vyškrabovanou techniku, leptání zelím a já už ani nevím co všechno.......). Nebylo to o církevních tradicích - sami nejsme věřící, takže tento rozměr velikonoc šel vždycky trochu mimo nás - ale o tom, že jsme byli všichni pohromadě, povídali si, udělali si na sebe chvíli času. Když mamka zjistila, že v nějaké "spřátelené" rodině místo vajec nalévají alkohol, tak tam "naši chlapi" v dalších letech nechodili, neboť o tom velikonoce přece nejsou. A v tomto duchu se snažíme dodržovat tradice i u nás. Ty chvíle společného tvoření nám nikdo nevezme.
Pravda tradice koledování tu moc nebyly - koledníci tu chodí málo, když jsme se sem nastěhovali, tak jsme asi trochu zaváděli nové tradice, ale sousedé a známí se se snadno nechali "svést". Takže po 19 letech strávených tady jsme okolo sebe vytvořili jakousi partu lidí, která si na velikonoce hraje. Vajíčka zdobíme společně, chlapi a kluci táhnou v jednom houfu, aby "děvčatům" našlehali proutky či pomlázkami - symbolicky. Chodíme společně do přírody a děláme soutěž v "ťukání" vajíčky, učíme děti hrát kuličky. Letos jsme měli velikonoce trochu nachřipkované (já marodím už 5. týden, Aninka snad půje od pondělí do školy, ale o velikonocích byla ještě na ATB), takže odpadla ta "společenská" a venkovní část, ale i tak to bylo fajn.
Moc všchny zdravím a doporučuji vám všem - berte velikonoce jako další příležitost být spolu, pohrát si, užít si to. Vzhledem k tomu, že původní význam a smysl mnohých svátků už jde trochu mimo nás, tak by nám mělo jít hlavně o tohle, ne?
Simča
|
Gábi+2 | •
|
(1.4.2005 17:52:28) Simčo, krásné povídání. V naší rodině jsme si zavedli velikonoční tradici úplně jinou, ale také mám pocit, že nás obohacuje. Klasické zvyky nikdo z nás neprožíval ani trochu, Velikonoce jsme prostě rádi neměli. Možná je to na vesnici jiné, ale na sídlišti to opravdu je o alkoholu, násilném vyšlehávání apod. Teď každý rok před Velikonocemi vezmeme mapu, vybereme koutek republiky, který ještě neznáme, zajistíme si ubytování v nějakém klidném malém penzionku a na pár dní vyrazíme. Někdy bereme kola, jindy to pojmeme jenom turisticky. Projdeme v tom místě všechny hrady, zámky, města, přírodu, užijeme si jeden druhého... Celé svátky proběhnou bez velkých příprav, gruntování a pečení, ale jsme celé dny venku a máme na sebe čas. Vřele doporučuji všem, kdo mají k velikonočním zvykům negativní postoj..
|
|
Vera S. Clarisska skoro 9, USA | •
|
(1.4.2005 18:13:35) Milá Simčo, děkuju za krásné rozšíření mého příspěvku. Jak už jsem mnohorát řekla, svátky jsou takové, jaké si je uděláme. A je dobře je "světit" pro zdraví těla i ducha. Připojila jsi moc hezké fotky. Máš pěkné šikulenky. Mužeš mi prozradit na můj e-mail, jak se Ti to povedlo? Pokud jde o šlehání, jde o vyhánění všeho zlého z těla. Tedy jakýsi ozdravovací proces. Anebo i viděno jinak, žena je přece nádoba plná hříchů, tedy vyhánění ďábla. Očistný význam mají i slovenské "polievačky". Na vesnici se zvyky drží líp, protože tam patří. Jako všechny svátky vznikly z životního cyklu hospodářského života. Překvapily mě ty zmínky o klapaní, myslela jsem, že už v Čechcách za časů komunismu docela vymřelo. Děti a mládež klapají v celém jižním Německu. Ve Falcku jsem viděla moc pěkné vlastnoručně vyvedené klapací nástroje...A tak jsem ráda, že je to k vidění, tedy lépe ke slyšení i v Čechcách. To je ten křesťanský rozměr velikonoc... Věra S.
|
Hana1 | •
|
(2.4.2005 10:26:04) Promiňte, omlouvám se za to, že teď možná trochu napadnu Vaše smýšlení, ale odkud berete tu pokřivenou představu o ženě jako nádobě hříchu? Já vím, že starší církevní učení navazující na středověk ( ne ovšem na samé počátky křesťanství!!!) mělo tyto tendence, ale od toho se už zaplaťpánbůh upustilo, protože je prostě blbost si to myslet. Žena je dárkyně života a plnohodnotný člověk stejně jako muž, tak jakápak nádoba hříchu? Já vím, že mám svoje chyby-hříchy, a kdo by neměl, že jo... Ale cítit se jako skrz naskrz hříšná a špatná a muset se nechat pořádně vymrskat, aby to ze mě odešlo... To je nějaké podivné pomíchání pohanských tradic a vymítání ďábla, ne?Pokud si budete číst pozorně Nový Zákon, nic o "hříšných nádobách" tam není, naopak, v raném křesťanství měly ženy důležitou a důstojnou úlohu a teprve středověk a inkvizice sebou přinesly automatické braní žen jako něčeho méněcenného, hříšného a třeba z Maří Magdaleny, původně uzdravené nemocné učednice, udělaly prostitutku.
|
kicul 2, Baru 08/03 |
|
(2.4.2005 13:09:01) proboha hano1, neber to tak vážně. Já jsem to od Věry pochopila jako větu s nadhledem. Jsem jiná než ty,mě to, co Věra napsala neuráží, naopak v jisté souvislosti bych to brala i jako kompliment:-)
Jinak Velikonoce mám taky ráda. Z vesnice nejsem, vyrůstala jsem, ale i teď bydlím ve větším městě, ale na okraji, takže se koledování(bohužel pouze to) u nás dodržuje. ale chodí většinou děti s rodiči nebo staršími sourozenci a symbolicky vyšlehají hospodyňky pomlázkami. Moje mamka letos např. rozdala 60 čokoládiček a 30 ručně malovaných vajíček. Ty vajíčka malujeme voskem a mě to moc baví.Je to opravdu hodně o tom, jak si kdo velikonoce udělá. Na mě nikdy Velikonoce nepůsobili negativně. Taky se to u nás bralo tak, že se má žena nechat vyšlehat, aby do roka "neuschla". Agresivní hodovníky domů nepouštějte a Velikonoce si užijte co nejlépe.
|
Lenka | •
|
(2.4.2005 14:14:24) Já soulasím s Hanou - proč bych se měla nechat o velikonocích mlátit, mě to ponižuje i když je to jen "symbolicky" - normálně se taky nenechávám plácat po zadku, tak proč bych měla o velikonocích? Ani svoje děti to neučím, sice svátky jara slavíme, ale ne takhle, to je fakt trapas. A přečti si další Haniny příspěvky, sice nejsem věřící, ale líbí se mi. A vůbec nevím, proč bych měla být nějaká nádoba hříchu, ty sedí akorát tak v parlamentu!
|
Klekí |
|
(2.4.2005 14:46:06) Já to beru tak, že když někdo ty tradice dodržovat chce, tak ať si to dělá. Ale mně ať nechají na pokoji.
Pro mně Velikonoce neznamenají nic jiného než o jeden den volna navíc. Křesťan nejsem, pohanské tradice mi taky lezou krkem, tak to prostě ignoruju. Možná to dobré není, ale mně to prostě nebaví. Pokud dcera přijde ze školky s tím, že tam barvili vajíčka a chce to zkusit doma, fajn, jsem ochotná. Ale vypíkat, vyvařovat, ziglit celý byt...to tedy ne. Nesnáším to od dětství, jsem z Valach, kde se to dodržovalo a co má paměť sahá, mi to vadilo.
Jak psala autorka článku, je to fajn sejít se s přáteli a pobavit se. Ale to mohu udělat kdykoliv a ne zrovna na nějaké nařízené svátky.
|
|
Hana1 | •
|
(2.4.2005 14:46:32) I já pocházím z moravské vesnice a své příspěvky rozhodně nemíním tak, že dobře je slavit velikonoce jen křesťansky a to ostatní je špatně. Naopak, mám ráda barvení vajíček, odlet zvonů do Říma a řehtačky, ale i ostatní zvyky a legendy - třeba otvírání pokladů na Velký pátek, na to se dělají s dětmi v oddíle celé dobrodružné výpravy. A jak jsem psala, jsem věřící člověk a kouzlo smrti a zmrtvýchvstání je pro mne krásné, tajemné, po této stránce mám velikonoce snad ještě radši než vánoce, nejsou tak komerční.. Ale do této tajemné a klidné nálady mi ožralí chlapi, řev a jelita na zadku vůbec nezapadají, užila jsem si jich dost. Nemám institut "vyplácení" ráda ani symbolicky - vždyť jsem nikomu nic neudělala.A že bych měla uschnout? Už pěkných pár let mě nikdo nevyplatil a ještě jsem neuschla, tak co. Navíc myslím, že když se zrušilo MDŽ, je pro určité týpky velikonoční pondělí jediná možnost, jak se veřejně pořádně namazat a dělat binec. Daleko víc by se mi líbilo, kdyby se obdarovávání pěknými vajíčky dělalo jen mezi dětmi, tak jako v zahraničí a pro ty dospělé by velikonoce byly hlavně příležitostí, jak být spolu a jak navštěvovat příbuzné a známé. Pozoruji ale už tak 2-3roky, že stále víc lidí v mém okolí, ať už jsou věřící nebo nevěřící, začínají velikonoce praktikovat tak, že v neděli upečou nějakou tu buchtu, navštíví příbuzné, posedí, popovídají, a v pondělí jdou někam na hezký výlet.To je-myslím- daleko vkusnější trávení velikonoc, než se třást, kdo mě kde praští, polije nebo nachlazenou hodí do studené vody.
|
Hana1 | •
|
(2.4.2005 14:53:53) ... a v čem chci stoprocentně souhlasit s Klekí je to, že uvařeno, uklizeno, vypíglováno, zgruntováno i když bych radši dělala něco příjemnějšího... a do toho čekání na koledníky i když bych byla radši někde venku, když je tam tak hezky, to opravdu nejsou svátky, kdy by měl být hlavně klid...
|
Šáry | •
|
(2.4.2005 20:15:27) Já jsem z velkého města a když jsem byla malá, tak jsme velikonoce nikdy neslavili. Jen jednou v pubertě u kamarádky na chatě tam chodili místní mladíci, sice u toho taky popíjeli, ale nebyli opilí jako zvířata, pošlehání bylo spíš symbolické a pamatuji se, že to tehdy byly velice příjemné velikonoce. My holky jsme to braly jako poklonu a zájem a jak říkám, ze strany kluků to bylo poměrně hodně decentní.
S manželem už velikonoce slavíme tradičně: vždycky si sám uplete pomlázku, obarvíme vajíčka a on nás na velikonoční pondělí symbolicky vyšlehá. Co teď máme prcka, tak držíme i zvyk z manželovy rodiny, který jsem před tím neznala, že čokoládová vajíčka nosí zajíček. Pak objedeme kamarády a manžel kamarádky taky vyšlehá (ale opravdu jen symbolicky), popřípadě půjčí pomlázku jejich manželům, kteří na proutkách nebyli:o))
Opravdu je to asi hlavně o té dobrovolnosti a uměřenosti z obou stran. Asi kdybych zažila nějaké opilecké excesy, tak bych to velikonoční šlehání taky nenáviděla, ale teď si to užívám.
A nakonec promiňte mně nevědomci, který to v té nepříjemné formě opravdu nikdy nezažil - proč na ty velikonoce radši cestujete pryč, aby k vám koledníci nepřišli, co vám brání zůstat doma (tedy když byste raději zůstali doma než někam jezdili) a prostě jim neotevřít? To není ironie, prostě mě to zajímá. Znamenalo by to se společensky znemožnit? Nebo co by se stalo?
|
Jarmusha,David 7/01,Diana 2/03 |
|
(2.4.2005 22:43:48) Je to o tom, ze Te pak ve vesnici pomluvi, ze skudlis a nechces nalit... A tak jsme vzdycky se segrou a mamkou se skripenim zubu naklidily, pripravily lehke obcerstveni (chlebicky, jednohubky) a poctive otviraly a nemohly se dockat, az bude 12 hod., aby bylo po vsem... Nesnasela jsem velikonoce z celeho srdce, hlavne proto, ze s kazdym vypitym panakem rostla i brutalita "vyplaceni" a ja se take citila hrozne ponizene, kdyz jsem musela "drzet" a cekat na ranu.
Ted zijeme v Nemecku a je to pohoda. Obarvime vajicka, vyzdobime s detmi byt, manzel se synem uplete pomlazku a v pondeli nas symbolicky vyslehaji a dostanou vajicko. A k tomu prebirame nemecky zvyk, kdy deti hledaji vajicka shovana zajickem na zahrade. Tak se mi velikonoce libi!
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(2.4.2005 23:21:01) Šáry, já třeba taky nemůžu předstírat, že nejsme doma, protože bydlíme v domku a když už někdo přijde ke dveřím, pohodlně vidí dovnitř. Takže bych musela buď nehybně pobývat někde za rohem (a držet tam i děti), nebo zatemňovat okna :-) Já velikonoce taky nemam ráda, ale nechtěla jsem dětem z vesnice upřít koledu, tak jsem s klukama odjela ke kamarádce s malou holčičkou, která se na koledníky těšila, a u nás před domem jsme nechali aspoň cedulku s přáním hezkých Velikonoc, vysvětlením, že jsme odjeli a ošatku s vajíčkama a sušenkama. Doufám, že se podělilo víc dětí, alespoň co vím od kamarádky, tak její děti si tu něco vybraly.
|
Šáry | •
|
(3.4.2005 0:26:46) Jeno,
a proč něco předstírat? Nešlo by prostě jen neotevřít? Jestli jsou ti koledníci ožralí a hrubí, tak by to bylo jen spravedlivé.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(3.4.2005 7:54:29) Jestli jsou hrubí nemusíš poznat přes dveře (jsem přistěhovalec, takže neznám tu každýho, abych to dokázala předvídat) a když si představím, že bych neotevřela viditelně opilý partičce v ráži a oni nám začli bušit do oken ať je pustim dál, to taky neni nic moc představa... Radši odjedu. (Loni jsme byli tuším v ZOO, letos jsme polehoučku přistoupili na tradice kvůli dětem a pak teprve odjeli, uvidíme jak to bude příští rok...)
|
|
Blaňulák, 12/03, 07/05, 06/08 |
|
(4.4.2005 22:44:54) Pro proste jen neotevrit parte opilcu?
Kdyz jim neotevres, tak se muzes dockat i takovych "prijemnosti" jako jsou syrova rozbita vejce na fasade, auto polite mocuvkou (pocurane), pripadne rozbite okno, svetlo, pomalovana vrata... (vlastni zkusenost).
JInak my jsem velikonoce travili na chate na zahradce (na samote) - nazdobeno, nabarveno, naklizeno. Ditko hledalo na zahradce vajicka, co skrivanek nadelil:
A pak je bastil i se skorapkou:)))
|
Šáry | •
|
(4.4.2005 22:57:09) Blaňuláku,
krásný fotky, doufám, že jste si to užili.
Já to s těmi opilci na jednu stranu chápu, ale na druhou se mi silně příčí pouštět si do baráku bandu ožralých primitivů ne proto, že se mi chce, ALE PROTO, ABY MI NĚCO NEPROVEDLI, a z toho strachu si pak od nich nechat leccos líbit.... a mít zkažený velikonoce.
|
Blaňulák, 12/03, 07/05, 06/08 |
|
(4.4.2005 23:03:32) Sary, kdyz maji naladu nicit, budou nicit. At doma, nebo venku (kdyz zjisti, ze jim "jen" nechces otevrit, tak budou nicit o to vic), kdyz tam nebudes, jdou o dum dal (neurazis jejich jesitnost). My jsme jedni z tech, co taky "berou roha"... Velikonoce jsme si uzili po svem. Nejvic se to libilo Kubovi:)))
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(5.4.2005 7:24:46) Šáry, a v čem bydlíte? Bydlet třeba v paneláku, tak si s tim hlavu nelámu - stejně by ani nikdo nevěděl, jestli jsme opravdu doma. Nebo pokud má člověk zamčenou bránu, je to taky jiná. Ale my máme branku jen z planěk s otvíráním na zástrčku (nemáme ani zvonek - lidi k nám prostě přijdou až do baráku a klepou) a koukat na sebe s ožralou skrz okno z oka do oka a gestikulovat na něj, že má vypadnout...
|
|
|
|
|
|
Evelyn1968,2děti |
|
(3.4.2005 8:40:50) My slavíme Velikonoce jako svátky jara. Děti mají rádi, když děláme výzdobu, barvíme vajíčka, něco dobrého si upečeme, vysejeme do květináčů něco zeleného, atd..... Taky, když je hezky, jsme většinu času někde venku. Pondělí beru jako svátek pro děti. Připravím nějaké dobroty pro naše děti a pro ostatní koledníky (ale bydlíme na sídlišti, tak někdo přijde spíš vyjímečně), děti hodujou doma a u babiček. Odpoledne většinou jedeme na výlet. Taky mi uniká smysl mlácení pomlázkou. Nikdy jsem nevěděla, co mám vlastně dělat a nějaké vyplácení mezi dveřmi panelákového bytu mi fakt přijde divný. Takže jsem se rozhodla, že u něčeho takového být nemusím. Doma tento zvyk nedržíme a dospělým koledníkům bych prostě neotevřela.
E.
|
|
|
|
|
|
Věra S. Clarisska, USA | •
|
(3.4.2005 20:50:02) Ale pokud to Hana a další čtenářky chtějí brát tak vážně, tak to trošku upřesním: Nádoby plné hříchu samozřejmě nejsou z Bible. Ale Bible není celá historie křesťanství. Je to pojetí spíš barokní, které vyústilo v KLADIVU NA ČARODĚJNICE. Bylo by to na dlouhou diskusi. Ale já jsem ho použila spíš v pojetí Drdově v Dalskabátech, hříšné vsi, kde se nádobami pohazuje neustále: je jí ve farářových očích jak Plajznerka, tak mladičká kovářova žena... (v divadelním zpracování). Tak se o ženách smýšlelo ještě na začátku 20.století...A k Plajznerkám a malým kovářkám s chutí přiřadím. Je to opravdu poklona... A pokud máš Hanko tak ráda etnologii, mělo by Ti být jasné, že ďábel jako rohatej čert je jako symbol zla také poměrně "mladý". Mluvím-li o ďáblu mluvím o zlu (evil)a to vyhánějí z těla (a z duše) všechna náboženství i ta nejprimitivnější a často právě "bičováním". A bič? No samozřejmě falický symbol... Nejde tedy o žádné matení pojmů. Ostatně rohatej čert v podobě české (jehož nejlepším představitelem je právě Mates-Trepifajksl) se najde asi jen v Čechách...Možná ještě někde v jižním Německu. Proto si ho čokoládového klidně pověsíme na vánoční stromeček, což naprosto odmítla moje babtistická snacha, ani sníst ho děti nesměly... A tohle je prosím zase žert: Já jsem si myslela, že proti vyšlehávání jsou jenom ty děsné feministky (tak se to psalo v českém tisku) a koukejme se, asi vás už nakazily...Já jsem holt ta nádoba a věřím, že když mě někdo (symbolicky, láskyplně) nevyšlehá, nebudu příští rok zdravá. A plácnutí přes zadek s něhou a obdivem od tatínka či svého muže a jiných blízkých osob, přímo zbožňuji...Asi to s tím mým feminismem nebude tak žhavé, budu to muset přehodnotit...Věra S.
|
Denisa | •
|
(4.4.2005 20:58:05) Tak, tak, Vero, naprosty souhlas. Napisete hrejivy clanek o Velikonocich za velkou louzi a dav feministek se tu bude rozcilovat nad bolestivimy utoky ozralu, byt staci jen neotevrit. A jini vas budou napadat za vasi neznalost historie. Nenechte se odradit od psani hezkych clanku "odjinud", ani otravit reakcemi tech, ktere si to nedovedou o Velikonocnim pondeli zaridit. Take znam jednu, ktera se silene pohorsuje nad slehnutim kolednika, jak ji biti silene ponizuje, na druhou stranu si k ni manzel dovoluje po 364dni v roce takove psychicke ponizovani, ze mi zustava rozum stat, ale ona je stastna, ze ma alespon nekoho a klidne si to necha libit. To ja radeji vydrzim dopoledne nejakou pres zadek a po zbytek roku jsme si s manzelem rovni. PS: kdo to nevi, odpoledne se dle tradic karty otoci a zeny muzou vyplatit muze
|
|
|
|
Denisa | •
|
(2.4.2005 19:56:47) Klííííííd Hano, paní Věra píše jak se pohlíží na mrskání z hlediska tradic. Určitě si paní Věra nemyslí, že žena je nádoba hříchu, jenom vysvětluje, kde se vlastně tento zvyk vzal. A jestli na to někdo raguje tak hystericky jako vy, tak to asi bude o nějaké potrefené huse..... .
|
Danča | •
|
(3.4.2005 9:29:07) Teda Deniso, mně se teda všechny Haniny příspěvky strašně líbí, nejsem věřící a tak jsem si u babičky co do kostela chodí hledala v Bibli - doopravdy tam o hříšných nádobách nic není a Maří Magdalena prostitutka nebyla - jak jsem si myslela z muzikálu Jesus Christ Superstar a jsem ráda, že někdo tady vyslovuje takhle zajímavé věci. A potrefená husa jsi, promiň, ale ty - Hana přece nikoho nenapadá, jak jsem pochopila, je etnolog a dost toho ví o tom, jak se míchaly všechny tradice, jen tím chtěla upozornit na něco, o čem my ostatní ani nevíme. A pokud ty se necháváš ráda mlátit a ani se nezajímáš, odkud to přišlo, to je podle mne tvůj problém. Jen se mi nelíbí, že tady okamžitě urážíš někoho, kdo se snaží vysvětlit, že na to má trochu jiný názor. Ještě nám tady dej facku, že si myslíme něco jinýho než ty! Danča.
|
Denisa | •
|
(4.4.2005 16:38:53) A ona nahodou Veru nenapada? Clanek byl odlehcene tema a tady se rozvinula diskuse nervy drasajici. Proto pisu, klid, autorka neni zadna propagatorka idei, ze zena je nadoba hrichu a nemusi byt tady za to napadana. A kde ty beres tu jistotu, ze ja se davam rada mrskat? Netusim proc tady tolik prispivatelek vyvadi a vzteka se kvuli tomu jak je to ponizujici a kdesi cosi. Ja proste neotevru dvere a tim to pro me hasne. Proto si myslim ze mene hysterie kolem nekonflikniho a hezkeho clanku "odjinud" by neskodilo.
|
|
|
|
|
|
|