MajdaZ | •
|
(28.2.2005 17:21:21) Obecně bych problém kvalitního učitele viděla v něčem jiném než v penězích. Ve školství pracuju, peníze opravdu nejsou nic moc, ale na druhou stranu - kdo učí pro peníze, opravdu dlouho nevydrží, už kvůli tomu, že mu to nedává žádnou radost. I když u nás na fakultě koluje vtip, že charitu může dělat jen jeden, určitě je tady spousta lidí, kteří vědí, že i s málem se dá vyjít. Peníze jsou jistě motivací - pro práci s dětmi ale poněkud pochybnou.
Dobrý učitel nicméně musí být motivován - osobním růstem, výsledky (i když na první pohled třeba ne tolik viditelnými) i oceněním společnosti. V tom má naše okolí jistě deficit, který myslím pramení z toho, že stále většina lidí bere školu jako něco, co se prostě musí přežít a odsedět a vynudit.
Kvalitní učitel je dobře připravený učitel - nejen na hodinu, ale obecně pro tohle povolání. A to by měly zajišťovat pedagogické fakulty. Ty ale bohužel - podle mého názoru - poněkud pokulhávají za aktuálními potřebami školství. Žákovská populace je velmi heterogenní, učitel musí zvládnout různé typy žáků, jejich odlišnosti a zvláštnosti, adekvátně s nimi pracovat, přizpůsobit svoje výchovné i metodické působení .... a tohle se moc na fakultách neučí. Udělají tam z vás odborníka na aprobační předmět, ale málo didaktiky a málo praxe se pak ukáže jako velkou překážkou pro nastupujícího učitele, který se nestihl naučit, jak zvládnout kolektiv, řešit problémové situace. Chybí mu asertivní, komunikační a sociální dovednosti.
Teď zním asi pesimisticky - ale je mi prostě s podivem, že Rada vysokých škol na tohle přišla až loni :)
Nicméně, abych tohle svoje povídání zakončila: Dobrý učitel je jako dar z nebes, koneckonců děti s ním tráví půlku svého dne. A to už by mělo rodičům stát za to, aby ho dobře znali a mohli mu věřit.
|
MirkaEyrová |
|
(28.2.2005 17:31:50) Majdo, chceš říct, že se na pedáku vůbec neučí, JAK SE MAJÍ DĚTI VÉST, učit a jak se na ně má výchovně působit??? M.
|
MajdaZ | •
|
(28.2.2005 18:53:57) Mirko, myslím, že se to neučí v dostatečné míře.
Nabiflovat se spoustu spisovatelů je důležité, učitel musí mít velký přehled ... na druhou stranu, pokud nedokáže předat svoji lásku ke čtení a motivovat děti ke čtení, uklidnit třídu, zajistit si autoritu a působit jako osobnost ... znalosti jsou mu k ničemu. Takové příklady se dají najít u každého oboru. Jistěže oborová část přípravy učitele obsahuje kvantum didaktických kurzů ... aktuální potřeby ale vyžadují především zvládnutí a motivování kolektivu i jednotlivců. Znalosti alternativních přístupů, schopnost vytvářet projektové vyučování, zpracovat rámcový vzdělávací program, i jednoduché tematické plány - to všechno taky patří do přípravy učitele, bohužel se tomu věnuje pozornost spíš jen u učitelů I. stupně ... a to se mi prostě zdá málo. Jsou mnohé katedry kde to funguje ... mnohé ale zaspaly dobu. Informace o kurikulu a syllabech jednotlivých studijních programů jsou přístupné na internetových stránkách jednotlivých fakult ... a prostě mám pocit, že mi tam chybí takové to: "co dělat, když se mi dítě sekne" :)
|
|
Jaga10,syn,2 roky | •
|
(1.3.2005 18:03:47) Mě učili jen teorii, nic praktického, žádné řešení konkrétích situací, žádné tipy nebo grify. Nic. Všechno jsem si musela řešit sama a rovnou v praxi.
|
|
|
Líza |
|
(28.2.2005 17:36:50) Majdo, to samozřejmě, co píšeš, je pravda..ale to tak trochu očekávám od profesní přípravy pedagogů, jestli to tam není, tak to je chyba. Ale nesouhlasím s tou nedůležitostí peněz. To, co říkáš, je jistě hezké, ale já taky dělám v odvětví, které je na tom finančně mizerně a dobří prostě odcházejí, protože dřív nebo později je přestane bavit otáčet každou korunu desetkrát v ruce, škudlit, být za socky a uspokojení hledat jen v tom zadostiučinění z pomoci druhým. Pokud z jednoho takového platu má vyjít třeba samoživitelka s dítětem - dětmi, nebo chlap uživit manželku na mateřské, tak opravdu jdou stranou argumenty o tom, že tyhle profese se nedělají pro peníze.
Zůstávají výjimeční nadšenci. A spousta těch, kteří by neměli na jinou práci, která by je uživila líp :-( Ostatně, proč neučí chlapi...
|
MajdaZ | •
|
(28.2.2005 18:57:48) Lízo, příklady, které uvádíš, mají jistě oprávněné důvody, nepochybuji o tom. Možná ze mě mluví naivita mládí :) Spíš jsem chtěla vyjádřit, že debata o přidávání peněz učitelům neřeší situaci ve školství. Některé věci by to jistě vyřešilo (především Tebou zmiňované chlapy ve školství), mnohé ale vyžadují rozsáhlejší koncepční změny. Takové, zdá se mi, trošku už zaznívají v novém školském zákoně, škoda jen, že je tak málo lidí, kteří dovedou jeho ideje uvést v život (metodici, tvůrci rámcových vzd. programů apod.)
|
MirkaEyrová |
|
(28.2.2005 19:57:57) Majdo, co oblast psychologie? Připravuje pedák běžné učitele i na to, že se jim ve třídě mohou objevit odlišné děti, děti s různými problémy, počínaje hyperaktivitou, úzkostností, uzavřeností a konče třeba lehčími formami postižení anebo třeba děti deprivované? Učí se, jak se takové děti projevují v kolektivu a jak na to má učitel reagovat? Samozřejmě, existují pokud vím katedry speciální pedagogiky; jenže předpokládám, že z nich se rekrutují výchovní poradci, případně pedagogové speciálních škol apod. A podle mě by bylo potřeba, aby zacházet s netypickými dětmi uměli všichni učitelé - protože se vehementně prosazuje rušení bariér, začleňování postižených mezi běžné děti a podobně. Učitel, který je denně v kontaktu s problémovým dítětem, přece potřebuje takové dovednosti ovládat - a ne, že se ve třídách budou týdny či měsíce vršit problémy, a až když už přestoupí mez únosnosti, obrátí se pedagog na specialistu. No ne? --- M.
|
MajdaZ | •
|
(28.2.2005 20:25:54) Mirko, ptáš se na speciálně pedagogickou přípravu budoucího učitele (nikoli speciálního pedagoga). V tomto směru již většina pedagogických fakult zareagovala - aspoň částečně - a zařazuje do studijních programů povinný kurz speciální pedagogiky - na který případně navazují kurzy rozšiřující, které se věnují specifikům jednotlivých druhů postižení. Tyto speciálně pedagogické znalosti jsou pak v ideálním případě uplatněny již v rámci pedagogické praxe na fakultních školách.
Je jasné, že učitel nemůže být připraven na všechno. Proto vidím důležitost hlavně v základním uvedením do problému - aspoň to seznámí s faktem, že děti mohou mít speciální vzdělávací potřeby vyplývající z jejich postižení či znevýhodnění. Každé dítě je jedinečné a to je třeba si hodně dobře pamatovat. Dál je cílem takových kurzů nasměrovat učitele na poradenská pracoviště (PPP, SPC, SVP), aby věděli, ke komu se mají obrátit o pomoc - a hlavně, že to není žádná ostuda.
Pro stávající učitele je tu pak nabídka rozšiřujících kurzů speciální pedagogiky na ped. fakultách. V minulém roce pořádaly různé kurzy zaměřené na výchovu a vzdělávání dítěte se speciálními vzd. potřebami také Pedagogická centra, nicméně po koncepční změně ze strany ministerstva budou jejich funkce přebírat pravděpodobně vysoké školy a soukromé instituce.
Nicméně si myslím, že je před námi hodně daleká cesta - i já mám spoustu známých z řad učitelů, kteří nechápou, že dítě může myslet pomaleji nebo jinak, že dítě, které podle jejich názoru zlobí, možná jen volá o pomoc.
|
MirkaEyrová |
|
(28.2.2005 20:38:34) Majdo, jak dlouho je do učebních plánů pedagogických fakult zařazena výuka speciální pedagogiky? Jen tak pro zajímavost. Protože o něco níže zmiňované synově třídní může být tak třiatřicet, hned po pedáku šla na mateřskou a teď učí po MD třetím rokem - a prvňáky poprvé v životě. Zkušenosti, to je dobrá věc. Ale je smutné, že se ty zkušenosti musejí nabírat kopancemi v praxi a ne na praktických ukázkách už na škole. Jak k tomu ty děti, chudáci, přijdou, že? --- Někdy mi je z tý naší společnosti smutno. Něco se dělá, vyvíjí, ale spousta lidí ty nedostatky zatraceně odskáče... Syn je teď v jiné škole, snad lepší (viz níže) - ale musí vstávat v 5.30 a když chce být na kroužku v ŠD do 15.30 (jakože se zdá, že chce), tak se domů vrací v 17.40... M.
|
MirkaEyrová |
|
(28.2.2005 20:43:18) Ale bóže, taková hrubajzna! Samozřejmě "kopanci". To je asi z rozčílení... Pardon. M.
|
|
MajdaZ | •
|
(1.3.2005 10:09:46) Mirko, tak přesnou časovou hranici Ti bohužel neřeknu - ale je to dobrý nápad, určitě se to pokusím zjistit. Nicméně, můj skromný odhad je maximálně pět let. Někde to funguje dobře (Brno, Ostrava), někde vůbec (Praha - v pregraduální přípravě, následné kurzy mají zas nejšikovnější, podle mého názoru).
Ačkoli sama tu zkušenost nemám, vím (do budoucna), jak je škola pro dítě důležitá - pro jeho rozvoj a spokojenost. Věřím, že Tvému synovi se daří dobře ... a snad zvládne i takové časové vytížení, snad to zážitky ve škole kompenzují. Přeji hodně radosti.
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(1.3.2005 19:22:57) Mirko, přidám se k Majdě s trochu jiným pohledem. Speciální pedagogika na leckteré VŠ probíhá strylem naučíme se vyjmenovat, roztřídit, v lepším případě popsat poruchy a problémy. Jen ve vyjímečných případech se studenti učitelství pro první stupeň ZŠ dozví jak se dá s takovým dítětem pracovat.
Individuální přístup: leckterý učitel pedagogiky na VŠ vyžaduje po studentech, aby se na hodinu praxe připravovali stylem: 8:00 pozdravení dětí s seznámení s cílem hodiny, 8:03 rozbor věty z tabule atd. Toho se potom máš v hodině držet bez ohledu na situaci ve třídě! Když tohle student odmítá psát, hrozí mu, že nedostane zápočet a nebude moct pokračovat ve studiu. Obávám se, že některé relativně normální lidi promění v nemožný učitelky právě pedák :-( Na školu, na jakou chodí Tvůj syn pedáky prakticky nepřipravují!
|
|
|
|
Toranoko | •
|
(2.3.2005 19:37:37) No ja nevim, podle me hlavne i na tech fakultach chybi lidi, kteri by ty zaky pripravovali. Spis se mi zda, ze jsou to vedci - maji svuj obor a toho se drzi. Ja bych si teda radsi poslechla dobrou ucitelku, ktera tohle povolani vykonava, nez psychologa ci didaktika odbornika. Podle me to chce vic praxe a hlavne naslednych konzultaci s vedoucim praxe (na coz on mnohdy nema cas ani chut, prave proto, ze uz ma takovejch povinnosti jako dozor, administrativa, atd.) Napriklad ve Francii ucitel vubec neni zatezovan administrativou a dozory, na to jsou tam jini zamestnanci a prijde mi to tak spravne.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(2.3.2005 19:45:43) když nechci, aby mého syna učila vystresovaná, špatně ohodnocená osoba, popř. přesluhující důchodkyně, která na něj nebude mít nervy nebo někdo s neúplným vzděláním (vím o dost případech, kdy ZŠ zaměstnala jakéhokoli středoškoláka úplně v pohodě, protože nejsou lidi), tak ho musím dát do školy, kam vozí snobáci děti Mercedesem a kde si kupujou známky za peníze nebo ho vyučovat doma? To je poměrně smutná perspektiva...
|
MirkaEyrová |
|
(2.3.2005 20:20:03) Monty, hlavu vzhůru, však ona se nějaká prima škola s prima žáky, učiteli i rodiči určitě najde:-) Taky jsem měla mírně obavy, že zdravá škola, kam jsme syna přehlásili, bude plná snobských rodičů a nafoukaných arogantních dětí - ale máme to "štěstí", že jde o okresní město okresu celkově s větší nezaměstnaností a tedy i chudší, takže si tam vůbec nepřipadáme jako exoti:o)))) Navíc sama zástupkyně ředitele, se kterou jsme jednali o přestupu, prohlásila něco v tom smyslu, že i rodiče, kteří by mohli oblékat děti hodně nákladně, dávají dětem radši tepláky, protože na těch dlážkách na chodbě se tak perfektně bruslí koleny:-)))) M.
|
ydney |
|
(4.3.2005 14:53:29) To mi pripomina velke prestavky, kdy se bojim otevrit dvere od kabinetu, aby mi nejaky prvnacek temi dvermi neproletel:-). To klouzani zas takova legrace neni:-)
|
|
|
Ivana | •
|
(4.3.2005 1:13:13) Monty,vím,že jsi ze svého života nešťastná,ale nehodnoť prosím svět takto zkresleně. Nevím,z čeho jsi vyvodila stejnokroj a Mercedesy??? To s článkem přece vůbec nesouvisí. Ty právě bys měla být za takovéto alternativy ráda.Se svým "svobodomyslným" přístupem v klasické škole silně a těžce narazíš a Stáník s tebou.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(4.3.2005 1:42:24) To byla nadsázka, reagovala jsem na příspěvek - už nevím od koho - o té sestře, jak učí na soukromé škole, kde jsou děti známkované podle toho, kolik dají rodiče příspěvek. :o) Pravda ale je, že se otázkou školy pro syna docela zabývám, i když je na to fůra času... protože on opravdu je z dost nestandardní rodiny a nechci, aby si kvůli tomu připadal v nějaké škole blbě. Před pár lety jsem potkala svého třídního ze střední školy a ten si hrozně stěžoval právě na to, jací jsou ti dnešní studenti, jak se nebaví s nikým, kdo nemá mobil a tak. Tudíž na tom asi něco pravdy bude. A taky si pamatuju, jak moje sestra (ročník 1983) přešla v sedmé třídě z malého města do pražské základky na sídlišti a vyprávěla mi, že jeden spolužák prodává drogy a spolužačka provádí jinýmu spolužákovi na záchodku orální sex. V sedmičce! Za mého dětství byl šílenej prohřešek, když se v osmičce nějaká holka z vedlejší třídy svlíkala na záchodku před spolužákem, a to si JENOM svlíkla tričko. To, že já nemám předsudky a nehodnotím lidi podle toho, v čem chodí a čím jezdí, a budu v tomhle duchu vychovávat dítě, ještě neznamená, že nemůže narazit...
|
Ivana | •
|
(4.3.2005 12:05:11) Jo tak v tom s tebou naprosto souhlasím. Ovšem, vychovávej svého syna k sebedůvěře a lépe se ubrání. Ale tlak je veliký!!! Mám dítě ve škole a je to strašné. Tričko z Kenvela je v jejich třídě "šunt".
|
|
|
|
|
|
|
Hana, tři kluci, 7,6,5 | •
|
(28.2.2005 20:26:08) Dobrý večer, nedá mi to, abych nereagovala. Stále se hovoří o tom, jak strašně ve školství chybí učitelé muži. Znovu jsem se podívala do tabulek, kde jsem se dočetla, že:"...Ve všech zemích OECD(2001)je vysoká převaha žen v primárním vzdělávání - průměr je 94,6%." Přitom v západních zemích je samozřejmě platové ohodnocení učitelů lepší. Možná to není jen o penězích, třeba je to také v tom, že muži na učení nejmenších dětí nemají tu správnou náturu. Třeba nedokáží sledovat několik dětí zároveň - tím nemyslím, že poslouchám, co říká jeden a vlastně neposlouchám nikoho, tím myslím, že když mi Pepíček vykládá, co měli doma na večeři, ještě vidím Toníka, že bere Marušce svačinu a můžu zasáhnout. Nebo třeba učitele muže většinou nezajímá cokoli, co se netýká učiva, ale takový prvňáček to chce všechno povykládat a pro něj je pozornost učitele důležitá. Jen s velkými obtížemi přibližují malým dětem učivo, chybí jim empatie. Je sice fakt, že mají větší disciplinu, ale mně připadá taková vojenská, např. asi není vhodné říkat dětem " Vypadni", nebo je fakt, že mnozí se pobaví, když se děti někam přesunují a pochodují, ale mně se to nelíbí, mám pocit, že je to nějak snižuje. Nejhlavnějším důvodem je myslím pocit uspokojení, který muži z tohoto povolání nemají. Když dostane žáček po velikém úsilí jedničku, mám radost, když mi řekne, že je škoda, že je pátek, mám ohromný pocit úspěchu. Hovořila jsem o tom s mnoha učiteli a muži takový pocit protě nezažívají, spíše vidí nedostatky dítěte, přednosti nejsou, protože jsou jinde než ve vědomostech. Nechtěla jsem tímhle říci, že muži na první stupeň nepatří, oni jsou špatní učitelé i učitelky a naopak, ale možná to opravdu je spíše ženská parketa (2. stupeň, střední škola- to je něco jiného).
|
Líza |
|
(28.2.2005 20:31:26) Anebo je druhá možnost, že ti nadaní, schopní, kteří by byli dobrými učiteli, učiteli nejsou, protože by museli být blázni. Mluvím o těch chlapech. Hanko, nejde říct, jestli to, co popisuješ, je příčina nebo následek. A jak jsou hodnoceni učitelé v jiných zemích, o tom nic nevím. Ty jo?
|
Alicee |
|
(1.3.2005 3:38:41) Nevím jak je to ve všech západních zemích, ale když jsem přišla do Kanady, tak jsem tu chvíli učila a byl to finančně velmi příjemný rozdíl...:)))
|
Monika | •
|
(1.3.2005 7:39:23) Hodnocení učitelů v západních zemích je mnohem lepší než u nás. Ale hodnocení učitelů vzhledem k jiným oborům ve stejné zemi je většinou mizerné tak jako u nás (zobecňuji podle situace v Anglii). Před cca rokem jsem četla o situaci na anglických školách, mizerné platy, mizerní učitelé většinou bez pedagogického vzdělání. Docela mě to šokovalo. Možná bychom se měli inspirovat v severských zemích, žáci v tam dosahují nejlepších výsledků na světě. Myslím, že tam na školství dávají hodně peněz - jsou to sociální státy na úkor vysokých daní.
|
|
|
|
Jaga10,syn,2 roky | •
|
(1.3.2005 17:39:35) Muži si totiž pečující povolání většinou nevybírají- nepřináší ani moc, ani peníze. Pro ženu je učitelství tzv. dobrá práce, ale pro muže existují prestižnější. Čím víc žen v povolání působí, tím víc klesá jeho prestiž, viz kniha Nadvláda mužů od P. Bourdieu.
|
|
|
|
|