| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Tak trochu jiná škola

 Celkem 53 názorů.
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

zdravá škola 

(28.2.2005 13:00:16)
To by všechno bylo moc pěkné, ale bohužel celý projekt očividně spoléhá na dobročinnost učitelů- nadšenců. Chtěla bych vidět, jak třeba zaměstnanci banky (nebo kdokoli jiný)pracují více, lépe a radostněji jen pro spokojenost zákazníka. Nadstardantní služby se všude připlácejí, ale je smutné, že zdravá škola pro naše děti takovým nadstardantem pro řadu našich politiků je. Jaga10
 Ivana 
  • 

Re: zdravá škola 

(28.2.2005 14:27:21)
To jsem teda nepochopila .. srovnávat školu s bankou?? A přirovnávat děti k zákazníkům? To se mi zdá dost ujetý.
I v "běžné" škole by měli být učitelé zapálení pro svou práci. Problém právě je, že v obyčejné škole je dost učitelů, kterým jsou žáci na obtíž a učení je nebaví. A velkou vinu na tom má podle mě i spolupráce rodičů se školou. Nechci, aby to vyznělo špatně, ale spousta různých projektů (montessori, waldorfské školy, zdravá škola,...) může být úspěšná právě proto, že rodiče zajímá, jakým způsobem se jejich dítě vzdělává. Takže do těchto škol dávají své děti právě zapálení rodiče. V běžné škole, jakmile nefunguje nějaká zpětná vazba mezi školou, žákem a rodiči, tak funguje špatně i to ostatní.
 Líza 


Re: Re: zdravá škola 

(28.2.2005 14:31:48)
No, Ivano, já nechápu, proč se ti to přirovnání nezdá. Škola poskytuje jakési služby. Komu jinému než žákům (nebo chceš-li, tak jejich prostřednictvím celé společnosti).
A problém bych neviděla tak, že učitelé nemají zájem, protože nemají zájem rodiče.
Spíš takhle: když jsem se u zápisu ptala na výbornou paní učitelku, kterou doporučují v naší PPP, bylo mi řečeno, že z finančních důvodů odešla ze školství. Takových je... Jen výjimky mezi těmi dobrými a schopnými tam vydrží dlouho...
 Jana,dcera 3+ 
  • 

Re: Re: Re: zdravá škola 

(1.3.2005 2:22:37)
Nemyslim si, ze vice penez udela ze spatneho ucitele dobreho ucitele. Stejne jako ze spatneho lekare penize neudelaji dobreho. "Jine skoly" nejsou o zadnem nadstandadu, jen o jinem zpusobu vyuky a pristupu k zakum. Takze z meho pohledu tam ucitele delaji stale stejnou praci, kterou bych pro jednoduchost nazvala "vyuka ditete", ale v kazde skole proste jinak. Nekde s laskou a zapalenim, nekde automaticky a skostnatele. Je smutne, ze je tak tezke, najit dobreho ucitele.
 Líza 


Re: Re: Re: Re: zdravá škola 

(1.3.2005 5:09:02)
Ach jo, znova a po lopatě. Víc peněz neudělá ze špatného učitele dobrého.
Ale míň peněz může udělat z dobrého žádného.

MMCH, nedostatek financí je jedním z rizikových faktorů syndromu vyhoření, tedy způsobu, jak se i z velmi dobrého učitele může stát špatný...

Až jednou konečně někdo vymyslí slušnou koncepci školství, bude muset vyřešit i to, co těm lidem zaplatí.
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: zdravá škola 

(1.3.2005 17:55:03)
Tak s tím musím úplně souhlasit,jsem toho totiž živý důkaz. O odchodu ze školství uvažuju, přestože mě baví, a zdravotní následky řeším už několik let. Není to lehká práce a po 5 letech jsem už skutečně přestala mít sílu na nějaké aktivity navíc a zadarmo ve svém volném čase. To ten volný čas využiju k tomu, abych si přivydělala - to je totiž pro mě ekonomická nutnost. Práci navíc jsem mohla dělat, dokud jsem neměla rodinu,ale teď už to prostě nejde.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: zdravá škola 

(1.3.2005 6:53:45)
Jano,
myslím, že nejde až tak o ty peníze (jakože i o ně nejspíš jde, vždyť to vidím, jak je náročné vycházet s málo penězi), jako spíš o prestiž, o OCENĚNÍ práce učitelů. Tak, jako není v naší společnosti dostatečně oceňované rodičovství, tak není podle mě dostatečně oceňovaná ani kvalitní práce kvalitních učitelů.
M.
 EvčaK 


Škola pro děti 

(1.3.2005 9:37:25)
Asi půl roku jsem v jedné škole pracovala. Ředitel byl jedinečný muž. Uměl ocenit, byl na učitele náročný, hledal co nejlepší způsoby, jak zlepšit výuku i chod školy. Je to tak 6 let. Ta škola byla na vysoké úrovni. Důkazem bylo, že v páté třídě většina budoucích gympláků pocházela právě od tud.Pro mě bylo odměnou už jen to, že jsem pro něj pracovala. A znám i pár výborných pedagogů. Bohužel ve svých školách jsou spíš ojedinělí. Myslím, že to opravdu nejvíc záleží na vedení školy, na způsobech motivace a z toho se odvíjí jací lidé tam pracují. Až budu pro Nika hledat školu, zajdu se seznámit s těmi lidmi osobně. Protože to mi poví určitě nejvíc.
Ale jsou i vyjímky. Například v Nikové školce jsou výborné učitelky, ale mizerná vedoucí. Ředitelka je nad více školkama a děti se jí prý bojí. Osobně ji neznám, tak poslední informace je z druhé ruky.
 Kaca 
  • 

Re: Re: Re: Re: zdravá škola 

(2.3.2005 19:24:28)
nejde o to, ze vice penez udela z tech spatnych ucitelu dobre, jde o to, ze lepe placena prace pritahne vice lidi a tudiz bude mozno lepe vybirat z kvalitnejsich lidi, kteri v soucasne dobe hledaji uplatneni jinde.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: zdravá škola 

(28.2.2005 14:59:14)
No, ono to není tak jednoznačný. Kolikrát i tu Montessori, waldorfskou či jinou alternativu rodiče orientovaní na výkon pojmou jako prestižní záležitost a dají tam dítě třeba i v případě, že nevědí nic o filosofii školy. Dokonce jsem se setkala i s tím, že na takovou školu dali rodiče dítě jen proto, že byla zrovna nejblíž - vůbec je nezajímalo o co jde, ačkoli škola pořádala workshopy a dny otevřených dveří pro budoucí prvňáčky a jejich rodiče. Spousta rodičů taky tyhle školy vyhledává až poté, co jejich dítě začne mít problémy na běžné ZŠ třeba kvůli nějaké dysfunkci, hyperaktivitě apod.
 Ivana 
  • 

Re: Re: Re: zdravá škola 

(1.3.2005 16:12:07)
Souhlasím, ale přesto si myslím, že jsou na tom ty "speciální" školy líp, že tam dojíždějí děti i z větší dálky jen pro tu koncepci a proto, že tam jsou zapálení učitelé.
 MirkaEyrová 


Re: Re: zdravá škola 

(28.2.2005 16:13:31)
Ahoj Ivano!
Samozřejmě že každou práci, která je k vykonávání, by měl ideálně dělat takový člověk, kterého ta práce baví a je pro ni zapálený, ať jde o banku nebo školu. I já nechápu, PROČ člověk, kterého děti otravují, vykonává práci učitele (MŠ, ZŠ či čehokoliv jiného). Ale na druhou stranu je jasné, že KAŽDÁ práce by měla být dostatečně oceněna. Zaslechla jsem dokonce jakési moudro (jen cípkem ucha, takže nevím, od koho pochází a píšu-li ho přesně doslova): "Bude-li stát dávat vyšší platy generálům nežli učitelům, nedivme se, že existuje válka." Stát dělá chybu, že neoceňuje tak důležité věci jako je mateřství, výchova, vzdělávání - ať prestižním postavením mateřství a rodiny, anebo výplatou učitelům, která by jasně učitelům dávala najevo: "Vážíme si Vaší práce, je velmi důležitá pro budoucnost naší země."
--- Jinak k Tvé teorii o vazbě mezi rodiči a školou (ze strany rodičů). Jistě, máš pravdu: určitě existuje řada rodičů, kterým je vzdělávání jejich dětí naprosto lhostejné, anebo jim je lhostejná osobnost dítěte, anebo jim je třeba lhostejné chování dítěte. --- Ale to, že se rodič ZAJÍMÁ o dítě, jeho chování, vývoj a vzdělání, ještě automaticky neznamená, že si tímto samotným zajistí, že s ním škola bude dobře spolupracovat.
Podívej. Já se o psychiku, chování, vývoj a vzdělávání svého syna zajímám velmi intenzivně, vlastně se dá říct, že ještě dávno před jeho početím. Nyní je v první třídě. Bydlíme na vesnici a jsme relativně chudí, takže padlo definitivní rozhodnutí, že bude chodit do "normální" školy, která je u nás na vsi (měl to 10 minut pěšky z domu). No, a byly problémy. Nebyly vinou špatné výchovy, vyplývaly spíš z povahy, psychiky našeho dítěte, jeho nesmělosti, nedostatečné zkušenosti s navazováním kontaktů. Nejprve bylo ubližováno jemu, bál se chodit do školy. Ředitel školy dobře zaspolupracoval, inspiroval synovy spolužáky k lepšímu chování. Ve chvíli, kdy se syn ocitl v "bezpečí", začal pošťuchovat a zlobit on. Podařilo se nám to upravit - ale strach ze školy a nedůvěra neustaly. To je jedna stránka věci. Druhá - spolupráce se školou. Ano. S ředitelem a jeho zástupkyní se nám jednalo velmi dobře. Je vidět, že mají děti rádi, a rozhodně nám velmi dobře vycházeli vstříc. Ovšem pak tu byly učitelky, které se se synem denně stýkaly (třídní uč., uč. hlídající na chodbě, vychovatelka). U nich ta spolupráce vázla. Já se snažila, co jsem mohla. Zajímala jsem se, syna jsem vedla a výchovně na něj působila, atd. atd. Ale ony neuměly dodržovat ani ty nejzákladnější zásady slušného chování. Jednak místo spolupráce se uchylovaly ke kritice - buď syna, nebo dokonce mě. Pro dvě z nich jsem byla úplná nula, nicka, nad kterou se povyšovaly bez špetky vcítění do mého syna. Když jsme měly spolu nějaká jednání, místo intimního místa záměrně jednaly v šatně, v přítomnosti nejen mého syna, ale i řady dalších dětí. Syn byl u nich "rarita", ještě nikdy se s podobným dítětem nesetkaly, a chovaly se místo s nadhledem a vcítěním poněkud hystericky a vztahovačně. Místo toho, abych u nich mohla nalézt bezpečí, radu, vcítění, nacházela jsem nepřátelství, odsouzení a rady, které nebraly na zřetel synovu povahu - tedy naprosto pro kočku. Takže jsme nakonec docházeli do školy vystresovaní oba - syn i já. --- Tak TOMU já teda NEŘÍKÁM profesionální přístup. ---
Od pololetí syn chodí do nové školy, přesně takové, o které se píše v úvodním článku - ZDRAVÉ. Byl dva týdny nemocný, takže dnes tam je teprve podvanácté. Je tedy předčasné dělat úplné závěry. Nicméně rozdíly jsou patrné už i teď. Syn do školy chodí radši. Po nemoci dokonce měl možnost jít domů hned po obědě - vybral si družinu do 16.00. Třídní učitelka je pohodářka - byla jsem přítomna na jedné jejich společné hodině. Žádný křik a napomínání, žádné vyhrůžky (syn na své první škole dostal pětku jen proto, že byvše rozradostněn zprávou, že půjdou o tělocviku ven na sníh, začal rošťačit a výsledky matematické "písemky" vykřikoval nahlas). Jeden chlapeček je evidentně hyperaktivní - místo poznámek a napomínání si ho prostě tak trochu přivinula k sobě a výklad ve skupince na koberci pokračoval nerušeně dál. Když nastal mírný problém (samozřejmě že syn na sebe chtěl upoutat pozornost i v nové škole - což je koneckonců i důkaz toho, že se tam cítí bezpečný), učitelka se se mnou taky radila - či spíše snažila se mě navést, jak na něj zapůsobit - ale SE VCÍTĚNÍM do dítěte, s pochopením jeho problémů ---- tedy jako PROFESIONÁL. Jako s takovým pedagogickým sborem - jestli se mi to "nezdá", a jestli jsou takoví všichni na té škole (v což věřím) - se bude spolupracovat mnohem lépe - a věřím tomu, že se budeme cítit lépe všichni - syn, já i ta učitelka (protože evidentně ví oč běží i u problematičtějších dětí a nenechá se vyvést z míry nějakými "odlišnostmi" od průměru).
M.
 jankka 


Re: Re: Re: zdravá škola 

(28.2.2005 16:35:37)
Mirko,to je super,že se mu tam líbí a tobě taky,držím palečky,at to vydrží !
 jankka 


Re: Re: Re: zdravá škola 

(28.2.2005 16:37:15)
Mirko,to je super,že se mu tam líbí.Držím palečky,at to vydrží !
 jankka 


Re: Re: Re: Re: zdravá škola 

(28.2.2005 16:38:53)
Pardon,že píši dvakrát ,ale já myslela,že mi ten první text zmizel,já to tady ještě moc neumím.
 Lucie, Amaia+Eneko+Julen 


Re: Re: Re: zdravá škola 

(28.2.2005 16:40:22)
Mirko, drzim tobe i synovi palce, at se v nove skole dari a at ta spoluprace vydrazi dal takova, jaka je!!!;-)
 Ivana 
  • 

Re: Re: Re: zdravá škola 

(1.3.2005 16:18:47)
Mirko, máš pravdu, ale musím reagovat na tvou větu "ale to, že se rodič ZAJÍMÁ o dítě, jeho chování, vývoj a vzdělání, ještě automaticky neznamená, že si tímto samotným zajistí, že s ním škola bude dobře spolupracovat."
Já jsem to asi ve svém příspěvku nenapsala dost jednoznačně, ale v první řadě je potřeba, aby byl dobrý zapálený učitel. Jestli není, tak je jasný, že ta vazba nefunguje.
Prostě jsem chtěla říct, že dobré výsledky se dobrým učitelům zajišťují bez spolupráce rodičů špatně a že v těch zajímavých speciálních školách je opravdu lepší předpoklad dobrých výsledků právě proto, že tam většina rodičů dá dítě ne proto, že je to za barákem, ale pro tu koncepci a zapálené učitele.
 Toranoko 
  • 

Re: Re: Re: Re: zdravá škola 

(2.3.2005 19:30:55)
A bohuzel naopak. Ucitel muze byt sebevic zapaleny, ale kdyz nema zajem rodic... Vim to z vlastni zkusenosti - vedu krouzky pro deti a kolikrat rodice ani neznam. Nechapu to. To je nezajima, kde jejich deti travi treba i sest hodin tydne? Nerikam, ze tam musi byt peceni vareni, ale kdyz neprijdou ani jednou ci dvakrat za rok...
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

Re: Re: zdravá škola 

(1.3.2005 17:45:06)
Přesně tak. Hned po revoluci nám ve škole začalo být zdůrazňováno, že poskytujeme služby a žáci s rodiči jsou naši zákazníci, Nikdo nechtěl slyšet, že jde o služby velmi specificlé, protože nelze nikomu nic nalít do hlavy. Za služby se ale platí, jinak se jedná o charitu. jaga10
 Toranoko 
  • 

Re: Re: zdravá škola 

(2.3.2005 19:22:13)
Tyhle "alternativní" školy stejně nebudou fungovat plošně protože:
1) velké většině rodičů prostě vyhovuje "zbavit" se dětí tím, že je pošlou do školy a nemají tudíž žádné další starosti s jejich vzděláváním
2) takovýhle vyučování je bohužel neúměrně drahý (počet dětí ve třídě, prostory,pomůcky), náročnější na organizaci a bohužel opravdu závisí na dobré vůli a zájmu učitelů i rodičů.
V současné době se školy ruší a místo aby se zajásalo, že konečně přestane být kolem 30 dětí ve třídě jako za nás, jede se podle jakýchsi tabulek. A učitelé nejsou motivovaní a v dobré náladě proto, že je za to pořádně neplatí a kdo jen trochu může, jde si vydělat jinam, kde se jeho kreativita ocení víc.
 MajdaZ 
  • 

Připravený učitel 

(28.2.2005 17:21:21)
Obecně bych problém kvalitního učitele viděla v něčem jiném než v penězích. Ve školství pracuju, peníze opravdu nejsou nic moc, ale na druhou stranu - kdo učí pro peníze, opravdu dlouho nevydrží, už kvůli tomu, že mu to nedává žádnou radost. I když u nás na fakultě koluje vtip, že charitu může dělat jen jeden, určitě je tady spousta lidí, kteří vědí, že i s málem se dá vyjít. Peníze jsou jistě motivací - pro práci s dětmi ale poněkud pochybnou.

Dobrý učitel nicméně musí být motivován - osobním růstem, výsledky (i když na první pohled třeba ne tolik viditelnými) i oceněním společnosti. V tom má naše okolí jistě deficit, který myslím pramení z toho, že stále většina lidí bere školu jako něco, co se prostě musí přežít a odsedět a vynudit.

Kvalitní učitel je dobře připravený učitel - nejen na hodinu, ale obecně pro tohle povolání. A to by měly zajišťovat pedagogické fakulty. Ty ale bohužel - podle mého názoru - poněkud pokulhávají za aktuálními potřebami školství. Žákovská populace je velmi heterogenní, učitel musí zvládnout různé typy žáků, jejich odlišnosti a zvláštnosti, adekvátně s nimi pracovat, přizpůsobit svoje výchovné i metodické působení .... a tohle se moc na fakultách neučí. Udělají tam z vás odborníka na aprobační předmět, ale málo didaktiky a málo praxe se pak ukáže jako velkou překážkou pro nastupujícího učitele, který se nestihl naučit, jak zvládnout kolektiv, řešit problémové situace. Chybí mu asertivní, komunikační a sociální dovednosti.

Teď zním asi pesimisticky - ale je mi prostě s podivem, že Rada vysokých škol na tohle přišla až loni :)

Nicméně, abych tohle svoje povídání zakončila: Dobrý učitel je jako dar z nebes, koneckonců děti s ním tráví půlku svého dne. A to už by mělo rodičům stát za to, aby ho dobře znali a mohli mu věřit.


 MirkaEyrová 


Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 17:31:50)
Majdo,
chceš říct, že se na pedáku vůbec neučí, JAK SE MAJÍ DĚTI VÉST, učit a jak se na ně má výchovně působit???
M.
 MajdaZ 
  • 

Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 18:53:57)
Mirko,
myslím, že se to neučí v dostatečné míře.

Nabiflovat se spoustu spisovatelů je důležité, učitel musí mít velký přehled ... na druhou stranu, pokud nedokáže předat svoji lásku ke čtení a motivovat děti ke čtení, uklidnit třídu, zajistit si autoritu a působit jako osobnost ... znalosti jsou mu k ničemu. Takové příklady se dají najít u každého oboru.
Jistěže oborová část přípravy učitele obsahuje kvantum didaktických kurzů ... aktuální potřeby ale vyžadují především zvládnutí a motivování kolektivu i jednotlivců. Znalosti alternativních přístupů, schopnost vytvářet projektové vyučování, zpracovat rámcový vzdělávací program, i jednoduché tematické plány - to všechno taky patří do přípravy učitele, bohužel se tomu věnuje pozornost spíš jen u učitelů I. stupně ... a to se mi prostě zdá málo. Jsou mnohé katedry kde to funguje ... mnohé ale zaspaly dobu. Informace o kurikulu a syllabech jednotlivých studijních programů jsou přístupné na internetových stránkách jednotlivých fakult ... a prostě mám pocit, že mi tam chybí takové to: "co dělat, když se mi dítě sekne" :)
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

Re: Re: Připravený učitel 

(1.3.2005 18:03:47)
Mě učili jen teorii, nic praktického, žádné řešení konkrétích situací, žádné tipy nebo grify. Nic. Všechno jsem si musela řešit sama a rovnou v praxi.
 Líza 


Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 17:36:50)
Majdo, to samozřejmě, co píšeš, je pravda..ale to tak trochu očekávám od profesní přípravy pedagogů, jestli to tam není, tak to je chyba.
Ale nesouhlasím s tou nedůležitostí peněz. To, co říkáš, je jistě hezké, ale já taky dělám v odvětví, které je na tom finančně mizerně a dobří prostě odcházejí, protože dřív nebo později je přestane bavit otáčet každou korunu desetkrát v ruce, škudlit, být za socky a uspokojení hledat jen v tom zadostiučinění z pomoci druhým. Pokud z jednoho takového platu má vyjít třeba samoživitelka s dítětem - dětmi, nebo chlap uživit manželku na mateřské, tak opravdu jdou stranou argumenty o tom, že tyhle profese se nedělají pro peníze.

Zůstávají výjimeční nadšenci.
A spousta těch, kteří by neměli na jinou práci, která by je uživila líp :-(
Ostatně, proč neučí chlapi...
 MajdaZ 
  • 

Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 18:57:48)
Lízo,
příklady, které uvádíš, mají jistě oprávněné důvody, nepochybuji o tom. Možná ze mě mluví naivita mládí :)
Spíš jsem chtěla vyjádřit, že debata o přidávání peněz učitelům neřeší situaci ve školství. Některé věci by to jistě vyřešilo (především Tebou zmiňované chlapy ve školství), mnohé ale vyžadují rozsáhlejší koncepční změny. Takové, zdá se mi, trošku už zaznívají v novém školském zákoně, škoda jen, že je tak málo lidí, kteří dovedou jeho ideje uvést v život (metodici, tvůrci rámcových vzd. programů apod.)
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 19:57:57)
Majdo, co oblast psychologie? Připravuje pedák běžné učitele i na to, že se jim ve třídě mohou objevit odlišné děti, děti s různými problémy, počínaje hyperaktivitou, úzkostností, uzavřeností a konče třeba lehčími formami postižení anebo třeba děti deprivované? Učí se, jak se takové děti projevují v kolektivu a jak na to má učitel reagovat? Samozřejmě, existují pokud vím katedry speciální pedagogiky; jenže předpokládám, že z nich se rekrutují výchovní poradci, případně pedagogové speciálních škol apod. A podle mě by bylo potřeba, aby zacházet s netypickými dětmi uměli všichni učitelé - protože se vehementně prosazuje rušení bariér, začleňování postižených mezi běžné děti a podobně. Učitel, který je denně v kontaktu s problémovým dítětem, přece potřebuje takové dovednosti ovládat - a ne, že se ve třídách budou týdny či měsíce vršit problémy, a až když už přestoupí mez únosnosti, obrátí se pedagog na specialistu. No ne? ---
M.
 MajdaZ 
  • 

Re: Re: Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 20:25:54)
Mirko,
ptáš se na speciálně pedagogickou přípravu budoucího učitele (nikoli speciálního pedagoga). V tomto směru již většina pedagogických fakult zareagovala - aspoň částečně - a zařazuje do studijních programů povinný kurz speciální pedagogiky - na který případně navazují kurzy rozšiřující, které se věnují specifikům jednotlivých druhů postižení.
Tyto speciálně pedagogické znalosti jsou pak v ideálním případě uplatněny již v rámci pedagogické praxe na fakultních školách.

Je jasné, že učitel nemůže být připraven na všechno. Proto vidím důležitost hlavně v základním uvedením do problému - aspoň to seznámí s faktem, že děti mohou mít speciální vzdělávací potřeby vyplývající z jejich postižení či znevýhodnění. Každé dítě je jedinečné a to je třeba si hodně dobře pamatovat. Dál je cílem takových kurzů nasměrovat učitele na poradenská pracoviště (PPP, SPC, SVP), aby věděli, ke komu se mají obrátit o pomoc - a hlavně, že to není žádná ostuda.

Pro stávající učitele je tu pak nabídka rozšiřujících kurzů speciální pedagogiky na ped. fakultách. V minulém roce pořádaly různé kurzy zaměřené na výchovu a vzdělávání dítěte se speciálními vzd. potřebami také Pedagogická centra, nicméně po koncepční změně ze strany ministerstva budou jejich funkce přebírat pravděpodobně vysoké školy a soukromé instituce.

Nicméně si myslím, že je před námi hodně daleká cesta - i já mám spoustu známých z řad učitelů, kteří nechápou, že dítě může myslet pomaleji nebo jinak, že dítě, které podle jejich názoru zlobí, možná jen volá o pomoc.

 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 20:38:34)
Majdo, jak dlouho je do učebních plánů pedagogických fakult zařazena výuka speciální pedagogiky? Jen tak pro zajímavost. Protože o něco níže zmiňované synově třídní může být tak třiatřicet, hned po pedáku šla na mateřskou a teď učí po MD třetím rokem - a prvňáky poprvé v životě. Zkušenosti, to je dobrá věc. Ale je smutné, že se ty zkušenosti musejí nabírat kopancemi v praxi a ne na praktických ukázkách už na škole. Jak k tomu ty děti, chudáci, přijdou, že? --- Někdy mi je z tý naší společnosti smutno. Něco se dělá, vyvíjí, ale spousta lidí ty nedostatky zatraceně odskáče... Syn je teď v jiné škole, snad lepší (viz níže) - ale musí vstávat v 5.30 a když chce být na kroužku v ŠD do 15.30 (jakože se zdá, že chce), tak se domů vrací v 17.40...
M.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 20:43:18)
Ale bóže, taková hrubajzna! Samozřejmě "kopanci". To je asi z rozčílení... Pardon.
M.
 MajdaZ 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Připravený učitel 

(1.3.2005 10:09:46)
Mirko, tak přesnou časovou hranici Ti bohužel neřeknu - ale je to dobrý nápad, určitě se to pokusím zjistit. Nicméně, můj skromný odhad je maximálně pět let.
Někde to funguje dobře (Brno, Ostrava), někde vůbec (Praha - v pregraduální přípravě, následné kurzy mají zas nejšikovnější, podle mého názoru).

Ačkoli sama tu zkušenost nemám, vím (do budoucna), jak je škola pro dítě důležitá - pro jeho rozvoj a spokojenost. Věřím, že Tvému synovi se daří dobře ... a snad zvládne i takové časové vytížení, snad to zážitky ve škole kompenzují. Přeji hodně radosti.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: Re: Re: Re: Připravený učitel 

(1.3.2005 19:22:57)
Mirko, přidám se k Majdě s trochu jiným pohledem. Speciální pedagogika na leckteré VŠ probíhá strylem naučíme se vyjmenovat, roztřídit, v lepším případě popsat poruchy a problémy. Jen ve vyjímečných případech se studenti učitelství pro první stupeň ZŠ dozví jak se dá s takovým dítětem pracovat.

Individuální přístup: leckterý učitel pedagogiky na VŠ vyžaduje po studentech, aby se na hodinu praxe připravovali stylem: 8:00 pozdravení dětí s seznámení s cílem hodiny, 8:03 rozbor věty z tabule atd. Toho se potom máš v hodině držet bez ohledu na situaci ve třídě! Když tohle student odmítá psát, hrozí mu, že nedostane zápočet a nebude moct pokračovat ve studiu. Obávám se, že některé relativně normální lidi promění v nemožný učitelky právě pedák :-( Na školu, na jakou chodí Tvůj syn pedáky prakticky nepřipravují!
 Toranoko 
  • 

Re: Re: Re: Připravený učitel 

(2.3.2005 19:37:37)
No ja nevim, podle me hlavne i na tech fakultach chybi lidi, kteri by ty zaky pripravovali. Spis se mi zda, ze jsou to vedci - maji svuj obor a toho se drzi. Ja bych si teda radsi poslechla dobrou ucitelku, ktera tohle povolani vykonava, nez psychologa ci didaktika odbornika. Podle me to chce vic praxe a hlavne naslednych konzultaci s vedoucim praxe (na coz on mnohdy nema cas ani chut, prave proto, ze uz ma takovejch povinnosti jako dozor, administrativa, atd.)
Napriklad ve Francii ucitel vubec neni zatezovan administrativou a dozory, na to jsou tam jini zamestnanci a prijde mi to tak spravne.
 16.5Salám&Lajka14 


Jinými slovy, 

(2.3.2005 19:45:43)
když nechci, aby mého syna učila vystresovaná, špatně ohodnocená osoba, popř. přesluhující důchodkyně, která na něj nebude mít nervy nebo někdo s neúplným vzděláním (vím o dost případech, kdy ZŠ zaměstnala jakéhokoli středoškoláka úplně v pohodě, protože nejsou lidi), tak ho musím dát do školy, kam vozí snobáci děti Mercedesem a kde si kupujou známky za peníze nebo ho vyučovat doma?
To je poměrně smutná perspektiva...
 MirkaEyrová 


Re: Jinými slovy, 

(2.3.2005 20:20:03)
Monty, hlavu vzhůru, však ona se nějaká prima škola s prima žáky, učiteli i rodiči určitě najde:-) Taky jsem měla mírně obavy, že zdravá škola, kam jsme syna přehlásili, bude plná snobských rodičů a nafoukaných arogantních dětí - ale máme to "štěstí", že jde o okresní město okresu celkově s větší nezaměstnaností a tedy i chudší, takže si tam vůbec nepřipadáme jako exoti:o)))) Navíc sama zástupkyně ředitele, se kterou jsme jednali o přestupu, prohlásila něco v tom smyslu, že i rodiče, kteří by mohli oblékat děti hodně nákladně, dávají dětem radši tepláky, protože na těch dlážkách na chodbě se tak perfektně bruslí koleny:-))))
M.
 ydney 


Re: Re: Jinými slovy, 

(4.3.2005 14:53:29)
To mi pripomina velke prestavky, kdy se bojim otevrit dvere od kabinetu, aby mi nejaky prvnacek temi dvermi neproletel:-). To klouzani zas takova legrace neni:-)
 Ivana 
  • 

Re: Jinými slovy- pro Monty 

(4.3.2005 1:13:13)
Monty,vím,že jsi ze svého života nešťastná,ale nehodnoť prosím svět takto zkresleně. Nevím,z čeho jsi vyvodila stejnokroj a Mercedesy??? To s článkem přece vůbec nesouvisí. Ty právě bys měla být za takovéto alternativy ráda.Se svým "svobodomyslným" přístupem v klasické škole silně a těžce narazíš a Stáník s tebou.
 16.5Salám&Lajka14 


Re: Re: Jinými slovy- pro Monty 

(4.3.2005 1:42:24)
To byla nadsázka, reagovala jsem na příspěvek - už nevím od koho - o té sestře, jak učí na soukromé škole, kde jsou děti známkované podle toho, kolik dají rodiče příspěvek. :o)
Pravda ale je, že se otázkou školy pro syna docela zabývám, i když je na to fůra času... protože on opravdu je z dost nestandardní rodiny a nechci, aby si kvůli tomu připadal v nějaké škole blbě.
Před pár lety jsem potkala svého třídního ze střední školy a ten si hrozně stěžoval právě na to, jací jsou ti dnešní studenti, jak se nebaví s nikým, kdo nemá mobil a tak. Tudíž na tom asi něco pravdy bude. A taky si pamatuju, jak moje sestra (ročník 1983) přešla v sedmé třídě z malého města do pražské základky na sídlišti a vyprávěla mi, že jeden spolužák prodává drogy a spolužačka provádí jinýmu spolužákovi na záchodku orální sex. V sedmičce! Za mého dětství byl šílenej prohřešek, když se v osmičce nějaká holka z vedlejší třídy svlíkala na záchodku před spolužákem, a to si JENOM svlíkla tričko.
To, že já nemám předsudky a nehodnotím lidi podle toho, v čem chodí a čím jezdí, a budu v tomhle duchu vychovávat dítě, ještě neznamená, že nemůže narazit...
 Ivana 
  • 

Re: Re: Re: Jinými slovy- pro Monty 

(4.3.2005 12:05:11)
Jo tak v tom s tebou naprosto souhlasím. Ovšem, vychovávej svého syna k sebedůvěře a lépe se ubrání. Ale tlak je veliký!!! Mám dítě ve škole a je to strašné. Tričko z Kenvela je v jejich třídě "šunt".
 Hana, tři kluci, 7,6,5 
  • 

Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 20:26:08)
Dobrý večer,
nedá mi to, abych nereagovala. Stále se hovoří o tom, jak strašně ve školství chybí učitelé muži. Znovu jsem se podívala do tabulek, kde jsem se dočetla, že:"...Ve všech zemích OECD(2001)je vysoká převaha žen v primárním vzdělávání - průměr je 94,6%." Přitom v západních zemích je samozřejmě platové ohodnocení učitelů lepší. Možná to není jen o penězích, třeba je to také v tom, že muži na učení nejmenších dětí nemají tu správnou náturu. Třeba nedokáží sledovat několik dětí zároveň - tím nemyslím, že poslouchám, co říká jeden a vlastně neposlouchám nikoho, tím myslím, že když mi Pepíček vykládá, co měli doma na večeři, ještě vidím Toníka, že bere Marušce svačinu a můžu zasáhnout. Nebo třeba učitele muže většinou nezajímá cokoli, co se netýká učiva, ale takový prvňáček to chce všechno povykládat a pro něj je pozornost učitele důležitá. Jen s velkými obtížemi přibližují malým dětem učivo, chybí jim empatie. Je sice fakt, že mají větší disciplinu, ale mně připadá taková vojenská, např. asi není vhodné říkat dětem " Vypadni", nebo je fakt, že mnozí se pobaví, když se děti někam přesunují a pochodují, ale mně se to nelíbí, mám pocit, že je to nějak snižuje. Nejhlavnějším důvodem je myslím pocit uspokojení, který muži z tohoto povolání nemají. Když dostane žáček po velikém úsilí jedničku, mám radost, když mi řekne, že je škoda, že je pátek, mám ohromný pocit úspěchu. Hovořila jsem o tom s mnoha učiteli a muži takový pocit protě nezažívají, spíše vidí nedostatky dítěte, přednosti nejsou, protože jsou jinde než ve vědomostech. Nechtěla jsem tímhle říci, že muži na první stupeň nepatří, oni jsou špatní učitelé i učitelky a naopak, ale možná to opravdu je spíše ženská parketa (2. stupeň, střední škola- to je něco jiného).
 Líza 


Re: Re: Re: Připravený učitel 

(28.2.2005 20:31:26)
Anebo je druhá možnost, že ti nadaní, schopní, kteří by byli dobrými učiteli, učiteli nejsou, protože by museli být blázni. Mluvím o těch chlapech. Hanko, nejde říct, jestli to, co popisuješ, je příčina nebo následek.
A jak jsou hodnoceni učitelé v jiných zemích, o tom nic nevím. Ty jo?
 Alicee 


Re: Re: Re: Re: Připravený učitel 

(1.3.2005 3:38:41)
Nevím jak je to ve všech západních zemích, ale když jsem přišla do Kanady, tak jsem tu chvíli učila a byl to finančně velmi příjemný rozdíl...:)))
 Monika 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Připravený učitel 

(1.3.2005 7:39:23)
Hodnocení učitelů v západních zemích je mnohem lepší než u nás. Ale hodnocení učitelů vzhledem k jiným oborům ve stejné zemi je většinou mizerné tak jako u nás (zobecňuji podle situace v Anglii).
Před cca rokem jsem četla o situaci na anglických školách, mizerné platy, mizerní učitelé většinou bez pedagogického vzdělání. Docela mě to šokovalo.
Možná bychom se měli inspirovat v severských zemích, žáci v tam dosahují nejlepších výsledků na světě. Myslím, že tam na školství dávají hodně peněz - jsou to sociální státy na úkor vysokých daní.
 Jaga10,syn,2 roky 
  • 

Re: Re: Re: Připravený učitel 

(1.3.2005 17:39:35)
Muži si totiž pečující povolání většinou nevybírají- nepřináší ani moc, ani peníze. Pro ženu je učitelství tzv. dobrá práce, ale pro muže existují prestižnější. Čím víc žen v povolání působí, tím víc klesá jeho prestiž, viz kniha Nadvláda mužů od P. Bourdieu.
 Lidka 
  • 

jak kde 

(28.2.2005 21:29:51)
Tak náš syn chodí taky do takovéto školy,ale nic z toho co se tady píše "nepozoruji".No možná dvakrát "den otevřených dveří"...Poznámky taky nosí stále, pětku za zapomenutý úkol má taky,atd...Záleží hlavně na učiteli a né na škole!!!
 MirkaEyrová 


Re: jak kde 

(28.2.2005 22:19:59)
Lidko,
ono nejde jen o učitele. Jde o celou koncepci školy. Jak níže píšu o zdravé škole, do které jsme přeložili našeho prvňáčka, tak v této škole je koncepce zdravé školy budována intenzívně a cíleně, a to už deset let. Ředitel školy - podle informací, které se ke mně dostaly - nasadil dost tvrdou laťku učitelům - povinné vzdělávání. Rozuměj - učitelé museli chodit na různá školení, která jistě měla za úkol prohlubovat jejich znalosti a odborné předpoklady. Pravděpodobně ředitel zvolil také nějakou strategii výuky a spoustu dalších detailů. Komu se jeho prosazované směry a záměry nelíbily, pravděpodobně časem odešel - prý se za ty roky vyměnil celý pedagogický sbor. Takže nyní na škole nejspíš učí ti, kteří tomuto stylu výuky věří a jdou si za tím.
--- Tuto konkrétní školu jsme vybrali na základě informací, které jsme se dopátrali a dopídili - na netu, v literatuře apod. A právě proto, že slibovala zhruba totéž, co je uvedené v článku a ještě něco navíc, právě proto jsme syna na tuto školu přeložili.
Jínak v našem okolí jsou ještě dvě tzv. zdravé školy. O jedné nemáme informace vůbec žádné, takže jsme k ní nepojali žádný výjimečný vztah, a o druhé jsme se dozvěděli tolik, že zdravý přístup v ní spočívá nikoliv na vztazích mezi aktéry vzdělávání, ale na zvětšeném množství pohybu. Tj. učební proces probíhá úplně shodně s klasickými českými školami, jen o přestávkách mají děti možnost více se vyřádit (na chodbách jsou matrace, žebřiny, skákací panáci ap.), a škola zařazuje do programu více škol v přírodě a pohybových aktivit. Toť vše. Bohužel nejsem odborník, abych dokázala přesně říct, proč některé tzv. zdravé školy zavedly i "zdravý" psychický režim (jako ta synova), a jiné nikoliv.
Tj. jsem přesvědčena, že nezáleží úplně jen na samotných učitelích, ale na koncepci školy (vzdělávání taky něco stojí, a pochybuji, že by učitelé měli sami od sebe dost peněz na průběžné a velmi intenzívní vzdělávání - a taky je potřeba čas - aby ředitel školy byl ochoten své podřízené uvolnit na případná školení a kurzy). Kromě toho, za dnešní platy nemůžeme od řadových učitelů chtít, aby všichni houfně nadšeně a zadarmo dělali mnoho navíc, včetně toho vzdělávání. --- A to je taky chyba; stát by měl dostatečnou finanční odměnou motivovat i k průběžnému zvyšování kvalifikace.
M.
 Klára 
  • 

Mirko... 

(28.2.2005 23:39:40)
...je skvělé, co se Vám podařilo. Je fajn, že tu školu máte "v dosahu". Naštěstí je doba fakt už jiná a rodiče mohou, a měli by, spolurozhodovat o osudu-školním-dítěte.

Jen tak pro zajímavost, kde ta vaše škola je?
 MirkaEyrová 


Re: Mirko... 

(1.3.2005 6:48:48)
Klári,
nová synova škola je ve vedlejším městě (okresním, ale ne našeho okresu), vzdálená od nás zhruba 15 km. Je to půl hodiny vlakem (motorákem, jede asi čtyřicítkou), + na druhém konci města, tj. ještě MHD (či půl hodiny pěšky). Je to docela záhul. Nicméně zuřivě věřím a doufám, že když už jsme tohle podnikli, že se investice vrátí (v podobě spokojeného dítěte)...
M.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Mirko... 

(1.3.2005 7:05:45)
(Podotýkám, že už týden bojuji s nachlazením či čím, ale místo zlepšování dochází stále k mírnému zhoršování. Takže dnes v noci jsem skoro nespala - a ráno jsem nebyla k probuzení. Syna tedy veze do školy manžel. Jinak bych v tuto dobu seděla se synem ve vláčku a vezla ho směrem ku škole...)
M.
 Klára 
  • 

Re: Re: Re: Mirko... 

(1.3.2005 11:27:05)
Pokud bys měla k dispozici auto, tak 15 km není žádná hrůza. Jinak, tím vláčkem, to je sice romantika, ale na druhé straně, teď v zimě...nicméně, rozhodla ses správně!! Určitě!
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Mirko... 

(1.3.2005 12:10:47)
Jo, Kláro. Auto máme. Já nemám řidičák, ale teoreticky by mohl syna vozit denně do a ze školy manžel (a to jsme u jiné diskuze - stíhat to může jedině tehdy, když mu zaměstnavatel nebude dělat "potíže" a nebude po něm chtít víc jak 8 či 8,5 hodiny práce denně...). Ovšem benzín na toto cestování vyjde zhruba na 3,5 nebo 4 tisíce měsíčně (neboť manžel pracuje ještě ve třetím místě, kolem 15 km vzdáleného jak od místa bydliště, tak od synovy školy), a tyto peníze prostě NEMÁME (dokud nepracuji). Takže vláček u nás není romantika, ale holá nutnost. Druhou jedině možnou verzí by bylo nechat syna ve škole, ve které byl, a třetí - že by dojížděl (zase pochopitelně vlakem) do jiné školy v bližších městech, ovšem bez jakýchkoliv výhod ve smyslu lidštějších podmínek výuky (a to ovšem nemělo žádný význam, tedy do toho bych nešla).
M.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: jak kde 

(1.3.2005 19:13:50)
Lidko, určitě! Zrovna projekt Zdravá škola byl zahájen na spoustě škol najednou - dalo by se říct, že byl školám nabídnut zvenku a ony se k němu přihlásily - a já taky vím o školách z tohoto projektu, kde se Zdraví smrsklo do pitného režimu a sporotvních kroužků :-(

Náhodou vim, o které škole mluví Mirka (ale ona to nechce zveřejnit, takže to sem psát nebudu) a to je škola, která by někam směřovala i bez takových projektů. Ředitel je člověk, kterej svýmu oboru opradvu rozumí (a nejen jeho učitelé, ale i on se stále dál vzdělává), ví co chce a dokáže pro to vytvářet podmínky, měnili i vzdělávací program a zaváděli spoustu věcí, které projekt nevyžaduje.
 aneta 
  • 

zdravá škola 

(23.1.2007 17:25:36)
Krásný den všem,
ráda bych se zaptala,zda existuje zpětná kontrola škol,zda není formalita se zapojit do sítě zdravých škol.Má dcera navštěvuje školu takto označenou,ale ani jednu z Vámi uvedených výhod jsem tam nenašla.Děkuji.A.P.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.