| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Domácí škola - tolikrát vychvalovaná a tolikrát zatracovaná

 Celkem 24 názorů.
 Januse 


Disciplina 

(5.6.2002 2:28:00)
Velmi poutave napsany clanek! Vlastne me nikdy myslenka domaci skoly nenapadla. Snad je to proto, ze v Cechach, i kdyz tato moznost jiz take existuje, neni takovato praxe prilis bezna. Ovsem neb nasi rodinu zrejme ceka zivot "kocovny", budeme se zrejme s problemem vzdelavanim nasi ratolesti (nekdy v budoucnu, nyni se teprve blizi 1.roku) muset velmi vazne zaobirat. Nemyslim si, ze je dobre, aby dite stridalo skoly kazde 2-3 roky (to je frekvence, s kterou nase kocovani probiha), zdala by se mi eventualita domaci skoly asi nejschudnejsi. Uvitala bych nazory a rady maminek, krere stejne problemy resi. V jakem jazyce dite vyucovat? Nase "doma" bude vzdy v Cechach, ale na druhou stranu anglictina bude take nutnosti? Neni pretezovanim ditete, aby chodilo do bezne skoly (anglicke...pokud zijeme v anglicky hovorici zemi) a jeste "po vecerech ci vikendech" hltalo cestinu? Mate nekdo zkusennost se zkouskami na ceskych skolach (jednou rocne)?....A pak, jak je to s disciplinou pri takovem domaci uceni, myslim tim disciplinu rodicu. Moc by me zajimalo, jak probiha takovy domaci studijni den, tyden, rok? Pocituje dite takovoutou domaci vyuku jako milou povinnost, ktera ma svuj rad, nebo se uci proste jen tak "sporadicky", podle nalady ditete?
Muzes-li Katerino, sve tema rozvest do vetsich podrobnosti, ucin tak, je to nesmirne zajimave a navic tvuj "sloh" je vice nez ctivy!
S pozdravem
Jana
 Katka 


Kocovny zivot, planovani dne a to ostatni 

(6.6.2002 4:44:50)

Ahoj Jano a Anezko,

co se tyka "kocovneho zivota" - cetla jsem (z vlastni zkusenosti to nevim), ze pomerne dost domacich skolaku najdete mezi rodinami, kde jeden z rodicu je zamestnancem v americke armade. Tem se totiz muze stat, ze se budou stehovat i nekolikrat za rok :-)

Uceni v kuchyni. Uceni v kuchyni se mi moc nelibilo, treba ale nekdo bude mit jine zkusenosti. Protoze prijde cas na svacinu a najednou se musi vsechno uklizet pryc, navic ucebnice jsme meli v jedne z kuchynskych skrinek, aby byly po ruce, nezdalo se mi to idealni... Koupili jsme tedy Honzovi psaci stul, ma tam police a skrinku na ucebnice, a navic treba pri psani testu za sebou muzeme zavrit dvere a nemusi nas rusit Matthew a Terezka. Navic mam pocit, ze detem hodne pomaha ten pocit, ze neco je "moje", alespon Honza mel ze stolu velikou radost. Dodalo to vaznosti jeho skolni praci, alespon jsem mela dojem, ze to tak bral.

S testovanim v Cechach zadne zkusenosti nemam, nase deti nemaji ani ceske obcanstvi ani trvaly pobyt v Cechach. Povazovala bych za uspech, kdyby umely cesky cist a psat a vedely neco navic o ceskych dejinach.

A planovani dne? Snazim se o to, aby vsechna "prace u stolu" byla hotova do obeda (to znamena pro Honzu - matematika, gramatika, phonics, spelovani, psani a cteni). Je to doba, kdy se deti nejlepe soustredi, a navic mame pak fajn pocit, ze je hotovo. Domaci ukoly nemame, nemaji pro nas smysl. Na odpoledene nam zbyva jen klavir. Kdyz beru "cisty cas" u psaciho stolu, tak to pro Matyska bylo letos radove jen v minutach (byl "jen" predskolak), ale ani pro Honzu to nebyly ony ctyri hodiny denne, bylo to mene.
Odpoledni program se ridi podle konicku, pocasi a nalady. Vsechno, co by slo zaradit mezi vytvarnou vychovu, pracovni vyucovani, prvopocatky dejepisu, zemepisu, prirodopisu, fyziky a chemie - na to zadny plan nemam. Cteme spousty knizek (jsem vedecna za verejne knihovny, vyber tam je obrovsky). Nevadi mi, kdyz dneska maji kluci chut precist si neco o vesmiru, zitra o zabach a pozitri treba o vyprave Lewise a Clarka. Nedelam si iluze, ze si vsechno, co prectou, pamatuji, ale vim, ze neco prece jen jim v te hlave zustava a bude se to hodit, az prijde cas na klasicke ucebnice prirodopisu, dejepisu a ostatnich. Kluci obycejne prijdou s tim, ze tohle muzeme vyrobit neco zkusit (maji radi ten typ knizek "zkus si to vyrobit sam" ) - vypestovat krystaly soli a cukru, zasadit seminka, kouknout se na neco do mikroskopu, vyrobit neco ze sadry...).Neni to kazdy den, ale kazdy den by to ani nebylo casove unosne. Mam dojem, ze oni maji desetkrat vic napadu nez ja jsem schopna zorganizovat :-)
Od zari by meli kluci chodit do prirodovedneho krouzku, pani, ktera to porada pro domaci skolaky, je pry veliky nadsenec. Bydli pomerne daleko za mestem, bere deti na dlouhe prochazky a pry se pri tom deti dost nauci. Slysela jsem na to samou chvalu (dokonce se ceka v poradniku na volna mista :-) ), tak jsem docela zvedava. Fakt je, ze si obycejne zapamatujeme lepe to, co jsme na vlastni oci videli a na co jsme si sahli.

Delame prazdniny, na skolni rok je od konce sprna do zacatku cervna, od pondeli do patku, a specialni volne dny si delame podle potreby.

Tohle vsechno ale plati jen pro nasi rodinu, nekomu se to muze zdat moc "volne" a nebo naopak "moc organizovane". Mam dojem, ze domaci skolaky najdete ve vsech castech spektra - tedy od tech , kteri maji naplanovanou "kazdou minutu" az po ty, kteri to vice mene nechavaji na zajmu a nalade.

Tak, snad jsem to zodpovedela vsechno :-)

Existuje taky spousta knizek a webovych stranek, ja mam do Deda Vseveda dost daleko :-)

Katka
 Lida a 2holky 


Re: Disciplina 

(8.8.2002 13:06:54)
Jenom jsem se chtela zeptat,

jak to delate s pomuckmi. Treba Chemie a Fyzika. Jsou urcite veci, ktere se bez "zkousky" spatne uci, a zalozit si doma takovou "chemickou" laborator nebo fyzikalni laborator, je asi dost tezke. Vim, ze existuji muzea, ale tam take neni vsechno to co bychom zrovna potrebovali? Jak to tedy delate?
 Mirka, 1 dítě 


Re: Re: Disciplina 

(8.8.2002 17:21:18)
Domácí škola je u nás jen do páté třídy - a tam žádně takové předměty nejsou...zbytek, pokud dítě nemůže absolvovat běžnou docházku, je na řediteli školy - některé předměty mohou být jako povinné...jinde se "osvobozuje" úplně. nicméně by mě také zajímalo - máte někdo dítě s osvobozením ze školní docházky? Tedy ve vyšším ročníku?
 Agnes (1,5 dítěte) 


podrobnosti 

(5.6.2002 11:02:02)
Ahojky Kateřino,

mě by také zajímaly některé podrobnosti. Jak probíhá takový učební den, jestli máte výuku rozdělenou na jednotlivé předměty jako v klasické škole, učíte se denně od osmi do dvanácti, jste doma v kuchyni a píšete cvičení z matematiky a když berete přírodopis, tak jdete do přírody, jaký k tomu má váš synek přístup atd. osobně si to neumím přestavit, tak bych se ráda dozvěděla něco víc. díky a pozdravuj děti!
 citoyen 
  • 

Re: paní Kateřině 

(15.1.2004 13:54:58)
Moc vám děkuji za váš článek. Je skvělé, když rodiče najdou dostatek odvahy a odhodlání dát dětem to nejlepší možné vzdělání; tady v Čechách se krom toho musí ještě prát s úředníky a zákony. Rád bych tu všem zájemcům připomněl, že také v Čechách bývalo domácí vzdělávání bez omezení možné, na základní škole, na střední škole (kde se tomu říkalo privatisté - zapsali se a dvakrát ročně je vyzkoušeli), zkrátka od 1. třídy až do maturity. Zakázal to až Hitler, resp. Emanuel Moravec, a po něm znovu komunistický školský zákon roku 1948.
Ta "povinná školní docházka" Marie Terezie znamenala tohle: do veřejné školy musí chodit povinně ty děti, kterým se nedostává přiměřeného vzdělávání jinde - v soukromé škole nebo domácím vzděláváním.
Jak je vidět, měli bychom vyvinout velmi tvrdý nátlak, aby byly tyhle staré, docela přirozené svobody (dnes pozapomenuté) jako domácí vzdělávání, obnovené. Přemlouvejme poslance a senátory, pišme jim maily, pišme články do novin






 Ovečka a jehňátka 


Ahoj, 

(15.1.2004 14:12:27)
zavítala jsem do vaší diskuze poprvé a moc mě těší, že jsou všechny děti stejné. Moje osmiletá dcera měla napsat při prvouce co umí nejlépe, když jsem doma otevřela sešit hanba mě fackovala. Dcerka umí nejlépe dojít koupit večeři do večerky! - byla tam asi třikrát v životě a to ještě pro nananuka nebo lízátko. Ani bych se nedivila, kdyby u nás doma zazvonila sociální pracovnice. Všechny vás zdravím, Ovečka
 Šárka, syn skoro 13 let 
  • 

Pro Ovečku 

(15.1.2004 15:02:31)
Ovečko,
připomněla jsi mi mé skoro zděšení, když můj syn ve druhé třídě (též při prvouce) ve škole popisoval, jak tráví Štědrý den. A já si přečetla: „Ráno se nasnídáme. K obědu máme vepřo knedlo zelo. Odpoledne strojíme stromeček. Pak se navečeříme a jdeme spát.“ Co k tomu dodat? Žádné dárky asi nikdy nedostal., chudáček! Nejzajímavější na tom je, že jídlo považuje můj syn za cosi, co jej jen zdržuje od zajímavých činností a co by klidně mohlo být v denním rozvrhu škrtnuto. A když má popsat Štědrý den, tak se soustředí na snídani, oběd a večeři a ještě mne nařkne, že zrovna v tento den dělám vepřo, knedlo -:).
 Ovečka a jehňátka 


Prvouka 

(15.1.2004 15:29:52)
Prvouku bych označila za velice choulostivý předmět, jehož osnovy mi připadají, že jsou do výuky zařazeny záměrně, aby paní učitelka mohla dokonale prozkoumat prostředí ve kterém děti vyrůstají. Byla jsem svědkem toho jak chlapeček v první třídě (při dni otevřených dveří), tvrdil paní učitelce, že mají doma obrovského robota, který za ně dělá úplně všechno. Další spolužák mé mladší dcery má zase doma metrového papöuška, který jim pokyne křídlem, když se vracejí odpoledne domů. Jen doufám, že si paní učitelky dokážou tyto informace roztřídit a berou je s rezervou. :-)
 Corra 


Re: Prvouka 

(15.1.2004 20:41:02)
ahoj,my zase máme podle dcery doma zvěřinec.Máme králíčky,slepičky,.........a to všechno v paneláku :-)))A prý těch zvířátek budeme mít doma ještě víc.Je zajímavé,že se takové věci dozvím jako poslední :-))
 JaninaH 


Re: Prvouka 

(16.1.2004 7:57:52)
Ahoj,
taky se přidám s veselou příhodou. Jednou se mě paní učitelka ze školky zeptala, jak zvládáme tolik psů v paneláku. Nechápavě jsem na ni zírala. Ukázalo se, že synek ve školce vypráví, že máme v bytě chov dalmatinů. Dodnes si ho kvůli tomu dobíráme.
Loni jsem zase potkala synovu učitelku ze ZŠ, on už byl v té době v primě na gymnáziu. A ona se mě zeptala, jestli už jsme přestěhovaní. Prý jí syn říkal, že stavíme řadový domek ve Zdiměřicích (nemám tušení, kde to je!), ovšem není to jednoduché, protože máme velikou hypotéku. Něco jsem zamumlala a kvapně se rozloučila. Tentokrát jsem se ale na kluka dost zlobila, ve dvanácti letech si takhle vymýšlet! Slíbil mi, že už to dělat nebude, snad z toho vyrostl...
J.
 Blanka, syn 


Pro Šárku 

(16.1.2004 9:07:11)
No, to mě rozesmálo!!! Moc dobře to znám, dítko úkol co nejvíc zkrátí, aby mělo pokoj a výsledek...hrůza...Připadám si pak jak sociál, který nedokáže v rodině udržet ani základní návyky a zvyky.(Viz dřív, co jsem psala - samec od prasnice - PRASÁK - prvouka našeho synka - tuším taky 2.třída) a podobné nesmysly.)
 Marketa 
  • 

Re: podrobnosti 

(31.10.2007 14:14:00)
Neumím si představit, že bych syna do školy neposílala a učila ho doma. Určitě vím, že by ho rozptylovaly hračky, počítač, televize a mladší sestřička. Ve škole se mu líbí, z paní učitelky je nadšený, zatím... Chodí do 1. třídy teprve od září. Dokonce přišel s tím, že jednou chce také učit malé děti ve škole.
Ve škole má kamarády svého věku, chodí i do druhžiny, kde s nimi navíc malují, zpívají, paní družinářka hraje na flétnu a na kytaru, chodí ven když je slušné počasí, kde si kluci můžou zahrát fotbal a nebo i s holkama vybijenou proti druhákům. Prostě bezva. Prostě syn je kolektivní dítě, vše mu jde rychleji když má vedle sebe vrstevníky, s kterými může soutěžit, kdo úkol udělá lépe a rychleji. Už mi i párkrát řekl,ať ho v družině nechám déle, aby si trochu pohrál.
 Marketa 
  • 

Re: podrobnosti 

(31.10.2007 14:14:09)
Neumím si představit, že bych syna do školy neposílala a učila ho doma. Určitě vím, že by ho rozptylovaly hračky, počítač, televize a mladší sestřička. Ve škole se mu líbí, z paní učitelky je nadšený, zatím... Chodí do 1. třídy teprve od září. Dokonce přišel s tím, že jednou chce také učit malé děti ve škole.
Ve škole má kamarády svého věku, chodí i do druhžiny, kde s nimi navíc malují, zpívají, paní družinářka hraje na flétnu a na kytaru, chodí ven když je slušné počasí, kde si kluci můžou zahrát fotbal a nebo i s holkama vybijenou proti druhákům. Prostě bezva. Prostě syn je kolektivní dítě, vše mu jde rychleji když má vedle sebe vrstevníky, s kterými může soutěžit, kdo úkol udělá lépe a rychleji. Už mi i párkrát řekl,ať ho v družině nechám déle, aby si trochu pohrál.
 Marketa 
  • 

Re: podrobnosti 

(31.10.2007 14:14:09)
Neumím si představit, že bych syna do školy neposílala a učila ho doma. Určitě vím, že by ho rozptylovaly hračky, počítač, televize a mladší sestřička. Ve škole se mu líbí, z paní učitelky je nadšený, zatím... Chodí do 1. třídy teprve od září. Dokonce přišel s tím, že jednou chce také učit malé děti ve škole.
Ve škole má kamarády svého věku, chodí i do druhžiny, kde s nimi navíc malují, zpívají, paní družinářka hraje na flétnu a na kytaru, chodí ven když je slušné počasí, kde si kluci můžou zahrát fotbal a nebo i s holkama vybijenou proti druhákům. Prostě bezva. Prostě syn je kolektivní dítě, vše mu jde rychleji když má vedle sebe vrstevníky, s kterými může soutěžit, kdo úkol udělá lépe a rychleji. Už mi i párkrát řekl,ať ho v družině nechám déle, aby si trochu pohrál.
 Stepanka 
  • 

domaci skola, , domaci skola,  

(12.6.2002 10:20:56)