| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Zápisy do prvních tříd - budou odklady i nadále ´trendy´?

 Celkem 51 názorů.
 Evelína 
  • 

Systém 

(16.1.2015 18:26:51)
Já mám někdy takový dojem, že problém se skrývá v našem školství, které je bohužel, pořád dost odlišné od jiných školských systémů. Mnohem více autoritářské, napříč faktu, že učitel často postrádá jak příslušné a legální páky, tak - bohužel- osobnost a přirozenou autoritu. V neposlední řadě to ani v rodinách dnes nefunguje stylem "co říkal pan učitel?!"/tam se v padesáti % řeší dle statistik spíše rozvody/ Tuhle naši rodičové na minulých schůzkách řešili, že děti nemají splněny domací úkoly, protože je to nebaví....a pomalu učitelku obvinili, proč je to teda nebaví :) prominte, hlava mi to nebere, kde jsme? Na starý systém, pomalu přejímající "modernější" prvky, jsme zřejmě my sami dospělí tak trochu nevyzrálí. Děti ruku v ruce s námi. Pokud se porozhlédnete, všimnete si více autistu, aspergerů, hyperaktivních, poruchy pozornosti. To nejsou bajky, tak to je. S takovými dětmi se pracuje úplně jinak. Oproti tomu nemá dost učitelů ani zdaleka potřebnou kvalifikaci s takovými dětmi pracovat /ono stačí nezaujaté, otevřené myšlení s uměním přepnout starý knoflík v hlavě v kombinaci s pár informacemi, ale ani to není/... A co v neposlední řadě 30 těchto "nevychovaných" a nevychovaných v jedné třídě s hroutící s učitelkou, která je fakt ráda, když zavře po hodině dveře? To se snad ani nedá rodičům "slabších"divit , že váhají a raději volí odklad. Skoro závidím, když poslouchám příběhy kamarádek z ciziny, to je fakt úplně jiné kafe. Pravda, v Paříži chodí dvanáctileté děti s rybičkou v kapse, nebo rovnou zůstanou doma, protože mají žaludeční vředy ze šikany, v USA občas někdo někoho postřílí... ale co se týče školních odkladů a úrovně výuky a přístupu /lidskému a inteligentnímu/, pořád se máme co učit.
 Hanina 
  • 

Re: Systém 

(17.1.2015 9:38:35)
Taková banalitka, že: "...v USA občas někdo někoho postřílí... "
 Petra 
  • 

Re: Systém 

(17.1.2015 12:23:34)
No tak moje deti teda s rybickou v kapse nechodi ani ve dvanacti, ani pozdeji. A sikana bohuzel neni vysadou Parize.
 Klarisanek 


Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(16.1.2015 19:26:46)
S autorem nezbývá než souhlasit, má ve většině věcí pravdu. Ovšem jeho směrování sem, tzn. k rodičům těchto dětí není primárně směřováno k těm správným. Správně píše : Zápis by přece neměl být žádným konkurzem. To jistě ne, a tak se ptám - to snad rodiče si vymyslely ty zápisy, kde děti zkoušejí z mnoha věcí a na základě výsledků se dostanou či nedostanou na školu? Bohužel dětí hodně, škol málo, takže tam kde je přetlak, je zápis první maturitou dotyčného dítětě, protože když se blbě vyspí, podělá si život špatnou školou, nebo alespoň mnohaletým dojížděním do vzdálenější školy. Hlavně v Praze toto kastování platí na hodně školách. A že chtějí rodiče aby dítě šlo na menší, vstřícnější, lepší apod. školu, tudíž dítě drilujou před zápisem, nebo raději volí odklad, protože vědí že ty nároky nesplní, no není se co divit.
 Jita111 


Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(17.1.2015 12:16:36)
"Podělá si špatnou školou život"??? To je směšné. Mluvíme o základní škole! Hysterie ohledně výběru základky ale je rozhodně způsobena rodiči, ne systémem. Naštěstí je většina rodičů normální, a své děti nestresuje už od 6 let přehnaným tlakem na výkon.
 Klarisanek 


Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(17.1.2015 14:23:03)
Mě to směšné nepřipadá. Měla jsem stejný názor jako ty, ale když se blížila školní docházka mého dítětě, tak jsem se začla zajímat, už z toho důvodu jak je problematické v některých částech Prahy vůbec dítě na ZŠ dostat. Dle info matek, co měli děti v nejbližších školách našemu bydlišti jsem zjistila, že na jedné z nich učila první třídy taková učitelka, že děti byly traumatizované, začali se počůrávat, mnoho rodičů děti přeřazovalo jinam. Vedení to řešit nechtělo. Nemyslím si, že traumata z první třídy nemůžou poškodit pozitivní vztah dítětě k učení do budoucnosti a nepodělat mu tím život. Další zkušenost jsem uděla tím, že chodím do práce kolem dvou nejbližších škol v okolí a několikrát jsem viděla děti cca 6-7 třída jak u jedné z těch škol vyběhnou ven, schovají se za nejbližší výměníkovou stanici a už hulí trávu. Stejně velké děti u jiné, výběrové, školy, vyběhnou ven a honí se po parku, nebou koulují když je sníh. Kterou školu bys pro svoje dítě vybrala ty?
 Dana 


Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(18.1.2015 10:32:36)
Souhlasím s tím, že výběr školy je velmi důležitý i u základní školy. Měla jsem možnost poznat úroveň výuky u několika základních škol v okolí mého bydliště a rozdíly ve znalostech žáků jsou obrovské. Tady rodiče neváhají vozit děti i dost daleko, či jim platit doprovod na "lepší" školu, protože úroveň výuky na některých školách je skutečně ubohá.
 Hanina 
  • 

Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(18.1.2015 12:30:04)
Jito, myslíš, že špatnou základkou si dítě nemusí podělat život? Proč teda rodiče v dokumentu Třída 8.A dali své děti z této školy pryč? Nemyslím si, že by tam ti učitelé byli špatní, bylo vidět, že dělají co můžou, ale ten "materiál", co jim chodil do školy, se prostě zvládnout nedá. Dovedeš si představit, že tam ministerstvo provede závěrečné testy, které plánuje zavést? Co se tam dozví? Že děcka v 8.třídě nepřečtou a nerozumí 4 řádkům textu? Proboha, to už není úroveň základek, ale školy praktické!
Každý tady sluníčkově mele o tom, jak inkluze a začleňování, co by se mělo a nemělo dělat, ale kolik matek z Rodiny by dalo své děti sem? Jedna, dvě? Realita je nakonec jiná. Já taky patřím k matkám, které pro dítě hledaly co nejlepší školu. Když jsem viděla, že se dítě na normální základce nudí, snažila jsem se, aby se dostalo na školu s rozšířenou výukou jazyků. Protože se zadarmo a na státní škole naučilo navíc další jazyk, díky kterému má dneska lepší pracovní uplatnění. Byla bych špatná matka, kdybych nechala dítě ve škole flákat. A vidím kolem sebe několik dětí, kterým chtěli rodiče "dopřát hezké a dlouhé dětství", dali jim odklad a netrvali na lepší škole, a dneska se diví, když děcka mají poloviční vzdělání, než na které měla schopnosti, a nedostatečné vzdělání jim brání v nalezení lepší a více placené práce. A dokonce ta děcka to mají rodičům docela za zlé. Protože cena ze "delší dětství" je docela hustá. Copak dítě přijde o dětství, když mu dopřejeme odklad? Mám jedno takové dítě v příbuzenstvu a vidím, jak mu nesmyslný odklad spíš uškodil.
 žena, 30let 
  • 

Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(18.1.2015 14:32:38)
Já neznám nikoho, komu by odklad uškodil....a dítě může jitt o rok dýl a klidně na lepší školu přejít i s více jazykama nebo udelat pak přijmačky na gympl. Jenže je proste rozdíl, když moje srpnová dcera nastoupí do třídy, kde budou všichni starší a někteří i o rok a víc. Prostě jako by byl porovnávaný prvnák a druhák. A to je jasný, že šance je vyšší že se bude soustředit déle, líp...atd...nejde o detsví, aby si užilo, ale jde o to, že bude to mít do začátku nesmyslne těžké. Naše druhá dcera je říjnová a tu samozřejmě cpát o rok pozdeji nebudu...ale srpnovou prostě jo. Nechci aby ji převálcovali a zdecimovali děcka, kteří odklad mají i když ho nepotřebují...
 Lída+4 


Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(18.1.2015 18:05:24)
Já naopak znám děti, kterej odklad ublížil docela dost. ~d~
 žena, 30let 
  • 

Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(18.1.2015 18:11:03)
moji dceři si myslím, že to neublíží...jak jsem psala, je srpnová...kdyby byla leden unor, vůbec bych o odkladu neuvažovala.

a jak tu nekdo psal, je to systemem, v závěru i učitelkama...
 Lída+4 


Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(19.1.2015 8:28:56)
Jednomu z mejch dětí by nejspíš ublížilo, i kdyby šlo do školy v "normálním" termínu - je narozený ke konci září, šlo v necelejch šesti letech.
 nel, dcera 10/06 
  • 

Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(19.1.2015 15:40:33)
Moje dcera neměla odklad, šla dokonce dřív - je začátkem října a je tedy ve třídě nejmladší. Nedokážu si představit ani, že by šla normálně, natož s odkladem. Největší dobrovolný zájem o nové informace měla cca do 5,5 let. Pak už to bylo mnohem horší, a to chodí do alternativy, kde ji rozhodně neubíjí frontální vyučování a čekání na ostatní "pomalejší" děti. Písmenka ji před nástupem do školy nezajímala, počítat zvládala docela dost. Dnes je ve 3. třídě a patří k nejlepším ve třídě.
 Hana 
  • 

Re: Brečíte dobře, ale na špatném hrobě 

(19.1.2015 12:13:02)
Ehmmm, doslova podělá. Dala jsem dítě na ZŠ se "slušnou pověstí". Nikoliv výbornou, ale pouze slušnou... Po druhé třídě jsem ji těžce přeřazovala a syn už šel jinam. Přeřazovala jsem ve chvíli, kdy jsem zjistila, že dcera má od učitelky nařízené, že se nemá účastnit některých hodina a má si vzadu číst. Na můj dotaz proč jsem se dozvěděla, že ji chce zpomalit, aby nebyla tak chytrá, protože když nezpomalí, tak bude moc napřed!
Plus ve druhé třídě šikana, výsměch atp. Následky řešíme dodnes.
Na jiné škole pohoda, pokud je v něčem napřed, dostane jiné úkoly, než ostatní. Nikdo z učitelů se jí neposmívá, že je slovník atp. Ale až tak moc tam napřed není, protože se tam skutečně učí a nechodí věčně do kina a na procházky místo výuky.
 X__X 


školní zralost 

(17.1.2015 10:18:12)
tak ono i u nás je školní zralost u zápisů posuzována spíš pro potřeby rodiče, jinak nehraje žádnou roli, protože jediným zákonným kritériem pro vstup do školy je šest let před prvním zářím. pouze pokud dítě je školně nezralé, tak rodiče mohou (ne musí, mohou) požádat o odklad - a školní zralost v takovém případě posuzuje psycholog + lékař a aby byl zákon pro odklad, tak se oba musí shodnout v tom, že je odklad na místě.

jinak osobně nechápu, proč se odklady furt tak řeší. holt někdo jde do školy v šesti, někdo v sedmi, svět se kvůli tomu nezboří, ne? mám tři děti, dvě šly řádně, jedno po odkladu. u nikoho z nich jsem nepozorovala, že by ve třídě měly problémy s odklaďáky. přijde mi to jako uměle vytvořený problém, aby se lid zabavil a neotravoval ~d~
 Dana 


Re: školní zralost 

(18.1.2015 10:36:07)
Já zase naopak znám několik rodičů, kteří dali dítě do školy dřív, než mu bylo šest let. O tom se nějak nepíše, pořád jen o odkladech.
 VCH 
  • 

Re: školní zralost 

(18.1.2015 17:18:20)
Děkuji Vám za názor, který mi mluví z duše - jaképak "psycholog dal odklad"! Odklad může dát jen ředitel školy, vždy a pouze na žádost rodičů, kteří s dítětem absolvovali 2 různá vyšetření (u psychologa a dětského lékaře).
Stále se mluví o tom, jak je to s těmi odklady strašné, kolik jich rok od roku je - je to prostě ponovoroční evergreen... Ráda bych se s vámi podělila o jednu zajímavou zkušenost. Brněnská ped-psych. poradna se věnovala v uplynulých 2 letech velkému projektu, jehož cílem bylo vytvořit normované diagnostické nástroje mj. i pro předškolní děti. Vyšetřili obrovský vzorek (= obrovskou skupinu předškoláčků). A víte s jakým výsledkem? Zjistili, že to, co se u předškoláčků ještě před pár lety netolerovalo, se tu vyskytuje tak často, že vzhledem k četnosti už LZE mluvit o normě (když budeme postupovat podle pravidla: normální je to, co je zastoupeno v populaci nejčastěji - např. vady řeči, neschopnost držet správně tužku, nerozvinuté fonematické vnímání). Jenže: současné požadavky v prvních třech ročnících jsou nastaveny právě naopak: výkon, výkon, výkon. Takže tu máme děti, které prostě stačit nemohou... Nemám ráda argumenty typu: když jsme byla malá, bylo nás ve třídě ke třiceti a taky to šlo. Pokud už někdo z vás má dítě ve škole, věřím, že se mnou budete souhlasit: současné osnovy a požadavky jsou úplně jiné, než jaké byly za nás a na nás... Čili: nelze srovnávat hrušky a jablka, i když obojí je ovoce! Rozhodně nejsem pro plošné sázení odkladů, ale jsem přesvědčena, že jde opravdu jen o logický důsledek našeho nevyváženého a nekoncepčního školství. A že jich bude právem přibývat...
 žena, 30let 
  • 

Re: školní zralost 

(18.1.2015 18:18:25)
Přesně. Nároky jsou uplně někde jinde, než před x lety....dnes nastoupí děcko do třídy a už to jede, má tisíc povinností, navic hned je známkují, hodnotí, porovnávají, a valí na ně teda celkem dost toho, co musí zvládnout. často druhá třetí třída druhý jazyk, pátá třída třetí jazyk. Co teda nesnáším jsou pětiminutovky a další nesmyly na čas, kdy dítě je vystresované, že musí zakratkou dobu stihnout příklady atd...přitom by to spočítalo správně vše, ale jen to nestihlo.
A pokud je ve třídě, kde je hodně dětí z odkladu plus narozených do prvního pololetí, tudíž starší výrazně než děti narozené o prázdninách, co nejdou na odklad, tak je to pak bohužel tak, že ti starší zvládají, tak učitel přidává na obtížnosti a ti co nezvládají mají špatné známky. Přitom kdyby šli o rok pozdeji, mají větší šanci. Nebo kdyby byli ve tříde s detmi bez odkladu. A to se nebavíme pak o následných přijmačkách.
 T 
  • 

Problem je v systemu, rodice jen reaguji na system 

(18.1.2015 12:53:13)
Bohužel naše školství je extrémně selektivní, asi nejvíc ze všech, které znám (a žili jsme nějaký čas mimo republiku a děti tam chodily i do školy).
V Praze a okolí odchází téměř 20% těch šikovnějších dětí po páté třídě na víceletá gymnázia. Pokud předpokládáme, že většina rodičů chce pro své děti to nejkvalitnější vzdělání, tak je logické, že hodně z nich v této situaci o osmiletém gymnáziu uvažuje (stejně jako volí co nejkvalitnější ZŠ). Ne všechny děti jsou v 11 letech dostatečně vyzrálé na to, aby se na velmi náročné přijímačky dostatečně soustředily apod. O rok později na tom jsou o poznání lépe (a to platí už od první třídy), takže jít do školy s odkladem (aniž dítěti něco je - a znám opravdu hodně takových případů) prostě může znamenat konkurenční výhodu.
Na naší ZŠ úroveň na druhém stupni, poté co odejdou ti šikovnější, velmi upadá - a to tak, že část dětí volí i odchod na jiné ZŠ.
Rodiče nejsou hloupí a pokud vidí, že systém je takhle selektivní, tak logicky hledají cesty, které jejich dítěti v tomto systému usnadní život - a odklad je jednou z nich.
Osobně teď lituji, že jsme nedali dceři odklad (je prázdninová a trošku hůř se soustředí - leč s každým rokem vidíme zlepšení, takže za rok by pro ni přijímačky byly rozhodně snazší).
V USA chodí děti všechny společně do stejné školy (elementary, pak middle school, pak high school) až do 18ti let (pokud nejdou z high school do učení). Na high school mají možnost volit si předměty různé úrovně, takže nikdo nestagnuje pokud sám nechce (lehká, střední, těžká matika apod.). Ale žádný velký stres (ten nastupuje až ke konci high school, kdy se dělají různé zkoušky), každý má možnost normálně dozrát (testuje se, ale jen pro srovnání úrovně škol a aby rodiče věděli, jak na tom dítě je - reálný dopad na život dítěte ty testy nemají - narozdíl od našich vysvědčení např. ze 4. a pol.5 třídy). U nás děti selektujeme už při zápisu do první třídy, pak znovu v páté, sedmé, deváté třídě.
Kéž by se tenhle systém změnil.
 nordica 


Re: Problem je v systemu, rodice jen reaguji na system 

(18.1.2015 20:50:51)
T, píšeš sice hezky, ale s tou Amerikou bych zrovna neargumentovala. Znáš úroveń znalostí na jejich běžných školách? Asi ne, jinak bys to nemohla tak chválit. No, ale možná, že dáváš u svých dětí přednost systému - "klídek, pohoda, hlavně žádná selektivnost". Já to měla se svým dítětem naopak a velmi se mu to vyplatilo. Také jsme žili pár let v cizině a právě tamější neselektivnost a tím dosažená úroveń znalostí pro mne byly naprosto odstrašující. Když na to dítě má, tak je selekce na místě - jde totiž o celý jeho další život.
 T 
  • 

Re: Problem je v systemu, rodice jen reaguji na system 

(19.1.2015 7:58:50)
Bydleli jsme v tzv. lepsi ctvrti a mam zkusenost s elementary, middle school a high school, nijak hrozne mi to urovni neprislo. Mozna mene biflovani faktu o svete, ale zakladni veci dost podobne. Verim, ze u nas ve skolach v "horsich" lokalitach taky nauci deti vyrazne mene. Jinak se po navratu ucastnime ceske selekce, nejmladsi se chysta na osmilete gymnazium a pripada mi to opravdu zvrhle - v 11 letech travit cas pripravou na prijimacky. Ale jedeme v tom taky, protoze zkratka chceme, aby se deti co nejvic naucily. A vidim, ze mit odklad je vyhodou, bohuzel.
 nordica 


Re: Problem je v systemu, rodice jen reaguji na system 

(19.1.2015 11:53:45)
T, děkuji za odpověd´, pro mne je zajímavé přečíst si o zkušenosti z "jiného" zahraničí. My žili ve Skandinávii a úroveń byla opravdu žalostná. A chápu, že mně se to mluví - syn dělal přijímačky na 8letý gympl před ca 18 lety, takže to žádné úporné biflování, přípravné kurzy, apod. nebyly, protože se tehdy na gymply nehlásily pomalu všechny děti.Je ale pravda, že odklad měl také, ale vynucený tím skandinávským systémem a stěhováním do Čech.Tak držím palce Tvému synovi u přijímaček.
 žena, 30let, dvě deti 
  • 

Já se odkladům nedivím 

(18.1.2015 14:17:09)
my máme s mužem dvě dcery, jednu v řiju a jednu v srpnu a už ted chci a vím, aby měla odklad. Jedna věc jsou nároky, ktere se zvyšují, druhá je porovnávání dětí ve třídě a pokud se moje sprnová dcera setká se spolužákem/spolužačkou, která je i o 16měs starší, nikdo na ni po celou dobu nebude brát ohledy, že třeba neudrží pozornost tak dlouho. Pokud se zminuje zahraničí, tak například nároky v CR a v UK např jsou diametrálně rozlišné...v první tříde se učí, ale málo a dost času si i hrají, učí se psát svoje jméno, v klidu, nikdo nic nehrotí jak na základní škole, ´tak na střední.

Svoji srpnovou dceru se vynasnažím dát pozdeji. Jednak na začátku ji nepostavím do zadních řad, a když ji pak nepujde čeština, matika, může mít možnost vyniknout v telocviku. Když ji dám s o dost staršími detmi do školy, tak jednak neudrží pozornost tak dlouho, nepujde ji učení tak rychle a dobře a ve škole ty jejich slavné pětiminutovky a desetiminutovky atd....a nikdo na ni nebude brát ohledy, proste prvnáčci jsou prvnáčci, druháčci druháčci atd...a já na ni nenaložím hned zkraje takovou zátěž. Navíc učitelky mívají řeči - vím od kamarádek i z rodiny, že nemůžoou mít na vysvědčení všichni jedničky (ve 3tříde)...tak prostě její dcera měla jednu dvojku, a to měla 9jedniček a jednu trojku, protože to nestihla...

I to je důvod, proč chci odklad.Já s odkladem, pokud se jedná od měsíce červenec, srpnen a možná i červen, souhlasím. Pokud mužou mít odklady i děti narozené na jaře, proč ne i tyto. A pokud mužu pro svoje dítě neco udelat, tak to udelám. Jak jsem psala, nepujde čeština, ale může být dobrá v tělocviku.
 Naďa + 3 
  • 

Re: Já se odkladům nedivím 

(18.1.2015 23:28:02)
Opravdu se setkávají ve třídě děti až odstupem roku a půl. Nejen rozdíl mezi lednovým dítětem a srpnovým....půl roku, ale dítě s odkladem a dítě srpnové je téměř rok a půl. Nikdy jsem nechtěla odklad pro prodloužení dětství. Jsme pěstouni a všechny tři děti mají odklad. První je srpnový, velmi inteligentní dnes už na střední výběrové škole ...konzervatoři, kam šel se samými jedničkami. Ale před první třídou byl velmi sociálně nezralý, navíc strašně fixovaný na mě. Odklad mu prospěl, doporučila ho lékařka i poradna. Za rok to byl jiný kluk. Dcera je dnes na praktické škole, není pro ní základní škola vhodná. Má snížený intelekt, problém s pamětí....rovněž začínala odkladem, bohužel nejdřív na základní škole. Tam opravdu nestačila, a po všech vyšetřeních přešla na praktickou školu. Inkluze je dobrá věc, ale vždy vhodná a ne pro každé dítě.
Náš nejmladší syn je narozen v září. Byl hodně opožděn, ale doháněl, intelekt byl shledán v průměru. Ale prostě nebyl na školu připraven. Nejvíce řečí....má logopedickou vadu. Ale bylo nám řečeno, že každé dítě má nárok na odklad. A tak přestože měl nástup do školy o rok později než jeho srpnoví kamarádi, toto není odklad ale řádný nástup zářijového dítěte. Tak jsme nakonec požádali o odklad a bylo nám vyhověno. Dítě musí nastoupit nejpozději do 8 let věku do školy. Což jsme splnili ....1.9. začátek školy, 8.9. měl syn 8 let. Dnes vím, že to bylo jen dobře. Dozrál i v řeči udělal velký pokrok. První třídu měl samé jedničky, ted bude mít 2 dvojky. A od druhého pololetí bude mít integraci. Tak sedí v lavici spolužáci ...jeden má 7 a půl a druhý téměř 9 a půl roku. Děti mu to nechtějí věřit, že je vlastně nejstarší...je drobný. Důležité je, že zvládá to co druzí což bez odkladu by neměl šanci. Prostě start do života neměl stejný a je dobře, že možnost odkladu mu dala šanci srovnat krok.
Odklad by měl opravdu dítěti prospět. A u srpnových dětí není důvod si myslet, že jsou zralejší než starší kamarádi.
 žena 30let 
  • 

Re: Já se odkladům nedivím 

(19.1.2015 18:09:52)
já jak vidím moji dceru, odklad ji prospěje....jednak ted žijeme v UK a možná tedy nastoupí do školy tady, ale pokud se vrátíme, určitě to nebudeme hrotit. Jak se učí dva jazyky, taky hůř vyslovuje, mluví pro někoho nezřetelně. A ve škole jsou požadavky na děti vysoké. U vás třeba odklad byl vhodný a doporučovaný, určitě jste udělali správně, ale odklad dávají i dětem jejich rodiče jen tak. Moje dcera kdyby byla lednová, tak odklad neřeším tolik, jako když je v srpnu. Proste bude ji v srpnu 7 a v září pujde do školy. Je to podle mě lepší. Jinak íky za názor a at se vám všem daří :)
 *Aida* 


Re: Já se odkladům nedivím 

(19.1.2015 22:37:00)
Vy jste v UK a Tvoje dite nechodi do skoly? Vekem spada do Y2. Pokud Vam na to prijdou urady, tak mate celkem problem.
 jentak 
  • 

Re: Já se odkladům nedivím 

(20.1.2015 9:34:45)
No, já se taktéž narodila v srpnu a šla bez odkladu. Od první třídy jsem byla nejmenší a nejslabší - a ujišťuji tě, že nikdo nebral v potaz, že jsem nejmladší ze třídy. Jo, srovnalo se to na druhým stupni, ale první stupeň pro mne bylo doslova peklo a nenáviděla jsem školu a učitelku jako snad nikdo.
Tak tohle bych žádným svýmu dítěti nepřipravila. Jenže tehdy se přece odklady nedávaly, že jo.
 Kris 


Proč se dětem nevěří? 

(19.1.2015 13:08:51)
Neříkám, že někdy není odklad opodstatněný z hlediska mentální nebo sociální nezralosti, ale...
Mám spíš pocit, že často se jedná o podceňování dětí a rodiče si tím léčí svoje strachy a úzkosti (které má většina rodičů) a nebo se snaží "užít si ještě rok v klidu školky" a odložit o rok nával povinností se školáčkem.

Proč by srpnové dítko mělo mít odklad kvůli věku a červnové, květnové třeba už ne? Copak ty 2-3 měsíce hrají až takovou roli? V Anglii, když jsem tam byla jako au-pair, tak čtyřleté děti chodily do školy a už se učily počítat do 20, uměly spočítat předměty a tak. A v dalším ročníku se (jako pětileté) učily číst a taky to šlo a to byly o rok mladší než naši prvňáčci.

V dnešních školách už přece děti nemusí 45 minut sedět s rukama za zády a celou hodinu se taky jen "nedrtí", zvlášť v první třídě tolerují, že prostě děti 45 minut pozornost a soustředění neudrží a dobří učitelé z toho nedělají vědu.

Málokterý rodič si třeba uvědomuje, že odklad může i dítěti ublížit (zvlášť když pro to není opravdový důvod, což třeba věk jako takový není). Ze školky mu odejdou kamarádi a kamarádky, kteří zamíří do škol, a dítě nechápe, že mu maminka s tatínkem umetají cestičku na příští rok, ale bere to, že selhalo, že ho do školy nevzali a ono musí zůstat ve školce "s prckama". Navíc víceméně opakuje věci, co dělalo už jeden školní rok a tak trochu stagnuje (ti, co ten odklad opravdu potřebují, tak mezitím rostou).

Naše dcera je srpnová, příští rok má jít k zápisu, a už teď se nás kdekdo ptá, jestli jí zařídíme odklad. A dost se diví, když říkám, že ne. Výslovnost r a ř snad dohoní, ale jinak počítat umí do stovky, sčítá (formou hry) do 20 a odečítá v intervalu 0 až 10. Písmenka zná a začíná slabikovat. Pravda, neumí si zavázat tkaničky a nenají se příborem. Ale proč by měla zůstávat ve školce o rok déle jen proto, že se narodila v srpnu? A je fakt, že okolí nás nechápe, my jí chceme okrást o dětství a nechceme jí dát náskok ve škole ~q~ ...

V tomto školním roce jejich původní třídu rozdělili a starší děti (většina jejích kamarádů a kamarádek) šly do jiné třídy. Dcera z toho je smutná doteď i když si našla nové kamarády. A zrovna tak si pamatuju, jak jsem se styděla a byla smutná, že musím zůstat ve školce, když ostatní šli do školy (byla jsem říjnová) a to jsem byla hyperaktivní a ten rok navíc ve školce mi jen prospěl.

Takže možná kdybychom dětem víc věřili a neumetali jim tolik cestičku, tak by se žádná katastrofa nekonala a bylo by víc místa ve školkách ~;)
 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(19.1.2015 13:29:20)
Aha - takže psychologové, co doporučují odklad, jsou blbci, kteří nerozumí své práci? Já svým klukům odklad dala, jednoduše proto, že třeba zrovna starší do školy prostě nechtěl a školu ignoroval - psycholog jasně řekl - to nemá cenu, bude znechucen a budeme řešit spolu další problémy z toho vyplývající. A jsem ráda za oba, že odklad měli.
Jinak včera jsem viděla v TV, co by prvňák měl umět - zavázat tkaničku. Některé děti by pak do školy nešly ani v deseti letech - je tak strašně nutný dítě zkoušet, jestli umí zavázat tkaničku a jaká písemka umí? Byla to běžná základka, žádná výběrovka.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(19.1.2015 14:38:38)
Psala jsem snad, že psychologové jsou blbci?
1) Psychologové jsou lidi, jako ostatní, takže i blbci se mezi nimi najdou a nemají patent na rozum.
2) Když jdeš k psychologovi už s tím, že ten odklad chceš, tak se málokdy postaví proti tomu. Koneckonců proč by to dělal? A když se postaví proti, tak si rodiče najdou jiného, ne? Málokdo tam jde s tím, že se jde zeptat, jak na tom dítko je, aniž by předem uvedl, jestli odklad chce a nebo naopak mu chce zabránit.
Navíc konečné rozhodnutí (když např. škola odklad doporučí a ty dítě do školy dát chceš) je na rodičích.
3) Dobrý psycholog by se především snažil rozklíčovat, proč dítě do školy nechce, aby se na tom dalo zapracovat, třeba by nakonec šlo o nějakou snadno vyřešitelnou věc a důvod k odkladu by ani nebyl.

Tedy pokud dítě na školu opravdu mentálně a sociálně má, samozřejmě.

Kdyby mi dcera přišla s tím, že do školy prostě nechce, tak by mě nejvíc zajímalo proč - jestli jí třeba ve školce (nebo babičky) nestrašili, že "až budeš ve škole, budeš muset to a to, nebudeš si moct tolik hrát apod"... a nebo jestli za tím není žárlivost na menšího sourozence, že může být doma, nebo že kamarádi ze školky ještě do školy nejdou... a pak se snažit jí to vysvětlit a nebo změnit moje chování, pokud bych tím důvodem třeba byla já.

A jestli se můžu zeptat, tak druhé tvé dítko mělo odklad proto, že první ho měl taky?
 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(19.1.2015 13:33:10)
Jasně, že nejsou místa ve školkách, za to mohou odklady - no, na někoho se to musí hodit, že? A je to tak jednoduchý, než říct - my idioti kašleme na demografický vývoj, ale co - za to mohou tamti, ne my.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(19.1.2015 14:50:18)
Zaprvé jsem to myslela spíš v žertu, ale když už jsi šla do útoku, tak se vyjádřím.

Jen děti s odkladem za nedostatek míst v MŠ nemůžou, ale výrazně přispívají - letos se nedostalo přes 55 tisíc dětí do školky, k zápisu do prvních tříd míří přes 140 tisíc dětí. Podle článku je 20 % dětí, které budou mít odklad.
Tedy přes 28 tisíc dětí s odkladem zůstane ve školce, pravda, část jich zamíří do přípravných tříd, třeba 8 tisíc. A stále je tu třeba 20 tisíc odmítnutých dětí, které nastoupit nemohou kvůli dětem s odkladem. A z těch 28 tisíc dětí s odkladem jich odklad opravdu potřebuje třeba jen 8-10 tisíc, ostatní mají ty důvody jako věk, že se nevydrží soustředit déle, jako půl hodiny (to dělá problémy i mně) apod.
Toť můj názor.
 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(20.1.2015 9:27:32)
Jistě - beru Tvůj názor, ovšem pokud máš problém s umístěním dítěte do školky, tak jsi mimo, když běduješ, že nejsou místa ve školkách kvůli odklaďákům, měla by ses obrátit na obec a tam začít řvát, co dělali 3 roky, když věděli, kolik dětí se narodilo a měli 3 roky na to, aby otevřeli další třídy - a vykašlali se na to.
Jinak - jak Ty můžeš vědět, kolik dětí odklad potřebuje a kolik ne?~e~
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(20.1.2015 21:36:29)
Před pár lety mi říkal známý - dětský psycholog - že v 8 z 10 případů odklad požadujou (a potřebujou pro uklidnění vlastních obav) rodiče, zbylé 2 děti jsou opravdu pro školu nezralé. Když to beru tak, že možná trochu přeháněl a že k němu nepřišel třeba úplně "statisticky reprezentativní soubor" předškoláčků, tak jsem to zaokrouhlila na 2/3, co ten odklad reálně nepotřebují.

Jenže má známý pravdu i v tom, že vystresovaní rodiče = vystresované dítě a proto ten odklad doporučil i když viděl, že to spíš nedávají rodiče.
 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(20.1.2015 22:12:07)
No vidíš - a mně dětský psycholog říkal, že pokud je jen trochu na vážkách, odklad doporučí, neboť se pak setkává s tolika školou vystresovanými dětmi, že by si to vyčítal. Promiň, ale když se podíváš okolo, tak zjistíš, že většina škol o individuálním přístupu jen kecá a ve své podstatě neumí nebo nemůže toto zajistit. Ale teorii ovládají. A abych nebyla nespravedlivá - kolikrát tomu nasadí korunu učitelka - a to už je katastrofa.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(20.1.2015 21:50:56)
Jo a o tom, kolik míst ve školkách zabírají děti s odkladem se zkus někdy pobavit s ředitelkami MŠ, jo? Jen ve školce, kam dcera chodí, v minulém školním roce odcházelo do školy 50 prvňáčků a zůstalo ještě 15 dětí s odkladem na další školní rok, tedy ve školce bylo celkem 65 předškoláků a kapacita školky je 120 dětí. V loňském školním roce měli dětí s odkladem 21. Jestli myslíš, že je to málo, tak si uvědom, že předškoláci tvořili přes polovinu dětí z celé školky a odkladáři z nich skoro třetinu. A 21 dětí už je skoro celá nová třída.

 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(20.1.2015 22:09:30)
No a? Přesto snad na úřadě nesedí blbci a umějí pracovat se statistikami, ne? Jako rozhodně by mě nedonutilo upustit od odkladu to, že ubyde jedno místo ve školce pro další dítě. Tohle není můj problém, to je problém města.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 14:17:28)
Na úřadě asi sedí tolik blbců, jako v jiných oborech. Ale hlavně jim je to jedno, protože rodiče si nějak poradí. To se řeší celá léta a radnicím je to jedno, pro ně děti jsou jen čísla ve statistikách.
 X__X 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 8:19:36)
no, to asi ve školce bude nic moc předškolní příprava, když jim tolik dětí psycholog k postupu do školy neschválí, ne? mně děcka chodila do školky se smíšenými třídami, takže pro mne jako rodiče nikdy nebylo viditelné, jak velké procento dětí zůstalo, ale jak jsem měla kluka s odkladem, tak ten rok jsem se o to zajímala - předškoláků bylo něco kolem pětatřiceti, odklad měli dvě děti - můj kluk a jeho kamarád z vedlejší třídy. oba to byli sprnoví kluci, u kterých ta pravděpodobnost nedozrálosti je celkem značná (jak známo, kluci v tomto období dozrávají pomaleji, než děvčátka). mému klukovi odklad jednoznačně prospěl.
 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 9:22:27)
Tak dozrávání samozřejmě neovlivní žádná školní příprava. U nás to bylo tak napůl - polovina nejstarších dětí odcházela do školy, tedy všichni odklaďáci a pár neodkladových, půlka zůstávala jako odkladových.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 14:12:41)
No, nevím, kolik dětí ten odklad mělo proto, že ho potřebovali. Vzhledem k tomu, že spousta jiných dětí z této školky do školy nastoupila (včetně malé sousedovic Ukrajinky narozené koncem května) a zatím zvládají, tak to asi nebude o školce. U zápisu totiž většinu těch dětí vzít chtěli, ale nechtěli a odklad byl ze strany rodičů. Pokud vím, tak jen 4 ty děti to měly přímo doporučené už ze školy, ostatní to měli pak zajištěné u psychologa.

Jak jsem psala, pokud dítě opravdu je nezralé, tak OK, ať odklad má.
Ale pokud je to pouze preventivní opatření proti tomu, aby dítě bylo mezi nejmladšími? Vždy někdo nejmladší ve škole být musí. A nikde není dáno, že nejmladší nestrčí do kapsy i děti o rok starší.

To bylo vlastně to, čemu jsem se divila - proč tolik rodičů nevěří ve schopnosti svých dětí, že jim musí "budovat" rádoby výhodnější pozici?

Možná by tedy stálo za to usilovat o změnu legislativy a posunout věk pro nástup do školy plošně o rok a zrušit možnost odkladů (nebo výrazně omezit). Tím by se ukázalo, jestli šlo jen o nezralost dětí a nebo o manipulace rodičů, aby bylo dítě o rok starší než vrstevníci. A školku pro předškoláky zcela nahradit přípravnými třídami ve školách, aby si děti mohly zvykat na přechodový režim mezi školou a školkou.

 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 15:54:37)
Ale jo, mně je fuk, kdy chodí jiné děti do školy, třeba ať chodí v pěti, ale ať laskavě nikdo nekecá do toho, kdy tam začne chodit moje dítě, neboť ve finále to budeme jen my, kdo s tím pak bude mít problém, ostatní jen rozhodí ruce - však jste měli možnost.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 17:28:32)
Neber to tak osobně - prostě pokud tvoje dítě odklad potřebovalo, tak potřebovalo.

Ale pár maminek tu opravdu píše v tom smyslu, že odklad dají preventivně kvůli věku, hlášky typu nepůjde jí čeština, matika, tak aspoň jí půjde tělocvik, když bude o rok starší...

Víš, to je jako se vším - tak dlouho se budou odklady zneužívat, až někoho na ministerstvu napadne, že třeba budou muset děti před komisi, k autorizovaným psychologům a nebo nějakou další byrokratickou a ponižující záležitost... a budou na tom bity právě ty děti, které odklad potřebují, když budou procházet zbytečně dlouhým a náročným procesem. A nebo je napadne zrušit odklady úplně a to by bylo ještě horší.

A je taky pravda, že společnost je nastavena sobecky a "po nás ať přijde potopa", všichni se ohání právy, ale osobní zodpovědnost a morálka upadá. Ve všech oborech žití - ať jsou to šizené potraviny, práce načerno (zaměstnavatelé k tomu tlačí lidi), neúcta k majetku a lidem, podvody s dávkami, plýtvání dávkami a současně vesele stát nepošle rodičovskou a ještě se prostřednictvím ministryně smějou do tváře lidem, kteří se v penězích zrovna netopí...
 X__X 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 19:23:35)
ale tak Kris, děti k odkladu potřebují vyjádření jednak psychologa a jednak jejich lékaře. čili dva odborníci se musí na odkladu shodnout. jako dá se předpokládat, že když je dítě hraniční, tak se obvykle spíš přikloní k odkladu, ale pochybuji, že by oba vydali odkladový posudek na dítě zcela zralé ~d~ a že "rodiče říkali"... no, ono je taky možné, že nemálo rodičů radši řekne, že svému zlatíčku "prodloužili dětství", než by přiznali, že v něčem nestačí vrstevníkům ~d~

a jinak - mně je naprosto fuk, jak to s dětmi mají či nemají jiní rodiče. mám ve škole tři děti a u žádného z nich jsem nepozorovala nějaké problémy kvůli odkladovým dětem. vlastně ani nevím, kdo z jejich spolužáků odklad má nebo nemá, protože mě to nezajímá.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(21.1.2015 20:55:51)
Kamarádky holčina byla zralá dle školy a prvního psychologa, tak šli k dalšímu a ten jim to napsal, protože chtěli. S tím šli k dětské, ta řekla, že pro to důvod nevidí, ale když to chtějí, tak to taky napíše. Právě že i tak se to dělá. Hlavní argument kamarádky byl, že se vydrží soustředit jen půl hodiny v kuse. Což je maximum i pro mne.
 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(22.1.2015 12:00:24)
Jasně - učitelka říkala - to nějak zvládnou. Ale vzhledem k délce školní docházky je třeba, aby to zvládali v klidu. Ale učitelky honily děti, protože v naší spádové chtěly z nějakého důvodu co nejvíc dětí.
Já byla šťastná jak blecha u mladšího, u kterého se následně ukázalo, že těch problémů i při odkladu má tolik, že psycholožka říkala - ještě že jste nepodlehla tlaku školy, to už by na něj bylo skutečně příliš. I tak pořád ještě není schopen pracovat ve velkém kolektivu, protože jsme našli školu s malým počtem dětí, kde může říct - paní učitelko, potřebuji ticho, nemůžu se soustředit - a to ticho je a nebo má víc času. Tohle mezi třiceti dětmi bylo sci-fi.
 pavla 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(25.1.2015 4:30:58)
Kriš,jaký podvod, jaké zneužívání???? Odklad je regulérní možnost nastoupit školní docházku o rok později, je to v našem školství vzácná výjimka, která počítá s individualitou dítěte. Jestli je dítě zralé je docela těžké odhadnout. Předškolní testy fakt neodhali vše. Výhodou je spíš delší pozorování a znalost konkrétního dítěte, takže jinak řečeno rodič většinou ví a zřejmě i proto odborník k mínění rodičů přihlíží. Nemusis souhlasit, ale tvoje věc je pouze tvoje dítě, po ostatních ti není nic. Pokud má tvoje dítě ve škole problémy, možná melo mít odklad taky. Samozřejmě, kdyby bylo ve třídě nezralých děti více, nebylo by to tak vidět, ale ten problém by nezmizel.
 Martina, 2 děti 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(19.1.2015 15:03:54)
Souhlasím s článkem, že by odklady měly být povoleny pouze ve výjimečných případech. Tím by se zamezilo tomu, že čerstvě 6leté dítě se octne v 1. tř. s osmiletými. Zároveň ale chápu, že hlavním problémem jsou pravděpodobně přílišné nároky na děti v první třídě, a to ani ne tak s ohledem na obsah toho, co se mají naučit (číst, psát, počítat), ale spíš na soutěživost, výdrž a samostatnost. Tím chci říct, že v 6 letech se převážná většina dětí je schopna naučit číst a psát, ale jsou to pořád ještě malé děti a potřebují častý odpočinek, prokládat učení hrami a učit zajímavou formou. A dokud bude podporována přílišná soutěžívost, rodiče budou chtít zvýhodnit svoje děti a poslat je do školy později, aby měli lepší startovací pozici.
 Kris 


Re: Proč se dětem nevěří? 

(19.1.2015 19:37:21)
Od kamarádek s dětmi v první třídě vím, že už učí jinak, u prvňáčků je toho i dost formou hry... Vždy záleží na učitelce, jaké to bude. Nějaký tlak na děti být musí, aby se udrželo tempo, ale většinou to není extrémní soutěžení a přehnaný tlak na výsledky. Bohužel to je spíš záležitost rodiny - přehnané nároky a velký tlak na děti. Jasně, že se musí naučit číst, psát a počítat, ale spousta rodičů potřebuje, aby bylo dítě skvělé ve všem a to jde málokdy.

Já dobře počítala, šel mi pravopis a dobře jsem četla, látku si pamatovala ze školy, ale psala jsem příšerně a aspoň náznak výtvarného talentu se mi objevil až ve čtvrté třídě. Takže na vysvědčení jsem měla jedničky (z výtvarky z milosti) a dvojku z milosti ze psaní i když bych zasloužila spíš trojku... Od první do 4 třídy se nám vystřídalo 12 třídních učitelek, stabilita žádná a přesto 1/4 žáků skončila na jazykovce a nebo v matematické třídě a potom jsme se sešli na víceletém gymnáziu.

Je to tedy spíš o dítěti a rodině, než jen o systému a škole. Je to jednoduché říct, že za všechno, když se nedaří, může škola. Někdy to tak je, ale většinou je to spíš přílišné očekávání rodičů a pak se řeší, kdo za to může, že dítku nejde úplně všechno... a někdy si prostě rodiče nepřipouští, že je dítko flink a nebo prostě mu není dáno mít až do maturity samé jedničky.

Vždyť ani my dospělí nemáme talent na všechno, ne?
 jentak 
  • 

Re: Proč se dětem nevěří? 

(20.1.2015 9:30:58)
Podívej se, Zeman řekl, že rychlost kolony udává nejpomalejší člen. To ovšem ve škole neplatí. Rychlost a tempo udává většina, tudíž nevím, proč by dítě, kterému by prospěl odklad k tomu, aby se zařadil do té většiny, se měl od první třídy potýkat s tím, že bude dřít navíc, aby té většině aspoň stačil. Pak se to nesrovná po čtyřech letech /co tady někdo psal/, protože ono dítě bude tak demotivované, že se na to raz dva. Zkus si být v práci 4 roky, kde nebudeš stačit a abys aspoň byla tzv. ucházející, budeš místo 8 hodin jako ostatní pracovat třeba 12 hodin.
 sarra.bromelia 
  • 

Re:Umetání cestičky? 

(20.1.2015 0:26:52)
Většina dětí,které v současné době nastupují do ZŠ, je zralá po kognitivní stránce. Emocionální a sociální zralost naopak poněkud pokulhává. Důležitá je rovněž zralost fyzická... Pokud dítě není fyzicky dozrálé, tj. nemá zcela dovyvinutý fonematický sluch, zápěstní kůstky, oční sval atd., (v sedmi letech je vývoj uvedeného s největší pravděpodobností ukončenm u všech dětí), pak i vysoce inteligentní dítě může mít ve škole potíže vyvěrající právě z nedostatečné fyzické zralosti.
Dítě, které nastoupí do školy předčasně, tedy nezralé, a navíc se spolužáky staršími než je ono samo, se v případě nedostatečně chápající a vstřícné učitelky může, zcela neoprávněně dostat na chvost třídy ... Rozdíl je pak setřen zhruba po čtyřech letech.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.