| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Pět omylů reformátorů školy

 Příspěvky 110 z 41 [Dalších 31 >>]
  • 
15.2.2005 13:09:03
Je tu tolik příspěvků ! I když vás mám všechny rád, vidím, že se to stáčí na osobní dojmy.
Objektivní děj: Marie Terezie se rozhodla, aby její poddaní uměli psát atd. Dala si předložit spoustu vzorů ze světa a nejvíce se jí zalíbil učební postup pro kadety v Prusku. Dala podle něho vypracovat postup pro děti své monarchie.
Kadeti se naučili číst, psát a počítat. Tedy budoucí velitelé. Děti v Rakousku také. Možná proto máme také domácí úkoly. Jsou země, kde nejsou (tak se mi zdá, že je to ve Španělsku). Nic se nemění už přes 200 let. Všude je to o úkolech a odpovědnosti,jako u budoucích důstojníků v Prusku. Vyučuje se ohleduplnost nebo láska k lidem ? Potom ani učitelé nejsou spokojeni, nakládá se na nich hodně. A děti berou školu jako povinnost jako v kasárnách.
Zbývá nahradit jim pozornost doma.
Líza
15.2.2005 12:51:40
Miro, článek jsem nečetla, ale jsetli to nebude souviset s tím, že longitudinální studie je obvykle poměrně dlouhodobá, ale aby byla longitudinální, musí splňovat trochu víc kritérií než tu dlouhodobost :-))
...a když jsem se teď na něj koukla, tak snad popisek pod článkem mluví za vše. Je převzatý z odborného psychologického časopisu, co je na tom divného?
  • 
15.2.2005 12:45:29
Ano, udělat článek více srozumitelný by bylo lépe, na příklad nahradit cizí slova. Už to slovo ´longitudinální´ studie - to by snad bylo ´dlouhodobá´, ne?
Abych si také cizoslovně zabásnil, hle:
Bylo by operativní, aby se maximálně zminimalizoval verbalismus neautochthonních elementů komunikace s respondenty titulu,
to jsem chtěl říci : bylo by na místě, aby se co nejvíce zmenšilo používání slov nečeských prvků dorozumívání se čtenáři článku.
Bylo to hezké ?
  • 
10.1.2003 16:13:15
Hm nepovažuji se sice za experta na fyziku ale myslím si, že fyzice docela rozumím - přinejmenším té středoškolské (navíc 6 let jsem prováděla na petřínské hvězdárně takže mne neminul ani základ teorie relativity a nějaké základy o hadronech, leptonech a podobných "malých potvorách") Dodnes si pamatuju jako křivdu, když jsem v matematice spočetla slovní úlohu o pohybu za pomocí fyzikálních vzorečků (všechny tam byly zapsané) a dostala jsem za 5, přestože výsledek byl dobře, ale mělo se to počítat jako soustava rovnic o dvou neznámých... Nadruhhou stranu považuji jako svůj největší fyzikální neúspěch vysvětlit středoškolské "profesorce" biologie, že Země obíhá kolem Slunce po elipse a Slunce je v ohnisku nikoli ve středu té elipsy. A že je tedy nesmysl, když trvá na tom, že během jednoho roku je Země 2x v přísluní a 2x v odsluní. Učila to i další 4 roky po mém odchodu ze stření školy... Ale dost mých známých fyzice rozumí výborně a tak se mi zdá trochu nefér házet nás tak nějak do jednoho pytle.
  • 
10.1.2003 12:37:17
Ano ano:-) i já se jako učitelka článkem prokousala, ale lituji rodiče, zvláště nemají-li slovník cizích slov hned vedle počítače, případně přímo na počítači:-) Jitka
Mirka, 1 dítě
19.12.2002 20:33:53
V uvedené adrese je překlep - správně je to :

http://delta.uiv.cz
Mirka, 1 dítě
19.12.2002 20:18:01
Víš, on je velice podstatný rozdíl mezi pevně stanovenými mantinely, které naopak dětem dělají dobře a mezi zbytečnou přísností nebo takříkajíc "buzerováním"...jenže - teď nepíšu o vysoké škole, kde je to jinak - právě těmi mantinely se kantor stává zranitelným. Tím, že třebas v prváku dávám v hodině písemné zadání úkolů a dole je napsáno, co přesně se hodnotí (začínají všichni na jedničce a za každý nesplněný úkol se odečítá jeden stupeň, ale na druhou stranu mohou používat jakékoliv pomůcky kromě souseda), mě může kontrolovat kdokoliv ze studentů - a taky toho využívají. Navíc si musím být vědoma, že látku zvládli - a taky dávat dost známek (za pololetí jich mám 6-10). Právě ta naše učitelka měla tohle perfektně propracované - děti kdykoliv přesně věděly, jakou známku dostanou a proč. Takže žádné nervy, žádný problém - ani nenadálá písemka nikoho nerozhodila, protože známek bylo dost. Já osobně mám nižší celkový průměr známek u studentů než kolegové - ale taky žádné stížnosti na klasifikaci (reklamace řešíme okamžitě a přede všemi - a musím říct, že většinou mají studenti pravdu), takže na takové to "všichni u ní mají jedničky" se asi taky dívat nedá...už jsem tady možná psala adresu rejstříku škol: http://delta.iuv.cz - jsou tam i inspekční zprávy, zaměření, internetové adresy jednotlivých škol...třebas ti to pomůže. Některé školy umožňují návštěvu rodičů v hodinách nebo mají "dny otevřených dveří" - navštiv je už letos - vyplatí se jít tam brzy a sledovat, jestli děti odcházejí na obědy s učitelkou, jestli je dozor v šatnách, jaký je pořádek na chodbách, celkovou upravenost školy, jestli zjistí, že je ve škole cizí osoba, zaměřit se na systém řízení školy. Tam, kde mají porady častěji (někdy je to v inspekční zprávě uvedeno), jsou schopni podchytit potíže žáka spíš, než když se uvidí jednou za měsíc a všichni koukají hlavně být brzy doma. O učitelích toho asi moc nezjistíš, protože průměrná škola jich má kolem třiceti a vždycky tam někdo nebude OK - spíš bych se pokusila dozvědět něco o fluktuaci ve sboru - to vypovídá hodně o kvalitách.
Radka
  • 
19.12.2002 17:51:09
Ach jo, syn jde do školy až za dav roky, vlastně už za rok a půl, takže vybírat budeme až/už za rok,ale už teď z toho mám trochu obavy. A vím, že všdue je něco - já vím, že to s kázní by na syna trochu platilo, ale zase ne moc, špatný přístup v tomhle směru ústí v jeho ještě horší chování, podobně jako přílišná volnost.
Mirka, 1 dítě
18.12.2002 15:35:38
Víš, já jsem dala syna do školy, do které chodil i můj muž, v domění, že se toho zase tak moc nezměnilo. Inspekční zprávy byly průměrné, informace mezi rodiči skoro žádné - nejbližší další škola byla jazykovka a hodně dětí z ulice chodilo tam nebo dojíždělo do školy pro dyslektiky. Bohužel jsme dostali přesně to, po čem tady hodně maminek volá - učitelku, která se hlavně zajímala o potřeby dětí, samozřejmě jen některých vybraných dětí(se sponzorujícími rodiči), protože zajímat se opravdu o potřeby všech 25 dětí je nad lidské síly. Vzhledem k tomu se jaksi "nestihla" zamyslet nad tím, proč syn špatně píše, "nestihla" si všimnout, že syna nedoporučili do nepovinné angličtiny nikoliv kvůli chování, ale kvůli vysokému stupni znalostí atd. Její nástupkyně byla ještě horší - mladá holka, přesvědčená z fakulty, že s dětmi se musí kamarádit a plná optimismu z Foglarových knížek, k naší škodě bez jakýchkoliv praktických znalostí. (Tím proboha nezatracuji pana Foglara, ale děti, o kterých píše, měly hodně tuhou kázeň, i když vypěstovanou formou her a soutěží - tak, jak by to mělo být.) Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat - fyzické útoky, krádeže a šikana, což si odneslo několik dětí...Po přechodu na novou školu (do jazykové třídy) jsem byla víceméně přesvědčená, že je vše zbytečné a syn tak jako tak školu nedokončí, tím spíš, že jeho nová učitelka byla "metr". Navíc jsme zjistili, že probrané látky je skoro dvojnásobek...jenže kupodivu synovi tento způsob výuky vyhovoval. Měl jasně daná kritéria, jasné podmínky...když byl hotový dřív, čekaly na něj cvičení na procvičení ruky. Paní učitelka hleděla na kázeň - děti pěkně seděly v lavicích a dělaly všechny totéž. Jenže díky tomu, že nemusela hlídat, co kdo dělá (aspoň ne neustále), zjistila např. už po prvním týdnu, že pero, které nám prodali v poradně, má špatné spouštění inkoustu, věděla přesně, které dítě má sklony si vymýšlet, koho třída bere a koho ne. Později jsem zjistila, že některé maminky berou děti z téhle školy pryč, protože je "moc náročná", ale také, že na gymnázium vezmou raději trojkaře z naší nové školy, než jedničkáře z té původní...Takže si myslím, že si moc nevybereš. Asi se prostě nedá odhadnout, kde to bude nejlepší.
Mirka, 1 dítě
18.12.2002 13:25:47
Ahoj,

mé zkušenosti jsou následující: 3 roky výuky na VŠ, pak 7 let v pomaturitní nástavbě na soukromé škole (mezitím rok jako účetní) a nyní na státní škole - obchodní akademie s přidruženým učilištěm a k tomu vzdělávání dospělých formou externí spolupráce s firmami (abych se uživila:-)))...takže ano, učila jsem převážně dospělé nebo starší. S dětmi školního věku jsem se setkávala každé léto na táborech, ale nikdy jsem je neučila - pouze vedla táborové kroužky. Přiznám se ti, že mě překvapuje, jak málo absolventi-učitelé a celkově lidé kolem mě tuší třebas o didaktice, že je nezajímá pedagogika - pouze (teď promiň to označení) vulgární psychologie (ta je jaksi momentálně "in" - tím samozřejmě nemyslím psychologii jako kompaktní vědu, ale útržky, přizpůsobené momentální poptávce). Na učitelky narážíme se synem taky - byla jsem dokonce kdysi požádána, abych synovy kontroly u lékaře zásadně dávala během výuky angličtiny, protože "on do té třídy vědomostmi nepatří a konverzaci máme až v sedmičce...". Já osobně na střední škole narážím jednak na to, že se děcka snaží mě "doběhnout" vědomostmi - což není problém, aspoň u mě ne, protože vím, že ve své specializaci jsou lepší, takže se snažím z jejich převahy těžit (referáty, rozhovory, jejich hodnocení daného tématu), ale hlavně narážím na to, že v nich základní škola nedokázala vypěstovat základní pracovní návyky. A sem patří třebas to zmiňované psaní postupů. Jak můžou začít psát tabulku, aniž by si přečetli zadání? A jak můžou zapisovat složitý vzorec, jestliže vůbec netuší ani CO mají počítat? Jenže s tímhle by, aspoň podle mě, měli k nám přijít - nevadí mi, že konkrétní vzorec neznají, klidně jim ho nadiktuju (popřípadě i rozeberu a vysvětlím), vadí mi, že když jim řeknu:"Co neumíte, zapište si, příští hodinu budete dělat totéž na známky!" zapíše si jich to možná šestina...přitom svoje poznámky mohou používat zcela po libosti. A nejčastější vysvětlení? "Mě se zdálo, že to přece zmáknu!!!"
 Příspěvky 110 z 41 [Dalších 31 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.