Dá se to rozvíjet. I třeťáčci jsou schopni efektivní pomoci druhým.
Od první třídy vedu děti, aby vysvětlovaly, co jak dělají a proč. Ne dětem, ale mně. Občas přeformuluju, u toho píšu na tabuli. Prakticky vůbec neříkám, že tohle je tak a tak a tohle se musí udělat takhle. Neustále je nechávám dělat práci samostatně, ve smyslu, že kdo chce, dělá sám, kdo chce, dělá s někým. Já sleduju a max. naťukávám.
Jsou děti, které jsou chytré, ale neumí a nechtějí předat. Někdy ani nemohou, protože ostatní nedokážou sledovat jejich myšlenky. Ale hodně dětí umí mluvit jazykem, který je ostatním dětem blízký. Ale i tak, aby si děti rozuměly, musí spolu mluvit co nejvíce. Takže nepomáhají jen ti, co už mají hotovo. Prostě řeší spolu a sdružují se podle potřeby.
Když jsem na konci druhé třídy jela měsíc ve stylu Začít spolu, kdy každý den hodnotily práci v centru, při reflexi se už často objevovalo, že jim v jejich práci pomohlo, co říkala skupina, která byla v centru před nimi.
Ale ano, pokud děti jen poslouchají výklad učitele a k pomoci druhým jsou vyzváni jen ti, co mají hotovou samostatnou práci, při které je hlavní neopisovat, pak se dlouhodobě pomoc druhému rovná nadiktování správných odpovědí.
Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.
Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti. Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.