Aleno,
tohle má každá škola jinak. U nás jsou třeba Bakaláři řadu let, ale pro tento účel jsou nevyužitelní, protože (a teď to není výmluva, prostě taková je realita):
Bývalý zástupce to s PC neumí a neuměl, vždycky to za něj řešila nějaké jeho "ovečka", takže co šlo, držel v papírové podobě a pro učitele umožnil přes Bakaláře pouze třídnici (zápis hodiny) a známky. Na těchto dvou věcech se pak po nich vozil, když něco nebylo přesně, jak on chtěl. Přitom neuměl nastavit ani základní věci....no to je jedno...nové zástupkyni umožnil přístup až poslední den, kdy mu končila funkce, takže se neměla jak připravit a učí se vše za pochodu...začala přesně 1. 9. I když mívá školení, tak prostě všechno, co Bakaláři umožňují, teprve postupně objevuje. A protože se u nás udržovalo dlouhodobě vědomí, jak jsou k ničemu, nikdo vlastně netušil, jaké mají možnosti. Až teď, když přišla učitelka z jiné školy, kde ředitel ITák využívá kdeco, se najednou dozvídáme a objevujeme možnosti.
No a když už jsme chtěli spustit tu komunikaci přes Bakaláře, tak jsme dojeli na to, že přístup má jen půlka rodičů, prostě proto, že první stupeň vedený dlouho dlouho hodně konzervativní klikou, odmítá Bakaláře i na ty známky. Známkujou každé cvičení a obtěžuje je pak ty známky do Bakalářů zapisovat. Tak si prosadily, že na prvním stupni se Bakaláři nepoužívají. Takže rodiče nemají přístup, neumí to používat....a učitelky taky ne. Ze dne na den nebylo možné všem dodat hesla a říct jim, odteď použévejte Bakaláře.
No a spolupráce v rámci školy....čím větší škola, tím těžší je cokoliv sjednotit. Na školách, kde jsem učila a učím, už je zásadní nesoulad mezi prvním a druhým stupněm. Jiné přístupy, jiné požadavky a vlastně v běžném provozu to není úplně špatně, ony tam ty rozdíly skutečně jsou. I jen komunikace s rodiči funguje jinak na prvním a na druhém stupni, protože na prvním je člověk zároveň třídní i učitel předmětu, na druhém je to už o něčem jiném. Aby si to každý nedělal, jak se mu zlíbí, tak jsou domluvené nějaké postupy, většinu toho řešíš centrálně přes třídního, což znamená, že jako matikář nemám osobně kontakty na všechny rodiče (a ani podle GDPR nemám mít, protože nejsem oprávněna s těmito daty nakládat, to mají jen třídní ke své třídě)....no prostě nějaký systém je, je funkční v běžných podmínkách, ale v téhle nové situaci se to muselo celé překopat.
Na celou školu jsou dva služební mobily "sušenky", prostě staré, tlačítkové, každý v jedné sborovně. Takže celá škola jede přes komunikaci mailem. Tedy každý třídní má ty svoje rodiče, s leckterými si za roky nevyměnil jediný mail, nebyl důvod, někteří ani žádný mail neuvádějí, nemají, nepoužívají.
No a ze dne na den máš nastavit nějaký komunikační kanál pro všechny s tím, že najednou by měli mít všichni vyučující přístup ke všem mailům, kontakt se všemi žáky, které učí...
Bakaláři by byli ideální. Ale situace je, jaká je, a musíme si s tím nějak poradit.
Když vezmu v úvahu jen to, co vím, že musí ředitel momentálně řešit (vím o zápisech, kontrole z ČŠI), tak sláva za to, že první den nařídil jednotné zadávání práce přes web (byť třeba jen informaci, že úkoly z toho nebo toho předmětu bude vyučující posílat mailem, ale ta informace tam prostě je) a zakázal vynucování si odevzdávání prací pod pohrůžkou pětky.
Dokážu si představit a myslím, že by to mělo proběhnout, že si bude muset přes prázdniny každá škola vybudovat funkční systém pro případné opakování nebo pokračování téhle situace. Pak už se dá vymyslet a zorganizovat dost. Teď je čas tak akorát na to vyzkoušet si, co komu funguje a vyhovuje, aby pak třeba bylo z čeho to dávat dohromady. A pak si třeba dokážu představit i to, že škola nachystá podmínky pro klasické distanční vzdělávání, jak tu o něm píše sally.
Problém je, že i když jsou vydané nějaké pokyny z MŠMT a koluje tisíc a jeden dokument, jak by se to teď mělo dělat, učitelský národ prostě musí známkovat a drtit děti a buzerovat rodiče kvůli blbostem, takže místo spolupráce je z toho zase jen boj o přežití s nervama na pochodu na všech stranách
.