19.2.2020 16:58:57 Delete
Re: Dotaz na fyzikárky
Ne, to není totéž.
Jsou testy tématické a testy souhrnné.
Pro znalosti z okruhu magnetismu v rámci ZŠ je rozlišování těles a látek podružné. Je to srivnatelné s tím, nakolik je pro otestování schopnosti změřit velikost úhlu důležitá znalost sčítání desetinných čísel. Dva různé matematické obory, dvě různá témata, obojí se učí v šesté třídě, jedno dříve a jedno později. Ne že by to do toho testu na úhly nešlo zahrnout, ale smysl to nedává.
Něco jiného je potom souhrnný test za určité obdobéí, kde se v jednom testu objevují otázky z různých okruhů, ale od tohoto testu neočekávám informaci o úrovni zvládnutí toho kterého okruhu, ale získávám informaci o zvládnutí učiva za to období. Pokud má mít ale pro žáka tato informace význam do budoucna, musí být i v takovém souhrnném testu vidět, v čem má třeba problém. U otázky, která by byla položená, jak je tebou naznačováno, bys neměla šanci odhalit, jestli dítě chybovalo proto, že neví, která látka je feromagnetická, nebo proto, že si neuvědomuje rozdíl mezi látkou a tělesem, a nebo, což je možná nejpravděpodobnější, jestli jen nedávalo pozor při čtení. Pokud tedy pak s dítětem nemáš možnost rozebrat každou chybu a pomoci mu najít příčinu, pak je chyba zbytečná, dítě se z ní nemůže poučit, neví, co se doučit, neví, na co si dát příště pozor. Navíc při podobné otázce se zvyšuje jak riziko chyby u jednotlivců, tak počet chybujících.
Odpovědět