tisk-hlavicka

A s Vaškem ať se nebaví!

Má učitelka přemýšlet o opodstatněnosti takového přání, nebo rovnou odmítnout?

Učitelky v mateřských školách docela dobře rozumějí rodičům, kteří chtějí umístit své nově příchozí dítě do třídy, kde už má kamaráda. Ovšem čas od času se setkají i s žádostí opačnou - aby se jejich potomek s konkrétním dítětem nestýkal. Má učitelka přemýšlet o opodstatněnosti takového přání, nebo rovnou odmítnout?

Mnohé děti se poznají až v mateřské škole, ovšem ve školce na vesnici, v menším městě nebo na sídlišti se kluci a holčičky zpravidla už znají ze sousedství, některé mají mezi sebou příbuzenské vazby. To může často usnadnit situaci nově příchozím dětem - prostředí, kde už má kamaráda, je méně neznámé a hned vypadá přátelštěji. Není divu, že si rodiče občas přejí, aby jejich syn či dcera, zejména jsou-li plaší a obtížněji se seznamují, byli zařazeni do třídy s dítětem, které znají ze sousedství. Každá učitelka podobnému přání rozumí, i když po každé třeba nejde splnit - je-li program školky založený na rozdělení dětí do tříd podle věku, těžko umístit tříletého caparta do třídy předškoláků, byť si s ním na pískovišti před domem sousedovic šestiletá Helenka ráda hraje. Ovšem zinscenovat, aby v den D starší dítě čekalo na svého mladšího kamaráda a společně s učitelkou mu ukázalo všechno důležité, není zase tak kardinální problém. Místo k setkávání je i na školní zahradě, kde je více prostoru na volnou hru a kontakty kluků a holčiček z jednotných oddělení mateřské školy.

Chci, aby měl víc kamarádů

Někteří rodiče si od pobytu dítěte ve školce slibují, že si jejich potomek najde nové kamarády, že se sociálně otuží a naučí se komunikovat i s jinými dětmi. „Konečně se naše Pavlínka nebude fixovat jen na Lucku a Hanku, se kterými bydlí v ulici a hrajou si pořád dokola jen jednu hru,“ těšila se matka čtyřleté holčičky.

V prostředí mateřské školy se prakticky každému klukovi či holčičce podaří rozšířit své sociální vazby a naučí se reagovat na jiné děti a na způsoby jednání, na něž zatím nebyli zvyklí. Tomuto procesu je však třeba nechat volnější průběh - která učitelka by nebyla vděčná za takovou Lucku a Hanku, když do školky nastoupí vyjukaná Pavlínka a ony se jí ujmou stejně samozřejmě jako při hře před domem? Po počátečním adaptačním období by Pavlínka měla navazovat kontakt i s jinými dětmi, zapojovat se do společné práce i do her ve větší skupině dětí nebo s někým jiným. Pokud si učitelka všimne, že ani po měsíci či dvou se Pavlínka od Lucky s Hankou nehne, měla by se začít zajímat o hlubší vztahy uvnitř dívčího tria. Není Pavlínka v podřízeném postavení? Nenechá se kamarádkami komandovat, nepřizpůsobuje se stále jen jejich představě hry? V takovém případě je potřeba citlivě zasáhnout, protože vzorce chování, které si osvojují dominantní dívky i submisivní Pavlínka, rozhodně nepatří k těm, které bychom měli podporovat - zejména u dětí, které jsou v tak vnímavém a tvárlivém věku.

Učitelka může přispět k nastavení podmínek, v nichž Lucka s Hankou nebudou hrát první housle, Pavlínku nasměruje jinam - a bude cíleně hledat její silné stránky, které holčička potřebuje podpořit. Ať už Pavlínka namalovala nejhezčí obrázek, pěkně snědla jablíčko ke svačině nebo si správně zapnula všechny knofl íky na svetru. V klidné a přátelské atmosféře by si učitelka měla promluvit i s Pavlínčinou maminkou -není náhodou stejně nejistá jako její dítě? Anebo má naopak na Pavlínku vysoké požadavky a dcerka se musí neustále snažit, aby ji maminka měla ráda? Oběma typům rodičů rozhodně prospěje, když uslyší, že jejich dítě je šikovné, že mu něco už krásně jde a to, co mu nejde, se časem zlepší - a že k tomu zlepšení mnohem víc pomáhá pochvala i droboučkých úspěchů a podpora než kritika nedostatků.

Ať spolu nekamarádí

Občas ale přicházejí rodiče do mateřské školy se zcela speciálním přáním, v němž se promítají konflikty a problémy z jejich soukromého života. „Ať nesedí u stolečku s Vaškem. A na procházce mi ho prosím s naším Jendou nedávejte do dvojice. Taky bych si přála, aby při spaní neleželi na lehátkách blízko sebe. A byla bych velmi ráda, kdybyste dohlédla, aby si ani přes den spolu nehráli. Úplně nejlepší by bylo, kdyby se spolu celý den vůbec ani nebavili,“ s takovým požadavkem přišla do školky maminka poté, co se vyostřily sousedské spory s Vaškovými rodiči. Zvlášť mezi starousedlíky v obcích a menších městečkách se občas stává, že vyhrocené vztahy mezi některými rodinami připomínají časy Kapuletů a Monteků - přitom už nikdo ze zúčastněných ani přesně neví, kdy a proč vzájemná nevraživost vznikla. Vaňkovi ignorují Novákovy už po tři generace, pokud si příslušníci jednotlivých rodin přímo neškodí, pak si rozhodně nepomohou, vzájemně se nezdraví… Jindy bývá příčinou konfl iktu konkrétní událost nebo každodenní problémy sousedského soužití (sousedé jsou příliš hluční, nepořádní, případně se nosí, jako by byli něco víc než ostatní atd.), mnoho zlé krve způsobí rozpady manželství, zvlášť pokud například muž odejde k jiné ženě, jejíž děti chodí do stejné školky. (Zejména v tomto případě se může stát, že učitelka ve školce se zrazenou a opuštěnou matkou soucítí a dokáže si představit, že na jejím místě by také nechtěla, aby se její dítě kamarádilo s tím, u něhož je teď bývalý manžel „za tatínka“.) Nicméně poradenská psycholožka Ivana Halíková zcela jednoznačně říká: „V mateřské škole není pro podporu podobného nepřátelství místo. S rodiči je potřeba jednat citlivě a slušně, přesto jim je nutné jasně sdělit, že podobné požadavky jsou nepřijatelné.“ Informaci o tom, že přání je poněkud absurdní a nezralé, si samozřejmě učitelka nechá pro sebe, rodičům však musí být jasné, že zasahovat do této oblasti jim nepřísluší.

„Nejde zdaleka jen o to, že všem přáním rodičů vyhovět nelze a že se musejí smířit s určitými pravidly fungování mateřské školy. Rodina má respektovat například časové rozmezí příchodu a odchodu dětí. Pokud nemá dítě dietu, těžko chtít, aby kuchyně každému strávníkovi připravovala jeho oblíbené jídlo. Ale v případě Jendy a Vaška není zdaleka tak důležitý fakt, že učitelka nestihne ohlídat, kdo se v průběhu dne s kým baví či nebaví. Mateřská škola je součástí výchovně -vzdělávacího systému a jejím cílem je rozvíjet v dětech určité pozitivní hodnoty - toleranci, vzájemnou pomoc, přátelství. Podpora nevraživosti mezi dětmi se do výchovného schématu rozhodně nehodí,“ dodává psycholožka.

Doktorka Halíková doporučuje o těchto otázkách s rodiči otevřeně promluvit, pokud jde o vzájemné nepřátelství, vyplatí se pozvat si postupně zástupce obou rodin, požádat je, aby své problémy nepřenášeli na půdu mateřské školy, upozornit je, že školka bude dál podporovat kamarádství mezi dětmi. Pokud má pro rodiče otázka komunikace Jeníka s Vaškem zásadní význam, nezbývá nic jiného než přihlásit potomka do jiné školky.

Autorka je šéfredaktorkou časopisu Psychologie dnes.

Článek vyšel v tištěné verzi časopisu Informatorium 3-8, který vydává Portál.

INFORMATORIUM 3-8 je časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v mateřských školách a školních družinách.
Názory k článku (40 názorů)
Školka dceři prospívá kreditka 6.1.2011 8:41
*Re: Školka dceři prospívá Danka, 2 kluci /4 a 2r./ 7.1.2011 19:12
**Re: Školka dceři prospívá DrMIK 8.1.2011 11:39
***Re: Školka dceři prospívá Danka, 2 kluci /4 a 2r./ 8.1.2011 12:49
****Re: Školka dceři prospívá Binturongg 9.1.2011 8:48
*****Re: Školka dceři prospívá Danka, 2 kluci /4 a 2r./ 9.1.2011 12:26
******Re: Školka dceři prospívá kreditka 9.1.2011 20:45
**Re: Školka dceři prospívá bleděmodrý vamp 8.1.2011 16:40
***Re: Školka dceři prospívá Danka, 2 kluci /4 a 2r./ 8.1.2011 20:10
****Re: Školka dceři prospívá bleděmodrý vamp 19.1.2011 18:20
**Re: Školka dceři prospívá kreditka 9.1.2011 20:42
taky bych chtěla. susu 6.1.2011 9:30
*Re: taky bych chtěla. Saina 6.1.2011 9:40
**Re: taky bych chtěla. susu 6.1.2011 9:41
**Re: taky bych chtěla. Myšutka* 6.1.2011 10:35
***Re: taky bych chtěla. susu 6.1.2011 10:45
****Re: taky bych chtěla. Jája 6.1.2011 12:13
*****Re: taky bych chtěla. susu 6.1.2011 12:19
*****Re: taky bych chtěla. Etraska 6.1.2011 19:46
******Re: taky bych chtěla. Jája 7.1.2011 8:20
***Re: taky bych chtěla. motejl 11.1.2011 18:44
*Re: taky bych chtěla. mocall 6.1.2011 10:34
Jiny problem Klarisanek 6.1.2011 11:14
*Re: Jiny problem martina 2 děti 6.1.2011 11:32
**Re: Jiny problem susu 6.1.2011 11:38
*Re: Jiny problem Irena 6.1.2011 14:31
tak to jsem také řešila Jana, školkáč a školák 6.1.2011 11:59
*Re: tak to jsem také řešila Klarisanek 6.1.2011 12:23
*Re: tak to jsem také řešila Irena 6.1.2011 14:35
**Re: tak to jsem také řešila Inka 6.1.2011 15:45
*Re: tak to jsem také řešila malatovic rodinka 7.1.2011 23:18
**Re: tak to jsem také řešila jana, školkáč a školák 8.1.2011 22:22
Pohled učitelky.. Saina 6.1.2011 14:11
*Re: Pohled učitelky.. Pole levandulové 6.1.2011 23:23
**Re: Pohled učitelky.. DrMIK 8.1.2011 11:45
*Re: Pohled učitelky.. Jitka8 7.1.2011 10:25
Existuje ještě jedna poloha ...neviditelná... 6.1.2011 23:28
Nemají to lehké Cimbur 7.1.2011 9:46
rodiče své děti chrání Jitka8 7.1.2011 9:59
ahoj Vlaďka 7.1.2011 17:1




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.