Ve školách nám zapomínají říct jednu důležitou věc, a sice že jednou zestárneme.
V dávnějších časech spolu běžně žilo několik generací v jednom domě, dnes tomu tak není, a tak se stále více soustřeďujeme jen sami na sebe ve svém vlastním čase. Proměnlivost života s jeho generačním cyklem si uvědomujeme daleko méně.
Je mnoho starých lidí, kteří tráví Vánoce v úplné samotě, často dokonce i dobrovolně. Mnohem hůř je těm, kteří byli pár dní před vánočními svátky propuštěni z nemocnice, mají zlomenou nohu, nebo jinak sníženou hybnost. Ne každý starší člověk je schopen si přiznat, že už není úplně soběstačný, a zdráhá se přijmout pomoc poskytovanou sociálními službami. Vlastní děti jsou často příliš daleko na to, aby mohly několikrát denně vyvenčit psa a postarat se o běžné nákupy. A tak staří lidé prosí sousedy i známé o každodenní malou výpomoc.
U našich německých sousedů funguje v některých částech země zajímavý systém studentské výpomoci starým lidem, a to nejen o vánočních svátcích. Studenti gymnázií i vysokých škol musejí za školní rok v rámci předmětu sociologie či jiných společenských věd zdarma odpracovat kolem 60 hodin sociální výpomoci. Což představuje péči o domácí zvířátka, obstarání jednoduchých nákupů, vyzvednutí receptu u lékaře a podobně. Forma této pomoci je přínosem nejen pro stát a starší spoluobčany, ale bezesporu i pro mladou generaci. Takto odpracovaný zápočet je pro studenta sociálních věd určitě větší zkušeností a přínosem než pouhá teorie či odborně zpracovaná seminární práce. I pro středoškoláka jde o nenahraditelnou zkušenost, uvědomění si pomíjivosti krásy, mládí a soběstačnosti. Díky tomuto bezprostřednímu kontaktu se stářím začnou chápat potřeby starých lidí nejen teoreticky, rozvíjejí svou emociální inteligenci a pomáhá jim to pochopit život v celé jeho síle.
Systém pomoci studentů starým lidem má mnoho kladných aspektů a uskutečnění této myšlenky chce jen trochu dobré vůle. Školy mohou poskytnout seznam kontaktních osob a ten dát k dispozici nemocnicím i všeobecným lékařům. Zkrátka tam, kde vědí, že někdo byl třeba po operaci propuštěn do domácího ošetření a potřebuje na pár týdnů malou výpomoc. Důležité je tuto informaci účinně zprostředkovat starým lidem. Forem a účinných způsobů předání informací o této formě pomoci se určitě najde hodně. Někdo může mít námitku a argumentovat, že nemáme právo nutit někoho zdarma pracovat. Ale tady nejde o práci. Jde o pomoc a zrealizování nenahraditelné životní zkušenosti. Vždyť je nanejvýš pravděpodobné, že právě tito studenti budou jednou sami v situaci, kdy jim dojde chléb a nebudou si pro něj moci sami zajít. A tvrzení, že za všechno se platí a od toho máme přece sociálku, nemá v tomto případě nejmenší opodstatnění. Pomáhat tam, kde je potřeba, je nezbytnou vlastností vyzrálé osobnosti rozlišující mezi materiálními a lidskými hodnotami.
V ČR podobný systém schází, ale určitě by pedagogové v adventním čase mohli povzbudit své žáky k pomoci. K tomu, aby se rozhlédli kolem sebe a zjistili, jestli se právě v jejich blízkém okolí nevyskytuje starší paní, která si na náledí zlomila ruku a potřebuje párkrát za den vyvenčit pejska či obstarat nákup. Je to určitě účinnější než žákům vyprávět příběhy o osamocených starých lidech.
Milí senioři. Velice mě překvapily Vaše názory na dané věci. Jste velice příjemní a milí lidé. Jsem velice rád, že jsem se s Vámi mohl seznámit. Přeji hodně štěstí do budoucna a hlavně trpělivost s námi puberťákama. Byli jste moc fajn, dobře jste se zapojili. Byla s Vámi sranda. Jste šikovní! Je s Vámi sranda. Byli jste super. Myslím, že jste byli velmi vnímaví a chápaví. Moc Vám všem děkuji. Pochopila jsem, že když je člověk starý, tak to neznamená, že s ním nemůže být sranda. Byla to fakt sranda. Doufám, že se s Vámi ještě někdy uvidím. Bylo to s Vámi zábavné a dověděli jsme se spoustu nových věcí. Byla s Vámi sranda, obzvlášť u našeho stolu. Děkuji, že jsem s Vámi mohl strávit pár hodin a pochopit, o co v životě jde. Doufám, že se zase brzo uvidíme. Žáci ze ZŠ Lerchova
JAK BYS ZHODNOTIL DIALOG SE SENIORY:
Naučil jsem se vážit si seniorů a přišli jsme na to, že všichni senioři nejsou tak nakrknutý a nepříjemní. Byla to sranda. Myslím si, že jsem o seniorech zjistil něco víc a mám o nich lepší názor. Byla to zábava. Mně se tam líbilo, doufám, že tam půjdeme znovu. Bylo to k něčemu. Bylo to úžasný. Moc mě překvapilo, jak hodně dobře si spolu rozumíme. Byla to sranda. JO, bylo to dobrý. Dobrá akce!! Dobrý. Zhodnotil bych to jako velice vydařenou akci. Myslím, že to byla dobrá akce jak pro mě, tak pro seniory. Už vím, v čem je nejhorší problém mezi náma - komunikace. Byl jsem potěšen, když jsem odcházel domů. Jen tak dál. Je to velice dobrá zkušenost a mělo by se to konat pravidelně. Žáci ze ZŠ Lerchova
Těhotenství |
Dítě |