V mateřských školách pracuje 10% mužů.
Díky spolupráci s katedrou primárního a alternativního vzdělávání Ostravské univerzity máme možnost setkávat se s pedagogy z různých zemí Evropy a podívat se tak „pod pokličku“ jejich vzdělávacích systémů.
V posledním období to byly učitelky mateřských škol z Norska, které absolvují výměnné studijní pobyty na zdejší univerzitě. Setkání jsou vždy velmi milá a poučná. Jsme rádi, že i my „mateřinky“, někdy dostatečně nedoceněné, máme co nabídnout a malým dílem tak přispívat ke sbližování Evropy. Cenná je i skutečnost, že český systém předškolního vzdělávání, který je pro většinu států málo známý, chtějí poznat a projevují zájem o spolupráci.
Kolegyně z Norska se velmi živě zajímaly o naše vzdělávací programy, o organizaci dne i zájmové kroužky. Byly nadšeny moderním, estetickým vybavením i kvalitou a množstvím aktivit školy. V rámci přátelského rozhovoru jsme se dozvěděli, že děti v Norsku navštěvují mateřskou školu již od jednoho roku. MŠ mají provoz od 7 do 16.30 hodin. Děti zde však mohou zůstat nejdéle devět hodin. Počet dětí ve třídě je většinou 18 a pracují s nimi tři učitelky. V mateřských školách pracuje 10 % mužů.
Každá mateřská škola pracuje jiným systémem. Svačinky si děti nosí z domova, oběd školy nezajišťují. Učitele netrápí tolik pedagogické dokumentace, jaká je běžná u nás. Některé mateřské školy jsou „venkovní“ – děti jsou celý den venku, i v zimě, pokud neklesne teplota pod -10 stupňů Celsia. Jejich činnosti nejsou příliš řízené, ale spontánní. Děti si třeba staví z ledových kostek různé domečky a pak je vyhlazují. Pobyt venku nepřeruší ani déšť. V Norsku se právem říká: Není špatné počasí, ale špatné oblečení.
Domníváme se, že vzájemná spolupráce a komunikace mezi pedagogy mateřských škol z různých států Evropy je potřebná. Přináší nejen příjemné zpestření každodenní práce, ale i vzájemné obohacování a pracovní inspiraci. V neposlední řadě nová přátelství. Rádi budeme ve spolupráci pokračovat.
Těhotenství |
Dítě |