tisk-hlavicka

Učitele z Norska netrápí velké papírování

9.4.2010 Jindřiška Nejedlá, MŠ Ostrava Informatorium 3-8 13 názorů

V mateřských školách pracuje 10% mužů.

Díky spolupráci s katedrou primárního a alternativního vzdělávání Ostravské univerzity máme možnost setkávat se s pedagogy z různých zemí Evropy a podívat se tak „pod pokličku“ jejich vzdělávacích systémů.

V posledním období to byly učitelky mateřských škol z Norska, které absolvují výměnné studijní pobyty na zdejší univerzitě. Setkání jsou vždy velmi milá a poučná. Jsme rádi, že i my „mateřinky“, někdy dostatečně nedoceněné, máme co nabídnout a malým dílem tak přispívat ke sbližování Evropy. Cenná je i skutečnost, že český systém předškolního vzdělávání, který je pro většinu států málo známý, chtějí poznat a projevují zájem o spolupráci.

Kolegyně z Norska se velmi živě zajímaly o naše vzdělávací programy, o organizaci dne i zájmové kroužky. Byly nadšeny moderním, estetickým vybavením i kvalitou a množstvím aktivit školy. V rámci přátelského rozhovoru jsme se dozvěděli, že děti v Norsku navštěvují mateřskou školu již od jednoho roku. MŠ mají provoz od 7 do 16.30 hodin. Děti zde však mohou zůstat nejdéle devět hodin. Počet dětí ve třídě je většinou 18 a pracují s nimi tři učitelky. V mateřských školách pracuje 10 % mužů.

Každá mateřská škola pracuje jiným systémem. Svačinky si děti nosí z domova, oběd školy nezajišťují. Učitele netrápí tolik pedagogické dokumentace, jaká je běžná u nás. Některé mateřské školy jsou „venkovní“ – děti jsou celý den venku, i v zimě, pokud neklesne teplota pod -10 stupňů Celsia. Jejich činnosti nejsou příliš řízené, ale spontánní. Děti si třeba staví z ledových kostek různé domečky a pak je vyhlazují. Pobyt venku nepřeruší ani déšť. V Norsku se právem říká: Není špatné počasí, ale špatné oblečení.

Domníváme se, že vzájemná spolupráce a komunikace mezi pedagogy mateřských škol z různých států Evropy je potřebná. Přináší nejen příjemné zpestření každodenní práce, ale i vzájemné obohacování a pracovní inspiraci. V neposlední řadě nová přátelství. Rádi budeme ve spolupráci pokračovat.

Článek vyšel v tištěné verzi časopisu Informatorium 3-8, který vydává Portál.

INFORMATORIUM 3-8 je časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v mateřských školách a školních družinách.
Názory k článku (13 názorů)
Norsko je vůbec baby-frienldy withep 9.4.2010 9:12
Papírování v MŠ Molly. 9.4.2010 10:2
*Re: Papírování v MŠ Ivana Konečná 9.4.2010 20:11
Norská školka Rigmor 9.4.2010 11:41
*Re: Norská školka Firsty+Matouš07/06+Šimon01/08 9.4.2010 12:55
**Re: Norská školka radkapi 9.4.2010 13:52
**Re: Norská školka zuzana, 2 kluci 9.4.2010 20:36
**Re: Norská školka La Pepa 9.4.2010 21:33
**Re: Norská školka Rigmor 10.4.2010 9:13
**Re: Norská školka Katka, kluci 7 a 11 10.4.2010 14:4
**Svedska skolka Bitterfittan 13.4.2010 13:35
*Re: Norská školka Cita 11.4.2010 23:10
Venkovní školka anemone 9.4.2010 21:41




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.