Na první pohled se zdá, že jde o triviální téma. „Je to podstatné?“ můžete se ptát.
Příběhy rodičů, zvláště některých maminek, ale dosvědčují, že se ocitáme na citlivé půdě. Objevilo se dokonce několik agresivních poznámek.
Dominika Friedlová, maminka
Myslím si, že učitelé by neměli nijak komentovat styl oblékání, který často vychází z ekonomické a sociální situace rodiny. Měli by ale například upozornit na to, že by se žák měl umýt, pokud třeba zapáchá, vyčistit zuby, pokud mu je cítit z pusy. Je to ale nutné udělat tak, aby přitom nikdo jiný nebyl a aby se to žáka nedotklo.
Zuzana Macháčková, učitelka ZŠ
Rodičům svých žáků musím poměrně často posílat vzkazy ohledně oblékání. Mnoho maminek neodhadne dobře venkovní teplotu, a když jdeme někam na výlet, tak je pravidelně alespoň třem žákům venku zima. Na třídních schůzkách zase často řešíme nevhodné oblečení na tělesnou výchovu: některé děti si nosí stejné věci, ve kterých pak sedí i ve třídě. Bohužel hodně dětí chodí do školy i špinavých, ale to se stydím rodičům říct. Využiji tedy alespoň možnost vašeho časopisu, abych rodičům sdělila, že špína je skutečně vidět a kromě mě si toho všímají i ostatní děti a „špindírům“ se posmívají. Často mě překvapí, že dítě, které chodí špinavé a neupravené, je z bohaté rodiny.
Lenka Marková, maminka dvou dcer na prvním stupni
Třídní učitel mé mladší dcery (třetí třída) jí velmi ostře dal několikrát najevo, že by neměla do školy chodit s natočenými vlasy. Jelikož moje dcera závodně tančí a mívá vystoupení po večerech, nestihne si účes z vystoupení do druhého dne úplně sundat. Dcera byla z jeho poznámek velmi špatná, styděla se před ostatními a nechtěla kvůli tomu chodit na vystoupení. Mě osobně to velmi rozzlobilo. Byla jsem se ho na třídních schůzkách zeptat, proč se mu to nelíbí a on řekl, že to „považuje za nevhodné“. Nevidím žádný důvod, proč to musel komentovat. V pozadí cítím erotický aspekt. Pan učitel nechce, aby dcera vypadala příliš jako žena (s upravenými vlasy vypadá samozřejmě starší) a jemu by se mohla líbit. Domnívám se, že by učitel měl mít tyto věci vyřešené.
Sylvia Hradečienková, matka syna na prvním stupni, Prostějov
Syn mi několikrát sděloval, že mi má od paní učitelky vyřídit, že si příště má vzít do školy “nějaký světřík” nebo “bundičku”. Opakovalo se to asi pětkrát. Myslela jsem si, že je to kvůli tomu, že je ve škole zima, že se tam špatně topí nebo něco podobného. Tak jsem se syna ptala, jestli je mu tam zima, a on vždy odpověděl, že ne. Až v rozhovoru s paní učitelkou jsem se dozvěděla, že důvodem bylo vždy tričko se skupinou Kabát (!), které paní učitelka chtěla svetrem nebo bundou zakrýt. Můj syn je čtvrťák, Kabát je jeho oblíbená skupina a tohle tričko zbožňuje, proto jej často nosí. Paní učitelce jsem také řekla, že jej určitě nosit nepřestane. Dala mi přednášku o školním řádu a o tom, že škola není holubník a že ve volném čase si může nosit, co chce. Nakonec jsem šla za panem ředitelem, který mi řekl, ať si syn nosí, jaké tričko chce, a že to s paní učitelkou vyřídí. Jen se bojím, aby si na něj kvůli tomu nezasedla.
Jana Křížová, rodič, Praha
Jelikož z třídních schůzek mohu říci, že problém v odívání mají zejména učitelé, tak se domnívám, že by neměli vůbec to, co jejich žáci nosí, komentovat! Nechci urazit, ale učitel, který přijde na třídní schůzku v bermudách ze sedmdesátých let, nebo paní učitelka s propocenými koly okolo podpaždí skutečně nemůže být v usměrňování vkusu a hygieny našich dětí nějakým přínosem. Možná si učitelé myslí, že když jsou jen před třídou dětí, tak se nemusí nijak s oblékáním snažit, ale to vůbec není pravda!!! Od svých dětí narážky na modely učitelů slýchám velmi často a myslím, že to zbytečně jejich autoritu snižuje.