tisk-hlavicka

Jak se dítě učí empatii

17.2.2009 Mgr. Jarmila Hýroššová Máma a já 13 názorů

To nejdůležitější, co mohou rodiče udělat pro podporu rozvoje prosociálního chování, je něco, co je pro většinu z nich naprostou samozřejmostí: nabídnout srdečný, laskavý a podporující přístup ke svému dítěti.

Maruška, Sára a Lukáš stojí v kruhu a dohadují se, kdo bude hledat. Chtějí si hrát na schovávanou. Pár kroků opodál stojí David. Neodváží se ty tři oslovit. Jak rád by si s nimi taky zahrál. Ale nikdo se ho nezeptá. Sára se sice podívala směrem k němu, ale nic víc, i když jeho smutná očka vypovídala o všem… Vtom přichází Zuzka. Zastaví se u Davida a ptá se ho, co se děje. David jen pokrčí rameny. "Chceš si s nimi hrát?" zeptá se. V tu chvíli David přikývne, Zuzka ho vezme za ruku a zapojí se s ním do kruhu kamarádů. Maruška, Sára a Lukáš nechají Davida se Zuzkou, aby si s nimi hráli.

Existují děti, jako je Zuzka, které se naučily číst z tváří jiných lidí a přitom se dozvědět něco o jejich pocitech. Jiným, jako například Sáře, se to dost dobře nedaří.

Od "citové nákazy" k empatii

Kdy a jak se u dítěte vyvíjí empatie, ohleduplnost a čestnost? Jak mohou přispět rodiče k podpoře těchto důležitých dovedností? Ať už na dětském hřišti nebo v mateřském centru rodiče často pozorují u svého dítěte chování, které se jeví na první pohled jako hluboká empatie: pokud pláče nějaké dítě, začne jiné srdceryvně plakat spolu s ním. Přitom se svým kamarádem vůbec nesoucítí. Věda tento fenomén nazývá "citová nákaza", s empatií však nemá nic společného. Malé děti se ještě neumí vcítit do pocitů jiné osoby, jen se nechávají strhnout bouří pocitů. Vědomí, že se jedná o pocity druhých, ještě nemají. Než to dítě pochopí, musí ještě učinit několik významných vývojových kroků. Prvním z nich je schopnost rozlišit mezi "já" a "ostatní", která se objevuje přibližně v osmnácti měsících. Rodiče to mohou pozorovat tehdy, když se dítě najednou pozná na fotografiích a v zrcadle. Až když je dítě psychicky vyvinuté tak, že umí vnímat i jinou perspektivu, než je ta jeho, je možné rozvíjet jeho prosociální chování.

Období vzdoru je důležité pro vývoj empatie

Další indicií, že se u dítěte rozvíjí vědomí sebe samého, je vzdor. Od druhého do čtvrtého roku života se objevuje u dítěte obrovská tvrdohlavost. Kupodivu právě ony nepopulární výbuchy zlosti jsou důkazem toho, že jsou děti na dobré cestě k empatii a soucitu.

Vzdor nám ukazuje, že dítě už samo sebe chápe jako samostatnou bytost a je si vědomo existence druhých. Tím demonstruje svoji touhu po sebeuplatňování a nezávislosti. Období vzdoru je důležitou a zcela přirozenou součástí lidského vývoje, proto vývojová psychologie místo termínu "vzdor", který má negativní konotace, upřednostňuje výraz "autonomní fáze".

"Správné je to, co je dobré pro mě!"

Mezi druhým a třetím rokem začíná fáze, kterou označujeme pojmem "egocentrická empatie". U dětí tehdy můžeme pozorovat velmi soucitné a nápomocné reakce, i když dělají především to, co by si ony samy v určité situaci přály. Přemýšlí asi takto: "Když jsem smutný, potřebuji svého plyšáka. Když je smutná moje kamarádka, půjčím jí plyšáka, aby se rozveselila."

Batole je schopno vycítit zármutek druhého dítěte, ale ještě se nejedná o skutečnou empatii. Ještě si neumí představit a pochopit potřeby, které se od jeho potřeb liší. Mnohé studie však dokazují, že do ukončeného třetího roku empatických reakcí a prosociálního chování značně přibývá.

Než si dítko osvojí takové hodnoty, jakými jsou ohleduplnost, čestnost nebo zdvořilost, uplyne ještě dlouhá doba. Mnozí rodiče znají tento fenomén: na pískovišti už hráli minimálně stokrát hru "děkuji - prosím" a podávali dítěti formičky do omrzení v naději, že dítě vyroste ve zdvořilého džentlmena nebo mladou dámu. Jenže při nejbližší příležitosti jejich dvouleté dítě surově vytrhne svému vrstevníkovi lopatku z ruky. Člověk má chuť plakat a ptá se: "Kde jsem udělal chybu?" Psychologové však rodiče uklidňují: dvouletému dítěti se nedá takovéto chování vyčítat. Za rok už bude v podobné situaci s největší pravděpodobností reagovat jinak. V prvních dvou až třech letech žijí ještě v představě: "Správné je to, co je dobré pro mě." Až postupem času se jim podaří sladit jejich přání s přáními jiných.

Geny při empatii nehrají velkou roli

Ať už v mateřské škole nebo na narozeninové party, všude je možné pozorovat, že některé děti se chovají soucitněji než ostatní. Čím to je? Je to vrozené? Nebo jde spíše o otázku výchovy? Jako ve všech oblastech vývoje, ve kterých se vedou diskuze typu "dědičnost - prostředí", i zde dospěly vědecké studie k závěru, že obě složky sehrávají určitou roli. Jak uvádí jeden z výzkumů dětí ve věku 14 měsíců až 3 roky, genetický podíl na empatii se vyčísluje jen asi 25 %. Proto rodiče a blízké osoby dítěte (například učitelky ve školce) mohou u dětí vývoj empatie a prosociálního chování podněcovat a podporovat ve velké míře.

Jak mohou rodiče zprostředkovat empatii svým dětem

To nejdůležitější, co mohou rodiče udělat pro podporu rozvoje prosociálního chování, je něco, co je pro většinu z nich naprostou samozřejmostí: nabídnout srdečný, laskavý a podporující přístup ke svému dítěti. Jen tak vznikne bezpečné pouto s rodiči, které dítě potřebuje, aby si ono samo umělo budovat a udržovat úspěšné vztahy k jiným lidem.

Jak podporovat schopnost vcítění?

  • Pozitivní model chování: Děti se mnohem méně učí poučováním a slovy, mnohem více zkušeností, příkladem a imitací. Všímají si: když se mi rozbije věž z Lega, tatínek mě vezme do náruče a utěšuje mě. Pozorují: když je moje sestra smutná a pláče, maminka ji pohladí. Ukážou-li rodiče v takovýchto situacích dětem pochopení a berou pocity druhých vážně, neodbývají-li a neignorují-li strach nebo smutek jiných osob, je to pro dítě výborný model učení. Důležitější než vědomá výchova je to, jak děti vidí projevy chování svých rodičů v každodenním životě. Jak se umí postarat o sebe a jiné, jak se umí prosadit nebo stáhnout do pozadí apod.
  • Verbální vyjádření pocitů: Provázejte zážitky dítěte popisováním jeho pocitů. Např. "Vypadáš unaveně. Dlouhá cesta tě určitě vyčerpala." Nebo: "Tato polévka ti chutná, že? Vidím ti to na nose." Nebo: "Chápu, že jsi teď smutný/smutná, ale myslím, že tvůj kamarád si s tebou bude zítra zase pěkně hrát."
  • Empatie směrem k vám: Udělejte dítě citlivým vůči vašim vlastním pocitům. Příklad: "Strašně mě bolí hlava, ale ty mi můžeš pomoct, aby mi bylo co nejdřív lépe. Chtěla bych si na půlhodinku lehnout na gauč a bylo by fajn, kdyby sis zatím hrál/hrála u sebe v pokojíčku." Nebo: "Mám ti říct, proč mám dnes tak dobrou náladu?"
  • Praktické uplatňování empatie: Pomozte vašemu dítěti vcítit se do druhého člověka. V supermarketu: "Dnes měla prodavačka určitě těžký den, vypadá moc unaveně. Co myslíš, řekneme jí něco hezkého?" V plném autobuse: "Ta paní vzadu čeká miminko. Uvolníme jí jedno místo, aby si mohla sednout." Na dětském hřišti: "Chlapeček na prolézačce pláče. Pojď, zeptáme se ho, jak mu můžeme pomoct, určitě ho potěší, když si s ním pohraješ."
  • Induktivní výchovný styl: Rodiče dětem připomínají důsledky jejich chování pro jiné lidi a podněcují je k vcítění do jejich rolí. Hodně při tom záleží na věku dítěte. U mrňousků začínáme poznámkami typu: "Když budeš strkat do brášky, spadne." Většímu dítěti můžeme říci: "Jak by bylo tobě, kdyby ti tvůj nejlepší kamarád sebral tvoji oblíbenou hračku?" Nebo: "Jak by ti bylo, kdybys byl smutný a ostatní děti by si tě vůbec nevšímaly?" Tato výchovná praktika bývá mnohem účinnější než kárání a tresty a silněji přispívá i k tomu, aby si děti nenásilnou formou osvojily hodnoty jako soucit, ohleduplnost, zdvořilost. Úspěšnost výchovy rodičů záleží pochopitelně i na jejich vlastní empatii.
  • Hodně číst: Bát se, smát se a plakat s někým! Děti, kterým rodiče hodně čtou, se umí automaticky vcítit do myšlení a pocitů jiných lidí. Například Astrid Lindgrenová ve svých nádherných příbězích nabízí mnohé podněty k zamyšlení nad žebříčkem hodnot a potřebami jiných. Schopnost empatie a vůbec emocionální dovednosti hodně souvisejí s jazykovými schopnostmi, které můžeme tříbit právě četbou knížek.
  • Chvála a uznání: Bez chvály to zkrátka nejde. Když vaše dítě utěší nebo podpoří svého kamaráda nebo si dělá starost s dárkem pro někoho blízkého, měli byste vždy projevit radost a uznání.

Článek je z únorového čísla časopisu Máma a já. Obsah čísla najdete zde.

Získejte předplatné i dárek z MÁMA a já! Objednejte si v období od 22. ledna do 21. února 2009 na jeden rok předplatné časopisu MÁMA a já a dostane automaticky dáreček - Test Tube Aliens.

Časopis si můžete předplatit i prostřednictvím internetu zde.

Názory k článku (13 názorů)
jo, empatie je hezká věc, Kukajs (Mája+Jožka+Tom) 18.2.2009 11:56
*Re: jo, empatie je hezká věc, Cimbur 18.2.2009 12:17
*Re: jo, empatie je hezká věc, Mirka 2 deti 18.2.2009 19:33
*Re: jo, empatie je hezká věc, Krucipísek 19.2.2009 0:1
**Re: jo, empatie je hezká věc, Krucipísek 19.2.2009 0:3
*Re: jo, empatie je hezká věc, Ivule 20.2.2009 16:14
**Re: jo, empatie je hezká věc, Myss 22.2.2009 23:52
Krásný příspěvek Tatramelka+3 18.2.2009 21:30
*Re: Krásný příspěvek Efka 18.2.2009 23:26
**Re: Krásný příspěvek Cimbur 19.2.2009 7:3
**Jak u nás Ivka (kluci 8 a 3 roky) 20.2.2009 18:12
Geny hrají větší roli Táňulka 21.2.2009 19:38
*Re: Geny hrají větší roli kili 22.2.2009 10:12




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.