tisk-hlavicka

Přesycenost dětí v době konzumu

20.1.2009 Jan-Michal Mleziva Rodina a škola 126 názorů

Neobdarováváme svá milovaná dítka něčím, co by se v současném stádiu vývoje naší společnosti dalo označit - viděno z jiného úhlu pohledu - danajským darem?

Před několika dny skončily Vánoce a nejznatelnější stopu zanechaly nejen v dětských duších, ale i v dětských pokojích. Vždyť splnění dětských přání (a nejen těch) ve formě nejrůznějších dárků je vesměs ústředním tématem Štědrého dne, a to ve stále hojnější míře. Nahlédněme ale na úvod do dětského pokoje. Vybral jsem pokoj tříletého chlapce. Skříňky, regály, krabice, pytle, mezery mezi jednotlivými kusy nábytku a jiné prostory jsou zaplněny, místy přímo napěchovány hračkami. Stovka plyšových zvířátek, od malilinkých kočiček až po více než metrového medvěda, stovka aut a autíček zhotovených z nejrůznějších mateiálů a na nejrůznější způsoby, desítky leporel, napodobeniny rozličných nářadí, o jejichž účelu nemá dítě většinou ani ponětí, hudební nástroje, všelijaké figurky a postavičky v rozmanitých pozicích, stavebnice různého druhu, sportovní náčiní, bezpočet sad pastelek, fixů, barev, CD přehrávač, přenosný DVD přehrávač včetně bohaté dětské mediotéky a spousta dalších a dalších předmětů vytvářejí atmosféru prostoru, jenž má chlapečkovi sloužit k obývání. Místo budí dojem přeplněného, neuspořádaného skladiště. A sem je vlastně dítě, ač si to asi nikdo nepřizná, vykazováno se všemi svými věcmi ze sféry obývané dospělými. Chlapec, stejně jako každé jiné dítě předškolního věku, se této snaze vnitřně vzpírá a dospělým pečovatelům je stále v patách, a pokud s sebou nepřináší některé ze svých věcí, bez jakýchkoli zábran promění v předmět ke hraní cokoli z věcí dospělých, což na jejich straně vzbuzuje často nevoli a hněv.

Hra je ekvivalentem práce

Proč dítě nechce pobývat ve svém pokoji a poslušně si tam hrát? Jeho přirozená touha, neuvědomovaná, směřuje jinam, k dospělým a k pozvolnému získávání většího a většího podílu na péči o vše, co je nezbytné k udržování života - samozřejmě v mezích jeho dětských možností. Dítě velmi dobře cítí, které činnosti jsou k udržení života nezbytné, a právě ty se snaží nápodobou a prostřednictvím hry naučit. (Rodiče znají jistě z vlastní zkušenosti, že v době, kdy vykonávají nějakou práci, si dítě samostatně hraje. Ale ve chvíli, kdy rodič práce zanechá a sáhne třeba po časopise či knize, začne dítě „zlobit“.) Dětskou hru můžeme proto v tomto ohledu považovat za ekvivalent práce dospělých a určitě není správné ji degradovat na pouhé neplodné hraní. Čím bohatší nabídce pracovních činností dospělých je dítě přítomno, tím pestřejší herní aktivity může rozvíjet. Technické vymoženosti a životní styl současné doby „obírají“ dítě o stále více činnostních vzorů a na druhé straně je „zavalují“ hračkami, které bez předloh ze skutečného života dospělých ztrácejí často svůj původní účel.

Dětský pokoj představuje skladiště věcí, které dítě z velké části nepotřebuje a o nichž vzhledem k jejich velkému množství nemá ani ono, ani nikdo z dospělých ucelený přehled. Přesto je třeba i v tomto skladišti udržovat čistotu a alespoň zdánlivý pořádek, což v silách malého dítěte zajisté není, a tak dítě-vlastník ponechává správu svých věcí jiným. Dětský pokoj zaplněný nepoužívanými či dokonce zapomenutými předměty, v němž dítě ani nechce pobývat samo a hrát si, slouží potom spíše jako konejšící důkaz o blahobytu našeho dítěte. Pro dítě to znamená: Tohle všechno mám, o nic se však nestarám. Do dalšího života si v sobě odnáší informaci, že hromadění věcí, aniž by nám byly nějak k užitku, je natolik důležité, že tvoří jeden z životních cílů. Z dítěte již nevyrůstá pouze „homo consumens“, ale navíc ještě „homo cumulans“.

Zabiják fantazie

Hračky, které dítě hromadí ve svém pokoji, tvoří stále důkladnější napodobeniny skutečných předmětů a zařízení. Ještě dříve, než byly zakoupeny, přitahovaly svou roztomilostí pohled dospělého a současně jej svou věrohodností přesvědčily o vhodnosti a nezbytnosti ke hraní dítěte. Jenže dítě je vybaveno úžasnou schopností fantazie a např. z obyčejného klacíku dokáže ve svých představách vytvořit nejen tucty předmětů, ale i živé bytosti. Čím dokonalejší je vyhotovení hračky, tím méně fantazie musí dítě vyvinout, a tak i jeho myšlení je méně rozvíjeno. Jednoúčelové hračky vnucují jen jeden způsob užití, čímž dítě omezují a také unavují či přímo zneklidňují, neboť je nuceno hledat mezi nimi vhodnější předmět k zamýšlené hře. „Dokonalé“ hračky tedy nejen brání rozvoji obrazotvornosti, ale mohou dokonce pro dítě představovat stresující faktor.

Taktéž samotné množství hraček může působit coby zatěžující faktor. Pro zdravý život člověka hraje významnou roli řád. Od nejútlejšího věku si dítě osvojuje pravidla, podle nichž je svět okolo něj uspořádán. Nepřiměřené množství hraček nelze přehledně uspořádat a zmatek v těchto věcech určených dítěti, který spíše narůstá, než ubývá, dítě znejišťuje. Takové dlouhodobé negativní působení na dítě zasahuje pak do jeho vývoje a může se stát jednou z příčin mnohých potíží jak ještě v dětském věku, tak i později v dospělosti. Jenže najít a zachovávat zdravou míru v množství hraček našich dětí, vždy zvolit z nabídky takovou hračku, která bude z hlediska vývoje dítěte prospěšnější, lze jen velmi obtížně. Tlaky ve společnosti působí opačným směrem, a proto potřebujeme velkou dávku síly a odvahy. Ale pokud v této úloze nejsme s to obstát my dospělí, v prvé řadě rodiče, jak pak mohou být schopné a úspěšné naše děti ve svém budoucím životě?

Když se navíc ještě zamyslíme nad nelehkými úkoly, které bude muset lidstvo v blízké době řešit, aby zachránilo svou existenci, nejeví se budoucnost našich dětí nijak růžově. Pro člověka navyklého na bezúčelné hromadění věcí, který nebyl nucen nikdy věnovat důležitou pozornost starosti o svůj majetek, bude téměř nemožné změnit svůj vztah k hmotným statkům a začít se chovat zodpovědně k životnímu prostředí. Nechceme-li tedy našim dětem připravit budoucnost plnou beznaděje a zoufalství, musíme asi urychleně zaktivizovat v sobě zodpovědnost, a to zcela promýšlenou, a zbavit se své infantilní lehkovážnosti, která je pro naše potomky přímo zhoubná.

Názory k článku (126 názorů)
Souhlasím Marta 20.1.2009 9:29
*Re: Souhlasím Petra, 2 deti 20.1.2009 11:6
**Re: Souhlasím Mortadela 20.1.2009 12:6
***Re: Souhlasím Romča 21.1.2009 20:58
***Re: Souhlasím Romča 21.1.2009 20:58
****Re: Jde to i jinak Babička (53) 23.1.2009 17:33
**Re: Souhlasím Dobra1 20.1.2009 15:38
*záleží na nás markéta, tříletá holčička 21.1.2009 15:50
**Re: záleží na nás BaBá 26.1.2009 16:41
*Re: Souhlasím Paja214 24.1.2009 13:41
Jeden darek k Vanocum Magda & 2 20.1.2009 9:39
*Re: Jeden darek k Vanocum Miri30 20.1.2009 9:48
**Re: Jeden darek k Vanocum Winky 20.1.2009 10:6
***Re: Jeden darek k Vanocum Tragika 20.1.2009 10:24
*Re: Jeden darek k Vanocum Verča (2 děti) 20.1.2009 10:27
**Re: Jeden darek k Vanocum caira (Vojta1/03,Mates11/04) 20.1.2009 12:14
***Re: Jeden darek k Vanocum marketkau 26.1.2009 11:24
**Re: Jeden darek k Vanocum Katharina 20.1.2009 13:26
***Re: Jeden darek k Vanocum Magda & 2 20.1.2009 16:49
**Re: Jeden darek k Vanocum Marketa, L+J 20.1.2009 13:29
**Re: Jeden darek k Vanocum MartinaNov (dva rošťáci 20.1.2009 14:3
***Re: Jeden darek k Vanocum Blanimour 25.1.2009 11:30
*jaký systém na ukládání hraček? Levandulka+3 21.1.2009 21:2
**Re: jaký systém na ukládání hraček? Jarma (dvě děti) 21.1.2009 22:17
on je darek a darek caira (Vojta1/03,Mates11/04) 20.1.2009 10:8
*Re: on je darek a darek kopidlno 20.1.2009 11:41
**Re: on je darek a darek Petra 20.1.2009 11:44
**Re: on je darek a darek caira (Vojta1/03,Mates11/04) 20.1.2009 12:6
éra céček Natanela 20.1.2009 10:19
*Re: množství není problém Grainne 20.1.2009 10:27
*Re: éra céček MirkaM 20.1.2009 10:30
*Re: éra céček Andy 21.1.2009 9:54
**Re: éra céček Lucka 345 22.1.2009 15:34
Souhlasím... do puntíku Jíťa 20.1.2009 10:42
*Re: Souhlasím... do puntíku Medunka_ 20.1.2009 11:57
**Re: Souhlasím... do puntíku Jíťa 20.1.2009 15:31
*Re: Souhlasím... do puntíku Verča (2 děti) 20.1.2009 12:15
Jo jo, je to tak... Zuzana + kluk04 + holka06 20.1.2009 10:42
*Re: Jo jo, je to tak... Jíťa 20.1.2009 10:46
**Re: Jo jo, je to tak... Petra 21.1.2009 16:41
***Re: Jo jo, je to tak... kreditka 21.1.2009 21:53
****Re: Jo jo, je to tak... Blanimour 25.1.2009 11:37
*Re: Jo jo, je to tak... & 20.1.2009 10:53
*Re: Jo jo, je to tak... Lucka 345 20.1.2009 12:16
**Re: Jo jo, je to tak... zuzkasim 20.1.2009 14:3
*Re: Jo jo, je to tak... Katka,kluci 6 a 10 20.1.2009 17:0
**Re: Jo jo, je to tak... Lucka 345 21.1.2009 18:12
***Re: Jo jo, je to tak... Mili+2 28.1.2009 10:17
No jo... fisperanda 20.1.2009 12:1
*Re: No jo... Apačka Lapačka 20.1.2009 12:37
**Re: No jo... Natanela 20.1.2009 12:46
***Re: No jo... Mortadela 20.1.2009 14:30
****Re: No jo... Apačka Lapačka 20.1.2009 14:41
****Re: No jo... caira (Vojta1/03,Mates11/04) 20.1.2009 15:29
*****Re: No jo... fisperanda 20.1.2009 15:31
******Re: No jo... caira (Vojta1/03,Mates11/04) 21.1.2009 13:48
*******Re: No jo... kreditka 21.1.2009 21:54
*****Re: No jo... Jaspi 20.1.2009 20:42
******Re: No jo... kreditka 20.1.2009 22:55
*******Re: No jo... Lucy-T 21.1.2009 13:43
********Re: No jo... caira (Vojta1/03,Mates11/04) 21.1.2009 13:52
*********Re: No jo... kreditka 21.1.2009 18:15
********Re: No jo... Mortadela 22.1.2009 7:10
******Re: pokusné balónky heja 27.1.2009 0:29
*****Re: No jo... kreditka 20.1.2009 22:52
******Re: No jo... Mortadela 21.1.2009 7:15
*******Re: No jo... Belatrix+A(10/09)+J(09/11) 21.1.2009 7:51
********Re: No jo... Belatrix+A(10/09)+J(09/11) 21.1.2009 9:8
*****Re: No jo... Mortadela 21.1.2009 7:14
******Re: No jo... caira (Vojta1/03,Mates11/04) 21.1.2009 13:55
*******Re: No jo... Verča (2 děti) 21.1.2009 14:11
********Re: No jo... caira (Vojta1/03,Mates11/04) 21.1.2009 14:16
********Re: No jo... Xantipa. 21.1.2009 14:19
*********Re: No jo... Lucy-T 21.1.2009 14:31
*********Re: No jo... Lucy-T 21.1.2009 14:32
**********Re: No jo... Verča (2 děti) 21.1.2009 16:27
***********Re: No jo... Xantipa. 21.1.2009 16:29
************Re: No jo... Verča (2 děti) 21.1.2009 16:52
*************Re: No jo... Xantipa. 21.1.2009 16:58
**************Re: No jo... Verča (2 děti) 21.1.2009 17:1
***************Re: No jo.... Xantipa. 21.1.2009 17:26
**********Re: No jo... kreditka 21.1.2009 21:50
**Re: No jo... Aldonie 20.1.2009 13:56
***Re: No jo... Dobra1 20.1.2009 15:49
***Re: No jo... nicol-H 21.1.2009 22:45
**Re: No jo... Aldonie 20.1.2009 13:56
***Re: No jo... & 20.1.2009 14:19
****Re: No jo... Aldonie 20.1.2009 14:54
*****Re: No jo... DENISA 20.1.2009 16:4
******Re: No jo... Aldonie 20.1.2009 16:39
*******Re: No jo... Marico 21.1.2009 9:38
********Re: No jo... Renata,kluci 7 a 2 21.1.2009 9:47
********Re: No jo... Lucy-T 21.1.2009 13:50
*Re: No jo... Marta 20.1.2009 14:3
Syn (6 r.) zacina porovnavat Pipa 20.1.2009 13:33
trefa do cerneho Ronga 20.1.2009 14:32
*Re: trefa do cerneho Jíťa 20.1.2009 15:40
**Re: trefa do cerneho Jana (Kačka 11/03+Matýsek8/05) 20.1.2009 20:57
V nasem okoli... Zawgat_Mohammed 20.1.2009 14:55
Pokoj plný hraček kreditka 20.1.2009 14:59
Opacny problem DENISA 20.1.2009 15:33
*Re: Opacny problem Dobra1 20.1.2009 16:4
**Re: Opacny problem DENISA 20.1.2009 16:21
***Re: Opacny problem Dobra1 20.1.2009 20:21
***Re: Opacny problem Dobra1 20.1.2009 20:21
****Re: Opacny problem Denisabel 20.1.2009 22:1
*****Re: Opacny problem PETULE 1 dite 20.1.2009 22:42
*****Re: Opacny problem markéta, tříletá holčička 21.1.2009 16:28
*****Re: Opacny problem markéta, tříletá holčička 21.1.2009 16:30
*****Re: Opacny problem markéta, tříletá holčička 21.1.2009 16:30
******Re: Opacny problem Denisabel 21.1.2009 21:36
co s nadbytkem dárků, sladkostí,.. Kleris 20.1.2009 15:56
*Re: co s nadbytkem dárků, sladkostí,.. pavla 2 deti 20.1.2009 17:4
Svatá pravda! vendyna (Janinka + Alenka) 20.1.2009 16:52
Naprostý souhlas Gábina, dvě děti 20.1.2009 17:38
Ještě mě něco napadlo Gábina, dvě děti 20.1.2009 17:43
*Re: Ještě mě něco napadlo 16.5Salám&Lajka14 20.1.2009 17:53
**Re: Ještě mě něco napadlo Gábina, dvě děti 20.1.2009 18:4
Přeplněný pokojíček Linda 20.1.2009 23:1
*Re: Přeplněný pokojíček dadlenka 21.1.2009 9:11
**Re: Přeplněný pokojíček Lucka 345 24.1.2009 23:6
***Re: Přeplněný pokojíček Lucka 345 24.1.2009 23:7
Nojo, je to dilema... Repulsion 21.1.2009 10:53
ale jak z toho ven? pajda 25.1.2009 11:12
ale jak z toho ven? pajda 25.1.2009 11:13
Nejen hračky, ale i zážitky Blanimour 25.1.2009 12:0




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.