tisk-hlavicka

I chytré děti někdy potřebují pomoc

27.7.2007 Jana Morsteinová Rodina a škola 51 názorů

Jaké mohou být důvody neprospěchu dítěte ve škole? Ne vždy za špatným prospěchem stojí nedostatečnost dítěte.

Některé děti, ať ze základních, nebo středních škol, nepotřebují doučit určitý předmět v tom pravém slova smyslu. Zkušený a citlivý pedagog odhalí, že jejich slabinou není ten konkrétní předmět, v němž se ve škole zhoršily nebo ve kterém průběžně „plavou“. Problémy se skrývají v několika oblastech, které se uvnitř rodiny někdy velmi těžko odhalují (a hlavně přiznávají), ale zvenčí je možné je rozkrýt a citlivě ošetřit.

Ráda bych zde nabídla příklady tří takových problémových skupin chytrých dětí, se kterými jsem se ve své praxi při doučování setkala:

1. Vysoké nároky rodičů, které dítě (nejčastěji s poruchou učení nebo LMD) svazují, snižují jeho sebevědomí po prvních neúspěších a vedou k dlouhodobým problémům. Dítě nenaplňuje představy svých rodičů a problémy se stupňují. Děti z této skupiny, se kterými jsem pracovala, odváděly při naší klidné společné práci samostatné a dobré výkony, ve škole však tento standard nenaplnily. Měly svázané ruce, zmatkovaly a jejich práce byly hodnoceny známkami od trojky do pětky. Tyto výsledky však jejich inteligentní a dobře postavené rodiče neuspokojovaly a vznikl začarovaný kruh příkazů, zákazů, domlouvání, slibů…

V této skupině je třeba konstatovat několik skutečností. V první řadě to, že se většinou jednalo o chlapce, kteří se obtížně soustředili na práci, ale na druhou stranu byli hyperaktivní. Měli však široký rozhled o oborech, které je zajímaly, a rozvinuté logické myšlení. V tomto případě rodičům doporučuji, aby se obrátili na pedagogicko-psychologickou poradnu nebo i na jiné speciální pracoviště, kde jim zkušení pracovníci mohou pomoct tyto problémy odstranit nebo alespoň utlumit. Nejdůležitější ale je, aby se rodina pokusila brát dítě takové, jaké je, pochopila jeho problémy, svůj tlak maximálně utlumila a vytvořila klidné, ale důsledné zázemí.

Jak může dlouhodobé doučování těmto dětem pomoct? Ve škole se těžko soustředí a zajímá je všechno kolem. Při doučování jsou nuceny se svým učitelem pracovat tváří v tvář na zadaných úkolech, je možné vysvětlit probíranou látku, kterou dítě v hodině nepochopilo, protože ji zkrátka nesledovalo. Můžeme se vracet, debatovat o konkrétních problémech, a když nám to prostě přestane jít, na chvilku změníme téma nebo si hrajeme se psem.

2. Druhou skupinou jsou opět děti chytré a chápavé, jejichž problémem je to, že je kolektiv z nějakého důvodu nepřijal a jsou svým spolužákům trnem v oku pro své dobré známky. Důvodem jejich špatného postavení ve třídě může být třeba tloušťka, přehnaná péče rodičů, způsob oblékání apod., což se může projevit na prospěchu.

V tomto případě „doučování“ nebývá dlouhodobé. Při těch několika málo společných sezeních zjistím, že dítě vlastně všechno umí (to ostatně odhaluji již na počátku pomocí speciálních testů) a průběžně probírané učivo dobře chápe a aplikuje v zadaných úlohách ve škole i u mne.

Jak pomáhá doučování těmto dětem? Nejde zde v pravém slova smyslu o doučování, protože za procvičováním matematických úloh se skrývá jiný cíl - posílit sebevědomí dítěte a jeho vnímání sebe samotného. Samozřejmě stejně jako v první skupině je i u těchto dětí důležité probrat problém s rodiči a pokusit se najít recept na jeho postupné odstranění.

3. Třetí skupinou jsou žáci, kteří přecházejí na vyšší stupeň školy. V těchto případech dochází k novým životním situacím pro dítě, které přechází buď na druhý stupeň základní školy, kde má najednou na každý předmět jiného učitele a nároky se zvyšují, nebo na osmileté gymnázium, kam je nutné ve většině případů dojíždět dále než na ZŠ a nároky jsou nesrovnatelné, včetně nového kolektivu (velká konkurence) a prostředí.

Význam doučování zde spočívá v tom, že děti opět posílí své sebevědomí a „nastartují se“. Pomůže jim v tom procvičování úloh či opakované vysvětlení probírané látky, cílem většinou bývá, aby žáci pochopili způsob práce v hodinách, zvykli si na vyšší tempo a začali odvádět standardní výkon.

Pro většinu dětí z této skupiny je doučování krátkodobou záležitostí, může mít ale dlouhodobý význam mj. v tom, že dítě ví, na koho se v případě potřeby může obrátit.

Všechny tyto případy předpokládají vysoký stupeň důvěry mezi rodiči a dětmi na jedné straně a doučujícím na straně druhé.

Nejslabším článkem této trojice bývají většinou, bohužel, právě rodiče dětí, a to převážně ve skupině první. Nejsou ochotni si připustit, že by jejich dítě mohlo mít problémy, které nedokážou vyřešit. Snaží se s dětmi učit, z čehož se stává výbušná směs, tečou nervy na obou stranách a výsledkem je stav ještě horší než ten původní.

V takovém případě jednoznačně doporučuji najít jinou osobu, než jsou rodiče, která by se s dítětem alespoň jedenkrát týdně učila. Neměl by to ale být student, který si doučováním přivydělává, ale zkušený pedagog, který nejen vysvětlí daný předmět, ale odhalí i nadstavbu jeho problémů a je na nich schopen dlouhodobě s dítětem pracovat.

Názory k článku (51 názorů)
Hezká teorie Grainne 27.7.2007 10:39
*Re: Hezká teorie Evik+Lea+Marek 27.7.2007 11:58
**Re: Hezká teorie JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 27.7.2007 13:51
***Re: Hezká teorie Grainne 27.7.2007 14:4
****Re: Hezká teorie JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 27.7.2007 15:16
*****Re: Hezká teorie Grainne 27.7.2007 17:14
******Re: Hezká teorie JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 27.7.2007 17:54
*******Re: Hezká teorie Grainne 27.7.2007 18:4
********Re: Hezká teorie JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 27.7.2007 18:28
*********Re: Hezká teorie Grainne 27.7.2007 18:37
*****Re: Hezká teorie - s/bez papír... Terreza 30.7.2007 6:49
****Re: Hezká teorie Lizzie 27.7.2007 15:29
****Re: známky Ifka 27.7.2007 17:51
*****Re: známky Grainne 27.7.2007 17:58
******Re: Lizzie 27.7.2007 18:4
******Re: známky Ifka 27.7.2007 18:39
*******Re: známky Grainne 27.7.2007 18:49
*******Re: známky Grainne 27.7.2007 18:52
****Re: Hezká teorie míša a kubík 30.7.2007 14:37
*Re: Hezká teorie Ifka 27.7.2007 18:3
**Re: Hezká teorie Grainne 27.7.2007 18:12
***Re: Smysl známkování Ifka 27.7.2007 18:34
****Re: Smysl známkování Grainne 27.7.2007 18:46
*****Re: Smysl známkování Ifka 27.7.2007 19:12
******Re: Smysl známkování Lída,3 kluci a holka 27.7.2007 20:33
*******Re: Smysl známkování Ifka  30.7.2007 18:6
******Re: Smysl známkování Lorina 30.7.2007 6:44
*******Re: Smysl známkování Ifka 30.7.2007 18:4
*****Re: Smysl známkování Marie 2.8.2007 0:9
******Re: Smysl známkování Ifka 3.8.2007 19:50
*******Nálepkování Lassie 3.8.2007 19:58
********Re: Nálepkování Ifka 6.8.2007 16:3
**Re: Hezká teorie Grainne 27.7.2007 18:22
**Re: Hezká teorie katyna, 18letý syn 30.7.2007 15:20
Učitelé a LMD Lizzie 27.7.2007 13:21
*Re: Učitelé a LMD Lizzie 27.7.2007 13:32
**Re: Učitelé a LMD Grainne 27.7.2007 13:46
***Re: Učitelé a LMD Lizzie 27.7.2007 14:4
***Re: Učitelé a LMD JD 27.7.2007 19:13
****Re: Učitelé a LMD JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 27.7.2007 20:23
*****Re: Učitelé a LMD janana 27.7.2007 20:38
******Re: Učitelé a LMD Grainne 27.7.2007 20:42
*****Re: Učitelé a LMD janána 27.7.2007 20:43
******Re: Učitelé a LMD JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 27.7.2007 21:8
děti s LMD Ifka  27.7.2007 18:18
*Re: děti s LMD Ifka 27.7.2007 19:19
**Takže Grainne 27.7.2007 19:43
***Re: Takže Grainne 27.7.2007 20:10
****Re: Takže Winky 27.7.2007 23:7
dotaz na autorku článku Karolina Svobodová 30.7.2007 11:54
*Re: dotaz na autorku článku Jana - autorka článku 24.3.2009 22:24




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.