Výchovné problémy některých dětí souvisejí s absencí pravidel v rodině.
V pedagogicko-psychologické poradně, jejíž návštěvu může škola doporučit, lze s rodiči pracovat na řešení potíží. Metodika vychází z behaviorální psychologie.
Nejprve je třeba rodičům pomoci pojmenovat, jaké tipy chování dítěte jim vadí - chodí pozdě domů, neuklízí své věci, zapomíná na povinnosti, odmlouvá a podobně (ač zprvu mnozí deklarují, že výchovné problémy jsou jen ve škole, doma je vše v pořádku).
Druhým krokem je jednoznačné formulování pravidel (úkoly budou hotové do pěti hodin, oblečení, hračky, knihy atd. dítě ještě tentýž večer uklidí, do školy se připraví ihned po večeři), s nimiž rodiče potomka seznámí (pravidla mohou být sepsaná a umístěná v bytě na viditelném místě). Zároveň se stanoví, jaké oblíbené činnosti po určitém počtu nedodržení pravidla bude mít dítě zakázané (večerníček, fotbal v televizi, jízda na kole, hra na počítači, sladkosti atd.). Individuálně je stanoven počet „promlčených“ porušení pravidla, na něž je dítě jen upozorněno, ale ještě nenásleduje sankce. U menších dětí je vhodné sledovat plnění pravidla a uplatňovat sankce po dnech, u starších může být měřítkem týden. Některá pravidla je možné formulovat po dohodě s učitelem, který pak dává rodičům zpětnou vazbu (v notýsku, e-mailem), například ohledně úkolů či pomůcek. V každém případě je ale takové zapojení pedagoga do rodinné výchovy záležitostí jeho dobré vůle.