tisk-hlavicka

Když prvňáčkovi dochází dech

14.5.2004 Věra Pilná Děti a my 24 názorů

Vidina nešťastného prvňáčka, který se ráno nechce hnout od domovních dveří, je asi strašákem každého rodiče.

Jak školu co nejlépe zvládat jsem se ptala PhDr. Václavy Masákové z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 2.

Co by mne mělo jako rodiče upoutat v chování dítěte?

Jako rodič své dítě znáte nejlépe, takže jistě jako první poznáte, zda je vaše dítě zvýšeně unavené, jestli někdy neočekávaně přijde ze školy a usne, jestli se mu chce do školních úkolů, nebo odmítá, pokládá hlavu a je vidět, že má ručku unavenou, prostě jestli dítě stačí zvládat požadavky školy i na úrovni domácí přípravy.

Na druhé straně si rodič musí položit otázku, zda na dítě nenaložil příliš mnoho. Je rozdíl, jestli dítě chodí do mateřské školy a je tam do pěti hodin, přitom má ale svou relaxační chvilku v poledne a večer už po dítěti doma žádnou intelektuální činnost nechcete.

Když máte prvňáčka, který je do pěti hodin v družině, pak si s ním sednete a píšete úkoly a přitom sama máte ještě další povinnosti, může vznikat problém. Dítě na školu zralé je, ale není zralé na celý tento nápor. Proto bychom, když jdeme s dítětem k zápisu a cítíme, že dítě je křehčí, měli přemýšlet, jak bude adaptace probíhat.

Pokud ho musíme nechávat v družině, tak maximálně do 15 hodin, a pak mu umožnit udělat si úkoly a nechat ho hrát si či jít ven. Měli bychom vědět, jak bude vypadat režim dne a připravit si počáteční adaptační fázi, i za cenu toho, že si nebudeme brát dovolenou během prázdnin nebo budeme čerpat jen část a po dnech si dovolenou vybereme během září, října a budeme se střídat s partnerem, aby se dítě mohlo zadaptovat. Tam je šance, že dítě školu přijme.

V případě, že problém trvá, bych se paní učitelky zeptala, jestli naše dítě prosperuje ve vztahu k jiným dětem, jestli není neklidné, unavené a eventuálně bych navštívila příslušnou pedagogicko-psychologickou poradnu. Čím dříve se příčina potvrdí, tím dříve je šance na nápravu.

Kdy bude učitel s jistotou vědět, že je problém právě s naším dítětem?

Pro rodiče prvňáčků
  • Přiznejme si, co je náš zájem, tužba či ambice a co si přeje dítě (nezahlťte v prvním roce školy dítě zájmovými kroužky a vyberte je tak, aby mělo čas i na vlastní aktivity).
  • Problém, který jako rodiče neumíme pojmenovat, můžeme rozebrat např. v pedagogicko-psychologické poradně v místě bydliště (zde se věnují nejen dítěti, ale zjistí v čem je potřeba zvýšené péče, na co se rodič má zaměřit a kde čerpat informace). Rodiče by se neměli stydět vyhledat pomoc, ve škole se předpokládá, že dítě plně rozvinuté je a lze navázat výukou, školní úspěšnost začíná daleko dříve než dítě nastoupí do samotné školy.
  • Důležitá je souhra školy a rodičů, ne „řešit problém“ a označit chybu na straně školy, učitele či žáka, ale všechny strany by si měly dát čas k adaptaci a snažit se o domluvu.
Zkušený elementarista dokáže diferencovat děti, které potřebují drobnou individuální pomoc, na kterou stačí svými vlastními silami, a kdy je potřeba povolat ještě někoho dalšího. Většina jich je natolik poctivých, že dítě na vyšetření pošlou. Není to jen kvůli tomu, jestli má dítě nějakou poruchu, ale jestli je vše v pořádku i pokud má nějakou pochybnost rodič.

Lze jednoduše říci, kdy je „problém“ na straně žáka a kdy na straně učitele?

Je možné říci, že některé typy učitelů jsou méně empatičtí a nejsou ochotní připustit, že dítě má nějakou poruchu. Bývají to často úzkostné paní učitelky, které sice tuší, o jaký problém se jedná, ale zase se bojí, že dítě nezvládá to, co ostatní (byť je to dítě, které má jakousi vadu a má tedy i právo na zvýšenou toleranci). Nejsou schopny přijmout, zvnitřnit a postavit se za to, že tohle dítě tolerují.

Určitě jsou také typy rodičů, které kladou velké nároky na školu a na dítě, protože vědí, že výkon vede v současné společnosti k úspěchu. Zapomínají ale na to, že k výkonu je potřeba nějaké osobnostní nastavení a zralost. Čím víc chci výkon po nezralém jedinci, tím je výkon nižší a nedávám mu šanci dozrát.

Nakolik je určující, jaký rodiče vyberou vzdělávací program školy pro své dítě?

Samozřejmě to roli hraje, ale opravdu primární je vztah. Vztah s paní učitelkou – a jestli paní učitelka učí podle osnov obecné nebo národní školy, není nejdůležitější. Šikovná učitelka bude všechny alternativní prvky používat v jakýchkoli typech osnov. Nešikovný, nejistý, netvořivý pedagog si prostě nebude vědět rady a bude přísný. Osoba učitele je v první třídě nezastupitelná. Pedagoga bych viděla jako laskavou autoritu, která se s dětmi dokáže smát.

Názory k článku (24 názorů)
Dítě v družině max. do 15 hod. Stáňa 14.5.2004 11:26
*Re: Dítě v družině max. do 15 hod. Mirka 14.5.2004 12:24
**Re: Dítě v družině max. do 15 hod. Tulačka(Bety 9/96+Anička 4/98) 14.5.2004 13:33
***Re: Dítě v družině max. do 15 hod. Agata 14.5.2004 15:36
*Re: Dítě v družině max. do 15 hod. Simona 16.12.2005 14:36
Jak to zvládat Líza 14.5.2004 15:40
*Re: Jak to zvládat Agata 17.5.2004 9:22
*Re: Jak to zvládat Ola, syn 12, dcera 7 18.5.2004 14:54
a a 17.5.2004 9:41
Prosím o radu - nevíte jak vyprat vodovk... Tulačka(Bety 9/96+Anička 4/98) 19.5.2004 13:21
*Re: Prosím o radu - nevíte jak vyprat ... Kostitras 4.1.2005 14:44
*Re: Prosím o radu - nevíte jak vyprat ... Katerina Samcova 2.2.2006 13:39
**Re: Prosím o radu - nevíte jak vypra... Magda7 19.4.2008 19:33
*Re: Prosím o radu - nevíte jak vyprat ... Katerina Samcova 2.2.2006 13:39
*Re: Prosím o radu - nevíte jak vyprat ... Katerina Samcova 2.2.2006 13:40
*Re: Prosím o radu - nevíte jak vyprat ... Katerina Samcova 2.2.2006 13:40
*Re: Prosím o radu - nevíte jak vyprat ... Katerina Samcova,jedno dítě 2.2.2006 13:41
Kolik úkolů? Dita mamka 16.12.2005 13:46
*Re: Kolik úkolů? Federika 16.12.2005 14:1
**Re: Kolik úkolů? Dita mamka 16.12.2005 14:32
***Re: Kolik úkolů? Federika 16.12.2005 14:49
****Re: Kolik úkolů? ZuziP 16.12.2005 15:10
*****Re: Kolik úkolů? Dita mamka 16.12.2005 16:10
****Re: Kolik úkolů? dita 16.12.2005 16:6




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.