tisk-hlavicka

Hry pro prťata 1

30.4.2004 Perdita 2 názory

Tyto hry najdou uplatnění v rodině staršího batolete i předškoláka. Potřebujete jen základní věci a většina her nevyžaduje přípravu předem.

Jsou zábavné (potvrdí i můj věčně čtyřletý puberťák) a děti se s nimi něčemu novému naučí. U některých (např. Veselý, smutný) se poučíme i my rodiče.

Hry byly vybrány, přeloženy a v nejnutnější míře upraveny z webové stránky www.bbc.co.uk, kde vůbec najdete spoustu zajímavých informací.

Ať vás i děti hry potěší, Vaše Perdita.

Už umím

  • balíček větších nepotištěných samolepek (které děti mohou přilepit na oblečení)
  • pastelky nebo fixy
  • běžné činnosti a hry

Posaďte se společně s dítětem a řekněte mu, že jste si všimla, kolik nových věcí se poslední dobou naučilo. Jmenujte některé nejprve sama, potom pobídněte dítě, aby si vybavilo další.

Měla jste opravdovou radost, když se naučil si sám oblékat bundu, vymýšlet pohádky pro mladší sestřičku, když úplně sám složil velké puzzle, když se naučil užívat nůž a vidličku. Pobavte se o jeho úspěších a požádejte ho, aby namaloval jednoduchou kresbu bundy, miminka, obrázku na puzzlích, nože a vidličky, nebo toho, co jste si vybrali, na každou samolepku. Prozatím nechejte samolepky na původní folii. Vymyslete další nové dovednosti, které dítě takřka zvládlo a namalujte pro ně obrázky.

Během dne vydávejte úkoly. Vážně už tu skládačku složíš sám? Myslíš, že se zvládneš vysvléct před koupáním úplně sám? Pomalovanou samolepkou oslavte každé zvládnutí úkolu a dovolte dítěti, aby si ji nalepilo na sebe nebo třeba do sešitku připraveného pro tento účel.

Cíl hry:

  • Samostatnost
  • Sebevědomí
  • Kreslení a práce s tužkou.

Poklad

  • krabice představující poklad
  • mapa zahrady nebo obývacího pokoje s písmene X tak, kde je první skrýš
  • prázdná láhev na vodu
  • jedna náušnice
  • pytlík čokoládových mincí
  • jiný vhodný "poklad"

Mapu schovejte pod postel dítěte. Prázdnou láhev ukryjte na místě, které je na mapě označeno písmenkem X. Náušnici zavěste pod vodovodní kohoutek. Mince schovejte na různých místech po celém pokoji. Navrhněte dítěti, že si zahrajete hru na piráty a na poklad. Předstírejte, že víte, kde je v dětské pokoji skryta truhlice. Společně s dítětem se vydejte pro poklad a nalezněte pokladnici pod postelí. Udržujte napětí při zjišťování, jak společně pokladnici otevřít.

Společně prozkoumejte mapu. Jestlipak dítě pozná, co je na mapě znázorněno? Můžete pomoci otázkami a náznaky. Pomožte mu najít místo označené X a objevte prázdnou láhev na vodu. Lámejte si nad nálezem hlavu; kdepak ti piráti asi našli vodu? Prohlédněte společně vodovodní kohoutky, dokud nenalezte něco neobvyklého - jednu náušnici. Pátrejte, kde by asi mohla být druhá náušnice.

Když vás tato nápověda přivede do jiné místnosti, dítě brzy zjistí, že jsou všude poschovávány mince a dá se do hledání. Nakonec přiznejte, že ten pirát jste byla vy!

Cíl hry:

  • řešení problémů
  • komunikace
  • fantasie

Když jsem byl malý

  • oblíbené starší fotografie
  • několik stran velikosti A4
  • vazač nebo složka A4
  • vše představivost

Společná výroba knihy od doby, kdy bylo miminkem, do současnosti. Výborná zábava na zimní večery. Prohlédněte si fotografie, jako třeba první krůčky po zahradě, první hrátky na pláži, plavání, procházka v přírodě.

Pokud můžete, dejte dohromady pět, šest nebo více fotografií ke stejnému tématu a vymyslete pro dítě pár vět tvořících jednoduchý příběh. Napište věty velkými písmeny, případně použijte počítač, na zvláštní stránky A4. Fotky umístěte pod věty. Papíry A4 se hodí, protože se prodává spousta barevných pořadačů, kam můžete společně vytvořené stránky o dítěti vložit.

Můžete dát dohromady celou "knihovnu" pořadačů. Uvidíte, že i větší dítě se bude rádo dívat na knihy o tom, jak bylo malé a …

Cíl hry:

  • Dítě se naučí rozeznávat barvy.
  • Naučí se všímat si svého okolí a rozhodovat se.
  • Obohatí si znalosti i jazykové dovednosti.

Vyrážíme na barevnou stezku

Barevný vzorek:

např. modré tričko, zelená košile nebo ústřižek jedné barvy z časopisu

S dítětem se dohodněte, že budete hledat věci, které mají stejnou barvu jako váš vzorek

Skvělá zábava pro malé děti, které se právě učí rozeznávat barvy. Nejprve si zvolte barevný vzorek, který si s sebou vezmete na procházku. U malinkých dětí to může být jejich modré tričko či zelené ponožky, co mají právě na sobě. Můžete také vystřihnout kousek jednobarevného papíru ze starého časopisu nebo katalogu - dobrým materiálem je reklama. Připravte dítě ještě, než vyrazíte. Řekněte mu, že má najít na procházce věci stejné barvy jako zvolený vzorek (vyhněte se raději neobvyklým barvám!). Popovídejte si o tom, co objevíte. Můžete třeba vzít kousek nalezeného předmětu dané barvy s sebou domů, ale nenechte dítě trhat květiny nebo sbírat odpadky. Se staršími dětmi může hra pokračovat doma. Mohou namalovat obrázek věcí, které našly, co barevně nesedělo a co bylo barevně velmi podobné. Mohly by také nalepit své barevné nálezy do sešitu na upamatování. Procházku můžete samozřejmě opakovat s různými barvami.

Cíl hry:

  • Tato činnost dítěti pomůže naučit se rozeznávat barvy.
  • Naučí se všímat si svého okolí a rozhodovat se.
  • Prohloubí si své znalosti i jazykové dovednosti.

Děkuji

  • několik oblíbených hraček
  • pár věcí ze spíže
  • stůl
  • nákupní taška
  • peněženka
  • krabička s padesátihalířovými mincemi
  • list A4, fixy, samolepky nebo pastelky
  • obálka, do níž by se list vešel (můžete ji vyrobit)

Otevřete si obchod. Váš syn nebo dcera může jít s hračkami nakupovat. Můžete si hrát společně s dítětem a střídat se v roli prodavače a nakupujícího. Máte-.li starší dítě, můžete na zboží nalepit samolepky s nápisy 50h nebo 1 koruna; ze začátku by měly být ceny srozumitelné. Požádejte "zákazníka", aby vám zaplatil za kupované položky a schválně přehrávejte zdvořilé "prosím" a "děkuji".

Při společném úklidu a jiných činnostech si povídejte s tom, kdy si lidé děkují. Vzpomeňte si na někoho, komu může dítě poděkovat; učitelce ve školce, babičce, tatínkovi, kamarádovi. Pomožte dítěti vytvořit pro ně barevnou kartičku s nápisem Děkuji. Dovnitř napíšete, za co děkujete, přičemž použijete vlastní slova dítěte.

Cíl hry:

  • citlivosti k ostatním lidem
  • slušnému chování

Třídění

  • "sbírka" několik předmětů
  • provázek/bavlnka
  • nůžky vhodné pro dítě

Dejte dítěti několik předmětů (např. ovoce) ze své "sbírky" a požádejte je, aby se na ně pozorně podívalo. Požádejte ho, ať vymyslí dva způsob, jak předměty roztřídit a vysvětlí třídící pravidla. Mohou vymyslet pravidla jako žluté a modré ovoce, lesklé, tvrdé apod. Pomožte mu udělat dva kroužky s provázkem, aby do nich roztříděné ovoce vložilo. Vezměte ostatní připravené předměty a požádejte dítě, aby je roztřídilo podle stejných pravidel. Zamyslete se společně, zda je možné najít ještě jiný způsob třídění: "tohle jsou…." a "tyhle nejsou…. Například: "tyhle jsou zelené" a "tyhle nejsou zelené".

Cíl hry:

  • Dítě se učí všímat si podobností a rozdílů a třídit předměty.
  • Popis třídění předmětů je příležitostí k rozvíjení řeči.
  • Povzbuzuje samostatnost dítěte při volbě vlastních kritérií, podle nichž bude třídit.

Názory k článku (2 názorů)
bbc Adéla Boučková, dvojčata 30.4.2004 17:43
*Re: bbc perdita 1.5.2004 8:34




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.