tisk-hlavicka

Co je to ideální výchova - díl třetí

19.7.2002 Podle zahraničních zdrojů Zuzana Dostálová, USA, Texas 2 názory

Zeptáte-li se odborniků, co nemají rodiče při výchově za žádnou cenu porušovat, dostane se vám překvapivě jednotné odpovědi. Podle ní tvoří základy efektivni výchovy tři hlavní strategie.

Tri nejdulezitejsi pravidla efektivni vychovy


POZORNOST A "DRAHOCENNY CAS"

Bez pozitivniho vztahu k diteti je veskere vychovne usili naprosto zbytecne. Vztahem se rozumi s ditetem hovorit, se zajmem mu naslouchat a projevovat mu svou naklonost a to predevsim fysicky. Jako drahocenny cas jsou oznacovany momenty, kdy diteti venujeme naprosto nicim nerusenou pozornost. Postaci jedna, dve minuty.

Zda se vam to malo? Zkuste se podivat na hodinky a zjistite,

jak dlouho nekolikamainutova nicim nerusena pozornost vlastne trva.

Mnoho takovych momentu behem celeho dne je pro dite a harmonii rodiny

prinosnejsi, nez pouze jednou denne treba i cela hodina vasi plne pozornosti.

RODINNA PRAVIDLA A "OKAMZITE ZAKROCENI"

Rodiny by si mely stanovit nekolik malo pravidel, ktera by platila pro vsechny cleny, jako napriklad: Jime jedine u stolu. Nebo: Netluceme se a nekricime na sebe - a to plati i pro sourozence mezi sebou. Rozhodujici je: jestlize bude nektere z techto pravidel poruseno, musi rodice OKAMZITE zakrocit a trvat na stanovene domluve. Jedine tak se deti nauci chapat zavaznost techto pravidel.

JASNE POKYNY A "PRIME DUSLEDKY"

Mnoho rodinnych konfliktu je dusledkem spatne komunikace. Rodice davaji nejasne pokyny jen mezi reci, deti nevedi, co se od nich ocekava. Jestlize rodice neco od deti chteji, musi nejprve ziskat jejich plnou pozornost, presne rici, co pozaduji, detem nechat urcity cas na splneni pozadavku - a za splneni je i pochvalit. Jestlize se dite zdraha splnit, co se od nej ceka, maji nastoupit "prime dusledky". Priklad: deti se nahlas hadaji o to, ktery program budou v televizi sledovat a tak bude televize bez debat a rozcilovani a vyhruzek na deset minut vypnuta. To je primy dusledek jejich nevhodneho chovani. Nebo: syn si odmita nasadit cyklistickou helmu a tak mu rodice bez vyhruzek a dohadu kolo na pul hodiny odeberou. Dulezite ale je: rodice, kteri vi, ze nebudou schopni zadne prime dusledky uplatnit, se nemaji o problemovem chovani vubec zminovat. Vyhrozovani, dohadovani a rozcilovani bez dusledku vede pouze k hadce.

Nejcastejsi vychovne chyby


Nemistna odmena

Jestlize rodic prideli diteti sladkost nebo hracku, aby konecne odvedl jeho pozornost od nezadouciho chovani, dosahne pravdepodobne okamzite sveho cile, ale dlouhodobe tim nezadouci chovani posili, to znamena, ze se bude casteji opakovat. Samozrejme, kdyz dite na sklidneni cekaji bonbony. Stejne tak i nekonecne hubovani ma na nezadouci chovani posilujici efekt.

Eskalace a natlak

Pokud dite svuj natlak eskaluje, stale hlasiteji a hystericteji se domaha bombonu pred obedem napriklad, a nakonec je preci jen ziska, je odmeneno za svou hysterii. Uci se taksvuj natlak eskalovat. Podobnou lekci si ale odnasi ze stejneho chovani svych rodicu, uci se, ze sveho cile dosahuji lide jen krikem, vztekem a hysterickymi scenami.

Prehlizeni dobreho chovani ditete

Nektere deti z toho zkratka nic nemaji, kdyz se pekne chovaji. A naopak, pokud neco opomenou, venuje se tomu mnohem vetsi pozornost, nez jejich dobremu chovani, ktere se u nich ocekava jako samozrejmost. Deti tak casem pochopi, ze jedine spatnym chovanim na sebe upoutaji zadouci pozornost.

Neefektivni vedeni ditete

Zda jsou deti poslusne, ci nikoli, zavisi di znacne miry i na tom, jakym zpusobem je jejich rodice vedou. Nejcastejsi problemy jsou tyto:

  • prilis pokynu najednou, takze dite ziska dojem, ze stejne neni schopne vse splnit
  • pretizeni. Je treba zvazit, zda to, co od ditete pozadujeme, odpovida jeho veku a schopnostem
  • pokyny v nespravnou dobu. Dite sleduje film a matka ho jen tak mimochodem o neco pozada, hadka je tim naprogramovana, protoze dite pokyn pravdepodobne ani nevzalo na vedomi, natoz aby ho slo uprostred sledovani sveho oblibeneho poradu vykonat. Pokud se jedna o pomoc v domacnosti, je u starsich deti vhodnejsi jasne vymezit dlouhodobe ukoly a nechat na ditetei, kdy si pro jejich vykonani vycleni cas.
  • nepresne pokyny. Deti skutecne v nekterych pripadech nedokazi pochopit, co presne se od nich zada. Pokyny "Sed poradne", "Chovej se slusne" , "Nebut protivny" jsou prilis nekonkretni. Cim presneji definujeme, co chceme, tim vetsi je sance, ze se to take stane.

Neefektivni trestani ditete

  • pokud se trestem pouze vyhrozuje, ale nikdy se k nemu nepristoupi, muze to nejaky cas i pusobit. Deti se ale rychle nauci, ze je mozne takove vyhrozovani ignorovat, protoze k trestu stejne nikdy nedojde.
  • trest je udelovan v zlosti, rodice ztraci kontrolu.
  • nedusledne trestani, jednou ano, jindy ne. To detem naprosto znemozni odhadnout, co se od nich doopravdy zada. Zrovnatak pokud se matka a otec v pristupu zasadne lisi, jeden pozaduje to a jiny ono, jeden je dusledny a druhy nikoli, dite je naprosto zmatene.

Nevhodne vyroky o diteti

Ponizujici vyroky jako "Ty jsi ale hlupak!" pouze snizuji sebehodnoceni ditete, vyvolavaji zlost a pocit zmarneni. Rodice by meli byt vzdy zamereni na regulaci CHOVANI ditete a nemeli by nikdy napadat jeho OSOBNOST.

Vybrano z dubnoveho cisla nemeckeho casopisu Geo

Názory k článku (2 názorů)
Cestičky života Sandra ,3 děti 20.7.2002 8:56
i rodič je jen člověk Klára, 2 raubíři 20.7.2002 20:22




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.