tisk-hlavicka

Náš oblíbený recept

18.4.2001 Kateřina Chrobáková, Montreal, Kanada 4 názory

Zatímco na svoje profesionální povolání se připravujeme roky a roky, na povoláni mámy a táty žádná universita není.

Dobre, vystacime si se selskym rozumem, neco jsem si prinesla ja ze sveho detstvi (to co fungovalo a co se naopak nepovedlo) a podobne zkusenosti ma manzel, takze to jen dat dohromady..... Jenze drive nebo pozdeji nastanou situace, kdy je opravdu tezke najit spravne reseni, a clovek hleda radu u nekoho zkusenejsiho. Nam byla pred lety doporucena knizka ZACHRANNE LANO od JAMESE STENSONA. Od te doby jsem ji listovala mnohokrat a povazuji ji za nejlepsi recept na vychovu deti.

Zaujaly me hned tri hlavni myslenky v uvodu knizky (ja jinak uvody casto preskakuji).

  1. Mame jen jednu sanci, jen jedinou, vychovat nase deti dobre. A NIC v nasem zivote neni dulezitejsi!
  2. Vypada to, ze pri vychove deti plati ekonomicky zakon - "Zaplat ted a nebo zaplat pozdeji". A casto plati, ze "zaplat pozdeji" je totez jako "zaplat mnohem vice". Jestlize tedy budeme ignorovat problem u maleho ditete, mame sanci, ze se z toho za nejaky cas stane problem mnohem vetsi, ktery uz bude treba resit.
  3. Deti si osvojuji zvyky a postoje neustale, at uz si toho jako rodice jsme vedomi a nebo ne, at uz jsou to zvyky cilene nebo ne. Klicova otazka tedy je - jake jsou to zvyky a postoje, ktere se deti uci v nasi rodine?

Autor definuje charakter jako "celkovy souhrn vsech dobrych zvyku formovanych v mysli a vuli mladeho cloveka" a uvadi, jak charakter formovat:

  1. Prikladem. Deti napodobuji to, co vidi u rodicu a ostanich lidi, kteri jsou jim vzory.
  2. Vedenim. Co jsou deti vedene delat rodici a jinymi autoritami.
  3. Slovem. Vysvetleni, ktere doprovazi to, coho jsou svedky, a nebo to, k cemu jsou vedene.

Jestlize chceme dosahnout pozitivniho vysledku, musime zacit v uvedenem poradi - svym prikladem, pak musime byt dusledni ve vedeni ditete a nesmi chybet vysvetleni PROC je to spravne a nutne. A ani jedna z uvedenych slozek nesmi chybet. Urcite vsichni vime, ze samotne vysvetlovani k nicemu nevede, jestlize dite nevidi nas priklad, a ze dokonce i priklad a vysvetleni je malo, kdyz chybi caste upominani a povzbuzovani. Do daneho schematu si muzete dosadit cokoliv - od cisteni zubu a zakusku po jidle az po pristup ke vzdelani a uctu k ostatnim lidem. Mimochodem, povzbuzovani a uprimnou chvalu

nemuzeme podcenovat - pro kazde dite je dulezite casto slyset: "Ja vim, ze to dokazes...", "Nevzdavej to, zkus to jeste jednou...", "Jsi sikovnejsi, nez si myslis..." a hlavne "Jsem na tebe hrdy!".

Uspesne rodicovstvi predpoklada jednotu, partnerstvi a maximalni podporu jeden druheho. Postoj ditete k matce odrazi postoj otce k matce a naopak.

Jestlize tedy dam sveho muze na prvni misto, budou deti nepodobovat muj postoj a budou se k svemu otci chovat s laskou a uctou. Kdyz dite uslysi, jak tatinek chvali maminku, bude si samo vice vazit maminciny prace. Dokonce to jde jeste dal. Podle otce a podle vztahu matky s otcem si dcera bude formovat svoji predstavu budouciho manzela.

Autor rika, ze rodice by nikdy nemeli rozhodovat proti sobe. Vzpominam si, ze jsem jednou v cekarne u lekare listovala "moudrym" casopisem a nasla jsem tam doporuceni, aby jeden z rodicu byl prisny a druhy naopak shovivavy.

Tatinek neco nedovoli, dite si muze byt jiste, ze maminka rekne ANO. Kdyz se nad tim ale zamyslime, dava to diteti falesny signal - tatinek a maminka maji odlisne hodnoty a tak si tedy vyberu to, co je pro mne snazsi.

Autor mluvi i moc pekne o rodicich, kteri vychovavaji deti sami. Rika, jak je pro maminku - vdovu dulezite rici: "Tvuj tatinek by si pral, aby...", "Tvuj tatinek by byl na tebe hrdy..." , takze dite bude mit alespon pocit pritomnosti sveho otce.

Jedna kapitola je venovana lhani. "Lhani a plac jsou dve zakladni obrany ditete proti moci dospelych".Libil se mi zpusob, jak resit situaci, kdyz dite pristihneme pri lzi:"Jdi do sveho pokoje, pockej tam par minut, a premyslej o tom, co jsi rekl. A pak mi to zkus rici znovu, jak to bylo doopravdy. A ja budu vedet, ze mluvis pravdu, protoze ti VERIM." A dite pak dostane miniaturni a nebo vubec zadny trest, je mu odpusteno a je pochvaleno za to, ze mluvi pravdu. My jsme meli problemy s prostrednim synem. Jednak prochazel obdobim, kdy dite tezko rozlisi lez od polopravdy a fantazie a jednak je hrozny divoch a ma na svedomi dost rozbitych veci. Takze timto zpusobem se naucil, ze za pravdu se netresta, a ze na pravde mamince zalezi vice nez na rozbite lampe. Svym zpusobem jsem si na sebe usila bic, protoze ted pri kazdem nestesti Matysek pribehne a vola:" Maminko, ja jsem vrazil do toho a toho, ale hned jsem se priznal, to je dobre, vid?" A kdyz vidim jeho radost, misto trestu z toho zbude jen dalsi domluva na tema "doma nebehame a neskacene". Je to ale myslim mala dan za to, ze mohu svym detem verit. A pochopitele musim vzdy mluvit pravdu i ja, takze zadne plane sliby, ktere nejdou dodrzet!

Jako klicove lekce pro male deti autor uvadi tyto dve - respektovat rodice a jejich autoritu a respektovat prava ostatnich. A dale rika, ze strategii pri vychove neni ziskat kontrolu nad ditetem, ale formovat u nej cely zivot trvajici "sebekontrolu".

Libilo se mi take pravidlo: "Relativni vzacnost dela cokoliv vice hodnotnym" Plati to tedy nejen o zlate a starych mincich, ale i o sladkostech, darcich, televizi, kapesnem.....

Nemohu tady psat o cele knize, i kdyz kazda kapitola by stala alespon za zminku.

Vypraveni ukoncim uklidnenim pro rodice malych deti. James Stenson rika, ze nejtezsi a zaroven nejdulezitejsi obdobi je mezi druhym a patym rokem ditete.

Kdyz se vam podari zabudovat u ditete dobre navyky pred jeho sestymi narozeninami, mate NAPUL VYHRANO!!

A jak ziskat klid po hektickem dni? Vejdete vecer po spickach do detskeho pokoje, postujte na postylkami a dlouho se jen DIVEJTE...

A na uplny zaver uvadim nektera autorem doporucena pravidla. Pochopitelne to neni vycerpavajici seznam, ale kdybychom nase deti (a i sebe) naucili jen to.....!


A. Respektujeme prava ostatnich


  1. Zadne nadavky a zadne "shazovani" druhych.
  2. Nepouzivame neslusna slova.
  3. Rikame:"Prosim", "Dekuji", "Promin" a "Mas moje slovo"
  4. Neprerusujeme nikoho, kdyz mluvi (at uz je to primo nebo dotycny telefonuje). Je-li to nalehave, musime rici:" S dovolenim, promin".
  5. Neodmlouvame.
  6. Nedelame plane sliby. Kdyz uz neco bezmyslenkovite slibime, musime se snazit to dodret.
  7. Snazime se dodrzet terminy a schuzky, jsou pro nas zavazne.
  8. Respektujeme soukromi ostatnich. Klepeme na zavrene dvere a zadame o dovoleni, nez si neco pujcime.
  9. Nehasterime se u spolecneho stolu.
  10. Nepomlouvame a nemluvime spatne o ostatnich v jejich nepritomnosti.
  11. Nestrkame nos do cizich veci.
  12. Slusne zdravime.
  13. Hostum davame to nejlepsi.
  14. Jestlize nekomu ublizime, omluvime se, i kdyz by to bylo nechtene. Pravo a
  15. Laska ma prednost pred vlastni hrdosti.
  16. Kdyz se nekdo omluvi nam, prijmeme to.


B. Vsichni prispivame k vytvoreni hezkeho domova


  1. Prezouvame se. Kdyz nechtene udelame neporadek, uklidime to po sobe.
  2. Nevracime se domu s autem, ve kterem je mene nez ctvrtina benzinu v nadrzi.
  3. Nebouchme dvermi. Kdyz se nam to uz stane, rekneme "promin".
  4. Behani, micove hry a povykovani patri ven.
  5. Nevolame na sebe z jednoho pokoje do druheho. Radeji udelame tech par kroku.
  6. V loznicich se neji a nepije.
  7. Neprejidame se. Nejime mezi jednotlivymi jidly.
  8. Uklizime si svoje obleceni. Kazdy kus obleceni je na jednom ze tri mist - na nas, ve skrini nebo v kosi na spinave pradlo.
  9. Jestli jsme dost stari, steleme si sami.
  10. Hracky a naradi, ktere prave nepouzivame, jsou na svych mistech.
  11. Uklizime si po sobe spinave nadobi.
  12. Kdyz si neco pujcime, vratime to na misto. Jestlize jsme to poskodili nebo ztratili, nahradime to.
  13. Snazime se co nejlepe plnit svoje povinnosti.
  14. Vsichni mohou mit napady a pripominky, ale jen rodice delaji konecne rozhodnuti v dulezitych otazkach.
  15. Nezalezi nam tolik na "stoptrocentnim vysledku" jako na "stoprocentnim snazeni".


C. Informujeme se navzajem


  1. Pred odchodem rikame:"Kde", "S kym", "Kdy se vratime".
  2. Kdyz se zpozdime, zavolame.
  3. Pro vetsi akce zadame o dovoleni alespon den predem.
  4. Ze skoly chodime rovnou domu, jinak musime pozadat o dovoleni predem.
  5. Nove kamarady pozveme domu a predstavime je rodicum.
  6. Vracime se domu v rozumnou hodinu (na ktere jsme se predem dohodli).
  7. Telefonni vzkazy zaznamenavame inteligentne - kdo a kdy volal, jeho telefonni cislo a samotny vzkaz.
  8. Obecne plati - snazime se navzajem se vyvarovat "neprijemnych prekvapeni".

Názory k článku (4 názorů)
Hezké, hezké... Kateřina (Markétka 3,5 roku) 18.4.2001 13:52
*Re: Hezké, hezké... Lucka, 20, bezdětná 19.4.2001 8:0
*Katerina Katerine Katerina 19.4.2001 14:43
**Re: Katerina Katerine Kateřina (Markétka 3,5 roku) 20.4.2001 9:27




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.