Práce na pozemku je hnusná, školní výlet do Babiččina údolí trapný a kluci ve třídě pitomí. Holky se tváří jako kamarádky, za zády jí ale závistivě pomlouvají.
Učitelé jsou z většiny nesnesitelní, ujde snad jen ten nový mladý matikář. Život zkrátka není med. A už vůbec ne pro učitele, který má ve třídě komtesu.
Okolo Sabiny se shromáždil hlouček jejích nejvěrnějších kamarádek. Sabina vyndává z tašky zrcátko a na odiv svému okolí kontroluje lehce třpytivý make-up. Adresné připomínky spolužáků ignoruje – vůbec ji nezajímají. Jejímu Tomášovi nesahají ani ke kotníkům. Snad pro ni přijede po vyučování na motorce. A když ne Tomáš, tak určitě táta novým autem. Hlavně že v tom hrozném počasí nebude muset jít domů pěšky. Na oběd do školní jídelny asi také nepůjde, raději si na něco zajde do pizzerie.
Sabina z úvodního příběhu je typem dívky, pro kterou je vlastní zevnějšek – většinou extravagantní – a přitažlivost hlavním cílem snažení.
Smíte mě milovat
Kamarádky zpravidla potřebuje k tomu, aby ji bezvýhradně obdivovaly, poslouchaly a ujišťovaly o jejích přednostech. Vybírá si často ty méně pohledné, nad nimiž může o to více vyniknout. Při volbě přátel jsou materiální a prestižní hlediska důležitější než osobnostní vlastnosti. Proto bývají tato kamarádství povrchní a krátkodobá, často se rozcházejí.
Oblíbenost v širším třídním kolektivu je většinou malá. Spolužákům imponuje spíše přátelské chování, otevřenost a spontánnost než tendence k vyvyšování se. Vrstevníci opačného pohlaví jsou dívkami „komtesami“ aktivně odmítáni pro svou zdánlivou dětinskost, naivitu či hrubost. Obdiv dívek získávají starší chlapci, stavějící na odiv svou sílu a odvahu a oceňující jejich půvab a šarm. Dívka se pak často před svými oddanými kamarádkami chlubí nejrůznějšími zážitky, z nichž většina je zveličena či jinak fantazijně zpracována.
Vůči učitelům se dívky staví zpravidla do opozice, své názory konfrontují i za cenu možných konfliktů. Odlišný bývá postoj vůči učitelkám-ženám a učitelům-mužům. Příslušnice ženského pohlaví provokují svou atraktivitou, ležérností a ignorancí. Vůči učitelům-mužům se chovají zpravidla koketně. Rizikem pak může být následné fantazijní zpracování zcela normálních postojů učitele. Ze své praxe znám i případ falešného obvinění ze sexuálních aktivit. Motivem může být snaha soustředit na sebe pozornost, přání vyniknout, ale i pomstychtivost za neopětované platonické emoce.
Tíha zlaté klece
Zcela specifický je vztah těchto dívek k některým školním předmětům či činnostem – rády manifestují tendenci příliš se nenamáhat a nevyvíjet nadměrné úsilí při aktivitách praktického charakteru (např. při práci na školním pozemku, v dílnách apod.). Svou pozornost naopak upínají tam, kde mohou uplatnit tělesné přednosti i určitý exhibicionismus (tanec, dramatická výchova, aerobic).
Ve skupině vrstevníků rády demonstrují sociální postavení své rodiny. Často se jedná o rodinné prostředí typu „zlatá klec“, kde materiální hodnoty a společenská prestiž jsou vysoce hodnoceny. Dívkám se vštěpuje, „kdo jsou“ a jakou společenskou roli jejich rodiče v okolním světě zaujímají. Vzbuzují často zdání, že „mají všecko“, od značkového oblečení přes nákladné zájmové činnosti až po exotické prázdninové pobyty.
Důraz některých rodičů na vnější úspěšnost ale může vést k neadekvátnímu tlaku na dítě v oblasti jeho výkonů – volba atraktivního studijního oboru na střední škole, na který dítě nemá schopnosti, či volba časově i finančně nákladné atraktivní zájmové činnosti. Z poradenské praxe znám případ dívky, které rodiče vybrali sportovní činnost, za kterou ji denně dováželi autem do vzdáleného města. I přes zjevně malý talent a citlivé upozornění trenérky o nevhodnosti vybraného sportu ve svém úsilí nepolevili. Zároveň na dívce požadovali výborný školní prospěch. Vzhledem ke kvalitním rozumovým schopnostem dívka prospěchové požadavky rodičů plnila. Důvodem návštěvy u psychologa bylo skryté agresivní chování vůči spolužákům, které se projevovalo různými formami intrik, pomluv a vydíráním.
Generační štafeta
Kde hledat příčiny tohoto chování? Souvisí velmi úzce s hierarchií hodnot v původní rodině a jejich vlastní zralostí, resp. nezralostí. Některé dívky s vrozeným šarmem a pohledností již od útlého dětství vzbuzovaly sympatie a pozornost okolí. Snadno si pak zvykají na to, že se druhým líbí, že jsou roztomilé, obdivované, milované, aniž by je to stálo nějaké větší úsilí. To způsobí, že se začnou postupně spoléhat na své vnější přednosti, které nadměrně zdůrazňují. Oslavná, zbožňující výchova pak výsledný výchovný efekt podtrhuje a posiluje sebestředné (egocentrické) případně až sobecké (egoistické) zájmy.
Některé dívky stavějící na odiv svůj vzhled či materiální hodnoty rodiny se identifikují s hodnotami svých rodičů a chovají se na principu nápodoby tak, jak to u svých rodičů viděly. Jedná se především o rodiny, které se příliš odlišují od toho, co je obecně běžné. Dívky se doma učí postojům a způsobům chování, jež platí v rodině, ale mimo rodinu mohou být odmítány. Nezřídka se rodiče až přepjatě snaží, aby dítě dosáhlo těch hodnot, které sami pokládají za důležité a významné z hlediska životního úspěchu – moc, sláva, oslňující výkony.
Existují i dívky, které v neschopnosti nalézt vlastní identitu přebírají vnucované či nabízející se laciné role. Jejich celková nespokojenost se sebou samými způsobuje, že neustále hledají nové podmínky, změny a kompenzují jimi vlastní pocity nedostačivosti.
Jaký volit výchovný přístup ke „komtesám“
|
Autorka je ředitelkou pedagogicko-psychologické poradny v Mělníku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.