Porouchaný výrobek je v mnoha případech možné reklamovat. Ne vždy je ale zřejmé „Kam s ním?“.
Aktérů připadá do úvahy hned několik. Kdy reklamovat u prodávajícího a kdy zase v servisu či přímo u výrobce?
„Základní pravidlo zní: Reklamujte tam, kde jste zboží koupili“, radí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodává: „Spotřebitel uzavírá smlouvu s prodejcem, je proto logické, že vůči němu bude také uplatňovat své nároky, například právě při reklamaci“. Jiná situace by mohla nastat v případě, že prodávající výslovně označí jinou osobu k provádění oprav, typicky autorizovaný servis. Na tuto okolnost má prodejce povinnost upozornit, například v potvrzení o povinnostech z plynoucích z dodání vadného zboží. „Jestliže prodejce označí servis k provedení opravy, obracejte se přímo na něj. To ovšem platí, zdůrazňuji, pouze pro opravy. Požadujete-li jiný způsob vyřízení reklamace, například dodáním nové věci, pak se obraťte opět na prodejce“, vysvětluje ředitelka dTestu.
Pro úplnost připomínáme, že reklamaci je možné uplatnit po celou provozní dobu prodejce a také v jeho sídle nebo místě podnikání.
„Má-li prodejce více provozoven, je možné se s reklamací obrátit na kteroukoliv z nich za předpokladu, že v ní přijetí reklamace je možné s ohledem na sortiment nabízeného zboží. Pokud tedy podnikatel provozuje hračkárnu a dále obchod s elektronikou, v hračkárně raději porouchanou pračku nereklamujte,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Naopak stejně vyhlížející obchod, nemusí být při reklamaci zárukou úspěchu. Může se totiž jednat o takzvanou franchizu. Obchody pod stejnou značkou tak nutně nemusí mít stejného provozovatele“.
Spotřebitel zpravidla není s výrobcem v žádném smluvním vztahu. V některých případech se přesto vyplatí jej oslovit. „Když zakoupíte zboží s nadstandardní zárukou – třeba pračku s 10letou zárukou na motor, pak se často jedná o závazek, který na sebe dobrovolně převzal právě výrobce. V obdobných případech proto svoje práva uplatňujte právě u něj,“ sděluje ředitelka dTestu. Rovněž se nabízí pokusit se výrobce oslovit v situacích, kdy s výrobkem nepochodíte u prodejce. Výrobce sice není povinen se takovou reklamací zabývat, v zájmu budování pozitivního image vám však může (ale nemusí) vyhovět.
Při nákupu použitého zboží z bazaru, či jiného podnikatele se postup prakticky neliší. Zádrhel může nastat při nákupu od jiné fyzické osoby, například prostřednictvím různých bazarových portálů, či stále častěji na sociálních sítích. V těchto případech vám sice prodávající může nabídnout svůj původní doklad o koupi, nicméně s původním prodejcem není kupující již použitého zboží opět není v žádném právním vztahu. V praxi původní prodejci většinou nečiní při takové reklamaci potíže. Správně byste však měli reklamaci uplatnit u prodejce, od něhož jste zboží zakoupili. Situaci lze řešit také postoupením práv z vadného plnění, kdy se nový kupující fakticky dostane vůči prodejci do postavení původního kupujícího. Vzor postoupení naleznete na https://www.dtest.cz/clanek-3286/postoupeni-prav-z-vadneho-plneni.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.