tisk-hlavicka

Několik čísel ze zprávy o českém školství

26.1.2023 EDUin

Na konci školního roku vydala Česká školní inspekce svou tradiční, obsáhlou výroční zprávu za školní rok 2021/22.

Vybíráme z nich více či méně náhodně několik zajímavých zjištění, která se týkají předškolního a základního vzdělávání.

  • 9,1 % je podíl dětí mladších tří let, které navštěvují mateřské školy, předloni to bylo 11,8 %.
  • Do mateřských škol chodilo 95,5 % pěti- a šestiletých dětí, o rok dříve to bylo 94,2 %. Individuálně se vzdělávalo 2,4 % předškoláků.
  • 17 let byla průměrná délka pedagogické praxe učitelů a učitelek na hodnocených školách, na hodnocené škole v průměru působili 10 let.
  • 17,5 % šestiletých dětí se vzdělávalo v mateřských školách, o rok dříve to bylo 18,6 %
  • Ve 39 % (vloni 40,7 %) byla příčinou odkladu celková nezralost dítěte a ve 23,4 % (vloni 21,4 %) logopedické vady a poruchy. Poměrně časté jsou i grafomotorické poruchy (9 %).
  • O pětinu se od školního roku 2013/2014 zvýšil počet tříd (z 42334 na 50050 tříd), počet žáků na 1. stupni se již snižuje.
  • 14 % je podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, v posledních třech letech je stabilní.
  • 2x vyšší než před pěti lety je podíl žáků s diagnostikovaným sociálním znevýhodněním. Ve školním roce 2017/2018 se jich v základních školách vzdělávalo 8 732, ve školním roce 2021/2022 již 17 507.
  • Pouze 0,2 % je podíl nadaných a mimořádně nadaných dětí vykazovaný školami, ČŠI jej hodnotí jako minimální.
  • Pětina ředitelů základních škol je ve věku od 61 do 70 let. Nejpočetnější věkovou skupinou jsou ředitelé ve věku 51–60 let (necelých 46 %).
  • 57 % učitelů informační a komunikační technologie je neaprobovaná. Dalšími obory, které jsou nejčastěji vyučovány neaprobovaně, jsou výtvarná výchova (56,6 %) a cizí jazyk (56,3 %).
  • 45,7 % učitelů má pedagogickou praxi delší než 20 let, praxi do pěti let má za sebou necelá pětina učitelů.
  • U 8 % hospitovaných hodin na 1. stupni převažovala podle inspektorů aktivita učitele, na 2. stupni se jedná již o 21 % hodin.
  • V 86 % hospitovaných hodinách žáci plnili stejné typy úkolů nebo příkladů, individualizace a diferenciace výuky byla častější na 1. stupni.
  • Jen 13,2 % ředitelů navštívených škol věnuje tématu individualizace a diferenciace pozornost v rámci svého dalšího vzdělávání.

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.