Dá se odhadnout, že žáci během roku pandemie ztratili ekvivalent zhruba 3 měsíců učení.
Organizace PAQ Research a Kalibro jako první změřily možný dopad pandemie na výsledky žáků. Podle výsledku testů v českém jazyce a matematice provedených v roce 2020 a 2021 v 5. třídách se dá odhadnout, že žáci během roku pandemie ztratili ekvivalent zhruba 3 měsíců učení. Ztráta byla po otevření škol na jaře 2021 podstatná, ačkoliv se nepotvrzují pesimistická zjištění ze zahraničí ze začátku pandemie, která ukazovala extrémně nízkou efektivitu distanční výuky.
Závěry:
- 3 měsíce výuky ztratili žáci během distanční výuky.
- Výsledky v testu se zhoršily u 2/3 škol, v matematice byl jejich podíl o něco vyšší než v českém jazyce.
- Páťáci si pohoršili v průměru o 16 procentních bodů. „Znamená to, že v roce 2021 měli žáci 5. tříd v testu výsledky na úrovni žáků, kteří před pandemií patřili do spodní třetiny,“ vysvětluje Václav Korbel z PAQ Research. V USA se percentil snížil o 8–12 bodů v matematice a o 3–5 bodů v angličtině.
- Zhoršili se dobří, průměrní i slabší žáci, a to ve všech typech úloh a na všech úrovních obtížnosti.
- Nejmenší propad zaznamenaly školy s podprůměrnými výsledky v období před pandemií, kde se vzdělává větší podíl dětí vysokoškolsky vzdělaných rodičů. „To naznačuje, že přístup školy a rodičů hrál roli ve školách s výsledkově slabšími žáky. Slabší žáci mohli profitovat z účasti více vzdělaných rodičů na výuce a školy s vyšším statusem mohly zvládnout distanční výuku lépe než školy s nízkým statusem,“ uvádí se ve studii.
- Největší propad zaznamenaly školy, které měly už před pandemií podprůměrné výsledky a navštěvuje je více žáků z rodin s nízkým sociálním statusem. U těchto škol průzkum konstatuje riziko výrazného zaostávání do budoucna.
ZDROJ: Dopady pandemie covid-19 na žáky, PAQ Research a Kalibro, září 2021