tisk-hlavicka

Svačina pro děti: Co by měla obsahovat?

8.1.2021 Komerční sdělení

Sacharidy, bílkoviny, tuky. Poměr živin byste měli sledovat nejen ve svém jídelníčku, ale i u dětí. Jak by měla vypadat ideální svačina?

Svačina by měla představovat 15 % denního příjmu dítěte. Když ale končí v odpadkovém koši nebo hnije v tašce, je to těžké. Jak by taková ideální svačina měla vypadat a proč se svět nezhroutí, když jednou dáte svému dítěti do školy kupovanou sladkost?

Proč by děti neměly vynechávat svačiny?

Vzpomeňte si na sebe, když máte hlad. Jste roztěkaní, nevrlí a méně soustředění. A přesně tak to mají i děti. Což může být skutečně problém, když se mají soustředit ve škole na učení. Proto děti potřebují pravidelný přísun energie, která jim pomůže udržet pozornost po celý den. A právě o to se stará svačina, u které předpokládáte, že ji dítě sní.

Ale co když ne? Pravidelné vynechávání svačin může dokonce mít vliv na prospěch dítěte. Nízká energie navíc vede i k větší únavě, takže po příchodu domů by děti nejraději zasedly k počítači, než aby šly s kamarády ven. Ze svačiny dítě získává i potřebné živiny, zvlášť když si dáte pozor na její složení.

Bílkoviny, sacharidy, tuky

Jak už jsme zmínili, svačina by měla obsahovat 15 % denního příjmu dítěte. Zároveň by měla být pestrá a zahrnovat kombinaci základních živin, tedy bílkoviny, sacharidy, tuky, vlákninu a minerály. Jak si to ale pohlídat? Rozhodně v tom nehledejte žádnou vědu, není potřeba se zbytečně stresovat. A pokud přeci jen tápete, v čem se jednotlivé živiny nachází, sepsali jsme pro vás seznam tipů na suroviny, které obsahují to, co mají:

Bílkoviny: Čerstvé sýry, tvaroh, bílé jogurty, vejce, drůbeží a hovězí maso, ryby, luštěniny, semínka

Sacharidy: Ovesné vločky, těstoviny, celozrnné pečivo, rýže, ovoce

Tuky: Olivový olej, ořechy, semínky, plnotučné mléčné výroky, avokádo, kokosový olej

Vláknina: Sušené ovoce, jablka, hrušky, kukuřice, celozrnné pečivo

Ke každé svačině pak nezapomeňte přidat kousek čerstvého ovoce nebo zeleniny.

I u dětí platí pravidlo 80/20

Stejně jako vy si někdy dáte pořádný burger nebo sníte tabulku čokolády, i děti mohou jednou za čas sladkosti. Důležité je, jak se stravují většinu času, tedy 80 %. Nemusíte si tak vyčítat, když zabalíte jeden Brumík dítěti do školy nebo jako svačinku na výlet. Díky občasné konzumaci sladkostí si dítě závislost na cukru skutečně nevypěstuje.

Vyhněte se tedy čtením nejrůznějších diskuzí na téma „Cukr jako bílý zabiják“ a místo toho s dětmi upečte něco dobrého nebo vyrazte třeba do bazénu.

Důležitý je pitný režim

Jídlo je samozřejmě důležité, ale možná ještě o skok napřed je pitný režim. Právě ten dělá dětem často problém. Stejně jako nedostatek kalorií, i nedostatek vody má na dětský organismus špatný vliv. Únava, žádná energie, roztěkanost a nesoustředěnost. Děti by měly denně vypít zhruba stejné množství tekutin jako dospělí, tedy 2 litry. Jak toho ale dosáhnout? Sepsali jsme pro vás pár tipů:

  • Voda s čerstvým ovocem: Místo sladkých šťáv přidejte dětem do vody čerstvé ovoce nebo zeleninu. Vodu to příjemně ochutí, a navíc to bude děti motivovat k lepšímu pitnému režimu.
  • Hezká lahev na pití: Tohle platí zejména u menších dětí. Čím hezčí flaška, tím častěji si na ni dítko vzpomene. Vzpomeňte si při výběru na jeho oblíbeného hrdinu či motiv.
  • Aplikace na hlídání pitného režimu: Máte starší dítě, který už má mobilní telefon? Stáhněte mu do něj aplikaci na hlídání pitného režimu. Ta mu v nastavené časové intervaly připomene, že je čas na přísun tekutin.

Inspirujte se

Děti jí hlavně očima, proto musí být svačina vizuálně hezká, aby neskončila na dně odpadkového koše. Kdo má ale neustále vymýšlet nejrůznější varianty lákavých a chutných svačin? Naštěstí existují „ty internety“, a tak můžete najít inspiraci na dětské svačiny například na Instagramu nebo třeba na Pinterestu. Pak ale hrozí, že nebudete vědět, kterou variantu vyzkoušet dřív.

Náš tip: Zapojte do přípravy svačinek i samotné děti. Nejen, že je zabavíte, ale také se dozvíte, co jim chutná a co by raději vynechaly. Díky tomu se vyhnete svačinovému bojkotu.




Vyhledávání článků podle věku