tisk-hlavicka

Bolest kloubů a artróza

16.11.2020 Komerční sdělení

Nevyhýbají se ani mladším.

Bolest kloubů nás většinou překvapí na podzim a na jaře, ale až 75 % lidí starších 65 let se s ní setkává pravidelně i každodenně. Nevyhýbá se však ani mladším ročníkům. Nejčastější příčinou bolesti kloubů je onemocnění artrózou. Artróza postihuje nejčastěji kolena, kyčle a malé klouby rukou, především palce.

Artróza vzniká opotřebením kloubů, nejvíce v důsledku nadváhy a obezity a nedostatku zdravého pohybu. Dalším negativním faktorem je intenzivní jednostranné přetěžování prací nebo sportem. Artróza může vzniknout také po úrazu.

Bolest kloubů spojená s artrózou často výrazně komplikuje život. Proces úbytku kloubní chrupavky je zpočátku pomalý a bolest se objevuje jen občas, typicky po zátěži pohybem, sportem nebo prací. Jiným typem bolesti je tzv. "startovací bolest", která souvisí s rozhýbáním ztuhlých kloubů ráno po spánku nebo po delším odpočinku. Taková bolest zmizí do půl hodiny, ale upozorňuje na hlouběji ležící problém. S postupem onemocnění se snižuje hybnost kloubu a bolest se objevuje i v klidu a v noci, čímž narušuje spánek a podstatně tak snižuje kvalitu života.

"Artróze je nejvhodnější předcházet. Doporučuje se zdravý životní styl s dostatkem vhodného pohybu a udržení optimální hmotnosti. Když už nás klouby bolí, rychlou první pomoc od akutní bolesti poskytnou náplasti, gely nebo léky k vnitřnímu užití s obsahem nesteroidních antirevmatik. V případě onemocnění artrózou určí správný postup léčby vždy lékař. Pro dlouhodobou léčbu se používají tzv. pomalu působící léky proti artróze známé pod zkratkou SYSADOA. Nástup jejich účinku je delší, ale jsou velmi bezpečné a dokáží zastavit další progresi onemocnění. Lidé často nakupují lákavé doplňky stravy pro kloubní výživu, ale osobně vždy doporučuji jen registrované léky určené k léčbě artrózy. Jsou dostupné i bez předpisu, mají prokázaný účinek a ověřenou kvalitu, kterou hlídá Státní ústav pro kontrolu léčiv." říká ortoped MUDr. Daniel Bělík.

Nejvhodnějšími pohybovými aktivitami, které doktor Bělík doporučuje, jsou pravidelná svižná chůze nebo chůze s hůlkami, velmi vhodné jsou také cyklistika a plavání, pilates, jóga a rehabilitační cvičení. Neměli bychom na ně ani na podzim a v zimě zapomínat.

Více na Facebooku.




Vyhledávání článků podle věku