tisk-hlavicka

Nadváha u dětí: 6 tipů na cvičení, které zabaví celou rodinu

15.10.2020 Komerční sdělení

Máte doma dítě s nadváhou a toužíte po změně? Pomozte mu nastolením zdravého životního stylu a zařazením společného cvičení, které bude bavit celou rodinu.

Proč je nadváha pro děti nebezpečná?

Dětská nadváha a obezita představují vážnou zdravotní hrozbu, která pokračuje až do dospělosti. Zvyšuje riziko problémů s váhou a nemocemi v dospělosti. Nejzávažnější hrozby představují srdeční choroby, diabetes či astma.

Cukrovka 2. typu

Děti s nadváhou mají vyšší pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu, při kterém tělo nedokáže správně metabolizovat glukózu. Cukrovka může vést k řadě navazujících onemocnění – například očí, poškození nervů nebo dysfunkci ledvin. Tento stav však není konečný a včasnou změnou stravy i celkového životního stylu ho lze zvrátit.

Srdeční choroby

Pokud se u dětí s nadváhou objeví vysoký krevní tlak a vyšší cholesterol, týká se jich i riziko budoucích onemocnění srdce. Mezi největší komplikace patří srdeční infarkt a mrtvice, které mohou postihnout i mladého člověka.

Astma

Děti s výraznou nadváhou až obezitou se potýkají s častějším výskytem astmatu. Obezita přitom může být rizikovým faktorem pro závažnější astma a další dýchací potíže.

Poruchy spánku

Děti, dospívající i dospělí s nadváhou mohou trpět poruchami spánku, jako jsou nadměrné chrápání a spánková apnoe. Důvodem je vyšší podíl tuku v oblasti krku a hrudníku, který může blokovat dýchací cesty.

Bolesti kloubů

Dítě s kily navíc může zaznamenat také ztuhlost kloubů, jejich bolest a omezení rozsahu pohybu. V mnoha případech naštěstí hubnutí pomáhá problémy s klouby eliminovat.

Příčiny dětské obezity

Genetika a životní styl

V dětské nadváze a obezitě hraje velkou roli rodinná anamnéza, psychologické faktory i životní styl. Děti, jejichž rodiče či jiní členové rodiny mají nadváhu, budou mít pravděpodobně s hmotností také potíže.

Nevhodná strava

Hlavní příčinou dětské nadváhy je kombinace nezdravého vysoce kalorického jídla a nedostatku pohybu. Pokud dítě konzumuje potraviny s vysokým obsahem tuku a cukru ale bez dostatečného obsahu důležitých živin, začne rychle přibývat na váze. Častým viníkem bývá rychlé občerstvení, sladkosti a slazené nápoje. Velké zlo páchají i polotovary a konzervované potraviny.

Nedostatek fyzické aktivity

Tento problém se týká lidí všech věkových skupin. Pokud jste méně aktivní, můžete mít tendenci přibírat na váze. Naopak pravidelné cvičení spaluje kalorie a pomáhá udržovat zdravou hmotnost.

Psychické problémy

K problémům s váhou u dětí mohou vést i psychické potíže. Pokud se dítě nudí, zažívá stres nebo se potýká s depresí, může mít chuť zajídat své negativní emoce nezdravým jídlem.

Zatočte s nadváhou u dětí jednou provždy

Zvyšte fyzickou aktivitu

Místo výrazů „cvičení“ a „trénink“ před dítětem mluvte o pohybu jako o „aktivitě“ nebo „zábavě“. Abyste dítě zaujali, nechtějte po něm obyčejné běhání kolem domu nebo sérii posilovacích cviků. Mnohem lákavější bude svižná procházka se psem, fotbal nebo fyzicky náročnější hra. Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí doporučuje, aby se všechny děti alespoň hodinu denně věnovaly fyzické aktivitě. Může to být aerobní cvičení, jako je běh, gymnastika či skákání přes švihadlo, nebo posilování svalů.

Zapojte celou rodinu

Najděte aktivity, které si užije celá rodina. Tím, že se spojíte, půjdete dítěti příkladem. Na cestu ke zdravější váze vás přivede třeba pěší turistika, cyklistika nebo plavání. Pohybové aktivity pravidelně obměňujte, abyste zabránili nudě.

Zkraťte čas u obrazovky

Děti, které tráví několik hodin denně sledováním televize, hraním počítačových her nebo používáním chytrých telefonů, často mají nadváhu. Čas, který stráví pasivním způsobem, přitom mohou věnovat cvičení. Promluvte si se svým potomkem a domluvte se na zkrácené době, kterou stráví u obrazovky.

Podpořte spánkovou rutinu

Snažte se, aby vaše dítě dostatečně dlouho a kvalitně spalo. Pomůže vám k tomu spánková rutina ve formě koupání, čištění zubů a čtení pohádek nebo zajímavých příběhů. Všechny tyto kroky provádějte postupně každý den. Dítě se naučí, že vedou ke spánku a po čase nebude mít s usínáním žádné problémy.

Zlepšete psychické zdraví

Pomozte svému dítěti pozitivně zvládat stresory. Pokud ho něco vystraší, může se zhluboka nadechnout a s výdechem odplavit všechen nahromaděný psychický tlak. K odolnější psychice pomáhá také pravidelné cvičení na čerstvém vzduchu, psaní deníčku a mluvení o svých pocitech s rodiči, případně blízkými učiteli.

Proč by měly děti cvičit?

Fyzická aktivita posiluje svaly i kosti dítěte a zabraňuje nadměrnému přibývání na váze. Snižuje riziko chronických onemocnění a posiluje duševní zdraví dítěte. Podle odborníků podporuje cvičení budování sebevědomí, zvyšování sebeúcty a zlepšování kognitivních dovedností.

6 tipů na zábavné cvičení s dětmi

1.     Cyklistika

Při rychlejší jízdě spalujete kalorie, urychlujete metabolismus a budujete svaly. Zlepšujete celkovou funkci dolní části těla, aniž byste tyto svalové partie přetěžovali. Cyklistika je navíc vhodná i pro úplné začátečníky. Pokud vaše dítě nemá se sportem moc zkušeností a pohyb ho příliš nebaví, jízda na kole je skvělou alternativou k nudným pohybovým aktivitám. Vyberte si pro svou jízdu zajímavou trasu a po cestě se zastavte třeba u dětského hřiště, abyste dítě za jeho úsilí odměnili.

2.     Bruslení

Bruslení nabízí samé plusy pro fyzické i duševní zdraví. Zlepšuje rovnováhu, snižuje rozvoj tělesného tuku, posiluje všechny svaly v těle. Během hodiny díky němu spálíte 350-600 kalorií. K jízdě na kolečkových bruslích navíc nepotřebujete tělocvičnu. Stačí vám k tomu jen brusle a ulice, zpevněná stezka nebo jiný hladký a stabilní povrch.

3.     Lyžování

Jízda na lyžích a snowboardu pomůže celé vaší rodině spalovat kalorie, shodit přebytečné kilogramy a posílit kardiovaskulární systém. Samotné umění vyvažování zapojuje hlavní svalové skupiny a činí tak tělo pružnějším. Vyžaduje, aby tělo často a rychle měnilo směr jízdy. Tím zvyšuje i flexibilitu svalů. Během lyžování tělo produkuje více endorfinů, které přináší pocity úlevy a štěstí. Těžit budete i ze slunečního záření a zvýšeného příjmu vitaminu D. Podle zdatnosti svého potomka si vyberte odpovídající obtížnost sjezdovky a hurá na svah! Stejně jako u každého sportu ale nezapomeňte začít protažením svalů, abyste snížili riziko zranění.

4.     Plavání

Málokteré dítě nemiluje plavání. Vodní hrátky ve vnitřním či venkovním bazénu patří mezi nejzábavnější způsoby, jak být aktivní. Obrovskou výhodou plavání je fakt, že při něm díky odporu vody zapojujete celé tělo od hlavy až k patě. Zvyšujete srdeční frekvenci, tonizujete svaly, budujete sílu a zlepšujete vytrvalost. Pokud si do vody vezmete nafukovací balon, matraci nebo jiné pomůcky, můžete je společně podplavávat, přelézat nebo si s nimi jen tak házet. Starší děti se jistě rády naučí plavecké styly, které ještě neznají. Vyzkoušejte s nimi nejen prsa, ale také znak nebo motýlka.

5.     Tanec

Rytmický tanec dětem dodává energii a umožňuje sebevyjádření. Zlepší se v disciplíně, potrénují paměť při učení nových kroků a podpoří svou vytrvalost. Fyzické, psychické a emocionální benefity tance jsou nekonečné. Nemusíte své dítě rovnou posílat na hodiny baletu nebo výrazového tance. Spoustu legrace a aktivního pohybu zažije i při společném skotačení s rodinou. Zatancujte si na jeho oblíbené písničky nebo ho naučte třeba mazurku. Uvidíte, že se pobavíte i pěkně zapotíte.

6.     Opičí dráha

Máte doma dítě, které miluje zábavu a pohyb venku? Připravte pro něj opičí dráhu složenou z několika překážek, se kterými si bude muset poradit. Může se jednat o slalom mezi hračkami, skoky přes větve či podlézání švihadla napnutého mezi dvěma stromy. Fantazii se meze nekladou. Překážková dráha představuje hravý způsob, jak děti přimět k fyzické aktivitě. Navíc podporuje koordinaci pohybů, rozvíjení hrubé i jemné motoriky, orientaci v prostoru a procvičuje paměť. Tato hra bude zaručeně bavit i vás. Dejte si se svým potomkem závod a pro vítěze připravte malou odměnu.

Nezapomeňte: Buďte svým dětem oporou za každých okolností

Pokud děti získají podporu svých rodičů, učitelů a blízkých osob, naučí se zdravěji stravovat a mnohem snadněji zvládnou odolat lákadlům v podobě sladkostí a smaženého jídla. Nejvíce svému dítěti pomůžete tím, že s ním budete připravovat zdravé výživné pokrmy a povzbudíte ho k pravidelné fyzické aktivitě. Nevíte-li si rady, nejlépe vám pomůže výživový poradce se specializací na dětskou výživu.




Vyhledávání článků podle věku