tisk-hlavicka

Co byste měli vědět o spánku

30.6.2020 Komerční sdělení

Povíme vám, proč je pro nás spaní tak důležité, jak dlouho bychom měli spát.

Bez spánku nemůžeme být. Během něj se naše tělo regeneruje, a tak je pro správné fungování nepostradatelný. Povíme vám, proč je pro nás spaní tak důležité, jak dlouho bychom měli spát. A také další zajímavosti, které byste o spánku měli vědět. Třeba to, proč se nám zdají sny.

Spánek má své fáze. Jaké to jsou?

Během spaní se mozek chová různými způsoby. Chvíli je aktivní, chvíli zas upadá do nečinnosti. Během spánku se střídají dvě hlavní fáze, REM a NREM. Obě jsou různé, ale také jsou obě pro kvalitní spánek důležité. Když si neprojdeme oběma, můžeme být unavení.

1. NREM fáze

Název NREM je zkratkou anglických slov „non-rapid eye movement“, což znamená „fáze pomalého pohybu očí“. Mozek je v této fázi klidný a jeho činnost utlumená. Zabírá většinu času, a i tato fáze má svá 4 stádia, která se liší hloubkou spánku.

2. REM fáze

Tato fáze je typická tím, že se při ní pohybují pod víčky oči. Mozek při fázi REM spotřebuje více kyslíku a srdce má podobné frekvence, jako když jsme vzhůru. Je to zároveň fáze, kdy se nám zdají sny.

To nejzajímavější o spánku

Když spíme, máme nižší tlak, teplotu, pomalejší dýchání a uvolňuje se nám svalstvo. Mozek v jistých fázích spánku usilovně pracuje. Kvalita spánku je důležitější než délka. Většina dětí mezi 3-12 lety si prochází nočními děsy. Jde o krátké děsivé sny. Jak dlouho vydrží člověk nespat? 17letý mladík se San Diega v tom drží rekord. Oči nezamhouřil dlouhých 11 dní a 24 minut.

Zdravý spánek není náhodou

Důležitější než čas spánku, je jeho kvalita. Možná existují šťastlivci, kteří každý večer padnou a spí, jako by je do vody hodil. Ale většina z nás potřebuje své „drobné rituály“, aby byl spánek kvalitní. A je dobré si je osvojit, abychom svůj spánek neošizovali.

Tipy na zdravý spánek:

  • Každý večer, než půjdete spát, pořádně vyvětrejte. Čerstvý vzduch je důležitý. ·
  • Lépe se spí, když je teplota vzduchu nižší. Přetopená místnost není ideální.
  • Zkuste se zbavit mobilů a televize. Neměly by překročit práh vaší ložnice.
  • Váš spánek vylepší kvalitní matrace a lůžkoviny. Vyhoďte proleželou matraci, ta vám zdravý spánek nepřinese.
  • Před spaním nepracujte a nevyřizujte žádné důležité úkoly.

Jak dlouhý by měl být spánek

Zažitým názorem je, že by měl být spánek dlouhý 7-8 hodin. Každému to ale vyhovuje jinak a délka spánku je proto individuální záležitostí. Škodlivý je totiž i příliš dlouhý spánek, při kterém se v těle začínají vytvářet nezdravé procesy. Spánek bychom ale neměli ošizovat. Špatný spánek totiž způsobuje nižší výkonnost. Může nám i vypadávat paměť, špatně se soustředíme, bolí nás hlava a může nám být i zle. Když jsme nevyspalí, také zdaleka nezvládneme to, co po kvalitním spánkem naplněné noci. Dobu spánku si proto nastavte tak, jak vám to vyhovuje a neokrádejte se o něj.

Chcete vědět o spánku více? Přečtěte si článek, kde se dozvíte o spánku vše důležité.

Proč máme sny?

Tato otázka trápí lidstvo už od nepaměti. Ani dnes ale odborníci nedovedou spolehlivě vysvětlit, proč se nám sny zdají. Už ale nejspíš víme, že za sny může limbický systém a amygdala – jádro těch méně šťastných emocí, jako je úzkost a strach. Důvodem pro to, proč se nám sny zdají, může být promítnutí našich přání a tužeb. Ale také zkušeností, obav a pocitů. Do hry vstupuje také paměť.




Vyhledávání článků podle věku

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.