tisk-hlavicka

Děti tvoří vlastní jídlo bez zbytečné chemie

3.11.2015 Klááára 3 názory

Unikátní celostátní projekt Strava bez zbytečné chemie propojuje rodiče, děti, školní jídelny, školy a města.

Rodiče ztrácí kontrolu nad stravovacím režimem svých dětí ve škole, kde se objevují lákavé automaty s nabídkou přeslazených či přesolených pochutin plných chemie. Dítě přitom zpravidla kopíruje stravovací návyky, které mu ukazují dospělí v jeho okolí, ať již jde o rodiče nebo školy. Kombinace nevhodného jídla a nízké pohybové aktivity vede k nárůstu dětské obezity a rozvoji dalších civilizačních onemocnění.

Unikátní celostátní projekt STRAVA BEZ ZBYTEČNÉ CHEMIE propojuje rodiče, děti, školní jídelny, školy a města. Primárním cílem projektu je zařadit zdravé potraviny a pokrmy bez zbytečné chemie do školních jídelen, kantýn a bufetů a trvale změnit stravovací návyky dětí.

Jak Strava bez zbytečné chemie pracuje?

Součástí projektu je zkušený tým kvalifikovaných a akreditovaných (MŠMT) výživových poradců, kteří pomáhají přenastavit stravovací návyky dětí. Momentálně v rámci projektu působí 16 proškolených odborníků ve všech krajích České republiky. Jejich úkolem je navázat se školou dlouhodobou spolupráci - poskytovat poradenství a doporučování vhodných potravin, svačin a nutričně vyvážených receptů do školních jídelen nebo kantýn. Projekt neopomíjí osvětovou činnost a důraz na aktivní zapojení dětí a rodičů do procesu tvorby zdravých jídel. V rámci projektových dnů mají děti i rodiče možnost vyrobit nutričně vyváženou svačinu, navrhnout na ni reklamu (obal) a přiřadit ji svůj originální název. Svačiny v rámci ochutnávek hodnotí děti i rodiče a nejchutnější z nich jsou zařazovány do nabídky kantýn a jídelen. Rodiče je pak mají možnost dětem kupovat nebo objednávat prostřednictvím objednávacího systému. Výživoví odborníci dále ve školách organizují přednášky, besedy pro rodiče i učitele, ale také hry pro děti. Mnozí poskytují ve školách pravidelné konzultace pro děti a jejich rodiče, školy tak nemají pouze školního psychologa, ale také svého výživového odborníka. Jedná se o aktivity převyšující rámec činností běžně nabízený školami.

Díky individuálnímu a dlouhodobému přístupu výživových odborníků se nejen děti, ale i jejich rodiče, pedagogové a pracovníci školních jídelen dozví více informací o vyvážené stravě a výběru kvalitních surovin, nebo také to, že 30–35 % energetického příjmu by mělo být přijato z tuků, že potřeba bílkovin se mění s věkem, průměrně je to cca 0,9 g bílkovin na 1 kg ideální tělesné hmotnosti denně. Sacharidy mají pokrývat asi 50 % denní potřeby energie, především ve formě polysacharidů. Nejvýše 20 % celkové energie má být přijato ve formě cukrů (European Food Safety Authority 2010).

Kromě nezbytné základní teorie projekt zdůrazňuje nutnost pestré stravy nejlépe ze sezonních místních potravin, jelikož to napomáhá k vyváženosti a pokrytí všech nezbytných nutrietů.

Pavel Suchánek z Institutu dietologie a výživy ocenil projekt Strava bez zbytečné chemie, který pomáhá zařadit zdravé potraviny do školních jídelen i bufetů. Snaží se však zapojit nejen školy, ale i žáky a rodiče.

„Zásadním přínosem projektu je to, že děti si to jídlo vytvoří a rodiče si to mohou vytvořit s nimi. Pokud se neposuneme od teorie, kdy ukazujeme obrázek jakéhosi zdravého jídla a neumožníme, aby si to dítě samo vytvořilo a rodič na tom s ním pracoval, tak se dál neposuneme,“ řekl Suchánek.

Takové workshopy pořádají školy, které se do projektu zapojily.

„Dítě si to vytvoří vlastníma rukama, rodič uvidí, že to dítě zvládne, případně ho v tom může podpořit. Máme zkušenost i z jiných projektů, že pokud si to dítě vytvoří samo, tak tu svačinu i sní. Uvědomuje si tu energii i ten čas,“ uvedl Suchánek.
Zdroj: Novinky.cz

Dle manažerky projektu Strava bez zbytečné chemie Ivany Bednářové mezi nejčastěji chybějící minerální látky a vitamíny v u žáků na 1. stupni základních škol patří vápník, jód, zinek, vitamín D. Na 2. stupni pak mají nedostatek vápníku, vitamínu C, železa a jódu. Důsledky nesprávné výživy v tomto věku mohou dlouhodobě nebo i trvale poškodit zdraví našich dětí.

Ivana Bednářová vidí nedostatky ve výživě českých dětí hlavně v nepravidelném příjmu potravy, kdy děti vynechávají snídani, svačinu, ošidí oběd v jídelně, a pak to dohánějí večer nevhodnými potravinami. Dalším problémem je nevhodné složení jídelníčku, kdy školáci konzumují nadměrně energeticky bohaté a nutričně chudé potraviny (smažená jídla, chipsy, tučné pochutiny, slazené nápoje, cukrovinky…) a naopak v nedostatečném množství přijímají čerstvé ovoce, zeleninu a ryby.

V rámci iniciativy CEFF (Certified E-Friendly Food), která certifikuje potraviny BEZ ZBYTEČNÉ CHEMIE zdůrazňuje, že je důležitý i výběr mezi zaměnitelnými potravinami dle jejich detailního složení a způsobu výroby. Doporučuje vyhnout se potravinám obsahující konzervanty, umělá barviva, sladidla a glutamáty (značeno E kódy).

Kromě projektových dnů, které se zaměřují hlavně na svačiny dětí, komunikuje projekt i směrem ke školním jídelnám, kde pomáhá kuchařkám školních jídelen s výběrem vhodných vstupních surovin. „Kvalita školního stravování je legislativně ošetřena, jak po stránce obsahové, tak po stránce přípravy a uchovávání potravin, nicméně sortiment nápojových a prodejních potravinových automatů a školních bufetů v současné době není nijak regulován. Je třeba se jejich obsahu věnovat a přizpůsobit ho zdravotním potřebám dětí a dospívajících,“ říká Mgr. Michal Malát z Asociace školních jídelen ČR.

K podpoření dobrého cíle a zdraví našich dětí se v rámci projektu Strava bez zbytečné chemie zapojilo MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o. jako generální partner, dalšími partnery pro školní rok 2015/2016 se staly Jaroměřická mlékárna a.s., IREKS ENZYMA s.r.o. a Asociace školních jídelen, o.s.

Názory k článku (3 názorů)
Dobrý nápad, ale přece jenom... withep 3.11.2015 11:45
*Re: Dobrý nápad, ale přece jenom... BeRuSkA07 12.11.2015 8:43
Já myslela Analfabeta 4.11.2015 10:21




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.