| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Pomoz mi, abych to dokázal sám!

 Celkem 15 názorů.
 Simča, dcery *1988 a 1997 


Dotaz 

(17.6.2010 10:16:34)
Není mi jasné, jak v systému, kde si dítě samo vybírá, co kdy bude dělat a kdy přejde k jiné činnosti bude dítě dělat i činnosti, které ho "nebaví"... Vím, že já milovala matiku, biologii nebo i literaturu, ale třeba chemie mne naprosto neba.... Jak učitelé zajistí "bez násilí :-) ", aby děti zvládly i tuto součást výuky? Ono motivovat děti ve věku MŠ a prvního stupně ZŠ je ještě docela snadné, ale jak se namotivuji "pube" na gymplu, aby se učily i předměty, které je netáhnou, to mi není moc jasné.... A učit se je musí, ne? Předpokládám, že "cílové osnovy" jsou pro všechny typy škol stejné....
Simča ~b~
 Binturongg 


Re: Dotaz 

(17.6.2010 12:48:27)
Ono to samosebou úplně bez "násilí" nejde ~t~
Napsané je to hezky a stejně hezy jsem z alternativních škol státnicovala. Praxi bohužel nelze popsat.
Zní to děsně idylicky a ve své podstatě to idylické je. Taé je fajn, že se to tu trochu rozjíždí.
Nicméně jako úča jsem poněkud konzervativní - "běžná" výuka je totiž podstatně univerzálnější a obsáhne větší počet dětí, až na okrajové případy - ty se hodí právě do alternativních škol ~;)
 Petra 
  • 

Re: Dotaz 

(17.6.2010 13:09:01)
Syn končí třetí třídu montessori (ne v Praze 6, ale v Modřanech). Na tu otázku existuje jednoduchá odpověď. V týdenním plánu mají děti zahrnutou práci ve všech vyučovaných oborech. Takže je to spíš o tom, jestli si chce nejdřív "odbýt" pro něj nemilovanou matematiku a už "mít pokoj", nebo si to nechá až "na konec". Splnit to prostě musí.
Mě spíš zarazilo, že děti na Praze 6 nejsou ve smíšených třídách. To je zásadní požadavek pedagogiky Marie Montesori. A myslím, že zcela oprávněný. Ani v Modřanech na Beránku smíšené třídy nejsou. Ty naše 2 ano, ovšem ročníky jsou smíšené od 1.-5. třídy, což také není ideální (MM navrhuje 6-9 let, 10-12 let, což odpovídá zhruba dvěma smíšeným třídám na první stupeň - 1.-3 ročník, 4.-5. ročník). Zajímavé je, že ani jedna česká škola (pokud vím), nemá "posvěcení" americké asociace montessori (AMI), která dohlíží na dodržování všech podmínek této pedagogiky. Nejspíš proto, že školy si ji poněkud modifikují. (Např. v jedné škole na Písnici se místo hodnocení známkami používá hodnocení procenty, což už také není "montessori".) Jediná AMI škola je International Montessori School of Prague, jenže tady se platí školné kolem 30 tisíc měsíčně.
V článku mě spíš zarazila ta citace učitelky: "Miláčkové, to jste mě tedy zklamali..." Slovo "miláčkové" je v tomto spojení jasně ironické. Popis zklamání učitelky také moc neodpovídá zásadám montessori pedagogiky - je příliš citově zabarvené a děti tu hodnotí autorita ze svojí mocenské pozice. Marie Montessori například nedoporučuje ani "pochvaly". Děti mají pracovat na svém sebehodnocení, aby se nenaučily záviset na autoritě a dělat věci dobře jen kvůli pochvale (nebo trestu).
 Jarma (dvě děti) 
  • 

Re: Dotaz 

(17.6.2010 21:34:09)
Podle toho, co píšeš, mi přijde, že taková výuka je strašně zaměřená jen "rozumově", až roboticky. Moc nechápu, proč by člověk (např. učitelka) musel potlačovat své city, své zklamání, to, co právě cítí... to přece patří k životu. Děti by se s tím setkávat měly, aby věděly, jak se s tím vypořádat v životě, aby viděly, co mohou svým chováním způsobit...
 Petra 
  • 

Re: Dotaz 

(18.6.2010 11:54:02)
Nejde o to vyloučit city, ale neovlivňovat pocity dětí z pozice moci/autority. Ironie není konstruktivní komunikační metoda. Hodně se montessori setkává např. s Respektovat a být respektován, ačkoliv to není žádný "směr" ve smyslu ustáleného systému, ale "jen" směr komunikace s dětmi (a lidmi vůbec).
Jak už tu bylo řečeno, moc mě nebaví vyvracet pořád dokola předsudky o montessori. Asi to ani nemá smysl. Člověk musí nejdřív vidět, jak třída funguje, zažít a pak si třeba přečíst něco z původní literatury od MM. Zajímavé je, že na spoustu progresivních metod výuky (např. projekty, práci ve skupinách) přišla Montessori už před cca 80ti lety. Smíšené třídy, dnes běžné ve školkách, jsou také její "vynález". Mnoho alternativ z ní čerpá, např. program Začít spolu.
 s s 


Re: Dotaz 

(17.6.2010 22:34:21)
A jak se tedy "chválí", když se nechválí? Když malý nakreslí pěkný obrázek, nadšeně chválím, od srdíčka, nedokážu si představit, že to dělá kvůli tomu, aby měl pochvalu nebo můj jásot, cítím, že to dělá z vlastní radosti. Kdyby mě někdo sem tam v životě nepochválil (mimo mě samotné) tak by mi bylo smutno... ("hele mami, našla jsem si práci." "hmmmm")
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Dotaz 

(18.6.2010 10:48:24)
"mami, našla jsem si práci" "Bezva, to máš určitě radost, a co to bude?" "Ti je prima, to ti hodně usnadní život"

Není to pochvala, vyjadřuje to radost a ocenění toho, co jsi udělala, vyjadřuje zájem. Nebo by ses cítial líp, kdyby ti řekla jenom "Šikulka!"? :)
 Petra 
  • 

Re: Dotaz 

(18.6.2010 11:59:27)
Ano, přesné... tím jednoduchým a rychlým "moc pěkný", "šikulka"... často děti naopak odbudeme. Montessori přístup by měl vypadat asi tak: to tráva má úžasně zelenou barvu, koníkovi jsi nakreslila zvláštní, smutné oči... nepřipadají ti smutné? Mně ano. Ale ta holčička vypadá vesele."
Já ale neberu nic jako dogma. Taky dítěti říkám: "krása" a "šikulka". V článku mě ta citace nicméně překvapila. Zvlášť ono "miláčkové". Já to tedy v klasické škole slýchala dost často a nesnášela jsem to, bylo to vždy ponižující.
Učitelka by v montessori mohla říct třeba: "Zdá se vám, že se nám dneska společná práce podařila? Jaký z ní máte pocit? Já nemám moc dobrý, myslím, že se nám hodina narušila tím a tím a to mě osobně mrzí." Tudíž pocit ano, ale zároveň se svým pocitem se ptát i na pocit druhého. A hlavně, bez ironie, shazování, a priori hodnocení!
 Jarma (dvě děti) 
  • 

Re: Dotaz 

(19.6.2010 12:51:26)
Tak ano, díky za vysvětlení, chápu a líbí se mi.

To slovo "miláček" je ošemetné a je důležité slyšet v jaké intonaci je řečeno a v jakém kontextu. Já používám miláčku ke svým dětem taky, ale vůbec to není ironicky, používám ho buď mazlivě a nebo když o tom přemýšlím tak ho použiji i v normální komunikaci místo oslovení bez jakéhokoliv zabarvení "nadřazenosti"...
 Varanika, 2 děti 


Re: Dotaz 

(17.6.2010 17:58:50)
Jak už bylo řečeno,
nejde o to, že by děti v Montessori něco vůbec nedělaly, ale vybírají si pořadí, ve kterém různé věci udělají, a do jisté míry i délku času, který jim věnují - jedno dítě dá třeba látce z matematiky hodinku a stačí mu to, déle se pak zabývá něčím jiným, a jiné dítě zase naopak, podle svých dispozic. Učitel pečlivě sleduje a zaznamenává, co už dítě zvládlo a v určitých intervalech mu připomíná, co ještě zbývá.
Podle mých zkušeností se v Montessori děti naučí hodně a oproti průměrným školkám/školám daleko víc do hloubky, protože jde o skutečné pochopení toho, co se učí.
Časté odsudky Montessori z úst lidí, kteří takovou výuku nikdy neviděli a nečetli o tom jedinou knihu, mě nepřestanou překvapovat.
 Jana 
  • 

Re: Dotaz 

(17.6.2010 21:39:14)
Já jako podstatné vidím to, že Montessori není přístupné všem. U nás ve městě berou do 1.třídy pouze absolventy Montessori MŠ, ve kterých je ovšem školné mnohem vyšší než v normálních MŠ. Dostat se do Montessori MŠ taky není jednoduché, matky musí absolvovat kurz a navíc s dětmi musí docházet do Montessori klubu. Když dítě nemůže ze zdravotních důvodů do klubu chodit, tak má prostě smůlu.
 Ilona a její holčičky 
  • 

Ano, 

(17.6.2010 10:40:32)
tahle forma výuky je oblíbená. Potom se ale může stát, že student na vysoké škole promuje z domácích prací. V Americe je to běžné.
 JaninaH 


Re: Ano, 

(17.6.2010 18:13:28)
Ilono,
a proč ne? Takový "inženýr domácích prací" může být dost užitečný ~;)
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Ano, 

(18.6.2010 8:36:15)
Já netvrdím že ne, hlavně když je to chlap. Já si klidně udělám doktorát z gaučingu. Bože, kdyby to tak šlo.
 Maja 
  • 

Montessori 

(24.10.2010 12:35:54)
Mám syna už v 5.tř. Podle mě systém není pro každé dítě, ale rozhodně je fajn v první 2 roky nebo pokud často cestujete apod. Od 4.tř. pozoruji, že by můj syn raději známky a přesné rozvržení učiva s klas. výkladem, také má pocit, že se jim pí učitelka nevěnuje. Měl si možnost vyzkoušet půl roku normální školu (3.tř.)a prý to bylo lepší. Takže zvažuji, že ho dám pryč. Nevím, zda bych dítě znovu dala do této školy, spíš bych vybrala něco mezi.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde

Všechna témata


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.