fisperanda | 
 |
(16.10.2008 9:29:54) Škola je zlo, to ví každej. Ale co s tím? Nějaký návrh? Ano, dětem je potlačovaná individualita, fantazie, jsou nuceny chovat se stádovitě. Ale je to potom jinak? Co střední školy? Co zaměstnání? Když si představím, že škola z každýho vychová silně individuální bytost s vlastním názorem a schopností prosadit se, kreativně myslet a bude pěstovat v dítěti pocit jedinečnosti, tak takto vychovaný jedinec potom těžko zasedne někam za přepážku mezi sto dalších lidí v kanclu, těžko se spokojí s tím, že každý den něco nadatlí do komplu a nikdo si ho ani nevšimne. Chtít dělat změny je super, ale ten problém je daleko hlubší, než prostě změnit školní osnovy. Měl by se změnit přístup k lidem jako k jedincům, brát v potaz jejich odlišnosti, neodsuzovat je podle vzhledu, nebo podle toho, že mají "divný nápady", jiný názory, lidi by mezi sebou měli umět diskutovat a respektovat se. A na tohle si myslím, že společnost připravená není. Hlavní problém dnešních školních osnov vidím v tom, že systém je zastaralý. Děti sou přetěžovaný vědomostma, který si myslím, že jsou naprosto zbytečný. Informací je, hlavně díky internetu, všude dost, děti by měly být vedený k tomu, umět si informace dohledat, dobrý by taky bylo kdyby v nich někdo podnítil zájem o určitou věc, například o fyziku. Ale tlouct děckám do hlav goniometrický funkce, to se mi zdá příliš.
|
Jája | •
 |
(16.10.2008 9:54:46) Fisperando, problém je v tom, co komu natlouct do hlavy. Jednomu jsou zbytečné goniometrické funkce, druhý se jimi bude živit. Jeden nepozná pšenici od ječmene, druhý bude zemědělec a třetí pekař a ti to zrovna budou potřebovat. Právě škola jim má dát základy od všeho.
|
Katka,kluci 6 a 10 | •
 |
(16.10.2008 10:26:11) Souhlas.Projevy odporu vůči školní matematice ze strany humanitně zaměřené části populace jsou dnes ale na denním pořádku (viz. návrhy podoby státních maturit). Přátelé,představte si,že existuje ne úplně zanedbatelná část lidí, které ve škole matyka a fyzika nevadí,ba co hůř, kterým zase naopak vadí, že se mají učit nazpaměť báseň od J.V. Sládka....Nechte je žít, bez nich nebude čím jezdit a v čem bydlet.Mě goniometrické funkce bavily...asi nejsem normální.
|
Babsi+2 | 
 |
(16.10.2008 11:36:13) Jenže tahle humatnitně zaměřená část lidí jsou žvanilové (o ničem) a vyrostou z nich politici, herci apod. A ti jsou vidět. Ne ti, kteří sedí v laboratořích a dělají opravdovou práci.
|
.´.. | 
 |
(16.10.2008 12:13:19) Humanitní vzdělání mají i překladatelé, historici, psychologové...
|
Jája | •
 |
(16.10.2008 13:44:18) A taky třeba lékaři nebo právníci.
|
Ala | •
 |
(16.10.2008 21:51:48) Bohužel na mnohých lékařích a právnících se právě tohle projevuje neschopností logického myšlení.
|
|
Zuzina, dvě děti | •
 |
(20.10.2008 8:40:31) Sorry, dosud jsem nevěděla, že lékaři mají humanitní vzdělání. Brácha musel studovat hlavně fyziku, matiku, chemii a biologie. Je lékař. Celý gympl se trápil s jazyky. Měl 4 z němčiny, z matiky a fyziky 1. Jojo, inteligentní, ale dyslektik. A jen pro zajímavost, jsem právník, ale mám i přírodovědné vzdělání (samá fyzika, matika a chemie). Ono našprtat se dá všechno, ale bez logického uvažování jste jen naučný slovník.
|
|
Ronja | •
 |
(19.11.2010 10:16:27) A nakonec i ti učitelé, ne? to je taky povolání, místo něhož by měl člověk jít děllat pořádnou práci do laboratoře?
|
|
|
|
nordica |
 |
(16.10.2008 22:06:19) Babsi, tohle jsi fakt přehnala. Takže podle Tebe, kdo je humanitně zaměřený a vystuduje humaniní obor, tak je "žvanil" a nic kloudného? No, chtěla bych vidět, co by si všichni matematici, technici a podobně počali bez učitelů, lékařů, právníků apod. A kdo by třeba psal knížky pro děti i dospělé, vytvářel noviny a časopisy atd. Nebo tohle všechno pro svůj život nepotřebuješ? Nemáš děti v mateřské školce? Nečetš noviny? Nedíváš se na televizi? Tohle dělení a kastování lidí je podle mne úplně špatně. Mmch - mezi nemožnými politiky je určitě i hodně technicky vzdělaných lidí a titul - jakýkoliv- od blbosti neuchrání.Kdokoliv je dobrý ve svém oboru - a nezáleží na tom, jaký vystudoval, tak si zaslouží úctu. Zdraví Tě humanitní žvanilka, technicky nenadaná překladatelka
|
Líza | 
 |
(16.10.2008 22:10:54) Nevím, kde berete ten blud, že medicína je humanitní obor
|
JaninaH |
 |
(16.10.2008 22:20:27) Lízo, a ne? Vždyť se hrabou v člověčině!
|
Líza | 
 |
(16.10.2008 22:23:20) Janino, no nejen že není humanitní, ale občas má člověk dojem, že není ani humánní
|
|
|
kopidlno | 
 |
(16.10.2008 22:20:32) Medicína teda není humanitní obor to máš recht, ale nadruhou stranu by někdo měl medikům trošku toho humanitního vzdělání taky dopřát (etika, psychologie...) možná by pak nebyli v mnoha situacích jako sloni v porcelánu
|
|
|
Katka,kluci 6 a 10 | •
 |
(17.10.2008 10:33:44) Nordico, já s tebou souhlasím v tom, že by se neměli zavrhovat ani jedni ze spektra oborů. Ale proč tedy byly v původní návrhy státní maturity (nevím,jak je to te´d, už jsem to přestala sledovat) BEZ MATEMATIKY. Byla tam určitě čeština, byl tam jazyk, pak asi odborný předmět ale nebyla tam povinná matika...To ti nepřijde jako diskriminace exaktně, technicky zaměřených lidí? Musí se nabiflit spisovatele 19.století, rozbor větný atd... Proč by se tedy ostatní maturanti nemohli naučit středoškolskou matematiku? A ještě jedna perla, které se mi dostalo od výše diskutujícíh lékařů: Na dotaz, jak dlouho jsem studovala na VŠ techniku jsem jim po pravdě odpověděla "5 let" a následoval upřímný údiv"a co Vás tam 5 let učili ??"
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 10:37:25) Výše diskutujících? Kterých?
|
Katka,kluci 6 a 10 | •
 |
(17.10.2008 10:44:21) Promiń, ale domnívala jsem se, že jsi z lékařka, nebo ne? Míváš tu na Rodině příspěvky (třeba k očkování),které na mě tak působí.U JaninyH jsem se spletla,nepsala by "hrabou se", ale "hrabeme se", to je fakt. Jinak já mám mezi lékaři pár přátel a zmíněná perlička je od jednoho z nich.Nějak mi to tenkrát nesedlo a doufám, že podobnou představu o obsahu vzdělání a práce jiných oborů snad nesdílí všichni...
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 10:48:56) No právě. Vím poměrně dobře, co obnáší studium technických oborů a proto se ozývám, protože tvůj příspěvek vyzněl tak, že ti to tvrdil někdo z lékařů v této diskusi - tedy například já. To by se mě docela dotklo.
|
Katka,kluci 6 a 10 | •
 |
(17.10.2008 10:58:02) Nééé, takhle jsem to vůbec nemyslela. Dobře, že si to vysvětlíme.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helena (4 a 1 rok) | •
 |
(16.10.2008 9:55:34) Pěkně napsáno, naprosto souhlasím.
|
|
Pruhovaná | 
 |
(16.10.2008 10:32:30) Fisperando, bylo by velmi jednoduché už na základce si říci, že to a to dítě bude pekař a jako takový nepotřebuje vědět, jaké jsou kde podnebné pásy a jak narýsovat trojúhelník. Naučíme ho jenom to, co bude potřebovat, může hned od třetí třídy motat housky. To je blbost, že by se mělo učit jen to, co není zbytečný.
A matematika učí děti jako jeden z prvních předmětů chápat souvislosti, jednu z nejdůležitějších dovedností. O logickém myšlení ani nemluvím.
A nakonec k těm informacím na internetu - jednak musíš aspoň tušit, co vlastně chceš hledat a pak musíš v tom množství informací poznat tu správnou. To bez nějakého základu prostě nedáš.
Ale je pravda, že už teď se dcera v tercii učí tolik co my před lety na "vyšším" gymplu. Nadměrné množství informací biflovaných bez kritického myšlení a bez chápání souvislostí je bohužel opravdu špatná skutečnost.
|
Kyti a 3 poupátka | 
 |
(16.10.2008 10:36:06) mylně jsme se domnívala, že se v dnešním školství už "nebifluje"... leč dcera mi ve 3.tř chodí s popsanými stránkami v sešitě prvouky, že si to opsali z tabule a musí se to naučit... tož pak doma vysvětluji rozložení světových stran, ukazujem na globusu, aby to vůbec pochopila... ve škole to prostě slepě opíšou...
|
Líza | 
 |
(16.10.2008 10:42:25) Kyti, bavili jste se o tom někdy s ostatními rodiči? S vedením školy? Je možná nějaká změna? Já nevím, tohle je právě pro mě ten jinej svět. Verča když brali světový strany a orientaci na mapě, tak chodila ze školy se spoustou vlastnoručně namalovaných plánků buď podle písemného zadání nebo podle okolí školy, fakt tomu rozumí, není to pro ni nic teoretickýho.
|
Kyti a 3 poupátka | 
 |
(16.10.2008 11:14:27) Lízo, nebavili... pro mně je to info staré zrhuba 10 dní... jak máme uč. nově od září, tak pořád přicházím na "špeky" ... tak třeba si i nosí za DÚ pracovky, co nestihli při vyuč... Takže tuhle malovala výkres, co ostatní dělali, když ona (a ještě pár dětí ze třídy) byli reprezentovat školu na nějaé akci, včera zase šila taštičku...
|
|
|
Katka +3 | 
 |
(16.10.2008 10:42:26) Taky mám doma třeťáka. Učím syna doma,a kromě spousty materiálů, které si obstarávám sama, dostáváme i školní sadu učebnic. Letošní pracovní sešit z prvouky mě při letmém nahlédnutí potěšil, ale když jsem se do něj se synem pustila, zjistila jsem, že velká část otázek je formulovaná tak hloupě, že na ni může "správně" odpovědět jenom ten, kdo se učil z příslušné učebnice. Prostě tam nejde o znalosti, ale o ty správně nadrčené formulace. Dost mě to znechutilo.
|
|
zuzini | 
 |
(16.10.2008 12:22:43) Kyti, máme to stejně, dceřina učitelka neumí vysvětlovat, všechno nové musím dceři vysvětlit já, prvouku se taky musí biflovat, na vlastivědu má jinou učitelku, tam problém nemá. Stejně tak s angličtinou.
|
myše, 2+2 | •
 |
(16.10.2008 12:36:28) a co teprve, když mi syn přinesl ve 4.třídě v době kdy se učili o J. Husovi - "kázal o morálním úpadku církve" - nechápu učitelku, jak může toto stvořit... musela jsem vysvětlovat pojmy slovo od slova a pak smysl celé věty...
|
Mlada | 
 |
(16.10.2008 15:19:12) 4. tř. "Proč představovalo křesťanství pokrok pro lidstvo?"
|
|
|
|
Helena, tři dospělé děti | •
 |
(16.10.2008 12:31:04) Pokud si doma ukazujete na glóbusu, tak výuka splnila svůj účel. K tomu přesně to mělo směřovat.
|
|
|
|
Olga | •
 |
(16.10.2008 11:58:09) Spíš než v osnovách (co se učit a co ne), vidím rezervy spíš v osobnostní zralosti učitelů. Jenomže to je hlubší problém, který souvisí se stavem současné společnosti. Učitelé, stejně jako lékaři, politici, apod. jsou totiž víceméně jejím běžným vzorkem. Rádi bychom je viděli lepší, ale nejsou a ani nebudou.
Víc než na tom, zda se dítě učí to či ono, záleží podle mého na tom, zda si učitel dokáže žáka "všimnout", dá mu šanci, pochopí ho, ocení. Jenomže řada učitelů je vyhořelých, nebo otrávených. Otrávenost pak lze často přičíst na zodpovědnost rodičům, kteří si svoje robátko dost často neumí vychovat, hájí stůj co stůj jeho excesy a tím ničí učitelovu práci. To si jako rodiče přiznáváme poněkud neradi. Místo toho mnohdy učitelům arogantně odporujeme, že naše "mimořádné" (jak taky jinak?) dítko má přece právo na originalitu.
Nicméně vyhořelost a ztráta učitelova zájmu bere dítěti motivaci a chuť do práce. Jako rodiči se mi pátkrát stalo, že některé z mých dětí vyhrálo mimo školu nějakou soutěž, školu tím reprezentovalo a když pak přišla kopie diplomu do školy a já se ptala, co paní učitelka na to, dostalo se mi stručné odpovědi, že nic. Nechci, aby to vyznělo jako neukojená pýcha ambiciózní matky. V tu chvíli mi bylo vždycky líto nejen mého dítěte, ale všech, kteří se kolikrát tolik snaží a nakonec se setkají s naprostým nezájmem. Učitel by měl být přece tím, kdo se zajímá a umí ocenit i to, co je "mimo obor"! Pak by se nestačil divit, kolik talentu mnohdy dřímá v žákovi, kterého pokládá např. za průměrného trojkaře! A to nemluvím o tom, jak by pak takové ocenění před třídou dítě motivovalo!
Přesto musím říct, že školu tak černě, jako ji vidí autor příspěvku, nevidím. S většinou učitelů jsme spokojení a mnozí z nich dělají pro děti mnohem víc, než je jejich povinností. O tom by se dalo napsat opravdu hodně. Naposledy např. učitelka, která dává zdarma a z lásky věci (!) mojí dceři konzultace z cizího jazyka, aby ji připravila ke zkoušce, učitel na ZUŠ, který mému synovi vyměnil několikrát hodinu kvůli sportovnímu utkání, ač ji mohl bez náhrady zrušit, paní učitelka, která se trpělivě několik let věnovala mému synovi s dysgrafií tak, že na druhém stupni neměl s touto vadou žádné problémy, apod. Myslím, že přesto, že se leccos nedaří, je toho pěkného ve škole naštěstí mnohem víc.
|
|
Peggy | •
 |
(16.10.2008 12:33:49) Škola je zlo ? Zajímavý názor... Všechny školy nejsou stejné a neházela bych je do jednoho pytle.
|
|
Kohnova | •
 |
(16.10.2008 17:45:39) Fis.: mas pravdu i nemas:). Nemyslim, ze skola jako takova je zlo. Je bezmala zlo v podobe, v jake ji mame na vetsine mist my, tady u nas v Cechach (cest vsem vyjimkam). Skola, pokud by dobre fungovala, by mela krome vzdelavaci a vychovne instituce byt zachrannou siti prave pro deti, ktere by jinak pece plus anamneza jejich rodin odsoudila k prezivani v "zatoce neuspesnych" nebo rovnou kriminalite. To, co je treba zmenit, jsi postihla velmi dobre, dodala bych k tomu jen to, co dneska nejak asi vymizelo, ci co a to je ucta ke KAZDE slusne praci (vcete te za prepazkou, v pokladne v samoobsluze, k uklizeni spiny po ostatnich bliznich atdatp..) a vnimani profesionality jako kvality nutne k vykonu KAZDE profese, vcetne kopace nebo cistice ulic. Ono je fajn delat sefa, jenze bez armady poskoku by sef nemel komu sefovat a kdyby mu nekdo denne nelestil office, nepral a necistil outfit, nemontoval auto a notebook... a to vsechno nekdo dela, vcetne toho, ze mu na zachod instaluje toaletni papir. Dokavad si tohle sef neuvedomuje a ve skole se deti nedozvedi, ze slusny sef to vi a jeho respekt smerem k lidem, kteri pro nej pracuji, je opravnene narokovatelna vec, muzeme menit osnovy doblba a bude to jen hra. Dokavad budeme uspesnost a kvalitu lidi hodnotit jen podle toho, jak prestizni zamestnani a z toho plynouci penize maji, bude VZDY velka cast lidi (a deti ve skole) odsouzena k frustraci z neuspesnosti. Ja si nemyslim, ze si tohle lide, kteri deni ve skolstvi nejak ovlivnuji, uvedomuji. Bohuzel a opet cest vyjimkam a zvlast tem, kteri i pres tohle vedomi ve skole pracuji, protoze je to neco strasne vycerpavajiciho.
|
Ala | •
 |
(16.10.2008 22:00:14) A neměla by to, o čem tady píšeš, dítěti od malička vštěpovat hlavně jeho rodina? Proč všichni chtějí po škole, aby nahrazovala rodinu ve výchově dítěte? Škola snad má hlavně vzdělávat, ne? Nebo snad chcete, aby škola děti vychovávala, a rodiče je pak budou doma učit číst, psát, počítat a později i jazyky, přírodní vědy a ostatní předměty?
|
Kohnova | •
 |
(16.10.2008 23:11:51) Ala: mela. Mela by to delat rodina i skola soucasne. Realita ale je, ze se to zacaste nedeje pokud se to ma zmenit, jediny mozny zacatek je na skolni strane. Tam, kde se tahle vybava v rodinach nepredava, nelze cekat, ze se to samo od sebe zmeni. Naopak dobre fungujici skola muze vychovat cloveka, ktery rozpozna, ze neco ze zdedenych rodinnych vzorcu by bylo dobre zmenit. O tom umi velmi dobre vypravet vzdelani romove, kteri se soucasne dokazali nevzdat sve romske identity. Dobry ucitel dokaze vratit diteti podlomene sebevedomi, duveru ve vlastni schopnosti, ktere casto musi to dite pomerne namahave objevovat. V tomhle muze skola deficit deti z citove a moralne vyprahlych rodin hodne zmirnit. Mela by to delat, je to zapotrebi.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 10:34:47) No to ale chceš, aby škola dělala něco za nefungující rodiny. Podle mě od toho škola není, myslím si, že má děti hlavně vzdělávat. Nechť se klidně pořádají kurzy výchovy k rodičovství, sexuální výchovy, úcty k práci, náboženství a já nevím čeho všeho ještě, pro děti z nefungujících rodin, kteréjim tento základ neposkytují, ale odpoledne po vyučování, nevím, proč by to mělo být v rámci školní výuky, nebo spíš na úkor ostatních předmětů, které je škola opravdu schopna naučit lépe než většina rodičů. Pak tady zas budou všichni psát, jak jsou děti strašně ve škole přetěžované, no jakpak by nebyly, pokud by se ještě měly učit jaký má být ten podle ministerstva školství nebo paní učitelky správný světonázor. Pak se každý diví, že děti ani neumí pořádně číst, psát a počítat.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 10:42:45) Podívej, Alo, v tom se asi neshodnem. Moje děti mají od první třídy ve škole osobnostní výchovu a já jsem ráda, že ji mají. Navíc oproti jiným školám, jako povinný předmět. A v tomhle předmětu se (a nejen v něm) věnuje učitelka s dětmi tomu, že děti nejsou jen prázdné nádoby na informace, ale že to jsou především vyvíjející se lidské bytosti. A přestože těžiště výchovy je na mně a na mém manželovi, tak jsem pevně přesvědčena, že škola má nejen vzdělávací, ale i výchovnou funkci. Nechci, aby mi vzdělávací instituce dělala z dítěte anetický pochodující slovník s kalkulačkou v jednom. To za prvé. Za druhé, pokud jde o to zacházení s financema, tam jde skutečně o informace, které ty děti nemají, nemají je mnohdy ani jejich rodiče a to nejen ze selhávajících rodin, ale i z tzv. střední třídy, protože generace rodičů po sametu vlítla do systému, ve kterém je nikdo nenaučitl "chodit". A já považuju tyhle informace za stejně důležité, jako počty a čtení. Že k základnímu vzdělání patří i sexuální výchova, to mi taky nevymluvíš. Společnost se vyvíjí a tak je logické, že se vyvíjí i obsah toho, co se mají učit děti.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 10:57:00) Ale jo, vždyť jsem psala, ať na tyhle kurzy chodí děti třeba odpoledne po vyučování. Proč by to ale mělo být povinně předepsáno pro všechny děti? Já si třeba myslím, že osobnostní, rodinnou, sexuální, pracovní, náboženskou i finanční výchovu svých dětí zvládneme jako rodiče sami, a myslím, že to tak má většina rodičů. Nikomu nechci bránit, pokud chce, aby jeho děti navštěvovaly ještě mimo povinnou školní docházku tyto výchovy. Já dávám přednost tomu, aby je škola učila to, co jsem psala, vychovávat je zvládneme doma. Stejně jako tady brojíte za právo žen vybrat si místo, kde chtějí rodit, neměli by mít rodiče právo vybrat si, do jakého okruhu výchovy svých dětí chtějí nechat zasahovat stát (školu)?
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 10:58:44) Jo? Fakt zvládneš osobnostní výchovu? Jako že zvládneš práci s třídním kolektivem tak, abys ho budovala, obrušovala hrany, podporovala spolupráci a probrala všechny důležité konflikty? Nebo to učitel dělat nemá, má se koukat, jak se mu děti ve třídě navzájem mlátěj a nesnášej? Máš děti ve škole nebo teoretizuješ?
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 11:29:23) Aha, už to chápu, takže je potřeba mít speciální povinný předmět na to, aby učitel zvládal konflikty v třídním kolektivu a obrušoval hrany, tak to jo. A tomu se dneska říká "osobnostní výchova", jo? A jinak jsem si nevšimla, že by někde bylo stanoveno, že o obsahu školní výuky by mohli diskutovat jen lidi, kteří mají děti ve škole, nebo myslíš, že ostatní do toho nemají co mluvit? Asi nemají tu správnou osobnostní výchovu, že jo. Jestli mám nebo nemám děti ve škole tě totiž vůbec nemusí zajímat a navíc je to pro tuhle diskusi irelevantní, když rodiče, kteří mají školní děti, z vlastní zkušenosti stejně znají jen tu jednu školu a pár konkrétních učitelek. To nemá nic společného s tím, co by se mělo vyučovat povinně na všech školách, jak tady argumentujete.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 11:33:09) Ne, předmět osobnostní výchova toho zahrnuje mnohem víc; kdybys četla pořádně, přečetla by sis, že to o práci s kolektivem píšu, že je součástí NEJEN tohohle předmětu - tedy, velké problémy se můžou řešit v jeho rámci, jinak se tam ale probíraj takový věci jako otázky svobody, nesvobody, osobní odpovědnosti a statečnosti a spousty dalších věcí - a nikoli formou nezáživných výkladů. Jinak, na práci s kolektivem, tak jak se odehrává u nás, jsou nutné průniky do všech předmětů a probíhá prakticky nonstop; nicméně pokud by škola fungovala tak, jak říkáš ty, pak není potřeba řešit lhaní, šikanu, krádeže a agresivitu, protože si děti vychováš sama a nikdo ti do toho nemá co zasahovat. Očekávám od školy, že bude všestranně dbát o rozvoj mého dítěte, ono tam totiž tráví docela dost času, X hodin denně, to není málo a fakt nemá jít jen o překladiště informací (Janino, děkuji za výstižný termín).
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 11:52:37) Já očekávám od školy, že lhaní, šikany, krádeže a agresivitu bude řešit, aniž by na to musela mít zvláštní povinný vyučovací předmět. Ale nevěřím, že pokud je nějaké dítě z své rodiny vychované tak, že lže, šikanuje, krade nebo je agresivní, že na tom může škola něco podstatného "výchovně" změnit, že ho "převychová".
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 11:55:54) Ty si fakt myslíš, že k šikaně a agresivitě jsou děti svými rodiči vychovávány? No možná některé ano, ale mnoho z nich ne. Stejně jako většina rodičů nevychovává děti k tomu, aby lhaly, a přesto mohou lhát. Jako nevychovávají děti k tomu, aby braly, co jim nepatří, a přesto se to může stát. I tobě.
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 11:27:13) Alo, já tedy pro své děti chci školu, která je bude vychovávat a formovat, ne jen překladiště informací. J.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 11:32:09) Janino, vždyť jo, jestli chceš, aby ti děti "vychovávala a formovala" škola, píšu tady, že jsem pro zavedení třeba tisíce druhů nepovinných výchov. Ale proč by všechny ty "výchovy" měly být pro všechny děti povinné? Nejsou snad rodiče dost svéprávní na to, aby sami posoudili, jestli si třeba přejí dodatečnou výchovu dítěte ze strany školy v určité oblasti, a v jiných oblaqstech je vychovávali v rodině?
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 11:35:33) Co ti brání dětem vysvětlit, že to není tak, jak říkala učitelka ve škole v sexuální výchově? Že děti nosí čáp a paní učitelka se mýlí?  Svoje dítě jsem mimo jiné dávala úmyslně do školy, kde na všestrannou výchovu dbají v větším než povinném rozsahu, kde se zabývají prevencí sociální patologie, kde jim nejde jen o to, nabiflovat je všechno ke zkouškám na gympl.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 11:47:16) Lízo, je přeci dobře, že sis pro svoje děti vybrala školu, jaká ti pro ně vyhovuje. Ale proč chceš, aby se všechny děti povinně ve škole učily třeba tu sexuální výchovu? Pohlavní orgány a rozmnožování se učí v přírodopisu a o fungování vztahů mezi lidmi je stejně škola nemůže rozumně naučit to, co nevidí sami doma v rodině na příkladu svých rodičů. A proč bych měla dětem doma o čemkoli vysvětlovat, že je to jinak, než se učily ve škole? Připadá mi to jako ztráta času, stačí, že jim budu muset vysvětlovat, že opravdu správně napsaly "holt" a ne "hold", jako jejich češtinářka. Já jsem pro svobodu volby, kdo chce od školy "výchovy" v širším rozsahu, ať na ně jeho děti chodí, ale ať to není povinné. Kdyby se zavedly všechny ty výchovy, které se tady pořád propagují, kdy se pak děti budou učit ty "standardní" školní předměty? Ty se zruší nebo omezí, aby byl čas na výchovy, nebo výchovy přibudou ještě k tomu? Já dávám přednost tomu, aby dítě bylo odpoledne doma a vychovává se v rodině, než aby sedělo ve škole na výchovách.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 11:50:01) V přírodopisu? To je trochu dost pozdě. O tom, jak fungují jejich pohlavní orgány, mají děti vědět ještě před pubertou. A kromě toho v době, kdy je plno pohlavně přenosných nemocí, považuju za vhodné nenechávat poučení o zdravých zásadách pohlavního života na libovůli rodin, zvláště ne v zemi, kde spousta rodičů má problém o tomhle tématu s dětmi mluvit a vyhýbají se tomu, jak můžou.
Kromě toho mi připadá, že si představuješ, že dětem prostě přibude deset dalších předmětů. Tak to vůbec být nemusí. Tahle témata se mají prolínat tím, co už existuje.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 11:55:51) Tak mají se prolínat, nebo jsi tady propagovala povinnou osobnostní výuku? A když se budou prolínat, tedy jaksi přibydou nad rámec toho, co se už v těch předmětech učí teď, má být tedy výuka těch předmětů rozšířená? Jinak se nebavím o tom, kdy se mají děti učit pohlavní orgány, ale jen jsem řekla, že se je učí v přírodopisu. Mě je fuk jeswtli se to budou učit před pubertou, klidně jo, ale nevidím důvod pro zvláštní povinný předmětu sexuální výchova.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 11:58:03) Ne, nepropagovala jsem povinnou osobnostní výchovu. Kdes na to přišla. Psala jsem ti, jak to je u nás ve škole. Nicméně osobnostní výchovu jako přístup, nikoli zvláštní předmět, považuju za zásadní. Stejně jako přípravu na rodinný život, sexuální život, prevenci zneužívání drog a prevenci šikany. Vzhledem k tomu, že školy maj rámcový vzdělávací programy, který jim umožňujou dost velkou volnost v tom, jak se který předměty budou spolu prolínat, tak fakt nemám dojem, že by tím, že se moje dítě něco dozví o účelným hospodaření a rizicích některých finančních produktů, muselo přibýt vyučovacích hodin.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 12:06:48) Pokud chceš, aby se děti ve škole dozvídaly další informace, které se třeba dříve nevyučovaly, tak je snad logické, že buď to musí nahradit dosavadní výuku, nebo musí přibýt čas, ve kterém se děti ty informace dozvědí, nebo ne?
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 12:12:08) Nebo se do stávající výuky můžou zapracovat tak, že nahradí nějakej balast... (teď mě napadl poměrně připitomělej příklad, ale myslím, že princip by tak bejt mohl - například, jaký jsou zadání slovních úloh? musí to bejt nutně ti kopáči, co kopou příkop, nebo to může bejt něco třeba z toho hospodaření s penězi? - jako, to je trochu přitažený za vlasy, ale prostě tam, kde se používají příklady odtržený od reality, chybí návaznost na cokoliv, tam právě si myslím, že lze to navázat na to, co je třeba sdělit; že to nemusí bejt tak, že se objem výuky přičte k tomu, co už je, ale že se přeorganizuje...)
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 12:21:23) Fajn, nic proti tomu, i když zrovna ti kopáči zas tak odtržení od reality nejsou (místo kopáčů může být třeba bagr, to je mi fuk). Jen pochybuju o tom, jestli třeba slovní úloha na procenta, kde se bude počítat úrok z úvěru, je opravdu zrovna ta "výchova", kterou si představujete pod tou finanční gramotností nebo co to má být (smysl a význam peněz se tou slovní úlohou asi děti nenaučí,a le to je právě to, co je podle mě má naučit rodina a ne škola).
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 12:31:45) Alo, promiň, ale to už jsou úplné nesmysly, co píšeš. Dejme tomu dítě se naučí, jak se počítají úroky z úvěru (v matematice nebo v předmětu nazvaném "finanční gramotnost" . To jako chceš říct, že by učitel měl pouze děti naučit vzorec pro výpočet, ale už by neměl vysvětlit dětem smysl toho, co počítají, protože tu jaksi "od toho není"? J.
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 12:34:12) Tuhle jsem v novinách četla, jak obchody šidí zákazníky tím, že na plakáty napíší "sleva 17%" a ve skutečnosti zákazníkovi naúčtují slevu nižší, protože počítají s tím, že lidi si neumí procenta spočítat. To mi tedy hlava nebere. J.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 12:35:45) Něco jako že si lidi neumí přepočítat, jestli je levněji vyjde balíček 80g za tolik a tolik nebo 100g za tolik a tolik...
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 13:29:21) No ale počítat se přece učí v matematice, a ne ve "finanční výchově". A Janino, já jsem tady reagovala na návrh Lízy, aby se slovní úlohy v matematice přiblížily realitě. S tím souhlasím, ale sama jsem psala, že je to asi nenaučí chápat smysl a význam peněz. Chápeš ty smysl a význam mé odpovědi, že se ti zdá, že píšu nesmysly? Naopak, psala jsem, že nahrazením jedné slovní úlohy za druhou asi nedosáhnu toho, po čem tady voláte, tedy té kýžené "výchovy", znalosti smyslu a hodnoty peněz apod., což znamená, že pokud pořád ještě k tomu chcete tu výchovu, asi se na ni buď bude muset přidat nějaký vyučovací čas, nebo se bude muset jinému předmětu ubrat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 12:00:17) Alo, přírodopis se ale před pubertou neučí. To je hovor trochu jako rozprávka...
|
|
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 11:56:44) Mně taky připadá, Alo, že tvůj problém s "výchovami" je v tom, že nedokážeš jaksi "překročit vlastní stín", že si ty "výchovy" představuješ jako další dlouhé hodiny, kdy se děti budou biflovat nějaká fakta a potom je zpět memorovat učiteli. Bohužel si umím představit, že v případě špatného učitele to takhle fungovat i může . Ale vždyť dneska se používají moderní výukové metody, co já vím, projekty, spojování předmětů apod. J.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 12:04:10) Janino, mě jde jen o to, co se má dítě učit ve škole a co doma. Podle mě nemá škola nahrazovat rodinu a rodina nemá nahrazovat školu. Bohužel se mi zdá, že je tady pořád větší tlak na to, aby škola vychovávala (což je podle mě primárně funkce rodiny) a pak rodiče musí dětem doma třeba vysvětlovat počty a pravopis, aby to vůbec pochopily (což je zase podle mě primárně funkce školy, aby to děti naučila).
|
|
|
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 11:54:49) Jo a ty nechodíš do práce? Vlastně jsi mi neodpověděla, jestli máš školou povinné děti. Moje děti odpoledne doma nesedí, odpoledne jsou v družině, sportují, jsou na skautu nebo v ZUŠce a já jsem v práci. A od jistého věku, nedá se svítit, není výchovné ovlivňování dítěte už závislé jenom na rodičích, ať chceš nebo ne, škola tvoje děti vychovává (bude vychovávat), rozdíl je jen v tom, že buď má jasnou koncepci jak, nebo "vychovává" nezájmem o jejich výchovu a o to, jak se chovají. Dítě školního věku už prostě není jen rodičů, na tom nic nezměníš. Vliv okolí je s každým rokem silnější a představovat si, že prosadíš, aby se na různé věci děti dívaly jen tvýma očima, mi přijde nepřiměřené. Jednak to nejde, jednak bys je musela úplně odizolovat od světa. Osobně se daleko víc bojím "výchovných" vlivů nekorigovaných grázlíků ve školách, kde jde jen o znalosti, než pojetí výchovy ve škole; to můžu různě korigovat, dítě se alespoň setká s tím, že názor na jednu věc můžou mít jiný paní učitelka a jiný matka. Nicméně nebude poškozeno tak, jako kdyby na jeho výchovu ve škole dlabali.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 11:59:22) Lízo, myslím, že už jsem ti odpověděla, že ti nic není do toho, jestli mám školou povinné děti nebo ne. Stejně tak ti nic není do toho, jestli chodím do práce nebo nechodím. Je to jasné? Nemá to nic společného s tím, co se školní děti mají povinně učit ve škole nebo nemají. Odpolední mimoškolní aktivity tvých dětí jsou tvoje věc a mě nezajímají.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 12:03:01) No v tom případě bys udělala nejlépe, kdybys nereagovala na to, co píšu, pokud tě to nezajímá. Takto působíš dojmem, že tě to zajímá do té míry, že tě to dokonce přimělo k reakci. Ale ty nechceš diskutovat o názorech, žejo. Přišla ses pořádně pohádat. A ono to nějak nejde. Po tvých dětech mi samozřejmě nic není, jen na mě tvoje příspěvky působí tak, jako že máš ve všem teoreticky strašně moc jasno, ale v praxi to nezažíváš. Ani mi není nic po tvé práci, ostatně, jestli tvoje děti po škole sedí doma, kde se podrobují výchově (zatímco dopoledne se podrobovaly vzdělávání), tak to je taky odpověď.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 12:10:18) Lízo, zdá se mi, že s osobními útoky tady začínáš hlavně ty. Já se s tebou hádat nechci, jen píšu svůj názor. To tebe to vyprovokovalo k reakci typu, že nejsem schopná zvládat formování kolektivu a bla bla bla, že asi nemám školní děti a nechodím do práce, že moje děti jsou chudáci, kteří se dopoledne ve škole vzdělávají a odpoledne jsou podrobeny výchově matky, která jim nedovolí poznávat jiné názory. Jestli si takto představuješ věcnou diskusi, tak to fakt od tebe sedí, že mi podsouváš, že jsem se sem přišla s tebou pohádat.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 12:15:41) Obvinění, že nemáš děti? Ne, jen jsem se ptala, zda máš děti ve školním věku, to by totiž mohlo diskusi posunout na konkrétnější úroveň. Že nechodíš do práce? No, můžu to asi předpokládat u člověka, kterej je denně s dětma doma, ale to není většinová záležitost a školství musí vycházet z většinových záležitostí; nicméně i to by znamenalo, že můžu líp chápat některý tvoje postoje. Tvoje reakce je "nic ti do toho není", tak se nediv, že mi lezeš na nervy. Nebudu věcná tam, kde druhá strana věcná není.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 12:23:19) Lízo, já si myslím, že věcnou diskusi na dané téma (obsah školní výuky) lze vést i bez znalostí osobních údajů diskutujících a jejich rodinného života.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 12:26:17) To jistě, otázka je které údaje považuješ za osobní. Nejde pak ale odpíchnout se od ničeho konkrétního. Na obecné úrovni lze nažvanit bludů...
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 13:34:17) Ty za nutnou konkrétní informaci pro diskusi o názoru na obsah povinné školní výuky považuješ to, že by každý diskutující měl zveřejnit, kolik má školou povinných dětí a jestli chodí do práce? Jinak žvaní bludy? K účasti v diskusi jsou snad kvalifikováni jen rodiče, kteří osobně znají jednu konkrétní školu navštěvovanou jejich dítětem a odpoledne tráví v práci? To je snad řadí automaticky do skupiny diskutujících, kteří nežvaní bludy?
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 13:52:24) 1. nechápeš koncept prolínání předmětů; při počítání úlohy na procenta z úvěru je velmi dobrá příležitost k tomu, vysvětlit, co to je úvěr, jaké jsou jeho záludnosti a na základě spočítání toho, o kolik přeplatíš, nechat studenty dovodit, kdy je a není výhodné si ho vzít.
2. o obecném žvanění bludů nepíšu v kontextu, že kdo nezveřejní počet svých dětí a svou zaměstnanost, musí žvanit bludy, dokonce nepíšu ani to, že ty žvaníš bludy. Zkus pořádně číst. Nezajímá mě vést akademickou debatu odtrženou od sebemenšího kousku reality.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 14:28:47) ad 1. to je stále dokola: aby se předměty mohly prolínat, musí existovat, tedy pokud dosud neexistuje výuka, kde by učitel dětem vysvětloval smysl a podstatu úvěru a úroku atd., bude taková výuka potřebovat nějaký čas, který může být získán buď místo již existující výuky, nebo navíc - je na tom něco nelogického? Pokud takto budeme vyžadovat zavést do školní výuky všechny informace, dovednosti a výchovy, které jsou pro život potřebné, ptám se, jestli mají být zavedeny místo určité části výuky jazyků, přírodních věd atd. (aby se s nimi mohly prolínat), nebo navíc (třeba i rozšířením počtu hodin těchto předmětů, aby se s nimi mohly ty další prolínat). Můžeš napsat, jak si představuješ ideální řešení? Já jsem pro to, aby uvedené "výchovy" byly nepovinné a rodiče, které mají jejich potřebu, na ně své děti posílaly. Zároveň jsem klidně pro rozšíření počtu hodin tradičních "vzdělávacích" předmětů, aby děti měly ve škole dost času je pochopit a učitelé jim je vysvětlit (včetně aplikace teoretických znalostí) a nemusely se je třeba pracně s rodiči doučovat doma, jak tady sposta lidí v diskusích popisuje. ad 2. myslím, že stačí přečíst si posloupnost tvých reakcí a dotazů na informace o mé osobě, aby bylo jasné, v jakém kontextu jsi psala o žvanění bludů
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 11:33:18) Termín "překladiště informací" jsem si vypůjčila od ředitele jedné nejmenované školy.Říkal nám na Dni otevřených dveří, že usiluje o to, aby jejich škola takovým překladištěm nebyla. To byl hlavní důvod, proč jsem tam dceru dala a nikdy jsem toho nelitovala. To prostě nejde, oddělit výchovu od vzdělávání.
|
|
|
|
|
Kohnova | •
 |
(17.10.2008 16:41:53) Ala: v rychlosti jsem procetla tvoje diskusni prispevky a myslim, ze jsem pochopila, v cem tkvi tvoje obavy. Bohuzel, kazdy clovek ma nejaky svetovy nazor a pokud bude dlouhodobe pusobit na tvoje deti (ucitel bude), nevyhnes se tomu, ze deti budou jeho svetovy nazor vnimat, byt by bylo ministerstvem skolstvi zakazane projevovat ve skole svetovy nazor. Vzdelani a vychovu skutecne nejde oddelit a uz vubec ne tak, jak jsi navrhovala. Dobra zprava, myslim, pro tebe je, ze tak, jak si predstavujes, ze by mela fungovat skola, funguji dobra viceleta gymnazia vznikla z tech co byla ta puvodni, ctyrleta, dobre vedena. Tam to funguje dist presne tak, jak zadas. Na prvnim stupni je mozne ucit deti doma a je to i jeden z hlavnich duvodu, proc se pro ne rodice rozhodnou (i kdyz v opacnem gardu nez mas ty, vetsinou jsou to krestane, kteri se boji, aby jejich deti neovlivnoval svetovy nazor lidi, kteri krestane nejsou), oddelit deti od pusobeni nazorovych koncepci, ktere neschvaluji. Ale sakum pakum bych to shrnula tak, ze v zasade se bojis neceho, co se zatim nedeje. Vychovne pusobeni vetsiny skol je minimalni a drtiva vetsina ucitelu stale sdili tvuj nazor na vec.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 16:53:11) Kohnová, díky za příspěvek a snahu pochopit můj názor. Když totiž čtu ty neustálé diskuse o tom, co všechno by se měly děti ve škole učit, a přitom jde v naprosté většině o věci, které by dětem do života měla v první řadě dát jejich vlastní rodina (to jsou ty "výchovy" ke všemu možnému), nechápu, kde ještě by měly ve škole brát čas na to, aby se opravdu "učily", tj. získávaly základy všeobecné vzdělanosti a znalostí. Připadá mi komická představa, že se děti mají ve škole učit vařit a plít záhon a nasazovat prezervativ, když přitom spoustu z nich škola není schopna naučit ani pořádně pravopis, jeden cizí jazyk, pochopit co jsou procenta a jejich použití a spočítat třeba obsah a obvod obdélníku nebo objem válce a převést to na jiné jednotky.
|
Kohnova | •
 |
(17.10.2008 17:04:54) Ala: je to proste docela slozita problematika, ono v principu jde poskytnou obe tyhle veci doucasne, aniz by deti byly pretezovany. Ale to je diskuse presahujici ramec internetoveho fora. Souhlasim, ze PREDEVSIM je ve skole (zakladni) nutne docilit toho, aby deti byly funkcne gramotne, plus urcite penzum dalsich znalosti (uz tady ale narazime na problem co do toho penza patri a co ne). "Predevsim" pisu proto, ze bohuzel vetsina nasich ZS propousti obrovske procento deti temer negramotnych. Ale neni to tak, ze mame-li vychovat behem deviti let deti gramotne, nelze uz delat nic jineho. Vsechno zalezi na tom, CO je vlastne nasim cilem a JAK pracujeme.
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 17:13:39) Kohnová, , dobře napsané, problém je v tom, že Ala má jakousi nesmyslnou představu, že vzdělání a výchovu lze oddělit a to první má být svěřeno škole a to druhé rodině. Pokoušely jsme se celé dopoledne jí to s Lízou vymlvit, bohužel bezúspěšně. Myslím, že s vštěpováním světonázoru to nemá nic společného.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 18:02:04) Janino, já jsem nikde netvrdila, že vzdělání a výchova mají být oddělené (tak jsi to nesprávně možná z mých příspěvků pochopila ty). Píšu, že škola má především (tedy ne jenom) vzdělávat a rodina především vychovávat. Neznamená to, že se dítě ve škole taky nevychovává, ale nevidím důvod pro to zavádět nějaké další speciální výchovy pro všechny oblasti lidského života a snažit se tím suplovat rodinu. Stejně tak rodina děti i vzdělává, ale nevidím důvod, proč by je rodiče měli učit třeba počítat rovnice, od toho je škola, rodina naopak to může dobře doplňovat právě v praxi příklady, kde lze ty školní vědomosti použít (třeba u toho úroku v bance apod.).
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 18:25:35) Alo, to je dobře, že jsme si to vyjasnily a že rozumíme tomu, co kdo tvrdí. Shodněme se tedy na tom, že škola má nejen vzdělávat, ale i vychovávat. Ale já na rozdíl od tebe tvrdím, že posilovat tu "vychovávací" složku je správné, protože podle mého názoru rodina na všechno nestačí. A ještě tvrdím, že není vždycky potřeba zavádět nové předměty (ovšem pro zavedení předmětu "finanční gramostnost" na 2.stupni ZŠ bych byla všemi deseti), ale je možné ve stávajících předmětech použít moderní výukové postupy apod. tak, aby děti nebyly přetěžované. Víš, jak píše Kohnová, tohle je hodně složité a je to vlastně zásadní otázka pedagogiky co učit a jak a proč. J.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 18:46:27) Janino, a myslíš si, že ta "vzdělávací složka" školy je v pořádku? Že tedy tam se děti naučí všechno, co by měly pro svoje všeobecné vzdělání mít? Já bych asi proti rozšiřování "výchovné složky" školy nic nenamítala, pokud bych si myslela, že to, co je podle mě primární funkcí školy, tedy to vzdělávání, skutečně škola plní. Ale takový pocit opravdu nemám, spíš pořád slyším, jak jsou děti školou přetěžovány (a přitom žádné výsledky v podobě vyšší vzdělanosti dětí nepozoruju), a že by se místo "nesmyslů typu goniometrických funkcí" měly učit "rodinnou výchovu a vaření" (to jsou jen příklady, kdyby to někdo chtěl brát příliš osobně). Proto si myslím, že dokud školy nejsou schopné zajistit ani svou primární funkci, tj. poskytnout skutečně všeobecné základní vzdělání, nevidím důvod, proč by ještě měly rozšiřovat svou výchovnou funkci, jen proto, že na některé rodiny je toho moc nebo v určité oblasti nejsou schopny ji dětem posytnout. Jak jsem už psala, jsem pro, aby klidně bylo neomezené množství takových "výchovných" kurzů, ale ne povinně. Samozřejmě, že lze diskutovat o tom, co všechno patří do základní všeobecné vzdělanosti, patrně to mohou být i základy společenských věd jako je třeba ekonomie, rozhodně když už, tak to podle mě patří do školy víc než "výuka" sexuálních a rodinných vztahů.
|
|
Vlk ( dcery 22 a 18) | •
 |
(19.10.2008 19:29:48) A proč na výchovu rodina nestačí? Že by proto, že rodiče jsou v práci, dělají kariéru a ponechávají svoje idealistické vysoké nároky na škole, kde je plno špatně placených učitelů, kteří skutečně nemají náladu neustále si vysvětlovat nejmodernější trendy s takovými maminkami jako je Líza ???....
|
Líza | 
 |
(19.10.2008 19:55:20) Musím tě zklamat, já si s učiteli nejmodernější trendy nevysvětluju, oni je používají bez mého prudění. A jsem ráda, že na rozdíl od toho, jak to bylo v mém dětství, kde se doma děti vychovávaly nějak, a ve škole měly tak akorát ten strach, nerváky a naučily se podvádět, dnes škola postupuje i ve svém výchovném působení na mé děti tak, že s tím můžu souhlasit. Že já netáhnu hot a škola čehý. Že tu velkou spoustu hodin, které dítě stráví ve škole s učiteli a se spolužáky, není ponecháno zákonu džungle ani intuitivní agresi vyhořelých učitelek jako to bývalo kdysi, ale výchovnému působení v dobrém slova smyslu. Ona totiž škola, kde na výchovu se.ou, vychovává taky, nic, co děláš s dětmi, nelze od výchovy oddělit. Ale taková škola vychovává špatně.
|
|
|
|
|
|
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 17:08:14) Nechci zpochybňovat důležitost matematiky, jsouc sama matematikem, ale řekla bych, že pro spoustu lidí bude dovednost nasadit si včas prezervativ (nebo toto vyžádat) pro spokojený život důležitější než objem válce ...
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 18:06:15) Markéto, a ty si myslíš, že potřebu nasadit si včas prezervativ (nebo si to vyžádat) vysvětlí dětem líp škola než rodiče? Jako že paní učitelku spíš poslechnou? A nebudou si ho umět nasadit, pokud jim paní učitelka neukáže, jak se to dělá?
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 18:31:57) To jistě ne, ale bude užitečné pro ně a koneckonců i pro společnost, když se na tu rodinu nebude spoléhat a případné rodinné základy se ve škole doplní
|
|
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 18:28:08) Markéto, ještě otázku (jako matematik jistě pochopíš): okolnost, že pro spoustu lidí jsou možná různé dovednosti pro spokojený život důležitější než umět spočítat objem válce, je nebo není důvodem pro to, aby se tyto dovednosti povinně vyučovaly na základní škole, případně i namísto toho objemu válce?
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 18:33:47) Alo, osobně bych dala přenost škole, kde se bude pracovat směrem k propojení a rozvíjení VŠECH doveností. Encyklopedii si moje děti můžou studovat samy, stejně jako jsem to dělala já a můj bratr ...
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 18:53:30) Markéto, dohnáno do extrému to opravdu znamená, že děti by se podle tebe měly ve škole mimo jiné taky hlavně naučit vařit, prát, žehlit, čistit si zuby, používat toaletní papír, jíst příborem, zatloukat hřebík atd. (to vše jsou dovednosti potřebné k životu) a pravopis by se učily samy doma (nebo s pomocí rodičů) z Pravidel českého pravopisu, angličtinu z Angličtiny pro samouky, vzoreček na objem válce by si našly na internetu a co je to fotosyntéza v encyklopedii? Nemám nic proti samovzdělávání, právě naopak, ale těžko to mohu přijmout ve věku školních dětí jako náhradu za vzdělání, které má podle mě poskytovat škola (narozdíl od těch praktických "dovedností", které může a má děti naučit rodina).
|
Sylvie | 
 |
(17.10.2008 18:57:26) vzoreček na objem válce by si našly na internetu
My si vzoreček na objem válce hledali v matematických tabulkách, učitelce stačilo, že poznáme, kdy ho k vyřešení úlohy potřebujeme a nalistujeme si ho ;o)
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:10:52) No vidíš, a podle mě by děti (i dospělí) měli být schopni si ho odvodit, aby se ho nemusely učit nazpamět.
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 19:16:15) No a to se na těch hrncích naučí líp než v deseti úlohách :)
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:28:39) Jasně, ale potřebují kvůli tomu mít povinný předmět "vaření"? Mám tedy smysl předmětu vaření brát tak, že je to vlastně aplikovaná matematika? Nebylo by skutečně lepší tu hodinu věnovat opravdu aplikované matematice, tedy vysvětlovat dětem na konkrétních příkladech (klidně i tím, že budou mít při hodině u sebe hrnec) použití matematické teorie? Jinak tedy nevím, jestli opravdu v nějaké škole při hodině vaření učitelka vaření řeší s dětmi objem hrnců/válců (pochybuju, že sama umí ten objem hrnce vypočítat, leda že by to vaření, pokud je to vlastně aplikovaná matematika, vyučovaly matikářky).
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 19:34:35) Alo, a to svědčí o tom, že jim (těm učitelkám) to drilování objemu válce byla naprd ... to se teda mohly učit něco užitečnějšího
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:58:51) Spíš se místo matematiky ulejvaly na hodinách vaření.
|
|
|
Sylvie | 
 |
(17.10.2008 19:40:09) Si piš, že s námi učitelka objem hrnců řešila - už jenom proto, abychom dokázali odhadnout, jaký máme na vaření použít, aby nebyl moc malý ani moc velký. Na to přeci nemusí být matematička, to je klasická ukázka, jak je matematika důležitá i pro nematematiky ;o) Jinak mně samotné je upřímně jedno, jestli je vaření povinné nebo nepovinné, já ho uváděla jako příklad, že tyhle výchovy na školách byly i v minulosti, v různé podobě přežívají doteď, takže vcelku není nutné něco nějak extra do rozvrhu přidávat, že ono by kolikrát stačilo stávající výuku upravit.
|
|
|
|
Sylvie | 
 |
(17.10.2008 19:19:37) No vidíš, Alo, a jaký je tedy rozdíl mezi tímto a půjčku? Proč předpokládáš, že objem kastrólu má naučit děti škola, když je to matematika, mezitímco spočítat si výhodnost/nevýhodnost půjčky mají naučit děti rodiče? Vždyť to je matematika zrovna tak
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:30:45) Ale jo, vždyť jsem už psala (možná to bylo ve vedlejší diskusi o penězích), že výpočet úroku považuju za typický příklad slovní úlohy na procenta. Ale nevidím důvod kvůli tomu zavádět nějakou speciální "výchovu o smyslu a hodnotě peněz" nebo něco podobného.
|
|
|
|
Vlk ( dcery 22 a 18) | •
 |
(19.10.2008 19:33:37) Tedy pokud jste do MY zahrnuli i sami sebe jako rodiče ( v hledání vzorečku ), pak si trouifám tvrdit, že vaše základní vzdělání nevykazuje příliš elitní parametry.
|
|
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 19:12:02) Alo, to naprosto netvrdím. Třeba čistit si zuby se učí už ve školce (vtip). Ale místo nekonečného opakování jedné variace slovní úlohy na procenta ve škole i doma mohou vyhledat a spočítat ty slevy v letácích a ve škole se pobavit o tom, co je výhodnější. Místo pedesáti úloh na aplikování jednoho vzorečku na objem válce můžou ve vaření odhadovat litráž hrnců a ověřit třeba tím vzorečkem; k tomu si udělat nákupní seznam, podle letáků nebo z předchozích návštěv konkrétních obchodů (domácí úkol) najít, kde vyjde nákup nejlevněji. Místo nadrilování průmyslu Venezuely najít cestovní kancelář, která tam pořádá výpravy, a zemi si přiblížit z více stran; a k tomu se pobavit o tom, co tvoří cenu zájezdu a k čemu je dobré pojištění. Atd atd.
Upřímně, kdo bude mít zájem nebo tu konkrétní věc jako průmysl Venezuely bude v životě potřebovat, tak si ji najde. A k všeobecnému přehledu velice dobře postačí vědět, kde ta země leží, a to si takovýmto způsobem zapamatuje snáz.
Myslím, že se menůžeme dovmluvit, protože pořád vidíš vzdělávání rozparcelované na oddělené předměty. Z tohoto pohledu je samozřejmě tvá baterie povinných "výchov" pitomost. Ale organické propojení logických celků, tam je to zcela funkční.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:24:06) Markéto, já tady taky nijak neobhajuju donekonečna se opakující nesmyslné slovní úlohy apod. Ale podle mě učit děti aplikovat teorii na praktické příklady (procenta na úrok v bance, objem válce na objem hrnců apod.) je součást vzdělání (kromě toho si i myslím, že část právě tohoto vzdělání je i na rodině) a je to něco jiného, než to, proti čemu mám výhrady, a to je rozšiřování všemožných "výchov" především typu výchova k rodičovství, sexuální výchova, výchova k občanské společnosti, slušné chování, domácí práce, hygienické návyky apod. Tuhle výchovu mají podle mě dělat rodiče a ne škola dokonce v rámci povinné výuky.
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 19:27:58) Hm, zrovna výchovu k občanské společnosti vidím jako velmi nutnou - princip fungování voleb, princip demokracie, rozdílnost různých systémů vlády, výchova k diskusi, k hledání argumentů ... to podle mě patří k základnímu VZDĚLÁNÍ a většina rodičů tomu nerozumí a tudíž nemá jaksi co naučit, nezdá se ti?
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 19:35:09) Nebo co třeba mediální výchova? Dcera chtěla jít na obor mediální studia, tak jsme se spolu byly podívat na škole. Bohužel letos otevřeli jen dálkové studium. Ale proč to píšu. Říkali nám tam, že o mediální studia je velký zájem z řad učitelů, kteří cítí potřebu učit své žáky jakési "mediální gramotnosti" a chtějí v tom být odborníky. Neříkám, že by se hned mělna ZŠ zavést předmět "mediální výchova", ale myslím si, že je to taky hodně důležité. Kam byse to dalo dát? Do občanky, dějepisu, zeměpisu, do češtiny... J.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 20:24:27) Janino, píšeš KAM by se to dalo dát, do občanky, dějepisu ... Ale TAM už něco je. Takže z toho co tam je, se něco ubere, nebo se celkově musí přidat? Na každou další "výchovu" se buď někde musí něco ubrat, nebo se musí čas a prostor přidat. Jak se to bude řešit? Uberou se v dějepisu husiti nebo stěhování národů, aby se mohla přidat mediální výchova, nebo jak se to udělá? Pokud se tedy můžeme shodnout na tom, že dejme tomu pro každý "předmět" existuje nějaké "množství" znalostí, které je potřeba v něm děti naučit a že je pro to vyhrazen určitý čas ve škole (a je otázka, jestli ten čas je dostačující, když spousta dětí ani ty základní znalosti ve škole nestíhá pochopit a zvládnout je).
|
|
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:35:15) Markéto, podle čeho soudíš, že většina rodičů tomuhle nerozumí nebo třeba nechápe co je demokracie a volby?
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 19:37:33) No, upřímně, stačí se někdy začíst do diskusí na trochu veřejnější téma, abych viděla ...
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 19:39:16) Markéto, přesně tak...
|
|
|
|
Zufi. | 
 |
(17.10.2008 19:43:46) Myslíš, že dnešní děti nemají výchovu demokratického občana? Mají.Věř mi.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:46:09) No právě si myslím, že na to, že škola dobře nezvládá ani tu vzdělávací funkci, tak že té výchovy je snad až moc na to, aby přibývaly ještě jakékoliv další.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 19:48:31) Chápeš, že výchova ve škole NENÍ NA ÚKOR vzdělávání? Že nejde o výchovy typu tělocvik, výtvarka?
|
|
|
|
Unique, dvě holky | 
 |
(17.10.2008 20:33:06) A proto je tu občanská a rodinná výchova, předmět dotovaný 2 hodinami týdně v každém ročníku 2. stupně ZŠ. Stačí?
|
|
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 19:33:24) A ještě dodám - osobně se mi zdá, že k vzdělání ve smyslu získání a prohloubení informací slouží střední škola, dejme tomu ještě tak poslední dva roky základní. Ale základní škola by prostě měla dát mj. základ pro rozumně funkčního občana společnosti (protože je to jediná škola, která je všem občanům společná), měla by naučit metody, jakým informace propojovat (aby bylo pak na čem stavět v těch "prohlubovacích" letech) a jakým je vyhledávat - i pro ty, kteří "dál" pokračovat nebudou. To vidím podstatně užitečnější než znát gravitační konstantu na čtyři desetinná místa a atomové číslo draslíku ...
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:40:35) Jenže nejdřív je potřeba aspoň vědět, jakou informaci si potřebuju vyhledat a že si vůbec nějakou vyhledat mám. Pokud nebudu vědět, že existuje měkké a tvrdé i, tak mě ani nenapadne, že bych si to měla někde hledat. Pokud nebudu vědět, že lze zjistit objem hrnce třeba tím, že si ho vypočítám pomocí vzorečku na objem válce, tak ani nebudu vědět, že bych si takový vzoreček mohla někde najít. A tak je to se všemi ostatními informacemi. A nevím, jak se dá rozvíjet myšlení bez toho, abych právě ty postupy aplikovala na nějaké konkrétní znalosti a informace. Nejdřív se musím něco dozvědět, pak o tom můžu začít přemýšlet a spojovat souvislosti.
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 19:42:24) Alo, ale ty základy přece nikdo rušit nechce, nepodsouvej ...
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 19:45:37) No já to chápu tak, že si A. představuje, že někdo kvůli finančí gramotnosti zruší českou gramatiku a matiku, a nedovede si představit, že to tak vůbec není. Ale ať se jí to kdokoliv snažíme vysvětlovat horem dolem, je zabetonovaná v modelu počet předmětů krát počet hodin rovná se konstanta, výchova ke gramotnosti z tétho konstanty odečte, sexuální výchova a výchova k rodičovství taky, nic nezbude . Já vidím v praxi zavádění různých "výchov" - v uvozovkách, protože se tak nejmenují - do praxe bez zvyšování počtu hodin a bez šizení v základních předmětech, ale A. nevěří. No tak co už. Hlavou zeď neprorazíme...
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 19:48:40) Lízo, já pořád nevím, jak chceš dosáhnout toho, aby se přidala nějaká tebou uváděná výchova, aniž by se tím snížil čas potřebný na stávající výuku, nebo přidal nějaký navíc. Tak mi to tedy nějak logicky vysvětli.
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 19:50:37) Už ti to za mě vysvětlili jiní. Vidíš školu jako soubor vzájemně nesouvisejících předmětů, striktně od sebe oddělených, které se navzájem vytlačují. Pokud to tak vidíš, pak to nemá řešení, vidět to jinak nejsi ochotná, vysvětluje ti to tu několik lidí včetně mě od rána, je to marný, nebudu se snažit.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 20:04:45) Ne Lízo, ty mi jen nechceš logicky odpovědět na naprosto logickou otázku: Pokud někdo požaduje, aby se ve škole vyučovalo (odděleně nebo v rámci nějakého předmětu, nebo se prolínalo více předměty, to je úplně jedno) cokoli, co se do té doby ve škole nevyučovalo (nebo nevychovávalo), je potřeba na takovou novou výuku či výchovu nějaký čas (pokud ti tohle nepřipadá logické, tak dál nečti). Já se jen ptám, jestli se tento další čas má vzít z času ostatních již vyučovaných předmětů (nebo výchov), nebo se k nim má přidat? Na to mi tady dosud nikdo neodpověděl, a speciálně tebe jsem se výslovně na tohle už ptala. Jinak osobně jsem klidně pro, aby čas (času, nemusí to být oddělený předmět, jak se mi někteří snaží podsouvat) věnovaný vaření byl věnován aplikované matematice.
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 20:17:17) Alo, myslím, že ti to tu několik lidí vysvětlilo zcela názorně. Např. na těch procentech. Dejme tomu nyní - 15 minut vysvětlování včetně dvou názorných příkladů, 30 minut počítání příkladů na jedno brdo. S "výchovou" : 15 minut vysvětlování včetně dvou příkladů, 10 minut na tři další příklady, 10 minut hledání slev a přepočítávání z přinesených letáků, 10 minut diskuse na téma, jetli je výhodné jet kvůli slevě 15Kč z letáku 10 minut autem (cena benzínu). Čas stejný, probrání procent stejné, užitečnost pro praktický život větší, použité "výchovy": k hospodaření, k nakládání s financemi, ekologická.
Je to jen hrubý nástřel, nejsem pedagog, abych to odfadla časově konkrétně.
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 20:28:44) Markéto, já přeci nic nemám proti tomu, aby se místo slovních úloh řešily praktické příklady na procenta (slevy z letáků) a klidně k tomu i výpočet spotřeby a ceny benzínu za ujetí 1é km. To všechno je pro mě matematika. Jen nevím, kde jsi vzala těch 10 minut navíc při "výchově". Ty jsou z vaření?
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 20:31:44) Promiň, beru zpět, zmátla jsi mě s tím 10 minut přepočítávání a 10 minut autem, nic tam navíc není. Možná jediný rozdíl je v tom, že tomuhle já neříkám "výchova", ale aplikovaná matematika, která má být podle mě běžnou součástí výuky, narozdíl třeba od vaření a výchovy k rodčovství.
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 20:36:05) Fakt? I ta diskuse s hledáním argumentů, proč to nebo ono?
|
Ala | •
 |
(18.10.2008 1:12:19) No, pro mě otázka, zda se vyplatí jet 10 minut autem kvůli 15,-Kč slevě představuje především početní problém, který je nejdřív třeba vyřešit, tudíž aplikovanou matematiku. Pak už nevím, kolik času bude zbývat na diskusi okolo a o čem, pokud řešení znám. Nevidím důvod to vydávat za "výchovu" k čemukoli, ovšam samozřejmě, napasovat na to může všechno, že? Nejen třeba tebou zmiňovanou ekologickou výchovu (k ceně benzínu ještě musíme zohlednit zněčištění životního prostředí), možná by šla dokonce i ta rodinná (čas strávený honbou za slevou ukradnu své rodině a budování mezilidských vztahů) a sexuální (ušetřený čas mohu věnovat navazování sexuálních kontaktů) atd. atd. Takhle nějak by snad mělo vypadat to prolínání "výchovy" do ostatních předmětů?
|
|
|
Zuzana, Filip 04+Mandy 06 | 
 |
(17.10.2008 21:59:02) Alo,
Zdá se, že to vaření a rodičovství ti připadá nějak úplně bezcenné. A přesně tohle jsou schopnosti, které se hodí snad úplně každému! Zásady správné výživy, péče o děti, něco jako kvalita partnerského vztahu… Dennodenně vařím – a přemýšlela jsem, jak bych se z toho vykroutila, ale s dětmi to prostě nejde! Je to strašně důležité. A pro základní školu – krásný tvůrčí předmět rozvíjející schopnost spolupráce a komunikace. Tohle jsou taky „kompetence“ 21. století a moc bych si přála, aby si je moje dítě ze školy odneslo. Když nebude umět spolupracovat a komunikovat (například), tak si může i celou aplikovanou matematiku strčit za klobouk.
|
Ala | •
 |
(18.10.2008 1:04:00) Ale mě to nepřipadá bezcenné, naopak, připadá mi to jako cenné dovednosti, které si má dítě odnést z rodiny, nikoli ze školy.
|
Kohnova | •
 |
(18.10.2008 1:30:55) Ala: ano, jenze cca sedmdesat procent rodin to detem neposkytne, mluvim ted o hudebni vychove, dramatice, vytvarne vychove. Co s tim?
|
Ala | •
 |
(18.10.2008 1:56:35) No tyhle výchovy už se ve školách učí, ne? Jestli by se tam měly učit i nadále ve stejném rozsahu nebo ne, to je fakt otázka, nevím. Ale pokud jde třeba o tu výchovu k rodičovství apod., tak si naopak myslím, že naprostá většina rodin ji svým dětem poskytuje. A i kdyby ne, už jsem několikrát psala, že se to dá klidně řešit i nepovinnými výchovnými kurzy a pokud mají rodiče nebo dítě tu potřebu, může je navštěvovat. Tedy, pokud si myslím, že by se moje dítě mělo ve škole učit výchovu k rodičovství, přihlásím ho do nepovinného kurzu výchovy k rodičovství, pokud mám potřebu, aby škola mé dítě vzdělávala v oblasti sexuální výchovy, přihlásím ho na sexuální výchovu, pokud někdo chce, aby jeho dítě ve škole naučili vařit, nechť existuje školní kurs vaření, apod., jsem pro, aby si rodiče v každé škole domluvili se školou tolik nepovinných "výchov", o kolik jich bude dostatečný zájem, a ať pokud možno navazují i na školní výuku. Nakonec pokud jde o tu hudebku a výtvarku, asi bych je taky spíš zařadila mezi nepovinné a třeba bych zrovna do nich svoje děti přihlásila. Někdo jiný zase třeba dokáže dát dětem základy hudební výchovy v rodině, ale chtěl by naopak přihlásit děti do výchovy k demokracii nebo na základy finanční gramotnosti, proč ne? Ale v zásadě to jsou pořád pro mě "výchovy", které by primárně měla zajišťovat rodina a nevidím důvod je nějak povinně předepisovat všem dětem do školní výuky.
|
|
|
|
|
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 20:31:48) Promiň, beru zpět, zmátla jsi mě s tím 10 minut přepočítávání a 10 minut autem, nic tam navíc není. Možná jediný rozdíl je v tom, že tomuhle já neříkám "výchova", ale aplikovaná matematika, která má být podle mě běžnou součástí výuky, narozdíl třeba od vaření a výchovy k rodčovství.
|
MarkétaP + 4 dcerky | 
 |
(17.10.2008 20:38:42) A ano, JE to aplikovaná matematika a NENÍ to samostatný předmět vedle matematiky :) Domácí účetnictví, investování a půjčky taky JE aplikovaná matematika. Učila ses ve škole takle matematiku aplikovat? Jestli ano, tak to jste fakt měli výbornou školu ...
|
Ala | •
 |
(18.10.2008 1:26:32) Ne, ve škole jsem se to neučila. Zásady hospodaření s rodinným rozpočtem jsem se naučila od svých rodičů, stejně jako co mám nakoupit, abych z toho uvařila večeři a nebylo to moc drahé, že se peníze vydělávají v práci a za ně si pak můžu něco koupit, že když si neutratím celé kapesné, ale něco z něj ušetřím, budu si příště moci koupit něco víc nebo dražšího, že když si chci koupit něco na splátky tak si musím taky spočítat o kolik zaplatím navíc, a spoustu dalších věcí. Ty ses tohle doma nenaučila? (předpokládám podle tvého příspěvku, že ve škole ne) A nesouhlasíš s tím, že to jsou věci, které by se měly děti hlavně naučit doma od svých rodičů?
|
|
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 19:53:43) Alo, rak si přečti, co jsem prve napsala o mediální výchově. To by nebyl předmět "mediální výchova", ale ta mediální výchova by se stala součástí třeba češtiny nebo dějepisu nebo vaření ( třeba by děti analyzovaly pořady jako Prima vařečka nebo Paprika nebo Hoši v akci...).
|
Zufi. | 
 |
(17.10.2008 19:57:03) Mediální výchova se dělá např. formou projektových dní nebo dílen. Příklad: týden před vánoci -děti jsou redaktoři novin, reportéři s video kamerou, tvůrci reklam na školní předmět ,apodob. každý den projdou něčím jiným, vytvoří si v PC učebně ,,noviny,, i s fotkami, fejetony, reklamou, povídkami, anketami...
|
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 19:57:27) Fantazie mi prcacuje. Třeba tématem jedné hodiny vaření šmrcnuté mediální výchovou by bylo, proč se tak dobře prodávají kuchařky napsané celebritami. J.
|
JaninaH |
 |
(17.10.2008 20:00:31) Praktickým výstupem takové hodiny bybylo jídlo uvařené podle receptu z takové kuchařky, které byse ukázalo jako nepoživatelné (možno procvičit i základy biologie - dávicí reflex u savců).
|
Líza | 
 |
(17.10.2008 20:01:05) Janino!
|
|
|
|
Ala | •
 |
(17.10.2008 20:13:00) Fajn, a ten čas věnovaný při češtině nebo dějepisu mediálním analýzám Prima vařečky by přibyl navíc ke stávající výuce, nebo by se z ní něco ubralo? Ještě mám dobré téma: při češtině by se dala například rozebírat vyjadřovací úroveň Kluků v akci, to by ale možná od dětí vyžadovalo, aby samy měly ze školy dost dobré základy svého rodného jazyka, aby něco takového dokázaly kriticky analyzovat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivule | •
 |
(18.10.2008 11:47:00) Hmm, zajímavá diskuse, ještě jsem ji nedočetla až do konce..
Ale něco Ti, Alo, chci říct: vystudovala jsem dvě a půl vysoké školy abych pak pochopila, že pro úspěch v životě (a to i pro pracovní úspěch) jsou potřeba úplně jiné věci než technické znalosti typu výpočet objemu válce.
Mimochodem, nic z toho čím se živím (ve smyslu technických znalostí) jsem se nenaučila ve školní lavici.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Henriette | 
 |
(19.10.2008 8:34:42) V lecčems s tebou souhlasím. Já si ale nemyslím, že by známky děti poškozivaly. Někdo je prostě chytřejší, někdo méně. Jak jinak to měřit než známkami? V životě jim taky nebude pořád někdo umetat cestičku a říkat, že jsou dobří. A co se týče odlišností, abyc zas tím věčným zabýváním se těmi odlišnými netrpěli ti "normální"!
|
|
|