| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Školní brašna? Těžké zavazadlo i pro dospělého.

 Celkem 76 názorů.
 katka+katka 
  • 

Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 9:16:33)
ZŠ jsem měla téměř před domem, takže s tou taškou jsem se zase tolik nenatahala:-)Ale na gymplu jsem si připadala jako stěhovák. Když jsem hlídala sousedce děti, chtěla jsem přesunout tašku jejího syna (chodí na ZŠ)z prostředku chodby a jednou rukou jsem jí vůbec nezvedla, i oběma to byla docela dřina a to v tom má jen učebnice.
Všimla jsem si, že jen v málo ZŠ mají skřínky, kde by si děti mohly nechat učebnice nebo tělocvik apod. Kolikrát mě i děsí pohled na malé dítě mající obrovskou plnou tašku na zádech, často čekám, zda se nepřeváží apod.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 9:32:49)
Mam syna predskolaka. V ramci zachovani co mozna nejzdravejsi patere, jsme se rozhodli pro variantu BATOH S ORTOPEDICKY TVAROVANYMI ZADY (je totiz mnohem pohodlnejsi nez aktovka.
Coby matka jsem rozhodnuta obhajovat synovi zmackane ruzky u sesitu a podobne.
A pokud je dite neporadne, bude mit neporadek v batohu stejne jako v aktovce.
Dnesni anatomicke batohy svym vnitrnim usporadanim uz spis pripominaji aktovku.

Moje mami uci prvni stupen na ZS a doporucila nam prave batoh spis nez aktovku a to prave pro prvnacka.

 katka+katka 
  • 

Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 9:37:46)
Vůbec by mě zajímalo, kdo vymyslel školní tašky. Možná to bude znít divně, ale nebylo by pro děti lepší něco jako zavadlo, co mají letušky? Nesmějte se, ale myslím to vážně. Má to kolečka, vláčí se to po zemi...
 Meluzína78 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 11:24:53)
Katko, podobná zvazadla jsou v hodně zamích poměrně častá, taky myslím, že je to dobrá alternativa.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 12:27:31)
Ty se uz normalne daji koupit i u nas, jmenuje se to detsky batoh- aktovka na koleckach a delaji je myslim od topgalu
 Lída+2 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 15:26:22)
Katko,ale takové aktovky existují. KAmarádky dcerka....no spíš slečna chodí do 8 třídy a má již třetí aktovko batoh na kolečkách...nejdřív s obrázky a nyní bez nich....
 katka+katka 
  • 

Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 18:31:11)
Teda, to jsem ani neměla ponětí, že něco takového existuje i u nás. Na ulici totiž vidím jen děti s klasickými taškami na zádech. Moc děkuju za tip, po tomhle se určitě kouknu
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(17.9.2008 14:22:43)
Katko, batoh na kolečkách jsem letos koupila Elišce do 4. třídy. Taky jsem se už nemohla dívat na to, jak se moje pětadvacetikilové drobátko vláčí s desetikilovou aktovkou každý den. Dneska už chodí s batohem na kolečkách a je maximálně spokojená, protože se nenadře a hlavně má i něco jiného, než ostatní. Ale je to docela drahá legrace, protože tyhle batohy v lepší variantě se pohybují od 1.100,- Kč do 1.800,- Kč. Lepší variantou myslím dvě velké oddělené kapsy, potah na špinavá kolečka, kryt na popruhy a nepromokavý materiál.
 zuni 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 9:39:54)
Myslím že velmi dobrá varianta jsou takové ty tašky na kolečkách (jak mívaj lidi na letištích :-) ) - ale faktem je, že problém školní byrokracie to neřeší. To řeší jen, jak si s tou byrokracií poradit pokud možno bez újmy...Rv
 Meluzína78 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 11:26:01)
ahoj, mám jen dotaz - opravdu nemyšlený zle - co si představuješ pod termínem "školní byrokracie"? já tomu úplně nerozumím
 zuni 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 12:07:03)
na jeden předmět:
1-2 učebnice (i více)
1-2 sešity (i více)

krát průměrně 5 hodin denně = cca 7 učebnic a 7 sešitů denně.

Plus pomůcky na výtvarku. Na tělocvik. K tomu svačina, pití (to bývá poměrně těžký náklad a podle mého to je důležitější než učebnice)

Přitom výuka by se dala řešit moderněji, ne se stohy knih, o tom jsem psala níže
 Lucie (+3 zlatíčka) 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 12:16:36)
Tak to žijeme úplně v jiném světě.
Pomůcky na výtvarku - v kapsáři ve škole
Oblečení na TV - ve škole v pytlíku (občas se vezme vyprat)
Oblečení do družiny - taktéž
2-3 sešity a učebnice na 1 předmět - domů se vezme 1-2 kousky dle potřeby.
To je systém, který u nás funguje úplně běžně.
A třída se zamyká, učebnice se myslím nechávají ve třídě na hromádce podepsané, stejně jako sešity, které nejsou potřeba. Co dítě potřebuje domů, nechá si. co nepotřebuje, nechá na hromádce. Mě to přijde jako docela dobrý systém.
 nova alena 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(22.9.2008 17:36:21)
Někteří, vlastně docela dost učitelů (neříkám že všichni), já to vím, protože to vidím kolem:-D, udělali tu vysokou snad protekčně na desátý pokus a zřejmě neví, že slovo učitel pochází od slova učit, protože bez učebnic jsou, docela nahraní.. zejména učitelé jazyků.. angličtinářka na bývalé zš byla s prominutím prostě lempl.. ani vyslovovat neuměla, jediné, co žákům říkala bylo to, co stejně stálo v učebnicích, které byly mimojiné jediné, podle čeho se učilo.. Když někdo něco nechápal, dočkal se odpovědi "Tak si to přečti, máš to přece v učebnici, nee?!" A takhle to probíhá docela často..RvRv
 Meluzína78 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 13:52:26)
já se tedy přiznávánm, že považuju učební pomůcky za hodně důležité ve škole, ale taky mám zkušenost s tím, že tělocvik zůstává ve škole (pere se), výtvarka celoročně, družina taky, mnoho učebních pomůcek rovněž. Jak jsem psala, skříňky jsou ideální řešení, ale vím, že hodně na to ředitelé buď neslyší, nebo nemají místo a hlavně je to dost drahé. U nás ve škole zrušili šatny a nahradili skříňkamu na vše (většími), ale třeba dlouhý kabát se tam nevejde )slečen a druhém stupni) a to je problém. Ale všechno má něco.
 Lída+2 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 15:38:01)
O čem to píšeš..asi žijem v jinde..teda,ale v naší škole se dom nosí jen to co je třeba...každá maminka dala dítku do lavice kapsář..a tam jsou odložený i fixy a voskovky....kapesníčky, ubrousek na lavici..stojánek na knížku a jiné věci co dítko potřebuje a nemusí je vláčet....

VV- v kufříku ve třídě (uvidím jí zase až na konci školního roku...to pak je vždy zajímavý pohled)

TV- ve škole ve vaku vídám ho každé prázdninypodzimní, vánoční, jarní a velikonoční a hlavní...(takže taky né moc často)

Družiny...v šatně je kapsář na ramínko a v něm vše potřebné

Jinak pracovní sešity našeho prvňáčka jsou ve škole a nosí dom je to z čeho je úkol.....takže v aktovce je jen penál+ zápisníček a pak krabička na svačinu a pití....na HV syn nemá ani učebnici tu dostane až ve čtvrté třídě....

A náš čtvrTák má na zítra (čj a čítanka- je údajně ve škole v kapsáři v lavici)+ sešity má kompletně paní učitelka.
MA(jeden ze 3 dílů- učebnice je rozdělena na 3 uzoučké knížečky) máme v aktovce. Sešit na matiku máme doma jen domácí neb měl úkol(pětiminutovky a školní je ve škole na přídavným stole paní učitelky
Vlastivěda-jeden sešit a jedna hubená knížka(opět máme na školní rok rozdělenou na dva kusy)
HV- kniha v kapsáři ve třídě....a sešit notový máme první rok... no
TAk nevím,ale syn toho rozhodně moc netahá....

prázdný baroh má 1,05kg a plný 3,5-4kg(ráno)
 Pavlína 
  • 

Poraď.... 

(16.9.2008 22:58:12)
1. Dítě by se mělo naučit připravovat si ze dne na den přesně podle rozvrhu. Na Čj potřebuje něco jiného než na sloh nebo literaturu, atp. Často Z LENOSTI mají v tašce nepotřebné věci.
Na malé dítě musí dohlédnout doma rodiče (se synem denně kontrolujeme aktovku). Dítě se to brzy naučí také. Výmluva, že pokud je dítě nepořádné, bude mít binec i v aktovce, mi připadá DĚSNÁ.
2. Pití se dá koupit ve škole. Třeba u nás ve škole je několik automatů s teplým i studeným pitím (nízké ceny) a možnost koupit si mléko. 1.stupeň má celodenní pitný režim za symbolickou cenu.
3. Cvičební úbor nechávat ve škole nebo nosit 1x týdně na tělocvik (věci ven NEBO věci dovnitř, ne obojí).
4. Přezůvky nechávat ve škole.
5. Nenosit věci, které do školy nepatří.
6. Domluvit s učitelem úschovu atlasů, těžkých učebnic, slovníků atd., které doma zrovna nebudu potřebovat.
7. Pokud má dítě nosit např. kapesní slovník na Aj, měl by být KAPESNÍ, ne ten největší, co jsme doma vyhrabali.
8. Nenechat se zlákat pro nákup tvrdých, pevných, velikých (A4) desek na sešity, obrovských penálů, plastových boxů na svačiny a podobných školních pomůcek - váží to více než obsah.
9. Koupit lehký batoh nebo tašku s pevnými zády, potěžkat už v obchodě, řídit se rozumem.

Radit někomu, aby si odlehčil tašku tím, že bude kašlat na nošení pomůcek (asi myslíte všech?!?), to je tedy síla. To můžeme ty školy rovnou zavřít. Nebo sedět (po vzoru soudruhů z USA) s dětmi celý den v kroužku na koberci a tlachat. To pak nebudeme potřebovat učebnice, sešity, psací potřeby, mozky... Ale budeme mít rovná, zdravá záda (jestli tedy nebude škodit to sezení na zemi).

Mimochodem, většina učebnic na ZŠ je už nyní v "sešitovém" formátu. A4, ale měkké desky a cca. 100 stran. Oproti někdejším vázaným knihám POHODA.

Tato reakce není jen na vás, v celém článku je spousta bludů.
Pokud má váš školák opravdu těžké zavazadlo, vyzkoušejte popsanou revizi. Pokud to nepomůže, ozvěte se na třídní schůzce. Mnoho problémů se dá bez problémů vyřešit.

Třeba ani nebudete potřebovat ten batoh na kolečkách.
 MirkaEyrová 


Re: Poraď.... 

(17.9.2008 0:14:47)
Pavlíno, odhaduji, že ta poznámka o binci v aktovce jako DĚSNÉ výmluvě byla napsána kvůli mně. Je pravda, že se většinou už ani neodvažuju na Rodinu psát své zkušenosti, protože náš osud opravdu není standardní a není - nemůže být - měřítkem pro průměrné děti, průměrné rodiny. Syn má jednu z poruch autistického spektra, s čímž je spojená řada drobných i větších potíží, která méně nebo více komplikují život. Hlavní oblastí je pochopitelně problém v komunikaci; problémy s chápáním slov, vět i mimoslovní komuniace. Tam je problém hlavně s tím, že neumí komunikovat s vrstevníky - škola pak je pro něj větší stres než pro zdravé dítě. Ale přináší i takové "detaily" jako horší schopnost vystihnout to významné a to méně významné vypustit. Ztížené chápaní světa a dění kolem samozřejmě vyplývá větší stres obecně - autista si to snaží kompenzovat lpěním na stereotypech (vč. nutkavé potřeby s sebou nosit věci, které mu pomáhají překonávat nejistotu v cizím nebo stresujícím prostředí). A pak toto postižení přináší i další "drobnosti" - horší soustředění, předpokládám že souvisí s velkou citlivostí smyslů (chuť, světlo, zvuk); menší obratnost (vč. pomalosti) atd.

V synově případě jsme dg. dostali teprve před půlrokem, s tím, že ten půlrok byl poněkud divoký (těžší aktovka je proti tomu prkotina). S dg. se teprve sžíváme, ještě ani teď nevíme o dg. a vhodných postupech vše potřebné, natož když jsme synovu dg. neznali. Tudíž jsme při výchově postupovali jako u zdravého dítěte, a zrovna jsme si - bohužel - vybrali způsob, který u aspíka není účinný.
 MirkaEyrová 


Re: Poraď.... 

(17.9.2008 0:18:49)
...tak si to po sobě nečtu a už vidím totálně nesouvisle nastylizované věty ~k~~j~. Pardon:

Ztížené chápaní světa a dění kolem samozřejmě /vyplývá/ PŘINÁŠÍ větší stres ...

Tudíž jsme DŘÍVE při výchově postupovali ...
 Pavlína 
  • 

Re: Poraď.... 

(17.9.2008 20:34:46)
Ne, Mirko, to nebylo na Tebe, ta výmluva je přímo v článku. Pokud dobře tuším, nějaká maminka to pak ještě jinými slovy zopakovala, ale nebylas´ to Ty. Trošku sleduju Tvé příspěvky, takže tuším, a ani by mě nenapadlo se do Tebe navážet. Naopak, přeji hodně trpělivosti a pozitivní vývoj situace.
Myslela jsem to všeobecně na průměrnou populaci, nic ve zlém. Jsem "úča", tak z praxe vím, co občas děcka v těch obrovských taškách tahají. (Viz. "kapesní" slovník na Aj 10 cm tlustý, formát téměř A4 - doma jiný nemají. :-))
Pavlína
 Meluzína78 


Re: Poraď.... 

(17.9.2008 7:58:20)
Pavlíno! 100% souhlas ...
 Pavlína 
  • 

Re: Poraď.... 

(17.9.2008 20:50:34)
Dík.
Samozřejmě to nepomůže každému, nemám patent na rozum, jako asi nikdo. Každý, komu není ta těžká taška lhostejná, si nakonec musí najít svoji cestu. Ale jsem ráda, jestli to někomu připadá rozumné.
Čauky...
P.
 Lukáš Hartmann 
  • 

Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(12.10.2010 17:53:34)
jen bych přidal vlastní zkušenost.
Na naší škole je to podobné - sešity si můžou nechávat ve škole a domů vzít jen potřebné. Učebnice mají třeba do "mé" vlastivědy dvě, jedna je pracovní sešit, obě jsou velikosti A5 a velmi tenké. k tomu i jeden sešit.
Potřeby na výtvarku mají samozřejmě ve škole.
Tělocvik si donesou v pondělí a v pátek by si jej měli odnést domů.
K pití je celodenně k dispozici čaj. Když náhodou dojde (cca 1x za měsíc, udělá se voda se šťávou)
Většinu věcí si opravdu mohou nechat ve škole, ale z nějakého důvodu se to často neděje.
 Novotňásci 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(16.9.2008 11:55:29)
Stav k lepšímu nastane až si učitelé uvědomí,že děti nechodí do školy jen na tu jejich hodinu,ale že mají třeba 6-8 vyučovacích hodin.
Já zažila na školách situaci.Kdy mi při zkoušení učitelé doslova řekli.Uč se jen můj předmět to ostatní je zbytečné.A když jsem se snažila s nimi o tom polemizovat dostala jsem kouli.Za co?Za diskuzy.Látku jsem uměla.
Také bych viděla řešení v nošení jednoho sešitu,koužkového.Po zapsání zápisků by se papíry na jednotlivé předměty vložili doma do toho správného a učitel by čas od času řekl,že chce ty sešity co jsou doma vidět.Ale ve sborovně by to měl říci,aby to na ten den nechtělo několi učitelů najednou.
Pracovní sešity?Byl by jeden doma a druhý ve škole.Dítko by si do blbníčku zapsalo číslo úkolu a doma vypracovalo.Jak by učitel zjistil zda jej zkutečně vypracovalo?Jednoduchým vyzkoušením.Ten stejný příklad by dostali ve škole jako 5minutovku.Pokud to dítko doma pracevalo a úkol má tak to pro něj není problém vypracovat ho znovu.Pokud ne tak mu to budtrvat déle nebo to udělá špatně.
 Pavlína 
  • 

???? 

(16.9.2008 23:06:54)
No, no, no. Asi jsi tu látku moc neuměla. Tvůj pravopis je otřesný. Třeba ta pětka nebyla za diskusi (popřípadě diskuzi), ale právě za tu "diskuzy" (fuj, ani mi to nejde napsat).
Stane se, chyba se vloudí. A učitelé už se snad (většinou) trošičku změnili.
 zuzkasim 


Re: Taky čekám, jestli vůbec někdy přijde změna k lepšímu 

(17.9.2008 8:29:53)
Tohle je reálné na střední škole, nikoliv na ZŠ a já to tak dělala. Kroužkový blok na zápisky, doma dotřídění do desek podle předmětů. Jen vyjímečně jsem musela do školy přinést ukázat celé desky s veškerýma poznámkama. Dítě na ZŠ na tohle obvykle nemá, možná až koncem docházky.
 D., jeden předškoláček-školáček 
  • 

Dobré nápady jsou někdy dobré jen ne první pohled 

(3.7.2009 10:51:35)

Přečetla jsem pár článků z téhle diskuze. Určitě nebyly všechny, ale myslím že každý má svůj díl pravdy.
Jsem na dnešní dobu poměrně mladá maminka předškoláčka -školáčka ( nástup září 2009).
Velmi dobře si pamatuji jak jsem nosila učebnici na hudební výchovu kterou jsme pořebovali ob 1-2 hodiny. ale taky jsme ji s jinou učitelkou nemuseli nosit vůbec protože s námi nechtěla zpívat lidovky a věděla že ani nás to nebaví.
Kontrola tašky je jistě správný nápad, hlavně u mladších dětí, které se chtějí asi i pochlubit novým kamarádům co mají za hračky.
Já osobně jsem si taky zkusila dát do tašky všechno abych nic nezapomínala. Vzdala jsem to ve chvíli kdy jsem zjistila že se do ní všechno stejně nevejde.
Kroužkové sešiky nejsou špatný nápad, já to zkoušela na střední s rychlovazači. Taky jsem od tohoto sistému brzo upustila. Víte kdy? Ve chvíli kdy bylo nahlášeno zkoušení a písemky ( jedno jestli 1/4 nebo 1/2 letní ) a já zjistila že na zopakování před hodinou abych si byla jistá že odejdu s dobrou známkou musím přinést všechno. A jsou i případy kdy učitelé zkoušejí každou hodinu a vy nevíte kdy na vás dojde řada dokud to nemáte za sebou.
Právě jsem si vzpoměla na jednu příhodu když jsem byla na zš. Maminka jednou popondavala moji připravenou tašku do školy, překážela nebo co. A když viděla jak je těžká nésledovala samozřejmá otázka co v tom nosím. Odpověď že jen věci do školy ji nestačila a ani ji nevěřila provedla tedy kontrolu tašky a zjistila, že to tak opravdu je.
Jsou to především moje vlastní zkušenosti a vím že záleží především na učitelých a asi i na oboustranné ochotě komunikovat o problémech, které se týkají dětí, školy i nás rodičů.
Osobně doufám že ty zkušenosti co nás čekají od září budou spíš z té pozitivní půlky a to přeju i Vám všem co máte děti ať malé nebo větší.

Ahoj D.
 suzann 
  • 

učebnice 

(16.9.2008 9:18:08)
Tak tenhle článek by se měl vystavit v každé škole, to říkám já se zády se skoliózou a Shermanem (či jak se to píše)....

Myslím že něčemu by se třeba dalo předejít používáním učebnic, jaké jsme měli na SŠ na jazyky: učebnic bylo několik za rok (nosili jsme vždy jen jednu třeba na 2-3 měsíce, pak jsme měli další úroveň), velikost A4 a tenčí než 60stránkový sešit a rovnou jsme do toho psali. Nevýhodou byla ovšem dražší pořizovací cena na takový styl výuky.
ovšem pravdou je, že se výuka dala řešit třeba takto: Aby vyučovanou látku viděli všichni (proto přece dnes musí každý žák mít svou učebnici), mohla by se látka promítat přes dataprojektor na zeď. Cvičení by žáci vypracovávali na papíry, které by byly k dispozici ve škole. Případné úkoly by také dostaly okopírované na papíře. Tak by vlastně do školy nosili maximálně desky na papíry, kam by si založili to, co si chtějí z výuky schovat, a ty úkoly. Pár papírů.
 Pafča 
  • 

Re: učebnice 

(16.9.2008 11:08:04)
Já si také myslím, že děti mají hodně těžké tašky, jenom si nejsem jistá navrženými způsoby řešení.

Řešením by mohly být učebnice ve stylu kroužkového bloku, žáci by si mohli nosit jenom doporučené kapitoly, nebo vše, jak by jim vyhovovalo. Problém je, že takové učebnice by asi měly dost malou životnost :-(

A jazykářů se musím zastat. Myslím, že opravdu je třeba mít na jednu hodinu zároveň slovníček, sešit na svoje poznámky i učebnici se cvičebnicí. Aby mohla být výuka pestrá, je třeba mít možnost střídání činností. A u jazyka je pořád třeba si něco zapisovat.

Na jednu stranu požadujeme po škole pestrou výuku, ale učitel má vystačit jenom se sešitem. TO moc nejde. Když už učebnice jsou, proč je nepoužívat? Možná by mohly být jinak udělané, aby stačila jedna a ne zvlášť cvičebnice a učebnice, ale jak už bylo psáno, je to dražší varianta.

A u menších dětí je systém papírů namísto sešitu myslím dost nešťastný. Kolik papírů by se ztratilo?? :-)

No, uvidím za rok, až začne moje dítě chodit do školy ;-)
 MirkaEyrová 


Re: učebnice 

(16.9.2008 11:25:54)
Synova škola používá poměrně vymakaný způsob výuky, ale dodneška mi nedošlo, že k tomu mohou mít právě i tento důvod :-D. Taky používají učebnice a pracovní sešity s více díly, takže nenosí jednu tlustou bichli, ale tenkou brožurku, a když ji vyplní, nosí další díl. Na předměty, které jsme my znávali jako prvouku, přírodovědu či vlastivědu, neměli učebnice žádné - používali předtištěné pracovní listy, které odevzdali ve škole. Tento styl měl ale jednu nevýhodu - v týdenním plánu sice měli napsán okruh učiva daného týdne, ale ne konkrétní obsah, takže jednak nebylo možné nic doma byť jen lehce zopakovat, a opravdový problém nastal, pokud syn onemocněl Rv. Stejně jsem si domů musela koupit učebnice v obchodě, abych se aspoň trochu "chytala". No a můžu potvrdit totální chaos ve školních podkladech, které neměli v sešitě, ale na papírech Rv. Syn je chaotik, nikdy nevěděl, které papíry do školy ještě potřebuje, co má odevzdat tam a co si může nechat doma ~j~.
 Lucie (+3 zlatíčka) 


Re: učebnice 

(16.9.2008 11:37:11)
Myslím, že hodně závisí na p. učitelce (na druhém stupni zřejmě třídní). Naše děti (nyní 4. a 2. třída) si nosí domů pouze to, z čeho se chtějí sami učit nebo mají DÚ. Ostatní zůstává ve třídě. Např. prvouku u druháčka jsme ještě neviděli, taktéž některé čítanky nebo zeměpisný atlas u starší dcery). Nestačilo by promluvit si s p. učitelkou a vyřešit to v rámci třídy?
 zuni 


Re: učebnice 

(16.9.2008 12:10:18)
pestrost výuky nespočívá ve střídání miliónu učebnic, spíše ve střídání způsobu výuky (podle mě).

Třeba jazyk: jednu hodinu jít ven a učit se říkat, co vidím. Druhou hodinu malovat a učit se barvy.

Podle mého se dá hodina udělat mnohem pestřeji a žáci se líp naučí, a to i se sešitem.
 MirkaEyrová 


Re: učebnice 

(16.9.2008 12:53:57)
Kromě níže uvedeného systému synova škola kombinuje i další.
Např. to samé, co u Lucie - že si některé učebnice děti mohou nechávat ve škole (u nás často nevyužito, syn jako aspík nezvládal /zatím/ vyznat se dostatečně v tom, co potřebuje domů a co může nechat ve škole).
Nápad Suzzan - bohužel tak pestré to nemají, v AJ jedou od 4. třídy tvrdě podle učebnice + prac. sešitu. Ale ve třetí třídě - byl to poslední rok, co byl cizí jazyk povinně vyučován až od 4. třídy - si víc hráli - vystříhali obrázky z letáků a lepili na plachtu papíru a učili se podle toho zákl. potraviny, oblečení - vystříhali si panáčka a panenku a "oblékali" je papírovými oblečky, používali pexesa apod.
A ještě jednou to Lucie: pomůcky na tělocvik jsou uzamčené ve skříňkách, výtvarka uložená v kufřících ve třídě vzadu v polici, a sešity, které nejsou potřeba k vyplnění úkolů, nechávají děti taky zcela běžně ve třídě.

Přes tato opatření je synův školní batoh pořád ještě dost těžký ;((. Je ovšem pravda, že částečně je to postižením - je méně soustředěný, takže ne všechno vzládne ve školním ruchu vstřebat a zapamatovat si, tedy někdy nosí v batohu i to, co mohl nechat ve škole - a navíc strašně nutně potřebuje ještě štousek svých vlastních papírů - to by prostě nemohl jít do školy ;((.
 Jana, 3 děti 
  • 

Tíha učebnic 

(16.9.2008 9:50:57)
Synovi je 11 let a byl nedávno na preventivní prohlídce u dětského lékaře. Ten mu zjistil poměrně dost vychýlenou páteř. Navíc si syn často stěžoval na bolesti hlavy a to podle lékaže s vychýlenou páteří souvisí. Syn je na svůj věk dost drobný, má 31 kg a baťoh mu váží 6 kg. Musí chodit na rehabilitaci a i cvičit doma, rozhodně zažádáme o dvoje učebnice.
 Meluzína78 


Důslednější příprava aktovek a batohů 

(16.9.2008 11:22:37)
Zdravím všechny,
mám jen takovou malou ponámku, kdysi (je to 7 let) jsem krátkou dobu také byla učitelkou (němčina). Je pravdou, že pohled na mnohé prvňáčky vzbuzuje lítost. Ale na druhou stranu by rodiče měli dbát už na výběr "školního zavazadla", protože mnoho brašen je tak strašně těžkých už prázných, jenže je na nich (jako na potvoru) v Číně natisknut populární skřet blízký dětským srdcím, že cokoli, co dítě přidá, je moc. Pak je také pravdou, že často děti nosí do školy to, co vůbec není třeba, nevyklízejí si denně tašku (já jsem s tím jako dítě měla problém, byla jsem bordelář a místo, abych si chystala věci pravidelně na každý den, jen jsem od pondělka přihazovala a přihazovala ... až zlé oko matčino mě donutilo - ikdyž zřídka - tašku vyklidit). Asi by na to občas měli ti zaneprázdnění rodiče kouknout. Vím od přátel, kteří mají dítka školou povinná, že je toto velmi běžné u většiny dětí.
Jinak jsem ale pro zavedení skříněk ve školách, protože to opravdu hodně věcí vyřeší, byť ne všechno.
Pěkný den všem
Mel
 jandyk+Jiřík04/06+Káťa 11/08 


Re: Důslednější příprava aktovek a batohů 

(16.9.2008 14:38:53)
Nazdárek,

Tak u nás jsme byli v jedné třídě jen na prvním stupni. Potom jsme se vždy na každou hodinu stěhovali ze třídy do třídy. Každý kantor měl svoji třídu a my jsme tam prostě museli za nima. Takže pomůcky jsme neměli kde zamknout. Myslela jsem, že to tak funguje ve většině škol.
 Stázi 2 


Re: Důslednější příprava aktovek a batohů 

(16.9.2008 15:18:23)
Mám druhačku.Musí nosit čítanku,ze které nečtou,momentálně,pak stejně těžkou učebnici,ze které se taky nyní neučí,pak jakousi čítanku.Do toho podle rozvrhu angličtinu, na dnes ještě prvouku.Děs.
Zkoušela jsem mluvit s učitelkou-marné, prý
když to nosí všechny děti...
 Sylvie 


Re: Důslednější příprava aktovek a batohů 

(16.9.2008 16:00:32)
Jj, taky mám holku ve druhý. Do školy jsme jim koupili takový ten papírový stojánek na časopisy za asi dvacku



do toho si učebnice a sešity odkládají a mohou si je nechat ve třídě, pokud je doma nepotřebují.
 Petra, 4 děti 
  • 

Batohy na kolečkách!!! 

(16.9.2008 16:32:31)
Dlouho jsem je sháněla, máme doma druháka a třeťačku a jen tíha těch čítanek - děs, běs....a k tomu další knížky a pracovní sešity. Ty jsou sice brožované a několikaknížkové, ale když se váha sečte....dělá to i 5 kilo.
A tak jsem pokukovala po batohách na kolečkách. Jenže třeba od COOLu a i další značky měly blbě řešené zádové popruhy, při tažení batohu se jim přezky šouraly po zemi a žádná prodavačka nevěděla, kam je dát, aby byly v bezpečí.
Nakonec jsem objednala po netu dcerce High School Musical za tisku a chlapíkovi koupila u nás na náměstíčku Spidermana ( pouhých 195,-!!!!!!Kč). Gumová celkem masívní kolečka, dokonce blikající obličejík "mana", velikost akorát, vysunovací rukojeť jako kufřík od letušky... :o)-asi 4 kapsy.

Dneska už do školy vyrazily oba "s kolečky". Myslela jsem, jestli se jim nebudou spolužáci smát, ale ne....naopak. Sklidily oba úspwěhy, hlavně blikací Spiderman.
Je fakt, že na záda se ty batohy dávají spíš jen výjimečně, moc pohodlné nejsou jako ty od Topgalu třeba..ale po školních schodech je snesou...a pak už jedou!
 Mata_ 


Jde to i bez aktovky 

(16.9.2008 22:43:39)
Žijeme v NL a tady to jde bez aktovek. Děti nosí do školy jen svačinu. Na škole, kde je naše nejstarší, nosí povinně penál od čtvrté třídy a osmáci ještě agendu. Chodí do školy ale od 4 let - takže první a druhá třída jsou vlastně předškoláčci, ve třetí se teprve začínají vážněji učit.
Domů sem tam přinese kopii z nějakého pracovního sešitu. Domácí úkoly prakticky neznají. Pro nás je to něco neuvěřitelného a pořád ještě nechápu, jak to může fungovat. Děti se doma neučí, a přesto dospělí jsou vzdělaní.
Že by většina toho, co se v Čechách učí, nebylo potřeba? Neumím odhadnout, kolek % látky základní školy ještě mám v hlavě. S tím zbytkem spokojeně žiju a pokud nějaké znalosti postrádám, sednu k internetu.
Komenského tu vzali vážně a nechlubí se jím jako Češi. Děti tu učí myslet, vyhledávat a zpracovávat informace. Nepotřebují k tomu kupu učebnic. České memorování jsem jako holka nesnášela a školy byl jeden z hlavních důvodů proč jsme zůstali v NL.
Jinak čítanky tady neznají. Na čtení jsou děti rozděleny do skupinek podle úrovně (4-5 dětí) a vyberou si ve školní knihovně, co budou číst. Angličtinu ještě holčina nemá, ale odhadem 10-letý děti jsou schopny komunikovat anglicky. A když jsme sem přišli, děti kolem mluvili lépe anglicky než já s 10 lety angličtiny na českých školách.
Takže chybu bych hledala v systému školství. To je ale už jiné téma.
 zuni 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 7:43:44)
Mato, také mám za to, že tady v ČR se učí takovým dost nepoužitelným způsobem. Já v běžném životě používám látku max. 1 a 2 třídy. Nic víc pro život nepotřebuju. Angličtinu jsem se nejlíp naučila v Anglii. Jde učit jinak a použitelněji, ale holt asi ne tady Rv
 Meluzína78 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 8:09:23)
Dobré ránko, můžu se zaptat, co jsi profesí? Já se tedy přiznávánm, že v běžném životě neustále zjišťuju, co všechno nevím a často si přijdu jako úplný blbec. Dovzdělávám se dál soustavně a využívám to, co jsem se naučila jakna ZŠ, tak na gymplu a obou VŠ (ikdyž jsem hlava děravá a tupá a strááášně moc jsem toho zapomněla).
znalosti 1. a 2. třídy byla asi jen nadsázka? Mel
 zuni 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 8:47:38)
nebyla to nadsázka. Dělám v administrativě, mám za sebou 3 různá prac. místa, takže různé obory.
Při druhé práci jsem využívala angličtinu, pravda vliv školy byl dobrý alespoň v tom, že jsem měla nabiflovaný základ.
Znalosti 1. a 2. třídy: sčítání odčítání velkých čísel řeším kalkulačkou, nevidím důvod proč to počítat z hlavy. Nepotřebuju ani znát zpaměti odmocniny atd. Chemické prvky jsme se učili asi v 5. třídě, tak budiž. Ty si pamatuju, ale že bych je využila?
Hodně věcí nevím, jako ty, ale to jsou dvě různé věci: "využít znalosti" a "nevědět znalosti" - to, co opravdu potřebuju, si najdu většinou na Netu nebo jinde a fakt to nepotřebuju umět nazpaměť - to mě říkali ve školách že je to nutné!
Teď jsme byli na výletě s holkou asi tak z 6. třídy a když jsem pojmenovávala všechny stromy podél cesty, říkala "Tys asi měla z přírodopisu jedničku" ale to jsem se naučila sama, prostě jen proto, že mě to zajímalo.

To o té druhé třídě jsem napsala prostě proto, že si myslím, že české školy vyžadují po žácích doslova zbytečnosti. Proč jsme museli umět všechno nazpaměť, když se to dá vyhledat? Proč nás radši nenaučili to vyhledat? Lépe komunikovat s okolím, spolupracovat, být si vědom své hodnoty, umět se prosadit, toho je spousta!..... ale to tady u nás chápe málokdo.
 Lucie (+3 zlatíčka) 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 8:55:47)
A například pravopis jsi se naučila kdy?
Ani kalkulačku s sebou neustále nenosím, a díky tomu, že jsem vychodila více než 2 třídy základní školy, jsem si dnes spočítala, kolik mám zaplatit ve školce za všechny kroužky dohromady a kolik mi má p. učitelka vrátit. Obdobný příklad včera počítala moje čtvrťačka za domácí úkol ~k~
 zuni 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 9:05:04)
S pravopisem převážně nemám problém ne proto, že bych se ho biflovala, ale protože jsem hodně četla. Člověku se to, jaké kde má být písmeno, takhle vryje do hlavy.
 zuni 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 9:08:40)
no mě se teda asi vryla. Když chci něco napsat, nepřemýšlím o tom tak, jak nás učili ve škole, ale prostě to napíšu. Asi už to mám v hlavě.
 Lucie (+3 zlatíčka) 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 9:18:29)
Suzann, nepřemýšlíš, nad tím, co a jak napsat, ale není to jen zásluha čtení, ale i drilu ve škole. Když čteš, taky nepřemýšlíš nad tím, z jakých písmenek se slovo skládá, přestože se to tak prvňáčci učí. A když se začíná např. s násobilkou ve škole, taky si děti nejdřív přeříkají celou řadu, než zjistí, kolik je pět krát pět. Za pár měsíců už nad tím přemýšlet nemusejí.
 petishee 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 14:17:32)
Tak to musím nesouhlasit :-) Např. shodu podmětu s přísudkem jsem se nikdy učit nemusela, stejně tak vyjmenovaná slova (teda učila jsem se je, ale spíš kvůli učitelce jako básničku, nikdy jsem to nepoužila), bylo mi jasné, jak se tyhle věci píšou dávno předtím. A myslím, že jsem to měla taky zafixované ze čtení (jooo, tehdá ještě v knížkách nebývaly hrubky ;-) )Škola mě spíš mátla, protože se furt řešily nějaké pravidla, pády a já nevím co u věcí, které se dají zdůvodnit jednoduše nebo to člověk prostě ví, protože se to tak všude píše (ale k tomu je fakt třeba číst).

Před časem jsem šokovala dva asi desetileté kluky, kteří se dohadovali, jaké i/y napsat ve větě typu "psi štěkali", tím, že si stačí říct TI psi, TY, ženy, popř. TA kuřata. Ve škole do nich jistě navalili spoustu pravidel o vzorech, rodech a bůhvíčem, ale využitelnost v praktickém životě = 0. Ten výraz náhlého poznání, který oba nasadili, stál fakt za to :-) :-) :-)
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 14:26:58)
Tento příspěvek moc nechápu. Do této chvíle jsem o sobě měla docela příjemnou představu, že jsem středně vzdělaná, docela inteligentní a snad i víc než průměrně sečtělá osoba. Ale asi to nebude až tak úplně pravda, protože i já jsem si odůvodňovala i/y způsobem, který použili výše uvedení chlapci. A vyjmenovaná slova jsem se vlastně taky učila a pády taky. Asi to s tou mojí inteligencí, vzdělaností a sečtělostí nebude tak horké, když používám v životě takovéhle zbytečné "blbiny".
 petishee 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 14:54:18)
Omlouvám se, jestli je můj příspěvek nesrozumitelný, možná na někoho používám příliš mnoho vložených vět a dlouhých souvětí. Co přesně je na něm nesrozumitelné?

Netvrdím, že ti, co musí používat pomůcky ve formě pádů apod. jsou méně inteligentní (ačkoli, jestli to chceš o sobě tvrdit, nikdo ti nemůže bránit - snad to neděláš proto, aby ti ostatní napsali - néééé, ty jsi přece tak strašně inteligentní :-)), jen jsem chtěla podpořit suzann-j, která tvrdí, že se jí shoda podmětu s přísudkem vryla při čtení - mám to taky tak. Nejsem proto snad génius a ostatní blbci (i když člověk nikdy neví, že jo... ;-)), prostě je to fakt.

Jen pro pořádek - hoši právě poučku TI psi, TY žáby atd. ze školy neznali, tu jsem jim řekla až já (v tomto místě jsem použila právě tu záludnou vloženou větu, která mohla někoho zmást :-), ale od toho zase máme čárky, aby nás to nemátlo, ne? ;-)) Zato znali ze školy spoustu jiných pouček, které nevěděli, jak mají použít.
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Jde to i bez aktovky 

(18.9.2008 10:03:05)
Možná ti tedy při čtení uniklo, že ve větě, kterou jsem přesně okopírovala, máš dost hrubou chybu. Pozor, věta vložená.

Škola mě spíš mátla, protože se furt řešily nějaké pravidla, pády a já nevím co u věcí, které se dají zdůvodnit jednoduše nebo to člověk prostě ví, protože se to tak všude píše (ale k tomu je fakt třeba číst).

Protože, ať je to jak chce a ve větě, kde je víc slov, která mají shodný význam nebo něco společného, ale různé rody, používá se vždy tvar toho prvního, tedy

nějaká pravidla se furt řešila.

Promiň mi to šťouralství.
 MirkaEyrová 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 13:24:02)
Suzann, no přinejmenším by bylo dobré kromě jmenovaného se NAučit i nějaké základy dalších vědění. Číst a psát (dnes už ani psát ne, když jsou počítače), plus základy počítání, to je zatraceně málo. Taky jde o to, abys MĚLA PŘEHLED o tom, že něco takového existuje. Když nevíš o existenci čehosi, tak si to těžko najdeš na internetu. Kdyby všichni lidi mysleli vážně to, co tu plácáš, vrátili bychom se brzo asi zase do středověku. Nebylo by žádných vědců, kteří by byli schopni vymyslet nové složité věci, postupy a úkony, protože by se ve škole nedostali dál než k malé násobilce :-©:-©:-©.

Lze diskutovat o tom, jak s probíranými fakty pracovat. Určitě by se měl klást větší důraz na souvislosti. Ale jisté nejzákladnější údaje by se patrně nabiflovat měly - bez toho totiž ty věci nevyskočí tak automaticky z paměti, když najednou narazíš na něco zajímavého.
 MirkaEyrová 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 13:33:17)
Jo, a už vidím, jak osmi- desetileté dítě, které by nemuselo chodit do školy a další vzdělávání by se nechalo na "přirozených zájmech", jak takové skoropubertální dítě samo od sebe studuje dějiny, fyziku, chemické vzorečky :-©. Cha, holky by měly dýchánky někde v parku, probíraly by poslední módu a taky který kluk v okolí je nejvíc sexy, kluci by stahovali z netu cool muziku a do zblbnutí by hráli své oblíbené ekšn hry na PC. Chtěla bych vidět, kolik z nich by dnes dobrovolně louskalo Němcovou a Jiráska nebo matematicko-fyzikální tabulky.
 petishee 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 16:05:50)
Myslím, že třeba já bych se určitě spoustu věcí chtěla učit i sama, byla jsem ohromně zvídavé dítě. Myslím, že by mě takhle bavila dokonce i fyzika - z knížek mi to přišlo zajímavé, různé zákony, pokusy a tak, ale škola mi to krutě otrávila :(

Ale je fakt, že u většiny by to asi dopadlo nevalně... I když, kdo ví...? ;)
 zuni 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 9:06:55)
a nejde mi o to, co jsem se v e které třídě naučila a jestli to využiju.

Jde mi o to, že učit se podle mě jde jinak než se stohama učebnic (příklad pisatelky z NL je toho důkazem) a že by bylo podle mě vhodné, aby se učily i jiné a myslím že důležitější věci, než biflovat znalosti. (Které si stejně mohu opatřit jinak, než taháním z paměti)
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 13:27:29)
Lucie, no nevím, já jsem se zrovna z pravopisu ve škole nenaučila skoro nic - už na začátku školní docházky (v první třídě) jsem skoro všechno psala intuitivně správně.
 Lucie (+3 zlatíčka) 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 14:03:04)
Lído, tak to jsi přírodní úkaz :-). Závidím. A troufám si tvrdit, že 99% z nás to tak nemá ;((
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 14:58:39)
Lucie, mají to tak oba mí sourozenci, a dvě z mých dětí. Z těch zbylých dvou je jeden dyslektik.
 Meluzína78 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 9:07:24)
Souhlas s tím, co píšeš především v posledním odstavci, konkrétně o schopnosti práce s informacemi, to je velmi důležité. Je ale pravdou, že zdaleka ne všechny učitelky a učitele je nutné házet do stejného pytle, jak mnozí dělají, teď - vůbec ne osobně - tak přemýšlím, kolik z těch diskutujících, kteří třeba kritizují učitele, si někdy zkusili stoupnout před tabuli... Já sama nejsem učitelkou (ale zkusila jsem si to krátkodobě na SŠ), pracuju jako auditorka, ale moje matka je učitelkou. Mám vůči ní miliony výhrad, ale svou práci dělá skvostně. Kromě toho(aprobace ČJ a Dějepis), že pracují děti s mnoha materiály, aby se naučily srovnávat a vyhodnocovat informace z několika různých zdrojů, pracují nejen s internetem, ale taky chodá do knihovny, což působí jako rarita. Ale je důležité naučit se i toto, protpže ne vždy stačí do googlu ťuknout slovo a fulltexte - snaž se. Vše doplňuje mnohými exkurzemi, přednášky, diskuze, samostatné projekty a i přesto má dost času na výuku a co si ppamatuju, tak téměř 100% úspěšnost u přijímaček (dnes už to není problém, ale kdysi býval). Ale to se asi shodnem. Prostě mě jen trošku zlobí ten jednostranný pohled některých rodičů :o). Pěkný den!
 zuni 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 9:09:54)
Mel, máš pravdu v tom, že před tabuli bych si nikdy nestoupla, a taky že ze mě mluví zloba na všechny profesory do jednoho na jednom gymnáziu. Učili, jakoby byli sto let za opicema ;((
 Meluzína78 


Re: Jde to i bez aktovky 

(17.9.2008 9:14:38)
Jo, určitě je to také tou špatnou zkušeností. Přiznávám, že na hodně učitelů (byť jsem byla velmi problémové dítě, různě vylučované) vzpomínám ráda. Ne na většinu, ale dobře půlky si do dnes vážím. My měli velmi progresivní gympl, byl specializavaný, na první VŠ to taky bylo fajn - někteří pro nás dělali opravdu nadstandard, něco jako moje máma. Asi jsem měla štěstí :o)
 Petra + 10 a 6 
  • 

To dobře znám.... 

(17.9.2008 8:03:25)
Tohle dobře znám....můj syn chodí do 4.třídy. Jen na Český jazyk musí denně do školy nosit 6 sešitů A5, 1 pracovní šešit A4, 1 průhledné desky s eurodeskami na vkládání volných listů, 1 čítanku a 1 učebnici. A to je jen jeden předmět!! Na sešity má desky, ale ty se tam opravdu, vzhledem k tomu, že na každý předmět má ještě další sešity, všechny nedají nacpat.
Myslím, že tohle je opravdu zbytečné !!!
 Molly Weasley 
  • 

Učebnice? Zbytečnost 

(17.9.2008 8:10:30)
Pamatuju si, jak jsme na základce tahali učebnice do každého předmětu jenom proto, abychom si řečetli tři řádky. Vždycky mě to rozčilovalo, protože jsme v té učebnici stejně nikdy nenašli nic důležitého. Začala jsem si proto učebnice nechávat ve škole a byla jsem spokojená.
Na gymplu jsem se pak bez učebnic obešla úplně (nepočítám jazykové knihy). Vždycky se našel ochotný spolužák, který knihu měl a půjčil popř. nechal okopírovat. Málokdy se v učebnicích ale našlo něco užitečného. Všechno diktují učitelé, píšou na tabuli, rozdávají vlastní papíry.

A sešity? Na gymlpu jsem si pořídila blok s kroužkovou vazbou, do kterého se daly přidělávat papíry podle potřeby. Něco takového by se mohlo povolit aspoň na 2. stupni ZŠ.
 olina, dvojčata Linda a Samuel 


Re: Učebnice? Zbytečnost 

(18.9.2008 15:11:32)
Tato debata se mi docela líbí. Učím na druhém stupni matematiku, fyziku, informatiku. Je pravdou, že na matematiku mají pracovní sešit a učebnici (A4, papírové desky) a jeden sešit. Domácí nosit nemusí ten tu nikdy a nikdo ani v jiných předmětech nevyžaduje, krom když je tam úkol. Stejně jich půlka ten sešit nosí jak říkají pro jistotu. Pokud mají dejme tomu šest hodin, vždy jsou tam nějaké hodiny volnější. Stejně z mých 17 dětí má kolem 10 dětí všechny učebnice a sešity v aktovce. Tomu si přidejte 2 l flašku pití.
K tomu že jsou učebnice zbytečné. S tímto nemohu souhlasit. Podle nových metod, bychom měli děti pouze dovádět k nějakému závěru a ne mu učivo předkládat, jako hotovou věc. Já pracuji hodně s učebnicemi, kde jsou obrázky, grafy, návodné tabulky atd. Spíš než zbytečné, by se mělo zjistit, jak danou učebnici co nejlépe využít. Děti by se měli učit hledat v textu to podstatné a s textem pracovat, aby se nejednalo jen o mechanické čtení. A čtení s porozumněním je dnes velký problém.
Ještě k rozdávání papírů apod. Ani sedmáci či osmáci si nejsou schopny většinu namnoženého materiálu uschovat. Běžně postráceno během jednoho dne, takže u menších dětí si to neumím představit vůbec.
 Jiřina 
  • 

Školní brašna 

(17.9.2008 8:37:26)
Myslím si, že za vady na těle nemůže ani tak školní brašna,jako to, že děti málo sportují. Za našich školních let jsme neměli o nic méně knížek a sešitů, ale více jsme provozovali sport, turistiku atd. V dnešní době děti ani nejdou do školy, protože je tam rodiče vozí.A u počítače ten správný "pohyb" také není.
 Tatchud 29 let, syn 2roky + 6měsíců 
  • 

Přetěžování škodí - to není blaf 

(17.9.2008 9:51:11)
Jsem z rodiny, kde se první počítač pořídil až když jsem byl na střední. Televizi jsem jako malý směl sledovat pouze v neděli ráno (Studio Kamarád), kolem baráku byla vždy práce, při které jsme jako malí pomáhali a pohybu bylo dost i jinde, jednostranný sport, který by zatěžoval jen jednu část těla jsem taky nikdy neprovozoval a přesto mám dnes záda zralý na operaci (oddaluji ji jak můžu - bohužel neznám nikoho, kdo by netvrdil, že to není horší než to bylo před operací - včetně samotného primáře neurochirurgie, který má ten samý názor).
Proč tedy zničená záda? Malá vývojová vada silně podpořená nadměrnou zátěží v době růstu. Když jsem tvrdil, že nikdo v mém nespotřeboval tolik mléčných výrobků co já (litr mléka denně bylo směšné minimum), tak mi bylo řečeno že nebýt té nadměrné zátěže, tak se zas nic tak hrozného nedělo a dopadlo to úplně jinak. Jediná zátěž byla bohužel ta ukrutně zbytečně těžká aktovka (nošená poctivě přes obě ramena). Jestliže tedy někdo bude tvrdit, že narvaná aktovka je celkem neškodná, tak minimálně já jsem odstrašujícím příkladem jeho omylu. Takže kdo chcete - nacpěte svým dítkám tašky nepoužívanýma kilama papíru. Při troše (ne)štěstí z nich uděláte mrzáky na záda (a ačkoli se to lidem bez bolavých zad nezdá - neexistuje pohyb, který se nepromítne do zad - i dýchání někdy bolí. Kdyby jste někdy viděli jak (ne)dokážu sedět, stát nebo i ležet a přitom za to může z velký části "jenom" blbá aktovka s učebnicemi.
Neumíte si představit ten vztek a bezmocnost, když jsem přes bolest nedokázal zvednout z postýlky několikaměsíčního syna, nebo při předkládání nelichotivé lékařské vstupní prohlídky možnému budoucímu zaměstnavateli.
A přitom stačilo netahat ty zku.vený zbytečný kila. Nedovolte aby Vaše děti dopadly jako já. Já k tomu těm svým nepomůžu.
 zuzkasim 


Pohled učitele 

(17.9.2008 8:40:47)
Mé původní povolání je učitelka na 1. st. ZŠ. Nebojte se, že učitelé neřeší tíhu dětských zavazadel. Ve velké míře se domů nosí pracovní sešity, učebnice u nás zůstávaly buď ve škole (např. čítanka, protože doma děti trénovaly čtení na vlastních knížkách) nebo doma (tuším učebnice Čj, tu jsme ve škole moc nepotřebovali). Nosila se matematika - ve formě prac. sešitu a prvouka - opět s měkkýma deskama. Tělocvik zůstával ve škole, pouze 1x za měsíc jsem všechny důrazně vyzvala, aby ho zanesli domů vyprat (mohli si ho prát častěji, ale byl problém to dělat vůbec jednou za měsíc), byla na něj speciální skříň. Výtvarné pomůcky byly stabilně ve škole. Nějaké větší knihy a encyklopedie byly i ve třídě, sem tam mohl někdo přinést něco svého. Přes to byly aktovky mých žáků několikakilové. Proč? Jednoduše proto, že i když všechny pokyny k nošení učebnic dostali rodiče na každých třídních schůzkách a dětem jsem po každé hodině připomínala, že čítanky si mají položit na okno, vždy se našlo dost dětí, které je šuply do aktovky. Ne, že bych dětem aktovky prohlížela, ale po dotazu, co v tom břemenu mají, mi bylo několikrát vysvětleno, že nosit vše na celý týden je přece jednodušší, než si každý den chystat věci... Nebylo to tak u všech, spousta z nich měla opravdu zavazadla lehká, tak jak bylo původně zamýšleno, ale vždy se našlo pár výtečníků, kteří radši tahali "krosny". Nevím, jak to dělají na jiných školách, u nás takhle postupovali na 1. stupni všichni učitelé a přesto výsledek nic moc. Ale my už víc udělat nemohli. Takže zbytek je na vás a vašich ratolestech.
 Meluzína78 


Re: Pohled učitele 

(17.9.2008 9:11:29)
tak to je potvrzeno přesně to, co jsem psala výše. Jsem přesvědčená, že toto je 95% důvodů, proč má dítě těžké zavazadlo :o)
 Tatchud 29 let, syn 2roky + 6měsíců 
  • 

Snaživost se nevyplácí 

(17.9.2008 9:19:51)
Do školy jsem chodil zásadně pěšky a měl jsem to tam cca 1,1 km. Nikdy jsem netahal batoh ani nenosil frajersky tašku na jednom rameni. Jenže jsem patřil mezi malý procento poctivých snaživců, kteří tahali vše co dostali přikázáno. To, že jsme toho využili tak třetinu - to tuší snad všichni z Vás. Nebyl jsem zvyklý dohadovat se s učiteli o tom co je a co není důležité. Od šestnácti let začaly problémy s páteří - výsledek: patologické změny na tvaru obratlů vlivem nadměrné zátěže při vývoji (bolestí se už nezbavím do konce života a jsou rok od roku větší). Dlouho mi nebylo jasný, jak jsem si mohl nadměrně zatěžovat záda, když jsem nikdy nedělal žádný jednostranně zaměřený sport, který by mi to mohl způsobit. Je to už dýl co jsem si to dal dohromady a jedinou opravdovou zátěž, kterou jsem absolvoval jako dítě bylo to několikaletý denodenní dvoukilometrový nošení zbytečně těžký tašky.
Zatím netuším kolik peněz a nervů mne bude stát prosazení si toho aby moje děti neprošly stejnou debilitou jako já, ale nedovolím jim zničit si na celý život záda tak jako to mám já - kulový jim bude platný supervzdělání a milión pochval, když jim budou doktoři od dvaceti let prorokovat v lepším případě jen operaci s následným invalidním důchodem, v horším invalidní vozík. Nikdy nedovolím aby se to opakovalo u mých dětí. Žiju s bolestí zad už přes deset let - vesele se mi diagnózy promítají do vstupních prohlídek a reakce potencionálních zaměstnavatelů jsou předpokládatelné - vždy se najdou lidé se stejným vzděláním a bez zdravotního omezení. Kulový je mi platný vzdělání, když mám cejch potencionálního častýho maroda a invalidy (marodím tak jednou za pět let - ale to už nikoho nezajímá). Já jsem si vybral - budu vždy stát za tím, aby moje děti ty zbytečný kila tahat nemusely, na vlastní kůži se den co den přesvedčuji o následcích.
 luc 
  • 

a co pohled z druhé strany? 

(17.9.2008 20:35:01)
koukám, že se to tu pěkně zase hádá, osočuje a vyčítají se chyby.....pěkný zvyk těchto stránek.

Já sama jsem učitelka, a věčně bojuju s byrokracií, inspekcemi, hospitacemi, prostě vším, co se tady zmínilo i nezmínilo. chtěla bych reagovat na dvě věci.
1) ať už dítě má či nemá určité věci ve škole, binec či pořádek, i při minimu věcí jsou ty tašky těžký. Je to půl kila ke dvaceti dekům,a je to hned. Jen si sami postupně přidávejte věci do kabelky či tašky do práce a zjistíte, jak je težká jen s klíčema, telefonem, penálem, svačinou a poznámkovým blokem. Prostě to chce jiný systém. Nechci tu řešit jaký apod, jen jsem chtěla říct, že my taháme asi tolik, co si představujeme, že by měly tahat děti, a zdá se nám to těžký..a co teprve oni.
2) narážím neustále na vyšší složky škol kdykoliv chci dětem ulehčit. vždy jsem na zš i sš říkala dětem, at si píší do čeho chtějí, že nejvýhodnější je lehký kroužkový blok s trhacími listy (ne karis blok) a doma at si to založí. Učebnice jim povoluju jednu do lavice, povinně musí mít jen prac. sešit, slovník můžou mít v mobilu, můžou mít noťasy, diktafony a pod. V nejazykových předmětech si nemusely učebnice někdy nosit vůbec. a při každý inspekci, hospitaci, kontrole jsem narážela a narážím na nesmyslné požadavky vedení, že dítě musí mít sešit na každý předmět už jen proto, aby si prý mohlo zapsat číslo hodiny a datum nad danou látku. To se mu fakt hodí :-D Zažila jsem i zás-tupce, který kontroloval, jestli si děti podtrhávají pravítkem, mají obyč tužku a gumu na jazykovou hodinu. Prostě je to v lidech. Ne v systému jako takovém, vše se nechá nějak vyřešit. Ale je to v přístupu. Já jsem ze svého stylu nikdy necouvla a nemůžu říct, že by to nějak ovlivnilo výsledky, zlepšení či zhoršení bordelářů apod. Jen to je o tom, že někomu stojí za to se hádat a někdo bude na té druhé frontě raději mlčet z mnoha důvodů.
 Petra 
  • 

Luc - tleskám! 

(17.9.2008 21:18:55)
Jak za novátorství, tak za výdrž nezařadit se do řady - prostě někteří lidi jsou stádovej typ a pochvala zezhora a směrnice jsou nim nadevše. A je to i ve školství.
Sama to nemám ráda - dodržovat nesmysly, co někdo z velké snahy se zavděčit zas jinde nebo velké píle hodil na papír a předhodil podřízeným.
Vezměte si předpisy z EU, někdo se snaží splnit je ne na 100, ale na 200%....prostě když už západní země nedoženeme v praktickém životě, tak aspoň ve směrnicích. Dodržovat a vyžadovat je zezhora - to my, Češi, umíme.
Ale co mi vadí nejvíc, že je to spoustě lidem úplně fuk, odkývají vše a snad ještě i poděkují.
 jirka 
  • 

5kg snad neni tolik 

(21.9.2008 2:06:56)
No ja nevim, tech 5kg mi neprijde moc, stejne jako 15kg pro dospeleho. Pamatuji se, ze jsem na druhem stupni ZS tahal tasku o vaze prave okolo tech 15kg. Mel jsem tam vsechny ucebnice, protoze mi prislo neprakticke tu jednu, kterou ten den zrovna nepotrebuji, vyndavat. Nedelalo mi problemy se s tou taskou honit se spoluzaky, kteri meli tasky podobne plne.

Myslim, ze tech 15kg deti zvladnou, je to srovnatelne s tim, kdyz si dospely nosi nejaky ten batoh a unavene deti, tam se nejakych tech 40-50kg nabere. Vemte si obrazky z Asie, kde lide tahaji na zadech nebo na hlave ohromne naklady.
 luc 
  • 

Re: 5kg snad neni tolik 

(21.9.2008 15:12:45)
právě že těch 5 kg se pěkně pronese. Kolik taháte kilo Vy do práce? a CHODÍTE pěšky nebo jedete autem? No, jak to je? a připadá Vám to příjemné? Vy v lepším případě jdete pěšky, ale dítě k tomu potřebuje běžet, honit cokoliv, třeba mouchu, lézt na obrubníky a vyrovnávat balanc....to mají slušně a konvekčně chodit už od mala? Možná jste šťastlivec, kterého ta záda nebolí, ale výzkumy hovoří zcela jasně: nadměrná zátěž způsobuje na páteři změny, které se projeví mnohem později. Jistě, je to souhrn více faktorů, ale máme přece právo si vybrat, který faktor budeme eliminovat, pokud nám v cestě nestojí např. zákon, ale jen debilní názor některých škol. Nebo to zařadíme do kategorie Já kouřím, a rakovinu nemám? = já to tahal taky a záda mě nebolí, ať to potomci tahají také?
Vezměte si jednou tu aktovku na záda Vy, k tomu v tomhle počasí odpoledne bundu do ruky, výkres, co si přes den pořídíte, půjčenou knihu od kamaráda, k tomu peněženku, mobil, klíče...a teprve k tomu 5 kg, co jste nesl ráno s sebou, a každou přestávku je přenášel do jiné třídy. Do těch totiž nikdo nepočítal věci pro osobní potřebu. A mezitím si pěkně cvičně několikrát za den zvedněte tu tašku na stůl, ale pěkně z výšky 140-160 cm, ne z vašich 180 cm. A možná si jí zvedejte 2x častěji než Vaše dítě, protože ono ty svaly nemá!!!!!!
A nebo víte co? Vykašlete se na to a s Vaším přístupem mu vražte do ruky sirky a krabičku cigaret s tím, že většina z vašich známých/kuřáků nemá ani rakovinu, ani ještě nepodpálili stoh slámy.
 Agata 
  • 

Re: 5kg snad neni tolik 

(23.9.2008 7:07:25)
Luc, tenhle příspěvek nezní moc normálně a vyrovnaně .... někteří se prostě neumí bavit na úrovni ... ach jo.
 Jirka 
  • 

Re: 5kg snad neni tolik 

(24.9.2008 23:45:34)
Neslobte se, ale trochu si odporujete. Nemyslím si, že by děti měly chodit konvenčně už od mala, právě naopak, tím že se pohybují a cvičí si vybudují ty svaly, které jim pomáhají nosit nebo zvedat těch 5kg.
 Renata a dvě holčičky, 4 a 7 


těžké aktovky již pro prvňáčky !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

(16.10.2008 21:18:10)
Dceřina těžká aktovka mě naprosto vytáčí! Snažím se jí ulevit od nošení a pokaždé jí její aktovku nesu co největší možnou vzdálenost a předávám jí ji až, když je to nezbytně nutné. Někoho může samozřejmě napadnout myšlenka, že ji rozmazluji...apod., ale pro mě je důležité její zdraví!Do aktovky jí v žádném případě nedávám jiné učebnice než ty, které nezbytně potřebuje! S názorem "co kdybyste to potřebovali" nesouhlasím. Vyučování má svůj rozvrh hodin a tak tedy podle něho učebnice připravujeme!Dcerka měla sice tendenci chtít si ji vzít s sebou, ale vysvětlila jsem ji právě onu "výhodu" rozvrhu.
Samozřejmě bych nejraději uvítala, aby děti nosily co nejméně učebních pomůcek s sebou! Je skutečně velmi potřeba v tomto ohledu udělat veliké reformy. Vím není to jednoduché, ale je to zapotřebí!!!
 vrabec 


husti¨ 

(16.11.2009 11:02:38)
jo deto a jetam pubertak

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.