| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Máme doma prvňáka

 Celkem 102 názorů.
 Insula 


snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:04:04)
Dceři bude v září pět let. Nebudu psát o tom, že rádi čteme, kreslíme, vyrábíme apod. Spíš by mě zajímalo, co mám dělat, když se zajímá o písmenka. Chce, abych jí je psala a ona je opisuje, chce, abych jí psala slova a ona to pak dělá po mě. Nevím, jestli jí to nebude na škodu. Navíc je narozena v září a půjde tedy od sedmi let. Nebudu jí dávat dřív, i když je šikovná, ale není zralá sociálně. A taky už umí počítat do stovky.
 Blanka 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:13:17)
Dceři bylo šest v lednu, teď v září nastupuje do školy a přesně jako u vás to bylo i u nás, žádné učení, ale měla prostě zájem o písmenka, jak se to píše, jak čte, takže když se zeptala, řekli jsme jí to, navíc má staršího bráchu, takže s námi seděla u úkolů a podobně. Teď už celkem normálně čte, píše tiskacími písmeny, sčítá a odčítá do dvaceti, trochu z toho máme strach, jak to bude ve škole, ale radila jsem se s kamarádkou, která je učitelka a prý je takových dětí hodně a ve škole se automaticky přizbůsobí, možná je dobré jenom na to učitelku uozornit, protože to dítě může mít trochu jiný styl třeba u čtení, než se bude v té první třídě učit.
 petra 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:29:59)
jo, tak moje dcerka se naučila v jednotřídní školce písmenka s předškolákama ve třech letech. Na tříleté prohlídce tím vyděsila paní doktorku a i barvy prý umí jako pětileté dítě. k mé hrůze teď ve čtyřech letech začala i sčítat (zatím naštěstí jen do pěti.)
Zato veškeré malovací aktivity jsou katastrofa. Tužku do ruky skoro nevezme a když už ano, tak nezvládá namalovat ani oči a pusu do obličeje.
Prostě má nějaký nerovnoměrný vývoj. Do nástupu do školy máme ještě opravdu hodně času, tak doufám, že se to srovná. Jak jí ale naučit kreslit, když chce pořád jen počítat opravdu nevím.
 Molly Weasley 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:43:41)
Co takhle najít nějaké pěkné číslice a dát jí je jako předlohu. Řekni, ať je krásně nakreslí a pak spočítá výsledek. Ale myslím fakt nějaké pěkné číslice, třeba s autíčkem, kytičkou apod. Anebo ať k dané číslici nakreslí správný počet sluníček, domečků. Celkově bych z toho ale vědu nedělala, málokterý kluk předškolák umí nakreslit něco víc než hlavonožce. To, že holčičky obvykle kreslí už i oči a řasy neznamená, že nějaká matematicky založená holčička je musí kreslit taky :-) Ono se to vyvrbí.
 petra 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 11:23:26)
Molly,

tak to je super nápad. vůbec by mě to nenapadlo.
dík moc za radu.
petra
 Blanka 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 11:05:32)
Syn sice před nástupem do školy nečetl ani nepsal, možná tak svoje jméno a tak, učení mu jde dobře, půjde do sedmé třídy a má jedničky, ale co se týče psaní, kreslení a vůbec věcí, které se dělají rukama, tak to je děs. První třída a písanka, to bylo opravdu něco, fakt se znažil, ale prostě to byla hrůza, o malování nebo stříhání ani nemluvím, dnes je mu dvanáct a samozřejmě píše i když někdy je opravdu zážitek to po něm číst, ale určitě záleží na přístupu učitelky, nikdy mu nedala z ČJ horší známku jenom proto, že špatně píše, naopak mi vysvětlovala, že prostě to má v sobě, zrovna jako neumí malovat, prostě někomu jdou tyhle věci hůř.
 Blanka 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 11:06:40)
Syn sice před nástupem do školy nečetl ani nepsal, možná tak svoje jméno a tak, učení mu jde dobře, půjde do sedmé třídy a má jedničky, ale co se týče psaní, kreslení a vůbec věcí, které se dělají rukama, tak to je děs. První třída a písanka, to bylo opravdu něco, fakt se znažil, ale prostě to byla hrůza, o malování nebo stříhání ani nemluvím, dnes je mu dvanáct a samozřejmě píše i když někdy je opravdu zážitek to po něm číst, ale určitě záleží na přístupu učitelky, nikdy mu nedala z ČJ horší známku jenom proto, že špatně píše, naopak mi vysvětlovala, že prostě to má v sobě, zrovna jako neumí malovat, prostě někomu jdou tyhle věci hůř.
 +++zuzee 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 11:41:28)
Tak to jsme na tom podobně. Mám syna kterému budou v září 3 roky. Asi v necelých 2 a půl letech se začínal zajímat o písmena, některá už pozná, a umí je i napsat. Také pozná většinu barev - když jsme byly u zápisu do školky paní učitelka byla překvapená. Nevím jestli je to dobré. Třeba v tomto vyniká ale mluvení máme horší - slovní zásobu má velkou ale špatně vyslovuje. Paní učitelka říkala že s tím mluvením je do 4 let čas.
 Marketa  
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(29.8.2008 23:41:02)
Taky jsem to tak měla, ale se synem. V matematice výborný, patří k nejlepším ve třídě, čtení se naučil dobře, ale nejlepší není, protože tam bylo pár holčiček, které už normálně četly od 5 let. Psaní je a asi bude kámen úrazu. Nikdy moc nekreslil a písmo je nevyrovnané. Když se opravdu snaží, napíše to docela hezky, i dle paní učitelky, ale jakmile pospíchá, chce mít vše první, úprava je hrozná.
 Yuki 00,03,07 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:38:16)
je to tak, radši učitelku upozornit, Martínek uměl číst před první třídou, ne nějak rychle, ale uměl, akorít že ne po slabikách, ale po písmenkách. a protože ve škole se slabikovalo, Martínek si pro sebe v duchu slovo přečetl a pro paní učitelku ho vyslabikoval :-)
mě to nenapadlo, ale při rodičáku učitelka popisovala jeho čtení, že je napřed chvilku potichu a pak to z něj teprve vypadne, tak mi to došlo a když jsem jí to vysvětlila, řekla, že po něm slabikování nebude chtít, ať si čte po svým.

Tomáškovi bylo 5 v dubnu, rozloží zpaměti slovo na hlásky, začíná číst, poznává trojciferná čísla, napočítá do ani nevím kolika, prostě dokud ho to baví, sčítá a odčítá, občas ho napadne nějaký násobení (to pak přijde s dotazem, jestli je 3x3 opravdu 9), zajímají ho encyklopedie, takže má obrovský přehled (to oba kluci, čteme encyklopedie místo pohádek :-)) ale pro změnu má potíže s motorikou a s výslovností. Jsem zvědavá, co nám na to řeknou u zápisu, odklad by pro něj dobrý nebyl. Ve školce se nudí, chodí do angličtiny už 2 roky, takže není už nic, co by mohl ještě dělat, aby se oddálil zájem o školu.
třeba dostane stejnou učitelku, jakou má teď Martínek a ta je příjemná, dobře se s ní domlouvá. Rozhodně bude totiž ve škole vyčnívat, tím co umí, i tím, co neumí.

nemůžu ho neučit, stejně se učí sám, tak ho musím usměrňovat, aby se neučil špatně (např. zrcadlově)
 katka+katka 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:43:27)
Hurá, první, kdo kromě nás čte encyklopedie místo pohádek. Všude na nás koukají jako na blázny. Káťa pohádky vysloveně nemusí, jak říká - stačí, že mi to čtou ve školce. Doma čteme jen encyklopedie hlavně o zvířatech, ty úplně zbožňuje.
 Yuki 00,03,07 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:47:40)
tak ať máš radost ještě větší, doporučuju zajít na odpoledne a večer do hvězdárny, dělávají občas pořady pro děti, a před návštěvou hvězdárny strávit pár dní čtením atlasu vesmíru, pak mi při povídání v hvězdárně kluci hlásí to, co znají z toho atlasu :-)
a taky máme ještě jeden asi ne úplně obvyklý zájem, chodíme do muzea, kdekoliv, jakýkoliv téma, teda kromě umění. Když kluci jeli na pár dní na prázdniny do Ostravy k babičce, první dotaz byl, jestli je tam nějaký muzeum a ono je tam muzeum hornictví, nadchlo je to :-)
 Insula 


encyklopedie 

(20.8.2008 13:24:24)
Veroniko, také teď čteme encyklopedie, dcera je z toho u vytržení. :-D Už čteme encyklopedii do školy, protože jí to hrozně zajímá a musím říct, že jsou tam opravdu už docela "těžké" věci, ale ona to hltá.
 katka+katka 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:35:31)
Insulo, já myslím, že tomu nezabráníš. Já jsem si užila své, když jsem šla do první třídy a uměla jsem látku do třetí (otec mě učil číst, psát, počítat už od doby, kdy jsem poprvé řekla táta:-). Tehdy to byl obrovský problém, já se ve škole nudila, učitelka mi nemohla dát práci navíc, prostě do doby než mě dohnali, to bylo dost nepříjemné. Nechtěla jsem, aby dcera uměla číst, psát do doby, než půjde do první třídy. Bohužel písmenka jí začaly zajímat dost brzy. Vždy když se na něco zeptala, snažila jsem se odvést její pozornost někam jinam. Nicméně adoptivní babičky ochotně vysvětlovaly, co je to za písmenko apod. Pak jela na dovču se známými a známý došel k závěru, že když už umí všechny písmenka, proč by nemohla číst. Takže Káťa se nám vrátila jako čtenář. Když umí číst, psaní na sebe nenechalo dlouho čekat. Opisovala písmenka z knížky apod. a už umí i psát. Nejdřív jsem se docela dost děsila, jaké to pro ní bude ve škole. Nicméně dost maminek mě zde ujistilo, že dneska už není problém, pokud jde dítě do školy s tím, že číst i psát umí, že není problém práci přidat. Navíc teď vybírám zš a tak se taky ptám, jak se kde k tomuhle staví a zatím mi nikdo neřekl, že by to byl problém. Tak snad ti to trošku pomohlo.
 olsche 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 12:39:49)
Katko, já si myslím, že to dnes fakt není problém. Spíš je mnohem větší problém s dětmi, které nemají uvolněnou ruku, doma nemají ani jednu pohádkovou knížku a rodiče jim nečtou. Mají omezenou slovní zásobu apod. Od září budu učit prvňáčky a u zápisu jsem měla holčičku, která krásně čte, píše, mohla by první třídu přeskočit. Pak tam byl chlapec, který nepoznal na obrázku ani krávu. Dnes je takových možností, že pro tu malou slečnu nebude problém připravit zajímavou práci, ale s tím chlapcem to bude opravdu těžké.
Jee,ale už se na ně těším :-)
 Yuki 00,03,07 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 12:42:13)
nezoufej, já jsem učila loni sedmáky ati neměli tušení, jak se říká samici od berana, jestli je tele mládětem krávy nebo ovce...

ale přesně toto jsou ty věci, který jsou daleko důležitější před první třídou než psaní, čtení a počítání a doufám že i důležitější než tkaničky :-D
 Lída,3 kluci a holka 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 12:44:33)
No a u naší nejmladší před cca 5 lety ve třídě předškoláků jen ona věděla, která že to je řeka, co protéká Prahou. ~f~ Žít v Praze a nesetkat se s Vltavou dá docela práci, ne?
 Insula 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 13:27:35)
Katko, dík. U nás sice na výběr škol moc není (jsou tu dvě a dojíždět nemůžeme), ale doufám, že to nějak zvládneme. Já se jenom děsím toho, že ještě půjde o rok později. Ale dát jí dřív se mi zase nechce. Všichni mě od toho zrazují.
 Sylvie 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:49:00)
Holka taky psala, četla a počítala i před nástupem do školy a v pohodě :o) Fakt mám pocit, že číst umí kdejaký čerstvý prvňák a učitelka si s dětmi poradí. Kdo zvládal rychleji, měl práci navíc, mnoho úkolů dělali děti ve skupinkách... navíc jsou ve škole i jiné předměty, nejenom čtení - psaní - počítání ;o)
 Yuki 00,03,07 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 10:54:45)
jsou i jiný přdmět, ale je dobrý učitelku upozornit, že už dětko něco umí, aby nemuselo slabikovat jako třeba ten náš prvňák :-), on se sám neozval, ani asi nevěděl jak to vysvětlit, paní učitelka to chtěla, tak to tak dělal :-D
 Sylvie 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 11:02:20)
To jo, určitě :o) U nás neslabikovali, takže jsem tohle neřešila... ale zas jsem upozorňovala na jiné věci. Heh, začínám být nervózní z druhé třídy, nějak mi přijde holka první proplula tak nějak jaksi mimoděk, aniž by se musela "normálně učit" a hlodá ve mně taková ta maminkovská starost, jak proboha to dítě uspěje v dalším ročníku, nedojede na své neučení... :o)
 Yuki 00,03,07 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 11:06:05)
přesně tento problém mám s Martínkem, učení pro něho znamená psaní, což je neskutečná otrava a ztráta času, jednou dělali ježka, z trhaných kousků papíru, u toho i brečel, jak ho to nebavilo, dělal to dloooouho, ale jinak neví, co je to učit se
nějak bude, zvládli jsme to taky, zvládnou to i oni :-)
musí
 marketa 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 17:31:00)
to asi nevysvetlis. proste ji zivot nauci. ja jsem poprve "dojela" na deleni troj a vicecifernych cisel ve treti tride. pochopila jsem a nenapadlo me, ze to nestaci, ze si to musim doma procvicit, jinak mi to pujde pomalu. ostatni, i ti mene chapavi, byli najenou mnohem rychlejsi, protoze doma drilovali. trochu me to probralo. dalsi slupka prisla v prime na gymplu, najednou byli vsichni bud stejne rychli a chapavi nebo dokonce (:-O) jeste mnohem chytrejsi a me kapku ujel vlak. no ale uz mam v kapse diplom z vejsky, takze bych to cele proste tolik nehrotila.
 Lucie (+3 zlatíčka) 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 21:15:28)
Sylvie, neměj strach. Naše paní učitelka před dvěma lety říkala, že první a třetí jsou těžké, druhá je prý lehká, jen se opakuje učivo z první třídy. Mohu potvrdit, naše malá se naučila číst až v první třídě, to jsme opravdu četli a psali, od druhé třídy o škole nevím. Teď jsme prošli tu "těžkou" třetí, příprava do školy omezená na domácí úkoly. Já se teď děsím té čtvrté, také se neumíme učit. Druhá dcerka absolvovala první třídu letos, také neuměla číst, než šla do školy, přesto domácí příprava čítala pouze pár řádek psaní, ani ne denně a sem tam něco přečetla a čte téměř stejně jako ta starší. Tak jde jedna dcera do čtvrté a druhá do druhé třídy a já pořád čekám, kdy nám ta škola vlastně začne.;)
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 12:56:09)
U nás tyhle "dovednosti" zjišťovali už při zápisu, tak paní učitelka čtení, počítání měla zaneseno v poznámkách už ze zápisu.
 Yuki 00,03,07 


Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 12:58:21)
jenže zápis je v únoru a škola začíná v září, ta doba mezi tím je strašně dlouhá a děti se můžou hodně naučit
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 13:04:02)
To je vlastně fakt, to mě nedošlo.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 13:02:12)
U nás tyhle "dovednosti" zjišťovali už při zápisu, tak paní učitelka čtení, počítání měla zaneseno v poznámkách už ze zápisu.
 Kristýna, Marky (6), Aňa (1,5) 
  • 

Re: snažím se neučit, ale 

(20.8.2008 20:27:51)
:-) to je úplně jako u nás před dvěma lety. Rozhodla jsem se dceru neučit, ačkoliv tvrdošíjně naléhala na písmena na čtení a psaní. Ale ona se to prostě naučila sama, tu a tam pochytila nějaké písmeno, potřebovala se naučit podepsat výkres atd. a najednou jde za pár dní do školy (je zářijová, jde o rok déle) čte malá velká písmena, zkouší psací, počítá svižně dvoumístné číslice, sama pochopila princip násobilky - děti jsou zvídavé a bránit jejich rozvoji nelze. Respektuji jednu zásadu - nepřetěžovat.
 Veveruše 


Re: snažím se neučit, ale 

(3.2.2010 21:52:20)
Já myslím, že nebude, já jsem šla do školy taky skoro v 7 (jsem narozená v listopadu), četla jsem si už sama knížky a počítala víc než do 100, a přesto mě škola (tdy aspoň na 1. stupni) docela bavila. Přece jí nebudeš čtení a počítání zakazovat~g~. A lepší být napřed než pozadu~j~.
 Veveruše 


Re: snažím se neučit, ale 

(3.2.2010 22:02:52)
Koukám, nějak jsem se opozdila~f~. No jo, srpen 2008, to jsem měla jiné starosti~p~.
 Molly Weasley 
  • 

Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 10:55:55)
Když se na tohle ptám v pondělí dětí ve školce, tak mi ještě žádné neodpovědělo, že si doma s rodiči četlo, vyprávělo, dělalo grafické cviky. Vím pouze o jedné holčičce, které se doma rodiče věnují, ale jinak děti tráví volný čas na počítači nebo si doma hrají.
Pamatuju si, že mě ze školky vyzvedávala babička a každý den jsem dělala nějaké cvičení z knihy pro předškoláky, kreslila kliky háky a čáry, povídaly jsem si u knížky, malovaly jsme obrázky. Dneska je pro děti tolik knížek (nejlepší jsou ale stejně ty starší), a přesto se rodiče dětem nevěnují a jsou toho názoru, že se všechno naučí ve školce. Rodiče neřeší, že dítě v šesti letech neumí držet tužku - má ho to naučit školka, a když nenaučí, jistě mu pomůže učitelka ve škole. Dítě neumí stříhat? Drží nůžky jako by je vidělo poprvé? Řekla jsem mamince předškoláka, aby se doma více snažili stříhat, načež mi bylo řečeno, že to malého nebaví, proto to netrénují, že já jistě něco vymyslím. A tak jde dítě do školy s tím, že drží nůžky oběma rukama, i když jsem se opravdu snažila.
 Yuki 00,03,07 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:01:40)
...a stejně jako čekají, že je držet tužku naučí školka, čekají, že dny v týdnu je naučí škola, poznávání hodin je naučí škola.... motivovat k učení je bude škola (hahahaha, taky učím :-))

nějak si neuvědomují, že si to ve škole třeba zopakují v prvouce, ale mají to umět z domu, že se ve škole učí tolik jiných věcí, o kterých se člověku ani nezdá, že je to učení, ale vyčerpává to, třeba kde je jídelna, šatna, nezapomenout aktovku, přezout boty na cestu domů, dojít domů...

 Sylvie 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:07:24)
Když se na tohle ptám v pondělí dětí ve školce, tak mi ještě žádné neodpovědělo, že si doma s rodiči četlo, vyprávělo, dělalo grafické cviky.

Když se já zeptám dětí, co dělaly ve školce/školce, tak se dozvím že "nic". V lepším případě od školkové holky, že "papali a spinkali". To je hrůza, jak málo se dětem ve školkách učitelky věnují! :o))))

Jinak třeba moje děti kreslení, lepení, modelování, čtení a podobně nepovažují za činnosti, o kterých by bylo potřeba nějak referovat. Prostě mám pocit, že je dělají tak nějak mimoděk, že mají tužku k ruce přirostlou, a proto ani nevnímají kreslení jako nějakou činnost...
 Sylvie 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:08:30)
ptám se dětí, co dělaly ve školce/škole
 Yuki 00,03,07 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:10:33)
některý děti jsou jeden případ, jiný zase ten druhý, ale ono se to na nich pozná :-(

a na rodičích taky :-(
je dost maminek, který svým dětem barvičky, nůžky nebo lepidlo nedají, protože děti by mohly něco pošpinit, pokazit a stejně, to budou dělat ve školce :-(

naštěstí jsme tu my :-D
 Teraza Horáková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:13:32)
Sylvo, nápodobně. Kluci se chovají velmi obdobně. Přijdou ze školy (většinou se řítí hned do kuchyně, takže jim nařídím mezipřistání v koupelně) a když jim připravuju svačinu "trapně" se vyptávám, co bylo ve škole, co se dělo nového..většinou se dozvím že vůbec NIC... úkoly píšeme až když se trochu vylítají venku, tam to z nich pomalu začíná "lézt". Zbytek dopoví, když dohlížím na jejich večerní hygienu..... Něco se nedozvím vůbec, prostě krom toho, že David má nový typ XBoxu, nebo jak se to jmenuje, se nic podstatného neděje.
 Teraza Horáková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:15:04)
P.S. vloni tvrdili po prázdninách paní učitelce svorně oba, že nebyli na prázdninách nikde.

10 dní u moře, 14 dní s babičkou u prababičky, 10 dní na horách s námi a pak nějaké prodloužené víkendy:-)))
 Yuki 00,03,07 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:18:50)
školkáči bývají sdílnější, navíc třeba řeknou, že NIC, ale po čase jim to dojde a klidně to zajdou paní učitelce říct dodatečně :-)
 Sylvie 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:22:46)
Terezo, bezva :o) Já věděla, proč jsem holku nasměrovala k psaní prázdninového deníčku, který ji hned prvního přistrčím do aktovky :o)))
 Teraza Horáková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:40:08)
Sylvi, to naše jedno tvůrčí dítě si ho píše samo (jde do 4-té třídy a dostali jako úkol na prázdniny). To druhé na něj opět nemá sáhnuto, nedonutím ani párem koní, protože se tváří, jako bych mu ničila prázdniny......
 Sylvie 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:45:28)
Ter, moje dítě je prvŇák, co řekne píučka, to je svaté - píučka řekla přes prázdniny napsat denně aspoň jednu větu psacím písmem, tak píše :o) I když pravda, od srpna to už nějak dře a už se to šolichá třeba celý týden naraz - byli jsme u babičky a chodili na hřiště. K tomu obrázek a je spokojená.
 Teraza Horáková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:47:31)
JJ, Sylvi a ještě je to holčička... mám naprosto jasno a lehce závidím .... naši kluci mají hodně jiný přístup.
 Molly Weasley 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:14:31)
Jistě, když vidím dítě, které kreslí vždy a všude, tak mi dojde, že tak činí i doma. Mám na mysli děti, které drží tužku jako kladivo, maminku nakreslí jako kouli s pěti čárama (předškolák) a když lepí, tak jedině tunou lepidla. U takových dětí mi je jasné, že když řeknou, že o víkendu byli na počítači, tak že to myslí vážně. Oproti tomu děti, které nakreslí medvěda tak, že je rozeznatelný od sluníčka, vybarví ho, vystřihnou a nalepí na louku, většinou říkají, že byly na výletě, že si s rodiči hrály stolní hru a občas nějaký obrázek přinesou do školky. O samotném kreslení doma se moc nezmiňují, ale je na nich poznat, že ho provozují :-)
 Teraza Horáková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:17:41)
Molly, mně se i tohle docela dobře srovnává, mám dvojčata.

Jeden syn maluje od mala a velmi rád, taky zdobil prvouku jako o život. Druhý syn maluje nerad a prostě ho nedonutíš.... teď jsme třeba společně dělali decoupage, druhého to nebavilo moc dlouho.

Co ho bavilo, je "korálkování", psala jsem v té debatě, jak vzal všechny lahvičky s korálky a sesypal mi je do mísy, chtěl navlíkat barevně :-))) přebírala jsem je do dvou do rána..., ale zase ho to bralo - jenom chvíli.

Genetická výbava stejná, výchova stejná, přesto jsou každý jiný.

 Yuki 00,03,07 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:20:37)
taky moji kluci jeden maluje pořád, druhý málo, vypadá, ajjko by tužka byl nepřítel, ale věř mi, že to poznat fakt je, ne třeb na tom malování, ale na slovní zásobě, prostě učitel pozná, kterýmu dítěti se rodiče věnují a kterýmu ne :-)
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:01:11)
Ano, myslím si, že na slovní zásobě na komunikaci to poznat je, na malovaní (na které jste to tady zúžily) to poznat nejde. Můj syn např. v první třídě moc neuměl stříhat, bylo to jeho nevyhraněností a trvalo mu to celou první třídu než si v tom sám "udělal" pořádek. Ve školce nestříhali, tam spíš trhali, malovali někdy modelovali. Paní učitelka ve škole se mu v tomhle směru opravdu věnovala, my doma jsme se také snažili a výsledek se dostavil, ve druhé třídě zvládal pracovat v pracovním vyučování samostatně dle návodu a mě překvapil opravdu podařenou keramikou ke dni matek. Jeho kreslení je stále na úrovni lepšího předškoláka - ve třídě není sám a dle mého manžela (VŠ - červený diplom) malování opravdu není to hlavní, sám malovat neumí a asi to už nikdy nedohoní.
 néni 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:32:00)
Terezo 33, jak jsi dělala úkoly a čtení s klukama. Letos mě to čeká a nevím, jak to všechno zvládneme, když chodím v pět domu. Četli jste třeba všichni najednou a kluci se střídali?. Nebo s každým zvlášť - odděleně? Moc díky
Jinak dnes jsem zrovna připravovala všechny pomůcky do školy včetně tašky a kluci se mi málem pod tou tíhou zlomili. Jsou srandovní - jdou boty a pak jenom taška. Nad ní vykukují blonďatý vlasy
:-D
 Teraza Horáková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 16:32:43)
Veri, v první třídě se teprve učili, takže se střídali ve čtení, psali najednou, někdy jsem si připadala jako schizofrenik, protože mi hlava lítala od jednoho sešitu ke druhýmu.

Od druhý třídy, kdy začala jednomu jít líp matika (pak jsme zjistili, že starší je dyskalkulik) a druhému čeština, postupně...., hrozně se rušili.

Teď dokončili třetí, třeba malování do prvouky už dělali sami, takže jeden maloval a já druhýho ničila s češtinou nebo matikou a opačně.

p.s. a úkoly nechtějí dělat vůbec ;)
 Teraza Horáková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 16:33:29)
A P.s. taky jsem je v první třídě litovala, takoví knoflíci a takový tašky, jsem měla strach, že nám je devítka ušlape :-))) no a ejhle, jdou to čtvrtý. letí to jako voda.
 néni 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(24.8.2008 18:42:13)
Děkuji za zprávu. No bude to mazec.Také říkám, že se ze mě asi stane alkoholik;)Bude to zkouška mé trpělivosti
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:35:27)
Můj syn např. nikdy ve školce nemaloval a nikdo ho nenutil. Doma jsme se pokoušeli, ale on nechtěl. Písmenka uměl od 3let, počítat (sečítat u člověče nezlob se) také. Na počítač začal chodit v pěti letech, na výlety jezdíme, doma se mu věnujeme - přesto malovat prostě neumí. Letos začne třetí třídu prospěch má výborný, má sice LMD a je nevyhraněný (z toho vyplývá, že je problém v pracovním vyučování). Dle psycholožky nadprůměrně inteligentní - přesto prostě malovat ho nebaví a neumí to.
Co mám dle tebe dělat ? Jezdit na výlety i v týdnu?
Tyhle soudy mám fakt ráda, naše paní učitelka říká, že se většinou děti projeví až ve čtvrté - páté třídě (pokud opravdu to dítě nemá vysoké IQ) většinou na třídních schůzkách upozorňuje rodiče, aby se neučili s dětmi dopředu. Většina jich to má totiž "našprtané" dopředu s rodiči. Podle mě je nejlepší nechat tomu volný průběh, když se dítě zeptá odpovědět - vysvětlit, není přece nic špatného na tom, že dítě umí číst-počítat před první třídou. Dnes je úplně jiné školství a paní učitelky si s tím poradí.
 Molly Weasley 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:43:21)
Nevím, proč si myslíš, že jsem tvé dítě odsoudila za to, že nerado kreslí? Taky máme ve třídě kluka, který nemaluje, ale vím, že se mu rodiče věnují. Můj příspěvek nebyl o tom, že nekreslí = nemá péči rodičů. Onen hoch umí násobit do tisíce, má bohatou slovní zásobu, ale nemaluje. Přesto vím, že nesedí celý den na zadku u autodráhy.
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:49:50)
No mě ten tvůj příspěvek tak přišel. Podle ohlasů nejsem jediná, také tam píšu, že jste problém věnování se dětem rodiči hóóódně zjednodušily. Pokud by jsi se zeptala našeho mladšího co dělal o víkendu tak ti na 99% povykládá právě o počítači a to na něm fakt netráví celé hodiny.
Trošinku mě mrzí, že neuvádíte také jiný extrém a to "drezůru" dětí.
 pala2 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 15:08:27)
to je těžký. Můj 6-ti letý syn tak nesnáší malování, že já prostě nevím jak ho přinutit. Ještě něco vymalovat - to jo, ale nepomohly ani trojboké tužky, prostě ho to nebaví. Je přesně ten typ než namalovat pajduláka, tak radši si vezme nůžky lepidlo a něco vytváří. Posledně - s mojí pomocí - si z krabice udělal domeček, polepil ho papírem, vymaloval, jindy zase namaloval hříbek, vystřihl, nalepil aby stál... ale něco namalovat -auto, domeček... ach jo... a nemyslím si, že se mu něvěnuju, a že s ním nemaluju!!!
 Líza 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(23.8.2008 7:31:15)
Molly, to dítě, které nakreslí v předškolním věku matku jako kouli s pěti čárama je s trochou nadsázky moje mladší dcera.
Nemá buňky na kreslení. Zato je strašně fyzicky zdatná.
Její starší sestra kreslila ve dvou letech tak, jak ona nyní.
Starší dnes chodí na výtvarku do zušky, ale když má vylézt na prolézačku víc jak metr nad zem, dodnes se třese strachy.
Je to proto, že jsem ji nevodila na hřiště?
Ne, je to proto, že je prostě taková. S některými dispozicemi se děti rodí. Nebudu kazit dny dítěti, které nenávidí kreslení, tím, že bych ho denně nutila hodinu kreslit. Vím, že ve škole bude psát jak prasátko, ale naučí se to. Nevidím ale jediný důvod, proč mu tužku v ruce zhnusit tím, že ho k ní budu nutit.
 Marketa  
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(29.8.2008 23:49:27)
Tak to není. Já jsem se snažila synovi pastelky nabízet. něco jsem mu namalovalo, koupila jsem omalovánky. Vůbec ho to nebavilo, vztal pastelku, udělal pár klikyhák a utekl. Ve čtyřech letech jsem ho dala na výtvarku, aby se tam trošku rozmaloval. Byl tam nešťastný a nebavilo ho to tam. Malilinko to pomohlo, nejvíc ho bavilo, když něco lepili z papíru nebo modelovali. Prostě někdo na to malování není.
 katka+katka 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(21.8.2008 7:38:33)
Věř mi, že odpověď NIC není ještě tak hrozná. Mě to Kačka říká taky (pak z ní většinou během večera vypadne něco sdílnějšího), nicméně jednou jsem chtěla trošku konkrétnější odpověď během cesty ze školky a Kačka mi začala vyprávět, že Tomášek dneska kýchnul na procházce, neměl kapesník, byl celý od nudlí a Péťa, se kterým šel za ruku to měl i na bundě. V tu chvíli se mi začalo dělat špatně a litovala jsem, že jsem vůbec chtěla něco vědět
 Markéta, syn 6 l. 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:22:21)
Molly, VŠICHNI rodiče dětí z tvé třídy kromě jednoho páru se svým dětem nevěnují? To musí být zajímavý sociologický vzorek, samozřejmě znám také rodiče, kteří děti nechají celý den u počítače, ale naprostá většina mých známých si s dětmi hraje, čte, kreslí, jezdí na výlety, hraje hry a podobně. Divné.
 Molly Weasley 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:29:03)
Tak schválně jsem se podívala na fotku celé 28 dětné třídy a tak nějak si myslím, že zhruba 7 dětem se rodiče opravdu věnují. Dalších pět je přirozeně nadaných a cílevědomých, materiály doma mají, ale pracují s nimi buď samy nebo s mírnou pomocí rodičů. S ostatními dětmi je to horší. Máme heterogenní třídu.
 Markéta, syn 6 l. 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 11:51:02)
No tak to zní o hodně líp než popis situace z tvého prvního příspěvku.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:13:28)
Molly, nechceš doufám tvrdit, že těm přirozeně nadaným, které s materiály pracují doma samy, by se měli rodiče věnovat víc? ;)
 Molly Weasley 
  • 

Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:15:17)
Nechci. Pokud mají dost citové péče a umí si poradit samy, není třeba rodičů (pokud je samy nevyžadují).
 Yuki 00,03,07 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:16:13)
proč by neměli?
i ti přirozeně nadaní by měli vědět, že to vrozený nestačí a musí se dál snažit a rozvíjet, ono jim to vrozený nadání taky nebude stačit napořád...
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:30:59)
Nojo, jenže takový nadaný dítě je obvykle i bez speciálního podněcování dost úmorný tím, že pořád něco chce vědět, naučit... často je to nad síly rodičů, vymýšlet ještě něco dalšího.
 Yuki 00,03,07 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 12:37:42)
no právě, ono se nedá moc dobře popsat pár větama to, co je na dlouhý povídání, nic není jenom černobílý, nadaný děti zase mají jiný potíže, Martínek nemá problém ve škole, zato si ještě pořád neumí zavázat boty, Tomášek má problém s poblíkáním, Martínek z přemíry soustředění má sklon k tikům, prostě každý dítě je jiný
 Mili+2 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 15:32:21)
Pokud je dite schopne a nadane, tak snad ta mala pomoc rodicu staci. Kde je hranice mezi venovanim a "malou pomoci"? Pokud jsme treba 3 hodiny na plazi, tak snad nemusim 3 hodiny placat babovicky, kdyz je to dite normalne inteligentni tak si poradi i samo. Ovsem neci jineho je vrazit mu lopatku a hrabicky a pak si ho celou dobu nevsimat a kecat s kamoskou.
 Ivana Procházková 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(20.8.2008 21:44:42)
Tak Molly,
podle tvých měřítek se zřejmě dcerce také dostatečně nevěnuji.
Doteď mě totiž nenapadlo, že kritériem je to, zda nacvičujeme držení nůžek a podobné, s prominutím, krávoviny.
Dcerce se věnuji tak, že odpoledne stávená spolu vzájemně "protlacháme", případně se zabavíme jinou nenáročnou činností a je nám dobře :).
Hele, a představ si, že i přes takto zanedbávanou péči umí moje čtyřleté dítě kupříkladu sčítat a odčítat čísla do desítky (já ji to teda cíleně neučila).
 Zuzana + kluk04 + holka06 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(24.8.2008 0:47:03)
Molly,

Ty opravdu učíš v mateřské školce? „materiály doma mají“ „pracují s nimi samy“… to mi připadá spíš jak požadavky na školní dítě. O jakých "materiálech doma" to píšeš?
Náš čtyřletý syn doma vůbec nemaluje. Prostě ho to nezajímá. Podobně jako psaní, čtení, počítání... Má k tomu svůj důvod – neumí sedět na jednom místě. Miluje akci, společnost, nejradši někde lítá nebo sportuje, v pražském Beckilandu je jak ryba ve vodě. Když musí být doma (domov někdy nazývá nelichotivě vězením), staví lego. Na chalupě řeže dřevo vlastní pilou, seká dříví, vykopává motykou plevel, tvoří stavby z polínek a trávy. Ráno vstává jako první, po obědě dávno nespí, má divoký temperament a velmi tvrdě prosazuje svoje „zájmy“. Nesnesitelné dítě. Žádný pracovní sešit jsme nikdy doma neměli, omalovánek se nikdy ani nedotknul, písmenka ho nezajímají, počítá do 13, ale moc ho to nevzrušuje. S pastelkami jsem ho naposled viděla, když ve vzteku čmáral v bytě po zdech. A představ si – ve školce jsou samá chvála. Tak si říkám, že ty děti se stejně nakonec nějak rozvíjejí podle svého vnitřního nastavení a je to skoro fuk, jak se jim kdo věnuje.
Nechávám je žít.
 Líza 


Re: Co jste dělali o víkendu? 

(23.8.2008 7:27:05)
Molly, mně jsou naopak proti srsti rodiče, kteří celou školku hustí do dětí přípravné sešity pro předškoláky. A jsem z těch matek, které v předškolní přípravě (tím myslím takové ty věci jako doplňování logických úkolů a uvolňování ruky) nechává věci na školce. Ono totiž moje dítě je (tedy dosud bylo, jde do školy za týden) malé dítě, které si potřebuje hrát, povídat a řádit, potřebuje se seznamovat se skutečným světem a rozhodně raději stráví víkend na kole, v bazénu nebo v lese než u procvičovacího sešitu pro předškolní děti. Učit se bude ve škole, na to má čas. Děláme z nich příliš brzo výkonové stroječky, děti se mají rozvíjet - aspoň v tom předškolním věku - úplně jinak.

Jo a starší dcera šla do školy s tím, že už tři roky plynně četla tlustý knihy, na kterých bylo napsáno, že jsou pro děti od 9 let, tiskace psala, sčítala a odčítala, jedině jsem jí zakázala psát psace, aby se nenaučila nějakej zlozvyk, na kterém by konzervativní učitelka mohla v první třídě bazírovat a dávat jí ho sežrat. Ale dělala to proto, že chtěla ona, kreslila proto, že ji to bavilo, vyráběla a stříhala proto, že ji to bavilo.

A ať si učitelky - v základní či mateřské škole - myslí cokoliv, všechny děti se psát naučí a to, že nepíšou přesně tak, jak je to v písance, ničemu nevadí - jen to vadí učitelce. V mnoha zemích se vůbec neučí psací písmo a lidi píšou celej život vlastní zkráceninou, vzniklou z psaní malých tiskacích písmen, a taky to tam po sobě přečtou. Bazírování na psaní v českých školách je přehnané.
 Holzinka 
  • 

Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(20.8.2008 13:44:02)
Ja sama si pamatuji, kdyz jsem byla v prvni tride, ze jsem se tam vylozene nudila, protoze jsem vetsinu veci uz umela, stejne jako po nejakem case i cist, ackoliv me to doma rodice neucili, tak nejak jsem se to naucila ve skole sama. Pamatuji si, jak deticky cetly s pani ucitelkou ma-ma, tá-ta a ja mela ucebnici prectenou pamalu i pozpatku, takze jse rozhodne zastance toho, aby deticky umely sice obcas nejake to pismenko, jeste nez jdou do skoly, ale rozhodne ne, aby umely abecedu od zacatku az do konce a nazpet. Sama mam ctyrleteho Davidka, ktery diky babicce umi skoro vsechny pismenka, ale ja to s nim naprosto neprocvicuji, prijde mi to zbytecne, protoze nechci, aby prozival to stejne ve skole jako ja, aby se nudil a pak holt vyrusoval, stejne jako jsem to delala ja.
Ale jiny pripad - mam kamaradku, tak ma chlapecka, kteremu budou koncem zari 2,5 roku a on umi cist!!!!! Hrozne, nevim, jak na to mam reagovat a co ji mam rict, stejne jako predcita v metru zastavky stanic, tak umi i pocitat, ale predevsim diky mamince, ktera je s nim doma sama a skoro vsechny hracky, co maji doma se tykaji pismenek, cteni a pocitani. Ja jsem presvedcena, ze dobry skutek svemu synkovi rozhodne neudela, uz ted (podle me) neni schopen jit do normalni skoly, protoze co by tam asi tak delal, tak by me zajimal i vas nazor....
A myslite, ze ji mam na to tema oslovit?? Jeho to bavi, ted dokonce dostal i takovy detsky laptop, se kterym uz umi zachazet, ale reknete ve 2,5 letech trochu prehnane!
 Yuki 00,03,07 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(20.8.2008 13:50:58)
ale jestli ho to baví, tak to asi nebude chyba maminky, znám plno holčiček, který se ve 2 letech převlíknou několikrát za den a přece nemůžu říct, že je to špatně, protože můj syn se nepřevleče sám ani v 5, někoho baví oblíkání, někoho zase písmenka, to tak prostě je
kamarádka za to asi taky nemůže, kdyby její syn nebyl dost vyzrálý, její snaha by byla úplně zbytečná, taky znám takový případ, maminka dítku i na procházce pořád dokola opakovala, že L a A je LA, dítko stejně neumělo číst před začátkem školy, my jsme se dívali na kytičky, broučky, no a výsledek je ten, že kamarádčin potomek neumí ani to čtení, ani nic nepozná, zato moji kluci znají přírodu a ještě umí i to čtení před školou
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(20.8.2008 14:10:58)
Holzinko, a teď si představ, že jsou i děti, které nikdo nedriluje, a přesto v tomhle věku čtou... co bys s nimi chtěla dělat? Schovávat před nimi písmena, nebo co? Synovi jsme JENOM odpovídali na otázky, když se ptal na písmenka, a později, co že je to dohromady. Zbytek si už odvodil sám. Stejně tak začal sčítat a odčítat, a to rovnou dvouciferná čísla (SPZ aut). Párkrát se zeptal a už mu to šlo samo. Ve škole se nenudil, měl rozumnou učitelku, která ho dostatečně zaměstnala, stejně jako ostatních skoro 25 dětí ve třídě.
 liatris 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(21.8.2008 14:09:23)
Nášemu Davídkovi budou v říjnu tři roky.Na sedmnácti měsících znal 9 písmen a čisla do deseti.Teď umí z přehledem celou abecedu,o číslech nemluvě,přečte i trojmístná čísla,ne všechna ale tak přes stovku,prostě to co zná.Do hlavy mu to nevtloukáme,ani ho nenutíme si to opakovat.Pokud přinese knížku a chce si říkat písmenka,nebo čísla stránek,nebudu přeci dělat,že to nevím,nebo ho jinak omezovat,když ho to zajímá. S plyšáky si nehraje a písmenka vidí i vlese na zkřížených kořenech,spadlých větvičkách atd.
Já jsem uměla číst před nástupem do školy a nevidím v tom problém.To spíš že v té školičce si asi nebude umět s dětmi hrát...No nvím...tolik moje zkušenost...
Mějte se fajn a mějte ze svých broučků radost.
 Simča, dcery *1988 a 1997 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(21.8.2008 19:20:04)
liatris - prosím tě, neber to špatně, ale už delší dobu se chci zeptat, co to znamená "... na sedmnácti měsících znal....". Teď jsem to zahlédla u tvého příspěvku a chci se zeptat: co to je za formulaci "...na pěti letech...", "...na patnácti měsících..." a pod. Je to krajové? Tedy používá se tato vazba v kraji, kde žiješ? Mně to zní strašně divně, ale je pravda, že když můj muž poprve řekl "... přijdu dýl...", tak jsem také nevěděla, co tím chce říct.
Díky za odpověď a ahoj. A máš moc šikovného kluka!!! Já si taky myslím, že když se sám ptá, tak je nutné a nemůže být škodlivé mu odpovídat...
Simča
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(21.8.2008 20:48:15)
Simčo, tohle příšerný spojení "na pěti letech" používá MM taky... dost mi to vadí. Možná to má od táty - z Podkrkonoší.
 Simča, dcery *1988 a 1997 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(21.8.2008 23:33:54)
No já se s tím právě nikdy "v reálu" nesetkala. Jen na netu... A tvůj MM to i řekne, nebo jen takto - písemně?
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(21.8.2008 23:50:56)
Simčo, on to právě takhle normálně říká. Nevím, jestli by to i napsal.
 Simča, dcery *1988 a 1997 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(22.8.2008 13:45:48)
Jo, Líduš, tak to možná bude krajový. Zeptala jsi se ho na to někdy?
Já se přiznám, že mi tahle vazba rve oči ...:(
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(22.8.2008 13:54:54)
Simčo, on mi tvrdí, že je to normální. Což pěkně kecá. Já bych za tuhle vazbu vraždila...
 liatris 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(23.8.2008 11:04:45)
Snad nemáte ty oči úplně vyvrvané?! :-)
Prostě,mě to nepřijde,jsem na to zvyklá.
Třeba spojení "narodil se v osmém měsíci" bych já a spousta lidí na tomhle konci světa pochopila,jako že se narodil v srpnu.Mě tedy spíš rvou oči hrubky,ale proti gustu...a navíc jsme jen lidé,ne?
Ale za případné zdravotní problémy se omlouvám.:-D
 Markéta, syn 6 l. 
  • 

Narodil se na osmém měsíci 

(22.8.2008 10:55:36)
Ano, i moji známí z Podkrkonoší to takhle říkají. Takže asi opravdu krajové výrazivo.
 liatris 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(22.8.2008 14:01:07)
Ahoj,neberu to vůbec špatně.Takových spojení,které jiným tahají uši je mraky a já to slýchám často,takže mi to ani nepříjde :-)
Je fakt,že je to možná krajové (jsem z podkrkonoší),každopádně je to od spisovné češtiny na hony vzdálené.Mám příbuzné na Moravě a ti se diví třeba že "přijdu do hodiny",což znamená,že od odchodu k návratu mi stačí jedna hodina.A jim to přijde divné... No snad jsem tě (a ostatní) moc nepohoršila svou mluvou :-)
Pa pa a mějte se fajn
 Marcela a 3 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(23.8.2008 21:27:53)
Mě tohle taky rve uši, na Rodině spíš oči:-) Vždycky jsem to viděla jen napsané, ale zrovna předevčírem jsem slyšela kamarádku to vyslovit a bylo to stejně divné. Taky mi vadí tátovo věci, manželovo kalhoty atd.
Marcela K.
 Lída+2 


Re: Nedrilovat a dite, ktere umi ve 2,5 letech cist...??? 

(21.8.2008 17:02:09)
Proč to hrotit u Luka ve třídě četla jedna slečna a slabikář vůbec nedostala a četla knížky!
prostě jí učitelka uměla zabavit...jinou prací...nenudila se.

Syn zase prozměnu sčítat a odčítat do 25 a prostě do konce 2.třídy..měl práci navíc a rozhodně se nenudil......
Chce to najít školu....a úču....
 Danča a Viki ( 01/04) + 16týd. 
  • 

Podporovat přirozenou inteligenci 

(20.8.2008 16:19:11)
Souhlasím s tím, že nic se nemá přehánět. Pokud se dítě samo ptá - odpovězte, napište, ukažte....proč ne. Ale vyloženě učit dítě počítat ( stejně nemá představu kolik to je), číst ( zeptejte se o čem si četlo). Důležité je, aby správně drželo tužku, uvolňovat zápěstí, "trénovat" různé labyrinty, shodu x rozdíl, co je vlevo, vpravo, nahoře, dole, co je první, poslední, hned za....atd. To je mu daleko více k užitku. A samozřejmě všechno herní formou. Pokud však Vaše děťátko již čte nebo píše, doufejte, že bude mít takovou paní učitelku, která bude mít chuť a možnost ( při 28 dětech ve třídě to jde dost těžko), která mu bude dávat "úkoly" navíc. To ovšem předpokládá také Váš zájem a snahu. A teď nemluvím jako maminka 4 a půl leté holčiny, která taky umí počítat - sice jen do deseti, ale hlavně pozná, že když hodí na kostce u Člověče, nezlob se 5 puntíků, že má o těch 5 puntíků postoupit - ale také jako učitelka 1. stupně, která už pár takových "super dětí" zažila. A upřímně....sice četly nebo psaly či počítaly, ale zase se třeba neuměly soustředit déle jak 5 minut, nebyly schopné vyjít s kamarády a nebo nechápaly některé, jiným dětem naprosto samozřejmé, věci. Takže maminy...číst, psát a počítat se mají děti učit až ve škole, na Vás a mateřské školce je, dát jim co nejvíce lásky, pocitu radosti a těšení se - nejen - do školy. Držím palce, nás to čeká za dva roky.
 luca 
  • 

znevýhodnění ve škole u "normálních" dětí 

(20.8.2008 23:41:38)
No já se právě trošku bojím, aby dcerka nebyla v nevýhodě, pokud nebude umět trošku číst a počítat při nástupu do školy. Hodně dětí právě toto umí, navíc mají odklady (dcerka půjde nejspíš v 6 letech + 2 měsíce) a když to tak sleduju u známých, tempo ve škole je dnes vražedné. co myslíte?
 Barča, 2kluci 
  • 

Re: znevýhodnění ve škole u "normálních" dětí 

(21.8.2008 9:51:14)
Já si právě už dopředu zjišťovala něco o paní učitelce (byly ten rok 3 první ročníky) a vybrala si podle mě tu nejlepší. Náš mladší má LMD a je prostě "svůj". Za ty dva roky neměl problém s chováním ani s učivem. Pokud mu něco nešlo tak jsme byli upozorněni na co se máme soustředit. Ono je trošinku těžší učit se s dítětem s poruchou soustředění, protože se kolikrát stalo, že mě ani nevnímal. Naštěstí mu stačí výklad učiva ve škole, doma se píšou úkoly a opravdu jen, když něčemu nerozumí tak si o tom povídáme - nějaké biflování u nás nepřipadá v úvahu. Po hrozných zkušennostech s jednou p.učitelkou (jen jednou a měl ji naštěstí jen poslední rok) v mateřské školce jsem se prostě více zajímala, kdo bude mého syna učit. Udělala jsem dobře, ve škole neměl vůbec žádné problémy - letos začne třetí třídu a bude mít novou paní učitelku, tak uvidíme.
 Danča a Viki ( 01/04) + 16týd. 
  • 

Nebojte se 

(21.8.2008 13:11:24)
Děvčata, nebojte se komunikovat s učitelkami. Proč čekat na třídní schůzky-máte-li problém, musíte jít hned. Každá z nás ocení upřímnou komunikaci z očí do očí ane z doslechu typu: "jedna paní povídala..." Já už teď od září do práce bohužel nejdu a musím říct, že děti i rodiče byli smutní. I mně se bude stýskat.
 Saraqua 
  • 

Re: Podporovat přirozenou inteligenci 

(21.8.2008 22:18:08)
Tak to jste mě uklidnila. :-)) Když jsem pročítala diskusi, nabyla jsem skoro dojmu, že má 4,5letá dcera, která neumí číst, je zaostalá. Taky počítá asi do 10, písmena pozná jen tiskací velká a ne všechna. Stejně starý syn mé známé plynně čte a píše. Na druhé straně ale neumí pozdravit a má problémy začlenit se do kolektivu.
 luca 
  • 

Re: Podporovat přirozenou inteligenci 

(22.8.2008 0:16:18)
To je pravda, buďme v klidu, navíc při některých situacích tzv. "o fous" začínám nabývat dojmu, že hlavním cílem naší výchovy je PŘEŽÍT.
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Podporovat přirozenou inteligenci 

(22.8.2008 9:16:33)
Moje starší dcera nastupuje po prázdninách do 4. třídy a učí se pořád na samé jedničky. Do první třídy šla s tím, že poznala písmenka, která obsahuje její jméno, počítala asi do dvaceti, barvy znala asi všechny, docela slušně kreslí a baví jí tělocvik. Nejsou s ním problémy. Mé mladší holčičce jsou čtyři, je bystrá, ale trošku živější. Pokud jí něco nebaví, nedělá to. Z písmenek pozná jenom V, protože se jmenuje Vendulka. Počítá do pěti a zná barvy. A jestli se nanaučí do začátku její školní docházky žádné další písmenko, vůbec to nebudu řešít, protože od toho snad nastupuje do školy, ne?
 Katka,kluci 5 a 9 
  • 

Gratuluji 

(21.8.2008 16:19:37)
Gratuluji všem zde přítomným matkám malých geniů, to bude za 30let Nobelovek !! :))
 Ivka (kluci 8 a 3roky) 
  • 

Škola není jen o písmenkách 

(23.8.2008 13:30:34)
Já spíš zírám, proč tady tolik holek DĚSÍ, že jejich děti zajímají písmenka a hroutí se, že se budou ve škole nudit. Myslím, že v dobré škole (nutno prověřit!) by se žádné dítě nudit nemělo. Navíc škola není jen o písmenkách a číslicích.Když šel starší syn do první jako čerstvě šestiletý, číst neuměl. Řada jeho spolužáků (díky častým odkladům i o 1,5 roku starších!!) už četla plynule. Po prvním pololetí se však "čtenářská zdatnost" ve třídě skoro vyrovnala (ti, co začínali, však měli za úkol číst 15min denně doma). V hodinách čtení neposlouchají děti koktání spolužáků při hromadném čtení, ale nosí si z domova knížky, které přečetly, a vyprávějí o nich před celou třídou, vzájemně si je doporučují a půjčují, chodí do školní knihovny. Píší si čtenářský deník (2 věty+obrázek o každé knížce). Naše skvělá paní učitelka nenaučila syna jen skládat PÍSMENKA, ale naučila ho ČÍST!!Nyní, po druhé třídě, syn za prázdniny přelouskal několik knih od Ferdy Mravence až po několikasetstránkového Harryho Pottera, naopak syn kamarádky, který četl už ve školce, na knihu nesáhne a čte nanejvýš komiksy. Takže maminky prvňáčků neděste se, skládání písmenek se ve škole řeší tak do Vánoc, pak už je to jen otázka tempa(to má asi dlouho každý jiné) a jde se spíš po obsahu, což mi přijde nejdůležitější :-)
Jinak k zázračným batolatům-každé dítě něco hlouběji zaujme (třeba jen na čas) a díky skvělé paměti ohromuje okolí svými znalostmi(mnohdy velmi úzce zaměřenými), jiné věci naopak třeba déle "vypouští".Někdo má dinosaury, někdo pozná desítky vlajek států, někdo písmenka. Můj syn ve 2,5 letech rozeznal na 100m vzdálenost desítky značek aut i jejich typ, ale nevěděl, jakou mají barvu...
 liatris 


??? 

(23.8.2008 15:11:48)
Já osobně si nemyslím,že mám doma génia.Spíš,že je na něco šikovnější,než třeba na samostatné oblékání,to jsme zatím nezmákli.;)
 Katka,kluci 5 a 9 
  • 

Re: ??? 

(25.8.2008 10:12:55)
To byl pokus o vtip, nějak mě tady ten výčet robátek,které "my nic neučíme, ale když oni se tolik, tolik zajímají o ty encyklopedie, četbu a matematiku" pobavil.....
 Líza 


Re: ??? 

(25.8.2008 10:17:12)
Katko, ta ironie není na místě, že tví kluci takoví nejsou (bezpochyby ke svému štěstí, protože být normální se vyplácí), to neznamená, že takové nejsou žádné děti.
Líza, matka, jejíž jedno ze dvou dětí četlo plynně ve čtyřech letech, aniž by ho to někdo učil, zatímco druhé se v tomtéž věku projevovalo jako mírně mentálně retardované ~j~
 Katka,kluci 5 a 9 
  • 

Re: ??? 

(25.8.2008 10:36:02)
Ale tak se nerozčilujte. Můj mladší umí zpaměti desítky latinských názvů dinosaurů (takové ty "elasmotherium" apod.)babička je z něj na větvi. Leč nepřijde mi to nijak výjimečné, prostě ho to zajímá, jde o mechanickou paměť. Kamarádky kluk byl takto naučen písmena, předvádí ho jako opičku a dává ho do školy dřív - aby se nenudil (viz.příspěvky výše). Jenže on si chudák neumí převléct mikinu, všechno mu strašně dlouho trvá - myslím, že bude ve škole celkem chudák.Já jen myslela, že bychom jen měli být vůči schopnostem zlatíček malinko soudnější.
 Ivka (kluci 8 a 3roky) 
  • 

Re: ??? 

(26.8.2008 12:42:17)
Tak přesně jsem to myslela...nehroutit se předem z očekávané geniality.... opravdu ta mechanická paměť dětí je obrovská a vůbec to nemusí znamenat, že má dítě i logické myšlení a nadprůměrnou inteligenci...škola opravdu není o písmenkách. Ale každopádně je skvělé, když se dítě o něco zajímá.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: ??? 

(25.8.2008 10:19:52)
Nojo, Katko, ale my jsme mladýho fakt neučili číst... při tom, jak málo času doma věnuje škole, by bez slušné přirozené inteligence měl mnohem horší známky.
 naďa 3 děti 
  • 

Re: ??? 

(26.8.2008 1:04:32)
Docela vám závidím. Kluk jde do páté, má samé jedničky, stále se jako předškolák na něco ptal...četli jsme pohádky i encyklopedie.Číst i psát se učil až ve škole, kreslení nic moc ale snaží se a docela ho to baví. Nejvíc mu jde hudba .. chodí do 4 oborů ZUŠ.
Holka jde do první třídy, už měla rok odklad...je jí 7.5 let. Nechce kreslit, stříhat, modelovat. Když už tyto činností dělala ve školce...tak jen proto, aby to měla rychle za sebou a mohla si vzít panenku. Taky bez problémů vzala vystřiženou hvězdu někoho jiného...než se dotyčný vzpamatoval už to odevzdala jako svůj výtvor. Doma na tužku skoro nesáhne. Bere to jako utrpení. Chce si jen hrát, dívat na televizi. Neumí pexeso, neumí vydržet ani u člověče nezlob se. Napočítá do 5, umí barvy, umí vyprávět pohádku, písmeno nepozná ani jedno. Dokonce má í elektronickou tabulku....zmáčkne A a odpoví jí to A jako Auto. A přesto když se zeptám, jak vypadá A pokrčí rameny.Nedokáže říct, že je jí 7 let, spočítá si to a ještě špatně. Psycholožka ji ohodnotila na hranici podprůměru. Ale protože na hranici...tak musí nastoupit do ZŠ a teprve když to nepůjde tak přejde do praktické školy...bývalá zvláštní. Nevím jestli je to dobře. Bylo mi řečeno, že se kdysi slabší děti dávaly do zvláštní školy šmahem a byli jsme za to kritizování. Teď se dětem dává šance....mám tak trochu pocit, že je to alibismus....podle dětí, které s ní jdou do školy (asi polovinu znám) má hlavně šanci na to být nejslabší a šikanována. (k tomu je ještě velmi drobná a malá ...16kg)
 Renata (Nelča 5 let) 
  • 

máme doma prvňáka 

(26.8.2008 9:55:54)
Mé dceři bude 28.září 6.let. Po dlouhém přemýšlení jsme se s manželem rozhodli, že v září do školy půjde u zápisu zvládla vše. Umí písmenka a počítat, sčítat a odčítat má velice dobrou slovní zásobu, číst ještě neumí. Do školy se moc těší. Já mám, ale obavu jestli vše zvládne, tak jak ostatní. Ve třídě mohou být i o dva roky starší děti, než je ona.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.