| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Červený nosí čepice

 Celkem 29 názorů.
 Insula 


nostalgie 

(18.8.2008 8:28:22)
Přijde mi to jako smutné setkání dítěte s realitou. Škoda.
 fisperanda 
  • 

Pěkný zážitek 

(18.8.2008 8:41:58)
Máme krásný zážitek z cesty vlakem. Dcera miluje vláčky. Cesta vlakem je pro ni opravdu zážitek. Průvodčímu říká "pan kapitán" a když se náhodou kontrola jízdenek nekoná, je z toho celá přešlá. Naposledy když jsme jeli vlakem, vyhlížela pana kapitána už od nástupu do vlaku. Když přišel, podala mu lístek. A průvodčí byl úplně výbornej. Vytáhl z kapsy nějaký neplatný lístek (ty prý sebou nosí pro děti), vyndal štípačky a učil dcerku lístek procvakat. Potom lístek složil, vycvakal do něho obrázek, zase ho rozložil, a dcera byla ohromená. Byla jsem děsně dojatá.
Člověk na svým místě. Průvodčí naplňující dětský představy o šťastných pánech, kteří pracují u dráhy.
 Rapiti 


Re: Pěkný zážitek 

(18.8.2008 9:32:42)
Taky mám zkušenost s dost velkým množstvím řadových zaměstnanců drah, kteří dělají mnohem víc, než je jejich povinností a mají pochopení pro rozzářené dětské oči. Jako malá jsem několikrát pomáhala vytahovat šraňky u babičky, kde tenkrát ještě byly na kliku, právě díky hodné paní výpravčí.

Můj syn taky miluje mašinky, takže využijeme každé příležitosti k jízdě vlakem nebo návštěvě nádraží. Na začátku prázdnin u nás jezdila v rámci oslav města parní lokomotiva s několika historickými vagóny. Doufám, že podobná akce se bude příští rok opakovat. Jen bohužel chyběl výpravčí i průvodčí, asi se ozvu, aby to příští rok vylepšili. :-)

Josefkam, i ostatní, pokud máte blízko na Mělník, přijeďte se podívat k nám do muzea na výstavu stavebnice Merkur, expozice je zaměřená na vláčky. Výstava bude trvat až do jara, takže tam budeme asi v zimě pravidelnými návštěvníky.R^
 Martina, 3 synové 
  • 

Re: Pěkný zážitek 

(18.8.2008 14:04:39)
Jsem výpravčí vlaků na různých malých nádražích už skoro 20 let, červenou čepici mám, výpravku taky. Malé drážní nadšence beru jako příjemný bonus ke své práci. Když je vezmu do kanceláře, ay se mohli podívat na zabezpečovací zařízení, jejich radost nezná mezí. Nakonec i tatínkovi nebo dědečkovi se rozzáří oči, je to romantika.
Jen je zvláštní, že moje vlastní děti vláčky moc nebraly - byli jsme v muzeu, jeli jsme parním vlakem, ale tak jako že jednou to stačilo. Naštěstí dorůstají další a další generace dětských příznivců železnice.
 marketa 
  • 

pruvodci jako vypravci 

(18.8.2008 10:17:34)
taky mam mnohem radsi vypravci s cervenou cepici a vypravkou a miluju vlaky.
ziju v nemecku a tady vypravci uz prakticky nejsou, tedy nechodi ven, aby vypravovali vlak, ale sedi uvnitr a sleduji dopravu pres pocitac :-(.
vypravci vypravi vlak uplne sam, na nastupisti uz na nej nikdo nekouka. je to skoda, mela jsem to tak radsi.
 Ledule 


Bezva výlet pro "mašinkáře" 

(18.8.2008 13:22:47)
Znáte muzeum v Lužné u Rakovníka, je kousíček od vlakového nádraží a je tam spousta starých lokomotiv jak párovek, tak "modernějších". Minimálně jednou za rok si tam uděláme vlakem výlet a jsme vždycky všichni nadšení. Je tam milý personál a skoro do každé mašiny si můžete vlézt a prohlédnout si jí i zevnitř. Jen počítejte s tím, že se asi děcka umažou, takže doporučuju tepláky.
 Mlada 


Re: Bezva výlet pro "mašinkáře" 

(18.8.2008 13:48:01)
Známe, byli jsem vloni. Výlet to byl bezvadný.
 Boubí 


Re: Bezva výlet pro "mašinkáře" 

(18.8.2008 14:25:17)
hezký :-D

akorát je z toho vidět, jak se z "mašinek" stává celkově taková nostalgická záležitost pro dětičky a nadšence dospělé, když všichni jinak přispívají ke tvorbě dopravních kolon. To pro nás je vlak každodenním dopravním prostředkem a spíš bude prckovi vzácný auto ;)
 Mlada 


Re: Bezva výlet pro "mašinkáře" 

(18.8.2008 15:14:52)
No, každodenně využívá vlak tatínek - cestou do a z práce. Zbytek naší rodiny většinou chodí pěšky, případně využívá jinou hromadnou dopravu (ale třeba do centra Prahy a zpět je i pro nás příjemnější jet vlakem).
 Denyna 


Re: Bezva výlet pro "mašinkáře" 

(18.8.2008 20:57:49)
Josefko, děkuji za milý, krásně napsaný článek.:-)
Naše skoro tříletá taky vlaky miluje, první procházky vedly na nádraží a k závorám. Teď jsme pravidelnými návštěvníky železničního muzea, kde si může prolézt vagóny i mašiny, pustit "přejezd" a svézt se na drezíněR^
 KaštankaDC 


Re: Bezva výlet pro "mašinkáře" 

(21.8.2008 19:52:04)
A pro toho, kdo zavítá do severníc Čech, tak ještě dva tipy (dokonce leží nedaleko od sebe): Železniční muzeum v Zubrnici (v obci též pěkný skanzen) a zámek Telnice u Ústí nad Labem, kde má pan kastelán v několika místnostech instalovány spousty modelů vláčků všech velikostí a druhů. Pro děti a tatínky ráj!
 monika, Daník 
  • 

Re: Bezva výlet pro "mašinkáře" 

(23.8.2008 21:47:00)
Mám také jeden typ na výlet parním vláčkem.Už několik let jezdíme do Jindřichova Hradce na folkový festival a letos jsme dětem dopřáli dlouho slibovaný výlet párou. Úzkokolejka na trase J. Hradec - Obrataň, J. Hradec - N.Bystřice.Jeli jsme tam i zpět.Děti mohli posvačit v jídelním voze,cestou na ně sice padalo spousta sazí,ale byli nadšení.Přivezli jsme si spoustu plakátů a pexeso mašinek.
 Marta 
  • 

vzpomínám... 

(18.8.2008 14:33:03)
Už je to víc než 15 let, já "čerstvá" výpravčí začala sloužit na malé stanici. V noci člověk stojí sám na perónu a sleduje uhánějící osvětlený rychlík... Návěstidla se stavěla pákou, závory točením klikou. Křižovalo se jednou denně. Výhybkářka na kole jezdila s klíčem přehodit výhybku. To byla ta pravá nostalgie.
Stanici už vytrhali koleje, je z ní zastávka.Trať se elektrifikovala, výpravčí zmizeli, já už dávno dělám něco jiného.
A děti nechápou, když maminka mívá na nádraží zasněný výraz.....
 Kamyš 
  • 

Fakt nemá červený nos? 

(18.8.2008 20:19:34)
Josefko, díky za příjemné čtení!
A přiznávám, že až ty jsi mě vyvedla z omylu, že všichni výpravčí mají červené nosy :-D
 Mlada 


Re: Fakt nemá červený nos? 

(18.8.2008 20:27:28)
Není zač;)
 Zdenka_ 


nostalgie 

(18.8.2008 23:23:45)
Mě se to také líbí, když výpravčí v červené čepici svou výpravkou dá vlaku znamení k odjezdu. Ale za drtivou většinu nehod na železnici (a že na železnici ty nehody mívají někdy velmi ošklivé následky) mohou lidé - železničáři. Právě proto, že jsou lidé. Umí dobře reagovat na neočekávané situace, ale automatické činnosti umí lépe stroje. Možná to, že několik výpravčích dostalo modré čepice místo červených a na vlaky už jen koukají místo aby jim "mávali plácačkou", zachránilo nekolik lidských životů nebo zabránilo milionovým škodám.
Navíc dneska jezdí mnohem více vlaků a mnohem rychleji a je potřeba jich na ty koleje nacpat ještě víc, a člověk je prostě pomalý, než určitou řadu úkonů udělá, tak ostatní vlaky musí čekat a o to méně se jich pak na tu frekventovanou trať "vejde".

Proti nostalgii tu stojí bezpečnost a efektivita. Myslím, že je dobře, když nostalgie patří do muzea a do provozu patří ta efektivita a bezpečnost.

Já byla kdysi v muzeu v Lužné i přes noc. Když člověk uprostřed té chladné noci vyšel ven a cítil to zvláštní teplo a vůni roztopených lokomotiv, já měla tak intezivní pocit, že jsem se vrátila nejmíň o 50 let v čase a tyhle lokomotivy za chvíli vyjedou na trať a povezou lidi do práce a děti do škol a celý svět bude o těch 50 let zpět .... bylo to tak moc opravdové, v té tmě člověk intenzivně vnímal jen to, co je blízko, až nešlo věřit, že to někde za plotem končí :-) I nostalgie je přece krásná, když se setkáte s něčím, co dřív bylo běžné a dnes už není a ono vás to strhne a odnese někam jinam :-)
 Mlada 


Re: nostalgie 

(19.8.2008 8:19:04)
Ale výprávčí ten provoz na nádraží řídí pořád. Jen z kanceláře. Jsou to stále oni, co přepínají semafory.
 Zdenka_ 


Re: nostalgie 

(19.8.2008 23:07:50)
Ne tak docela, tihle výpravčí v modré čepici přebírají řízení ve stanici většinou jen při posunech. Jinak jsou ty modernizované tratě celé řízené dálkově z velkých stanic.
 Marta 
  • 

nesouhlasím 

(20.8.2008 12:28:13)
Hlavně je mýtus, že jezdí více vlaků. Vlaků je řádově méně. Máme chatu u trati, v osmdesátých letech jel vlak s uhlím každé 3-4 minuty, dneska se třeba půl hodiny nepohne kolo. Nákladní doprava v podstatě vymizela.
A to že když výpravčí přišli o červené čepice znamená jen to, že velké tratě řídí za ně dispečeři (také lidé).Hlavní výhoda je v tom, že výpravčí má přehled jen do sousední stanice, kdežto dispečer vidí vlak po celé trati (na počítači) a může lépe koordinovat situaci, plánovat křižování vlaků nebo stahovat zpodění. Jinak bezpečnost zajišťuje zabezpečovací zařízení (obsluhované lidmi). Technika pomáhá (pozná že vlak je na koleji a stáhne závory) a nenechá třeba postavit cestu pro dva vlaky proti sobě. Většina nehod je ale, když někdo nerespektuje návěstidlo (auto na přechodu, strojvedoucí přehlédne návěstidlo a pod.) Tomu výpravčí ani dispečer nezabrání.
 Zdenka_ 


Re: nesouhlasím 

(20.8.2008 22:06:31)
Soudit celkový provoz podle jednoho místa kdesi v lesích není moc vhodné. Provoz na lokálkách skomírá, ale o to hustější provoz je na největších tratích a v největších nádražích. Zrovna trasa Praha-Kolín, o které článek byl, je asi nejfrekventovanější trať u nás.
Vysvětlovat mi, jak funguje zabezpečovací zařízení, tak tomu se říká nošení dříví do lesa :-D Já totiž ta zabezpečovací zařízení vymýšlím ;)
 Hanka, Ani 5/2001, Luki 1/2006 


Moravany 

(23.8.2008 14:43:27)
A co nehoda v Moravanech?
 bejbina 


Re: nesouhlasím 

(24.8.2008 11:03:24)
Zdenko, tak to bych Ti přála vidět, s jakým zabezpečovacím zařízením pracuje u nás. Když to znáš, tak Ti stačí říct jen oblast, kde pracuji. Plzeň. :-D
Je pravda, že dálkovina je výhodná a bezpečnější, ale lidem chybí kontakt s lidmi. Zažila jsem situaci, kdy díky optimalizaci trati a tím pádem zpoždění, nastoupily ve stanici donedávna obsazené výpravčím, dvě staré paní. Nádraží zavřené, u nástupiště jen nová, moderní, sice zastřešená, ale nijak teplá zastávka a nefungující informační cedule. Byly ještě rozčílené, že se nemohly na výpravčího dobouchat. Bezpečnost je na dráze prakticky to nejdůležijtější, ale také je to služba cestujícím. To za nás automaty nezvládnou.
 Verča 
  • 

mašinky 

(19.8.2008 9:12:44)
co je na nich pro děti vlastně tak úžasného? u nás si můžem vybrat, můžem jezdit tramvají, autobusem nebo vlakem a vždycky vyhraje vlak...Kromě jich zmiňovaných knížek s Mašinkou Tomášem a nejmíň deseti dvd a nahraných kazet z televize máme ještě povlečení a mašinkový hračky...každej obrázek vlaku prohlídne prcek nejmíň třikrát :-)co se na tom dětem tak líbí?
Ale já jezdím vlakem taky ráda, bohužel na delší vzdálenosti se to oproti autobusu docela prodraží, škoda...
díky za tipy na výlety, už koukám kdy kam (samozřejmě vlakem) vyrazíme :-)
 Terreza 


Re: mašinky 

(19.8.2008 11:19:26)
Josefkam - pěkný článek.

Patřím k těm, které mašinky nebrali a neberou, a nevím, jakým vyšším zásahem jsem několik zanícených mašinkářů měla ve své blízkosti. Můj vztah k železnici však i přes to (nebo právě proto?) zůstává diplomaticky řečeno "korektní". ~k~
Manžel není mašinkář zanícený, ale zájem tu je a přenesl ho i na děti, zejména na syna. Dostávám se tak do situace, že se moje děti před závorami dohadují, který typ lokomotivy kolem právě projel a já je mám rozsoudit. Nejsou vyjímkou ani popisné telefonáty tatínkovi, protože já opravdu nemohu sloužit. ~k~
Pořád jim říkám, že v mojí společnosti se mají hádat na téma dendrologie nebo hudba, ale nemám úspěch. ~k~~k~~k~


 Martin, dcera Terezka (2,5) 
  • 

Vzpomínky na dětství 

(19.8.2008 20:56:52)
Při čtení Vašeho článku na mě dýchly vzpomínky z dětství. Malé moravské nádraží, kde jsem cca od 6 let byl "inventářem", a to zvláště díky pochopení tehdejšího náčelníka stanice a všech zaměstnanců. Mohl jsem dělat i věci, k nimž předpisy opravňují jen je. Krásné vzpomínky.
Moje nádraží přečkalo, jeho podoba se s léty změnila jen nepatrně. Bydlím sice jinde, ale z lidí, kteří mi v dětství tolerovali můj koníček a podporovali mě, tam ještě část zůstala. Rád se tam vracím, na kus řeči, zavzpomínat. Železnice je mi koníčkem i povoláním zároveň, pracuji u svých milovaných mašinek.
Naši malou mašinky berou a baví, už jich dost pozná a umí pojmenovat. Jen nevím, jestli "tety" v jeslích ocení, když skupince mrňat na procházce ukazují vláček a naše Terezka jediná ví (a "tety" nechápou, protože to netuší), že ta mašinka se jmenuje "Plechovka".
Tož tak...
 sally 


Pro mašinkáře..... 

(19.8.2008 21:55:45)
tak pro radost naše oblíbené mašinkové místo.... smyčka přes příliš vysoký průsmyk (ano, vlak se sám nadjíždí

 Katka,kluci 5 a 9 
  • 

Re: Pro mašinkáře..... 

(20.8.2008 12:04:04)
To je paráda.Vypadá to jako model. Kde to je ?
 sally 


Re: Pro mašinkáře..... 

(20.8.2008 17:25:31)
Katko,
to je Tehachapi v Kalifornii... máme to "kousek" od domu (co by kamenem dohodil a zbytek za pět hodin autem dojel :-) a je to oblíbené místo mého syna a manžela... Mám pocit, že ještě jedna taková smyčka je v Kanadě, nevím, jestli je něco i v Evropě...
 Martina, 3 synové 
  • 

Re: Pro mašinkáře..... 

(20.8.2008 21:00:10)
Telgárdská smyčka na Slovensku na trati z Červené Skaly do Margecan, nevypadá tedy takto efektně, ale zato tam vlak jede z tunelu na most a pak zas do tunelu, je tam krásná krajna a drážní nadšenci a fotiči to tam milují.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.