Marta | •
|
(24.6.2008 10:41:52) je obdařen logickým myšlením a patří mezi nadané děti. Ve školce nám ho otestovala psycholožka a společně s učitelkou nám řekly, že je natolik vyspělý, že může v pěti letech do školy. Ovšem syn je rozený "týmový hráč." Je šťastný v kolektivu, není individualista. Takže jsme se rozhodli ho nechat normálně ve školce a šel do školy v šesti. Dodnes toho rozhodnutí nelitujeme; syn je pořád ve škole nejlepší (což hodnotíme pozitivně my rodiče) a cítí se šťastný (má okolo sebe kámoše:) Ale strašně hodně záleží doopravdy na učitelích a učitelkách a spolužácích. Kdyby byl ve špatném kolektivu nebo měl blbou učitelku, tak by se to asi řešilo jinak.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(24.6.2008 10:51:18) Náš syn taky ve školce udělal nějaký testy nejlíp ze všech a první - nevím přesně jaký, bylo to už loni, jen vím, že mi jeho tehdejší učitelka říkala, že byl nejlepší a to dělali testy plošně i s předškolákama. Jenže on je k tomu prostě odmalička vedený, aby logicky myslel; je to pro mne důležitější než to, aby si denně čistil zuby a chodil spát po Večerníčku. Takže se nezabývám tím, jak dalece je nebo není nadaný... navíc je to i věc genů, má sice poněkud nestandardní, nicméně intelektuálně nadprůměrně obdařený oba rodiče. Což neznamená, že by nemohl být kretén, nicméně určité dispozice tam jsou. Jenže "týmový hráč" právě vůbec není, je individualista, přecitlivělý na sebemenší neúspěch (ve školce je schopný se rozbrečet, i když mu nejde zapnout zip u bundy). Když jsem ho přihlásila na angličtinu (dva roky zpátky, byly mu tři a půl), na první lekci odmítal jít a plakal, na můj dotaz proč odpověděl, že se bál, že po něm budou chtít, aby mluvil anglicky a on to neumí. Takže se školní docházky dost obávám.
|
Marta | •
|
(24.6.2008 12:07:23) Přesně to chápu. Dcera je taky šikovná, ale strašná trémistka. Stydí se, hodinu jí trvá, než se zapojí do nějaké akce. Kolikrát prostě nechce, takže musíme odejít (třeba z dětského odpoledne). U nás je to stříknuté tím, že děti jsou mulati, takže jsou hodně na očích. Našim přáním je, aby byly šťastné a spokojené a dostatečně asertivní a empatické. Ale někdy to dá fušku vypozorovat, kterým směrem je vést. (A někdy potřebuju ujistit, že jsme dobří rodiče; pak obtěžuju učitele a vedoucí kroužků, jestli se jim děti zdají spokojené, jestli se nenudí, nezlobí atd.:)
|
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.6.2008 14:12:29) „přecitlivělý na neúspěch“… nejsem pedagog, ale tak nějak se mi zdá, že s touto vlastností se lidé nerodí. Náš syn (4 roky) ani moc neví, co je to být úspěšný, neúspěšný, dobrý, špatný, nejlepší ….a protože to neví, tak se z ničeho nehroutí – maximálně dostane vztek, když mu něco nejde. Tato hodnocení doma vůbec nepoužíváme, nekonfrontujeme ho z žádnou „normou“. Poprvé si tyto věci možná začal uvědomovat až když nastoupil do normální státní školky, kde dávají 0 – 2 hvězdičky za nějaké práce. Moc se mi to nelíbí, ale co můžu dělat.
|
Martina, 2 kluci |
|
(24.6.2008 14:23:07) Zuzano, podle mě bohužel rodí. Na prvního syna žádné normy nepoužíváme, nesoutěžíme na výkon, chválíme, a přesto byl odjakživa děsně "přecitlivělý na neúspěch". Radši by nic nezačal, "co kdyby mu to nešlo/se mu to nepovedlo". Ve škole naštěstí dostal učitelku, která se chová podobně jako my, tak je doma i ve škole v pohodě. Ale syn nepůjde sám odpoledne mezi děti, neumí se s nimi sžívat, porovnávat, zvládat to soutěžení mezi klukama, učit se s nima nové věci (lézt na stromy, ...). Přesto např. v družině je hooodně spokojený, neex., že by šel před 15 h domů - tam to vede prima úča, syn si staví s klukama lego, běhá po hřišti,... Druhý syn neřeší vůbec nic, ve školce se chová jako velký sebejistý frája, holčičky ho milujou, zvou k sobě domů, chodí zase ony k nám... Porstě povahu nepředěláš, ta nejistota = přecitlivělost na to, že se mi něco nepovede, je prostě vrozená a ty můžeš max- dítěti pomáhat, aby bylo v klidu a tak se na svůj problém nesoustředilo, ale úplně to z něj nedostaneš nikdy.
|
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(24.6.2008 14:24:04) Zuzano, budeš se divit, ale rodí. Neznám míň "motivující" rodiče než má můj syn. Nikdy od něj nikdo nic neočekával, do ničeho ho nenutil, přesto se narodil jako perfekcionista. Třeba je to dědičný, těžko říct, ale vypěstovaný to není určitě.
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.6.2008 14:42:41) Monty,
Já ale nemluvím o perfekcionismu – náš kluk je taky perfekcionista (když mu spadne jedna kostka z lego stavby, tak dostane záchvat vzteku), ale to neznamená, že se bojí názoru kohokoliv jiného. Když nikdy od nikoho neslyšel, že něco „neumí“ nebo „nezvládne“ (ale ani opačně – od nás nikdy neslyšel, že je „nejlepší“ – tato hodnocení prostě nepoužíváme), tak si nevybudoval podvědomý strach z „neúspěchu“ (neúspěchu v očích okolí). Možná, že se to může stát i jinak – Marta (viz výše) má holčičku mulatku a tam bych třeba pochopila, že nějaké reakce okolí ji celkově trošku nalomily – možná to může být i v obecnější rovině jakási zvýšená citlivost na názor okolí způsobená něčím.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(24.6.2008 14:49:16) Zuzano, ale on nemá strach z názoru okolí. On prostě nechce veřejně přiznat svoje "slabosti" a rozhodně ho k tomu nikdo nijak nestimuloval. On se s tím narodil. V půl roce se např. postavil a začal chodit kolem nábytku, čekala jsem, že začne ZKOUŠET chodit - ale ne, začal chodit až v 10ti měsících, ale pak už nepadal. A tak to má se vším.
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.6.2008 15:52:56) To mi trochu připomíná mého manžela (když tchýně vyprávěla, jak se učil chodit – nejdřív dlouho nic a najednou se postavil a odešel – jakoby to někde tajně trénoval). Ať už je to čímkoliv, uvažovala bych ve vašem případě o alternativní ZŠ (něco jako Začít spolu, Montessori….).
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(24.6.2008 15:59:30) To přesně nechci. Uvažovala jsem o tom, ale myslím, že by to pro něj bylo horší než lepší. A je pravda, že mi to nedoporučují ani lidé "z oboru" (psychologie, sociologie), se kterými jsem to konzultovala.
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.6.2008 16:36:17) Vážně? A proč? Znám kluka v Začít spolu v Modřanech (myslím) a jsou tam hrozně spokojený. Kluk má oba rodiče vysokoškoláky, je to inteligentní dítě, mírně nestandardní. Do školy chodí rád a hezky o ní mluví. Bude zřejmě pokračovat na osmiletém gymnáziu. Je to každýho věc, ale myslím, že ani to známkování mu s touhle povahou moc nepomůže – spíš naopak.
|
|
Teraza Horáková |
|
(24.6.2008 16:48:42) souhlas Monty, je to genetické vybavení a povaha... máme dvojčata, vychovávaná stejně. Staršímu (o 3 minuty) pokud cokoliv nejde dle jeho představ, je schopen odejít ze školy, brečet....ať jde o sebevětší ptákovinu. On se rozhodl, že odevzdá test z matiky první a měl takovou hrůzu, že to nezvládne odevzdat první, že to samo nestihl. On činí "velká" rozhodnutí, pak je z nich nešťastný.
Brácha naopak, ten má spoustu věcí "na salámu" a v klídku si dělá to svoje.
Jinak program Začít spolu mají víceméně náhodně, ale jsem moc ráda, učí se naprosto stejné věci, jako paralelní třída, jen trochu jinou formou a hodně spolupracují v kolektivu, od začátku jsme byli s manželem "vyvalení" místo v lavici s rukama za zády, sedávají na koberci, je to spíš taková škola hrou, až jsem jim záviděla. P.S. taky nemusejí o hodinách mlčet, prostě s učitelkou komunikují...
|
|
|
|
|
|
|
Markéta, syn 6 l. | •
|
(24.6.2008 14:35:58) No právě, někdo dostane vztek a zkouší to znovu a znovu, někdo se z toho rozbrečí, a nezkusí to znovu ani za nic. Syn se taky takhle choval - zkusil, nevyšlo, brek a znovu ani za nic, protože to neudělá perfektně. A fakt si nejsem vědomá, že bychom po něm někdy chtěli perfektní výkony. Já myslím, že to má po mě, docela jsem s tím (u sebe) bojovala, teď už osobní chyby nepovažuji za něco katastrofálního, ovšem je mi skoro čtyřicet. U synka to vypadá, že tak během posledního půl roku všechno nebere tak smrtelně vážně a neúspěch se naučil přijímat a bojovat s ním. Třeba jen přešlo nějaké období, třeba jsme přece jen změnili chování vůči němu, ač nevědomky. Tak uvidíme, co bude ve škole.
|
|
Ivana Procházková |
|
(24.6.2008 21:09:33) Ahoj Zuzoo,
oni vážně dávají už ve školce "známky" za to, co děti umí nebo neumí? Hmm, to se ti nedivím, že se ti to nelíbí, taky by se mi to nelíbilo.
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.6.2008 22:24:55) Ahoj Ivule,
Ano, dostávají hvězdičky – buď 0 nebo 1 nebo 2 hvězdičky. To je, co?. Kdyby na konci roku dali rodičům nějaké hodnocení a napsali, že dítě umí to a to a neumí něco jiného, bylo by to v pořádku. Nevím, proč se tím děti zatěžujou. Taky mi kluk z týhle školky přinesl terminus technikus „bonbón za odměnu“
|
Ivana Procházková |
|
(25.6.2008 19:13:49) Jo, tak to dcera si přinesla terminus "sladká odměna" :). Naštěstí, jak jsem pochopila, se sladká odměna vztahuje pouze na to, zda snědí jablíčko, salát, celý běd atd. Ne že bych ze "sladké odměny" jásala (ne proto, že bonbón není zdravý, ale snad se jí kvůli hladu a ne kvůli bonbonu, že..), ale pokud to není kromě jídla rozšířeno na jiné oblasti, je to v mých mezích tolerance odlišných výchovných metod :). Jen doufám, že hodnocení v jiných oblastech v naší školce neprobíhá. Hmm, možná bych se o tom mohla někdy zkusit lépe přesvědčit.
|
|
|
|
Míla, kluci 99, 00 | •
|
(26.6.2008 22:12:00) Tak s tímto tvrzením nemůžu souhlasit. Soutěživost a touha vyhrávat rozhodně vrozená je. Náš starší syn soutěživý nikdy nebyl, měl naopak problém, že záměrně nechával vyhrávat druhé (obzvlášť maminku), nedala se s ním hrát žádná hra, každou začínal slovy: chci abys vyhrála. Proti tomu mladší syn byl vždy pravý opak. Dodnes máme problém dohrát hru do konce, v momentě kdy začne prohrávat, začne vyvádět jak tajfun. Vůbec nebere argumenty, že se pouští do hry se zkušenějším hráčem (ping pong s tátou, nebo běh s o čtyři roky starším kámošem).
|
|
|
Anusi |
|
(24.6.2008 19:51:29) Monty, logické myšlení se nedá naučit, malinko ovlivnit to jde, ale ne naučit, logické uvažování buď je nebo není. To bez diskuze.Takže i tvůj syn, který má nadprůměrně inteligentní rodiče, to logické uvažování musel zdědit a není to tím že ho k tomu vedete.
|
|
|
Ráchel, 3 děti | •
|
(24.6.2008 15:01:01) udělali jste dobře. Já jsem 30. prosince a psycholog tehdy doporučil, abych v pěti nastoupila do školy v pěti letech, jelikož byl unešen mou genialitou (a ačkoliv se ze začátku na mou matku díval křivě stylem "zase jedna ambiciózní matka". Pan psycholog to sice myslel dobře, ale nadání není vše. Jde také o sociální vyspělost. V první a druhé třídě to byla ještě vcelku pohoda, ale od třetí třídy to šlo se mnou co se týče vztahů v kolektivu prudce z kopce a samozřejmě se to odrazilo i na školních výsledcích. Vyhrabávala jsem se z toho celou školní docházku.
|
Ivana Procházková |
|
(24.6.2008 21:04:07) Ráchel, a jsi si jistá, že přičítáš špatné vztahy v kolektivu oprávněně tomu, že jsi byla mladší?
Nebyly ty špatné vztahy dány spíš tím, že jako jednu z nejlepších ve třídě tě kolektiv vyčlenil právě díky tomu, jak za našeho dětství bylo velmi obvyklé chytré děti vychvalovat před celou třídou a vyzdvihovat na úkor ostatních? Jakože aby se tím zřejmě namotivoval zbytek třídy za lepší známky. Pche.
Mimochodem, naše dcerka je ještě malá, ale až jí budeme hledat školu, jedna ze základních podmínek z mé strany (pro jistotu) bude že žádné vychvalování nejlepších žáků před ostatními, žádné soutěžení v množství červených hvězdiček a já nevím v čem. Neb to považuju za nejjistější cestu, jak zajistit nchtyrému dítěti vyčlenění z třídního kolektivu.
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.6.2008 22:45:26) a chytrému ještě víc! (v druhém plánu)
V lepším případě u toho chytrého brzdit možnosti spontánního rozvoje, zájem o téma nebo obor přebíjet pochybnou motivací - sbíráním hvězdiček, kuřátek, jedniček a pochval do žákovské knížky. Ani o to bych nestála.
|
|
Ráchel, 3 děti | •
|
(25.6.2008 17:32:51) No,vychvalovaná jsem byla v 1. a 2. třídě, kde jsem problémy v kolektivu vůbec neměla; problémy začaly ve 3. třídě s přechodem na jinou školu (to m asi taky nedodalo). Známky jsem tam měla špatné a rozhodně jsem nebyla vychvalovaná. Problémy v kolektivu tedy nebyly dané tím, že jsem byla za šprtku. Je možné, že bych měla problémy i kdybych nastoupila "normálně", ale spíš o tom pochybuji. Na střední se to už dost srovnalo. Ale zážitky ze základky si v sobě nesu dodnes. Pro nástup do školy prostě dítě potřebuje být dostatečně vyzrále nejen rozumově, ale také sociálně.
|
|
Ráchel, 3 děti | •
|
(25.6.2008 17:33:41) No,vychvalovaná jsem byla v 1. a 2. třídě, kde jsem problémy v kolektivu vůbec neměla; problémy začaly ve 3. třídě s přechodem na jinou školu (to mi asi taky nedodalo). Známky jsem tam měla špatné a rozhodně jsem nebyla vychvalovaná. Problémy v kolektivu tedy nebyly dané tím, že jsem byla za šprtku. Je možné, že bych měla problémy i kdybych nastoupila "normálně", ale spíš o tom pochybuji. Na střední se to už dost srovnalo. Ale zážitky ze základky si v sobě nesu dodnes. Pro nástup do školy prostě dítě potřebuje být dostatečně vyzrále nejen rozumově, ale také sociálně.
|
|
Ráchel, 3 děti | •
|
(25.6.2008 17:51:41) No,vychvalovaná jsem byla v 1. a 2. třídě, kde jsem problémy v kolektivu vůbec neměla; problémy začaly ve 3. třídě s přechodem na jinou školu (to mi asi taky nedodalo). Známky jsem tam měla špatné a rozhodně jsem nebyla vychvalovaná. Problémy v kolektivu tedy nebyly dané tím, že jsem byla za šprtku. Je možné, že bych měla problémy i kdybych nastoupila "normálně", ale spíš o tom pochybuji. Na střední se to už dost srovnalo. Ale zážitky ze základky si v sobě nesu dodnes. Pro nástup do školy prostě dítě potřebuje být dostatečně vyzrále nejen rozumově, ale také sociálně.
|
|
|
Jana, 2 deti | •
|
(24.6.2008 23:12:51) Rachel, pod tohle se muzu taky podepsat. Jsem sice "uz" v srpnu, ale nastoupila jsem normalne do skoly v cerstvych 6 letech. Na prvnim stupni to jeste slo, ale na druhem to byla katastrofa, misty jsem byla i obeti sikany (nejmensi, neslabsi), i kdyz nastesti za nas to nebylo jeste tak drsne (jsem rocnik 76). Sedma a osma trida horor, teprve az na stredni jsem se zacla trochu davat do kupy, maturovala jsem v 17. Teprve pozdeji jsem pochopila, proc jsem nechapala knizky, ktere jsme meli cist do povinne cetby, proste dost tech lidi bylo temer o rok starsi nez ja.
Nyni mam syna narozeneho v zari a jsem fakt rada, ze o ten rok pozdeji do skoly pujde.
JANA
|
Marta | •
|
(25.6.2008 13:00:25) Je pravda, že nyní jsou ve třídách velké věkové rozdíly. Synovi je 13, šel do ZŠ normálně v 6 letech. Ale má ve třídě o rok i o dva roky starší spolužáky. Jeden za chvíli 15-tiletý hoch měří 180 cm a váží 80 kg a vypadá, že je to jejich učitel. Nejmenší spolužák má 40 kg a 140 cm. Pořád mluvíme o tom, že i v tomhle věku je každý rok strašný rozdíl; to není jako mezi padesáti a šedesáti.
|
|
|
Míla, dva kluci | •
|
(26.6.2008 22:28:07) Tak já šla taky v pěti letech do školy (nar. v listopadu). Vlastně mě vystrkaly ze školky učitelky, přesvědčily překvapenou mámu, aby se mnou zašla do školy i když už bylo dávno po zápisech. Ředitelka mi tehdy dala spočítat pár příkladů a pak mi dala přečíst nějaký článek, po pár řádcích skonstatovala, že to stačí, že čtu na úrovni čtvrťáka (já jsem ji prosila, jestli si to můžu dočíst, protože mne článek zaujal). A tak jsem v září nastoupila do školy. Co se týče spolužáků, nikdy jsem věkový rozdíl nepociťovala jako problém, i když na gymplu byly holky daleko vyspělejší než já, měly jiné zájmy, mně to ale bylo jedno. Narazila jsem akorát u některých kantorů, měli pocit, že je to nesmysl dávat dítě do školy dřív a dávali mi to nepříjemně najevo.
|
aha | •
|
(27.6.2008 0:48:50) To je hezká fabulace minulosti, že? Paní ředitelka, která dá číst uchazeči o první třídu článek a nechá mu písemně zpracovat početní úkoly, hm. Na jaké téma jsi u té příležitosti odevzdala disertační práci?
A že ti ta chytrost nezůstala do dospělosti, máš tam mimojiné hrubou chybu v předponě.
|
|
|
|
|