| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Oblíbené děti

 Celkem 38 názorů.
 Lizzie 


Rozdělení 

(9.8.2007 9:01:18)
..pěkné, ale chtělo by to doplnit. Ano, pokud je populární dítko veselé, diplomatické a komunikativní, tak proti tomu žádná.
Ovšem pokud má rysy autoritářské, zálibu ostatní děti ovládat, případně některým škodit,a té popularity právě k tomu využívá, pak nastane problém.
 fisperanda 


Re: Rozdělení 

(9.8.2007 10:13:21)
Typy populárních dětí sem nikdy neměla ráda. Vždycky mi škodili, už proto že jsem byla někde na druhým konci společenskýho žebříčku.
 Eraser 
  • 

Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 11:25:49)
Jasně. Ono se například dost blbě zapadá do kolektivu když je třeba člověk jednak introvertní povahy a pak přijde do 1. třídy, kde se skoro všichni znají ze školky a on se nezná s nikým a pak na gympl, kde se zas všichni znají ze základní školy a on zase nikoho :-/
 Míša, syn 4 roky 
  • 

Re: Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 12:13:20)
Ach jéje, třídní rozdělení....to je myslím věc, kterou si každý pamatuje celý život...Na školách jsem patřila spíše mezi ty nevšímané. Problémy jsem neměla, měla jsem výborné kamarádky, ale člověk musel pořád bojovat o své místo na slunci. Vím, že vnitřně mě to docela trápilo. A problémy s kolektivem mám dodnes. Mezi ,,svými", tj. přáteli (mám jich ale hodně - toto není problém) jsem ,,king" - ukecaná, akční. Ale jakmile jsem mezi cizími lidmi, ani nepípnu. Na poradě nejsem schopna promluvit (tedy jsem, ale s problémy), protože bych upoutala pozornost x dalších lidí apod. Na druhou stranu mám za sebou výstup na mezinárodní odborné konferenci - děsné nervy půl roku předstím, ale jakmile jsem začala mluvit, bylo to výborné. Tak nevím.
Ale je jasné, každý si ty školní traumata pamatujeme (kdo s kým nechtěl jít za ruku, sedět v autobuse, kdo dostal nejvíc pohlednic o prázdninách...) a tudíž těžce nesu i synovy pokusy o začleňování do kolektivu. On bude taky takové to dítě - chytré, dospělácké, bezproblémové, ale sólista. A já mám strach, že nepoznám, jestli je tak šťastný nebo jestli ho to bude trápit...v kolektivu se chová dost vyplašeně, děti nevyhledává. Snad se to změní - doufám, že si najde pár správných kamarádů a nějak ty kolektivy přežije - musíme všichni:-)
 Kristain 


Re: Re: Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 12:55:57)
Míšo, to je věc, nad kterou poslední dobou přemýšlím asi až moc. Můj Vítek má teprv dva roky, ale už teď vidím, že je extrémně citlivý, málo průbojný a hlavně taky je sólista-je rád mezi dětmi (celý loňský rok jsme chodili dvakrát týdně do MC+má kámoše venku u baráku) ale nehraje si moc s nimi, spíš je sám za sebe. Když si promítnu sebe a z vyprávění i manžela-byli jsem oba na tom podobně, oba jsme v kolektivu sice své místo našli, ale necítili jsme se moc fajn. Takže on ani nemá po kom být extra průbojný...No jsem zvědavá, jak to za rok bude ve školce...:)
 Jitka+BB 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 21:31:12)
Ahoj. Myslím, že ve dvou letech se to ještě nedá moc rozpoznat, mám též dlouletou dceru a mám pocit, že většina jejích vrstevníků si ještě raději hraje sama, protože se ještě neumí do kolektivu zapojit ať už proto, že ještě tolik nemluví nebo nevím, proč. Ne, že by si spolu vůbec nehrály, ale zdá se mi, že většina z nich si ještě vystačí sama či s rodičem. Tak nevěšte hlavu, ono se to ještě třeba vyvrbí jinak:-)
 Krucipísek 


Re: Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 12:18:58)
Super, přesně tak mi velí selský rozum.

K dělení třídy: V dělení se až tak nenacházím... asi "ostatní". "Královna" strašně manipulovala a hrála různá divadýlka - prostě si byla vědomá svého postavení a když potřebovala, tak byla jako med na nejednoho "odpadlíka" a když nic nepotřebovala, tak ponižovala a mnohdy dovedla odpadlíka až k pláči. Prostě se nechovala spravedlivě. To se mi příčilo, příčilo se mi i patolízalství těch okolo královny (říkala jsem jim patriciát :-D - prostě skupinka přikyvovačů, kteří se za královnou všude táhli jak smrad), takže jsem přešla do odboje a dělala jsem kamarádku těm vyděděncům, kteří byli často vyděděnci ne proto, že by byli společensky nějak poškození, ale neodpovídali průměru. Např. velmi chytrá dívka, u nichž doma neměli televizi a místo toho si večer četli a dělali si černé hodinky (to mi přišlo děsně hezký) - ta neměla potřebu lízat paty "královně" a její nespravedlivé chování se jí taky nelíbilo, ale vzhledem k tomu, že přišla do školy až někdy ve 4. třídě, později než "královna", která mmch. přišla asi ve 2. nebo 3. třídě, nebyla úplně přijata do kolektivu. Navíc byla tahle "netelevizačka" hezká, a tím ohrožovala postavení "královny". Myslím si, že si z toho "netelevizačka" moc nedělala že není středem pozornosti. Samozřejmě byli na okraji i ti, jejich rodinné zázemí nebylo ideální (matka střídala partnery, partneři ignorovali děti, rodiče pili, atd.) Tak tyhle jsem si obhospodařovala. Byla jsem a pořád jsem tak trochu ovčácký pes, který pečuje o to, aby se na žádnou ovečku nezapomnělo. A pořád nesnáším pózéry, kteří zneužívají lidi pro svou potřebu. Možná právě kvůli tomu jak to bylo na tý základce :-) ... a konec konců... pracuju v sociální sféře :-)
 Anezka73 


Re: Re: Re: Rozdělení 

(10.8.2007 1:19:31)
Jj, mne dodnes trápí určitá vyděděnost. Ani po letech nevím, kam v té ZŠ vlastně patřím.
Mám o rok staršího bratra a páč jsem byla dítě výrazně inteligentní, strčili mne s ním do jedné třídy. Jenže v té třídě nebyl nikdo z mých skvělých kamarádů z MŠ. Mí kamarádi z MŠ šli do školy teprve rok po mně a postupem času jsme spolu sice kamarádili dál, ale nebyla jsem z "jejich" třídy a do té "své" jsem taky nepatřila.

Uvědomuju si to pokaždé, když jdu na Spolužáky.cz. Je to hrozný pocit.

Ve třídě byl brácha kápo mezi kluky - agresivní idiot, který mne tloukl před spolužáky, aby všichni viděli, jaký je king a já si postupem času prošla skoro všechny pozice. Nejlépe mi bylo mezi dětmi, které školní kolektiv ke svému sebevědomí nepotřebovaly. Měly jsme úspěch mimo školu v hudbě, sportu, umění..

Člověk se přes spoustu věcí časem přenese, ale jizvy zůstávají.
 Úja 
  • 

Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 12:58:01)
Jojo, populární děti to "nevšímaným" dětem dávaly pěkně sežrat. Ty sociálně perfektní, komunikativní a inteligentní děti, předurčené k životnímu úspěchu, nejvíc ze všech podléhaly STÁDOVOSTI (ale nazvěme to pozitivně jako autor článku - měly kolektivního ducha :o)) a neměly problém s útoky na děti které byly JINÉ... ať už introvertní, nebo lépe se učící, později na střední pak na ty, které nechodily do té správné "třídní" hospody, neoblékající poslední výstřelky módy, nebo prostě na spolužáky, kteří si fungovali po svém a do jejich "zábavy" se neměli potřebu zapojovat. Deptat či ponížit někoho nebyl problém, stádo funguje bezvadně, "dělají to přece všichni".
Říkali si "zdravé jádro třídy" (dodnes mne z toho mrazí).

Asi jsem divná, ale skutečně bych netrpěla mindrákem z toho, že moje dítě nebude ve třídním kolektivu za hvězdu. Lidé, kteří mne coby školou povinnou blíže neznali a viděli jen z jakési své vzdálené pozice, že jsem v třídním kolektivu na postu onoho "nevšímaného", si mysleli, že je to se mnou špatný, že mám problém s komunikací, nenajdu si přátele, nebudu se o sebe umět ve světě postarat, budu se stydět si o něco říct atd... přátel jsem měla mimo školu myslím víc než leckterý populár (a provandrovala jsem s nimi půl Evropy), od dost raného věku jsem si většinu věcí vyřizovala sama a s komunikací s cizími lidmi, úřady apod. jsem neměla problém a po maturitě jsem byla jediný člověk z ročníku, který byl schopen se pustit máminy sukně a kolektivní hospody a šla jsem studovat na renomovanou univerzitu do velkého města.

Takže já ten úděl neoblíbence zas tak tragicky nevidím :o) Od doby, co jsem se oprostila od předsudku, že bych se měla snažit být "kolektivem milovanou komunikativní hvězdou", jsem v životě dost intenzivně spokojená.

Ona ta škola není jediná a nejdůležitější věc v životě dítěte. To, že někdo ve škole není "dostatečně společenský" neznamená, že musí být do života handicapovaný. Většinou si takový člověk najde přátele třeba na nějakém kroužku nebo v mimoškolním kolektivu dětí podobných zájmů.
 Reya 
  • 

Re: Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 13:34:36)
Zdravé jádro třídy! Jako bych slyšela svoje spolužáky ze střední. Újo, mluvíš mi z duše!
 Petra 
  • 

Re: Rozdělení 

(21.8.2007 15:26:14)
Tak já do toho zdravého jádra třídy patřila, ovšem to naše nechodilo do hospody a neřešilo, jestli je "in" - chodili jsme na výlety, do kina i divadla, po horách.... a někteří "nevšímaní" nad tím ohrnovali nos. Záleží totiž na tom, jaká ta třída je a jaké "jádro" se v ní dá dohromady!
 Hanka 
  • 

Re: Rozdělení 

(15.8.2007 13:53:46)
Presne tak, mluvis mi z duse. I ja jsem patrila k tem ""mene oblibenym"", dobre jsem se ucila a bavilo me to, takze jsem pro tridu byla sprt. Vetsinou deti inteligentni, nadane, proste se nejak lisici od ostatnich stoji na ""okraji"" tridy. Ta doba je pro ne tezsi, je proto dulezite, aby je rodice vsemozne podporovali a dodavali jim sebevedomi. Stejne jako ty si myslim, ze na tom absolutne nezalezi, jakou pozici ma dite ve skole. Trida je umele vytvoreny kolektiv, vase deti si nevybraly, s kym by chtely byt ve tride. Mnohem dulezitejsi je, jake jsou mimo skolu a v mimoskolnich kolektivech, dulezite je, aby si sve kamarady vybraly samy a ne ze jim je nekdo prideli.
 Lizzie 


Re: Re: Rozdělení 

(9.8.2007 18:40:51)
Fispi, mě akorát drbala, protože jsem na jejich vkus byla až moc jiná a indiviudalistická. Nic moc jsem s tím nedělala a později, na škole jiné se hodila dost do pohody.
Teď, když ty hvězdičky ze základky (to je let..) potkám, neshledávám na nich nic extra hvězdného. Prostě normální, obyčejné holky.
 Martina+Niki 
  • 

moje dítě a děti 

(20.8.2007 22:51:08)
AHOJKY, mám čtyřletou dcerku, která je velice veselé a společenské dítě a miluje děti.Vzhledem k tomu, že jde do školky až od září, využíváme zatím kontakt s dětmi na dětských hřištích.Malá se vždy hrozně těší a jakmile vidí děti, hned mezi ně jde a bez problémů se zapojí.K dětem je velice pozorná a milá, ještě nikdy neublížila, zatím co ona si nechá vše líbit, bere to jako hru.Ale co mně vytáčí, jsou někteří rodičové, kteří ustavičně dětem zasahují do hry a dovolí si okřikovat například i moje dítě, nebo brání dětem, aby si spolu hráli. S tímto se setkávám skoro deně a nikdy nevím jak mám reagovat.
Vypadá to, že chtějí mít hřiště jenom pro sebe a ostatní děti jsou pro ně veliké narušení.Vytáčí mně to a vyčerpává, protože malá má z hřišť radost a já odtaď jdu akorát znechucená.Poraďte mi prosím jak mám reagovat a jestli máte některá podobnou zkušenost? děkuji a pa Martina
 Lucka, děti 5 a 2,5 roku  
  • 

Re: moje dítě a děti 

(28.8.2007 9:09:14)
Ahoj,
naprosto s Tebou souhlasím, že není vhodné napomínat a vychovávat na hřišti cizí děti. Podle mě ale existuje vyjímka v případě, že je Tvé dítě napadeno. Mám hodného a tolerantního syna, vždy jsem se před ním snažila agresívní dítě omluvit a zdá se, že to vždy vzal. Jednou se nám stalo, že cizí chlapeček k němu přiběhl a zcela bezdůvodně Filípka hryzl tak, že dost tekla krev. To už jsem nedokázala rozumně vysvětlit jinak, než že asi je ten chlapeček zlý (říkali jsme, že má čertíka..tzn. sám si s tím neumí poradit) nebo třeba nemocný. Napadlo mě při tom, co si vlastně myslí moje děti, když se jich pořádně nezastanu? Není tam náhodou nějaký prapočátek možné nedůvěry mezi dítětem a rodičem? Proto se od té doby zastávám svého dítěte v okamžiku napadení a dokonce napomínám cizí děti. Nemám pocit, že jsem opičí matka, vždy ochotně půjčujeme hračky, velký Filip si hraje s mladšími dětmi (má přeci i mladší sestru) , ale agresorům neustupujeme.
My rodiče žijeme se svými dětmi ne s dětmi ze hřiště, oni naše chování dobře vnímají už od útlého věku a taky nás začínají soudit. Zdá se mi důležitější chovat se přímě ke svému dítěti než společensky k cizímu.
 Lucka, děti 5 a 2,5 roku  
  • 

Re: moje dítě a děti 

(28.8.2007 9:15:04)
Možná v mém předchozím příspěvku úplně nevyznělo, že nesouhlasím s tím, aby rodiče řídili hru svých dětí a okřikovali cizí kvůli prkotinám. Bohužel asi proti tomu není obrany, kromě bezmocné věty, "nechme je si hrát samotné..."
 Hana 
  • 

Úhel pohledu 

(10.8.2007 8:08:02)
Ono je to těžké posuzovat, kam které dítě vlastně patří.
Moje dcera byla vždycky oblíbená, ale spíš tichá a nevýbojná. Nikdy se neprala a já se bála, že z ní bude jednou otloukánek jako jsem byla kdysi já.
Letos jsem se dočetla velké zajímavosti v posudku ze školky. Ty u nás paní učitelka dává rodičům předškoláků, aby rodiče měli představu, jak dítě vidí učitel. Malá je vůdčí osobnost, chrání malé děti, nebojí se ozvat když se jí něco nelíbí, je úzkostlivě poctivá, ale taky dovede jazýčkem hodně seknout, v případě potřeby manipuluje se spolužáky...
A co mne dostalo nejvíc, že moje bázlivá holčička se spojila s jinou bázlivou holčičkou a společně doslova seřezaly kluka, který jim pár týdnů škodil (rozbité věci, plivance na oblečení atp.). Takže někdy je asi těžké posoudit, kam vlstně dítě v kolektivu patří, když s ním v tom kolektivu nejsme.
 Lassie 
  • 

Školní hvězdy 

(9.8.2007 12:25:17)
Já jsem na ZŠ spadala do takového středu, na "hvězdné" pozice jsem nedosáhla, ale ani jsem nikdy nebyla šikanována či vystavena posměškům. Vždy jsem byla "huba nevymáchaná", takže jsem se neztratila. Je ale pravda, že mi rodiče moc na sebevědomí nepřidali, speciálně otec, který na mě málokdy shledal něco přijatelného.
Věřím ale tomu, že vše je nějakým způsobem vyváženo, opomíjené děti si často musí věci vybojovat a to se jim v životě neztratí. Když si vzpomenu na hvězdy z mé třídy na ZŠ, tak musím říci, že jejich svit už dávno není to, co býval....na školním srazu se ZŠ jsem tedy byla jen jednou, ale vím, že většině z nich není co závidět. Naopak, mile mě překvapili někteří bývalí spolužáci, kteří nijak zvlášť jako děcka nezářily a nyní jsou úspěšní jak v osobním, tak v pracovním životě.
Je to hodně na nás, rodičích, jaké má dítě seběvědomí a jak si později v kolektivu poradí.
 Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 


Re: Školní hvězdy 

(9.8.2007 13:10:54)
Když už jsi připomněla ty školní srazy - tak na ty ze základky zásadně nechodím. Nemám chuť se do těch dob vůbec vracet, a když nad tím přemýšlím, tak vlastně ani nevím proč, snad že nikdo z naší třídy nebyl až tak úplně moje krevní skupina. Nebyla jsem hvězda, ani odpadlík, do třídy jsem přišla až v 5. třídě, ale zapadla jsem docela dobře. Když o tom tak přemýšlím, neměli jsme královnu, pouze krále, což byl kluk o dva roky starší, takový ten atletický typ - ale jinak celkem nic moc. Možná to bylo i tím, že žádná z holek nebyla výrazně krásná, to asi dělá hodně. A na střední škole bych taky dokázala jednoznačně určit krále, i když královnu asi ne. Ale na tyhle srazy chodím ráda, s těmi lidmi si prostě mám co říct.
Naše Terezka je ve školce oblíbená, ovšem jen určitou skupinou dětí, takových těch klidnějších. Druhou skupinu vede holčička, která si pro slovo, či plivanec nejde nikdy daleko, bohužel některé děti se jí obdivují a nechají se takovým modelem chování stáhnout.
Jsem zvědavá, co bude, až Terka začne chodit do školy.
 Mortadela 


Re: Re: Školní hvězdy 

(9.8.2007 13:53:08)
Vidíte, Jano, já byla v červnu na třídním srazu se základkou po patnácti letech a koukala jsem jako péro z gauče. :-) Ve škole jsme byli takový nijaký kolektiv, žádný král, žádná královna, pár vyděděnců a jinak skupinky, které si ostatních skupinek nevšímaly. A na srazu jsem se nestačila divit co s námi těch 15 let udělalo - z nudných jelimánků vyrostli zajímaví lidé, najednou jsme se výborně bavili. Jak to, že jsme se našli až 15 let po rozchodu kolektivu? Škoda, že jsme si takto nerozuměli dřív, mohli jsme si tu školní docházku mnohem víc užít. :-)
 Markéta 
  • 

Re: Re: Re: Školní hvězdy 

(10.8.2007 2:25:29)
Takový sraz vám moc závidím. Upřímně. Já byla na srazu ze ZŠ jen jednou a zjistila jsem, že nálepky, které jsme měli jako děti zůstávají i po letech, ačkoliv jsme se jako lidi změnili, takže outsider, se kterým nikdo nechtěl sedět v lavici zůstane outsiderem, i když se z něj stal dnes třeba ředitel fabriky. Člověka to teda samozřejmě láká, vidět ty lidi zase po letech, a tak nějak těm všem "královnám" ukázat, že jsme to "dotáhly", kupodivu (a to mě dost překvapilo), ve většině případů dál než ony co se týče vzdělání i spokojenosti v životě (rodina, cestování,kariéra), dokavaď ale nakonec člověku nedojde, že to je zbytečný, protože ony to stejně nikdy neuvidí. Patřila jsem na základce mezi ty odmítané. Dneska by se řeklo dokonce i šikanovaná. Psychicky i fyzicky. Premiantka, ostýchavá a vysoká jak žirafa - jasnej úděl. Rozumově jsem si to srovnala, ale jizvy na duši pořád jsou... a asi budou. Na střední i VŠ se to srovnalo, hlavně proto,že se lidi "oddělej" podle inteligence a zaměření - čímž nechci tvrdit, že mezi vysokoškolákama nejsou agresivní hovada. Nicméně teď pozorně sleduju každou situaci, kdy se můj skoro dvouletý syn dostane na hřišti do situace, kdy mu jiné dítě vyrve hračku aniž by mu nabídlo svoji. Snažím se vždy zasáhnout a ukázat mu, že má právo se bránit a chtít také jeho hračku na oplátku, aby si měl s čím hrát. Ale to mám vyčtený, nemám to v sobě. To až zkušenosti mě naučily. Můj syn je ve svým věku ještě takový bezelstný (aspoň mě to tak připadá), hned by každýmu dítěti nabízel třeba sušenku, hračku a ty agresivnější děti radši obchází obloukem. Není ten typ, co se drží máminy sukně, nebrečí, ale vidím, že nejde do konfliktu a radši si najde jinou hračku, než by si šel vybojovat tu sebranou. Dostalo se mi názoru od jedné maminky jednoho agresivního dítka, že to moje je trouba. Myslím, že trouba je ta maminka, ale stejně to člověka znejistí a hlavně zabolí. Zvlášť mě, která si celoživotně nese na zádech batoh s nepěknými zážitky s dětství. Jenom doufám, že ten můj malej klouček do kolektivu zapadne, najde si kamarády a nebude muset dětství "protrpět" jako já.
 Lizzie 


Re: Re: Re: Re: Školní hvězdy 

(13.8.2007 1:28:17)
Markéto, sestra byla ,,bezelstnou" dlouho, užila si šikany i využívání od kamarádek..teď je vůdčí typ, ,,tahounka", přirozeně je středem pozornosti:-)
Takže nic není ztraceno:-)
 Lucka, 2 děti 
  • 

Šťastné povahy? 

(9.8.2007 13:41:44)
Mám dvě děti, 7 leté a 6 leté. I když jsou obě vychovávané stejně, obě navštěvovaly školku ve stejné intenzitě, jsou úplně jiné ve vztahu ke ke kamarádům. Starší měl ve školce několik velkých kamarádů, na které vzpomíná, a chce se s nimi scházet doposud. Ve škole má také kamarády (dva?), ale nemluví o nich, takže to není asi nic moc. Je vidět, že žádný pevnější kamarádský vztah zatím nenavázal.Dcerka má kamarádky do 3 minut, kam vpluje, absolutně bez problému, dalo by se říci šťastná povaha. Každý ji zbožňuje pro její komunikativnost, změna kolektivu pro ni není žádný problém. S každou kamarádkou se objímá, jak kdyby to byla láska na celý život. Ale platí u ni-sejde z očí, sejde z mysli. NOvá kamarádka bez problému nahradí tu starou. Takže kdo z nich je šťastnější povaha?
 Katoun 


Oblíbené děti 

(11.8.2007 21:17:56)
Každý člověk je jedinečný už od okamžiku svého narození, možná bych si troufla říct i zplození. Proto se taky různým způsobem začleňuje do kolektivu, reaguje na něj, ... já byla na ZŠ spíše introvert, nebyla jsem zrovna moc pěkná, mám delší krk a spolužáci mi říkali Žirafa. Raději jsem se snažila na sebe neupoutávat pozornost. Na střední jsem byla premiantkou třídy a sebevědomí pomalu přicházelo, krása v pubertě taky. Na vysoké už jsem byla otrkaný suverén, ...dnes jsem sama sebou, nezávislá na manželovi. Mám dvě děti, každé je úplně jiné, vzhledově i povahově a každé reaguje jinak i na přítomnost ostatních dětí. Starší již chodí rok do školky, mladší půjde teprve za rok. Každé dítě potřebuje jiný přístup, důležitá je ale trpělivost, ať už je přístup jakýkoliv.
Poznámka na okraj: nedávno jsme měli sraz třídy ze ZŠ. Jak jsem zjistila, já, nenápadná Žirafa, jsem to dotáhla dál než některé "třídní hvězdy". Hlavně se nepodceňovat.
 Čekatel na smazání 


dotaz 

(9.8.2007 13:59:55)
"Všímejte si, jak si vaše dítě hraje s kamarádem..."

Jaka vekova skupina je namysli? 1-3 roky, mateřská školka, zakladní...?
 mama 
  • 

Re: dotaz 

(9.8.2007 18:56:09)
Podle mých zkušeností, pokud se dítě nechytá ve škole v kolektivu (a třeba ho to trápí), tak mu to může vykompenzovat např. kolektiv v zájmové činnosti.
A myslím si, že někdy to sice dost bolí, být v dětském věku jiný, než ostatní, ale v životě se to může hodně hodit. Bylo by zajímavé zjistit, kolik z těch lidí, kteří byli outsidery ve škole, je úspěšných, protože si prostě jdou za svým.
 Lizzie 


Re: Re: dotaz 

(9.8.2007 19:02:38)
Mamčo, když o tom tak přemýšlím, dost. Ano, dost těch lidí je úspěšných, neboť se nebojí být sami sebou, ovšem vzpomínky na dětství často nemají pěkné, to bohužel člověka často poznamená a myslím, že ne každý se s tím vyrovná.
Právě v dětském kolektivu se mají (vyjma králů a královen) nejlépe ti, kteří zapadnou, takový ideální stav, některými dospělými též dost podporovaný..bohužel.
 Luckaaa 


Re: Re: Re: dotaz 

(10.8.2007 0:25:37)
minimálně kus pravdy na tom bude,otázkou je co je to být "úspěšný".
když tak zafilozofuji,tak pro mne mírou úspěšnosti je vlastní spokojenost s životem který žiji , sám se sebou.... tuto spokojenost podle mne může mýt člověk který ví kdo je,nemusí hrát krále(a dokazovat si tuto nejistou pozici, na kterou je někdy nával, shazováním ostatních atp...)může se dle měřítek někoho jiného jevit jako outseider... také jsem zavzpomínala na svůj společenský vývoj a obsadila jsem asi více pozic,na konci základky jsem se pasovala do takové zvláštní.nebyla jsem s nikým a se všemi.patrně ta kontroverzní? rozhodně jsem neměla stádoidní tendence a když chtěla třída něco vyřídit u úči byla jsem jedna z těch kdo se šel za ni prát a to myslím můžu napsat upřimně. na střední mě už má role nijak neznepokojovala, měla jsem jednu dvě kámošky,pak trochu víc jsme se bavily s holkama z kruhu a ani jsem neměla potřebu si nějaké místo ve třídě budovat. to nějak vyplynulo, ale nijak jsem to tenkrát nehodnotila. teď zpětně musím napsat, že jsem asi byla trochu mimo hlavní proud. ve třeťáku a čtvrťáku jsem měla vekou opětovanou lásku a to už byla jiná kapitola.

jak bylo psáno v článku bojím se o začlenění mé tříleté dcerky. v říjnu nastupuje do Mš. moc chce mezi děti, ale doufám že padne na dobrej kolektiv.barborka je trochu ostýchavější ,ikdyž poslední dobou začíná mít také lokty, ale když jí nějaký vrstevník třeba zakáže jít na klouzačku, protože ta je jeho, tak poslechne a jde si stěžovat. na radu jim chodí říkat(už i sama od sebe),že se jí to nelíbí a klouzačka je pro všechny...ale je na ni vidět že do přímého boje nejde tak většinou nepořídí. dnes jedné hočičce teda už jednu vlepila. to jsem koukala. ona sebrala bráškovi pití a barča ho bránila. tak doufám,že jak píšou mám zbytečné obavy,ale mám. spíš aby nebyla zklamaná.ona už te´d nedůvěřuje lidem.máte děti které by odešli s jiným člověkem, barča si nenechá od cizího ani třeba pomoci sejít z tramvaje, mezi tím co já vyndavám kočár. spustí vyrvál...musím já. zatím si říkám, že to chce čas pevné nervi.myslím že mít ve třídě pár agresorů ji ale může hodně odradit od lidí než když padne na celkově přátelštější kolektiv. to asi moc ovlivnit nejde.
jak se psalo o tom ,že co děti vidí chování doma a tak. musím říci že její bráška je pravý opak,a o něj nemám strach už teď. je mu rok. je jasný že on se narodil už do houfu dětí (počítám barčiny kamarády a děti z pískoviště a hřiště) ale barča také chodila do plavání nebo na nějaké zpívánky....rodiče maj oba stejný před oběma se chováme stejně,prostředí stejné.....uvidíme
 Luckaaa 


Re: Re: Re: Re: dotaz 

(10.8.2007 0:30:16)
teď to po sobě čtu,omlouvám se za chybyčky .-)
 Lizzie 


Re: Re: Re: Re: Re: dotaz 

(10.8.2007 0:41:58)
Luci, za psychickou úspěšnost považuji jakousi vyrovnanost a úctu k sobě samému, to, že se člověk nebojí projevit svůj vlastní názor a získá nad sebou samým i ostatními jakýsi nadhled. Že se nebojí mít vlastní hlavu, což však nesouvisí s nějakým přehnaným exhibicionismem (což je naopak spíš záštita pro sebevědomí nízké). Bohužel některé individualisty právě kolektiv poznamená ve špatném slova smyslu a tzv. je nalomí, jiní si však později začnou sebe samých minimálně vážit a nějak tak si jdou vlastní cestou.
Já byla takový lehčí outsider - individualista na základce, ale na střední jsem se naopak posunula do pozice člověka, který sice není absolutním středem pozornosti, ale lidé k němu - díky jeho vlastnostem - mají určitý respekt no a který má též okruh dost dobrých kamarádů (kamarádek..). My vůbec byli dost individualistickou třídou..
No a ani teď si nestěžuji. Pokud je to možné dokážu s lidmi vyjít, ale pokud si příliš vyskakují nebo se mi něco nelíbí, prostě si dupnu..
Teď k holčičce. No, já myslím, že tvá dcerka jistý smysl pro obranu má, jen prostě potřebuje ,,procvičit" její realizaci. Neboj se pustit jí do školky, uvidíš, když něco neklapne můžeš zasáhnout, poradit apod..ve školce opravdu není tragédií, když jí promluvíš do duše, případně se přinejhorším (ale k ničemu nemilému doufám nedojde) tak trochu vložíš do situace:-))))..Věř, že holčičce děcka prospějí..ostatně ti, co nenavštěvovali mateřinku, těm to dodnes chybí..fakt:-)
 Úja 
  • 

Re: Re: Re: Re: dotaz 

(10.8.2007 11:45:56)
Já myslím, že se opravdu nedá soudit u malých, zejména u předškolkových dětí, jak to v kolektivu/v životě budou mít. Já jsem byla v raném dětství prý velmi společenské a komunikativní dítě, změna nastala asi někdy v 5 letech. Od té doby si celkem intenzivně pamatuju, že jsem se už dost vyhýbala nahodilému navazování styků s cizími lidmi... pokud šlo prostě o cizí dítě na hřišti, které si hrálo po svém nebo s nějakou cizí skupinkou dětí, neviděla jsem důvod, proč bych zrovna s ním měla skamarádit, pokud z jeho strany nevzešel nějaký zajímavý impuls nebo jsme si v něčem nesedli. Kamarádství typu "jeden den potkám cizí holčičku na písku, hodinu si budem hrát na skvělé kamarádky a pak půjdem každá domů a už se nikdy neuvidíme, popř. při příštím setkání začneme zase odznova" jsem nikdy neměla potřebu navazovat. K cizím lidem v cizím prostředí jsem prostě zaujímala neutrální postoj a chovala jsem se prostě slušně(což asi dělám i dnes). Někdo takový zkrátka je. Já mám podle svého mínění hodně přátel, opravdu dlouholetých přátel v dobrém i zlém, ale skutečně žádného z nich jsem nezískala způsobem "ahoj, já jsem Úja, budeme nejlepší kamarádky", byl to vždycky dlouhodobý proces vzájemného poznávání, spolupráce, komunikace, do kterého obě spřátelené strany vložily dost svého času a energie a podle toho to taky nese ovoce.

Co se týče "pískovištních interakcí", nijak bych se nevzrušovala tím, že je dítko pasivnější a nemá ostré lokty. Je skutečně nutné, aby dítě ránu lopatkou umělo oplatit ránou hrabičkami? Je skutečně nutné, aby na děti-hulváty muselo reagovat nějakou odplatou, na agresivitu agresivitou? Já si totiž myslím, že zrovna tyhle pískoviště o skutečné osobnosti a socializaci dítěte nevypovídají nic relevantního a to jak se chová na pískovišti, kde jsou cizí lidé a víceméně anonymní děti, objektivně nesouvisí s tím jak bude komunikativní za pár let, nebo dokonce v dospělosti.
Asi jsem v pískovištním věku byla politováníhodná. Když mi tehdy někdo zabránil vstupu na klouzačku nebo vzal lopatku, tak jsem si řekla "za tu námahu mi nestojíš" a věnovala jsem se prostě jiné aktivitě, šla jsem si po svém, agresora ignorovala. Konflikty jsem nevyhledávala a už tehdy mi byl princip pomsty cizí. Ta opravdová asertivita u dětí ještě neexistuje, spíš se to zvrhává v nekonečný řetězec "to máš za to", kdy se navzájem mydlí lopatkama, hážou si písek do očí a kňučí u maminky že "on si začal". Ale toto nepovažuju do skutečného života mezi lidmi za nějaký užitečný model, jakmile člověk překročí školkový věk, musí se stejně naučit, že princip oko za oko ve společnosti vede jen k průšvihům, že nejlepší je spolupráce mezi lidmi, a že když se někdo chce chovat jako hulvát, tak ať si dělá co chce (protože já ho nevychovám), ale nepotřebuju mu dělat publikum nebo objekt zájmu, prostě když už je jednou někdo škodič, tak jím bude i když se budu snažit odplácet, ale budu tím vyčerpávat jen svoji energii.
To samozřejmě neznamená, že v případě otevřené ohrožující agrese ze strany útočníka je nepřípustné se bránit, v momentě nouze je to samozřejmě potřeba. Ale spor o lopatku jsem za takovouto nouzovou situaci skutečně ani v dětském věku nepovažovala.

Oni se s tím srovnají. Co potřebují od rodičů je láska, podpora a zázemí, ujištění že je má někdo rád takové jací jsou... a svoji cestu si pak musí najít a prožít sami (no nejtěžší na tom je udržet na uzdě to své nutkání cestu jim umést nebo přizpůsobovat obrazu rodiče :o)))
 Raduza 


Tak jsem si vzpomněla 

(9.8.2007 19:03:19)
na školu a základní školu :-). Ve školce jsem seděla opodál, individualistka jak blázen, na hřišti jsem seděla vedle a pozorovala ostatní, byla jsem hrozně spokojená, že jsem tam :-), dnes nechápu. Ve druhé třídě jsem donesla domů poznámku znějící "nehraji si se spolužáky". Na druhé stupni jsem kamarádila s nejoblíbenější holkou ze třídy (mimochodem nechápu jak jsme se daly dohromady), takže jsem automaticky byla druhá nejoblíbenější (dle neustále probíhajících anket). Gympl jsem přežila někde mezi akceptovanými a v devatenácti se vše jaksi zlomilo, je ze mě extrovert až hrůza (až na referáty na seminářích :-)) a kamarádství navazuji velice lehce a s lidmi se bavím moooooc ráda. Asi si to potřebuji vynahradit za dětství a možná jsem se taky dostala z vlivu rodičů, nevím :-(, to mě jen tak napadlo.
 M,Christina+Dean 
  • 

vzpominky 

(10.8.2007 4:20:13)
Ja sem nikdy nebyla ta nejoblibenejsi ale ani na te druhe strane.Byla sem jedna z tech so se mlatila s klukama a mela taky drzou hubu.U nas ve tride jsme taky meli kralovnu ale taky i krale.Dneska se tak nad tim clovek jenom zasmeje.Decka dovedou ublizit ne tak fyzicky ale vic po te mentalni strane a to je na tom to nejsmutnejsi.Ja mam 4 a pul letou dceru a ta je jak kdy vetsinou se zapoji i k cizim detem treba venku na prulezkach ani ji to nejak nedela problem a muj skoro dvoulety syn je vic na te klidnejsi strane a tak ze kdyz mu neco nake cizi decko treba vezme nebo zduchne tak si s toho nic nedela a pokracuje dal tak nevim.Ta nejhlavnejsi vec je aby meli zdrave sebevedomi a nenechali si ho vzit.
 Darka,3 děti 
  • 

Re: vzpominky 

(17.8.2007 21:10:42)
Ahojda, nebudu se pouštět do vzpomínek (nebylo to s mým postavením ve třídě tak zlé, byli jsme i docela fajn kolektiv, takže si nemám na co stěžovat), horší to bylo doma, takže moje dětství raději vynechám. Ale čeká mě teď první třída mojí dcery a nástup do MŠ mého syna, takže se mě toto téma hodně dotýká a proto jsem se i k tomuto článku vrátila (prostě mi to leží v hlavě, vždyť už to propukne za 14 dní). Mám z toho prostě vítr. Hlavně se strachuji o tu mojí holku. Ve školce si užila svý. Zdědila po tátovi ne příliš "atletickou" postavu (prostě má větší bříško - dědí se to v rodině - polštář na břiše) a pro ostatní děcka byla prostě tlusťoch. Dále jsme v jejích 6 letech(tedy docela pozdě) přišli na to, že je silně krátkozraká, takže se její vzhled "vylepšil" o docela dost silné brýle. Ke všemu je to takový ten mudrolín, co vás neustále bombarduje zapeklitými otázkami (kvůli kterým vaše encyklopedie v knihovně nikdy nepokryje vrstva prachu)a má slovní zásobu o mnoho bohatší než-li její vrstevníci (kteří jí prostě nerozumějí), takže outsider jak vyšitý. Nechala jsem jí víceméně probojovat se školkou samotnou. Jen jednou jsem taktně zasáhla, ale ona o tom nevěděla. Myslím si, že si to musí mezi dětmi "vyřešit" sama. My fungujeme jako záchranný člun, když už to to dítko prostě nezvládá. Je někdy docela autoritativní (hlavně ve známém prostředí, mezi svými), myslím si, že si takto kompenzuje to odstrkování v jiném kolektivu. Ale na druhou stranu i velká cíťa. Takže uvidíme. Zato ten náš klučina. O toho strach nemám vůbec. Hezoun každým coulem, ďolíčky ve tvářích, obrovské oči s dlouhými řasami, hezká postava, žádná chybička. Veselý, komunikativní,ochotný pomáhat.Až mě to někdy vůči Terezce mrzí. Je to až k nevíře, jak je každý jiný. Každému byly prostě dány jiné hřivny a uvidíme, jak s nimi naloží.Doufám, že ty krize (a ony přijdou, to vím) zvládneme, že to Terka ustojí,že jí to nezlomí.
 Lizzie 


Re: vzpominky 

(17.8.2007 21:18:26)
Darko, tvoje holčička to v kolektivu možná nebude mít lehké, ale když jí dáte pocit bezpečí a budete se - byť pro ní nijak nápadně - zajímat o to, zda se nestává obětí šikany, neboj, že to neustojí. Třída je třída, ovšem pokud má slečna ,,svou partu", i ta jí dává velký pocit jistoty a zvyšuje sebevědomí, což jiným ,,outsiderům" např. chybí úplně.
No a uvidíš, že až se jednou dostane do větší skupiny ,,svých" lidí, bude z ní osobnost.
Jen si jí všímejte a dejte na ní pozor. Neboť děti (vlastně i často pod vlivem rodičů, že?!) nesnáší odlišnost a dají to najevo...I ten největší hlupáček se cítí jako king, pokud má za sebou stádečko oddaných oveček, které se bojí lišit..a neliší se.
 Irene 
  • 

Brýle 

(20.8.2007 11:16:02)
Když si připlatíš, tak můžeš koupit skla do brýlí, u kterých není tolik poznat jak moc dpt má. Je to lepší i pro dítě, protože brýle nejsou tak těžké, léle drží, a nemá otlačený nos a uši
 Bipina+syn 4 roky 
  • 

Tak nevím... 

(11.10.2007 12:12:09)
Vzpomínky na školku a školu nemám nejlepší, vždy jsem stále někde stranou a tzv."královna", si mě často brala na mušku. Nevím proč, snad proto, že jsem od dětství nesnášela využívání či manipulaci s ostatními. Byla a jsem vždycky jiná. Hodně citlivá a empatická. No, každopádně můj 4-letý syn je mi hodně podobný. Do školky už chodil loni, má kamarády, ale je hodně pasivní a nechá si ubližovat, docela těžce to nesu, ale chci do toho zasahovat. Ale, jak už tady padlo, kde je ta míra? Čeká, že se ho zastanu a já nechci zasahovat do jeho osobnosti, aby to nebylo ještě horší a děti se mu posléze neposmívali, že za něj problémy řeším já- matka? Když si hraje venku s dětmi, staršími či stejně starými, tak za mnou chodí, že holky mu nechtějí pujčit to či ono, nebo že ho ten a ten kluk bije. Ve školce si začal okusovat nehty a vím, že to má spojené s nějakým stresem. Tak moc bych mu chtěla pomoct, přála bych si, aby si uměl to své místečko vybojovat sám, ale půjde ztuha. Pořád hledám chybu v sobě, co jsem kde udělala špatně. Zase na druhou stranu netoužím po tom, ať je ve středu dění, ale ať zůstane sám sebou, jsem šťastná, že není žádný agresor a je moc hodný a milý k ostatním. Ono to je fakt těžké.
Jiřina
 Mína 
  • 

Souhlasím 

(29.9.2011 22:25:08)
Nejlepší článek o školních kolektivech,který jsem kdy četla.Model,který funguje v každé třídě,ať už je to mateřská nebo vysoká.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.