Damila |
|
(27.9.2006 9:49:02) No to je náhodou krásné! Takové psaníčko, to potěší. :o) Doufám, že se pak dostalo do správných rukou (té dívence)?! :o)
|
Hanka | •
|
(27.9.2006 10:04:51) No právě že se psaníčko nedostalo k oné dívce, jelikož přímo na něj paní učitelka připsala červeně tu poznámku s požadavkem podpisu rodičů. Prostě mu to překazila.
|
Damila |
|
(27.9.2006 10:27:15) No, snad bude mít hošík znovu příležitost :-)) Ale stejně to nechápu, to je taková zatrpklá stará panna? Nebo už se vůbec neumí smát? Teď se nechci dotknout těch "normálnějších" učitelek 1. stupně ZŠ, ale já jich znám v okolí dost, a časem se z toho povolání stává normálně diagnóza! Možná by to ženské měly dělat jen do 35 let...:-)kecám, co? Co pak s nimi, že? :o))
Ale vážně: Existuje způsob, jak zabránit tomu, aby se z docela normálních sympatických (a empatických)mladých holek na pajdáku za 20 let praxe na 1. stupni ZŠ nestaly právě takové příšerně zapšklé a nerudné dámy, jak to je v 90% případů? Máte někdo zkušenost, jak tomu předejít?
|
irlev |
|
(27.9.2006 10:41:08) Dagmarjano, myslím, že z empatické a kreativní dvacetileté ženské se může stát zapšklá a nepříjemná - a nemusí být ani učitelka. Rozhodně si nemyslím, že by tohle povolání bylo taková "diagnóza" :)
|
Damila |
|
(27.9.2006 11:27:13) Ajaj, takže jsem se dotkla... No, to je prostě riziko vyslovení svého názoru. Ale aby to nevyznělo tak nepřátelsky, tak mám dvě kamarádky učitelky na 1. st. ZŠ, a taky kamaráda-pův. uč na ZvŠ, (dnes dělá v televizi). Ti jsou celkem normální. :o) Jenže ještě nemají ten věk, kdy se z milé P. uč. stane vlivem praxe strašlivá zamračená přísná ženská. Já ani nechci tvrdit, že za to ty ženské můžou, možná je to prostě tak ztvaruje :-( . Dále mám sousedku-učitelku. A to je příšerné. Ještě docela mladá, ale chudák její muž. Chová se k němu jako k dítěti-vše jde slyšet, bydlíme v paneláku. A tak bych mohla pokračovat. ALE! Moji synové měli v 1. a 2. třídě p. učitelku, která je sice přísná, ale docela milá a spravedlivá. Podle mě (i našich kluků) je prostě supr. Mladá ženská. Je přísná hlavně na "zlobílky", ale i ty miluje, to je prostě poznat! A starší kluk má už druhým rokem pana učitele(34let), a to je naprostá bomba! Má všechna nej, co učitel může mít. Velice si s dětmi rozumí, dokáže je zaujmout, motivovat. Dokonce i mého nesmělého nespolečenského syna zatáhl do dění třídy, nikomu nenadržuje, nikomu nekřivdí. Prostě sen všech dětí i matek! Takže nejsem vzásadě proti školství celkově, ani proti učitelům. Sama jsem mela jen krůček k tomu, abych se učitelkou stala (rozhodla jsem se nakonec pro jiné povolání) a sama jsem jí ale i 4 roky byla (ikdyž učení na ZUŠ je trochu jiné)! Zdravím všechny učitele a učitelky a přeji nejen pevné nervy, ale ať nikdy nezapomenou, že sami byli dětmi! :O)))
|
irlev |
|
(27.9.2006 17:11:08) Dagmarjano, i já jsem jen vyslovila názor :) Opravdu bych ale nevztahovala "degeneraci" povoláním jenom na učitelskou profesi. Učitelek znám opravdu hodně - a je to jenom o povaze. Jako v každém jiném povolání.
|
macy,4dcery |
|
(28.9.2006 8:38:15) ani já se nechci dotknout,ale statistiky psychiatrických pracovišť by nám nejspíš daly za pravdu. to není nic proti učitelkám, prostě ta obrovská zátěž se někde musí projevit. potíž je v tom, že se jedná o naše děti a jejich budoucnost. a nemyslím jen známky a vědomosti, kolikrát si ani pí uč neuvědomí, kam až můž její vliv zasahovat.
|
Cabbage |
|
(6.10.2006 8:18:47) Ano souhlasím,že může mít přístup učitele následky a táhne se to dál a dál a těžko se napravují.V našem případě,syn učitelku nemá rád vůbec.Když jsem se ho ptala proč?(je mu 9 let)Odpověděl : Neusmívá se,každou chvíli mlátí pravítkem o stůl ať je klid,nemám jí rád ! Co k tomu dodat?
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(27.9.2006 22:03:07) možná by pomohlo, kdyby učitelky občas musely vyjít ze stereotypu. Co kdyby si pár let odučily na druhém stupni, pak by si trošku odpočinuly na prvním, třeba ve 4. nebo 5. třídě, to by zvládly snadno, pak by za odměnu šly na střední školu, a mezi tím by si povinně dostudovávaly a dělaly zkoušky, jestli na ten vyšší stupeň můžou. Bylo by to složitější, ale možná lepší. A nebo učit na dvou místech zároveň. Já sama teď učím zároveň v 6. a 7. třídě na S a 1. a 2. ročník na střední zdravotnické. Má to dost nevýhod, ale člověk si uvědomí, že někomu to do hlavy stejně nenaleje, na střední odpočívám od hluku základky a rozhodně nejsem v zajetých kolejích. Navíc tím, jak jsem na dvou místech, neznám drby, které dělají předsudky. A že se v nich některé píučky vyžívají...
|
Lucie | •
|
(2.10.2006 21:34:05) Milá Veroniko, docelá Vás obdivuji, protože učit na ZŠ a ještě dále pak SŠ musí být docela záhul. To snad ani není reálné učit na ZŠ a pak SŠ? To musí být na zbláznění. Dnešní děti na základních školách hlavně na prvním stupni už nejsou to, co dříve bývaly. Jsou mnohem živější a dají dost zabrat. Je pravda,že nemají z učitelů takový respekt jako mívali. Ale taková je prostě dnešní doba. Na střední to však také není žádná výhra. Co já si vzpomínám,nebyli jsme žádní andílci a paní učitelce jsme uměli některé hodiny pořádně osladit. Takže vím,že to učitelé nemají jednoduché. Někdy je však neuvěřitelné, jakými věcmi se učitelé zaobýrají (viz. poznámka "MYLUJI TĚ!")a jaké úžasné poznámky píší do žákovských knížek a notýsků. To co by však doopravdy měli psát, nepíši. Takové věci tohoto typu by měli řešit na místě,domluvou,napomenutím,že toto ať si vyřídí mimo hodinu či školu. Mám doma holčičku - prvňáčka a musím podotknout, že paní učitelka nejprve učila třetí třídu a pak dostala na starost prvňáčky. Ona sama je z toho víc vykulená než ti prvňáčci a bohužel se děje to, že jim také do notýsků nepíše jaké mají dělat úkoly. A dolujte si to z prvňáčka. Dětem je to v první třídě docela jedno, jestli mají, či nemají nějaký úkol. Myslí jen na to, jak se co nejrychleji dostat ven za kamarády. Toť moje zkušenost a názor. S pozdravem. Lucie.
|
Ada, 2 deti | •
|
(11.10.2006 15:35:32) U nas v rodine se ruzne poznamky a vyroky ucitelu tradovali. Napriklad: Vas syn je blbecek! Marecek (podpis ucitele...)
|
|
|
|
|
|
markéta, 2 děti | •
|
(27.9.2006 11:41:17) Dag, já znám u nás na škole několik učitelek, které nemají daleko do důchodu a jsou fajn a děti je mají rádi...jde jen o přístup.
|
|
Jana, 2 děti | •
|
(27.9.2006 12:34:52) Ahoj, synovi je 12 let a musím říct, že nejhorší učitelky, které měl, byly kupodivu mladé holky, které byly velice netolerantní a neschopnost děti zaujmout a ukočírovat nahrazovaly nemístnou přísností. Ale taky se to netýká všech, jenom, že tyhle dvě si o nějaké psychologii mohly nechat jenom zdát. Ono nezáleží ani tak na věku, ale na tom, jestli se povolání dělá s láskou.
|
|
Blanimour |
|
(27.9.2006 13:44:41) řešení je jednoduché: dát učitelům takový plat, aby na učitelská místa byl velký přetlak uchazečů a ředitelé si mohli vybrat opravdu ty nejlepší. Vím o čem mluvím, sama jsem vystudovala učitelství - a semozřejmě neučím. Nedávno jsme měli sraz s lidmi s vejšky. Bylo nás tam 17 a z toho učí dva (a neřekla bych, že to jsou zrovna ti s nejlepšími předpoklady pro toto povolání). Dneska učí samé důchodkyně, které, vzhledem k odslouženým letům, nemají plat až zas tak strašný. Ale absolventi těsně po vejšce, to je zoufalství.
|
Damila |
|
(27.9.2006 13:56:51) Dovolím si nesouhlasit. Učitelé naříkají na plat, ale zdaleka to není tak zlé. Patří mezi státní zaměstnance, jejich plat pravidelně stoupá. Já jsem také st.zaměstnanec, a dle tabulek mají učitelé (při stejném vzdělání a praxi) ještě o třídu výše, než my "obyčejní". A já si na plat nestěžuji, ikdyž je (údajně) podprůměrný, pořád jsme na tom dost dobře oproti ostatním. Samozřejmě bychom se mohli bavit o tom, jak je učitelství náročné a zodpovědné. Ale zvýšením platu se to nevyřeší. To přece není o penězích, ale o lidech. Takováto povolání se přece nemůžou dělat pro peníze!!
|
Jana | •
|
(27.9.2006 14:10:42) Ale samozřejmě že je to taky o penězích. Pokud budu mít jako ředitel co nabídnout, pak teprve si můžu vybírat. Takhle musím brát co je. Tohle mi připomíná jinou diskusi - o doktorech. To taky všichni tvrdili, že je to poslání a je to o lidech. Každá profese musí také živit.
|
|
Damila |
|
(27.9.2006 15:45:05) Netvrdím, že můžeme žít ze vzduchu a dělat práci JEN pro radost bez nároku na odměnu. Ale jde o to, že se hodně mluví o tom, jak hrozné to s těmi platy je. Zeptejte se jiných, jak se jim žije za minimální platy. Vypadá to, jakoby lékaři a učitelé snad umírali hlady, a přitom vidím kolem sebe, že je to úplně jinak. Moje zkušenost je taková, že v dnešní společnosti je IN nebýt spokojen se svým platem a stále chtít více. Když někomu řeknu, že mám dostatek, klepe si na čelo.
|
jaga,2děti | •
|
(27.9.2006 20:11:24) Jsem učitelka, mám 15 let praxe.Každé 3 roky postupuji v tabulce a polepším si asi o 300 Kč hrubého.Po 35 letech praxe mohu dostat asi 21 tisíc hrubého - dle tabulek. Osobní nebývá velké, ředitelé na ně nemají a pravidelně je snižují při zvýšení základu. Zažila jsem to několikrát.Během 5 let se mi snížilo hrubé osobní z 2800 na 1600 Kč. Oproti jiným vyskoškolsky vzdělaným pracovníkům je to opravdu nedoceněná práce.
|
Damila |
|
(27.9.2006 20:30:11) Ano, to je o čem jsem psala. Holky, vy mě budete asi nesnášet, ALE: Zdá se vám to málo? Mně teda oproti rodičáku to přijde jako celé jmění. Jaký plat byste si představovali? Já pracuji v oboru, který vyžaduje také neustálý "trénink", udržet se ve formě, k tomu stres před a při výkonu, VŠ vzdělání tu nehraje roli na platu, pouze výkon(hraji v orchestru sólový nástroj), noční služby, zájezdy...a nemám ani tolik co učitelé. Ale jinou práci bych dělat nechtěla. Tohle jsem si vybrala a baví mě to, a nepřijde mi, že bych měla málo peněz. Jistě, vždy jich může být víc. Spousta muzikantů z orchestru odchází učit, protože tam lépe platí.
|
úča | •
|
(27.9.2006 20:40:45) To přeci nemůžeš srovnávat s rodičákem.Ano, zdá se mi to málo, když po 20 letech, beru 17 tisíc!
|
Damila |
|
(27.9.2006 21:59:41) Tak to jsme každá z jiné planety. Já bych těch 17 tisíc brala všemi deseti. Mám praxi "jen" 12 let a těch 17 tisíc budu mít za hodně dlouho, ne-li nikdy. Asi nikdy nebudou platy úplně spravedlivé pro všechny, dokonce ani v jednom oboru. Možná se učitelé cítí nedoceněni, ale prostě mi přijde, že všichni lidé-nejen učitelé-budou naříkat, ať budou brát 20 nebo 50 tisíc. Jde o to, že kdo je s platem spokojen, je za blbce. (Já.) Protože kdo neřve, nedostane nic. Trochu jsme odbočili od tématu, asi to nemělo sklouznout do diskuze o platech.
|
Iva Svovodova,Klarka 8 mes. | •
|
(27.9.2006 23:29:11) Rada bych reagovala na tuto diskuzi tykajici se platu ucitelu. ja sama jsme ucitelka ne dlouho po skole. Za tu kratkou dobu jsme vystridala 3 skoly a zkusila i praci v soukromem sektoru. Plat ucitele mi prijde oproti soukromemu sektory vice nez dobry. Ano v kancelari jsme mela plat vetsi, ale... co zato? Byla jsme v praci od pul9 do 18 s pulhodinou volna. Domu jsme se dostala kolem 19 hodiny uplne hotova po celodennim sezenim pred PC.Hrnulo se na me prace ze jsme to musela dohanet i po vikendech. Stacila mi opravdu kratka zkusenost. Pote jsme nastoupila na ZS ( predtim jsem na zastup ucila na gymnaziu), byl to pro me sok z hlediska vyspelosti a schopnosti deti ale ne z hlediska platu. Po trech mesicich ( dohromady mam asi rok praxe) se muj dostal asi na 14 tis cisteho plus nejake to osobni ohodnoceni - zalezi na schopnostech a rediteli. Musim rict, ze me to s detmi bavilo mnohem vic nez s ( i kdyz nekdy je to o nervy)ale hlavne jsme prisla rozume domu, jednou tydne dokonce kolem poledne, a mela cas na domacnost a svoje konicky. Ted jsme na materske dovolene a uzivam si ji. ale myslim ze pro zeny detmi je to jedno z nejlepsich povolani - napr prazdniny take nejsou k zahozeni. Nakonec kdyz si plat ve skolstvi prevedu na hodiny, tak v soukromem sektoryu na hodinu dostanu skoro o polovinu min. S pozdravem Iva
|
Líza |
|
(28.9.2006 7:32:45) Ivo, a ty sis doma přípravy nedělala? Ta učitelka o níž píšu ve svém příspěvku níže, s nimi ve škole denně dělá věci, které vyžadujou spoustu domácí přípravy. Mohla by se na to taky vybodnout a jet jenom podle knížky, pak by ale byly děti otrávené, ona by na ně mohla tak akorát křičet a psát jim ty poznámky... takže nepochybuju o tom, že jí rozhodně pracovní doba s koncem vyučování nekončí...
|
|
šárka | •
|
(28.9.2006 14:48:33) Moc by mě zajímalo, co jsi učila a na jaké škole. Já učím ráda, baví mě to a když chci aby mé učení bavilo i děti, stojí mě to celkem dost úsilí, kopírování materiálů, zjišťování zajímavostí a novinek z oboru (biologie), přípravu pracovních listů, apod. Takže poté co skončím (většinou v 13,30, ale někdy i déle), strávím 1-2 hodiny ve škole přípravou výše uvedeného. Doma jsem sice dříve, než z firmy, ale poté co skončí kolotoč kolem dětí a domácnosti zasedám k písemkám - opravám či jejich přípravě, apod. Nikdy neodcházím ze školy s čistou hlavou, ani kolem prázdnin. Mám sice 8 týdnů dovolené, ale k moři nemůžu, protože o prázdninách je všude příliš nehostinné vedro a já měla celý (jediný za život) pobyt u moře na střídačku zánět spojivek a ekzém. Moje děti v mírnější podobě totéž. Nemluvím o ceně v sezóně. Abych jela mimo sezónu? To asi těžko. Nemůžu se přece na 14 dní uvolnit, aby se za mě suplovalo, na to nemám žaludek. Remcat nechci, to jsem v úmyslu neměla. Zatím mi vyhovuje, že jsem "brzy" doma a část práce můžu udělat večer až v noci nebo o víkendu. To ani nemluvím o soustrastných pohledech, které na mě vrhá rodiny, když s košíkem nesbírám po lese houby jako normální lidi, ale listy, mechy, suché plody a podobné "hovadinky". Nehledě na to, že si pořád naivně myslím, že tohle snad umím a jsem něco platná a ještě mě to většinou baví. Jenom mě nadzvedá ze židle, když někdo přepočítává plat ve firmě na hodinový plat učitelky podle rozvrhu. Jestli nějaký učitel opravdu pracuje jen tolik hodin, kolik má v rozvrhu, pak stojí za h.... a měl by se jít živit jinak. (Mimochodem, kde jsou dozory, pohotovosti a jiné lahůdky, které týdně mohou zabrat až 10 hodin, ale nikde v tom rozvrhu se neobjeví a taky vám je nikdo zvlášť nezaplatí. Rok jsem pracovala ve firmě a nedá se srovnat. Sice jsem tam musela být 8-17 bez vyjímky (s dětmi nerealizovatelné), ale zbytek dne byl jenom můj a na práci jsem nemusela ani vzdechnout. Kdomě období před DPH jsem také každý den odcházela s čistým stolem a hlavou. Zodpovědnost jsem měla jen za sebe a svoje zdraví Zato ve škole sei připadám jako jednou nohou v kriminále skoro pořád. Opravdu si někdo myslí, že učitelství je dobře placená práce? Tak si ji má zkusit dělat a pak ať mluví. Ze všech mých kolegyň, jen jediná je se svým platem spokojená, je v důchod. věku, děti má velké (s trojnásobným platem než má ona) a také má kde bydlet. My ostatní si myslíme, že naše práce není ohodnocena odpovídajícím způsobem (Ale to neznamená, že ji proto budu dělat špatně, já osobně neumím bohužel odfláknout v práci nic.)
|
Dada | •
|
(29.9.2006 6:29:43) mi přijde hezké, vyčistíte si u toho hlavu, koukáte do zeleně a soucitné pohledy k vám může vysílat leda tak hlupák. Já teď už učitelka nejsem, vyměninila jsem to za práci na volné noze, ale s košíkem na listy atd courám často, někdy taky před firmou, kde mám schůzku sbírám kaštany či šišky nebo co tam právě je a mým ratolestem a jejim kamarádům se to hodí. To mi nepřijde jako věc ke stěžování. Dále, pokud chcete jet k moři mimo sezónu, podle mě šancí máte více než dost. Bohužel to asi nebude 14 dní, ale o jarních prázdninách se klidně jednou za dva roky dá letět třeba do Egypta, kde je počasí stálé a dnes to překvapivě nepřijde o tolik dráž než třeba sever Itálie (když spočítáte vše sakumprásk i s jídlem, celodenním pitím atd jsou ceny all inclusive v některých hotelech fakt super). Ekzémy či zánět spojivek teda jsou riziko vždycky, ale to s povoláním nemá co dělat, že? Nepopírám, že práce učitelky musí být dost na nervy a opravovat písemky stojí čas, ale ani z každé firmy se nechodí s čistou hlavou. Prostě každý to má tak, jak si to zařídí a musí pracovat se svou výchozí pozicí. Já taky patřím k těm, které si myslí, že to učitelé nemají až tak špatné jak se říká. Ono i ty přípravy - sama jsem učila angličtinu dlouhých 8 let a vím že opravy písemek neodpadnou nikdy, ale dobře udělaná příprava uložená v deskách či počítači se prostě jen aktualizuje a nakopčí a upřímně, to zase tolik času nestojí. A že by jazyk zastarával víc než biologie se mi nezdá..... Souhlasím s Ivou a nemyslím si, že by byla špatná učitelka prostě možná jenom sbírání listů a opravy písemek nebrala jako újmu, ale jako něco co ji baví a navíc má tu výhodu, že oproti práce ve firmě si to udělá až jí to bude vyhovovat - o půlnoci, o víkendu, prostě kdykoli. Takže to vlastně do pracovní doby ani nepočítá.
|
šárka | •
|
(1.10.2006 16:28:37) nemluvila jsem o újmě, ale jen o tom, že mi práce nekončí s hodinou poslední hodiny v rozvrhu - tedy přímé vyučovací povinnosti. Taky si nejsem jistá, jestli za přípravu považujeme obě to samé. Já jako přípravu beru co, kdy, jak, ve které třídě, ale ne nějaké nakopírované materiály, ty se dají použít různě a souhlasím, že stačí si je nakopírovat jednou. Nemám přehled, jak se co mění v jazyce, ale biologie dnes je úplně o něčem jiném než před 15 lety, kdy jsem začínala učit. Jak Ti řekne každý lékař - trávit jarní prázdniny u moře je pro imunitní systém spíše újma než plus, navíc je to jen týden. Alergici, kteří potřebují moře nejsou jenom děti, ale taky dospělí (a dokonce i učitelky).
|
Dada | •
|
(1.10.2006 18:56:34) Šárko,
sama jsem od malička těžký ekzematik a alergik, a s jarními pobyty u moře mám skvělé zkušenosti. Také s vánočními.Zvládáme to my i naše dcera v pohodě, ještě ani jednou jsme to neodstonali. Navíc ten úžasný pocit sluníčka a teplíčka když tady jsou plískanice si pak v sobě spolu s dobrou náladou nosíme ještě několik týdnů. A co se příprav týče - za 15 let asi zaznamená vývoj každý obor, promiň, nechci se do tebe navážet, ale učit podle takhle starých příprav by asi učitele ani nebavilo. Já mluvím o tom, že spousta věcí z let minulých - třeba z loňska se dá využít a nemusí se pak dělat celé přípravy. No prostě si myslím, že každý máme volbu dělat co chceme, nemyslím, že by učitel opouštěl školu s čistou hlavou, ale myslím, že i ve své situaci pokud chce, může cestovat a prostě být spokojený. A když není, měl by jít dělat něco jiného. Tak hezké učení.
|
|
Dada | •
|
(1.10.2006 18:56:47) Šárko,
sama jsem od malička těžký ekzematik a alergik, a s jarními pobyty u moře mám skvělé zkušenosti. Také s vánočními.Zvládáme to my i naše dcera v pohodě, ještě ani jednou jsme to neodstonali. Navíc ten úžasný pocit sluníčka a teplíčka když tady jsou plískanice si pak v sobě spolu s dobrou náladou nosíme ještě několik týdnů. A co se příprav týče - za 15 let asi zaznamená vývoj každý obor, promiň, nechci se do tebe navážet, ale učit podle takhle starých příprav by asi učitele ani nebavilo. Já mluvím o tom, že spousta věcí z let minulých - třeba z loňska se dá využít a nemusí se pak dělat celé přípravy. No prostě si myslím, že každý máme volbu dělat co chceme, nemyslím, že by učitel opouštěl školu s čistou hlavou, ale myslím, že i ve své situaci pokud chce, může cestovat a prostě být spokojený. A když není, měl by jít dělat něco jiného. Tak hezké učení.
|
šárka | •
|
(1.10.2006 19:22:30) Tak ještě jednou - můj příspěvek nebyl ani tak o nespokojenosti, ale o tom, že ty takzvané učitelské výhody mají svůj rub i líc. A hlavně, že práce učitele nekončí se zazvoněním na konec poslední hodiny dle rozvrhu. Divila by ses, kolik lidí si to myslí. Podle 15 let starých příprav opravdu neučím (tenkrát jsem neměla k dispozici ani kopírku ani jiné vymoženosti moderní techniky), většinou ani podle těch z loňska. Některé věci se opravdu dají použít více let po sobě. To spolu souhlasíme. Aź mě moje práce přestane bavit, půjdu dělat něco jiného, to se taky shodujeme. Ale přes to přese všechno si myslím, že učitelská práce není finančně náležitě ohodnocena. (z mých vysokoškolsky vzdělaných známých-vrstevníků my učitelky i učitelé bezkonkurenčně nejnižší platy, to neznamená, že některé profese na tom nejsou hůř,jen mezi nimi třeba nemám známé). Zároveň si ale taky myslím, že některé učitelky jsou i tak přeplacené, za tu práci kterou fakticky odvádějí. Takže nějaké plošné zvyšování platů stejně nic nevyřeší. Spíš možnost "za lepší práci lepší peníze". Jenže změř to.....
|
Kohnova | •
|
(1.10.2006 20:24:49) Ahoj Sarko, tvuj nazor je mi velmi sympaticky. Z vlastni zkusenosti ti mohu rict, ze rapidne hure nez ucitele, jsou na tom treba pracovnici v primarnim vyzkumu v AV CR, coz byvaji vetsinou lide s doktoratem (jak tu uz nekdo psal). Vzdelani samo o sobe bohuzel skutecne neznamena nic. Mam deti ve skolnim veku a fandim a drzim palce vsem dobrym ucitelum a ucitelkam, neni jich malo a pribyvaji, neschopni se, podle meho nazoru, stejne jako ti schopni najdou ve napric vekovymi kategoriemi. Dokonce znam ucitele, kteri ucili za totace me, ted uci me deti a jsou skveli! Fakt je, ze to jsou dva lidi. Jinak si myslim, ze to, jestli nekdo uci dobre, zmerit jde. Napriklad objektivne podle toho, jak deti uspeji u prijimacek, ve srovnavacich testech a co ja vim... Existuje zpetna vazba i primo od deti (studentu), napr na CVUT je hodnoceni ucitelu studenty bezna vec. Podle mne je toto mozne i na zakladni a stredni skole, proc ne? Deti nejsou hloupe a dokazi ocenit ucitele, ktery je treba prisny, ale spravedlivy a ma zajimave hodiny.. atd...
|
Ada, 2 deti | •
|
(11.10.2006 15:58:18) Kdyz jsem jeste chodila na gymnazium (v Uherskem Hradisti) s koncem tretiho rocniku nam rozdali test, kde jsme meli zhodnotit praci jednotlivych pedagogu - pristup, spravedlivost atd. Byla to v nasem rocniku premiera a nebrali jsme to moc vazne, protoze jsme byli zvykli, ze zaci a studenti se proste vazne neberou. Asi to nebrali vazne ani profesori. Divili se s prichodem noveho roku ti, jejichz platy byly snizeny...
|
|
|
|
|
|
|
Peli | •
|
(1.10.2006 17:13:43) Ahoj, mluvis mi primo z duse. Pojdte se mnou prozit tyden ucitelskeho "volna". Mnohdy v tydnu nespim ani 6 hodin. Ale delam to rada, nemohla bych sedet nekde v kancelari - unidila bych se.
|
|
Peli | •
|
(1.10.2006 17:14:09) Ahoj, mluvis mi primo z duse. Pojdte se mnou prozit tyden ucitelskeho "volna". Mnohdy v tydnu nespim ani 6 hodin. Ale delam to rada, nemohla bych sedet nekde v kancelari - unudila bych se.
|
|
|
šárka | •
|
(28.9.2006 14:48:53) Moc by mě zajímalo, co jsi učila a na jaké škole. Já učím ráda, baví mě to a když chci aby mé učení bavilo i děti, stojí mě to celkem dost úsilí, kopírování materiálů, zjišťování zajímavostí a novinek z oboru (biologie), přípravu pracovních listů, apod. Takže poté co skončím (většinou v 13,30, ale někdy i déle), strávím 1-2 hodiny ve škole přípravou výše uvedeného. Doma jsem sice dříve, než z firmy, ale poté co skončí kolotoč kolem dětí a domácnosti zasedám k písemkám - opravám či jejich přípravě, apod. Nikdy neodcházím ze školy s čistou hlavou, ani kolem prázdnin. Mám sice 8 týdnů dovolené, ale k moři nemůžu, protože o prázdninách je všude příliš nehostinné vedro a já měla celý (jediný za život) pobyt u moře na střídačku zánět spojivek a ekzém. Moje děti v mírnější podobě totéž. Nemluvím o ceně v sezóně. Abych jela mimo sezónu? To asi těžko. Nemůžu se přece na 14 dní uvolnit, aby se za mě suplovalo, na to nemám žaludek. Remcat nechci, to jsem v úmyslu neměla. Zatím mi vyhovuje, že jsem "brzy" doma a část práce můžu udělat večer až v noci nebo o víkendu. To ani nemluvím o soustrastných pohledech, které na mě vrhá rodina, když s košíkem nesbírám po lese houby jako normální lidi, ale listy, mechy, suché plody a podobné "hovadinky". Nehledě na to, že si pořád naivně myslím, že tohle snad umím a jsem něco platná a ještě mě to většinou baví. Jenom mě nadzvedá ze židle, když někdo přepočítává plat ve firmě na hodinový plat učitelky podle rozvrhu. Jestli nějaký učitel opravdu pracuje jen tolik hodin, kolik má v rozvrhu, pak stojí za h.... a měl by se jít živit jinak. (Mimochodem, kde jsou dozory, pohotovosti a jiné lahůdky, které týdně mohou zabrat až 10 hodin, ale nikde v tom rozvrhu se neobjeví a taky vám je nikdo zvlášť nezaplatí. Rok jsem pracovala ve firmě a nedá se srovnat. Sice jsem tam musela být 8-17 bez vyjímky (s dětmi nerealizovatelné), ale zbytek dne byl jenom můj a na práci jsem nemusela ani vzdechnout. Kdomě období před DPH jsem také každý den odcházela s čistým stolem a hlavou. Zodpovědnost jsem měla jen za sebe a svoje zdraví Zato ve škole sei připadám jako jednou nohou v kriminále skoro pořád. Opravdu si někdo myslí, že učitelství je dobře placená práce? Tak si ji má zkusit dělat a pak ať mluví. Ze všech mých kolegyň, jen jediná je se svým platem spokojená, je v důchod. věku, děti má velké (s trojnásobným platem než má ona) a také má kde bydlet. My ostatní si myslíme, že naše práce není ohodnocena odpovídajícím způsobem (Ale to neznamená, že ji proto budu dělat špatně, já osobně neumím bohužel odfláknout v práci nic.)
|
Iva Svobodova , Klarka 8mes. | •
|
(28.9.2006 17:50:45) To si pis ze jsme si delala pripravy, ale proste me to bavilo stokrat vic nez prace pro firmu, kterou jsme musela delat do noci a naopak jsme neodchazela s cistou hlavou proste nikdy. Ze skoly taky ne, ale kdyz jsme neco nestihla jednu hodinu tak jsme to proste musela dohnat druhou. Ja mam biologii vystudovanou - neucim ji - ale vim ze je to jeden z predmetu, ktery stoji takzka nejvic usili. Ja nechci nikoho osocovat nebo urazet nebo tak neco. Taky jsme jednou nohou v kriminale - mezi moje predmety patri i TV a takove hory nebo letni voda to je opravdu o hubu. Rozhodne to neni dovolena! ale prace 24 hod, kterou nikdo na vic nezaplati. Samozdrejme jsme mela i dozory a exkurze apod. Proste jsem zkusila oboji a napsala jsme svuj nazor, ktery porad pro me plati. Ve skolstvi jsme spokojena a na plat si proste nestezuju. Proste mi ten plat oproti mym skrblivym studentskym letum a proti materske ted prijde dobry. Nevim mozna je to tim ze se snazim byt v zivote spis stastna nez si na neco stezovat a vyhledavat kdo se ma lip.
|
šárka | •
|
(28.9.2006 22:33:31) Jo, takhle tomu už líp rozumím. Já si nestěžuju, když budu mít prachy na prvním místě, tak půjdu prostě dělat něco jinýho, vím, že to taky umím. Jen mi připadá divný tvrzení, že je učení dobře placená práce. Tak to prostě není, ale neznamená to, že neexistují jiná špatně placená zaměstnání. Z mých kamarádů-vrstevníků VŠ berou bezkonkurenčně nejmíň učitelky. I doktoři mají víc (a je to správně, tam jde asi víc o život než ve škole). Zrovna jsem se vrátila z týdenní akce - zvykačka primánků a 2x řešila, zda již volat rychlou záchranku, nebo stačí dojet normálně do nemocnice. Dopadlo vše dobře. Tak dnes odpočívám... Zatímco moje děti mají zítra volno, já musím do práce. Dovolenou si tentokrát vzal manžel, já nemohla. Ale pořád ještě mě to baví....
|
|
Damila |
|
(29.9.2006 8:02:32) Když jsem rozpoutala tuto diskusi o uč. platech (nezáměrně, ale věděla jsem, jakou lavinu to asi spustí), už jsem si myslela, že jsem jediný spokojený člověk na světe. Děkuji Ti, že i z úst učitelky může zaznít neco takového, cos napsala. Nemyslím, že musíme s povděkem přijmout jakoukoliv odměnu za práci bez remcání, ale lidi už ztrácejí soudnost a chtějí stále víc...a mě tohle děsí. Češi jsou ohromný národ, je tu plno vynikajících mozků, odborníků, muzikantů, sportovců... Ale co je na nás hrozné, že si budem furt stěžovat, nadávat, budem stále nespokojení a chamtiví. Obecně! To nemířím vůbec k žádné konkrétní skupině.
|
A.,dcera 03/04,syn04/06 | •
|
(29.9.2006 19:02:37) Mám naprosto stejné zkušenosti a pocit jako sólistka orchestru. Jsme národ stěžovatelů, zvláště pak na platy- to je asi největší móda. Samozřejmě, že se uživit musíme,ale u mnoha lidí mám dojem, že ani stotisícový příjem by nevedl k jejich spokojenosti - je to téma k diskusi, ale asi patří na jiné místo. Původní článek byl přece o "krásném prohřešku" malého žáčka a nepochopení jeho učitelkou. Zdravím a budte spokojení s tím, co máte a netrapte se tím, co nemáte...!
|
úča | •
|
(29.9.2006 19:53:36) Přijde ti 17 tis. po 2Oti letech adekvátní?????
|
Damila |
|
(29.9.2006 20:00:49) ještě nikdo tady neřekl, kolik by chtěl, aby se cítil spokojen. takže: Kolik byste si přáli?
|
úča | •
|
(29.9.2006 20:09:47) 17 fakt néééééééééééééé, vzhledem k praxi a vzdělání cca 30.Čistého.
|
Áda | •
|
(29.9.2006 20:12:32) Dobře. A když dostanete 30 tisíc čistého, budete OPRAVDU spokojení? Nebojte, já vám je nedám :o) Jen mě zajímá, jestli opravdu máte nedostatek, nebo jde jen o chamtivost.
|
Zufi. |
|
(29.9.2006 20:20:07) Nakoukla jsem a souhlasím s účou.Prosím tě, jaká chamtivost ? To ti přijde ok, myslím 17000 za 2O let praxe a vystudované VŠ.Chamtivost fakt není to správné slovo, máš něco proti učitelkám ?
|
Áda | •
|
(29.9.2006 20:35:20) Nemám nic proti učitelkám. Nemám nic proti nikomu. Nenám ráda lidi, co nemají nikdy dost.
|
úča | •
|
(29.9.2006 20:37:23) Prosím tě, ještě jsi mi neodpověděla, jestli se tobě zdá 17 dostačující.
|
Áda | •
|
(29.9.2006 20:48:44) Ano, já bych se 17 tisíci při dvou dětech vyšla bez problémů. Ty ne? Mám plat něco přes 10 tisíc, nejsem učitelka. Pracuji 15 let (vč. MD) a manžel má asi 15 tisíc čistého. Vyjdeme celkem dobře. Chudí nejsme.Žijeme v bytě 3+1. Neušetříme nic, ani na dovolenou. Nijak se tím ale netrápíme.
|
Sylvie |
|
(29.9.2006 20:54:10) Ádo, drobná poznámka - diskuze není o tom, s kolika člověk dokáže vyjít, ale nakolik si cení své práce. Trošku rozdíl, vyjít se dá i minimální mzdou, která je ostatně větší, než kolik člověku zbyde, pokud má na mzdu soudem nařízenou exekuci... ;o)
S.+++
|
úča | •
|
(29.9.2006 21:00:38) Děkuji za věcnou poznámku,já to nedovedla podat srozumitelně, teď už to pochopí.
|
|
Áda | •
|
(29.9.2006 21:02:56) No jo. To máš pravdu. Ale mám pocit, že každý si své práce váží maximálně, i ten mnohými opovrhovaný dělník, a možná že právě ten nejvíc oprávněně, protože ten vytváří přímo hmatatelné hodnoty (výrobky), jeho práce je fyzicky vidět. Nechci snižovat práci nikoho, protože všichni jsou tu potřební. Kdo tedy posoudí, co je cennější, jestli učit děti, nebo léčit, nebo dojit krávu?
|
Sylvie |
|
(29.9.2006 21:21:35) To je relativně jednoduché - čím míň lidí dokáže dělat něco, co ostatní potřebují, tím je jeho práce cennější. S učitelstvím je problém, že jak správně píšeš, výsledky jejich práce jsou jaksi nehmatné, takže asi lidi mají často pocit, že ten blbý učitel si nic jiného nezaslouží :o/ Pak se ale společnost nesmí divit, když schopní učitelé odchází za lepším a třeba jejich dítě zrovna učí zoufalec, který by se jinde neuchytil... ale škola bere všechno, jenom aby měli aspoň někoho...
S.+++
|
|
|
Olina | •
|
(29.9.2006 21:07:49) Diskuse není ani o tom, jak si ceníme své práce. Diskuse byla o malém chlapci, co psal milostný dopis ve vyučování. To se jen zvrtlo v diskusi o platech. O tom to být nemělo.
|
úča | •
|
(29.9.2006 21:11:46) a, Chtěla jsem jen odpověď, marně. b,Malý chlapec při vyučování neměl psát žádné psaníčko, ani milostné ani jiné.To je můj názor.Jestli to bylo roztomilé a maminka ho ještě pochválila,NE.
|
Olina | •
|
(29.9.2006 21:19:58) Ztrácím přehled. Od koho jsi chtěla odpověď a na co?
|
úča | •
|
(29.9.2006 21:45:52) Moje otázka byla na těch 17tis., jestli je to adekvátní .
|
|
|
Damila |
|
(29.9.2006 21:27:45) Obávám se, že svými příspěvky přispíváš přesně těm, kdo učitele "nemusí". Tvůj názor, že dítě nesmí ve vyučování dělat nic jiného,než sledovat výklad (v 8 letech!) je dosti vzdálen světu dětí. Bohužel. Děti musí sedět v lavicích a poslouchat... Prezentuješ tu typ učitele, který pro své děti nechceme. Nebo abych mluvila za sebe-já nechci. Jsem ráda, že učitelé mých dětí takoví nejsou. Nic proti Tobě osobně. Prostě opět vidím, že učitelství se podepisuje na pohledu na svět a na děti, jak vidím :-(
|
úča | •
|
(29.9.2006 21:44:53) Ale ,já učím dobře, věř-nevěř,je mi to fuk.Děti mě mají rády,v 8 letech kupodivu vědí, že nemají psát psaníčka při vyučování.
|
Damila |
|
(30.9.2006 8:05:11) Víš, ono to možná na diskusi na internetu, na této teoretické úrovni vyzní všechno úplně jinak, než to je. Možná nejsi taková jako paní uč. z "My všichni školou povinní", jak to vyznělo. A možná jsem to předtím napsala příliš ostře. Vím, že i učitel je jen člověk a může zareagovat na děti třeba podrážděně, ve stresu, v únavě (viz sousední debata o učitelce MŠ). Jen mě vyděsila představa toho, že žáčci musí sedět v lavicích, div že ne s rukama za zády, jako za starých dob. Je fakt, že co pak s dvaceti pobíhajícími dětmi po třídě, že? Jenže některé ty děti prostě nevydrží sedět a "dávat pozor" 4x denně po 45 minutách! Je to těžké, školství je tak nastavené, ale děti nikoliv.
|
úča | •
|
(30.9.2006 11:50:03) Nechápu z čeho jsi usoudila, že moji žáčci sedí v lavicích jako za starých dob, možná z toho, že nepíší dopisy při hodině.Fakt nepíší.Snažím se, aby se ve škole bavili i naučili, ale těm ,co popáté mluví nahlas , dokonce i sprostě, nebo se jdou projít po třídě za účelem strkání do dětí, shazování pastelek... tak těm napíši poznámku, vloni jsem napsala všehovšudy tři za pololetí, tak nejsem tak strašná. Některé děti totiž nezabavíš, ať dělám co dělám, pohádka, soutěž, kreslení, video, hádanky, volná diskuze, osobní četba, NIC z toho je nebaví, kolikrát si říkám, že klasická hodina má taky něco do sebe, ze střídání činností, neustálého hlídání času, jsem kolikrát hotová a u některých dětí to nemá žádný efekt, prostě se nudí nebo se sice dobře baví, ale přesto vykřikují, strkají atd.Nejdřív je jen napomenu, pak je varuju, pak je napíšu na tabuli...Většinou to tím ukončí a jsou potichu, do další hodiny nebo dne, tak to jde dokolečka . Někteří rodiče opačně chtějí přísnější kázeň i u svých i druhých, to je pak těžké všem vyhovět. Přeji všem rodičům i učitelkám šťastné děti.
|
Damila |
|
(30.9.2006 15:12:00) Ano, máš asi pravdu, my mámy to vidíme jen ze svého pohledu, jak se učitelé chovají k našim dětem a těžko můžem pochopit, jak to máte těžké vy. Obávám se, že není "vinna" ani jedna strana, chyba byde spíš v systému. Já vím, že to tady nevyřešíme. Tak hezký šk. rok! :o))
|
|
Dada | •
|
(1.10.2006 19:03:28) Myslím, že právě to, že některé děti prostě ničím nezabavíš má taky hodně kořeny v rodině, kde tyhle děti vyrůstají. Myslím, že soustředěnost a nadšení pro učení hodně záleží na tom, zda děti jsou z domu odmalička zvyklé, že jim někdo dospělý otevírá dveře poznání, kreslí s nimi, vybarvuje, modeluje atd atd, prostě cokoli, co u dítěte vzbudí zájem a může na tom cvičit soustředění, udržení pozornosti a spoustu dalších věcí. Pokud rodiče nechají své děti pouze před televizí nebo venku lítat, je pak pro něj těžké školu zvládnout. A i pro milionovou úču je těžké, takové dítě zvládnout a zaujmout. V tomhle bychom si do svědomí měli sáhnout hlavně my rodiče
|
Damila |
|
(1.10.2006 19:23:11) Musím říct, že bohužel nemáš pravdu, to by řešení bylo příliš jednoduché. Dnes je mnoho hyperaktivních dětí, které prostě pozornost neudrží ať se snaží učitelé i rodiče sebelíp. Mám jednoho takového doma. NAŠTĚSTÍ se to projevuje především doma (z autorit má "vítr") a ve škole tzv.nezlobí, ale je to pro něj velký stres a o to víc se vybíjí doma. Ale jakákoliv nabídnutá činnost mu přijde nudná a nudí se vlastně od rána do večera, ač se mu věnujem do roztrhání těla. Jediné co ho zabaví, je fotbal, fotbal, fotbal. Strašné. I já musím hrát fotbal. A věř mi, někdy je to tak strašně vysilující, být s takovýmhle hyperaktivcem celý den, týdny, roky... Ikdyž ho moc miluji, je to MOC těžké. Někdy prostě jen věnovat se dítěti nepomůže. Mám dvě děti a vím, že u jednoho to funguje, a u druhého nikoliv. Jsou prostě děti, které se "vychovat" nedají. Alespoň ne v tom smyslu, aby byla tzv.hodné...
|
|
|
|
Zufi. |
|
(30.9.2006 12:28:57) Dagmarjano, na II.st. jsou děti např. v úterý 10hodin s jednou pauzou na oběd,tu poslední hodinu mít třeba dějepis, to je terno, věř mi! To můžeš třeba dětem hrát vybrané scény z dějin sexu ,stejně zaímá jen, za jak dlouho zazvoní!
|
|
|
|
|
|
Sylvie |
|
(29.9.2006 21:24:19) Původní diskuze asi byla o psaníčkách (omlouvám se, nesleduji ji od začátku, takže si to nevybavuji), nicméně později začala být o platech učitelů a o tom, že oni si své práce cení na víc, než kolik dostávají. Odpověď, s kolika kdo dokáže vyžít byla úplně mimo položenou otázku ;o)
S.+++
|
Olina | •
|
(29.9.2006 21:36:56) Otázka "úči" zněla, jestli si myslí (už nevím kdo), zda je 17 tisíc adkvátní plat po 20 letech praxe. Ne jak si kdo cení své práce, když už chceme slovíčkařit. Je jasné, že se diskuse někam vyvíjí a nezůstane u pův. tématu, a když se bavíme o platech, tak je docela normální (podle mě), že přijde řeč na to, k čemu peníze jsou. Tedy k tomu, abychom si za ně něco koupili, tedy k přežití, vyžití.
|
Sylvie |
|
(29.9.2006 21:49:00) No jistě. Otázku, zda je pro učitelku s dvacetiletou praxí adekvátní takový a makový plat já chápu tak, zda je to plat, který její práci dostatečně oceňuje. Odpověď, z kolika penězi se dá vyžít, bych chápala třeba na otázku, zda je normální, že společnost učitelku s dvacetiletou praxí s takovým a makovým platem nechává umírat hlady ;o)
S.+++
|
Sylvie |
|
(29.9.2006 21:51:07) Ehm, když už se tu objevují učitelky... samozřejmě, že vím, že se píše S kolika penězi ;o)
S.+++
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zuzana | •
|
(1.10.2006 13:41:41) Mám taky VŠ a ve firmě mi běžně nabízejí 12.000,- hrubého. Tak těch 17 tis. je lepších, ne???
|
Klára | •
|
(1.10.2006 14:39:04) Když už tady hovoříte o platu a učitelích, tak bych se přidala. Já mám po 15 letech u soukromníka plat 14000,- Kč hrubého. A co se učitelů týká (dcera mi chodí do 3. třídy), tak je pro mě důležité, aby mé dítě neučila učitelka, co mě před listopadem 89" !!!! A plat mají učitelé adekvátní!!!
|
x | •
|
(1.10.2006 14:46:11) Tak to tedy, Kláro nemají, tady se mluvilo o 20 letech praxe a vysoké, to je 17 secakra málo.Jakou máš ty školu ?
|
|
šárka | •
|
(1.10.2006 17:02:23) No, vidíš a já měla kliku na prima učitelky, hlavně na 1.stupni, takže bych byla docela ráda, kdyby nějaká taková učila i moje děti. V době kdy měly ve třídě přes 30 dětí si našly čas na individuální přístup, nenutily mě 1000x přepisovat dokola to co se jim zdálo načmárané (jsem nediagnostikovaný dislektik a disgrafik, před 30ti lety se na to ještě nehrálo a psala jsem jako prasátko) a v družině jsem nepsala tresty,že ruším, protože se bralo za samozřejmé, že v družině se mají děti vyblbnout a odreagovatz od školní práce. Tak neházej všechny ty předlistopadové do jednoho pytle, na který patří hrubá záplata. Jako trenkrát, tak i dnes jsou učitelky prima a učitelky příšery. Doufejme, že naše děti se budou setkávat převážně s těmi prvními a ty úči co sem píšou (i já) nepatříme mezi ty druhé. K článku. Já vždy rodiče na 1.schůzce upozorňuji, že zápis v ŽK mají brát jako informativní, aby věděli, že není z mého pohledu vše OK. A neočekávám od nich řešení, jen aby to s dítětem problrali a dali najevo, že se mnou souhlasí. Když to neudělají a řeknou si "blbá úča", otočí se to nakonec i k autoritě rodičovské.
|
|
|
|
|
úča | •
|
(29.9.2006 20:26:02) Nejde ani o chamtivost, ani o nedostatek.Jde o adekvátní plat za práci,manager, co bere 80 000 by se taky nespokojil s polovinou.
|
Klára | •
|
(30.9.2006 23:55:31) Účo, to je realita. Pokud chceš mí plat 80000, musíš odejít ze školy do managamnentu nějaké větší a hlavně poměrně silné firmy. Ale i tam je chleba o dvou kůrkách a plat jen tak za nic se v nestátním sektoru nedává. Prosím, neber to tak, že si já myslím, že ty neděláš nic. Nemyslím si to. Také si nemyslím, že si mají děti při hodinách posílat psaníčka, ale myslím si, že takovou situaci ve druhé třídě by měl učitel zvládnout vyřešit s přehledem a na místě, ne dopisovat glosy na corpus delicti a dožadovat se nápravy ex post u rodičů. Osobně si myslím, že práce učitelů není ceněna dostatečně ani penězi ani společenským uznáním, ale současně, podle mně, je ještě stále příliš mnoho učitelů, kteří nejsou dobří profesionálové a svému povolání dělají medvědí službu. Ti se nezmění tím, že dostanou vyšší plat. Podle mně by jediným řešením bylo zvýšení platů jdoucí ruku v ruce s radikální školskou reformou. Jenže to se nestane. Znovu opakuji, nechci tím, co tu píšu, říct, že ty jsi neschopná učitelka, nemám důvod si to myslet. Ale pokud tě tvoje práce netěší, nedělej ji. Zkus management. Uvidíš.
|
Klára | •
|
(1.10.2006 0:07:48) Pardon. Tak ve třetí třídě. Myslím, že by to šlo i ve třetí.
|
|
|
úča | •
|
(1.10.2006 14:24:49) Kláro, když na něco reaguješ, tak si to přečti.Nic ve zlym, ale kde jsem já psala, že chci být manager, nebo že nechci učit, nebo že chci brát 80 000.Můj příspěvek byl postaven jinak, někdo se ptal ,kolik bych si představovala plat, psala jsem, že 30 000, že manager, který bere 8O by se nespokojil s půlkou. Já svoji práci miluji, mám střední i vysokou pedagogickou, děti mě mají rády a 17 tis. je málo.Tečka, už končím.
|
Klára | •
|
(1.10.2006 15:02:18) Nene, já jsem si to přečetla i pochopila dobře, stejně jako ty jsi dobře pochopila moje sdělení, jen se ti nelíbí:). Já o tom vůbec nepochybuji, že máš vysokou školu, účo, to má dneska kdekdo, lidé mají i více vysokých škol najednou, doktoráty.. To samo o sobě nic neznamená.
|
|
|
|
|
Sylvie |
|
(29.9.2006 20:35:42) Ádo, proč chamtivost? Čtrnáct až šestnáct hrubého u nás mají běžně dělníci, často s pouze základním vzděláním. Přes sezonu teda. Sezona letos začala v březnu a zdá se, že ještě v říjnu bude pokračovat. Loni skončila v prosinci. Mimo sezonu teda berou podstatně míň, jsou na základu, t.j. osm až jedenáct hrubého, víc mají jenom ti šikovnější. Šikovnější zaměstnanci si u nás (v sezoně) vydělávají kolem dvaceti a máme i partu, která má v sezone mezi pětadvaceti až třiceti. Zrovna u týhle party ty peníze nejsou natahované přesčasy, ti "jenom" v běžné pracovní době jedou jak ďasi ;o) Ano, je to vykoupené tím, že na dovolenou jezdí převážně v zimě, kdy je práce míň nebo že většina má smlouvy na dobu určitou, tedy jenom přes sezonu, pokud je bude potřeba. Míň jak čtrnáct hrubého berou zaměstnanci, kteří se jednak opravdu nepředřou, jednak taky občas do práce prostě nepřijdou :o/ Nebo když se jim podaří provést nějaký průšvih. Takže v tomhle kontextu se fak učitelům nedivím, že se jim zdá sedmnáct hrubého málo. Od nás už pár zaměstnanců (znova opakuji, se základním vzděláním) odešlo, protože brali jenom dvacet... Kouzlo Prahy :o)
S.+++
|
|
|
|
Viktor (38 let, učitel, 2 děti) | •
|
(16.10.2006 10:18:45) Padla tady otázka, jaký plat by si učitelé přáli. Myslím, že by stačil průměrný - ale odpovídající věku a vzdělání. Stačí se podívat na oficiální statistiky, třeba stránky Českého statistického úřadu, a zjistíte, že muž ve věku cca 40 let s vysokoškolský vzděláním by měl brát 35 000 Kč (průměrný plat v této kategorii). Budu-li brát v úvahu, že tzv. průměrný plat je cca o 20% nadhodnocený oproti mediánu, tedy platu, kterého dosáhne 50% lidí v dané skupině, vychází mi 28 000 Kč. S takovým platem bych byl spokojený. Ale to je pořád o 10 000 Kč víc, než ve skutečnosti mám. Mám pocit, že někteří lidé, kteří závidí učitelům jejich platy, pracovní dobu a prázdniny, trochu opomenuli skutečnost, že učitel je vysokoškolsky vzdělaný člověk. Stále ještě věřím, že již žiji v době, kdy vyšší vzdělání společnost odměňuje vyššími platy. Jestli tady někdo chce zavádět opět nivelizaci a třeba srovnávat platy doktorů se zdravotními sestrami (jak to občas v tisku vidím), tak s takovým člověkem mohu těžko diskutovat. Zrovna nedávno byla na naší škole delegace učitelů z Velké Británie. Rozebrali jsme si svoje kolegy domů a starali se o ně. Ten "můj" byl z Yorku a vyprávěl mi, jak to chodí u nich. Žijí se ženou v rodinném domku, mají hospodyni, děti jim chodí hlídat au pair dívka. On je členem golfového a tenisového klubu, kde tráví dosti svého volného času. Když se mne ptal, kam já chodím na golf nebo na tenis, musel jsem jen zdvořile pokrčit rameny. Občas si chodím pinknout do tělocvičny, ale to se s jeho klubem asi srovnávat nedá. Jeho žena má ve městě síť obchodů s turistickými předměty, tak je také většinu času "busy". V létě jede celá rodina na 6 týdnů na dovolenou po kontinentu, jak oni říkají Evropě. Letos byli i v Tunisu. Připomínám jedno přísloví: "Jak si společnost váží vzdělání svých občanů, poznáš podle toho, jak si žijí učitelé." Nestěžuji si, hlady neumírám, nemusím stát fronty na sociální dávky, ale tvrdit, že český učitel bere plat odpovídající náročnosti jeho práce a významu jeho profese, to opravdu nemohu.
|
Pardálka |
|
(17.10.2006 20:01:20) Viktore, s Tvým srovnáním životní úrovně Tvé rodiny a rodiny učitele z Yorku nesouhlasím. Protože podobně by dopadlo srovnání většiny českých vysokoškolských profesí se stejnými profesemi ve Velké Británii. Mají prostě lepší ekonomiku, proto mají obecně všichni vyšší životní úroveň.
Ale s tím, že by učitelé měli mít průměrný plat, souhlasím jednoznačně. Nejenom to, myslím si, že by ho měli mít mnohem vyšší.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Blanimour |
|
(2.10.2006 14:24:30) Nejde o to, jestli 17 tisíc někomu, kdo neučí, připadá jako dobrý plat (navíc si všimni, jak dlouho musíš být v oboru, abys na něj dosáhla - platy absolventů jsou o dost jinde). Jde o to, že absolvent VŠ, pokud je schopný, má spousty možností, jak si vydělat víc. A pokud schopný není, tak mu to připadá jako dobrý plat a klidně učit jde. ten plat by měl prostě být takový, aby učení bylo zajímavé i pro ty schopné. Na ta druhé pak prostě žádná místa nezbudou.
|
|
|
Šárka | •
|
(27.9.2006 22:35:07) 17 čistého nebo hrubého? Vaše "kolegyně" tady psala, že po 35 letech praxe bude mít 21 tisíc hrubého. Já učitelka nejsem, pracuji v soukromém sektoru a zdá se mi to tedy dost. Já mám po 20 letech základ 12,5 tisíc hrubého. Jistě, mám jenom maturitu. Abyste měli představu - můj manžel, stavební inženýr s 25letou praxí má oněch 21 hrubého. Vstává ráno v pět hodin a vrací se večer kolem šesté a ještě po večerech doma vyřizuje pracovní telefonáty. Dovolenou měl týden. Kolik byste chtěli, vy učitelé, abyste byli konečně spokojeni? Proč tedy nejdete pracovat někam jinam, kde budete mít třeba 40 tisíc? Jistě, v dnešní době nějakých 20 tisíc není mnoho, ale musíte pochopit, že v soukromém sektoru ty platy jsou stejné, ne-li menší a to je podle mého názoru nepoměr. A ještě něco: když jsem chodila na ZŠ já, resp. do družiny, bylo zvykem dělat s dětmi úkoly, chodili jsme do kina apod. To už dnes neplatí. Ve družině sedí paní učitelka a děti se pohybují různě po třídách, chodbách, zpravidla nekontrolovaně a většinou se všelijak pošťuchují. Nikde žádný program. Místo kvalitní výuky, kdy by žáci pochopili látku ve škole, nosí si domů ze školy hromady úkolů, že do večera nedělají nic jiného. Bojí se přihlásit, když látce nerozumí, protože by kantorem byli označeni za blbce (zkušenost mého syna ze stř.školy). Naše bývalá matikářka na stř. škole vždycky dostala migrénu, když někdo něčemu nerozuměl. V našem školství se zkrátka od revoluce nic nezměnilo - stále zde chybí především kvalitní pedagogové. Mohou naše děti vyučovat inženýři nebo magistři jánevímčeho, ale pokud nemají pedagogické vzdělání, jsou nepoužitelní, protože látku neumějí vysvětlit, dětem nerozumí a často je za neznalost nebo pomalost shazují před ostatními. Je to neprofesionální. A obávám se, že pokud někdo není dobrý pedagog, tak jím nebude ani kdyby dostával sto tisíc měsíčně. Stejně jako ona zmíněná paní učitelka z úvodního článku bude dávat tyto nesmyslné poznámky i když bude mít plat 2x větší.
|
Liběna | •
|
(28.9.2006 14:02:11) Milá paní, nevím do jaké družiny chodí váš potomek, ale já pracuji v družině víc jak 20 let a musím říct, že je to dost náročné. Děti si žádají každý den jiný program, chtějí si hrát, soutěžit, vyrábět, cvičit, chodit ven, spát v družině atd.Ze školy chodí unavené a není vůbec jednoduché pro takové děti vymyslet něco, co by je bavilo a nenudilo.Přesto mám svou práci moc ráda a myslím, že v naší družině, kde se stále něco děje, se dětem líbí.A kdo si myslí, že to nic není, vždycky má možnost si každou práci vyzkoušet a pak teprve bude mít právo kritizovat.
|
|
Viktor (38 let, učitel, 2 děti) | •
|
(16.10.2006 10:43:41) Milá Šárko, ale o tom to přesně je. V našem školství nejsou kvalitní učitelé. Je to směs důchodců, suplentů, pár bláznů, co je to baví (sem se řadím já) a to je všechno. Kde jsou ti absolventi pedagogických fakult, do kterých stát investoval nemálo peněz, aby z nich byli učitelé. Můžeme stokrát diskutovat, jaký plat je dostatečný, ale pokud budou dobří učitelé utíkat z profese, tak je to signál, že ten plat je opravdu malý. Ať se to někomu líbí nebo ne, to nemá se spokojeností nic společného. Já jsem se svými 18 tisíci brutto celkem spokojený, díky tomu, že dělá i manželka, si zase tak špatně nežijeme. Ale když vidím stav pedagogů na našich školách, je mi smutně. A o tom je, vážení, tato diskuse. Tady nejde o to, kdo bere víc a jestli jsou učitelé věčně nespokojení. Pokud budou ve školách zahnívat kantorky, které se chovají tak, jak psala autorka původního příspěvku (připomínám, že se pořád bavíme o zabaveném milostném dopisu), pak to znamená, že něco není v pořádku. A já opravdu nevidím před školami žádné zástupy kvalitních pedagogů, kteří se ucházejí o místo. Opak je pravdou, vážení. Ředitel radši zaměstná středoškolačku, co se nedostala na žádnou vysokou, než vystudovaného vysokoškoláka. Ušetří na mzdách a bude mít v zimě na topení. Jediným řešením je pustit do školství víc peněz, aby bylo možné kvalitně zaplatit schopné a šikovné kantory. A tak, jako je to ve všech ostatních profesích, ty nekvalitní vyházet.
|
|
|
|
Jaga,dvě děti | •
|
(27.9.2006 20:57:24) Mě moje práce po 15 letech taky ještě baví. Snažím se to brát tak, že mám placeného koníčka. Komu se to poštěstí? Taky jsem netvrdila, že jsme jediní nedocenění VŠ.
|
|
jak |
|
(28.9.2006 7:58:00) Dagmarjano, delas si srandu? srovnavat plat s rodicakem?ucila jsem rok a byla grogy. Ucila jsem An, na deti mluvila jen anglicky 6 hodin denne , hrala hry a stejne, kdo nechce, toho nenaucis. Predtim i potom jsem delala a delam neco jineho, mam 5x tak vysoky plat a nemam nervy:))
|
|
|
Romana a Ondřej | •
|
(27.9.2006 21:27:34) Mě se to zdá žalostně málo. S ohledem na to, jakou mají učitélé obrovskou zodpovědnost a hlavně, od revoluce, chudáci, si musí o své lepší ohodnocení neustále říkat a dokazovat, že oni také mají nárok na přiměřené ohodnocení. Soudci si své vydobyli velmi rychle, lékaři snad také konečně mohou být s platem spokojeni, ale učitélé pořád nic. A já nechci učitele, který po večerech dělá druhé zaměstnání, aby uživil rodinu. Já sama jsem VŠ, pracuji v médiích a mám o polovinu větší plat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(27.9.2006 22:10:08) jsem přesně ten případ, pracuju na dvou školách zároveň a abych mohla být při rodičáku s klukama, mám poloviční úvazek, což mi dělá asi 5,500 čistého. No nic moc, máme dvě děti. A tak dělám ještě po večerech jinou práci. Manžel, vystudovaný učitel informatiky, učil 1,5 roku, k tomu jinou práci, ale neuživilo nás to při mé mateřské. Už 5 let neučí. Navíc musí učitel dělat tolik jiných aktivit, že na solidní přípravu nezbývá nejen čas, ale ani chuť. Odučit cokoliv není problém, ale nedodat tabulku v termínu, to by nešlo.
|
|
Ali + 4/2003 + 4/2006 | •
|
(29.9.2006 0:00:08) Téma "nízkých platů učitelů" mne vždy nadzdvihne ze židle. Obecně jsou nízké. Ale opravdu tak moc? Před MD jsem učila na mimopražské VŠ. Na MD jsem odcházela před 3-mi lety s hrubou mzdou 12 tis. Kč včetně odměn. A budu ráda, když se mi za chvíli podaří vrátit zpět, učitelé mají přece jen nějakou tu dovolenou navíc. O tu mi půjde především, aspoň dokud budou děti malé. Před volbami šly platy nahoru, jak moc, to teď nedokážu posoudit. Ve své rodině mám učitelů několik, mám moc dobrý přehled o platech na ZŠ či SŠ. Obvykle mi výši (níži) platu uvěří až po předložení výplatních pásek. Pláč učitelů ze základek na nízké platy mi přijde opravdu směšný, zvláště když se potom dozvím, jakou splácí hypotéku. Bez problémů si vezmou půjčku na milion korun, splácí se s vyplazeným jazykem a nadává se na stát, že to nijak neřeší. Docela by mne zajímal názor někoho z bankovního sektoru, jak je možné si s platem učitele půjčit takovou částku?
|
zuzana | •
|
(29.9.2006 9:34:21) Mě to taky nadzvihne , to ti přijde adekvátní, aby VŠ po 20ti letech práce měl necelých 17tis. ? To je v pořádku ? To je málo. Kolik má ekonom, doktor, ... po tolika letech ? Klidně i trojnásobek, né -li více. Tak neplkej !
|
Ajka | •
|
(2.10.2006 15:14:15) Ráda bych se připojila k diskusi o platech učitelů.... nejsem sama učitelka, můj děda byl učitel a byl jím tělem i duší. Samozřejmě učil v jiné době, ale děti ho milovali a on svou práci dělal proto, že ho bavila a určitě by kvůli penězům nepřestal. Sama jsem kdysi uvažovala o tom, že bych šla učit. Ale vše se vyvinulo jinak a nakonec jsem vystudovala chemii a po ukončení studia našla práci u velké zahraniční firmy. Pracovala jsem tam 6 let, dosáhla na manažerské místo a plat jsem měla skoro 80tis hrubého, takže jsem rozhodně neměla důvod být nespokojená. Na druhou stranu se v práci vyžadovalo být tam "od nevidím do nevidím" - já jsem pracovala přímo v továrně, takže to docela šlo a dalo se aspoň občas odejít domů rozumně. Ale ti, co byli na ředitelství, tak si o tom, že by stihli večer zprávy mohli nechat jen zdát. Když by si člověk plat přepočetl na hodinu, tak by se mu snížil minimálně o 1/3, ne-li o polovinu, protože přesčasy nikdo nepočítal. Co se týká platů učitelů, bylo by fajn, kdyby bylo víc peněz, ale kde je vzít.... když se srovnává s doktory, tak ti sice mají platy větší, ale za cenu velkého množství přesčasů, služeb atd. Takže když se to přepočte na hodinu, tak jsou na tom dost často hůř než učitelé. Moje stejně stará kamarádka lékařka měla základ platu 2 roky po škole asi 8tis a k tomu nějaké příplatky za riziko asi 1tis. Je sice pravda, že se dostala občas s platem třeba i na 30tis hrubého, ale jen za cenu velkého množství přesčasů a služeb. A to byla ještě ráda, že vůbec nějakou práci sehnala, než měla atestaci. Učit děti je určitě hodně náročné, ale prostě vzhledem ke stavu ekonomiky asi ještě nějakou dobu potrvá, než budou platy učitelů vyšší. Spousta lidí, i VŠ dělá za podobné peníze jako učitelé, takže to srovnání pak není tak hrozné. Na druhou stranu učitelé mají více volna (nebo aspoň část práce mohou dělat doma) a tak nemají např. problém si vyzvednout děti ze školky či školy, napsat s nimi úkoly, být s nimi o prázdninách atd. Prostě každá práce má své pro a proti a je jen na každém z nás aby si vybral, co mu nejlépe vyhovuje. Ne každý může být učitelem a ne každý manažerem. Ani v soukromém sektoru nelétají pečení holubi do pusy :-)) Držím všem učitelům palce, ať svou práci dělají s chutí a myslí více na děti než jen na svůj plat. Jsem přesvědčená, že být učitelem není jen povolání, ale je to poslání. P.S. stejně jsme národ stěžovatelů, stále všichni na něco žehráme. Já jsem nyní na mateřské, což považuji za nejhezčí období mého života a když někomu říkám, že se mám dobře, tak mi ani nechtějí věřit, protože většina lidí má tendenci si stále na něco stěžovat
|
|
|
|
Ali + 4/2003 + 4/2006 | •
|
(29.9.2006 0:03:52) Téma "nízkých platů učitelů" mne vždy nadzdvihne ze židle. Obecně jsou nízké. Ale opravdu tak moc? Před MD jsem učila na mimopražské VŠ. Na MD jsem odcházela před 3-mi lety s hrubou mzdou 12 tis. Kč včetně odměn. A budu ráda, když se mi za chvíli podaří vrátit zpět, učitelé mají přece jen nějakou tu dovolenou navíc. O tu mi půjde především, aspoň dokud budou děti malé. Před volbami šly platy nahoru, jak moc, to teď nedokážu posoudit. Ve své rodině mám učitelů několik, mám moc dobrý přehled o platech na ZŠ či SŠ. Obvykle mi výši (níži) platu uvěří až po předložení výplatních pásek. Pláč učitelů ze základek na nízké platy mi přijde opravdu směšný, zvláště když se potom dozvím, jakou splácí hypotéku. Bez problémů si vezmou půjčku na milion korun, splácí se s vyplazeným jazykem a nadává se na stát, že to nijak neřeší. Docela by mne zajímal názor někoho z bankovního sektoru, jak je možné si s platem učitele půjčit takovou částku?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(29.9.2006 10:22:12) plat státního zaměstnance, kam počítám i učitele, odpovídá tomu, jak si stát svých zaměstnanců cení. Takže si učitelů cení dost málo, na to, že učitelé mají na svědomí výchovu a vzdělání další generace, která bude přinášet peníze do státní kasy. To se s podnikatelem přece nedá srovnat, nevychovává nikoho ani nevzdělává, nikdo od něj nečeká že připraví novou generaci. A proč si stát cení učitelů (a nejen jich) tak málo, to by mě taky zajímalo. Pak není divu, že učitelé odcházejí tam, kde jim dají víc. A co se týká hypoték, předpokládám, že i učitelka ma manžela a ten může vydělávat klidně 2 miliony, co je komu do toho. Ale pokud jsou dva učitelské platy, nebo učitel a k tomu rodičák a dvě děti, těžko si berou hypotéku.
|
|
šárka | •
|
(1.10.2006 16:51:26) Mě by zase zajímalo, jestli si taky myslíte, že učitel tedy nemá nárok někde bydlet. Když bereš těch 17tis hrubého, tak ti přeci hypotéku nikdo nedá (to by ten druhý do páru opravdu musel brát milion, jak tu někdo psal a to zase nepotřebuje hypotéku, že). Když můj protějšek tedy bere o 10tis.více než já (hrubého), tak nám taky hypotéku nikdo nedá. Mohu si tedy pronajmout byt v Praze, dle nabídky tak asi za 15 tisíc? Těžko asi, to bychom potom už opravdu nevyšli. Jsme tak zpovykaní, že kromě bydlení a jídla, potřebujeme (jsme 4, 2děti) taky oblečení a boty. Taky bych se měla vzdělávat, cestovat, kultuta, atd.... Skutečně si myslíte, že úči platí dost? No a tak se tísníme v nevyhovujícím bytě (45m) se zatím regulovaným nájemným, všichni si platíme stavební spoření, ale celkem jednoduchým výpočtem si můžeme ujasnit, že možná lehce pomůžeme našim dětem až budou dospělé a budou-li něčím jiným než učiteli, tak nám třeba na stará kolena a na důchod koupí byt. (Když začínalo stavební spoření, tak námi zvolená měsíční splátka by stačila na zakoupení garsonky (takže za ty 4 spoření by třeba byl pro nás byt. Než uběhl první cyklus, ceny bytů jsou v nedohlednu a řešení našeho problému taky. No, trochu jsem odbočila, ale ony ty platy opravdu nejsou o tom, zda vyjít nebo nevyjít. Máš-li pořád takovou nejistotu, na sebevědomí to moc nepřidá.
|
|
|
|
majka | •
|
(1.10.2006 22:13:23) To máte ale pěkné "osobní". Já mám po 23 letech 1200 osobního,včetně příplatku za třídnictví a kolegyně nemají ani tolik.
|
|
Zuzana, dvě vnoučata | •
|
(3.10.2006 9:27:43) S tímto příspěvkem je nutno souhlasit, protože je sice hezké říci, že učitelství je poslání, jenže z něčeho se žít musí. A pokud učitele dělá muž a má živit rodinu, kdy třeba manželka je na mateřské dovolené, pak jde veškeré nadšení z poslání stranou - zvlášť když od nikoho nic nedostanou, nezdědí apod. a např. musí splácet byt a to v dnešní době je často otázka milionů..vím o čem mluvím, syn splácí z nepříliš vysokého platu garsonku - za milion,nic levnějšího nesehnal, takže příštích deset let se musí snažit co nejvíc vydělat, aby se vůbec do čtyřiceti let mohl oženit...a takové problémy určitě mají i učitelé,takže naprosto chápu,že pokud se jim naskytne jiné, lépe placené zaměstnání, ze školství odejdou a nelze to odsuzovat. Nadšení je jedna věc a nutnost uživit rodinu druhá.
|
|
|
|
|
Jana, 2 děti | •
|
(27.9.2006 14:29:39) Ano, ale např. na úřad jdeme jednou za čas a i když se tam potkáme s někým nepříjemným, většinou to na nás nenechá žádné následky. Ale když je špatný učitel, může napáchat opravdu těžké újmy na Vašem dítěti. A souhlasím s Blanimour, když budou ve školství vysoké platy, mladí se tam sice pohrnou, ale právě proto bude možnost vybrat jen ty nejlepší. Určitě je spousta schopných učitelů každého věku, bohužel, lidé, kteří tam šli z našeho gymplu to brali spíš jako nouzové a nejlehčí řešení a upřímně, děsí mě představa, že by takoví lidé měli učit moje děti.
|
|
kiri | •
|
(27.9.2006 14:34:58) Tak jen doufám, že k tomu zvyšování platů učitelů se na veřejnost také dostalo, že se navýšení základního platu konalo na úkor osobního ohodnocení a dalších nenárokových složek. Takže jsem byla v podstatě ráda, že po zvýšení nemám fakticky nižší plat. To se totiž dělá tak, že se seberou nebo radikálně poníží osobní ohodnocení a navýší základní plat. Takže na jedné straně odeberou ,na druhé přidají. A tumáš čerte kropáč! To je mi zvýšení! Taky mi mohli na základním platě přidat méně, než seberou na osobním a to je pak radost.
|
|
Bakunik | •
|
(27.9.2006 15:10:12) Delala jsem ucitelku i urednici - pravda je to 5-10 let, mohlo se to zmenit - ale pomer platu byl takovy, ze urednik mel platovou tridu navysenou o 25 procent (za "nepodnikani"), takze treba plat v 7. plat. tride urednika byl stejny jako v 9. tride ucitele (ve stejnem platovem stupni). Kdo se v tech tabulkovych platech pohybuje, mi snad rozumi.
|
|
zuzkasim |
|
(27.9.2006 22:24:56) Tak dělat povolání z lásky je krásná věc, ale i učitelé musí být z něčeho živi. On by ten vyšší plat do školství přitáhl i víc chlapů a potom by to i na těch školách vypadalo trošku jinak (mužský element je tam nepostradatelný, bohužel velmi řídký jev). Jinak k té poznámce, dovedu si představit, že ten třeťák opravdu celou hodinu nedával pozor, na různé napomenutí, pokusy o vtáhnutí do děje prostě nereagoval, dokonce to tak mohl dělat už druhou až třetí hodinu, a to pak prostě paní učitelka už nevydržela a k zabavenému psaníčku přidala poznámku. Děti vám stejně neřeknou všechno, takže se nikdy nedozvíte, co přesně se v hodině dělo. Ale o jedno vás prosím, ať si myslíte o učitelce cokoliv, nestírejte její autoritu před dětma, potom by už na vaši ratolest neměla opravdu žádný vliv.
|
|
|
|
markéta | •
|
(28.9.2006 15:57:48) americký recept- ke každé učitelce do třídy 2-3 maminky jako dobrovolnice- asistentky
|
|
|