Gábina syn 5 let | •
|
(4.11.2005 18:33:46) Všechno fajn, ale dávat někomu pálené=kradené pohádky? To je trošku divné. nebylo by lepší jedno DVD koupit? Nebo tedy VHS, kreslení dinosauři stojí 150Kč.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(5.11.2005 20:15:00) Kdyby jim stacilo dohromady jedno VHS, tak prosim... Ale oni jakmile nedostanou kazdy po dvou kusech a vice, tak je ohen na strese... a jsou to deti - jim je tohle fuk. Mozna dospely by se nad tim pozastavil... A pak VHS pohadku jim ani nemusim kupovat, za par let video nebude... To je stejne jako misto CD kupovat gramodesku - i kdyz ja miluju nostalgii. Jeste k tem prepalenym.. Ja loni dostala od manzela sadu CD Beatles - prepalenou - a byla jsem stastna jako blecha a i mne ve triceti bylo fuk , ze to neni original... napad se plati mnohem vic.
|
Lenka | •
|
(6.11.2005 17:33:27) Ono ale vůbec nejde o to, že nedarujete originál, ale že darujete KRADENOU věc:( Uvědomujete si to vůbec? Vy oceňujete manželův "nápad", ale jako by vám vůbec nedocházelo, že vám daroval něco, co normálně ukradl... Mně by to přišlo smutné a z kradeného dárku bych stoprocentně radost neměla. Kdyby něco koupil nebo vyrobil, tak prosím, ale kdyby mi pod stromeček položil něco, co ukradl, asi bych ho hnala:(
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(6.11.2005 19:25:34) To ja bych ho take hnala! Co se tyce CD Beatles, koupili s kamarady originaly, kazdy si nechal nejake a nejake si prepalili - to jako kradez proste neberu.. A co se tyce pohadek, ma manzel kolegu, ktery je velmi movity (ddedictvi, ale v penezich a dost velka suma...) a zije z uroku.. a kupuje dceri originaly.. ty pak pujcuje manzelovi. Pujceni od kamarada neni podle zakoniku oznacena jako kradez. A ted ruku na srdce. Kolik VHS kazet mate originalek? A kolik filmu jen tak nahranych z TV? A vite vubec, ze dnes uz existuji DVD na principu videa, ktere vam umozni si film nebo pohadku z TV normalne stahnout a vypalit? A tohle jako kradez berete nebo neberete? A jeste neco.. Myslim, ze vetsina z nas mela doma magic (kazetak) a nahraval z radia mixy oblibenych pisnicek.. to by mela byt take kradez. Manzel ta media neukradl. A DVD vypalovacky jsou od toho, aby si clovek mohl pro sve potreby udelat kopie. A nikdo mi zde nebude psat, ze si pod stromecek davame kradene veci! Sahnete si kazda do sveho svedomi!
|
Renata | •
|
(7.11.2005 7:14:11) No a to je přesně ono - proč kupovat drahý originálky, když přepálená udělá naprostou stejnou službu ? Kradený mi připadá jako hodně silný slovo... jak padlo přede mnou, pak by byl kradený i film na VHS nahraný z TV. Nápad se cení víc...
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(7.11.2005 12:01:04) Cairo, ať si myslíš co chceš, krádež to JE. Pokud si nahraješ film z TV, je to jen pro tvou vlastní potřebu, pak není problém. Stejně tak pokud si koupíš CD a vypálíš si záložní kopii, kterou si pak přehráváš. Ale pokud si jeden člověk koupí CD a přepálí ho několika dalším, odporuje to autorskému zákonu. Jen pro zajímavost: programy na počítači máš koupené, nebo od někoho přepálené? Oni i ti programátoři potřebují z něčeho žít...
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(7.11.2005 12:02:48) Cairo, ať si myslíš co chceš, krádež to JE. Pokud si nahraješ film z TV, je to jen pro tvou vlastní potřebu, pak není problém. Stejně tak pokud si koupíš CD a vypálíš si záložní kopii, kterou si pak přehráváš. Ale pokud si jeden člověk koupí CD a přepálí ho několika dalším, odporuje to autorskému zákonu. Jen pro zajímavost: programy na počítači máš koupené, nebo od někoho přepálené? Oni i ti programátoři potřebují z něčeho žít...
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(8.11.2005 10:20:26) Programy na pocitaci mam koupene. A spravne si rekla, ze autorskemu zakonu odporuje ten, kdo CD nebo DVD zakoupi, prepali a sam nepouziva (jeste jsi mela podotknout, ze autorskemu zakonu odporuje ten, kdo CD a DVD prepalena dale prodava za penize) coz nedelam, jeliokoz na to nemam cas ani prostor a ni chut ani potrebu a nejsem debil, abych si pak nechala zabavit PC.. atd. Ale jeste k temm BEATLES.. Jak si rekla.. KLuci koupili serii originalek a pro svoji potrebu si vytvorili kopie, ktere si prehravaji.. je to presne tak jak si napsala, ze to chapes.. Ale tebe asi vic pohorsuje to, ze jsem to dostala jako darek.., vid? Ale mne to nevadi . Tak se o to Ty nestarej. Neni to Tvoje vec.
|
|
|
Martina | •
|
(7.11.2005 19:23:41) tady jenom k těm Beatles, jako správná fanynka, se snažím kupovat si "originálky" DVD, abych měla kolekci komplet... trvá to už roky, stále je zdaleka nemám všechny, a vzhledem k tomu, že je to stará "klasika", tak ani moc na pultech nebývají. Otec mi z Irska přivezl Live At BBC, která tady vůbec není, i tam mu to speciálně museli objednávat. Kdybych u kohokoli viděla, že ji má a já ne, taky bych si ji vypálila - ne proto, abych ušetřila, ty prachy za to dám vždycky, ale proto, že některé věci fakt neseženete.
Je to stejné jako s gramodeskami za komunistů - taky se nahrávalo na kazety o sto šest a nikoho to nepohoršovalo - prostě nic nešlo sehnat.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(8.11.2005 10:05:06) A o tom to je, proste neco mame originalky - treba APOCALYPTIKU ( nebo Metallicu - proste takove veci, ktere slo bezne koupit. Ale neco se opravdu sehnat neda.. Ja uz rok shanim klukovi pohadku Franklin - zeleny rytir a nemuzu ji sehnat ani na pultech ani prepalenou.. Proste jsem tehdy byla opravdu nadsena, ze jsem dostala kolekci CD Beatles a hotovo. Pohorsujte se nade mnou jak chcete. ¨ Manzel nepatri k tem, kteri by behali po obchodech a shaneli veci. Zajde do jednoho a pokud to neni, snazi se to sehnat po kamaraddech. ALe pokud to je , normalne to koupi, z pultu veci fakt nekrademe.. A myslim, ze jsme se dost vzdalili od tematu Vanoce. Tohle patri nekam jinam...
|
Olina | •
|
(8.11.2005 13:25:07) Snažím se být za všech okolností co možná nejlegálnější, protože krást se nemá a stejně ty přepálené věci neběží všude na 100%, z čehož vidíte, že to znám. Já bych se spíš ptala, jak je to s mravností u zisku, protože některé věci jsou sami o sobě překvapivě levné. Až jim začne skutečně jít o to, abych si to koupila, tak si to budu kupovat. Někdy to s tou cenou fakt přehánějí. A řekni, že ne. A někdy mi cpou něco na co kašlu a nenamáhají se vyprodukovat něco o co stojím, tak si to seženu jinde a mají smolíka. papa.
|
Olina | •
|
(8.11.2005 20:25:29) No jako že je i nad moje síly bulet, že jsem je chudáčky chudobný obchodnický okradla, když oni považují za svoje svaté právo lohnout mě vždycky když moje peněženka vystrčí nos ze dveří. Mně se kradení hrozně příčí, proto jsem to tak zamotala.
Že jako to prostě nedokážu pro vlastní potřebu a potřebu rodiny bezúplatně považovat za (v mezích vzniklé škody) přestupek.
No nebyla to zrovna pregnantně vyjádřená myšlenka. Ani teď není. No nic, není každý den posvícení.
|
Gábina syn 5 let | •
|
(9.11.2005 9:41:59) To není otázka ceny u obchodníků, to je otázka autorských práv a výrobce. Bohužel duševní vlastnictví se tady jaksi neuznáváná. Nenapadlo vás, že když nebudou lidi pálit a krást, tak že cena audio-video nosičů bude nízká a budete mít oroginál od výrobce? Můj názor je jasný, dávat kradená DVD pod stromeček se nedělá, atˇje to pro dospělého, nebo pro dítě, co z toho nemá rozum. Ono totiž i 5 leté dítě ví, že DVD je přepálené,smysl pochopí později-ukradnu-ušeřím, ale už od dětství prostě ví, že se to tak dělá, a že to dělá i ten Ježíšek, takže se o nic vlastně nejde, je to norální. Není to normální a všechny oststí řeči okolo toho jsou prostá výmluva.
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(9.11.2005 12:35:25) Gábilo, v zásadě s tebou souhlasím, ale můžeš se na podívat i naopak: když bude cena CD a DVD nízká, daleko méně lidí si je přepáůí a raději koupí. 200-250 Kč za CD dám bez mrknutí, 500 a víc velmi nerada. Navíc, leccos není ani tak otázka duševních práv, ale obchodnických triků, například DVD regiony. Máme doma dost DVD z Kanady, koupených, takže autora jsme neukrátli, ale z důvodů obchodnické politiky je jejich prohlížení v Evropě nelegální ...
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(9.11.2005 13:00:35) Gabino, ja s Tebou souhlasim, to zase jo. ALe kdyz vidim, jak nase deti dokazi zlikvidovat original DVD za 500,- tak to jim radsi dam k likvidaci prealene DVD za dvacku. To se na mne fakt nezlob. Nas trilety syn si sam normalne chodi vybirat a poustet pohadky. Pokud mas jen jedno petilete dite, to vis, to se necha uhlidat. Alle ja k tomu mam jeste rocniho a to je zvire! To se jen otocim a uz mi poamlu leze z okna ven ;-) A mit ve skrini DVD originaly a zjistit, ze mi je brouckove v nestrezene chvili vzali voskovkama, nebo propiskou ;-)... Jo jo, proste si DVD originalky zacnu pro sebe s svym detem k Vanocum porizovat tehdy, az budu vedet, ze jim vydrzi alepson rok a ne jen tyden (maximalne)
|
Olina | •
|
(9.11.2005 13:27:29) Moment. My si to ale nedáváme pod stromeček. My si to dáváme, hned jak to vytáhneme z trouby. To by mi bylo trapný dávat jako dárek něco, co stojí 20Kč a ještě jim to možná nebude chodit. A abyste věděly mám Vzpomínky na Afriku v dárkové edici a to jsem NEUKRADLA!!!
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(9.11.2005 14:03:48) Olino, kliiid ;-) to je na mne, ja jsem tady totiz napsala, ze svym detem (3roky a 1rok) dam k Vanocum prepalena DVD pohadek.. pokud tedy neco sezenu, jelikoz u nas take.. co se upece se hned vynda ;-) a totez o neteri, tak je jeste horsi nez ty moji dva ;-)
|
Olina | •
|
(9.11.2005 14:15:36) Já vím, člověk jim to chce hrozně moc dát, když po tom tolik toužejí, ale z krámu by dostali maximálně 1-2 a to je přece jen moc málo. My jsme mladýmu takhle koupili Shreka v hypernově(já vím sme blbí), na dvd, trubky, za normální cenu a až doma jsme zjistili, že nemá dabing, jen titulky a mladýmu budou tři a už mu to začíná bejt podezřelý. :o)
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(9.11.2005 15:49:14) jo jo, co nema cesky dabing - nebrat, pac to detm do 10let nic nerika .. synovcovi je 11, vali anglicky ale z filmu v originale z titulkami je dost zoufaly, resp. radsi je nechce videt ;-)
|
Líza |
|
(9.11.2005 16:28:37) Cairo, a není to otázka zmlsanosti českých dětí? V zemi původu mého manžela se na nějký dabing ani u dětských filmů nehrálo, prostě šly titulky a hotovo. No a protože tu angličtinu furt slyšeli, daleko rychleji se ji učili ve škole. Dodnes manželovi vadí dabované hlasy známých herců herci českými - a tvrdí, že se jiným tónem hlasu nebo jinou intonací ztrácí spousta věcí, které měl ten originál.
|
Olina | •
|
(9.11.2005 21:25:51) Prosím tě, já si taky ráda film skouknu s titulkama, protože třeba český dabing filmu Bratříčku kde jsi zabije ten krásný jižanský přízvuk, ale prckovi nebudu motat šišku, mysli si co chceš.
|
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 0:19:52) Lízo, lehce ironická otázka (nemyšlená nijak zle): jak si má tří, čtyřleté dítě číst titulky?:-) M.
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 0:20:49) Aha, pardon:-) Teď jsem zahlídla cosi o deseti letech... M.
|
|
Líza |
|
(10.11.2005 5:30:12) Na tý otázce není nic divnýho. Taky jsem si manželovi položila, protože u nich nedabovali vůbec nic, pro žádnou věkovou skupinu. Odpověď zněla - seděla u mě babička nebo máma a četla mi to.
Pro mě by to byl strašný opruz - asistovat jim ještě i u televize. Na druhou stranu pro dítě je asi lepší, v raném věku, kdyby s ním dospělý u těch filmů seděl a připojil občas i nějakou vysvětlivku nebo komentář. Ale ve věku, kdy dítě už jakž takž čte, se mi to zdá jako dobrý nápad - to je totiž věc cviku, nestíhá-li titulky (což je logické), tak si časem vypěstuje intuitivní porozumění tomu, co slyší, i když by samo ještě anglicky ani nežbleptlo.
Dneska máme doma nějaký dvd včetně interaktivních, který jsou namluvený anglicky a k tomu jsou titulky srbsky, což je pro verču taky cizí jazyk, i když ho dobře zná. Nemá s tím problém. Přitom tam čeština není vůbec, a titulky, které jdou celkem rychle, jsou v cizí řeči. U některých her dokonce srbský titulky nejsou vůbec, takže jí nezbývá než se orientovat podle anglického zadání (seděla jsem s ní u toho dvakrát, abych jí to vysvětlila a přeložila). No a jde to.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(10.11.2005 11:24:57) To desetilete dite, je SYNOVEC! At si ho svagrova vychovava, jak chce. Jen pisu znovu, ze pokud mu pustime film s titulky - nestiha vnimat film, tak jako kdyz je dabovany. (a to ma jinak ve skole same jednicky a jezdi na vymenne pobyty od skkoly do zahranici, kde normalne komunikuje anglicky) Jo a prave jsem zjistila, ze nas trilety Vojtech sjizdi tarzana v originale (angl.) , a navic mi tvrdil, ze tomu "opavdu lozumi" - tak teda nevim.. Ale stejne si myslim, ze zatezovat takhle male deti cizimi jazyky je blbost.. Kamaradky dcerka neumi poradne ani cesky!
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 17:29:10) Jo, k tomu se přidávám - syn poněkud "patlá" češtinu dosud (sedm let) - a TENKRÁT začal mluvit pořádně až měsíc dva po svých třetích narozeninách (vysvětlujeme si to tím, že to mu "přestřihli" uzdičku, kterou měl poměrně dost srostlý jazyk k dolnímu patru). Taky si myslím, že tříleté dítě má na cizí jazyky dost času. Někdo má jiný názor, ale já prostě v životě považuju za důležitější jiné věci, třeba aby si lidi neubližovali... M.
|
|
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 17:22:07) Jenže Lízo, to asi taky chce, aby to dítě bylo jaksi jazykově nadané. Já jsem totální dřevo na jazyky, šrotila jsem pět let něminu, a myslíš, že jsem ji OVLÁDALA? V Rakousku se pak na svatební cestě spíš manžel domluvil anglicky než já německy:-/ A to mi bylo nějakých třiadvacet. No jasně, dneska jazyky děsně letí, dělník ve Foxconnu aby pomalu uměl jeden (či dva) jazyky (plynně a včetně odborných termínů, aby si mohl číst pracovní postupy v AJ:-(), nicméně záleží hodně na tom, jak je dítě nadané. Když je dřevo na hudebku, tudíž i na jazyky, tak potom sledování filmu v cizím jazyce může být víc zátěž než odpočinek. Co se titulků týče, někdo nemusí mít tak dobrý postřeh a vysokou rychlost, aby je stíhal číst (např. já co dítě i co dospělá; na filmy s titulky se tudíž prakticky nedívám - kazí mi to zážitek z filmu, resp. nestíhám už sledovat obraz). Myslím, že - jako všude - platí heslo - všeho s mírou. Možná že není špatný nápad OBČAS spojit zábavu s výukou, ale když je MOŽNOST zajistit dabované filmy, tak bych to rozhodně upřednostnila. M.
|
Líza |
|
(10.11.2005 17:28:05) Mirko, já to sem dávala jako ilustraci, jako příklad toho, že to může být jinde jinak. Neprosazuju to. Ale BTW to je právě ten rozdíl mezi přirozeným učením jazyka a šrocením. jestli dřu doma slovíčka, nebo jestli jsem zvyklá v určitých kontextech ten jazyk slýchat (a vídat). Ale než mě tu zase někdo z kdovíčeho nepřípustného obviní, tak říkám, popisuju, jak to je jinde. A ten příklad přece známe i sami na sobě - rozuměla jsi jako dítě slovensky? Já jo, od malinka. Moje dcera ještě v 6 - a ona není dřevo na jazyky - nerozuměla vůbec. Harryho Pottera dabovaného slovensky jsem jí musela simultánně překládat. Rozdíl je v tom, že já slovenštinu poslouchala furt, jako dítě, v té televizi; to není "jen" tou příbuzností jazyků - protože jak vidíš, dítě, které má mateřštinu češtinu a zná dobře jeden další slovanský jazyk, slovensky prostě nerozumí ani ň.
|
Líza |
|
(10.11.2005 17:41:24) Milado, už si to nepamatuju. Ale byl to první díl, takže ani hulák, ani mozkomor. Jen si pamatuju, že dost jmen bylo bud nechaných v originále, nebo docela logicky odvozených podobně jako v českém překladu, nebylo to zas tak těžký - když jsem teda znala knížku ;-)))
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 9:08:58) A nejenom slovensky. Když jsme se v mých asi 10 letech přestěhovali to polského pohraničí, tak jsem čučela jako puk, jak celá třída (včetně všech čtyřkařů a pětkařů) válí polsky (alespoň pasivně) a to jenom proto, že vysedávali i polské TV, kde šly lepší programy než u nás. A já, která jsem nikdy moc televizní čumil nebyla, jsem polštinu nechytla téměř vůbec ani za ty 4 roky, co jsme tam bydleli. I.
|
|
|
Federika |
|
(10.11.2005 17:30:01) Mirko, jak dřevo na hudebku, tudíž dřevo na jazyky? Já jsem na hudebku byla totální ale totální dřevo, falešně zpívvám i skákal pes,zato jazyky mi vždycky šly,studovala jsem translatologii na FFUK a jazyky se živím...Asi budu nějaká výjimka, nebo že by ve mně ty učitelky ten skrytej hudební talent prostě neobjevily?
|
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 17:50:16) No, Federiko, to já taky nevím. Ale kdesi jsem se dočetla (dokonce nevím, jestli ne v nějakým článku na Rodině), že hudební sluch souvisí s nadáním na jazyky. Nenapadlo mě o tom pochybovat. M.
|
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 9:14:31) No vidíš, Federiko, a já to mám zase s tou hudebkou opačně než ty a v jazycích jsem přitom ráda, že jsem po urputných bojích nadrtila aspoň angličtinu :) Btw., mluvené angličtině jsem začala rozumět až ve chvíli, kdy jsem si to "riskla" a odfrčela jsem dělat au-pair do GB, sice mluvící anglicky, ale nerozumící :)) No a přitom s hudebním sluchem jsem na tom docela obstojně...
|
|
|
|
sally |
|
(11.11.2005 1:30:50) Mirko, dělala jsem v mezinárodní škole, kde děti běžně mluvily dvěma a více jazyky. Od malička. Bez problémů. Můj dvouletý syn mluví zatím málo - ale mluví česky (rodiče) i anglicky (okolí a kamarádi). Miluje Maxipsa Fíka stejně jako Thomase (Thomas the Tank Engine) - nemyslím, že má nějaký problém se sledováním pohádek v různých jazycích (titulky skutečně ještě číst neumí :-)) To, že ty jsi svého syna nenechala jazyky učit (respektive neměla k tomu příležitost) neznamená, že je to špatně. Napadlo tě někdy, že by tvůj syn měl možná méně problémů, kdybys ho ty stále "neochraňovala" a neudělala si z něj středobod vesmíru?
|
MirkaEyrová |
|
(11.11.2005 18:24:43) Ty máš pocit, Sally, že je něco špatného na tom dítě chránit? To je přece přirozenou součástí mateřského pudu. Tak jsem nestrkala syna do jazykových kroužků. Z hlediska někoho je to chyba. Z hlediska mého nikoliv. Osvětlím. Psychologové běžně říkají, že mnohé děti jsou dnes přetížené - rodiče jim nařizují spoustu aktivit kreslením počínaje přes hokej, tenis, počítače a onou angličtinou konče. Všichni samozřejmě tlačí dítě do (dobrých) výkonů, a dítě to nezvládá, nemá čas odpočívat, obnovovat síly. Jako přirozené jsem tedy považovala dítě nepřetížit (aniž by pro to bylo středobodem vesmíru). Kroužky měl a má tedy nejvýš dva týdně (přijatelný kompromis i z hlediska nezbytného dojíždění a z hlediska finančního). Jako základ považuju dopřát synovi dost pohybu - jako malý byl velmi živé dítě, a teď zase nemá kdy lítat po venku (kromě pravidelných procházek či jiných aktivit s družinou). Druhý jsem zvolila výtvarku (dokud mu to bylo srdečně jedno, letos si kroužky volil už sám, ale taky zvolil výtvarku), a to proto, že od jistého (dost nízkého) věku nechce (nebo snad nechtěl?...) kreslit - šlo o to, aby nevybuchl v tak "pitomým" předmětu jako je VV. Na jazyky tudíž moc nedošlo. Navíc pro mě bylo podstatný, aby zvládnul mateřštinu (špatná výslovnost, některé zažité nesprávné výrazy pro běžně prožívané jevy). Kromě toho má spoustu dalších byť drobných potíží - s jemnou motorikou, se samostatností, je hodně bojácný, tvrdohlavý... Mnohem důležitější (pro mě) je, aby se soustředil na osamostatňování se, na to chovat se ohleduplně, poslouchat, když je to nutné... a koneckonců aby si třeba i trénoval úplně blbý primitivní dovednosti typu jíst příborem nebo zapínat zip u kalhot. Samozřejmě priority mé výchovy se mění podle potřeb, teď je to třeba dostatečná relaxace po deseti nebo jedenáctihodinovém pobytu mimo domov (každý všední den) tak, aby zároveň učinil zadost školní přípravě a ještě se choval "jako pravý muž":-))). Například při nedávné neurologické prohlídce pan doktor prohlásil, že námi zmiňované synovy potíže (bolest hlavy, "klepe se mu svět") jsou patrně psychosomatického původu - máme se snažit umírnit stres, ani nechtěl syna dál zatěžovat dalšími vyšetřeními (sliboval nám vyšetření CT). Nemyslím si, že by byl můj syn středobodem vesmíru jen proto, že ho mám ráda a že se mu snažím pomáhat, když moji pomoc potřebuje. To považuju za normální součást láskyplné péče o dítě. M.
|
Líza |
|
(11.11.2005 18:31:49) Přijde mi to zvláštní dát dítě na výtvarku, protože nikdy nechtěl kreslit. V tomhle mám asi opačný postoj - rozvíjet, co v dítěti je; učení věcí, které dítě nebaví, si užije dost ve škole. Naše holka (ta větší) chodí na klavír, tancovat a na výtvarku, a to proto, že že klavír a výtvarku vysloveně žere, a tanec je pro ni druh pohybu, který má ráda a jde jí, na rozdíl od klasických sportů. Nedala bych ji befelem na gymnastiku nebo atletiku, když vím, že je dřevěná a nepůjde jí to, měla bych pocit, že se tam bude zbytečně trápit nebo nutit - místo aby si kroužek užívala. I když, jestli říkáš, že si to vybral i v dalším roce...
|
MirkaEyrová |
|
(11.11.2005 19:06:59) Samozřejmě, Lízo, že přes synův odpor bych ho na žádný kroužek nenutila (a to si piš, že by zatraceně hlasitě dal najevo, kdyby se mu něco nelíbilo:-))). Ono ho ta výtvarka asi bavila, jen doma kreslit nechtěl. Takže jsem byla ráda, že aspoň NĚKDE trochu trénuje:-) Teď si (už po přihlášení) postěžoval, že by chtěl místo výtvarky radši kutila. Od pololetí půjde tedy na kutila (jestli nám to škola umožní). Jinak zas až takoví jazykoví barbaři nejsme:-). Už si vytipovávám nějaký obrázkový slovníky, který mu pomůžou příští rok se ve výuce AJ orientovat. A když bude čas (jakože teď není), tak jsem žádala manžela, aby zkusil sem tam občas synovi trochu anglinu přiblížit (teda i když sama nevím jak). M.
|
|
|
MirkaEyrová |
|
(12.11.2005 12:01:25) Hele, Milado, a Tobě někdo radil, jak pracovat se synem, když mu tohle nejde? U mýho syna na to tak nějak všichni dlabou. Všichni tvrdí, že je v pohodě, všechno v pořádku, z péče logopedie v nemocnici byl propuštěn s tím, že všechno umí, měl v rámci družiny možnost chodit na jakýsi logopedický kroužek, tak jsem ho tam poslala, ale bylo mu řečeno, že to nepotřebuje, takže jestli bude chodit je prý jeho věc... Teď se už nějakou dobu chystám k jeho praktické lékařce (s ním samozřejmě), ale u nás je to kapku složitější, protože to obnáší celý den mimo školu, takže se mi do toho "bezdůvodně" moc nechce... Nejhorší je, že ten truhlík si ani NECHCE hrát s hračkami pěstujícími jemnou motoriku (s těmi, co má), a protože je paličák, tak je samozřejmě problém k čemukoliv ho donutit (teď mám na mysli nezáživné "praktické" úkony typu vázání tkaniček - rozhodně se nedá hovořit o bůhvíjakém nadšení pro věc, a není přítomno ani to, co je u většiny dětí běžné - snaha "já sám", "já to chci umět"). Musím říct, že se mi to nějak poslední dobou vymyká z rukou. Když vidím tu synovu neochotu se učit, podnikat něco nového a neznámého... Snad na to má vliv i ten tvrdý režim dojíždění... A vůbec, když si uvědomím, že já jako malá lítala celý dny s kamarády po venku, tak je mi z toho špatně, že tohle syn nemá... Vlastně se nedostaneme pořádně ven, přijedeme v půl pátý nebo v půl šestý domů, trochu najíst, trochu odpočinout, něco do školy a hupsnout do postele... V posteli je schopnej dvě hodiny se kroutit jako žížala, nemůže spát... Ráno je nevyspanej, kolikrát ho bolí hlava (přes den ve škole)... A já vlastně ani nevím, co mám dělat. Uvažujeme o stěhování, ale jednak TO má pár háčků, takže je to velmi závažné rozhodnutí (manželovi bude pětašedesát v době splacení hypotéky, půjde o byt v paneláku s umakartovým jádrem a plynem, bez garáže, a co sousedi, nebudou to nějaká podezřelá individua?...), a jednak poslední dobou "odpadám" se synem, takže není ani čas o tom hovořit a něco sjednávat, do toho blížící se vánoce... Chmmm, začínám být asi nějaká splachovací, že nemám potřebu všechno řešit teď a hned jako dřív... M.
|
MirkaEyrová |
|
(12.11.2005 16:16:24) No on nemá a neměl problémy tak závažné, aby měl problémy s psaním. Píše celkem běžně, když si dá záležet, tak i dost pěkně. Jen někdy mu lítá výška písmen. Ale ne vždycky. Spíš jde o takovou detailnější šikovnost, třeba vázání tkaniček nebo manipulace s příborem. Takže ono to tak nekřičí a asi to není zas tak vážné. Nicméně v praktickém životě to trochu komplikuje život. M.
|
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 5:43:18) Mirko, a nebylo by lepší místo stěhování koupit auto a vozit syna do školy autem? To by přeci ušetřilo kupu času nebo ne?
I.
|
MirkaEyrová |
|
(13.11.2005 10:36:50) Ivule, nemáme peníze na (dobrý) auto, jezdíme dvacet let starou škodovkou. Ale hlavně - nemáme ty čtyři tisíce měsíčně na každodenní ježdění autem. Na byt si můžeme vzít hypotéku a prodat stávající byt. Na benzín a údržbu auta ne. M.
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 13:00:20) No ale na ty úroky a splátky hypotéky byste taky museli nějak našetřit, ne? Bylo by to pravděpodobně víc, než 4.000 Kč/měsíc.. A auto se dá vzít i na leasing, který na rozdíl od hypotéky zkončí za 3 - 5 let..
Já ti do toho nechci kecat, jen jsem si už několikrát u tvých příspěvků říkala, proč to dojíždění neřešíte autem a když jsi teď psala o hypotéce, tak jsem si říkala, že by mělo být pro vás auto za určitých podmínek dostupné..
|
Sylvie |
|
(13.11.2005 13:47:37) No, o tom, že chce odejít, jsem taky něco zaslechla... tohle ale nejsou plány do vzdáleného budoucna... Je to z Mladý fronty:
09.11.2005 - (kop) - str. 03 Už v mateřské škole se má učit angličtina
Praha - S angličtinou jako prvním cizím jazykem se mají děti seznamovat už v mateřské škole a pak plynule v základní škole. Počítá s tím Národní plán výuky cizích jazyků pro roky 2005 až 2008, který dnes předloží vládě ministryně školství Petra Buzková. Na základní škole by se měly děti učit dva cizí jazyky. Zároveň by se měly seznámit se slovenštinou, které už dnes přestávají mladí Češi rozumět. Na plán posílení výuky jazyků by měl stát podle ministerstva dát 6,5 miliardy korun. Větší počet hodin jazyků v rozvrhu by totiž mimo jiné znamenal také vyšší výdaje na platy učitelů.
S.
|
Líza |
|
(13.11.2005 13:54:11) Sylvie, ale ten národní plán hodila vláda Buzkové na hlavu...podívej se na novější zprávy, někde by to tam mělo být.
|
Sylvie |
|
(13.11.2005 14:00:55) Jo? Mne to vcelku nijak nezajímá, takže jsem po konkrétních nebo aktuálnějších zprávách nijak nepídila. No, ono jsem si stejně teď trochu zagooglila a zdá se, že Buzková beztak počítala s výukou angličtiny v MŠ a v ZŠ až od třetí třídy (povinně). Pak mi ale poněkud uniká, proč chce výuku už v mateřině, když nepočítá s plynulým navázáním na výuku v základce :oO
S.
|
Líza |
|
(13.11.2005 14:02:04) 15:15 | 9.11.2005
Simona Holecová
Praha - Kabinet Jiřího Paroubka dnes přerušil jednání o Národním plánu výuky cizích jazyků a vrátil ho ministryni školství Petře Buzkové (ČSSD) k dopracování.
"Jde o to, že musíme upřesnit, jak bude celý plán financován," řekla Aktuálně mluvčí ministerstva školství Michaela Lagronová. "Také nás ostatní resorty požádaly o úpravu pasáží, které se týkají právě úkolů, které by měly plnit jiná ministerstva než školství."
Kde vzít peníze? Problém spočívá především v tom, že ministr financí Bohuslav Sobotka odmítá hledat v rozpočtu na jazyky "volné" peníze.
|
|
|
|
|
|
MirkaEyrová |
|
(13.11.2005 20:29:21) Ivule, nechci moc rozpatlávat naši finanční situaci, ale asi to bez toho nepůjde. Naprosto konkrétně. Po úhradě nákladů na bydlení, splátek současných úvěrů a velmi minimálních pojistek či stav. spoř. synovi nám zbyde na měsíc 8,5 tis. čistého (vč. manželova vedlejšího příjmu). Z toho se platí potraviny vč. obědů synovi a manželovi, družina, vybavení do školy, kroužky, drogerie, léky, vybavení domácnosti, dárky pro zbytek rodiny, oblečení, boty, knížky, hračky, kultura, dovolené, benzín, doprava... Dát z toho další čtyři tisíce na benzín a nebo ještě třeba sedm tisíc na leasing auta naprosto nepřichází v úvahu. Hypotéka (a zakoupení nového bytu) bude možná jedině tehdy, jestliže z ní budeme moci uhradit stávající úvěry (např. ze stav. spoření na současný byt) a její splátky se vejdou do cca 2,5 tisíce (vč. přidružených nákladů jako třeba životní pojistka dlužníka a tak), což odpovídá částce, kterou splácíme i dnes. Navíc ovšem pochopitelně musejí být eventuální zájemci o náš současný byt zaplatit tu částku, kterou budeme nutně potřebovat k pořízení bytu... Žádná sranda. ´ Poznámka: neber to jako stížnost. Jen osvětlení, proč auto nepřichází v úvahu. M.
|
MirkaEyrová |
|
(13.11.2005 21:24:27) (Ještě bych dodala, že jsem to popsala velmi zjednodušeně. Museli bychom to samozřejmě zařídit tak, aby hypotéka šla na byt, a stávající dluhy se splatily z peněz, které bychom dostali za náš současný byt.) M.
|
Ivana Procházková |
|
(14.11.2005 4:56:51) No máte to, Mirko, asi dost promyšlené. Tak přeju hodně štěstí, ať se rozhodnete pro tu správnou variantu. I.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 9:26:52) Tak jestli neumí české R, tak mu myslím, anglická výslovnost jde mnohem lépe, než těm, co ho ovládají :) Aspoň znám takovou čtyřletou holčičku, která od 3 let chodí do anglické školky, R samozřejmě neumí, ale když řekne anglicky třeba "red", tak je to parádní napodobenina Aj přízvuku :)
|
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 9:21:36) Mirko, tvůj syn nerad kreslení a proto chodí na výtvarku? A proč?? Já myslela, že kroužky jsou pro zábavu a ne za trest.. :)
(promiň ten jízlivý tón, ale nerozumím tomu..) I.
|
MirkaEyrová |
|
(13.11.2005 10:34:27) Ivule, včera jsem to tu vysvětlovala, že výtvarnej kroužek ho bavil (do letoška). On by se můj syn ozval, kdyby tam nechtěl chodit. A já bych jeho přání vyslyšela. --- Vrátím lehce ironický tón: Vaše děti baví angličtina, že na ni chodí od předškolního věku??? Eventuelně tříleté dítě baví chodit do mateřinky, kde na něj mluví místo mateřského jazyka anglicky??? M.
|
Líza |
|
(13.11.2005 10:36:07) Mirko, jasně že ty předškoláky angličtina baví, a jak!
|
MirkaEyrová |
|
(13.11.2005 10:40:34) No vidíš to, Lízo. A já třeba mám zas pocit ze svého syna, že kdyby musel chodit do anglický školky, že by byl pěkně vyděšenej. On potřebuje v cizím prostředí nebo v neznámých situacích podporu, a té by se nedočkal, kdyby na něj mluvili neznámou řečí. M.
|
Sylvie |
|
(13.11.2005 10:59:18) MIrko, já mám pocit, že MIlada nemluví o anglický školce, ale o angličtině ve školce. A to je dost podstatný rozdíl - už jenom v ceně ;o) Angličtina ve školce (aspoň u nás) probíhá tak, že učitelka s dětma povídá anglické básničky, pouští a zpívají si anglické písničky, přehrávají si scénky, vybarvují si obrázky a u toho si povídají atd. mají jednoduchou učebnici, podle které se můžu orientovat i já jako rodič, co a jak se zrovna učí. Psychická újma dítěti rozhodně nehrozí, protože se anglicky učí s česky mluvící lektorkou, s dětmi, se kterými se zná ze školky a které taky mluví česky... konečně, kdyby to bylo pro Verču nějak problémové, nemusí na kroužek docházet, ale zatím jí to baví :o) Neočekávám, že by se naučila kdovíjak mluvit anglicky, jenom chci, aby se s angličtinou seznámila dřív, než jí v hlavě začnou strašit věci jako "větná stavba", "gramatika" a tak. PRotože zrovna tohle mně v jazycích dost nohy podkopává - jakmile vím, že nedokážu sestavit větu gramaticky správně, nedokážu ji ze sebe vysoukat vůbec :o( Ohromná nevýhoda vůči kamarádce, která sice mluví německy "jako tatar", ale co potřebuje, to si domluví...
A k té anglické školce - mít ty peníze, neváhala bych. Měla jsem možnost být s holčinama na týden u známých v Rakousku. NO, nemůžu říct, že holky po týdnu šprechtily, to ne, ale evidentně se začínaly orientovat. V rámci svých možností, samozřejmě, bylo jim čtyři a dva roky. Prostě to vzaly tak, že máma s tátou mluví česky, teta se strejdou sice jinak, ale co naplat, pokud si chci s nimi hrát, NĚJAK se s nimi domluvit musím... ;o)
S.
|
Sylvie |
|
(13.11.2005 12:59:28) To je fuk :o) Tenhle týden jsem zachytila v novinách zprávu, že by Buzková ráda měla (tedy - ne ona osobně, jako v českém školství) od mateřiny angličtinu, na kterou by navázala anglina od první třídy na základce a postupně by se přidal ještě druhý jazyk + navíc by se u českých dětí oživovala slovenština. Podrobnosti nevím, jenom mě zaujalo, že počítá s výukou od mateřiny, která ovšem není povinná...
s.
|
Líza |
|
(13.11.2005 13:16:14) Sylvie, to je jen další z mnoha kocourskovkých nápadů... Jen by mě zajímalo, jak chce do těch školek dostat kvalifikované učitele angličtiny. On jim to tam za státní učitelský plat nikdo dělat nepůjde. Už teď jsou s tím hrozné problémy na ZŠ, tak to rozšíříme ještě do MŠ...
|
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 13:09:19) Já jsem tedy taky velký zastánce anglické školky. Hlavně mě pro ni nadchla jedna 4-letá holčička našich známých, která chodí do aj školky od 3 let a prostě se už nyní anglicky v jednoduchých situacích domluví a rozumí (na dovolené si jde říct anglicky o zmrzlinu, sleduje Shreka v originále aj.). Je to úplně jiný způsob učení cizího jazyka, než který známe my - není tam to odporné biflování, které z jazyka dělá něco totálně odtrženého od reality a kterým nejspíš bude muset projít ten zbytek dětí, které se budou učit jazyk až v pozdějších letech způsobem slovíčko česky - ekvivalent anglicky, gramatické poučky apod. Děti prostě ten jazyk v aj školce poslouchají a nenuceným způsobem ho začnou postupně používat. Navíc si myslím, že navštěvovat takovou školku je výborná věc, jak předcházet xenoofobii. Nejsou tam totiž jen české děti, je tam spousta dětí cizinců žijících v ČR. I.
|
Štěpánka+Tom11/00+Maty07/03 |
|
(13.11.2005 16:31:43) Angl. školka je podlě mě super, ale kdo na ni má ? Kdo si může dovolit platit 10000 i více měsíčně školkové ? Š PS. Teda umím si to předstvit v Praze s jedináčkem a oběma rodiči s dobrou prací...
|
|
|
|
Líza |
|
(13.11.2005 11:00:17) Ale dočkal, copak se podpora vyjadřuje jen slovně a jen v jazyce, kterému rozumíme? Mirko, moje starší dcera je povahově hodně nesmělá. Ale vzhledem k naší rodinné konstelaci jak ona, tak posléze i její mladší sestra byly nuceny trávit poměrně dlouhá období od toho nejútlejšího věku s lidmi, které sotva znaly, v prostředí, jehož jazyk naopak neznaly vůbec. Kdybych k tomu přistupovala tímhle způsobem - nebude rozumět, potřebuje podporu, prarodiče stěží kdy viděla - tak by se s nima dodnes prakticky neměla šanci poznat, plkud nepočítám ročně tak 2x2 dny. Mohla bych se děsit, toho, jak bude bez opory a podpory, a jak se z toho určitě zhroutí. Samozřejmě že ve chvíli, kdy se snažila říct tchýni, že se jí chce zvracet, a ta jí nerozuměla, protože ani jedna z nich to neuměla tím druhým jazykem, tak z toho pak byla poměrně nepříjemná situace. Dneska se tomu ale zpětně smějeme. Vím, namítneš, že to jsou příbuzní a to je něco jiného. Hm, ale ona ty příbuzné původně vůbec neznala, a jezdí k nim vždy tak na měsíc, bez nás, od malinkata. Tak nevím, jestli dítě, které jde ráno do školky, kde je hodná paní učitelka, které sice moc nerozumím, ale má pro mě mnoho zajímavých her a večer se vrátím k mámě, to nemá de facto jednodušší.
|
|
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 13:19:59) Mirko, mohu uvést jen příklad té 4-letí holčičky, kterou znám a chodí od Aj školky od 3 let. Ano, baví. (Aspoň co můžu posoudit jako nezávislý pozorovatel.) Ona totiž ani nezažila jinou školku. Je tam spousta jiných dětí jako ona, které mluví jiným mateřským jazykem, než je Aj. Viděla jsi někdy takto malé děti, když spou komunikují? (Třeba na dovče v cizině a tak.) Oni nepotřebují rozumět tomu jazyku druhého a přesto se domluví!!!! (Neptej se mě, jak to dělají). Blbnou spolu, smějí, se různě na sebe pokřikují, dělají společné věci a prostě se nějak domlouvají.. A navíc, pokud vím, tak i v té Aj školce jsou české učitelky, které nemají "zakázáno" na dítě česky mluvit, a aspoň z počátku tam komunikace česky probíhá.
|
Ivana Procházková |
|
(13.11.2005 15:25:45) A ještě něco. Mě výuka cizího touto formou přijde mnohem příjemnější a pro dítě ohleduplnější, než hodiny a hodiny vysedávání nad slovíčkama a gramatikou, nemluvě už vůbec o efektu, který tento způsob výuky přináší. Ale je to věc názoru. Já si prostě nemyslím, že by 3-leté dítě mělo být frustrováno tím, že se dostane do kolektivu, kde ostatní děti mluví jinak, než do té doby slýchávalo. A nemyslím si to proto, že jsem měla šanci pozorovat takhle malé děti, jak na sebe vzájemně reagují a jak spolu komunikují, i když každé mluví úplně jinou řečí.
|
|
MirkaEyrová |
|
(13.11.2005 20:48:42) No, víš, Ivule, to je prostě něco, co já od svého dítěte neznám. On neumí (ani teď, natož před pěti lety) prostě "jen tak" blbnout, smát se a "nějak" komunikovat s úplně cizími dětmi - ani s těmi, co mluví stejnou řečí jako on. Taky Líza psala něco skoro podobného jako Ty: nedovedu si představit, jak anglická učitelka domlouvá s českým dítětem bez společné řeči asi toto: Pročpak pláčeš, chlapečku? Mně se stejská po mamince. Bojím se, že už nepřijde. To se vůbec nemusíš bát, maminka přijde. Ne, nepřijde! Ale to víš, že přijde. Má tě ráda, přece by tě tu nenechala... Lízo, já vím, že existují i různé neslovní druhy podpory. Jenže ty jsou víceméně tělesné, třeba přitulení, pohlazení a tak, a na to je syn háklivej i od nás - nikdy se moc netulil (až na výjimky), natož že by si nechal líbit takové důvěrnosti od cizích lidí - to si vůbec neumím představit... V zahraničí jsem byla jen jednou, co mladá holka, a to jsem měla hlavu úplně jinde než u dětí:o))) Nemám to kde pozorovat. Fakt mi chybí zkušenosti. Jo, je možný, že být důvěrně obeznámená se styky mezi dětmi různých národů, a taky - mít syna, který je statečnější a odvážnější - tak bych se toho tolik nebála. Jinak je pro mě novinka, že v anglické školce učí české učitelky. Já myslela, že rodilé Angličanky... No potom by to asi bylo trochu jednodušší. Ale... byla by to ještě anglická školka, kdyby se tam dělaly výjimky a na některé děti se mluvilo česky?... Ještě psala Sylvie, že se tu jednalo i o anglické kroužky. Jasně, tam ta situace určitě není tak vypjatá, jako v angl. školce. Ale fakt, tehdy jsem neměla zkušenosti žádný. Kdyby byly klukovi čtyři roky, a dostala jsem se k naší současné diskuzi, tak bych se třeba nechala ukecat a vyzkoušela bych to stejně jako jsem u něj zkoušela výtvarku nebo hudebku. Ale... já neměla žádný informace:-( M.
|
|
Ivana Procházková |
|
(14.11.2005 4:52:40) No aspoň pokud vím, tak společná komunikace (učitelka x třída) probíhá vždy v angličtině a pokud je třeba dítěti něco vysvětlit individuálně a na Aj dítě nereaguje, tak se prostě komunikuje v mateřštině (pokud tedy učitelka mateřštinu ovládá, třeba takovou maďaršštinu :), zejména v nižších ročnících. Učí tam nejen české učitelky, ale i rodilí mluvčí. Českých učitelek je ale nezanedbatelné procento :) Já vidím hlavní přínos v tom, že ty děti jsou nucení mezi s sebou komunikovat v cizím jazyce a učí se ho používat intuitivně. Ale o tom se tady už psalo. Měj se krásně. I.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(10.11.2005 10:49:22) Nezlob se na mne, ja mam sice dve vysoky skoly, takze uplne blba snad nebudu.. ale svym detem (rok a tri roky) opravdu anglictinou hlavu motat nebudu.. myslim , ze na to maji s nastupem do skoly casu dost
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(10.11.2005 11:57:01) Mila LIzo, neni to otazka zmlsanosti.. Kdybys mela alespon trochu prehled, nikdy by jis takovyhle blabol nenapsala. Ceske deti, narozdil od deti jinych vyspelych statu, maji mnohem vesti prehled a znalosti. A vis proc? Protoze musi! Protoze skolni osnovy na ZS v Ceskych skolach odpovidaji mnozstvim infomaci strednim skolam v zahranici.. Mozna proto jsou cesti studenti studovat v zahranici.. Jen co si ja pamatuji, moji tri spoluzaci z gymplu studovaly v cizine, dva dokonce i maturovali v cizine.. ale nepamatuji si ani jednoho cizince za cele ctyri roky, a to nejen v nasi tride , ale ani v cele skole. O vysoke ani nemluvim. A ted za sebe, kdyz isp o celodennim maratonu sednu k televizi, boli mne tak oci, ze titulky taky nemusim, take mam radsi dabing. I kdyz jsou filmy, ke kterym dabing nepatri. Neodsuzovala bych tedy ani jedno.. Oboji ma svoje. Ale ve veku deseti let, neni (VETSINOU) dite schopno pochytit zaroven obraz, zvuk a jeste titulky... proste to tak byva a neni to o zmlsanost.. Je to normalni. A je to normalni i jinde, nejen v ceskych rodinach.
|
Líza |
|
(10.11.2005 13:21:31) Cairo, že máš jiný názor, respektuji. Buď prosím tak hodná, a vyjadřuj se ke mně slušně. Možná mám rozhled po jiných věcech, než ty - ale o tom polemika není. Napsala jsem, jak je to jinde, a funguje to, tehdy to překvapilo i mě. Nicméně je to prostě tak. Nepsala jsem nic o tom, jaký je můj názor na dabingy nedabingy, ostatně je to prkotina, která mi za diskusi nestojí. Přesto bych uvítala, kdybys výrazy jako "bláboly" a "nemáš vůbec žádný rozhled" poněkud omezila. Děkuji.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(10.11.2005 13:43:28) Jeste posledni dotaz a pripominka.. nenapsala jsi , kde jinde to tak funguje a hlavne u jak starych deti to takhle funguje? rada se v tomto ohledu priucim a treba se odstehuji, aby me deti nepatrili ke spodine ceskeho naroda!
|
|
|
|
Olina | •
|
(10.11.2005 14:06:47) já Cairu docela chápu (zvlášť když se neobouvá do mě :o)). Mě Líza taky vytočila. Já větu o zmlsaných českých dětech chápu jako urážku. To co říkáš o učení jazyků dává smysl a když má někdo mladýho tak nadanýho, že nemá s titulkama trable, tak můžu jenom gratulovat. Ale na něco jste zapomněly: děti dislektické nebo jenom obyčejně nenadaní dvojkaři, kteří rádi jezdí na kole, ale to čtení jim prostě nejde a ani v deseti letech se to moc nelepší. Je jich hodně. Vsadím se, že nejsi taková potvora, abys je nutila koukat na titulky. Abych nezapomněla, když čtu titulky, nemůžu úplně vychutnat herecké umění (je-li přítomno)a když je to dabovaný tak taky ne. Dobrý filmy si pouštím v obou verzích.
|
Olina | •
|
(10.11.2005 14:37:23) s titulkama mají problémy i dospěláci, s R a Ř mám vážné problémy já a když teď půjdu ven, tak ti během půl hodiny najdu partu lajdáků, pro které bude y a i v tom slově taky španělská vesnice. Pamatuju si, jak moje nebožka teta učitelka češtiny hořekovala, že jí někdo napsal v prváku rýč s měkkým.
Některý matky, totiž, mají brilantní vynikající děti, byť v některé oblasti s komplikacema a nevážejí si toho. A pak se do nich musejí hodní a skromní lidé na netu navážet, aby se probraly.
|
|
|
Líza |
|
(10.11.2005 16:03:19) Jo a jen pro Olinu, uráží-li tě to, hledej příčinu u sebe. Já mám taky české děti a sama jsem byla české dítě.
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(10.11.2005 14:58:43) Milado , osmilete dite je fakt na jine urovni nez trilete (nasemu vlastne budou tri az v lednu) jeste nechodi ani do skolky, a ja ho fakt nechci v takhle malem veku zatezovat studiem cizich jazyku. Jinak jsem stejneho nazoru, ze poslechova anglictina v predskolnim veku neublizi, spis naopak... je to me nejstarsi dite, takze opravdu nemohu posoudit, jak to bude za pet let u nas. treba bude koukat rovnou na filmy v originale a bude jim rozumnet, ja to dneska nevim. Jen jsem prezentovala svuj nazor, ohledne jednoho nadaneho desetileteho kluka, ktereho znam a ktery ma i pres vsechny sve intelektualni zdatnosti problemy se ctenim titulek.. a neni vlastne jediny.. a preklepy se stavaji ;-) ale tady slo spis o to, jak Liza smahem zhodnotila "ceske deti"... Tobe tohlee nevadi? Ja si nemyslim, ze by muj trilety syn byl zmlsany, kdyz u nekterych filmu chce, aby to povidalo cesky..
|
Líza |
|
(10.11.2005 15:59:38) Cairo, ale ony jsou zmlsaný. Kvalita a tradice českého dabingu je docela pověstná (a to v dobrém). Tak samozřejmě jsou zmlsaný. Jak by nebyly?
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 17:44:02) Šmarjá, lidi, ty děti se přece narodily jako Češi, tak snad mají tak trochu nárok chtít mluvit hlavně česky, ne? To ještě neznamená, že jsou zmlsaný. To bych Ti, Lízo, mohla vyprávět, co to je skutečná zmlsanost:-( Příměr ze světa dospělých: jsme my to národ zmlsanců, že chceme na úřadech a ve školách stále ještě mluvit česky a ne rovnou anglicky:-( M.
|
Líza |
|
(10.11.2005 17:48:25) Mriko, zkus si to přečíst znovu. Asi ti emoce trochu ovlivňují úsudek, což mě po pravdě u tebe překvapuje. Není tam ani slovo o právu na jazyk a podobných samozřejmostech. A to , jak rozumím slovu zmlsanost, jsem vysvětlila níže. Jinak nyní bych mohla uvést, jak rozumím slovu přecitlivělost...
|
Líza |
|
(10.11.2005 17:54:53) Doplním, abys neměla pocit, že jen tak koušu. Z tvého příspěvku mám pocit, že máš dojem, že zde prosazuju náhradu češtiny angličtinou. Já 1) neprosazuju nic, jen na to "odsouzení šmahem" reaguju tak, že to o čem jsem se zmínila jakožto o zajímavosti, není tak jednoznačně špatné a má to i své výhody; 2) si opravdu myslím, že jazyky potřebujem - BTW v nich jsme opravdu na tom hodně špatně jakožto národ 3) jsem přesvědčena, že kdo se seznámí s nějakým jazykem, nezapomíná automaticky svůj mateřský jazyk, nebo ano? 4) stejně tak jsem přesvědčena, že doba obrození a akutního ohrožení češtiny už je pěkných pár pátků pryč, tak není třeba se bát dalších jazyků.
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 18:09:35) Lízo klídek. To bylo takový lehký nadhození, mně se taky mírně dotkly řeči o zhýčkanosti - protože ani já nemám ráda titulky, nejen nějaké děti. Samozřejmě že jazyky jsou dobrá věc, když je člověk ovládá. Jenže posuzuju to v kontextu s dvěma dalšími věcmi - za totáče samé SSSR a ruština, teď samé USA a angličtina. Respektive už se to mírně usazuje, řekla bych, ale mám ještě v paměti ten boom anglického braku, Santa Clausů apod. Jako řekla bych, že se časem postupně mezi záplavou amerických, německých, argentinských nebo japonských, řekněme méně kvalitních, či až příliš komerčních filmů, předmětů a model probojovává i to "staré dobré české":-) a dokonce i věci z jiných států (viz Jen počkej:-))... Anebo že bych se v tom prostě za tu dobu "naučila chodit" ve stylu že co se mi nelíbí prostě ignoruju a nevšímám si toho?... Druhá věc, která se k tomu váže, je moje skepse k onomu "snadnému" učení v předškolním věku. Nemám asi kolem sebe dost důkazů, a nic jsem o tom nestudovala, a taky nevím, zda bych tomu směla věřit, že by to bylo "až tak snadný"... Tož tak. Respektuji ovšem plně právo ostatních zařídit to jinak, než jak to dělám já. M.
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 18:17:10) Jo, ještě dodám, aby bylo jasno, jak strašně trvám na kvalitě, nekomerci, zásadách a jak děsnej patriot jsem:-): hodlám dnes po nějaké době pustit televizi a vychutnat si Hříšňák:-)))) M.
|
|
Líza |
|
(10.11.2005 18:25:40) Jasně, to chápu. No, pokud jde o to snadné učení...já ho mám kolem sebe ve dvou živých exemplářích, ale na druhou stranu si nemyslím, že by tím předškolním věkem končil život, a bylo nutné to do dětí spát za každou cenu. MMCH ani jedno moje dítě zatím na angličtinu nechodí. Ale u tý starší nechávám volný pole zájmu...jen to pořád odkládám, až ještě bude umět i cyrilici, tak do toho šlápnout s dalším jazykem.
|
|
|
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 17:58:03) Lízo :-D Já se ani nijak nevztekám:-), docela si tu házím příjemnej relax... Co MĚ dneska může už rozházet? Syn dostal poznámku (první na týhle škole) - nechoval se hezky ke spolužákům. Ani jsem se z toho nevzpamatovala, a už mi oznámil, že nemá bundu. Domů jsem šla ve svetru, moji bundu jsem půjčila synovi (teda po nějaké době, když jsem zjistila, že přes tři mikiny - ta třetí je normálně určená na tělák - mu je pořád ještě zima). Takže diskuze o jazycích? Taková lehká konverzačka:-) M.
|
Líza |
|
(10.11.2005 18:00:44) No a jak to dopadlo? Přerazila jsi ho nebo ještě žije? ;-)
|
MirkaEyrová |
|
(10.11.2005 18:13:06) Ještě žije. Ale já byla nějaká přešlá mrazem. Proto tady taky tak intenzivně brouzdám:-) M.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
& |
|
(10.11.2005 14:42:56) Cairo,
Prosim Te nemohla by jsi jim sem {do NL} prijet vysvetlit ty vyhody "uzasneho" Ceskeho skolstvi. Oni mi tu nechteji uznat moji maturitu.
Taky jsem nepochopila jak jsi myslela toto: "Jen co si ja pamatuji, moji tri spoluzaci z gymplu studovaly v cizine, dva dokonce i maturovali v cizine.. ale nepamatuji si ani jednoho cizince za cele ctyri roky, a to nejen v nasi tride , ale ani v cele skole." Tak ze, podle tebe se kvalita skoly, pozna podle toho, ze na ni NESTUDUJI zadni zahranicni studenti? No do ted jsem jsi myslela, ze je to obracene.
Tady se dabuji jenom veci pro ty nejmensi deti pro desetilete deti uz ne.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(10.11.2005 15:04:07) To opravdu nevim, ale mozna to bude tim, ze tu maturitu nemas v jejich jazyce - to byva dost podstatne. A mozna take zavisi na typu skoly, kterou jsi studovala, ale to se spis ptej tam. Co se tyce kvality ceskeho skolstvi - to bych radsi nerozebirala. Ale opravdu je znamo, ze jsou deti z ceskych skol na vyborne vzdelanostni urovni - pokud nemaji same koule ;-) A ja fakt nechapu, pro sem vsichni tahate ty desetilete deti! Memu klukovi (starsimu) jsou tri! a mladsimu rok! Az jim bude deset, napisu vam, jak je to u nas. Ale zatim proste jedou filmy s dabingem. A toho malyho to stejne nezajima..
|
Olina | •
|
(10.11.2005 15:35:42) Já nevěřím, že to myslíš vážně. Jsem nevzdělaný oslík, ale všechno co tady popisuješ znám a používám a styděla bych se, kdybych to nevěděla. O ovoci to ví každý sadař(no pro prvňáka je to trochu moc brzo, my to měli ve 4. to už lepší), který čte Receptář kozlíka šikuly, dále chci vědět, jestli se na mě sere kapitán nebo major(jsem už tak zvídavá), kdo nezná větnou stavbu(já), těžko se orientuje v interpunkci(já) a balšoj a rudý tamto mi nevadí neboť miluji Sergeje Jesenina a už musím jít, řve mi dítě, ale brát vzdělání jenom jestli to někdy použiješ je cesta do Omezencova.
|
Líza |
|
(10.11.2005 16:09:59) Milado, cesta do Omezencova je nečíst Receptář kozlíka šikuly :-) No a já vůl pořád přikládám větší váhu nikoli encyklopedickým znalostem, v nichž české děti (podle mě ke své škodě) skutečně vynikají, ale schopnosti nacházet informace, porozumět textu, kriticky posoudit kvalitu informací v něm uváděných, a tvořivě s nimi naložit. A v tom jsou české děti v rámci evropských srovnávání docela pozadu. No a s tím motáním hlavy jazyky, dokud nechodí do školy...:-)))) no comment.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(10.11.2005 17:11:52) Damy, opustim tuto diskusi, jelikoz sklouzla jaksi nekam jinam, nez o cem puvodne mela byt.. Preji Vam stastne a vesele,, vsem.. i tem, co prahnou o vedomostech z pentagonu ;-)
|
|
|
|
Olina | •
|
(10.11.2005 17:38:52) Já ti to s tím opylením zase nevěřím. Nedělej ze sebe blbečka, co nevíš (Pentagon) si hravě dostuduješ.
Fakt holky mě se líbí jak diskutujete do plnejch. Prostě to myslíte vážně. Fakt se mi to líbí. Zdá se mi, že to má smysl.
Ale že jste na Omezencov a kozlíka zabraly. Já ti něco řeknu. Ruština mi byla až na onoho ruského barda šumák za tři. Pak jsem se vdala a tchýně je importovaná. Jednou jsme se chytly a baba začala být impertinentní rusky, tak jsem jí, taky rusky, řekla ještě jednou co si o ní myslím. A jak jsem byla ráda, že to dokážu. Takže víš prd, co se ti kdy bude hodit.
|
|
Olina | •
|
(10.11.2005 17:39:12) Já ti to s tím opylením zase nevěřím. Nedělej ze sebe blbečka, co nevíš (Pentagon) si hravě dostuduješ.
Fakt holky mě se líbí jak diskutujete do plnejch. Prostě to myslíte vážně. Fakt se mi to líbí. Zdá se mi, že to má smysl.
Ale že jste na Omezencov a kozlíka zabraly. Já ti něco řeknu. Ruština mi byla až na onoho ruského barda šumák za tři. Pak jsem se vdala a tchýně je importovaná. Jednou jsme se chytly a baba začala být impertinentní rusky, tak jsem jí, taky rusky, řekla ještě jednou co si o ní myslím. A jak jsem byla ráda, že to dokážu. Takže víš prd, co se ti kdy bude hodit.
|
Líza |
|
(10.11.2005 17:43:12) Olino, tebe fakt hrozně mrzí, že se s tebou nikdo nepere, viď. Musí to být frustrující.
|
|
|
|
|
|
|
|