Kris |
|
(19.1.2015 13:08:51) Neříkám, že někdy není odklad opodstatněný z hlediska mentální nebo sociální nezralosti, ale... Mám spíš pocit, že často se jedná o podceňování dětí a rodiče si tím léčí svoje strachy a úzkosti (které má většina rodičů) a nebo se snaží "užít si ještě rok v klidu školky" a odložit o rok nával povinností se školáčkem.
Proč by srpnové dítko mělo mít odklad kvůli věku a červnové, květnové třeba už ne? Copak ty 2-3 měsíce hrají až takovou roli? V Anglii, když jsem tam byla jako au-pair, tak čtyřleté děti chodily do školy a už se učily počítat do 20, uměly spočítat předměty a tak. A v dalším ročníku se (jako pětileté) učily číst a taky to šlo a to byly o rok mladší než naši prvňáčci.
V dnešních školách už přece děti nemusí 45 minut sedět s rukama za zády a celou hodinu se taky jen "nedrtí", zvlášť v první třídě tolerují, že prostě děti 45 minut pozornost a soustředění neudrží a dobří učitelé z toho nedělají vědu.
Málokterý rodič si třeba uvědomuje, že odklad může i dítěti ublížit (zvlášť když pro to není opravdový důvod, což třeba věk jako takový není). Ze školky mu odejdou kamarádi a kamarádky, kteří zamíří do škol, a dítě nechápe, že mu maminka s tatínkem umetají cestičku na příští rok, ale bere to, že selhalo, že ho do školy nevzali a ono musí zůstat ve školce "s prckama". Navíc víceméně opakuje věci, co dělalo už jeden školní rok a tak trochu stagnuje (ti, co ten odklad opravdu potřebují, tak mezitím rostou).
Naše dcera je srpnová, příští rok má jít k zápisu, a už teď se nás kdekdo ptá, jestli jí zařídíme odklad. A dost se diví, když říkám, že ne. Výslovnost r a ř snad dohoní, ale jinak počítat umí do stovky, sčítá (formou hry) do 20 a odečítá v intervalu 0 až 10. Písmenka zná a začíná slabikovat. Pravda, neumí si zavázat tkaničky a nenají se příborem. Ale proč by měla zůstávat ve školce o rok déle jen proto, že se narodila v srpnu? A je fakt, že okolí nás nechápe, my jí chceme okrást o dětství a nechceme jí dát náskok ve škole ...
V tomto školním roce jejich původní třídu rozdělili a starší děti (většina jejích kamarádů a kamarádek) šly do jiné třídy. Dcera z toho je smutná doteď i když si našla nové kamarády. A zrovna tak si pamatuju, jak jsem se styděla a byla smutná, že musím zůstat ve školce, když ostatní šli do školy (byla jsem říjnová) a to jsem byla hyperaktivní a ten rok navíc ve školce mi jen prospěl.
Takže možná kdybychom dětem víc věřili a neumetali jim tolik cestičku, tak by se žádná katastrofa nekonala a bylo by víc místa ve školkách
|
jentak | •
|
(19.1.2015 13:29:20) Aha - takže psychologové, co doporučují odklad, jsou blbci, kteří nerozumí své práci? Já svým klukům odklad dala, jednoduše proto, že třeba zrovna starší do školy prostě nechtěl a školu ignoroval - psycholog jasně řekl - to nemá cenu, bude znechucen a budeme řešit spolu další problémy z toho vyplývající. A jsem ráda za oba, že odklad měli. Jinak včera jsem viděla v TV, co by prvňák měl umět - zavázat tkaničku. Některé děti by pak do školy nešly ani v deseti letech - je tak strašně nutný dítě zkoušet, jestli umí zavázat tkaničku a jaká písemka umí? Byla to běžná základka, žádná výběrovka.
|
Kris |
|
(19.1.2015 14:38:38) Psala jsem snad, že psychologové jsou blbci? 1) Psychologové jsou lidi, jako ostatní, takže i blbci se mezi nimi najdou a nemají patent na rozum. 2) Když jdeš k psychologovi už s tím, že ten odklad chceš, tak se málokdy postaví proti tomu. Koneckonců proč by to dělal? A když se postaví proti, tak si rodiče najdou jiného, ne? Málokdo tam jde s tím, že se jde zeptat, jak na tom dítko je, aniž by předem uvedl, jestli odklad chce a nebo naopak mu chce zabránit. Navíc konečné rozhodnutí (když např. škola odklad doporučí a ty dítě do školy dát chceš) je na rodičích. 3) Dobrý psycholog by se především snažil rozklíčovat, proč dítě do školy nechce, aby se na tom dalo zapracovat, třeba by nakonec šlo o nějakou snadno vyřešitelnou věc a důvod k odkladu by ani nebyl.
Tedy pokud dítě na školu opravdu mentálně a sociálně má, samozřejmě.
Kdyby mi dcera přišla s tím, že do školy prostě nechce, tak by mě nejvíc zajímalo proč - jestli jí třeba ve školce (nebo babičky) nestrašili, že "až budeš ve škole, budeš muset to a to, nebudeš si moct tolik hrát apod"... a nebo jestli za tím není žárlivost na menšího sourozence, že může být doma, nebo že kamarádi ze školky ještě do školy nejdou... a pak se snažit jí to vysvětlit a nebo změnit moje chování, pokud bych tím důvodem třeba byla já.
A jestli se můžu zeptat, tak druhé tvé dítko mělo odklad proto, že první ho měl taky?
|
|
|
jentak | •
|
(19.1.2015 13:33:10) Jasně, že nejsou místa ve školkách, za to mohou odklady - no, na někoho se to musí hodit, že? A je to tak jednoduchý, než říct - my idioti kašleme na demografický vývoj, ale co - za to mohou tamti, ne my.
|
Kris |
|
(19.1.2015 14:50:18) Zaprvé jsem to myslela spíš v žertu, ale když už jsi šla do útoku, tak se vyjádřím.
Jen děti s odkladem za nedostatek míst v MŠ nemůžou, ale výrazně přispívají - letos se nedostalo přes 55 tisíc dětí do školky, k zápisu do prvních tříd míří přes 140 tisíc dětí. Podle článku je 20 % dětí, které budou mít odklad. Tedy přes 28 tisíc dětí s odkladem zůstane ve školce, pravda, část jich zamíří do přípravných tříd, třeba 8 tisíc. A stále je tu třeba 20 tisíc odmítnutých dětí, které nastoupit nemohou kvůli dětem s odkladem. A z těch 28 tisíc dětí s odkladem jich odklad opravdu potřebuje třeba jen 8-10 tisíc, ostatní mají ty důvody jako věk, že se nevydrží soustředit déle, jako půl hodiny (to dělá problémy i mně) apod. Toť můj názor.
|
jentak | •
|
(20.1.2015 9:27:32) Jistě - beru Tvůj názor, ovšem pokud máš problém s umístěním dítěte do školky, tak jsi mimo, když běduješ, že nejsou místa ve školkách kvůli odklaďákům, měla by ses obrátit na obec a tam začít řvát, co dělali 3 roky, když věděli, kolik dětí se narodilo a měli 3 roky na to, aby otevřeli další třídy - a vykašlali se na to. Jinak - jak Ty můžeš vědět, kolik dětí odklad potřebuje a kolik ne?
|
Kris |
|
(20.1.2015 21:36:29) Před pár lety mi říkal známý - dětský psycholog - že v 8 z 10 případů odklad požadujou (a potřebujou pro uklidnění vlastních obav) rodiče, zbylé 2 děti jsou opravdu pro školu nezralé. Když to beru tak, že možná trochu přeháněl a že k němu nepřišel třeba úplně "statisticky reprezentativní soubor" předškoláčků, tak jsem to zaokrouhlila na 2/3, co ten odklad reálně nepotřebují.
Jenže má známý pravdu i v tom, že vystresovaní rodiče = vystresované dítě a proto ten odklad doporučil i když viděl, že to spíš nedávají rodiče.
|
jentak | •
|
(20.1.2015 22:12:07) No vidíš - a mně dětský psycholog říkal, že pokud je jen trochu na vážkách, odklad doporučí, neboť se pak setkává s tolika školou vystresovanými dětmi, že by si to vyčítal. Promiň, ale když se podíváš okolo, tak zjistíš, že většina škol o individuálním přístupu jen kecá a ve své podstatě neumí nebo nemůže toto zajistit. Ale teorii ovládají. A abych nebyla nespravedlivá - kolikrát tomu nasadí korunu učitelka - a to už je katastrofa.
|
|
|
Kris |
|
(20.1.2015 21:50:56) Jo a o tom, kolik míst ve školkách zabírají děti s odkladem se zkus někdy pobavit s ředitelkami MŠ, jo? Jen ve školce, kam dcera chodí, v minulém školním roce odcházelo do školy 50 prvňáčků a zůstalo ještě 15 dětí s odkladem na další školní rok, tedy ve školce bylo celkem 65 předškoláků a kapacita školky je 120 dětí. V loňském školním roce měli dětí s odkladem 21. Jestli myslíš, že je to málo, tak si uvědom, že předškoláci tvořili přes polovinu dětí z celé školky a odkladáři z nich skoro třetinu. A 21 dětí už je skoro celá nová třída.
|
jentak | •
|
(20.1.2015 22:09:30) No a? Přesto snad na úřadě nesedí blbci a umějí pracovat se statistikami, ne? Jako rozhodně by mě nedonutilo upustit od odkladu to, že ubyde jedno místo ve školce pro další dítě. Tohle není můj problém, to je problém města.
|
Kris |
|
(21.1.2015 14:17:28) Na úřadě asi sedí tolik blbců, jako v jiných oborech. Ale hlavně jim je to jedno, protože rodiče si nějak poradí. To se řeší celá léta a radnicím je to jedno, pro ně děti jsou jen čísla ve statistikách.
|
|
|
X__X |
|
(21.1.2015 8:19:36) no, to asi ve školce bude nic moc předškolní příprava, když jim tolik dětí psycholog k postupu do školy neschválí, ne? mně děcka chodila do školky se smíšenými třídami, takže pro mne jako rodiče nikdy nebylo viditelné, jak velké procento dětí zůstalo, ale jak jsem měla kluka s odkladem, tak ten rok jsem se o to zajímala - předškoláků bylo něco kolem pětatřiceti, odklad měli dvě děti - můj kluk a jeho kamarád z vedlejší třídy. oba to byli sprnoví kluci, u kterých ta pravděpodobnost nedozrálosti je celkem značná (jak známo, kluci v tomto období dozrávají pomaleji, než děvčátka). mému klukovi odklad jednoznačně prospěl.
|
jentak | •
|
(21.1.2015 9:22:27) Tak dozrávání samozřejmě neovlivní žádná školní příprava. U nás to bylo tak napůl - polovina nejstarších dětí odcházela do školy, tedy všichni odklaďáci a pár neodkladových, půlka zůstávala jako odkladových.
|
|
Kris |
|
(21.1.2015 14:12:41) No, nevím, kolik dětí ten odklad mělo proto, že ho potřebovali. Vzhledem k tomu, že spousta jiných dětí z této školky do školy nastoupila (včetně malé sousedovic Ukrajinky narozené koncem května) a zatím zvládají, tak to asi nebude o školce. U zápisu totiž většinu těch dětí vzít chtěli, ale nechtěli a odklad byl ze strany rodičů. Pokud vím, tak jen 4 ty děti to měly přímo doporučené už ze školy, ostatní to měli pak zajištěné u psychologa.
Jak jsem psala, pokud dítě opravdu je nezralé, tak OK, ať odklad má. Ale pokud je to pouze preventivní opatření proti tomu, aby dítě bylo mezi nejmladšími? Vždy někdo nejmladší ve škole být musí. A nikde není dáno, že nejmladší nestrčí do kapsy i děti o rok starší.
To bylo vlastně to, čemu jsem se divila - proč tolik rodičů nevěří ve schopnosti svých dětí, že jim musí "budovat" rádoby výhodnější pozici?
Možná by tedy stálo za to usilovat o změnu legislativy a posunout věk pro nástup do školy plošně o rok a zrušit možnost odkladů (nebo výrazně omezit). Tím by se ukázalo, jestli šlo jen o nezralost dětí a nebo o manipulace rodičů, aby bylo dítě o rok starší než vrstevníci. A školku pro předškoláky zcela nahradit přípravnými třídami ve školách, aby si děti mohly zvykat na přechodový režim mezi školou a školkou.
|
jentak | •
|
(21.1.2015 15:54:37) Ale jo, mně je fuk, kdy chodí jiné děti do školy, třeba ať chodí v pěti, ale ať laskavě nikdo nekecá do toho, kdy tam začne chodit moje dítě, neboť ve finále to budeme jen my, kdo s tím pak bude mít problém, ostatní jen rozhodí ruce - však jste měli možnost.
|
Kris |
|
(21.1.2015 17:28:32) Neber to tak osobně - prostě pokud tvoje dítě odklad potřebovalo, tak potřebovalo.
Ale pár maminek tu opravdu píše v tom smyslu, že odklad dají preventivně kvůli věku, hlášky typu nepůjde jí čeština, matika, tak aspoň jí půjde tělocvik, když bude o rok starší...
Víš, to je jako se vším - tak dlouho se budou odklady zneužívat, až někoho na ministerstvu napadne, že třeba budou muset děti před komisi, k autorizovaným psychologům a nebo nějakou další byrokratickou a ponižující záležitost... a budou na tom bity právě ty děti, které odklad potřebují, když budou procházet zbytečně dlouhým a náročným procesem. A nebo je napadne zrušit odklady úplně a to by bylo ještě horší.
A je taky pravda, že společnost je nastavena sobecky a "po nás ať přijde potopa", všichni se ohání právy, ale osobní zodpovědnost a morálka upadá. Ve všech oborech žití - ať jsou to šizené potraviny, práce načerno (zaměstnavatelé k tomu tlačí lidi), neúcta k majetku a lidem, podvody s dávkami, plýtvání dávkami a současně vesele stát nepošle rodičovskou a ještě se prostřednictvím ministryně smějou do tváře lidem, kteří se v penězích zrovna netopí...
|
X__X |
|
(21.1.2015 19:23:35) ale tak Kris, děti k odkladu potřebují vyjádření jednak psychologa a jednak jejich lékaře. čili dva odborníci se musí na odkladu shodnout. jako dá se předpokládat, že když je dítě hraniční, tak se obvykle spíš přikloní k odkladu, ale pochybuji, že by oba vydali odkladový posudek na dítě zcela zralé a že "rodiče říkali"... no, ono je taky možné, že nemálo rodičů radši řekne, že svému zlatíčku "prodloužili dětství", než by přiznali, že v něčem nestačí vrstevníkům
a jinak - mně je naprosto fuk, jak to s dětmi mají či nemají jiní rodiče. mám ve škole tři děti a u žádného z nich jsem nepozorovala nějaké problémy kvůli odkladovým dětem. vlastně ani nevím, kdo z jejich spolužáků odklad má nebo nemá, protože mě to nezajímá.
|
Kris |
|
(21.1.2015 20:55:51) Kamarádky holčina byla zralá dle školy a prvního psychologa, tak šli k dalšímu a ten jim to napsal, protože chtěli. S tím šli k dětské, ta řekla, že pro to důvod nevidí, ale když to chtějí, tak to taky napíše. Právě že i tak se to dělá. Hlavní argument kamarádky byl, že se vydrží soustředit jen půl hodiny v kuse. Což je maximum i pro mne.
|
|
|
jentak | •
|
(22.1.2015 12:00:24) Jasně - učitelka říkala - to nějak zvládnou. Ale vzhledem k délce školní docházky je třeba, aby to zvládali v klidu. Ale učitelky honily děti, protože v naší spádové chtěly z nějakého důvodu co nejvíc dětí. Já byla šťastná jak blecha u mladšího, u kterého se následně ukázalo, že těch problémů i při odkladu má tolik, že psycholožka říkala - ještě že jste nepodlehla tlaku školy, to už by na něj bylo skutečně příliš. I tak pořád ještě není schopen pracovat ve velkém kolektivu, protože jsme našli školu s malým počtem dětí, kde může říct - paní učitelko, potřebuji ticho, nemůžu se soustředit - a to ticho je a nebo má víc času. Tohle mezi třiceti dětmi bylo sci-fi.
|
|
pavla | •
|
(25.1.2015 4:30:58) Kriš,jaký podvod, jaké zneužívání???? Odklad je regulérní možnost nastoupit školní docházku o rok později, je to v našem školství vzácná výjimka, která počítá s individualitou dítěte. Jestli je dítě zralé je docela těžké odhadnout. Předškolní testy fakt neodhali vše. Výhodou je spíš delší pozorování a znalost konkrétního dítěte, takže jinak řečeno rodič většinou ví a zřejmě i proto odborník k mínění rodičů přihlíží. Nemusis souhlasit, ale tvoje věc je pouze tvoje dítě, po ostatních ti není nic. Pokud má tvoje dítě ve škole problémy, možná melo mít odklad taky. Samozřejmě, kdyby bylo ve třídě nezralých děti více, nebylo by to tak vidět, ale ten problém by nezmizel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martina, 2 děti | •
|
(19.1.2015 15:03:54) Souhlasím s článkem, že by odklady měly být povoleny pouze ve výjimečných případech. Tím by se zamezilo tomu, že čerstvě 6leté dítě se octne v 1. tř. s osmiletými. Zároveň ale chápu, že hlavním problémem jsou pravděpodobně přílišné nároky na děti v první třídě, a to ani ne tak s ohledem na obsah toho, co se mají naučit (číst, psát, počítat), ale spíš na soutěživost, výdrž a samostatnost. Tím chci říct, že v 6 letech se převážná většina dětí je schopna naučit číst a psát, ale jsou to pořád ještě malé děti a potřebují častý odpočinek, prokládat učení hrami a učit zajímavou formou. A dokud bude podporována přílišná soutěžívost, rodiče budou chtít zvýhodnit svoje děti a poslat je do školy později, aby měli lepší startovací pozici.
|
Kris |
|
(19.1.2015 19:37:21) Od kamarádek s dětmi v první třídě vím, že už učí jinak, u prvňáčků je toho i dost formou hry... Vždy záleží na učitelce, jaké to bude. Nějaký tlak na děti být musí, aby se udrželo tempo, ale většinou to není extrémní soutěžení a přehnaný tlak na výsledky. Bohužel to je spíš záležitost rodiny - přehnané nároky a velký tlak na děti. Jasně, že se musí naučit číst, psát a počítat, ale spousta rodičů potřebuje, aby bylo dítě skvělé ve všem a to jde málokdy.
Já dobře počítala, šel mi pravopis a dobře jsem četla, látku si pamatovala ze školy, ale psala jsem příšerně a aspoň náznak výtvarného talentu se mi objevil až ve čtvrté třídě. Takže na vysvědčení jsem měla jedničky (z výtvarky z milosti) a dvojku z milosti ze psaní i když bych zasloužila spíš trojku... Od první do 4 třídy se nám vystřídalo 12 třídních učitelek, stabilita žádná a přesto 1/4 žáků skončila na jazykovce a nebo v matematické třídě a potom jsme se sešli na víceletém gymnáziu.
Je to tedy spíš o dítěti a rodině, než jen o systému a škole. Je to jednoduché říct, že za všechno, když se nedaří, může škola. Někdy to tak je, ale většinou je to spíš přílišné očekávání rodičů a pak se řeší, kdo za to může, že dítku nejde úplně všechno... a někdy si prostě rodiče nepřipouští, že je dítko flink a nebo prostě mu není dáno mít až do maturity samé jedničky.
Vždyť ani my dospělí nemáme talent na všechno, ne?
|
jentak | •
|
(20.1.2015 9:30:58) Podívej se, Zeman řekl, že rychlost kolony udává nejpomalejší člen. To ovšem ve škole neplatí. Rychlost a tempo udává většina, tudíž nevím, proč by dítě, kterému by prospěl odklad k tomu, aby se zařadil do té většiny, se měl od první třídy potýkat s tím, že bude dřít navíc, aby té většině aspoň stačil. Pak se to nesrovná po čtyřech letech /co tady někdo psal/, protože ono dítě bude tak demotivované, že se na to raz dva. Zkus si být v práci 4 roky, kde nebudeš stačit a abys aspoň byla tzv. ucházející, budeš místo 8 hodin jako ostatní pracovat třeba 12 hodin.
|
|
|
|
|
sarra.bromelia | •
|
(20.1.2015 0:26:52) Většina dětí,které v současné době nastupují do ZŠ, je zralá po kognitivní stránce. Emocionální a sociální zralost naopak poněkud pokulhává. Důležitá je rovněž zralost fyzická... Pokud dítě není fyzicky dozrálé, tj. nemá zcela dovyvinutý fonematický sluch, zápěstní kůstky, oční sval atd., (v sedmi letech je vývoj uvedeného s největší pravděpodobností ukončenm u všech dětí), pak i vysoce inteligentní dítě může mít ve škole potíže vyvěrající právě z nedostatečné fyzické zralosti. Dítě, které nastoupí do školy předčasně, tedy nezralé, a navíc se spolužáky staršími než je ono samo, se v případě nedostatečně chápající a vstřícné učitelky může, zcela neoprávněně dostat na chvost třídy ... Rozdíl je pak setřen zhruba po čtyřech letech.
|
|
|