Loten |
|
(9.1.2015 9:47:16) Proč bych nechtěla aby mí dítě se zájmem o manuální práci a manuálně šikovné, studovalo učiliště? Na učilišti se potká se spolužáky kteří jsou k učení nemotivovaní, často chodí za školu, holdují alkoholou, kouření je norma. Na základní škole to byli čtyřkaři a pětkaři, propadlíci. Je zde obrovské množství přestupů ze školy na školu i opakovaných, obrovské množství zameškaných hodin (omluvených i neomluvených). Ano všechny tyto nešvary se vyskytují i na gymnáziích, ale ta míra je nesrovnatelná. Učitelé na učilištích jsou často podobně demotivovaní, učit novým zajímavým stylem se tam nenosí. Na praxi se mnoho žáci nenaučí (budoucí kadeřnice si vzájmně stále umývají vlasy - mají jen velmi málo zákaznic, stolař se nenaučí dělat schody, postele - spíše poličku). Prostě úroveň těch škol je mizerná a vím o čem mluvím, znám mnohé velmi z blízka. Omluvám se případným výjimkám, které jistě existují. Jak z toho ven? Nevím. Ale pokud to bude jen trochu možné nedám dítě na takovou školu, protože je to škola špatná, ne protože vyučuje řemeslo. A na druhou stranu je i jiná cesta k řemeslu. Znám absloventa technické VŠ, který se úspěšně živí jako kamnář. Znám jiné vysokoškoláky a absolventy gymnázií a průmyslovek, kteří jsou úspěšní zemědělci, kováři...
|
Renka + 3 |
|
(9.1.2015 10:22:08) Je to ale strašná škoda, dnes člověk nemůže najít šikovného řemeslníka. A bude ještě hůř. Děti nejsou manuálně zručné a pracovat rukama neláká. Ale zase nemůžou být všichni manažeři, že, naše společnost potřebuje zručné a šikovné lidi.
Mám pár známých, co vyučení jsou a lidi se o ně perou - truhlář, pokrývač, instalatér. Zakázky si můžou vybírat, nevědí, kam dřív skočit. Muž potřeboval do práce člověka k soustruhu, nemohl ho sehnat, jakmile shání nějakého vysokoškoláka, hlásí se mu celý zástup nezaměstnaných s VŠ.
|
Monika |
|
(9.1.2015 10:51:36) Já si právě myslím, že cesta ven ze začarovaného kruhu (na učňák dítě nechce kvůli "ostatním", příp. ho tam kvůli tomu a šikaně nechtějí dát rodiče, takže něco vystuduje a pak nemůže najít práci) by mohla být v možnosti něčím se vyučit až po maturitě (nebo i VŠ), až člověk sám vidí, jak to vypadá s jeho pracovním uplatněním a co třeba z řemesel by ho bavilo a zároveň uživilo ... Ve vyšším věku pak už také člověk snadněji překoná potíže s názory okolí, případně spolužáky ... A vzdělání se mu neztratí, pokud si z něj něco bude pamatovat, třeba lépe zvládne případné záležitosti kolem podnikání, lépe si vyjedná prac. podmínky atd.... Mně je teda jasné, že toto určitě je možné i dnes (vyučit se až později), ale asi by to chtělo větší propagaci nebo i podporu této možnosti - takoví "učni" by už nemuseli studovat obecně vzdělávací předměty, jen odborné a praxi, tj. mohli by se vyučit třeba i za 2 roky a v rámci praxe si trochu vydělávat ...
|
Loten |
|
(9.1.2015 11:00:32) Ano vyučit se až po SŠ či VŠ je dobrá cesta. Učiliště by měli masově nabízet rekvalifikační kurzy za rozumných podmínek (fiančních, časových). Tj. učit jen řemeslo ne všeobecné předměty, které ti lidé už mají. Učit kvalitně k věci, on ten vysokoškolák už kvalitu pozná. Pořádat kurzy s ohledem na to, že je často navštěvují pracující lidé (není pravda, že VŠ je tak často nezaměstnaný, spíše mu dojde že manuální práce by jej těšila více). Otázka je zda to stávající učiliště umí nabídnout. Ale určitě je to lepší cesta než nadávat na nedostatek žáků.
|
|
X__X |
|
(9.1.2015 11:28:39) takoví "učni" by už nemuseli studovat obecně vzdělávací předměty, jen odborné a praxi, tj. mohli by se vyučit třeba i za 2 roky a v rámci praxe si trochu vydělávat ...
můj ex si takhle dodělával učňák. rozhodně to nebylo na dva roky, trvalo to jenom jeden školní rok a kdo ví, jestli vůbec celý (normálně je obor tříletý), už nevím přesně, učil se fakt jenom odborné předměty, ze kterých taky potom skládal zkoušku. dělal to kvůli podnikání, v podstatě on už v té době podnikal v oboru, ze kterého pak získával výučák (kvůli živnostenskému úřadu, aby se mohl časem zbavit odborného garanta). z kvality praxe nebyl zrovna dvakrát nadšený (a výuku zvládnul doma samostudiem). celkově při tom samozřejmě normálně pracoval, nebylo to až tak časově zatěžující.
otázka je, nakolik má takové studium smysl. ex fakt tu školu dělal čistě kvůli papíru, nic nového mu nedala, co potřeboval, to se naučil i bez školy, protože měl o obor zájem. ono vůbec mám pocit, že kdo i po vystudování střední - vysoké školy tíhne k manuálnímu řemeslu, těžko to je osvícení ze dne na den, ale spíš je v tom předchozí praxe: dřívější kroužky, učení se té práci od rodiče, prarodiče, praxe z prázdninových brigád... tedy že dotyční tu práci už do jisté míry umí a teď je otázka, nakolik jim učňák umožní schopnosti rozvinout a nakolik její absolvování pro ně bude fakt jenom formalita pro získání papíru
|
jentak | •
|
(9.1.2015 15:28:14) Jo - já už to psala - chtěla bych se vyučit cukrářkou - jak bych chodila na učňák, mi jasný není, ale zarazila mě hned první podmínka - najít si cukrárnu, kde bych vykonávala praxi - tak nevím, která cukrárna mě to umožní po 17. hodině - aby si vyučili konkurenci? No to jistě.
|
Pruhovaná |
|
(11.1.2015 8:04:26) Holka, já na jednu takovou praxi chodím (ne teda cukrářskou ). Za praxi platíš, takže motivaci mají a holt si musíš brát občas volno. Cukrárny taky fungujou o víkendu. Není to holt zadarmo.
|
jentak | •
|
(13.1.2015 16:42:02) No - vzali by mě do místní cukrárny, ovšem k praxi, jakou si představuju, se nedostanu ani náhodou - a to by mě vzali jen proto, že šéfem tam je můj spolužák. Ale to je praxe, kterou nevyužiji - vše je zautomatizované - a navíc po mně chtěli závazek, že tam budu pracovat po "vyučení" 2 roky - no to ani náhodou. A v soukromé by mě nevzali, protože i kdybych chtěla tam pracovat, tak mě nepotřebují - a popravdě, nemají zájem o rozšiřování konkurence. O tom žádná a taky mi to řekli.
|
|
|
|
|
Irena učitelka na SOU, 2 děti | •
|
(11.1.2015 20:44:44) Pracuji 8 let jako učitelka angličtiny a němčiny na učilišti technického zaměření a musím souhlasit s tím, že pokud bych měla dát svého syna na učiliště, měla bych opravdu velké obavy. Velkým problémem jsou hlavně žáci se špatným prospěchem už ze ZŠ, kázeňskými problémy a hlavně u těchto žáků NEFUNGUJE RODINA!!! Ti pak "rozhodí" celý kolektiv, stáhnou mnohé žáky k záškoláctví, drogám, alkoholu atd. Ale abych jen nestrašila, tak mám i optimistické příklady, kdy žáky na první pohled "odepsané" začalo bavit řemeslo na praxi (zde je velice důležitá osobnost učitele odborného výcviku čili mistra!),začali pracovat na zakázkách pro firmy za peníze), začali být chváleni za to co dokážou a ve 3. ročníku byste je nepoznali. Toto by měla být jedna z možností, jak žáky motivovat, určitě spolupracovat s firmami a schopné řemeslníky si vychovat. Lepší ocenění by si zasloužili i pedagogové na učilištích, protože jejich práce se někdy podobá práci psychologů a speciálních pedagogů!
|
Jana + 2 | •
|
(19.1.2015 10:29:06) Souhlasím s těmi obavami - hlavně ze zdejší společnosti. S manželem (ač oba VŠ) vůbec nezavrhujeme možnost, že by se náš syn vyučil řemeslu – jednak víme, že pracovitých a kvalitních řemeslníků je zoufale málo, jednak syn asi nebude studijní typ po nás. Nicméně vzhledem ke své zkušenosti bych mu asi hooodně bránila, aby šel na učňák rovnou ze ZŠ. Ta zkušenost je taková, že jsme bydleli pár let nedaleko jednoho velkého učiliště v Praze a občas se potkali s jeho svěřenci na autobusové zastávce – a to byla síla – z několika takových setkání (kterým jsem se pak již cíleně vyhýbala) jsem nabyla dojmu, že slušně vychované dítě má v takové „společnosti“ pouze 2 možnosti – buď a) zapadne mezi ty grázly (sorry, ale jinak se ta individua nazvat nedala) se vším všudy – a to pak kouření, alkohol a katastrofální slovník jsou asi ještě „soft atributy“takového statutu nebo za b) bude mezi nimi trpět (opovržením, vyčleněním, šikanou...) I když zas na druhou starnu máme ve svém okolí celkem dost kamaráddů, kteří nějakým tím učňákem prošli a zůstali „celí“ (fyzicky i psychicky) a slušní... Má zkušenost s osazenstvem učilišť je ale bohužel taková a nejsem si vůbec jistá, zda se přes ní dokážu přenést. A hlavně své dítě do něčeho takového uvrhnout...
|
|
|
|
Loten |
|
(9.1.2015 10:55:08) Ano, je to špatné, taky často těžce sháníme dobrého řemeslníka. Moje dítě zručné je, rád manuálně pracuje. Přesto pro něj učňák nevidím jako cestu (ani on pro sebe, vidí co tam jdou za děti a že by si s nima neměl absolutně co říct). Myslím, že to není o tom, že dětem se nechce pracovat rukama, ale že učiliště jsou nekvalitní.Dala bys ty své dítě na učiliště? Je to fakt drsné prostředí.
|
Pollyenka |
|
(9.1.2015 11:07:05) Tedy jsou určitě učiliště o kterých tady píšeš,ale já vím, o hodně dobrých učilištích, kde to takhle nefunguje. Čtyřleté učební obory s maturitou jsou vetšinou velmi prestižní a dostat se tam může dítě pouze s dobrým prospěchem. Vím o střední škole se sociálním zaměřením, kde jsou právě tyto děti o kterých píšeš a to je škola, u které je předpoklad, že budou pracovat s postiženými, s dětmi apod. Kluka tam naučili kouřit, flákat se a chlastat, rozhodně by se děti na této škole nedali považovat za elitu, či nějak extra motivovaní.
|
Loten |
|
(9.1.2015 11:16:20) Který čtyřletý obor s maturitou je prestižní a mohou se na něj dostat jen děti s dobrým prospěchem? Tak možná letecký mechanik? Jak dopadly tyto školy, které osobně znáš u státních maturit? Vždyť i na gymnázium se dnes dostaneš s trojkami. Jsou slabé ročníky středoškoláků. A že se drsné věci dějí na středních školách včetně gymnázií je jasné, ale na klasickém učňáku po jehož kvalitních absolvetnech všichni (i já) voláme jako zedník, truhlář, instalatér, obkladač... je drsné protředí (drgy, chast, šikana) takřka pravidlem.
|
Černá kronika |
|
(9.1.2015 12:20:42) Bohužel můžu potvrdit. Syn dělá učebni obor s maturitou a ve třídě jsou jen tři kluci včetně syna, kteří nekouří. Jsou tam tak trochu za exoty a jsou vyčleněný. Zbytek kouří trávu i během vyučování (né ve třídě, ale před budovou nebo na záchodech), mají absence jak ve škole, tak na praxi.
|
|
Mentolka, 18+23 | •
|
(9.1.2015 23:26:26) Třeba Střední pedagogická škola v Evropský. Jsou tam talentovky, dcera maká, že se z ní kouří a při státní maturitě byla tahle škola jednou z nejlepších ve své kategorii. Navíc je to škola, která opravdu připraví pro práci ve školce. A to víc než vysoká - mají tam totiž studium OPRAVDU zaměřené na PRAXI. Já ve školce dělám taky, vystudovala jsem právě tu vejšku a mám proto porovnání. Spoustu věcí "si beru" právě do dcery :)
|
Alena | •
|
(10.1.2015 0:24:00) A pak take Keplerovo gymnazium....smankote, copak je stredni pedagogicka ucnak?
|
|
Hanina | •
|
(10.1.2015 0:33:09) Střední pedagogická že je prestižní? Jo, bejvávalo, ještě v době, kdy jsme studovali my, čili do r. 1989. Dneska je stát degradoval, protože už i do těch školek chce, aby učitelky měly Bc., tedy alespoň 3 roky VŠ. Je to blbost, protože na tom Bc. se studuje totéž, co na SPgŠ. Právě že S/gŠ mám, tak třeba ta moje škola je už hodně zaměřená na studium sociálně-právní, protože absolventi staré SPgŠ těžko shánějí práci v oboru. Učitelky MŠ jakž takž, vychovalky těžko, protože školních družin hodně ubylo. Jinak řeč tu byla o prestižních učebních oborech s maturitou, to není kategorie, kam spadají SPgŠ.
|
|
|
|
Alena | •
|
(9.1.2015 16:29:46) "Čtyřleté učební obory s maturitou jsou vetšinou velmi prestižní a dostat se tam může dítě pouze s dobrým prospěchem." Uz jsem se dlouho tak nezasmala.
|
jentak | •
|
(9.1.2015 16:30:44) - zajímaly by mě, které obory to jsou - třeba nad tím budou někteří uvažovat.
|
Pollyenka |
|
(9.1.2015 17:03:00) Kuchar,cisnik,zlatnik,umelecky kovar....
|
Loten |
|
(9.1.2015 17:26:18) Ale když marně hledáš řemeslníka, hledáš obvykle klempíře, zdeníka, obkladače, instalatéra, truhláře...Z těchto oborů znáš taky kvalitní školy?
|
Pollyenka |
|
(10.1.2015 11:47:25) Mas pravdu,z techto oboru neznam.
|
|
|
Alena | •
|
(10.1.2015 0:48:06) :) Nezlob se, ale muzes jmenovat ty konkretni "prestizni" ucnovska strediska? Schvalne jsem si vyguglila napr.kuchare s maturitou a vsude nasla poznamku "prijimaci zkousky se nekonaji".
|
|
Alena | •
|
(10.1.2015 0:48:11) :) Nezlob se, ale muzes jmenovat ty konkretni "prestizni" ucnovska strediska? Schvalne jsem si vyguglila napr.kuchare s maturitou a vsude nasla poznamku "prijimaci zkousky se nekonaji".
|
|
Alena | •
|
(10.1.2015 0:48:13) :) Nezlob se, ale muzes jmenovat ty konkretni "prestizni" ucnovska strediska? Schvalne jsem si vyguglila napr.kuchare s maturitou a vsude nasla poznamku "prijimaci zkousky se nekonaji".
|
|
|
Mentolka, 18+23 | •
|
(9.1.2015 23:29:15) Pedagogická na Evropský v Dejvicích - viz výše ;)
|
Hanina | •
|
(10.1.2015 0:35:22) To je učební obor s maturitou? Tak to teda klesla ještě níž, než jsem předpokládala. Já myslela, že patří do kategorie středních škol s maturitou, a on už je to učňák?
|
pavla | •
|
(10.1.2015 9:16:01) Pletete všechno dohromady. Jsou gymnazia,pak střední školy jako pedagogická, zdravka, ekonomka atd. a pak jsou učební obory, které se dělí na dvouleté (převážně pro žáky s SVP), tříleté zakončené ucnovskou zkouškou a čtyřleté ukončené maturitou. Některé obory mohou být jak v tříleté, tak v čtyřleté formě, třeba zrovna kuchař je takový příklad, ale je jich víc.Pedagogická škola fakt není ucnak.
|
Alena | •
|
(10.1.2015 9:23:21) To byla prece ironie.
|
pavla | •
|
(10.1.2015 9:29:28) No tak do diskuse o učebních oborech napíše nick Mentolka, že prestižní je pedagogická, kam chodí její dcera.Tak pokud je to ironie, tak se omlouvam, to mi fakt nedošlo
|
X__X |
|
(10.1.2015 10:02:08) tak ono mentolka asi odpovídala na otázku "který čtyřletý obor s maturitou"... a jasně, střední pedagogická JE čtyřletý obor s maturitou, že jo. a jakýkoli čtyřletý obor s maturitou bych nenazývala učňákem, protože tím je pro mne obor s výučním listem a ten zas není čtyřletý
ono "učňáky" jako takové právně neexistuje, jak učňáky tak gymply jsou střední školy. zákon rozlišuje jenom to, jestli jsou to obory zakončené výučním listem (2-3 leté) nebo maturitou (4 leté + víceleté gymply). anebo tedy jenom střední školy (bez výučáku a bez maturity - 1-2 leté).
|
pavla | •
|
(10.1.2015 11:48:23) Ne,jsou čtyřleté maturitní obory na střední škole (pedagogická, hotelová, atd.) a pak čtyřleté učební obory s maturitou na středních odborných ucilistich (kuchař, číšník, atd.).To není úplně to samé.
|
|
Alena | •
|
(10.1.2015 13:02:47) Jednak je zjevne , ze jde o ucnovske skolstvi a druhak termin "ctyrlety obor s maturitou" opravdu vzdy znamena "ucnovsky obor" nikoli stredni odbornou skolu.
|
|
|
Alena | •
|
(10.1.2015 12:59:41) Promin, myslela jsem Hanininu ironickou poznamku, za kterous to prilepila.Pokud to byla reakce na mentolku, mas pravdu, ta to zrejme myslela vazne :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pavla | •
|
(9.1.2015 16:08:17) Ten článek je pravdivý. Učňovské školství je skoro mrtvé a brzy se nám to vymsti. Co s tím nevím, je to hodně o předsudcích jak rodičů, tak dětí a také je to otázka financí. Ale něco by se dělat mělo a rychle.
|
jentak | •
|
(9.1.2015 16:29:49) Rozhodně to není o předsudcích rodičů a dětí - ale s výučákem v podstatě nemáš šanci na trhu práce - to jednak - a druhak - byla bych blbá, když tam dám své dítě a vím, že jediný, co se tam rozhodně nenaučí, bude řemeslo. A takhle uvažuje každý soudný rodič - takže pokud dítě má alespoň trochu předpoklad vystudovat střední školu, tak ho dá na školu a ne na učňák.
|
pavla | •
|
(9.1.2015 17:00:45) Samozřejmě, že je to i o předsudcích, ať si to prizname nebo ne.Učební obory jsou většinou vnímány jako méněcenné. Přesně jak sama pises kdo jen trošku může snaží se dostat na střední školu.
|
|
|
|
|