30.6.2008 14:16:52 Delete
Re: Výběr školy
No u nás to bude tak, že vozit do školy a školky bude tatínek, který pracuje v Praze. Já budu pracovat na téměř celý úvazek (na plný pro mě zatím nemají práci, ale to se může měnit každý rok) v jiné obci a do Prahy budu dojíždět na odpoledne, abych odvozila děti na kroužky. Večer pak pojedeme všichni domů společně.
My se nyní stěhujeme do nového bydliště, takže konatkt s místními dětmi budeme navazovat až teď. Mnohem více kamarádů máme v Praze. Proto i z tohoto důvodu je to pro nás takto výhodné.
Pravda je, že v Praze je tohle asi jinak než jinde, lidé často jezdí přes celou Prahu a nepřijde jim, že by byli mimo bydliště, přitom jde často o 30 km i více. Pustit malé dítě samotné ven s kamarády tu také není zrovna zvykem, takže i ty kontakty s místními jsou omezené. Lidé se často neznají ani se sousedy v jednom domě, natož na sídlišti. Vlastně kontakty mezi dětmi ze všeho nejvíc závisí na maminkách, jestli se znají a stýkají. No a i u těch to funguje víc jen v době rodičovské dvolené.
Každopádně z mého pohledu je výhodnější, aby dítě mělo školku a nižší stupeň školy v místě, kde pracuje jeden z rodičů, hlavně kvůli vyzvedávání a například vodění na kroužky. Samozřejmě, že mnoho rodičů kroužky neřeší, protože je dítě nepotřebuje a stačí mu lítačka venku s kamarády (tím nechci říct, že je to takto špatně).
Jinak co se týče pevných kamarádských svazků, větší význam a trvalost mají spíše až na druhém a vyšším stupni školy, sousedské kamarádství v tomto věku často ustupuje do pozadí, protože už dítě není tolik fixované na blízké okolí domu a vybírá si kamarády i podle jiných parametrů.
Každopádně jsem přesvědčená, že kdyby jeden z nás rodičů nedojížděl do práce a dítě by teprve mělo nastoupit do školy, asi bych si to vození 30 km rozmyslela, už jen kvůli tomu stíhání při vyzvedávání. Ale jistě bych hledala, jaké jsou možnosti v místní škole, případně v bližším okolí, protože se s klasickou školou odmítám smířit. Mimo jiné u nás padla i myšlenka na vlastní soukromou školu (jen kdyby zákon byl o něco vstřícnější jednak k podnikání obecně, druhak k založení školy a třeťak k rozvoji alternativ)) a možnost domácí školy. No a v neposlední řadě je tu i možnost "vetřít se" coby zaměstnanec školy a zkusit ukázat, že učit jde i jinak, případně najít další způoby (občanská iniciativa, rodičovské sdružení apod.) jak ovlivnit chod místní školy.
No a často ani není třeba to řešit, co se týče věkově smíšených tříd, vesnické malotřídky fungovaly a fungují stále, takže pokud je schopný učitel, je to další možnost a alternativy netřeba.
Já si opravdu myslím, že potřeba je hlavně hledat a zvažovat priority.
Odpovědět