| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názor k článku Otevřený dopis

19.5.2004 18:14:26 agneska

Mladí touží po diskusi

Myšlenky, o kterých píše článek,jsou dobré. Jenže podle mě se to zavedením nového předmětu nevyřeší. Hlavní je podle mě přístup učitelů k dětem,taky rodičů k dětem, a vztahy lidí ve společnosti navzájem. A nic z toho není v pořádku. To, co psala Míša3 o penězích je pravda, naše společnost dává důraz na schopnost vydělat peníze, míň už na slušnost, ohleduplnost, dobré vztahy.
Učitelé by si s dětmi mohli a měli povídat o životě i v jiných předmětech. Ale nedělají to. Vztahy jsou mezi nimi formální, učitelé si udržují respekt zastrašováním a manipulací, děti naopak odmítají uznat jejich autoritu a neberou je. Když nedávno zabil učeň svého učitele, měli dokonce nařízeno ve škole věnovat povídání si s žáky o tom 1 hodinu. Ptala jsem se syna, o čem mluvili, a on mi tvrdil, že o ničem. Že profesorka jim řekla, že ví,co se stalo, a pak řekla, že jsou pozadu a tak budou dohánět látku. Učitelé navíc nejsou ochotni diskutovat, jen přednášet a poučovat, žáci taky diskutovat neumí, neví, jak na to, a v učitelích příklad nemají.
Před lety jsem pár let byla učitelka (2. stupeň ZŠ), a vím, že děti milovaly o něčem si povídat. V suplovaných hodinách jsme mluvili o životě, o kamarádství, lásce, věrnosti, sexu, co se zrovna někde dělo a hodilo se to, jak to je u nich doma, ve třídě, obecně , nebo i konkrétně a i když jejich názory byly často naivní, nesprávné(podle mě), cítila jsem, že je to prospěšnější než když bych se pokoušela učit třeba fyziku, o které už dávno nic nevím. Nechávali jsme otevřené konce, snažila jsem se nikomu nedat najevo že jeho názor je hloupý, vedla jsem je k tomu že mají mít respekt k názorům jiných, i když si sami myslí něco jiného. Nevím, jestli se mi to povedlo, věřím, že aspoň trošinku ano.
To, že mládež má doslova hlad po diskusích na různá témata, jsem viděla na dvou besedách se studenty na vysoké škole (účastnila jsem se jako pozorovatel a organizátor, přednášející byli staří lidé, už důchodci,kteří něčeho v životě dosáhli nebo prožili a měli mluvit o svém životě). Na obou byli studenti původně dobrovolně-nedobrovolně, u obou, když přednášející zabrousil od svých konkrétních zkušeností na otázky etiky, spravedlnosti, odvahy a podobně studenti ožili a velmi aktivně se zapojili do debaty,a obě přednášky byl problém vůbec ukončit, protože oni měli stále další otázky a postřehy, chtěli mluvit a slyšet názory druhých. Až mě to překvapilo, ty znuděné začátky a plamenné konce...Jenže oni potřebují tyto věci probírat s opravdovými osobnostmi, a těch je podle mě málo, většina učitelů se dnes opravdu spokojí s rutinou a formálním probráním látky. Když někdy vidím, jak se studenty jednají učitelé na škole mého syna(průmyslovka)- jako s odpadem! je mi zle, jsou to jen drobnosti, ale ten přezíravý postoj tam je cítit, a to vůbec nemluvím o tom, co občas vycítim za jednáním učitelů u dcery, která je ještě na základce. Snad si myslíte, že jsem zbytečně cimprdlich, protože jde o jednání, které si ještě já sama pamatuju coby žáček a tehdy se takové stírání dětí bralo jako normální, ale snad už jsme dál...
Co se týká šikany, možná ani není pravda, že je jí víc, ale o moc víc činností se dnes za šikanu považuje, a taky je asi dnes, jak je zvykem v celé společnosti, brutálnější. Protože i za nás šikana byla, ale začínalo to šťouchanci a končilo snědenou svačinou. Je to jako se vším, když noviny opěvují jen dravost a poctivost a slušnost je k smíchu...ale ne všem dětem, mladí jsou naopak hodně spravedliví, ještě neokorali. Takže šance tady je, jen prostě nevím, jestli to vyřeší nový předmět. Myslím, že všichni bychom měli s dětmi co nejvíc mluvit, mít je k tomu vyjadřovat názory na různé jednání, třeba lidí ve filmu, nesmát se dětem za to co řeknou, uznat i jejich pravdu, i když je naivní...a počítat s tím, že je to dřina a půjde to jen pomalu. Ale musí to jít.

Odpovědět
Názory k článku (22 názorů)
Marta pabakuku 18.5.2004 10:20
Kde vzit hodnoty Jana 18.5.2004 11:21
*Re: Kde vzit hodnoty Misa3 18.5.2004 16:58
Snad Terka 18.5.2004 11:53
*Petice nic neyresi krtek 18.5.2004 12:10
*Re: Snad Kristina 18.5.2004 13:57
**Re: Snad Kristina 18.5.2004 13:59
*Re: Snad Saša 18.5.2004 22:15
**Re: Snad Konstanta & 3 raraši 19.5.2004 9:27
***Re: Snad Saša 19.5.2004 20:23
*Re: Snad Alca13 19.5.2004 1:36
**Re: Snad JaninaH 19.5.2004 7:49
***eticka vychova schamka + krakeni 19.5.2004 18:59
**Re: Snad Dana, Terka 9 let 19.5.2004 10:40
dalsi petice Margita 18.5.2004 20:19
Hodnotám učí rodina. Věra. 19.5.2004 9:57
*Mladí touží po diskusi agneska 19.5.2004 18:14
*Re: Hodnotám učí rodina. Misa3 19.5.2004 18:52
Podivna reakce Misa3 19.5.2004 22:40
Sorry- byvaly zak Misa3 19.5.2004 22:47
*Re: Sorry- byvaly zak Marie,2 deti  25.5.2004 11:52
**Re: Sorry- byvaly zak Corra 25.5.2004 12:1

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.