1.5.2008 0:03:11 jitka
Re: JAk to vidí učitelka
Také učím a myslím, že pravda je někde uprostřed. Mám heterogenní třídu 3-7let(dvě odkladové děti) navíc se mi letos kolektiv doplňoval postupně poslední dvě děti (čerstvě tříleté) nastupovaly až v lednu. V takové situaci ve chvíli, kdy se vám sejde nad 20 dětí, z čehož dvě mají adaptační období je těžké děti něčemu učit a chvílemi opravu spíš hlídáte. Např.: Čteme si pohádku a pak si o ní povídáme. Menší už to třeba nebaví, odchází si hrát a starší by si naopak klidně rády dál povídaly... brzy to však skončí na tom, že Míša se rozbrečí že chce maminku, lehce hyperaktivní Honzík s Kamilem začnou běhat kolem stolů - u obého je potřeba okamžitě zasáhnout, aby jeden zbytečně neplakal a druzí dva si při nešťastném zakopnutí nerozkřísli hlavu... Do toho telefon, zda mohou Lucinku vyzvednout dřív na balet :oD V té chvíli si připadáte, že byste potřebovali mít 8 očí a 4páry rukou... Přesto se to dá poměrně snadno řešit - hned od začátku jsme se třidou pracovaly jako s heterogenní a starší děti se rychle naučily pomáhat, pokud se sejde všech 5 mrňátek, začnou fungovat "služby" kdy mají starší děti určené myšátko (jsme třida myšáků) kterému pomáhají v šatně u oběda atp... Čili - k Míšovi dřív než jsem k němu došla přišla Terezka a začala ho utěšovat a na naše dva raubíře už se stačí pořádně zamračit a ukázat ke stolku s kreslením, kde jsou připravené i úkoly "pro zlobily" mezitím se dá vzít ten telefon... I v plné třídě děti se dá pokud jsou děti uvyklé alespoň základům slušného chování z domova s dětmi pracovat a "učení" přizpůsobovat podle věku a potřeb dítěte...
Ale jsou i problémy, které nemůžeme řešit my, ale musí je řešit i rodiče - zhruba před měsícem se mi ve třídě začaly od jednoho (čerstvě 5. letého) dítěte objevovat velmi nepěkné a pro dítě nevhodné výrazy z intimní oblasti... Po upozornění maminky, zda by si s ním mohla promluvit i doma, a upozornit starší sourozence, že některé telefony by si měly vyřešit bez toho aby je poslouchal bráška, maminku naprosto vklidu konstatovala - no jo, on s bráchou teď koukal na Kameňáky... Myslíte si že tyto filmy jsou pro tak mladý věk vhodné? O různých detektivkách a podobně ani nemluvě... Pak se těžko vysvětluje dětem, že do sebe nemají kopat, prát se apod. Navíc výše zmíněně dítě, patří k těm, které jsou běžně ve školce od 3/4 na 7 ráno do 17h do večera (velmi často odchází poslední a pozdě)... Po téměř 10h směně, která je pro mrně dost náročná je tedy vidět, že jej doma klidně posadí k televizi a klučík roste jako dříví v lese...
Od začátku školního roku říkáme maminkám, dejte dítěti na zahradu věci, ve kterých si může hrát a třeba se i umazat...
Vysvětlujte holčičce, která si chce stavět bábovky z písku že maminka si stěžuje, že má na růžových kalhotech věčně kolena do žluta...
Můžete dítěti 100x tvrdit, že není slušné plivat kolem sebe, přesto, když vidíte, jak jej za školky vede tatínek a beze všeho si cestou k bráně dvakrát odplivne vězte, že bojujete nadarmo...
Stejně tak jako dětem říkáme, že máme kolem sebe Davídka, Lukáše, Mili... A ne "stádo tažných zvířat", když ale slyšíte jak starší sourozenec ZŠ povinný v šatně vezme přímo před rodičem telefon a jeho první věta zní "Ahoj vole" a přítomný rodič na to nijak nereaguje, můžete se do toho vměšovat?...
V naší třidě se nemusí spát, děti které mezi +- 13:10 a 13:30 neusnou, vstávají a jdeme si povídat, malovat, modelovat, zkrátka hrát. Na začátku roku nám dva měsíce trvalo přesvědčit rodiče, že se u nás ve třídě budou děti do postýlek všechny převlékat bez ohledu na věk, stejně tak, jako budou nespavci v půl druhé vstávat i když to třeba nejsou předškoláci. Čas odčasu se stane, že i některý z předškoláků je opravdu unavený a třeba na 20min usne (děti vstávají průběžně jak se probudí a připojují se k nespavcům a poslední jsou v 1/2 15 buzené). Nakonec se nám to podařilo a funguje to dlouho. Převlékáme se proto, že pokud dítě na chvíli zdřímne a spotí se je pak hlavně pro dítě nepříjemné ve spocených věcech zůstávat. Vy byste šli ležet do postele ve věcech, ve kterých jste předtím 5hodin řádili? Zkuste nám občas třeba věřit, že to myslím edobře a nedržíme děti na postelích abychom si daly kafe...
Zkrátka na některé věci není ve školce tolik času jako v rodině. A stejně tak třeba základní barvy, pozdrav, poděkování, umytí si rukou po záchodě, spláchnutí za sebou by měla dát dítěti hlavně rodina, toto školka může suplovat jen z části, přece jen tam vaše dítko už není samo :oD.
Musím říct že naštěstí většina mých rodičů má pochopení a výborně se s nimi spolupracuje, někteří by však děti raději mít neměli...
Odpovědět