25.4.2010 23:10:58 .Katka
Re: rychlost?
No tak právě Británii bych jako příklad nedávala. Nejpozději v pěti letech jsou tam děti nuceny začít psát, ačkoli na to prostě ještě vývojově nemají, takže není divu, že tiskací písmo je to jediné, co tak nějak kostrbatě zvládnou. Moje 7letá dcera (druhačka) chodila v Anglii do školy, přišla tam v lednu v druhé třídě. Během prvních dvou dnů absolutně opustila české psací písmo (nechtěla se lišit) a začala psát tiskacím nespojovaným písmem. Byla to pro ni hračka přejít na tiskací. Učitelka ji chválila za úpravu a jak jsem to srovnala s ostatními dětmi, opravdu tiskacím psala lépe než mnohé z nich, a to je na psaní docela levá. Přičítám to tréninku z psacího. Britský Národní vzdělávacího plán říká, že se mají děti naučit psát čitelně a SPOJOVANĚ. Snad od 80. let probíhají diskuse o písmu a výuce psaní a problémech s ní a výsledkem je vždy to, že spojované písmo je jediné žádoucí. Dokonce byl pokus učit spojované od samého začátku, ale nějak to zapadlo, zbylo pouze to, že se písmenka aspoň učí s obloučkem na konci, aby se později dobře spojovala. Ke spojování má pak dítě postupně nějak dospět. Existují i vzory písma, kde je předepsáno, co se spojuje (např. Nelson script), a věřím, že to tak i na některých školách učí, na jiných ale vládne v psaní bezvládí. Nácvik psaní na "naší" škole probíhal u druháků tak, že děti opisovaly každé ráno 5 řádků podle předlohy SPOJOVANÝM písmem a pak celý den psaly tak, jak chtěly, tedy většinou nespojovaně.
V návrhu Comenia Script mi vadí právě ta nespojovanost a že není jasně řečeno, že spojování je při rychlém psaní nutnost.
Máme fungující psací písmo a do iniciativy slečny Lencové nikoho ani nenapadlo, že je záhodno ho zahodit a začít psát úplně jinak. Škrábat se dá každým písmem. To, že někteří lidé přejdou časem na tiskací, není důvod, aby tak psali všichni. Divím se, že na tento pochybný experiment MŠMT kývlo.
Odpovědět