Re: Já jsem taky pro zjednodušení písma
Dovolím si polemizovat s větou "dnešní děti toho znají víc...".
Dnešní děti mají více možností a zdrojů, kde informace získat, a taky jsou zdatní ve vyhledávání těchto informací, ale bohužel je často neumí správně zpracovat a vyhodnotit.
Od svých žáků slýchám argumenty typu: "a proč se to mám naučit zpaměti, když to můžu najít na internetu, až to budu potřebovat..."
Nám ale naši rodiče vždy říkali: "Co máš v hlavě, to ti nikdo nevezme." A já zase říkám svým studentům, že ne vždy budou připojení k internetu a taky, v nadsázce, že to, co se nepoužívá (v našem případě paměť - učím jazyky), to zakrní.
Myslím si, že se v současné době hrozně moc řeší, aby děti nebyly přetěžované, ale trochu se zapomíná na to, že člověk sílí a rozvíjí se překonáváním překážek a těžkostí a čelením různým výzvám.
U mých studentů mám často pocit, že by chtěli získat maximum, při minimálním vynaložení vlastního úsilí.
Teď nedávno jsem četla v nějaké diskuzi argument, že děti ve škole zlobí také proto, že se učí nezáživné učivo, které je těžké v jejich věku pochopit a jako příklad byla uvedená shoda podmětu s přísudkem v ČJ. Ale třeba právě toto je věc, kterou se každý naučí jen tím, že to procvičuje/driluje pořád dokola (stejně jako násobilku nebo slovíčka v jazycích).
My jako učitelé se můžeme snažit učit sebevíc kreativně, ale pokud chybí na straně žáků vědomí toho, že i oni musí udělat svůj díl práce, pak je to stejně k ničemu.
A nakonec ještě můj názor přímo k hlavnímu tématu: Nejsem zastáncem toho, aby byly děti stresované kvůli krasopisu, ale myslím si, že psací písmo je pro děti jednodušší z hlediska plynulosti a také při vymezování hranic jednotlivých slov. Viděla jsem texty dětí, které psaly jen tiskacím a často jejich přepis vypadal jako souvislý tok jednotlivých písmen s mezerami.
A ještě k problému nečitelnosti našeho psacího písma pro zahraniční lektory: v současné době studenti stejně většinu prací píší na počítači a tak se tím tento problém lehce vyřeší.
Jsem zastáncem zachování psacího písma jako společného základu. A jak si tento základ každý později upraví je už jen na něm. Právě v jedinečnosti písma každého člověka se pak také odráží jeho osobnost.
Odpovědět