A to já občas překliknu...
ale jenom s holčičkou. Kluk je samorost, v jeho případě zatím platí na sto procent, že rodiče naprosto nemají autoritu, jedná-li se o výuku čehokoliv.
S dcerou si navečer trochu čteme a ona čím dál častěji sahá po anglických knížkách pro děti. Tak když to vytáhne, začnu na ni mluvit anglicky - ani to moc nečtu (kniha je spíš pro školáky), jen tak volně plácám, co vidím na obrázcích, někdy si ukážeme pusu nos hlavu, na obrázcích ovoce, mámu tátu bratra sestru…. Jindy si ukážeme barvy – podle situace. Žádný zázraky si od toho neslibuju, ale celkem nás to baví. Kluk chodí na angličtinu ve školce, neumí nic, poslouchaj tam písničky, kterým nerozuměj, učej se slovíčka, jako třeba „sekyra“ a potom půl hodiny vybarvujou sekyru. Začínám mít bohužel pocit, že to bude asi na mně.
Ale jinak souhlasím s tím, že v předškolním věku by se mělo dítě hlavně učit mateřský jazyk – nejde o ten jazyk jako takový, ale spíš o to, že jazykem se zprostředkovává čím dál složitější realita, rozvíjí se myšlení, a často už i s předškolákem člověk neví, jak má některé dotazy uchopit v češtině. Dvojjazyčné děti dokážou ohromit schopností komunikace, ale nejsem si jistá, jestli také maximálně využívají svůj potenciál nejazykový - jestli se jejich myšlení (zprostředkované primárně mateřským jazykem) rozvíjí do stejné hloubky. Ale podložené to nemám - jen takový můj dojem.
Vím o jednom českém překladateli, který mluví na své dítě odmalička jen anglicky. Maminka česky, táta anglicky (ale je to Čech). Slyšela jsem nahrávky toho dítěte (bylo mu něco kolem 3 nebo 4 let). Vzhledem k tomu, že ten člověk pracuje s písemným jazykem, nepředává nejlepší výslovnost a hlavně mají oba dva podivnou intonaci – tomu otci nenaskakujou všechna slova úplně spontánně a asi proto mu ujíždí intonace do vyšších tónů, hlavně na konci vět a slovních skupin. A ta holčička už to přebírá od něj. Čili oba tak divně nepřirozeně zpívaj. Holčička na běžné věci reaguje dobře, ale ta konverzace jde jaksi po povrchu – nevím, jestli se můžou dostat tímto způsobem na nějaká složitější témata. Mám o tom experimentu svoje pochybnosti.
Odpovědět